Author Topic: Малко история ;)  (Read 37600 times)

Offline tiristor

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 6127
  • За пускане на БГ-1300 по линии 4 и 11!
    • View Profile
    • Email
Re: Малко история ;)
« Reply #20 on: 11.05.2009, 22:40:24 »
Мисля че нашите бяха с по-различна муцуна.
Дам. Приличаха малко на МАНовете - имаха квадратни изпъкнали фарове.

Offline blagun

  • Модератор
  • Нямам спирка
  • ********
  • Posts: 12912
    • View Profile
    • Email
Re: Малко история ;)
« Reply #21 on: 12.05.2009, 00:05:18 »
Мисля че нашите бяха с по-различна муцуна.
Дам. Приличаха малко на МАНовете - имаха квадратни изпъкнали фарове.
Така е. Този модел на ФИАТ се е произвеждал от 1973 г., така че сигурно има различни "фейс лифтове".

Offline 1426

  • Начинаещ
  • *
  • Posts: 23
    • View Profile
    • Email
Re: Малко история ;)
« Reply #22 on: 13.05.2009, 00:24:38 »
За фаровете не помня, но сега се сетих и друго - прозорците се дърпаха надолу като на влак. :D
Също така цифрите се премятаха като на старо информационно табло. Ето една снимка от вън и една от вътре.

Offline dispecercho

  • Приятел на ГТ
  • ****
  • Posts: 105
    • View Profile
    • Email
Re: Малко история ;)
« Reply #23 on: 16.05.2009, 21:11:03 »
Някой може ли да каже нещо за първите автобуси в София и в България? Значи доколкото съм намирал информация, първата автобусна линия в България е открита през 1905-та година и е била София-Самоков. Автобусите са били двуетажни.
През 1935-та година в тогавашната дирекция на трамваите и осветлението(ДТО) е произведен/са се произвеждали градски автобуси, върху шаси и с двигател на МАН. В черно-белите снимки по разни книги се вижда, че са със софийски номера, вероятно ползвани по селските линии около София, защото в самият град както и сега е имало гъста трамвайна мрежа.
Също през 30-те и 40-те години, поне като гледам снимки са били разпространени автобуси Мерцедес. Явно някакъв суперздрав автобус, защото на снимки от 55-та година някъде, все още се вижда такъв, на Орлов мост. На друга снимка, от 1941-ва година, се вижда същият Мерцедес, на шосето за Горна Баня, изпреварван от първите тролейбуси в София.
Според написаното по-горе, обаче първата градска автобусна линия в София е пусната през 1935-та година. Ами крайградските линии до Симеоново, Бистрица, Железница, Владая и др. кога са пуснати? Може би през 1910-те години?
Мерцедесите са били обикновенни шасита с дървена надстройка облицована с ламарина в Благоевград от Рачо Джамбов в карусерийната му работилница, по-късно той става директор на завода Чавдар.

Offline IKAR

  • Наистина съм луд
  • *******
  • Posts: 1475
    • View Profile
    • Email
Re: Малко история ;)
« Reply #24 on: 20.05.2009, 15:39:19 »
Добре си ги спомням, имаше и от двата чешита, показани на снимките. В делнични дни бяха основно по линия 404-от 1992 до 1995 г. Тогава 404 вървеше само в работни дни и то сутрин и след обед в пиковите часове - от 6 до 10 и от 16 до 19.30. Беше нещо като по-бърз дубльор на 204 от Орлов мост до ДК-3, като по Цариградско спираше само на Плиска. В събота и неделя вървяха къде ли не - по 5,6, 84, 204, 306. Такива автобуси по онова време цъфнаха и в Дупнишкия градски транспорт. Двигателят им е разположен отпред и беше изключително шумен.
« Last Edit: 20.05.2009, 15:41:18 by IKAR »
Less travel by car! (използвайте по - малко лични автомобили за сметка на обществения транспорт, независимо от финансовите Ви възможности - препоръка на Европейската Комисия)

Да се отнеме незабавно лиценза за пътнически превози на БДЖ, тъй като изключително неадекватните разписания и опасният амортизиран подвижен състав водят до особено лошо транспортно обслужване.

Offline borosport

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 3819
  • Hate users!!!
    • ICQ Messenger - 304771719
    • View Profile
    • Email
Re: Малко история ;)
« Reply #25 on: 23.05.2009, 15:23:36 »
 Аз съм се возил в тях по 84. Освен шумни бяха и доста прогнили. В доста от тях през пода се виждаше пътната настилка. Едвам издрапваха баира в Дружба. Абе трагедия ощо взето :)
Най-дългите градски автобусни линии са:
- А111 - 50320 м двупосочно
- А83 - 37000 м двупосочно
- А11 - 32005 м двупосочно
Най-дългите крайградски автобусни линии са:
- А28 - 64540 м двупосочно
- А70 - 56645 м двупосочно
- А3 - 55870 м двупосочно
Тройната коалиция от А до Я

Offline giorev

  • Ограничени права
  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 4127
    • View Profile
    • Email
Re: Малко история ;)
« Reply #26 on: 14.03.2010, 00:07:09 »
Прочетох всичко. Забравили сте два култови екземпляра за А94. Появиха се някъде около 1992-ра и бяха култови, защото ги дадоха на най-изрядните шофьори, единия се водеше бригадир на А94 и А280, но все го влечеше да върти около Хемус :) Та за автобусите, бели манове, съчленени, каросерията много приличаше на О305, но мотора беше между 1-ва и 2-ра врата и въпреки това бяха триврати. Скоростната кутия беше автоматична и бяха доста пъргави спрямо икарусите. Повече подробности непомня, след пускането на 141 ги виждах по цигановозите и изчезнаха. Вероятно заради доброто отношение на шофьорите изглеждаха и возеха добре до последно.

п.п.: по-вероятно е да са дошли през 1993-4
« Last Edit: 14.03.2010, 00:24:16 by giorev »
Само скоропостижното закриване на Столичен Автотранспорт ЕАД би гарантирало на софиянци ежедневно комфортно и безаварийно пътуване с автобус в градски условия, което априори би увеличило дялът на превозите на обществения транспорт и би повлияло положително на трафика в столицата!

Offline Ivo

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 11390
    • View Profile
    • Email
Re: Малко история ;)
« Reply #27 on: 14.03.2010, 00:16:35 »
Бяхме писали някъде за тези МАН-ове по 94 и 280, движеха се доста по-късно от 1992-ра, може би дори чак до към 1998-ма. Наистина бяха много хубави, с два реда двойни седалки вътре, дървени плоскости под прозорците, имаха и седалки в съчленението. Всички прозорци им бяха отваряеми, изглеждаха наистина много добре поддържани и бяха все чисти, лъскави. Моделът е от 1972-ра или от 1962-ра година не съм сигурен. Жалко че не се движат още.
Човекът е човек, когато е на път

Фен на автобусите ЧАВДАР

Offline blagun

  • Модератор
  • Нямам спирка
  • ********
  • Posts: 12912
    • View Profile
    • Email
Re: Малко история ;)
« Reply #28 on: 14.03.2010, 00:24:03 »
Да, те баха номера 2600 и 2632. С приглушено осветление, меки седалки и без 4-та врата - идеално място за влюбени студентски двойки :D

Offline CKD

  • --=БМ-РК=--
  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 6800
    • View Profile
Re: Малко история ;)
« Reply #29 on: 14.03.2010, 09:29:40 »
2600 и 2601. 2632 май беше по-различен. Последно вървяха и по 75 отвреме навреме. По 94 и 280 изчезнаха с пристигането на първите Чавдари 141. А и определено не смятам че са за тази тема, защото в никакъв случай не бяха боклуци. В градския транспорт по онова време се движеха къде къде по-големи морги включае и по 94 и 280. Някой помни ли например 2118 с ауспуха на покрива, който минаваше през целия салон?

Offline giorev

  • Ограничени права
  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 4127
    • View Profile
    • Email
Re: Малко история ;)
« Reply #30 on: 14.03.2010, 10:18:29 »
.... А и определено не смятам че са за тази тема, защото в никакъв случай не бяха боклуци. В градския транспорт по онова време се движеха къде къде по-големи морги включае и по 94 и 280. Някой помни ли например 2118 с ауспуха на покрива, който минаваше през целия салон?
Извинявай, но си объркал темата (не е за боклуците, а за историята ;) ), а за 2118 е писано на 1-ва стр. от София 70, беше минал експериментално ОР в Турция. За него си спомням, че турците бяха махнали шофьорската кабина, което веднага предопредели мнението им за машината. Мисля, че му бяха сложили още един ред седалки, няма нищо лошо в идеята да бълва по-високо чадта. Двигателя незнам какъв е бил, но поведението нямаше нищо общо с оригинала, дърпаше здраво и фучеше като компресорен, а в салона беше доста по-тихо от нормалното за Икарус...
« Last Edit: 14.03.2010, 11:38:41 by giorev »
Само скоропостижното закриване на Столичен Автотранспорт ЕАД би гарантирало на софиянци ежедневно комфортно и безаварийно пътуване с автобус в градски условия, което априори би увеличило дялът на превозите на обществения транспорт и би повлияло положително на трафика в столицата!

Offline giorev

  • Ограничени права
  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 4127
    • View Profile
    • Email
Re: Малко история ;)
« Reply #31 on: 14.03.2010, 10:35:33 »
В следващите редове ще споделя спомените ми от конкурса по А413 през 1993-94. Тогава бях ученик и въпреки че не беше най-краткия маршрут всеки ден използвах тази линия за придвижване, за да се возя на тези интересни машини.
Ще започна от победителите в конкурса.
Чавдар 141 (4 врати-тъмно оранжав, към червен) - за него са изписани клавиатури тук, но тестовия с ръчните скорости беше голям дзвер и много рядко не беше на линия, двигателя вероятно е бил от най-мощните по онова време, а и шофьора не го жалеше, качваше към ТВ кула тъпкан с 80 км., което беше много впечатляващо, поради подходящо аранжирания си за София салон правеше впечатление на много просторен и побираше всичко по спирките. Интересното е, че за разлика от закупените имаше 5 реда седалки отзад, като петата (до вратата) беше почти неизползваема, краката ми едва се побираха.
Новият Мерцедес (незнам какъв е модела), беше тъмно син (3 врати), тих, топъл и уютен, обаче често не беше на линия, може и да не се е дължало на техн.дефект. Беше тромавичък, може и шофьорите да са го пазели.
Хюлието (3 вр.-оранжав), имаше и такова, но явно малко хора си спомнят, защото несъм срещал коментари за него. Беше като чисто нов, вероятно се водеше рециклиран, явно че конкурса не е бил само за нови автобуси, мисля че беше с немски номера. Дойде късно и си тръгна рано, мога да кажа, че ремонта му беше направен много качествено.
Саноса (4 вр.-бял), беше голям звяр, с двигател под пода на 1-ва и 2-ра врата, но с двойни гуми на трети мост, също като Чавдар-а и синия Мерцедес изкара от началото до края на конкурса. Имаше най просторния салон от всички, защото срещу 3 врати беше обособена зона за правостоящи. Бих казал, че към края леко се пораздрънка, но беше сред първенците по километраж.
Икаруса (4 вр.-бял), нищо ново, но беше единствения в който се казваха спирките и се пускаха рекламни съобщения по уредбата, нещо от сорта на "Вие се возите в ...., предоставен за тестване на..., от ..., автобуса предлага... и т.н.". За разлика от останалите си събратя беше по-топъл, с турбо, стегнат без шумове. Малко закъсня, но остана до последно, предполагам че технически не е имал никакви проблеми.
Ван Хол-а (3 вр.-бял), в този автобус бях влюбен, двойни лепени стъкла, топъл, безшумен (поне до втора врата се чуваше сигнала за мигач), при това двигателя е в предната секция (а не както постнах в началото отзад), изключителна машина. Правеше впечатление скосяванията на каросерията в краищата (като трамвай), а също и по-късата база от останалите съчленени автобуси, явно е бил изключително маневрен. Двигателят беше като оса, много пъргав, спираше с ретардер перманентно. Да се возиш на тази машина в онези години беше невероятно преживяване, все едно си в космически кораб. Подът беше направен максимално ниско, гумите също бяха нископрофилни, Чавдар-а стърчеше с повече от 50 см. над него. Предницата беше леко скосена нагоре за по-добра аеродинамика. Мисля, че беше първия, който излезе на линия, дори незнаех че има конкурс и един ден вместо раздрънкан Икарус се появи тази съвършенна машина на спирката, беше много вълнуваща изненада. За съжаление изчезна преди края, сигурно са преценили, че няма нужда да го тормозят повече в този предрешен конкурс. Всички суперлативи за това чудо в онези години са малки, незнам дали е имал технически проблеми.
Скания-та (4 вр.-тъмно син), дойде много късно. Незнам къде е била преди София, но си дойде с проблеми. Двигателя беше отзад и на празни обороти се тресеше цялото ремарке, така както не се е тресяла и 141-ца преди брак. Като цяло беше с най-дългата база от всички, но беше яка блъсканица в нея, защото по цялата дължина имаше 4 реда седалки, които бяха много комфортни, като от туристически автобус, даже имаше багажници над тях, но пътеката беше много тясна и това предопределяше дълго висене по спирките. Интересен факт е, че и вратите се отваряха навън, като при туристическите автобуси. Вероятно това беше автобуса с най-малък пробег от всички.
Ако някой е наясно с параметрите на отделните машини и цените им ще е добре да ги постне. Предполагам, че Чавдар спечели заради "правителствена директива", а и ниска цена. Незнам защо другия печеливш беше Мерцедес и защо не се закупиха никакви бройки или може би е спечелило Хюлие, защото такива се купиха доста... В интерес на истината следните съм ги виждал на аварийни по маршрута - Чавдар 1 път, Мерцедес Тюрк 1 път и Скания 2 пъти.

п.п.: упоменал съм основните цветове, за Чавдар-а дори несъм сигурен точно какъв беше, защото се бъркам със закупените след това
« Last Edit: 14.03.2010, 20:34:14 by giorev »
Само скоропостижното закриване на Столичен Автотранспорт ЕАД би гарантирало на софиянци ежедневно комфортно и безаварийно пътуване с автобус в градски условия, което априори би увеличило дялът на превозите на обществения транспорт и би повлияло положително на трафика в столицата!

Offline KRAKOMOBILA

  • Модератор
  • Нямам спирка
  • ********
  • Posts: 5193
    • View Profile
Re: Малко история ;)
« Reply #32 on: 14.03.2010, 11:03:14 »
Забележка - Чавдара е бил 140, а не 141.

Иначе - ще ми е интересно да разбера моделите на всички автобуси участвали в тоя конкурс. Икаруса 280 ли беше ?

НЕ НА КИЧА ПО ПРЕВОЗНИТЕ СРЕДСТВА В ГТ!!!

Offline CKD

  • --=БМ-РК=--
  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 6800
    • View Profile
Re: Малко история ;)
« Reply #33 on: 14.03.2010, 13:27:49 »
Да вярно съм се объркал.

Offline giorev

  • Ограничени права
  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 4127
    • View Profile
    • Email
Re: Малко история ;)
« Reply #34 on: 14.03.2010, 13:55:33 »
Забележка - Чавдара е бил 140, а не 141.

Иначе - ще ми е интересно да разбера моделите на всички автобуси участвали в тоя конкурс. Икаруса 280 ли беше ?
Може и да греша, но 140 не е ли единичен, имаше такъв до Ярлово в средата на 90-те. По А413 беше съчленен с прозрачна хармоника, доколкото ми е известно от форума до скоро се е подвизавал в Бургас, но със сменена скоростна кутия.
Икаруса беше 280 и не се различаваше особено от събратята си по линията. Шофьорската кабина затваряше и първото крило на вратата, салона беше малко по-модерен, копчетата си бяха по местата :), мисля че седалките бяха като тролейбусните, но лампите от старите. Вратите си бяха хармоники и дори джантите не бяха от новите. Както вече бе писано двигателя беше Раба Д10, като съвсем нов и добре уплътнен, дори бих казал че беше задоволително тихо в първата секция.
« Last Edit: 14.03.2010, 14:08:12 by giorev »
Само скоропостижното закриване на Столичен Автотранспорт ЕАД би гарантирало на софиянци ежедневно комфортно и безаварийно пътуване с автобус в градски условия, което априори би увеличило дялът на превозите на обществения транспорт и би повлияло положително на трафика в столицата!

Offline KRAKOMOBILA

  • Модератор
  • Нямам спирка
  • ********
  • Posts: 5193
    • View Profile
Re: Малко история ;)
« Reply #35 on: 14.03.2010, 16:15:25 »
Чавдара в момента се намира в Ботевград. Собственост на Новко Новков. Ето негова снимка:

Модела е 140.
 За Икаруса разбрахме. А останалите автобуси какви модели са били ?

НЕ НА КИЧА ПО ПРЕВОЗНИТЕ СРЕДСТВА В ГТ!!!

Offline giorev

  • Ограничени права
  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 4127
    • View Profile
    • Email
Re: Малко история ;)
« Reply #36 on: 14.03.2010, 16:31:16 »
От специализираната тема бях останал с впечатление, че в Ботевград е прототипа сглобяван в Австрия, но това го четох отдавна, така че нямам претенции. Отивам да се ровя за линкове.
Само скоропостижното закриване на Столичен Автотранспорт ЕАД би гарантирало на софиянци ежедневно комфортно и безаварийно пътуване с автобус в градски условия, което априори би увеличило дялът на превозите на обществения транспорт и би повлияло положително на трафика в столицата!

Offline giorev

  • Ограничени права
  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 4127
    • View Profile
    • Email
Re: Малко история ;)
« Reply #37 on: 14.03.2010, 16:36:19 »
Това е Санос-а, има снимки и на соло, но тестовия беше съчленен и изглеждаше доста по-добре, на тези годинките са им натежали:
http://wowturkey.com/forum/viewtopic.php?p=890242
http://img212.imageshack.us/img212/4974/sanos12ilrd1.jpg
Само скоропостижното закриване на Столичен Автотранспорт ЕАД би гарантирало на софиянци ежедневно комфортно и безаварийно пътуване с автобус в градски условия, което априори би увеличило дялът на превозите на обществения транспорт и би повлияло положително на трафика в столицата!

Offline KRAKOMOBILA

  • Модератор
  • Нямам спирка
  • ********
  • Posts: 5193
    • View Profile
Re: Малко история ;)
« Reply #38 on: 14.03.2010, 16:37:29 »
Ами да - не е ли бил той на пробите в София ?
 Ако не е бил той се извинявам - значи е бил бургаският 141.

НЕ НА КИЧА ПО ПРЕВОЗНИТЕ СРЕДСТВА В ГТ!!!

Offline giorev

  • Ограничени права
  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 4127
    • View Profile
    • Email
Re: Малко история ;)
« Reply #39 on: 14.03.2010, 16:49:08 »
Следва моя любимец:
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/2/25/Van_Hool_articulated.JPG
http://www.motorbussociety.org/conventn/01fall/STRSM%20C8-903.jpg
http://www.hirado.hu/Hirek/2009/09/~/media/News/Hirado/Hirek/2009/06/19/04/Van%20Hool.jpg.ashx
Интересно, намерих повече снимки на тази каросерия като тролейбус, отколкото като автобус. Втората снимка е от Квебек.
Само скоропостижното закриване на Столичен Автотранспорт ЕАД би гарантирало на софиянци ежедневно комфортно и безаварийно пътуване с автобус в градски условия, което априори би увеличило дялът на превозите на обществения транспорт и би повлияло положително на трафика в столицата!