Author Topic: Стари материали за ГТ  (Read 25154 times)

Offline viktorlc

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 4658
  • www.bgtransport.org
    • Skype Me™!
    • View Profile
    • Сдружение "Градски транспорт и инфраструктура"
    • Email
Re: Стари материали за ГТ
« Reply #120 on: 12.08.2017, 08:40:49 »
Да.
храна за мозък - http://www.banitza.net/

Online blagun

  • Модератор
  • Нямам спирка
  • ********
  • Posts: 12687
    • View Profile
    • Email
Re: Стари материали за ГТ
« Reply #121 on: 12.08.2017, 09:57:59 »
Тези тролеи са ги внесли от нема и къде, както и следващите 84-та година от Линц, просто защото съчленени в соцлагера не е имало кой да произведе - 84-та година няма серийно нито Икаруси, нито Шкода 15Тр, нито Зиу 10.
...като не се броят трите тролея Икарус 401, 402 и 403, които Трамкар (или депо "Надежда"?)  "произведе" от бракувани автобуси.
Мановете от 67-ма не ги помня, но помня партидата от 84-та, с която се откри ТБ7 по бул. Левски до Люлин.
« Last Edit: 12.08.2017, 10:01:52 by blagun »

Offline Balkanton

  • Наистина съм луд
  • *******
  • Posts: 1191
    • View Profile
    • http://www.flickr.com/photos/39030307@N07/
Re: Стари материали за ГТ
« Reply #122 on: 12.08.2017, 10:34:29 »
съчленени в соцлагера не е имало кой да произведе
В същност в Съветския съюз още през 60-те произвеждат съчленени четириосни тролеи СВАРЗ. Но явно не се оказват достатъчно надеждни, за да се развие това производство и да се стигне до износ и скоро се минава на експеримента със скачени Шкоди 9тр. В руската уикипедия дори пише, че въприсният модел СВАРЗ - ТС е по лиценз на Karl Kässbohrer Fahrzeugwerke GmBH... И така да е било, явно не е помогнало: https://ru.wikipedia.org/wiki/%D0%A1%D0%92%D0%90%D0%A0%D0%97-%D0%A2%D0%A1


В Будапеща също имат съчленени тролеи Икарус 60Т в началото на 60те - като не ми е ясно дали това са возила преправяни от единични или така са излезли от завода:


Втората половина на 70-те се произвеждат и първите бройки Икарус 280Т за Будапеща.
« Last Edit: 12.08.2017, 10:55:59 by Balkanton »

Online IKAR

  • Наистина съм луд
  • *******
  • Posts: 1438
    • View Profile
    • Email
Re: Стари материали за ГТ
« Reply #123 on: 13.08.2017, 03:07:35 »
Тези от Линц по седмицата всъщност бяха два вида. Не се усещаха как вървят,  двигателят им изобщо не се чуваше. Много хубави бяха, на светлинни години от баба ви Шкода, ако че на по 20 и кусур години. Спомням си, че след като някъде през 88-а майка ме ме води на доктор, после си отиде на работа и ме прати сам да се прибирам, чаках поне 30-40 минути седмица, надявайки се да се появи такъв, ама не и не, идваха само Икаруси. Не знаех, че с набъбването на тяхната бройка, са ги бракували. СВАРЗ не е по лиценз, а си е чисто  изкопиран. Не са били много бройки и не изкарват дълго, понеже инженерите нещо не са си направили хубаво сметката - заради много ниската на практика скорост постоянно са правели опашки от тролеи. Икарусите 280Т от Будапеща от края на 70-те не са заводски, а експерим6ент, подобен на нашия, само че явно доста по-успешен, понеже са доста бройки и изкарват сравнително дълго-използвали са двигатели и оборудване от Зиу-9. 60т са малко и са правени изключително за Будапеща, не са изнасяни. Уикипедия не е особено надежден източник, там може да пише и брише абсолютно всеки, няма никакъв контрол доколко информацията е достоверна.
« Last Edit: 13.08.2017, 03:10:27 by IKAR »
Less travel by car! (използвайте по - малко лични автомобили за сметка на обществения транспорт, независимо от финансовите Ви възможности - препоръка на Европейската Комисия)

Да се отнеме незабавно лиценза за пътнически превози на БДЖ, тъй като изключително неадекватните разписания и опасният амортизиран подвижен състав водят до особено лошо транспортно обслужване.

Online Petko21

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 6348
  • Техника
    • Skype Me™!
    • ICQ Messenger - 646173605
    • View Profile
    • Моите снимки
Re: Стари материали за ГТ
« Reply #124 on: 13.08.2017, 11:50:28 »
Можеш ли да дадеш линк, или да разкажеш малко повече за доставката на тези тролейбуси втора ръка през 80-те години? Какви модели са били, каква бройка, от кога до кога са експлоатирани? Като гледам не са били снимани много.

Offline Balkanton

  • Наистина съм луд
  • *******
  • Posts: 1191
    • View Profile
    • http://www.flickr.com/photos/39030307@N07/
Re: Стари материали за ГТ
« Reply #125 on: 13.08.2017, 12:34:35 »
СВАРЗ не е по лиценз, а си е чисто  изкопиран.
А знае ли се от кой модел е изкопиран? Ако имаш предвид "Хеншел", то той прилича по-скоро на Икарус 180.

Иначе, за да не излизаме от темата - доколкото разбирам, точно през 1967 г. в Дортмунд си ликвидират тролейбусния транспорт и най-вероятно поради това част от техните попадат в София. Припомням и тази снимка от книгата "От велосипеда до метрото":



Има и една картичка на София от началото на 70-те със снимка на паментика Левски, където е попаднал един от МАН-овете, но тъмната част на ливреята не е кафеникава, каквато пристига то Дортмунд (http://forum.gtsofia.info/index.php?topic=31.msg100079045#msg100079045), а червена. Но не мога да намеря сега тази картичка.

Online IKAR

  • Наистина съм луд
  • *******
  • Posts: 1438
    • View Profile
    • Email
Re: Стари материали за ГТ
« Reply #126 on: 13.08.2017, 17:19:53 »
Можеш ли да дадеш линк, или да разкажеш малко повече за доставката на тези тролейбуси втора ръка през 80-те години? Какви модели са били, каква бройка, от кога до кога са експлоатирани? Като гледам не са били снимани много.
Австрийски, Граф унд Щифт, от Линц, докарани са с кораб по Дунав. Доколкото знам, са били 12 броя от по-стария модел и 6 от по-новия. Седалките бяха дървени, обърнати като в метрото. По-стария имаше отпред малка двукрила врата само за шофьора. А тенекия от по-новия имаше доскоро в депо Искър, не знам дали още е там. Виж в transphoto.ru , раздела за Линц, там са описани и има снимки, аз имам някоя и друга в книгите,  ама как да ги покажа...Бяха сякаш от друга планета, но я изкараха докъм средата на 87-а,  я не. С други думи, сме ги използвали не повече от три години.
Less travel by car! (използвайте по - малко лични автомобили за сметка на обществения транспорт, независимо от финансовите Ви възможности - препоръка на Европейската Комисия)

Да се отнеме незабавно лиценза за пътнически превози на БДЖ, тъй като изключително неадекватните разписания и опасният амортизиран подвижен състав водят до особено лошо транспортно обслужване.

Offline Metan

  • Маниак
  • ******
  • Posts: 870
    • View Profile
Re: Стари материали за ГТ
« Reply #127 on: 13.08.2017, 20:42:06 »
Моделите са от 60-те години. По-стария изглеждаше така


Пише, че от 1984 г. 11 бройки идват в София.

По-новия модел изглеждаше така


На долната снимка може да се види какво беше разположението на седалките
« Last Edit: 13.08.2017, 21:18:10 by Metan »

Online IKAR

  • Наистина съм луд
  • *******
  • Posts: 1438
    • View Profile
    • Email
Re: Стари материали за ГТ
« Reply #128 on: 13.08.2017, 21:28:57 »
Да. По-cтарият е точно на снимката, Graf&Stift/BBC GEO1, производство 1962 г., у нас са дошли 11 бройки. По-новият е Graf&Stift GEO II, 1967-а г, 8 броя. За разлика от този на снимката, с брадатия шофьор с чалмата (при нас в Калгарево всеки втори автобусен шофьор изглежда точно така) нашите бяха с малко по-дълга задна част, с три прозореца между трета и четвърта врата (този на снимката има два), освен това третата врата беше стандартна, четирикрила. В руския сайт е показан един точно от нашия вариант с номер 77. А това, което го разфасоват е точно предна част на по-стария модел, вижда се малката двукрила врата отпред, която софийските шофьори никога не отваряха, беше си само за тях.
« Last Edit: 13.08.2017, 21:59:04 by IKAR »
Less travel by car! (използвайте по - малко лични автомобили за сметка на обществения транспорт, независимо от финансовите Ви възможности - препоръка на Европейската Комисия)

Да се отнеме незабавно лиценза за пътнически превози на БДЖ, тъй като изключително неадекватните разписания и опасният амортизиран подвижен състав водят до особено лошо транспортно обслужване.

Offline София 100

  • Наистина съм луд
  • *******
  • Posts: 1335
    • View Profile
    • Email
Re: Стари материали за ГТ
« Reply #129 on: 13.08.2017, 21:46:20 »
  По въпроса за доставката на тб от Линц имам извадки от балансите на предприятие "Електротранспорт" и СД "Градски Транспорт" за 1983 и 1984г.

Из Баланс-отчет на СД "Градски Транспорт" за 1983г., раздел "Международно сътрудничество", 49 л. :
"Осъществиха се следните оперативни командировки: до УНР и ЧССР за договориране на доставка на електрически подвижен състав; до Австрия - гр. Линц с цел технически и естетически преглед на 20 бр. съчленени тролейбуси, които ще бъдата доставени..."

Из Баланс-отчет на СД "Градски Транспорт" за 1984г., 95 л. :

"Във връзка с изпълнението на програмата за ефективно използуване на суровините, материалите, горивата и електроенергията през 1984г.(следват ред мероприятия, сред които)...Доставени са 19 бр. съчленени австрийски тб с контакторно управление... Ефективно се оказа въвъеждането на нов тип тб "Сименс", многоместни-съчленени, с което се намали бр. на ПС и подобри битовото обслужване на пътникопотока от жк. Люлин. Предприятие "Електротранспорт" се оказа неподготвено за експлоатацията им по отношение квалификацията на водачите. За това говори факта, че от 19 бр. тб "Сименс" въведени в експлоатация 7 бр. претърпяха катастрофи."

Из Баланс-отчет на СД "Градски Транспорт"  за 1984г., 7л. :

"Бяха открити две нови тб линии №7 и №7 А с маршрути жк. Люлин - кино Дружба и  жк. Люлин - Сточна Гара "

Из Баланс-отчет на предприятие "Електротранспорт"  за 1984г., 7л. също:

"От 01.08.1984г. работят 11 съчленени тб "Сименс" по новооткритата тб линия 7"

Словоредът и правописа са запазени в оригинален вид.

Той не спира ни денем, ни нощем

Ако не рискуваш с нищо, рискуваш с всичко.

Online IKAR

  • Наистина съм луд
  • *******
  • Posts: 1438
    • View Profile
    • Email
Re: Стари материали за ГТ
« Reply #130 on: 13.08.2017, 21:56:08 »
Значи в крайна сметка са били 11 от по-стария модел и 8 от по-новия. Хич не се и учудвам за катастрофите - ясно се виждаше, същото личи и от снимките, че тролеите са по-дълги и от Икарусите, и от ДАК-овете - имаше по двойката един експериментален, бял с оранжеви кантове, и от партидата от Дортмунд, бракувана през 74-та година.
« Last Edit: 13.08.2017, 22:03:34 by IKAR »
Less travel by car! (използвайте по - малко лични автомобили за сметка на обществения транспорт, независимо от финансовите Ви възможности - препоръка на Европейската Комисия)

Да се отнеме незабавно лиценза за пътнически превози на БДЖ, тъй като изключително неадекватните разписания и опасният амортизиран подвижен състав водят до особено лошо транспортно обслужване.

Offline Metan

  • Маниак
  • ******
  • Posts: 870
    • View Profile
Re: Стари материали за ГТ
« Reply #131 on: 13.08.2017, 22:11:49 »
Като гледам снимката на 2203, явно при нас е имало две разновидности на този модел


Значи излиза, че през 1984 г. са доставени общо 19 бройки Graf&Stift, от които 11 броя GEO1 и 8 броя GEO2. В експлоатация до 1987 г. ли са или се движеха и след това? Губи ми се този момент.

Online IKAR

  • Наистина съм луд
  • *******
  • Posts: 1438
    • View Profile
    • Email
Re: Стари материали за ГТ
« Reply #132 on: 13.08.2017, 22:22:01 »
След 87-а със сигурност вече ги нямаше - въпросната случка с чакането специално за такъв беше някъде в средата на март 88-а. Ако по седмицата тогава е имало, със сигурност след близо час чакане, щеше да се появи. Можех да си го позволя тогава това удоволствие, понеже отсъствах от училище възстановявайки се от проблем с бъбреците, времето вече се беше стоплило, а нито имаше ГСМ-и, нито телефон вкъщи, та някой да ме следи. Ама не дойде и не дойде такъв....
Less travel by car! (използвайте по - малко лични автомобили за сметка на обществения транспорт, независимо от финансовите Ви възможности - препоръка на Европейската Комисия)

Да се отнеме незабавно лиценза за пътнически превози на БДЖ, тъй като изключително неадекватните разписания и опасният амортизиран подвижен състав водят до особено лошо транспортно обслужване.

Offline Ivo

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 11161
    • View Profile
    • Email
Re: Стари материали за ГТ
« Reply #133 on: 13.08.2017, 22:32:27 »
То като гледам от новия модел също са били 2 различни вида, като само ремаркетата са им били различни. Обърнете внимание на този от снимката от Искър, бракувания и този на снимката от Люлин. Очевидно ремаркетата са различни, като на този от Искър ремаркето е по-дълго и 1-вата врата на ремаркето е с 4 крила а не с 2.

По-стария модел изглежда симпатично, вярно е много дълъг. Ето от къде идваоцветяването на Софийските тролеи-син с жълта ивица  :D

А очевидно 60-те години, че дори и 50-те са се произвеждали и предлагали на пазара съчленени тролеи, така че не е съвсем вярно че е нямало или са били само експерименти, и едва ли не не е имало от къде да се вземат такива. Вярно били са нещо много модерно и ново за 50-те години но факт че са се предлагали, като например тези поръчани за Дортмунд и при една поръчка е можело да се произведат. Мисля че и Хеншел също ги правят още през 50-те. Доколкото ми е известно и съчленени автобуси са се предлагали също края на 50-те от фирми като Бюсинг и Кесборер. Кой знае какви пари са стрували тогава обаче, а пък и края на 60-те идват и ограниченията за внос от запада и набавянето на така необходимите съчленени возила става от много трудно до почти невъзможно.

Все пак 68-69-та масово се появява Икарус 180, но пък нашият експеримент с Чавдар М80 за съчленен автобус явно не излиза успешен.
Човекът е човек, когато е на път

Фен на автобусите ЧАВДАР

Online qwerty95

  • Маниак
  • ******
  • Posts: 755
    • View Profile
    • Email
Re: Стари материали за ГТ
« Reply #134 on: 13.08.2017, 23:05:40 »
Нещо ми се губи по Патриарха да са вървели които и да е било от тези. Мисля, че по Патриарха бяха само Икаруси след Шкодите. Също тази линия до кино Дружба трябва да е от по-късно, защото тогава Патриархът беше още друпосочен и тролеите вървяха по него и в двете посоки. Нямало е как да завият около киното.

Offline RADOCVET

  • Moderator
  • Нямам спирка
  • ********
  • Posts: 6558
  • http://bgtransport.org/
    • View Profile
    • Email
Re: Стари материали за ГТ
« Reply #135 on: 13.08.2017, 23:08:32 »
Е как да е нямало, по В. Левски си е имало ККМ. От там са минавали 1, 5 и 7.

Offline Metan

  • Маниак
  • ******
  • Posts: 870
    • View Profile
Re: Стари материали за ГТ
« Reply #136 on: 13.08.2017, 23:45:50 »
Заради двете разновидности на Graf & Stift GEO2 пуснах снимката на 2203

Ето много добра снимка на салона на 2216, който е Graf & Stift GEO1. Снимката явно е от 1985 г., когато има асамблея (следващата е през 1988 г., а тогава явно вече не е бил в експлоатация). Съдейки по салона, тролеят е в много добро състояние.


Ето и снимка на 2218, също Graf & Stift GEO1


Явно Graf & Stift GEO2 са били от 2201 до 2208, Graf & Stift GEO1 - от 2209 до 2219.

А иначе Иво може да се окаже прав, че оцветяването на тролеите идва от окраската в Линц - до края на 70-те години автобусите, тролеите и трамваите в София са в червен цвят. След това автобусите стават червено-бели, трамваите са жълто/ оранжево-бели, а тролеите са бяло-сини с преобладаващ син цвят. Чак с появата на Графовете от Линц се налага жълтата линия. От шкодите 9-Tr получават жълти линии отпред и отзад чак след средата на 80-те години (но след появата на Графовете). 14-Tr за краткия си гастрол в София остават синьо-бели. Икарусите още от първата партида през 1985 г. са сини с жълта линия. Зиутата са мешани в зависимост от партидите.

Online qwerty95

  • Маниак
  • ******
  • Posts: 755
    • View Profile
    • Email
Re: Стари материали за ГТ
« Reply #137 on: 14.08.2017, 01:46:16 »
Е как да е нямало, по В. Левски си е имало ККМ. От там са минавали 1, 5 и 7.

Някой има ли точен спомен кога направиха Патриарха еднопосочен и пуснаха тролеи през подлеза на НДК? Или може би двете събития не съвпадат? Абе на спирката на 5-те кьошета на Патриарха посока Попа имаше музикален магазин и от там си купувах перца за китарата, палки за барабаните и си взимах тролея за към нас, значи трябва да е било след средата на 80-те.

Online blagun

  • Модератор
  • Нямам спирка
  • ********
  • Posts: 12687
    • View Profile
    • Email
Re: Стари материали за ГТ
« Reply #138 on: 14.08.2017, 07:31:14 »
Тунелът е еднопосочен от самото си пускане през 1981, докато Патриархът е еднопосочен от средата на 90-те. Както Радко посочи, по Патриарха (посока Одеон) вървяха 2 и 9, а през тунела - 1,5 и 7.

Offline CKD

  • --=БМ-РК=--
  • Модератор
  • Нямам спирка
  • ********
  • Posts: 6769
    • View Profile
Re: Стари материали за ГТ
« Reply #139 on: 16.08.2017, 02:31:12 »
И 11 през тунела.