Author Topic: Нова интерпретация на историята на транспортната мрежа (1901-1957)  (Read 4460 times)

Offline Ivo

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 11416
    • View Profile
    • Email
Пише, че трамваите били употребявани, но не виждам откъде биха се взели, в Белгия около това време не е имало такива трамваи. Първоначално там са били на конски трамваи. Има едни, които приличат на нашите, но отпред и отзад са открити и отстрани разположението на прозорците е друго (по-нагоре има снимки на такива). Не знам даже дали размерите са подобни.

Абсолютно и за мен най-вярното предположение. Според мен са същите трамваи, минали някакъв основен ремонт и преправени с кабини преди да дойдат тук. Иначе не си представям в нашия климат зимата как ще работят ватманите при движение с 30-40км/час срещу вятъра по линията за Княжено при -10 градуса.

Разбира се, това че няма снимки не означава че не е имало и в Белгия същите като нашите трамваи, едно време малко хора са имали възможността да имат хубав фотоапарат, камо ли пък възможности да правят снимки на всеки трамвай поотделно като сега, било то тука или в Белгия.
Човекът е човек, когато е на път

Фен на автобусите ЧАВДАР

Offline mlk

  • Защо пиша толкова много?
  • ********
  • Posts: 2635
    • ICQ Messenger - 110536592
    • View Profile
    • Email
А какви са аргументите "за" и "против" теорията, че сме си внесли "конски" или "парни" трамваи, които преди да бъдат внесени са били преправени на електрически?
Не съм специалист по темата и имам сериозни съмнения, че това е възможно, но времената тогава са били такива - всички трамваи са заменяни поетапно с електрически.

P.S. По обективни причини (конете), конските трамваи са били открити и е било доста духливо. Примерно във Виена, чак през 1930 окончателно всички трамваи имат стъкла, въпреки че още в началото на века трамваите по линиите се заменят постепенно с електрически.
« Last Edit: 06.10.2017, 10:49:00 by mlk »

Offline Ivo

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 11416
    • View Profile
    • Email
Те тези на снимките са си електрически, като видимо единствената разлика е в откритите кабини и в челата на мотрисите. На единия вариант дори пропорциите на прозорците и броят им са еднакви, както и оцветяването и формата на коша. Не е толкова сложно преди да дойдат в тамошният трамваен завод да им се изградят кабини, а и съвсем логично поради спецификата на нашия климат да го направят, защото иначе би било невъзможно да се работи зимата. Също така не пречи и да сме си поръчали от същия модел чисто нови, но с кабини. Иначе ясно че в онези години като ти се наложи да ходиш някъде по-надалеч по-добре в 20 мин. в открит вагон отколкото 2 часа пеш.

Разбира се може да са преправяни и други работи според нашите условия, които няма как даги видим, като например разположението на салона, отопление, помняна на плоскости и др. Та възможно е ако се намерят и салонни снимки да имат и разлики в салона.

После са докарани и открите летни вагони, за да може лятото да има повече коли на линия по линията за Княжево, когато Софиянци масово са ходили на излет на Витоша(както и сега де) и е ставало голяма тъпканица като сега по излетните линии. И докато застроената площ на града тогава е била сравнително малка и лесно да се обходи пеша до доста места, то до Княжево тези малки трамвайчета са били единствения превоз и линията е била много натоварена.

Това за конските и парните трамваи са по-скоро приказки, но предвид оскъдната информация от тогава нищо няма да ме учуди докато не се намери нещо конкретно и се разчита много и на спомени и разкази.
« Last Edit: 06.10.2017, 10:59:31 by Ivo »
Човекът е човек, когато е на път

Фен на автобусите ЧАВДАР

Offline Metan

  • Наистина съм луд
  • *******
  • Posts: 1127
    • View Profile
Един от моделите брюкселски трамваи с четири квадратни еднакви прозореца с бели рамки наистина приличат като пропорции на софийските от първата серия.
Точно тези ги гледах и после не намерих снимките (едната даже съм я пуснал по-нагоре, ама кой да гледа). Много ми приличаха на нашите, но без предните прозорци. Има хубави снимки на реставриран такъв образец, заедно с ремаркето си.




Наистина е възможно това да е първообраза на нашите първи трамваи. Електрическата част на покрива на този от снимката е като на по-късните, но оригинално май не е бил с такава част на покрива. Нашите са с равен покрив. Иначе не бих казал, че нашите трамваи са били закрити. Имали са предни прозорци, но не е имало врати и ватманът е бил на открито. Брулили са го ветровете и не е бил много защитен от капризите на времето. Колкото до това дали е възможно конски трамвай да се преобразува в електрически - сигурно може. На мен трамваите от 1903 г. ми приличат на ремаркета, на които са им монтирали електрическа част.

На един приятел баща му е главен секретар на ФНТС. Ще го разпитам. Мисля, че ще ми помогне.
Ако стане ще е супер.

София 100, благодаря за препратките, ще ги прегледам като имам време. Видях и катастрофата - 39 пише, че е Сименс. Описват го като "голям двоен вагон". Дали е вагон с ремарке или е четириосен, не мога да разбера. Разминава се с по-малкия вагон 4. 4 нямал ли е ремарке, също не е ясно. Има ли снимки на този модел Сименс от 1908 г.? На 4 имам снимка от албума от 1914 г. Или друг трамвай е станал 4, или е ремонтиран и е продължил експлоатацията си.

Offline mlk

  • Защо пиша толкова много?
  • ********
  • Posts: 2635
    • ICQ Messenger - 110536592
    • View Profile
    • Email
Като чета какви са далавераджии са били, нищо чудно белгийците да са ни пробутали тогава втора-трета ръка преправени трамваи, за да им излезе по-евтино и да изкарат по-голяма печалба.

Конспирацията се оказва все по-реална, макар и още трудно доказуема :)

Offline Balkanton

  • Наистина съм луд
  • *******
  • Posts: 1214
    • View Profile
    • http://www.flickr.com/photos/39030307@N07/
На 4 имам снимка от албума от 1914 г. Или друг трамвай е станал 4, или е ремонтиран и е продължил експлоатацията си.
Забелязвам, че на тази снимка предният фар е по-високо от стандартното, а има снимки на същата мотриса и с нормалното разположение на фара. Назад имаше и една снимка на №16, където фарът също е на това по-високо място... ако въобще това е фар.
« Last Edit: 07.10.2017, 10:45:19 by Balkanton »

Offline mitko08888

  • Запален по ГТ
  • *****
  • Posts: 215
    • View Profile
Тези фарове имам чувството че са ги закачали допълнително, че даже и са ги местили от едната и от другата страна при обръщане на посоката на движение.

Offline Metan

  • Наистина съм луд
  • *******
  • Posts: 1127
    • View Profile
Може и да се окажеш прав, че са ги местили. Първоначално е имало кръгъл фар по средата между инвентарните номера отпред. На някои снимки го има, на други няма такъв фар там, а само нещо като стойка. По-късно фарът е друг и го слагат на високо точно под прозорците отпред. Не е толкова плосък, ами е по-масивен и голям като на някои от белгийските трамваи от предната страница (при тях е бил местещ се). Интересно и кога за пръв път се появява пощенската кутия. Допреди да дойдат сименсите от 1924 не съм виждал да стърчи кутия, там за първи път се вижда такава. В Белгия е имало пощенски кутии по трамваите поне от края на 19 век (ако не и от самото начало). Цилиндрите по покривите на първите трамваи май са някакви съпротивления. Има ги на Цепелините


и при по-късните модели




От техническа гледна точка се чудя къде е отивало въжето от прътовия токопоемник. Не виждам да е имало макари при пенделно управление. Въжето сигурно е висяло и се е закачало някъде, но не мога да видя къде.

Offline dan

  • Наистина съм луд
  • *******
  • Posts: 1243
    • View Profile
На първата снимка на 38 се вижда въжето, което завършва с ухо

Offline viktorlc

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 4892
  • www.bgtransport.org
    • Skype Me™!
    • View Profile
    • Сдружение "Градски транспорт и инфраструктура"
    • Email
Тия цилиндри не са ли за въздух?
храна за мозък - http://www.banitza.net/

Offline mitko08888

  • Запален по ГТ
  • *****
  • Posts: 215
    • View Profile
Ако се съди по един от малкото източници: "През 1909. год. се въвеждат спирачки със сгъстен въздух тип Липковски, които скоро се изоставят, като неподходящи." Въздушните спирачки тип Lipkowski  изискват два въздушни резервоара.

Offline viktorlc

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 4892
  • www.bgtransport.org
    • Skype Me™!
    • View Profile
    • Сдружение "Градски транспорт и инфраструктура"
    • Email
На един приятел баща му е главен секретар на ФНТС. Ще го разпитам. Мисля, че ще ми помогне.

Говорих. Ще се осигури достъп до списанията без проблем. Трябва само да се разберем кога. Трябва да е делнично време, следователно аз ще трябва да си взема отпуска един ден.
храна за мозък - http://www.banitza.net/

Offline Metan

  • Наистина съм луд
  • *******
  • Posts: 1127
    • View Profile
Малко вдигаме времевата граница и се пренасяме в 1942-1943 г. Това са три статии от списание БИАД (което по това време се е наричало БИА). Едната статия е известна, има я в блога на Стара София. Другите две са интересни. В статията от бр. 3-4 се прави ретроспекция на изминалата 1941 г. и се сравнява с 1940 г. Много интересни данни, както и може би за пръв път се описват автобусните маршрути (които също са с букви), броят автобуси и пробега им. Описва се стартирането на тролейбусната линия до Горна Баня и нуждата от закупуване на още 3 тролейбуса (които може би са щели да бъдат факт ако не беше войната). Съкращават се автобусни и трамвайни маршрути, някои трамвайни линии се спират. Статията от 1943 г. се отнася за еднопосочна трамвайна мотриса Д.Т.О с инвентарен номер 33.
БИА 1942, бр. 3-4
БИА 1942, бр. 5
БИА 1943, бр. 7-8

Offline София 100

  • Наистина съм луд
  • *******
  • Posts: 1423
    • View Profile
    • Email
Чудесни статии!  :fan:  Много благодаря за споделянето!
Той не спира ни денем, ни нощем

Offline Metan

  • Наистина съм луд
  • *******
  • Posts: 1127
    • View Profile
Още няколко статии от 1939 г. на списание БИА.
Какво представляват столичните общински предприятия за превоз и електропроизводство в края на 1938 г., може да видите в бр. 5-6. Има много интересни данни за строеж на трасета, за общия брой трамваи към края на 1938 г., за новопопълненията от Италия, за 3 работни мотриси с номера 602-604 и 3 работни ремаркета с номера 616,624-625, 6 дизелови автобуса от Германия с номера 21-26.
През 1939 г. Дирекцията на трамваите и осветлението вече си има електромобил. Това е аварийна кола-стълба (бр. 9-10)
БИА 1939, бр. 5-6
БИА 1939, бр. 9-10

Offline Balkanton

  • Наистина съм луд
  • *******
  • Posts: 1214
    • View Profile
    • http://www.flickr.com/photos/39030307@N07/
Статията от 1943 г. се отнася за еднопосочна трамвайна мотриса Д.Т.О с инвентарен номер 33.
Мотрисата е изобразена и на серията марки на тема "Трамваи" от 1994 г. : http://forum.gtsofia.info/index.php?topic=1274.msg100160245#msg100160245
Интересно дали още тогава е имало планове за въвеждането на трамвайното ухо на крайните спирки и еднопосочни трамваи. Интересен е също така и изборът на цвета, ако първоначалният е бил червен като на марката, тъй като стандартният цвят за трамваи по това време е бил зеленият.
« Last Edit: 11.10.2017, 23:50:22 by Balkanton »

Offline Metan

  • Наистина съм луд
  • *******
  • Posts: 1127
    • View Profile
Ще се окаже, че каросериите на всичките белгийски трамваи за София са били произвеждани от Ateliers Métallurgiques de Nivelles, което от 1905 г. става част от Société Anonyme la Métallurgique. (това включва т. нар. Цепелини от 1908 г., Шарлероа от 1914 г. и доставката от 1928 г. на 15 двуосни и 10 четириосни трамвайни мотриси). Остава загадката първите софийски трамваи от 1901 г. и 1903 г. къде са произведени.
« Last Edit: 15.10.2017, 19:21:35 by Metan »

Offline Metan

  • Наистина съм луд
  • *******
  • Posts: 1127
    • View Profile
Това съм го пускал, но в друга тема. Сега се загледах, че май също е открит трамвай от партидата 1903 г. по линия 1. Даже първоначално бях объркал кое е ремарке и кое е трамвай.

Offline Metan

  • Наистина съм луд
  • *******
  • Posts: 1127
    • View Profile
През декември 1935 г. са правили преброяване в целия наличен тогава транспорт в София (трамваи и трите автобусни линии, пуснати само няколко месеца преди това). Не мога да намеря как да форматирам долния текст да излиза като няколко колони, защото така се визуализира доста зле. Ето какво са представлявали по спирки трамвайните маршрути към 11.12.1935 г.

1. Гарата – Семинарията
Гарата
Влагалището
Клокотница
Козлодуй
Лъвов мост
Модерен театър
Халите
Света Неделя
Двореца
Народна банка
Пл. Славейков
6ти Септемврий
Бул. Фердинандъ
Бул. Евлоги Георгиев
Техническо училище
Малуша
Пл. Руенъ
Борова гора
Вишнева
Семинарията

2. Гарата – Арсенала
Гарата
Влагалището
Клокотница
Козлодуй
Лъвов мост
Модерен театър
Халите
Света Неделя
Алабинска
Солунска
Парчевич
Патриарх Евтимий
ЖП Училище
Бул. Фердинандъ
Перловецъ
Арсенала
Лозенецъ

3. Света троица – Подуяне
Света троица
Царь Симеонъ
Константин Величков
Димитър Петковъ
Одринъ
Брегалница
Средна Гора
Антим І-ви
Бул. Христо Ботевъ
Пиротъ
Света Неделя
Сердика
Раковски
Дунавъ
Пам. Васил Левски
Казармите
Априловъ
Моста
Алеко Константинов
Черковна
Подуяне

4. Света Неделя – Слатински редутъ
Света Неделя
Сердика
Раковски
Дунавъ
Пам. Васил Левски
Ректората
Орлов Мост
Загоре
Светослав Тертеръ
Крали Марко
Бойчо Войвода
Слатински Редутъ

5. Света Неделя – Княжево
Света Неделя
Алабинска
Пл. Македония
Руски паметник
Александровска болница
Инженерна работилница
Лагера
Царибродски кварталъ
Красно село
Братя Бъкстонъ
Овча Купелъ
Павлово
Горно Бански пътъ
Охридъ
Шипка
Банята
Княжево

6. Иван Вазов – Надежда
Иван Вазовъ
Краище
Митрополит Гедеонъ
Доктор Сарафовъ
Гарнизонна фурна
Доростолъ
ЖП Училище
Патриарх Евтимий
Парчевич
Солунска
Алабинска
Света Неделя
Халите
Модерен театър
Лъвов мост
Козлодуй
Клокотница
Влагалището
Гарата
Клементинска болница
Шумнатица
Техническа секция
Триъгълника
Надежда

7. Захарна фабрика – Света Неделя
Пл. Борецъ
Захарна фабрика
Бул. Тутракан
Зограф манастир
Пл. Велика България
Света троица
Царь Симеонъ
Константин Величков
Димитър Петковъ
Одринъ
Брегалница
Средна Гора
Антим І-ви
Бул. Христо Ботевъ
Пиротъ
Света Неделя

8. Павлово – Бояна
Павлово
Бояна

9. Гробищата – Военно Училище
Гробищата
Стара Кланница
Дунавъ
Тетевенска
Лъвов мост
Модерен театър
Халите
Света Неделя
Сердика
Раковски
Дунавъ
Пам. Васил Левски
Ректората
Сан Стефано
Априловъ
Военно Училище

10. Света Неделя – Красна Поляна
Света Неделя
Пл. Възраждане
Отец Паисий
Шаръ планина
Морава
Бул. Сливница
Димитър Петковъ
Константин Величков
Атонъ
Бул. Коньовица
Самодивско изворче
Красна Поляна

11. Света Неделя – Орландовци
Света Неделя
Халите
Модерен театър
Лъвов мост
Тетевенска
Дунавъ
Стара Кланница
Гробищата
Католически гробища
Райна Княгиня
« Last Edit: 20.10.2017, 04:46:50 by Metan »

Offline qwerty95

  • Маниак
  • ******
  • Posts: 779
    • View Profile
    • Email
Много интересно. Колко на гъсто са били спирките преди, много по-удобно. Аз мислех, че Влагалището е било Сточна гара, но изглежда това е била някаква друга товарна гара, която днес изобщо не съществува, може би към митницата. Някой да знае?