Author Topic: История на софийския трамвай  (Read 50612 times)

Offline UMSofia

  • Наистина съм луд
  • *******
  • Posts: 1181
    • View Profile
Re: История на софийския трамвай
« Reply #340 on: 16.10.2017, 10:51:31 »
Много ценна снимка! Благодаря, че я споделяш с нас! За първи път разбирам за тази арка, а се оказа, че тя не е била само една. Строени са подобни арки на Лъвов мост при посрещането на видни гости в София, там е бил един вид входа на града. От блога на "Стара София" разбрах, че тези арки са били временни, строяли са се върху дървени конструкции и малко след събитията са премахвани. Тази от снимката, която е качил Виктор, е от посрещането от Италия на младоженците Цар Борис III и Царица Йоанна.
« Last Edit: 16.10.2017, 11:23:31 by UMSofia »

Offline viktorlc

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 4861
  • www.bgtransport.org
    • Skype Me™!
    • View Profile
    • Сдружение "Градски транспорт и инфраструктура"
    • Email
храна за мозък - http://www.banitza.net/

Offline Metan

  • Наистина съм луд
  • *******
  • Posts: 1093
    • View Profile
Re: История на софийския трамвай
« Reply #342 on: 24.10.2017, 09:43:42 »
Линията права като по конец, мястото свети от чистота и от светлина, приветливо и приятно, има украса. Ако се пусне една снимка от наши дни, дали ще има разлика?

Offline viktorlc

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 4861
  • www.bgtransport.org
    • Skype Me™!
    • View Profile
    • Сдружение "Градски транспорт и инфраструктура"
    • Email
храна за мозък - http://www.banitza.net/

Offline София 100

  • Наистина съм луд
  • *******
  • Posts: 1405
    • View Profile
    • Email
Re: История на софийския трамвай
« Reply #344 on: 25.10.2017, 08:59:37 »
« Last Edit: 25.10.2017, 19:38:11 by София 100 »
Той не спира ни денем, ни нощем

Offline bahner

  • Маниак
  • ******
  • Posts: 766
    • View Profile
Re: История на софийския трамвай
« Reply #345 on: 25.10.2017, 22:38:19 »
На първата картичка се между двата трамвая се вижда трети, който излиза сякаш от Пиротска. Откъде всъщност идва той?
Галерия за градски транспорт - https://www.flickr.com/gp/127247218@N05/qB017P

Offline mlk

  • Защо пиша толкова много?
  • ********
  • Posts: 2633
    • ICQ Messenger - 110536592
    • View Profile
    • Email
Re: История на софийския трамвай
« Reply #346 on: 26.10.2017, 02:41:36 »
Да, това е тройката, която идва по Пиротска. Какво му е странното? Тогава са били там релсите :)

Offline qwerty95

  • Маниак
  • ******
  • Posts: 777
    • View Profile
    • Email
Re: История на софийския трамвай
« Reply #347 on: 27.10.2017, 20:07:18 »
Странното е, че до сега не сме виждали снимка от точно това кръстовище и релсите.

Offline София 100

  • Наистина съм луд
  • *******
  • Posts: 1405
    • View Profile
    • Email
Re: История на софийския трамвай
« Reply #348 on: 29.10.2017, 20:39:05 »
Има няколко картички, издавани през годините с изглед от това място, но тази е единствената цветна засега, на която се вижда трамваят, който идва от бул. Стамболийски към пл. "Св. Неделя". Източник:

https://www.ebay.com/itm/BR86579-sofia-place-v-i-lenine-bulgaria-car-voiture-tramway-tram/332429128180?hash=item4d6651f1f4:g:BHoAAOSw44BYVrqx
Той не спира ни денем, ни нощем

Offline viktorlc

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 4861
  • www.bgtransport.org
    • Skype Me™!
    • View Profile
    • Сдружение "Градски транспорт и инфраструктура"
    • Email
Re: История на софийския трамвай
« Reply #349 on: 03.11.2017, 11:28:54 »
Това не знам дали е качвано:
храна за мозък - http://www.banitza.net/

Online RADOCVET

  • Moderator
  • Нямам спирка
  • ********
  • Posts: 6749
  • http://bgtransport.org/
    • View Profile
    • Email
Re: История на софийския трамвай
« Reply #350 on: 03.11.2017, 11:43:20 »
Със сигурност няколко пъти, но не пречи да го видим пак.

Offline TRAMS SOFIA

  • Маниак
  • ******
  • Posts: 624
    • Skype Me™!
    • View Profile
Re: История на софийския трамвай
« Reply #351 on: 03.11.2017, 18:38:17 »
Тази снимка в депо Клокотница ли е направена?

Offline Metan

  • Наистина съм луд
  • *******
  • Posts: 1093
    • View Profile
Re: История на софийския трамвай
« Reply #352 on: 04.11.2017, 19:50:08 »
Да, в Клокотница е правена.

Някой има ли идея този знак със стрелката на долната снимка дали е изобразявал нещо по трамвайната сигнализация или е отбелязвал спирка?

Offline mitko08888

  • Запален по ГТ
  • *****
  • Posts: 213
    • View Profile
Re: История на софийския трамвай
« Reply #353 on: 04.11.2017, 20:26:29 »
Знакът е "улицата е затворена само за товарни коли (моторни и впрегатни), както и за всички селски".

Offline Metan

  • Наистина съм луд
  • *******
  • Posts: 1093
    • View Profile
Re: История на софийския трамвай
« Reply #354 on: 04.11.2017, 21:04:52 »
Знакът е "улицата е затворена само за товарни коли (моторни и впрегатни), както и за всички селски".
Малко в страни от темата, ама имаш ли ги някъде описани тези пътни знаци, че ми стана интересно?

Наскоро имаше снимка с арка, тази навремето я пусках (или някоя подобна на тази) - двуосна мотриса, доставка 1928 от Franco-Belge с номер 59. Тук е на по-малко от две години. Интересно е ремаркето на заден план, както и същото на втората снимка, закачено за 59. Това трябва да са трамваите от първата доставка (1-26), преоборудвани на ремаркета. Явно са ги ползвали известно време и като ремаркета след като са ги бракували като мотриси.

Offline Metan

  • Наистина съм луд
  • *******
  • Posts: 1093
    • View Profile
Re: История на софийския трамвай
« Reply #355 on: 04.11.2017, 22:00:26 »
Странното е, че до сега не сме виждали снимка от точно това кръстовище и релсите.
Ето една гледна точка от 1930 г.

Offline София 100

  • Наистина съм луд
  • *******
  • Posts: 1405
    • View Profile
    • Email
Re: История на софийския трамвай
« Reply #356 on: 05.11.2017, 20:11:56 »
Извадки от Протоколи от заседания на Стопанският Съвет по качеството на тогавашният Трамваен Завод “6-ти Септември” за 1970г.
Нарочно оставям правописът, словореда и пунктуацията в оригинален вид.
 
29.01.-30.01.1970г.
1 л. М 808 с неизчукана обвивка, което забавило издаването му с един ден.
С. Б.: Виновни за допуснатата лошокачествена продукция в цеха(“Ангренажни колела”) са н-к цех и н-к смяна, които не са открили навреме дефектите в ангренажните колела. За същите още не сме направили акт за бракувана продукция.
Инж. П. : Предлагам да се използува обявеното като залежало австрийско лепило за залепването на гумени постелки.

3 л. 05.02.1970г. Докладва инж. К. : М 82,след като я върнаха излезнахме на проби и по време на пробата при включване от серия към паралел ръчката на ватмана заяде и прекъсвача изключи. Причините – една перка в апарата е била подвита, защото не е била добре притегната и по време на работа се е подвила. М 912 – износен шлиц. Подменен с друг, взет от М 950. Вината е в трамвайните монтьори. М 963 – рекламация за лост долен, защото същият е ниско 50 мм от релсите. Рамото бе скъсено и лоста се повдига. Така колата излезе на линия. Тъй като тази кола е от пробните, като прототип на “София” и много детайли на нея се уточняваха. ТБ 287 – издаден на 23.01.1970г., върнат на 30.01.1970г. заради изронени зъби на короната.
Решения: Др. И. А. и  Р. Я. да представят писмени обяснения на директора за М 934, която не могат да предадат в определеният  срок.

6 л. 12.02.1970г.  Докладва инж. К. : На М 812 е поставена по-тясна гума на задното стъкло и то беше хлабаво, също лъсната на половина рамка на стъкло вентилаторно.
С. С. : Роторните оси на ДС-40/300 и шийките на задните лагери не се шлайфат както трябва. И капаците на надколекторните капаци на корпусите не лягат добре.
С.Б. : За всеки детайл да се спускат пълни и точни чертежи. Преустройство на III-та врата на М 801.

10 л.  19.02.1970г. Докладва инж. К. : Върнат е ТБ 215. Причини: Перката на ел. моторчето на салонното отопление чука, липсва гайка на двураменният лост на III-та врата, неукрепен винкел на пода до шофьора и спирачен клапан, зашплентован с пирон.

12л. 05.03 1970г. Докладва инж. К. : Преглед на качеството за периода от 18.02 – 04.03.1970г. П. Д. и Д. Б. сложиха смивка в боята при боядисването на ТБ 222 и  ТБ 227, така похабяват боята. Наложи се ново боядисване.
С. С. : За въздушните резервоари от рентгеновите снимки констатирахме, че има непровари по тях. И гумените тампони, които получаваме от Горна Баня са твърди. Моля при получаването първо да се прави проба и тогава да ги приемаме.

14 л. 12.03.1970г. Докладва инж. К. : През седмицата беше върнат М 922, излязал от междинен ремонт на 02.03.1970г. и върнат на 05.03.1970г., след пробег 138 км. На II-ри мотор имаше пробив на малко електро. Бандажите на ротора хвърляха калай. Тъй като двигателят е минал изпитание в ЦЗЛ и не е показал дефект се счита, че причината е претоварване. Понеже е в гаранционен срок ще бъде сменен.

16 л. Докладва инж. К. :  Анализ на качеството за времето от 19.03 – 26.03.1970г. Ротор 12/95 от М 816 даден с неравен колектор. КИПЕ на М 913 при изпитването в ЦЗЛ направи пробив на бобина. През седмицата беше върнат М 606 от новите коли за изкъртен десен пясъчник. Тръбата, от която изтича пясъка е скъсена. По този начин ще се правят за напред пясъчниците на останалите мотриси.

18 л.  Докладва инж. К. :  Анализ на качеството и върнатата продукция за времето от 12.03 – 18.03.1970г. Върнат М 957 за шум в съчленението при движение. Причина –  ябълката като влиза в  таза, са били запушени отворите за смазване. Освен това самият таз е бил усукан. М 801 -  тече от предните стъкла, хлабави болтчета на челната планка на ЕМРС. Лост долен на II-ра и VI-та колоос ниски, динамото не зарежда. При прегледа се оказа, че динамото е изправно и работи. Лост долен за да се повдига бе скъсено рамото му. ТБ 281 – скъсан бандаж, вероятно от механичен удар. Мотора бе сменен. Мотори  с №276 и №131 от М 913 при изпитание в ЦЗЛ загряха от лака беше по-недопечен.

20 л. Докладва инж. К. :  Анализ на качеството и върнатата продукция за времето от 23.04 – 07.05.1970г. М 951 – върнат за четкодържател на III-ти мотор; М 943 – върнат два пъти за III-ти и  I-ви мотор; М 870 – върнат за III-ти мотор; М 141 – върнат за хлабав пиньон на  I-ви мотор; М 865 – върнат за II-ри мотор; М 259 – върнат за неравен контролер(закъснение за издаване 1 ден); М 242 – върнат за неизправен двигател на компресора.

24 л. 28.05.1970г.   Докладва инж. К. :  М 916 – върнат за пробив в голямото електро, причина е навлажняване на мотора по време на експлоатация. Подменен, защото колата е в гаранционен срок.
 
27 л. 04.06.1970г. Докладва инж. К. :  Анализ на качеството и върнатата продукция за времето от 28.05 – 03.06.1970г. В цех “Ново строителство” при издаването на М 610 имаше неотстранени забележки от бригадирите. Върнати возила през седмицата: ТБ 304 за разбит кардан; ТБ 278 за полуосни изронени шлици.

28 л. Докладва инж. К. :  Анализ на качеството и върнатата продукция за времето от 10.06 – 18.06.1970г. В цех “Ново строителство” бутало ВЕП за врати на новите коли на 97 бр. е с 2 мм охладена резба – брак.

29 л.  09.07.1970г.  Докладва инж. К. :  Ел. двигател на М 134 дава пробив в конуса при I-ва проба, при II-ра изхвръкват ламели а при III-та дава добри показатели и е пуснат от изпитателната станция за производството.  М 70 е върнат за компресора, който дава скрит дефект в анкара. Поставен е нов и мотрисата се пуска в експлоатация.

31 л.  Докладва инж. К. :  Анализ на качеството и върнатата продукция за времето от 18.06 – 25.06.1970г. Двигател на М 47 Б при изпитания в КЗЛ показа пробив в четкодържателя и заден лагер грее. Беше върнат М 33 за ватманската преграда, която беше близо до апарата и за шум в мотора. Преградата беше изместена назад, за шума в двигателя не беше установена причина.

32 л.  Докладва инж. К. :  Анализ на качеството и върнатата продукция за времето от 18.07 – 25.07.1970г. М 262 – пробив в четкодържателният болт; ТБ 278 – разбит кардан; ТБ 308 – изкривяване от едната страна заради окомплектоване с ресори с разлики в твърдостта.

33 л. 13.08.1970г.  Докладва инж. К. :  Анализ на качеството и върнатата продукция за времето от 03.08 – 12.08.1970г. При смяна на двигателя на М 959 при монтажа на тарамбуксата изпадат няколко ролки от лагера и те ги поставят на мястото им, обаче една от ролките е поставена неправилно. М 48 -  върнат  за избухнал  апарат. На проба пада два пъти прекъсвача. Апарата е почистен с бензин и работи. Извода е, че при неправилно превключване се получава нагар.  Спрени са на линия от ДАИ ТБ 109, М 710 и ТБ 268 за спирачки.

35 л. Докладва инж. К. :  Анализ на качеството и върнатата продукция за времето от 04.09 – 16.09.1970г. М 944 – счупване на оста на I-ва врата долу при стъпалото над шлицата. Причина – недобра заварка. Същият мотрис сега е върнат за мотор, но не са дали рекламационен протокол и не е проверен точно какъв е дефекта. М 619 е върнат за блокаж на II-ри мотор. Причина – предният лагер откъм колектора е счупен. Колата е работила близо 1 месец, лагера е подменен с нов.

36 л.  Докладва инж. К. :  Анализ на качеството и върнатата продукция за времето от 21.08 – 02.09.1970г  М 850 за чукане в I-ва колоос. Осовият лагер(татцен) имаше отчупено парче. М 720 – върнат за това, че прекъсвача му пада и апарата пука. Установени са хлабави сегменти в контролера и хлабави кабели на таблото. Подобен случай е и М 952: хлабави болтчета на сегментите.

37 л. 17.09.1970г.  Докладва инж. К. : Слаб контрол при ремонта на пантографа на М 723, довел до счупването му.

38 л.  Докладва  инж. К. :  Анализ на качеството и върнатата продукция за времето от 25.09 – 01.10.1970г.  Издаването на М 917 се забави с 2 дни( с френът му не се установява до покой, лост от средната талига - обърнат), също и М 902 имаше пропуски с въздушната уредба. ТБ 231 и ТБ 232 – некачествено боядисване и маджуниране. М 92 – лошо отремонтирана и проверена въздушна инсталация, хлабави скоби на тръбите, обърнат кноров ключ.

41 л.  Докладва  инж. К. :  Анализ на качеството и върнатата продукция за времето от 17.09 – 24.09.1970г. М 944 – върнат III-ти мотор, пробив в малкото електро. Изминал 160 км до аварията. Моторът е сменен. М 625 – върнат на 21.09.1970г., издаден от цех “Ново строителство” на 05.09.1970г. след като е изминал 472 км. Динамото не зарежда. При проверка се установява изгорял предпазител и разстроено реле.

42 л. Докладва  инж. К. :  Анализ на качеството и върнатата продукция за времето от 01.10 – 08.10.1970г. М 266 – върнат за скъсан телен бандаж; М 235 – прекъсвача пада. При излизане на проба още в двора съпротивленията на покрива му се запалиха. Прегорял един кабел. Причина – навлажняване на кабела и азбеста.
М 139 – счупен татцен лагер на II-ра колоос след като е изминал 1330 км. М 851 – чукане на ангренажното зъбно колело в гривната.

44 л. Докладва  инж. К. :  Анализ на качеството и върнатата продукция за времето от 08.10 – 15.10.1970г. М 824 – върнат за превъртен пръстен. Колооста е стара, не е сменяна и тампоните също. М 847 – скъсан телен бандаж на II –ри мотор. Причина – чуждо ламаринено тяло между двете електра, опряло в четкодържателя и причинило пробив. М 920 – поставен на един от двигателите пиньон без клин. На 14.10 върнат ТБ 204, издаден на 07.10 за спукана кобилица на сервоуправлението.

46 л.  Докладва  инж. К. :  Анализ на качеството и върнатата продукция за времето от 16.10 – 22.10.1970г. М 232 – върнат за това, че I-ва тележка  тресе и гори физибъл на компресора. Рекламацията е отхвърлена, на проба се установява, че това не е истина. М 932 – избухнал апарат и електро дава на маса на I-ви мотор. Мотрисата е изминала 980 км. Изгаряне заради влага. Апаратът е почистен. Мотрисата е пусната да работи първият ден след ремонта 16 часа без прекъсване. М 86 с ремаркетата 385 и 386(те не са рекламация) . На 18.10(събота) колата прави редовна проба и се приема от комисия, при пробите обаче са забравили да освободят ремаркетата и те са останали застопорени. Когато ватманът идва да си вземе колата не знае това, потегля и апарата избухва. М 932 – пробив на полюсна бобина отново.

50 л.  Докладва  инж. К. :  Анализ на качеството и върнатата продукция за времето от 26.11 – 04.12.1970г. ТБ 250 – гумен уплътнител на челното стъкло разкъсан.
М 715 – при издаването челните вити стъкла не са подменени, въпреки, че е издадено в протокола. Подменени в последствие. М 858 – някои от кабелите на двигателите не бяха добре изолирани и се наложи да се оправят в последният момент.

51 л.  Докладва  инж. К. :  Анализ на качеството и върнатата продукция за времето от 05.11 – 12.11.1970г.  М 81 – върнат за заварен заден прекъсвач, често явление при мотрисите от този тип напоследък. ТБ 248 – ангренажната кутия изпуска масло върху спирачния барабан. М 848 – преди да е издаден монтьорите са пропуснали да подменят два контакторни елемента от контролера, на който ролките бяха износени. М 931 – върнат за изключващ прекъсвач и неустановяващ френ. Рекламациите не бяха уважени.


52 л.  Докладва инж. К. :  Анализ на качеството и върнатата продукция за времето от 04.12 – 10.12.1970г. М 715 – върнат заради: усукани рамена на двураменният лост, неизправни корсети за реглажа на I-ва ЕМРС , II-ра врата няма съосие на моторчето с редуктора. На ремарке 1005 блокира рейка от аварийната спирачка(почистена и смазана). М 626 – върнат за прегорели съпротивления на покрива( 2 спирали, мотрисата дойде с подменени от депото, които също бяха изгорели). Тук спиралите са подменени.

53 л. 17.12.1970г.  Докладва инж. К. :  М 629 беше върнат заради прекъснат централен кабел от плаващата щанга на геленка. Причина – кабелното корито при геленка е по-късо, което е конструктивен недостатък. Техн. Отдел на Управлението реши занапред кабелното корито да се прави по-дълго от мотрис 633.

54 л. 30.12.1970г. Докладва инж. С. :  М 915 – рекламирана на 18.12.1970г. за маса в нисковолтовата инсталация. Причина – избила е контакторната бобина на III-та врата. М 708 – рекламиран на 24.12.1970г. за пробив на четкодържателен болт на III-ти мотор. М 928 – рекламиран на 24.12.1970г. : апарата пука при включване от серия в паралел и за тежък френ. При издаване на мотрисата апарата е бил изправен, после се е разхлабила перка от контакторните елементи. По отношение на френа рекламацията се отхвърля като неоснователна. М 128 – излязал от Възобновителен ремонт на 29.12.1970г. и се рекламира на 30.12.1970г. за неправилно оставени отвори за двигателите на подови капаци. Рекламацията не е уважена. М 35 – рекламация за износени спирачни гривни. От направените измервания е видно, че износването е в границите на допустимото.

Той не спира ни денем, ни нощем

Offline София 100

  • Наистина съм луд
  • *******
  • Posts: 1405
    • View Profile
    • Email
Re: История на софийския трамвай
« Reply #357 on: 05.11.2017, 22:33:04 »
Както пише върху картичката : Общ изглед от София, 1923г. Возилата са интересни,  страшно филигранни на вид, особено ремаркето. Мотрисата може би е Шарлероа. Източник:  https://www.ebay.de/itm/ak-SOFIA-Teiansicht-1923/112629516868?hash=item1a393e0a44:g:cNoAAOSwNchZ~lG8
Той не спира ни денем, ни нощем

Offline Metan

  • Наистина съм луд
  • *******
  • Posts: 1093
    • View Profile
Re: История на софийския трамвай
« Reply #358 on: 06.11.2017, 09:50:53 »
Мотрисата е Шарлероа, ремаркето е много интересно. Питах веднъж за модела и Петко отговори, че се води Anversoise. Никъде не намирам нищо конкретно за това название. Ще помоля ако някой има повече информация да я сподели. Предполагам, че тези ремаркета са доставени заедно с Шарлероа-та, но може и да са преправяни от открити в закрити. Линията трябва да е Гарата-Игнатиев.

Протоколите са много интересни, пускай още такива неща ако имаш.
« Last Edit: 06.11.2017, 09:52:50 by Metan »

Offline mitko08888

  • Запален по ГТ
  • *****
  • Posts: 213
    • View Profile
Re: История на софийския трамвай
« Reply #359 on: 06.11.2017, 11:09:18 »
Ремаркето е от доставените 15 броя с номера 90 до 104. Доставени са около 1914 с 12-те моторни вагона. Не знам откъде съм го видял ... и аз съм ги записал Анверсоа.

В спирката има една снимка на ремарке 98. Вижда се как е отстрани:


От двата края май това е най-добрата снимка:


Срещат се и по други снимки:



Имаше и една в изгубена Б-я.

ПП: Дали не пише нещо в по-старите броеве на БИАД?
« Last Edit: 06.11.2017, 11:15:13 by mitko08888 »