Author Topic: История на трамвайната мрежа  (Read 11853 times)

Offline mlk

  • Защо пиша толкова много?
  • ********
  • Posts: 2633
    • ICQ Messenger - 110536592
    • View Profile
    • Email
Re: История на трамвайната мрежа
« Reply #20 on: 22.06.2011, 18:12:37 »
Малко информация от тук : http://www.omda.bg/bulg/urban_rural_communities_history/stara_sofia_tramvay.htm

Quote
И така, сред най-далечните спомени от детството ми, като изключим лицата на моите близки, в паметта ми на първо място изплуват Докторската градина, двете миниатюрни вагончета на трамвай № 9, които се спущат по наклона на ул. „Шипка" след пресечката й с ул. „Априлов" и канала „Перловец" до моста при входа на Военното училище.
С тези три най-стари възпоменания са свързани и едни от моите първи вътрешни трепети от онези години, когато все още упорито си мечтаех да стана ватман, за да се возя непрекъснато на трамвай.
В началото на двадесетте, пък и дори до втората половина на тридесетте години платформите на старите софийски мотриси и ремаркета, останали от началото на века, бяха открити. Така ги произвеждаха в заводите на Шарлероа в Белгия и затова ватманите, които управляваха тези трамвайчета, носеха зиме дебели шуби и ръкавици от овча кожа с един пръст, за да не мръзнат. Подобни подробности обаче никак не ме разколебаваха в моите мечти да се изпъча един ден пред някой трамваен мотор и да уловя ръчката на неговия „френ", т. е. да уловя ръчката на неговата спирачка.
 
.................
 
В детството ми, през двадесетте и по-късно почти до края на тридесетте години, трамвай № 9 започваше своите пътувания от площад „Света Неделя". След площада трамвайната линия на деветката продължаваше своя път по „Дондуков", завиваше меко по изчезналата улица „Търговска", обикаляше „Двореца" или сегашната Национална художествена галерия, като минаваше покрай караулното помещение в южната част на дворцовия парк и по булевард „Цар Освободител", на който софиянци викат „Царя", продължаваше почти до Орлов мост. После с рязък завой деветката навлизаше в ул. „Сан Стефано" и излизаше на „Шипка". Последната й спирка бе почти до пресечката на същата улица с ул. „Чепино", преименувана по-късно на „Асен Златаров", тъй като популярният български учен живя дълги години на нея.
Разбира се, някога на ул. „Шипка" нямаше трамвайно „ухо", както е днес в краищата на трамвайните линии в София, и маневрата за обратното движение на деветката ставаше чрез една допълнителна къса паралелна линия. Не ще и дума, маневрирането по тези две линии беше сложно. Изискваше специално внимание, защото тогава „стрелките" за промяна на движението на трамваите не се обръщаха автоматично като сегашните и ватманът на деветката трябваше да слезе от спрелия трамвай и сам да свърши тази работа, за да може да вкара след това миниатюрната си мотриса във втората паралелна линия. Подир досадната маневра кондукторът, който от своя страна беше натегнал предварително спирачката на останалото на главната линия ремарке, я отпущаше постепенно при вика „олаби френо" и така командваното от него вагонче започваше бавно да се спуща надолу по главната линия под стрелката, за да даде възможността по този начин на теглещата мотриса отново да се върне пред него на първата линия.
Когато процедурата свършваше, двете вагончета на композицията отново се закачаха, вече откъм „опаката" си страна, и трамваят потегляше обратно към „Света Неделя".
Ние често се въртяхме край маневриращата деветка, а подир това, кога с разрешение, кога „тайно", приклякахме на стъпалата на нейното ремарке. Хващахме се за месинговите ръчки за слизане и качване или направо се залавяхме за желязната решетка на вратите на платформата и така се возехме до първата спирка на ул. „Сан Стефано". Оттам, горди от своя подвиг, се връщахме по „Шипка", за да продължим игрите си сред праха й, тъй като в онези дни улицата, както и повечето улици на София, не бе павирана, а само шосирана. Минаването на някой случаен автомобил по нея вдигаше пушилка като през буря. Въпреки това обаче пак ни беше весело и приятно да ритаме парцалените топки в праха...
Днес деветката вече не съществува.

Offline xЗm

  • Наистина съм луд
  • *******
  • Posts: 1172
  • www.spirka.org
    • View Profile
    • spirka.org
    • Email
Re: История на трамвайната мрежа
« Reply #21 on: 22.06.2011, 19:05:07 »
Хм... Спомената 9-ка по наши данни е всъшност 4-ка :)

Offline blagun

  • Модератор
  • Нямам спирка
  • ********
  • Posts: 12903
    • View Profile
    • Email
Re: История на трамвайната мрежа
« Reply #22 on: 23.06.2011, 00:37:52 »
На картите на Никола Груев описаният маршрут фигурира още от 1907 г. - на старите карти липсват номерата.
Вече през 1946 има ТМ4 - по Царя-Орлов мост-Иван Асен ІІ и ТМ9 - по Дондуков-Пам.Левски-Шипка. Явно проблемната стръмнина по Сан Стефано е заменена с по-нормален маршрут.
Много ме съмнява през 1907 да е имало 9 маршрута, така че вероятно наистина иде реч за ТМ4, а авторът се заблуждава, тъй като на по-късен етап ТМ9 е вървял по Шипка до Военна академия.

Offline Jorr

  • Маниак
  • ******
  • Posts: 778
    • View Profile
Re: История на трамвайната мрежа
« Reply #23 on: 23.06.2011, 08:33:39 »
На тази карта от 1908 описания маршрут свършва на Орлов мост, без да завива по Сан Стефано.

http://kodeks.uni-bamberg.de/Bulgaria/media/SofiaPlanMeyer1908_L.jpg

На тази от 1927ма - трамваят завива на ректората и наистина върви по Шипка

http://kodeks.uni-bamberg.de/Bulgaria/media/SofijaMap1927XL.jpg

На картата от "30-те" - ситуацията е като описаната от Благун - ТМ4 до Румънското, ТМ9 по Шипка до Военна Академия.

Интересно, че още през 27ма година ул. Търговска се казва Княз Борис, мислех че е била Търговска до бомбардировките
« Last Edit: 23.06.2011, 08:36:41 by Jorr »

Offline ozzy

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 11652
    • View Profile
Re: История на трамвайната мрежа
« Reply #24 on: 23.06.2011, 09:56:37 »
За мен е по-интересно, че сегашната Княз Борис се е казвала Цар Борис, а в същото време е имало и Княз Борис (Търговска). Друго интересно е ринговият булевард Христо Ботев и бул. Окръжен.
Който върви след стадото, той гази в лайната му.

call.sofia.bg - сигнализирайте за всякакви нередности Столична Община

Offline mlk

  • Защо пиша толкова много?
  • ********
  • Posts: 2633
    • ICQ Messenger - 110536592
    • View Profile
    • Email
Re: История на трамвайната мрежа
« Reply #25 on: 23.06.2011, 10:01:31 »
Човекът не се бърка - трамваят си е бил номер 9, просто неявно визира конкретен период от време - 20-те и 30-те години. Не съм видял някъде да пише, че говори за 1907 година.

Offline blagun

  • Модератор
  • Нямам спирка
  • ********
  • Posts: 12903
    • View Profile
    • Email
Re: История на трамвайната мрежа
« Reply #26 on: 23.06.2011, 12:53:50 »
Човекът не се бърка - трамваят си е бил номер 9, просто неявно визира конкретен период от време - 20-те и 30-те години. Не съм видял някъде да пише, че говори за 1907 година.
Е да де, но той описва маршрут по Царя и Сан Стефано, а ТМ9 го дават откъм Паметника Левски (визирам картите на Груев: http://www.pbase.com/ngruev/mapsofsofia).

Като сравним картите на Груев и на немския сайт, излиза че е имало 3 варианта на трасетата в района:
- до 1924: Царя-Сан Стефано-Шипка. През 1908 трасето е до пам. на Димитър Петков, през 1910 вече продължено по Сан Стефано.
- 1927 : Царя-СУ-Шипка
- 1946 : Царя-Орлов мост-Иван Асен ІІ (ТМ4) + Пам.Левски-СУ-Шипка (ТМ9).
Подозирам, че датирането на картата от 1946 не е вярно, най-вече заради това, че надписите са по стария правопис до 1945 г.

Съдейки по поетичното описание на стръмнината по Сан Стефано, спомените датират при всички случаи между 1910 и 1927 г.
« Last Edit: 23.06.2011, 13:09:33 by blagun »

Offline greg

  • Наистина съм луд
  • *******
  • Posts: 1154
    • View Profile
Re: История на трамвайната мрежа
« Reply #27 on: 23.06.2011, 16:28:20 »
Съдейки по поетичното описание на стръмнината по Сан Стефано, спомените датират при всички случаи между 1910 и 1927 г.
Ама той много добре е казал  - 20-те год., тогава авторът Драган Тенев е дете (роден 1919 г. - връстник на Бочаров). Значи говори за 1925-1929 г. И на картата от 1924 г. трасето е точно там.
Дали номерът е точно 9 тогава?  Децата помнят добре, но е възможно най-напред да е бил 4 и на по-късен етап да е станал 9. Всъщност общината си взима трамваите от белгийското дружество май през 1927 год. и сигурно има и нова номерация. Още повече точно в края на 20-те год.до към 1934 г. са построени много линии, тогава тръгва и трамваят до Ситняково и т.н. ......МЛК някъде ги бе описал.
Също така има период, когато всички трамваи тръгват от Св.Неделя - пак някъде около 1930 г.
Но както и да е, не само за трамваите, а и за София като град, книгата на Драган Тенев съдържа много ценна информация.
« Last Edit: 23.06.2011, 16:31:57 by greg »

Offline Jorr

  • Маниак
  • ******
  • Posts: 778
    • View Profile
Re: История на трамвайната мрежа
« Reply #28 on: 23.06.2011, 16:33:17 »
Винаги се удивлявам колко много инфраструктура е строена в началото на века и то по планиран и разсъдлив начин и колко зле е ситуацията последните 20 години...

Offline greg

  • Наистина съм луд
  • *******
  • Posts: 1154
    • View Profile
Re: История на трамвайната мрежа
« Reply #29 on: 23.06.2011, 16:47:00 »
......Като сравним картите на Груев и на немския сайт, излиза че е имало 3 варианта на трасетата в района:
- до 1924: Царя-Сан Стефано-Шипка. През 1908 трасето е до пам. на Димитър Петков, през 1910 вече продължено по Сан Стефано.
- 1927 : Царя-СУ-Шипка
- 1946 : Царя-Орлов мост-Иван Асен ІІ (ТМ4) + Пам.Левски-СУ-Шипка (ТМ9).
Подозирам, че датирането на картата от 1946 не е вярно, най-вече заради това, че надписите са по стария правопис до 1945 г...........

 
И малко разсъждения и анализи - кому ли са нужни?!?! - мисля още от 1901 г. трамваят е до паметника на Петков, иначе по-късно (1910 г.) е продължено до академията.
Тоова за 1927 г. Царя-СУ-Шипка - може би не е точно. Трамваят, който тръгва по Шипка идва от пам.Левски - и той сигурно си е 9. Трамваите по Царя продължават само към Орлов мост, по-късно удължени до Ситняково.
Картата от 1946 г. показва по-стари маршрути - тогава след войната едва ли основното е била прецизността.
Мисля още през втората половина на 30-те год. възниква идеята трамваите да не минават пред двореца (по Царя), а всички по Дондуков и през паметника Левски, дори като че ли е осъществено преди края на войната.......

Offline Jorr

  • Маниак
  • ******
  • Posts: 778
    • View Profile
Re: История на трамвайната мрежа
« Reply #30 on: 23.06.2011, 16:50:39 »
Виж картата, която съм сложил по-горе от 1927, там се вижда, че маршрутът е през Ректората и по Шипка ;)

Offline greg

  • Наистина съм луд
  • *******
  • Posts: 1154
    • View Profile
Re: История на трамвайната мрежа
« Reply #31 on: 23.06.2011, 16:57:03 »
Виж картата, която съм сложил по-горе от 1927, там се вижда, че маршрутът е през Ректората и по Шипка ;)
Добре, може и така да е.

Offline mlk

  • Защо пиша толкова много?
  • ********
  • Posts: 2633
    • ICQ Messenger - 110536592
    • View Profile
    • Email
Re: История на трамвайната мрежа
« Reply #32 on: 24.06.2011, 12:54:48 »
Тази карта от 1946-та всъщност е по-стара - 36-та, ако не се лъжа. През 1925-та всички линии са от Св.Неделя.
Във Вторник ще мога да пусна карти на тм. мрежа с номера и линии по години между 1901 и 1950-та и тогава ще стане ясно къде, кога и какво.

Offline greg

  • Наистина съм луд
  • *******
  • Posts: 1154
    • View Profile
Re: История на трамвайната мрежа
« Reply #33 on: 24.06.2011, 13:44:29 »
Тази карта от 1946-та всъщност е по-стара - 36-та, ако не се лъжа. През 1925-та всички линии са от Св.Неделя.
Във Вторник ще мога да пусна карти на тм. мрежа с номера и линии по години между 1901 и 1950-та и тогава ще стане ясно къде, кога и какво.
Точно така, по-стара е! Сега я разгледах внимателно. На нея са отразени трамвайните линии, така както са описани в справочника за София от 1934 г. Това е София от 1934-1937 г. Просто картата отново е тиражирана през 1946 г. и в карето в дясно са посочени нови имена на улици. Това е била бърза партийна поръчка - да се отбележат нови имена, тъй като нова цяла карта не е имало кой да направи.
Преди 1937 г. е, защото през 1937 г. тръгва трамвай под моста на Подуене към Ботевградско шосе.

Offline blagun

  • Модератор
  • Нямам спирка
  • ********
  • Posts: 12903
    • View Profile
    • Email
Re: История на трамвайната мрежа
« Reply #34 on: 24.06.2011, 14:30:27 »
Просто картата отново е тиражирана през 1946 г. и в карето в дясно са посочени нови имена на улици. Това е била бърза партийна поръчка - да се отбележат нови имена, тъй като нова цяла карта не е имало кой да направи.
Хм, сега видях карето с преименуванията. Странно, защо сме толкова жалки имитатори: "Червеният площад" - между Раковска/Московска?! Какво червено има в ЖЪЛТИТЕ павета? Какво червено има и във варненския червен площад, който е ЗЕЛЕНА градинка. За разлика от пишман имитациите оригиналният Червен площад в Москва не е червен от комунисти, а от червените стени на Кремъл и Историческия музей.

Offline mlk

  • Защо пиша толкова много?
  • ********
  • Posts: 2633
    • ICQ Messenger - 110536592
    • View Profile
    • Email
Re: История на трамвайната мрежа
« Reply #35 on: 28.06.2011, 09:59:03 »
Справка в картите показа следното:
към 1901 линията е до О.Мост.
към 1906 е удължена по Сан Стефано и Шипка до В.Академия. Номерът е (условно) 5.
към 1917 няма промяна и номерът е все още 5.
към 1923 линията пак е такава, но нямам отбелязана номерация.
към 1925 линията е вече с номер 9 със същия маршрут.
1926 няма промяна.
1927 линията е преместена - от Шипка надясно към пам. Левски. Другата линия си остава до О.Мост и 1928 е удължена до Тертер.
До 1932 няма промяна.
1933 и линията по Ив.Асен е преместена през пам.Левски.
1938-ма е последната година, в която я има 9.
1940-та тя е закрита.

Offline blagun

  • Модератор
  • Нямам спирка
  • ********
  • Posts: 12903
    • View Profile
    • Email
Re: История на трамвайната мрежа
« Reply #36 on: 28.06.2011, 13:04:53 »
1927 линията е преместена - от Шипка надясно към пам. Левски. Другата линия си остава до О.Мост и 1928 е удължена до Тертер.
Това изпада в противоречие с картата от немския сайт: http://kodeks.uni-bamberg.de/Bulgaria/media/SofijaMap1927XL.jpg. За известно време е нямало трамвай по Царя от СУ нататък. Може би поради техническа сложност (и евентуални инциденти) на първо време са претрасирали, за да избегнат Сан Стефано, а после са продължили клона по Царя в посока Орлов мост и нататък.

Offline mlk

  • Защо пиша толкова много?
  • ********
  • Posts: 2633
    • ICQ Messenger - 110536592
    • View Profile
    • Email
Re: История на трамвайната мрежа
« Reply #37 on: 28.06.2011, 16:44:46 »
Забравяш, че картите излизат със стари данни. Карта от 1927 вади информация от по-ранен период. Не помня точно причината, но данните, които съм изкарал са внимателно анализирани и подбрани и смея да твърдя, че са общо взето верни. Даже на картата, която цитираш, с молив е отбелязан новия маршрут :)

Offline blagun

  • Модератор
  • Нямам спирка
  • ********
  • Posts: 12903
    • View Profile
    • Email
Re: История на трамвайната мрежа
« Reply #38 on: 28.06.2011, 21:44:07 »
Добре, но все пак е имало вариант: Царя-ляво пред СУ-вдясно по Шипка-Военна академия.

Offline julych

  • Начинаещ
  • *
  • Posts: 19
    • View Profile
    • Email
Re: История на трамвайната мрежа
« Reply #39 on: 30.05.2013, 14:26:18 »
В един справочник на София от 1937г. намерих много интересна снимка на тм3 удължен по Ботевградско. Aко приемем картата от 1947г. за достоверен източник, изникват няколко въпроса:
1. къде е логиката през 40 и някоя си година да пускат по Ботевградско трамвай 10 в едноколовозно трасе, при положение, че вече е имало изградено дву-коловозно.
2. няма и 10 години преди това са пуснали тм10 по бул. Стамболийски и изведнъж решават да го закрият, а след още няколко години отново е възстановен по Стамболийски?
Има ли някакъв друг източник, освен картата от 1947 година? Дали не е някаква грешка - направи ми впечатление, че и по онова време доста са грешали - в книгата "30 години трамваи в София" дори и съдържанието е сгрешено :-) Някъде в същата книга четох, че 1928 откриват тм линия 10 от Булина ливада (Стамболийски/Вардар) до Подуяне с 2 коли, по-нататък изведнъж информацивта стана, че е само до св. Неделя.