Author Topic: История на транспортната мрежа на Обеля  (Read 301 times)

Offline mlk

  • Защо пиша толкова много?
  • ********
  • Posts: 2633
    • ICQ Messenger - 110536592
    • View Profile
    • Email
      До средата на 60-те години на 20-ти век, кв. Обеля е все още село извън София, което се обслужва от железницата и от автобусна линия 14. Въпросната линия свързва Обеля, Филиповци и Иваняне с гара Захарна Фабрика, където се прави връзка с трамвай 3.

      

      За кратко линията е удължена до Лъвов мост, преди около 1967г., при номерацията да бъде отделена като линия 51, обслужваща само Обеля. От 14 се създават и три други линии - 52 до Филиповци, 53 до Иваняне и 54 до разклона за Обеля.



      През 1976г. голяма част от линиите, които тръгват от Лъвов мост са скъсени до Захарна Фабрика, но 51 има друга съдба - удължена е до Сточна гара и остава така в следващите 24 години. Освен това, линията от СТЗ до Мировяне е продължена до Обеля и така свързва квартала с индустриялната зона.



      Следващата промяна е минимална - през 1985г., 25 е заменена от 25а. Причината е тривиална - линиите, които тръгват от СТЗ в северна посока са преместени и тръгват от Илиянци. Затова, линия 25 е разкъсана на две части.


      Година по-късно, към квартала е добавена линия 126, която свързва новостроящите се блокове в бъдещия ж.к. Обеля 2 с крайната станция на трамваите в Надежда.



      Със строежа и завършването на блоковете, маршрутът на 126 се променя постепенно.



      На 3 април 1989г. е завършено трамвайното трасе и трамвай 15 е удължен от Надежда 5 до Обеля 2. Във връзка с тази промяна, линии 25а и 126 са закрити и е открита линия 50, която свързва и старта и новата част на квартала с индустриалната зона, стигайки до СТЗ. Няколко седмици след пускането на 15,
      линия 17 е удължена също до Обеля 2. За десерт, 51 е удължен, за да прави връзка с трамваите.



      В края на 1980г., обслужването на квартала е подобрено допълнително от експресната автобусна линия 150, която в пиковите часове свързва Обеля 2 с Централна гара. Междувременно е започнато изграждането и на ж.к. Обеля 1.



      През 1991г. е закрита трамвайна линия 17 и като компенсация е удължена линия 6.



      След това линия 51 е удължена, за да обслужва новопостроената ж.к. Обеля 1.


      На 1.5.1993г. е извършено сериозно съкращаване на линиите в София и Обеля също е засегнат. Трамвай 15 е преномериран и става 1, а линия 50 е изцяло закрита.



      През март (или юли) 1995, с цел да подпомага на 51, 150 е удължен до Обеля 1, като започва да се движи целодневно, включително и в почивните дни. От 1 ноември 1996г. (алт. септември 1995), 150 е превърнат в бавна линия, която не минава транзитно през Надежда, а обикаля през Надежда 1 и спира на всички спирки по маршрута.



      От 1.6.2000г., 51 е съкратен и тръгва от метростанция Сливница.


      В следващите 3 години, 51 има няколко временни маршрута, заради строежа на метрото към Обеля.


      През април 2003 е открита метростанцията в Обеля. Това се отразява сериозно на всички линии в квартала - 51 е закрит и вместо него се движи 81 от Иваняне, но само до новоизградената автостанция. До същата автостанция са скъсени крайградските автобуси 30, 31 и 41. Освен това, трамвай 6 е скъсен до Надежда 5.

      За да се компенсира изгубената връзка между 30, 31 и 41 от една страна и 83 и 108 от друга, от юли същата година в Обеля е разкрита нова линия 87, която в известна степен се припокрива със старата 25. Тя се движи първоначално само в пиковите часове и свързва Обеля с Илиянци.

      От май 2006г., маршрутът на 81 се изменя и началната спирка и става гара Обеля-Иваняне.

      В края на май 2009, трамвайна линия 1 престава да обслужва Обеля и вместо нея, отсечката се поема от линия 17, която стига до Борово.
                През юни следващата година 17 е закрита, заради строежа на метрото в посока Надежда.
      През август трамвайното обслужване е възстановено, но чрез линия 6, която в Надежда минава по изцяло ново трасе по бул.Н.Жеков.
      
      В края на 2010г., автостанция Обеля е закрита и линии 30, 31, 41 и 87 са удължени до кв.Обеля.
      
      От септември 2012г., линия 26 е преместена и тръгва от кв.Обеля по Околовръстния път към Нови Искър.
      
      Веднага след нова година, през 2013, 41 формално е закрита и връзката с Волуяк се поема от линия 150, при която фактически отпада частта през Надежда до Централна Гара.
      
      През септември 2013, 87 е удължен до Обеля 1, в помощ на линия 150.
            
      На 15.6.2015г. линия 87 е закрита и маршрутът ѝ се поема от линия 26 - Обеля 1-Илиянци-Нови Искър.
« Last Edit: 25.09.2017, 01:31:40 by mlk »

Offline qwerty95

  • Маниак
  • ******
  • Posts: 778
    • View Profile
    • Email
Имаше един период през 2000 и някоя година, когато ТМ1 ходеше до Обеля 2, а ТМ6 въртеше на колелото на Връбица.
Също през 2009 ТМ17 вървеше по Ботев, Константин Вличков, Обеля 2.

Offline mlk

  • Защо пиша толкова много?
  • ********
  • Posts: 2633
    • ICQ Messenger - 110536592
    • View Profile
    • Email
Имаше един период през 2000 и някоя година, когато ТМ1 ходеше до Обеля 2, а ТМ6 въртеше на колелото на Връбица.
Също през 2009 ТМ17 вървеше по Ботев, Константин Вличков, Обеля 2.
Мерси за подсещането за 17. Коригирах текста.

А по точката с тм.6 - има си го написано: Освен това, трамвай 6 е скъсен до Надежда 5.

Offline IKAR

  • Наистина съм луд
  • *******
  • Posts: 1475
    • View Profile
    • Email
По отношение на автобус 150 нещата не са съвсем така. Той тръгна след първия митинг в Обеля, някоя и друга седмица след 10-ти ноември. Тогава на митинга стана скандал, че директорът на училището, който едновременно с това беше и градски общински съветник в СО, от няколко месеца или от пускането на трамвая на 3-ти април беше обещал експресен автобус от Обеля до гарата, но не си беше изпълнил обещанието. Та тогава някъде автобусът тръгна, като през лятото на следващата 1990-та г. пуснаха и чисто нови Чавдари В14-20. При голямата секира на 1-ви май 1993-та обещаха, че автобусът ще стане целодневен, но не го направиха, само сложиха спирка на Бели Дунав, срещу колелото на седмицата. Едва на 1-ви юли 1995-та го удължиха до Обеля-1 и стана целодневен, включително събота и неделя, като спирка Бели Дунав я премахнаха, като я преместиха срещу автостанция Връбница. Беше си нередовен, особено събота и неделя, но хората се радваха, че поне го има целодневно. Малко по-късно, есента на 96-та, добавиха спирки на Надлез Надежда и Опълченска. Софиянски го омаскари от 1-ви ноември 96-та, правейки го фактически бавна линия и да обикаля през Хан Кубрат - отнесе сума ти псувни от цяла Обеля, понеже вече този автобус буквално не ставаше за нищо. Времепътуването от Обеля до гарата стана от 15 на 28 минути, а автобусът стана още по-нередовен, понеже броят на рейсовете не се промени. (Да отбележа, че в най-хубавите си експресни целодневни години беше 6-4-6-3 и 4-4-4-2., но имаше доста непокрити курсове, понеже шофьорите системно праскаха карти на последната сприка в Обеля-1). То тогава Софиянски се беше заканил и да го спре, понеже се дублирал с трамваите и нямало смисъл от него, а в действителност винаги беше пълен. После знаете....Що се отнася до 51, на него никога не е можело да се разчита, не стига, че беше на 20 минути официално, а неофициално на много повече, бариерата допълнително му разкатаваше майката, а и беше адски бавен....

А рейс 50 въобще не си струваше да се коментира - още откакто го пуснаха, малко след трамвая, беше на сносен интервал само сутрин и вечер в пик, през другото време на един час и никой не го ползваше...
« Last Edit: 24.09.2017, 23:25:10 by IKAR »
Less travel by car! (използвайте по - малко лични автомобили за сметка на обществения транспорт, независимо от финансовите Ви възможности - препоръка на Европейската Комисия)

Да се отнеме незабавно лиценза за пътнически превози на БДЖ, тъй като изключително неадекватните разписания и опасният амортизиран подвижен състав водят до особено лошо транспортно обслужване.

Offline IKAR

  • Наистина съм луд
  • *******
  • Posts: 1475
    • View Profile
    • Email
Сещам се и за една случка - семейство турци от кърджалийско с дъщеря с увреждане, които отивали на клетвата на сина си в казармата на строителни войски в Обеля. Та някой ги пратил в събота сутринта да чакат на СТЗ В. Коларов рейс за Обеля. Чакали час, чакали два, накрая някакъв шофьор на 83 ги питал какво чакат толкова време. Обяснили му, а той им казал:"Ама тоя рейс е за работниците, събота и неделя не върви....." Та изпуснали клетвата.....
Less travel by car! (използвайте по - малко лични автомобили за сметка на обществения транспорт, независимо от финансовите Ви възможности - препоръка на Европейската Комисия)

Да се отнеме незабавно лиценза за пътнически превози на БДЖ, тъй като изключително неадекватните разписания и опасният амортизиран подвижен състав водят до особено лошо транспортно обслужване.

Offline mlk

  • Защо пиша толкова много?
  • ********
  • Posts: 2633
    • ICQ Messenger - 110536592
    • View Profile
    • Email
Благодаря за изключително ценната информация. Актуализирах няколко дати и разместих няколко изречения, за да отразяват по-точно събитията.

А иначе, до пролетта на 1995, 150 се движи само в пикови часове с 4 коли при курс 46 минути.
За междинния период - експресен до Обеля 1, нищо не мога да кажа, но когато става бавен, всяка година е
с 8-5-8-2 зимно, 6-4-6-2 лятно и 3-3-3-2 празник, при курс около 66 минути.

50-ката действително е веднъж на час, но според информацията от съседната тема, в събота се движи, а в неделя - не. А в пик действително е разумен интервалът - 23 минути.

51 пък е през 12/13 минути в пик и 20 в непик и в почивни дни, но това е преди 150 да отиде до Обеля 1.
(вероятно) Когато това става, 51 го разреждат до 15 минути в пик и 25 в непик.