Author Topic: Градският транспорт в Германия  (Read 68953 times)

Offline todorow_211

  • Наистина съм луд
  • *******
  • Posts: 1113
  • Нека чичко Кмет да се качи на автобус в Бургас!
    • Skype Me™!
    • View Profile
Re: Градският транспорт в Германия
« Reply #400 on: 16.11.2015, 14:19:31 »
Изглежда разкошно тая Сетра, ако село Рудник не беше станало квартал, щеше да има шанс да цъфне един ден и в Бургас, ама сега няма как да стане вече  :/
Не искам да ти разбивам надеждите, но едва ли щеше да има шанс да цъфне в Бургас, дори Черно море и Рудник да си бяха останали села. :rolleyes: Според мен ако БургасБус бяха поръчали автобуси от Германия за линия № 61, (но да си беше останала, селска, а не градска, както е в момента) най-вероятно щяха да доставят МАН-ове, Мерцедес O405G или Ситаро, при това щяха да пристигнат в отлично състояние и да издържат много време (справка МАН-овете от Линц). Тук имаме и още една Сетра S130, която се движи от време на време, но не съм я виждал по линиите на ГТ. На няколко пъти ми е бягала от обектива, но се надявам, че скоро ще имам възможност да я снимам. :)

Страхотен е този жълт Икарус 280Т!!!! Чак ми се прииска да си го купя! :clap:
todorow_211 също е изкарал добри снимки!
На мен пък ми се иска да да му се повозя.  :angel:
И благодаря за положителния коментар, относно снимките ми. :rolleyes:
Искаме си автобус 211! Не ни трябват Бързи линии с дублаж!!!

Offline vesko76

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 3758
  • Van Hool & Citaro G - fan
    • View Profile
Re: Градският транспорт в Германия
« Reply #401 on: 02.12.2015, 17:04:08 »
Публикувам един линк към филмче с архивни кадри от Хамбург през 1962г. На него се виждат все още изградените трамвайни трасета и трамваите, автобуси, метрото, както и градската железница. Коментарът, за жалост, е само на немски, но въпреки това кадрите са интересни.

https://www.facebook.com/frank.bremenberlin/videos/1692349040999163/?pnref=story

Offline V.Peichev

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 3643
    • View Profile
Re: Градският транспорт в Германия
« Reply #402 on: 02.12.2015, 18:46:05 »
Странно защо са закрили трамваите. Определено двойно съчленените автобуси имат много по-високи експлоатационни разходи от трамвайна линия. За тях са необходими дълги прави булеварди, широки обръщателни колела и завои с достатъчно голям радиус.  :rolleyes:

Offline todorow_211

  • Наистина съм луд
  • *******
  • Posts: 1113
  • Нека чичко Кмет да се качи на автобус в Бургас!
    • Skype Me™!
    • View Profile
Re: Градският транспорт в Германия
« Reply #403 on: 03.12.2015, 12:05:32 »
Преди две седмици попаднах на едно Интегро, превърнато в „автобус на книгите”. :arrow:
Ще пусна и още една снимка на едно Ситаро, правена в Целе. :)
« Last Edit: 03.12.2015, 12:09:23 by todorow_211 »
Искаме си автобус 211! Не ни трябват Бързи линии с дублаж!!!

Offline maniak

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 4458
  • Оптимист
    • ICQ Messenger - 278834436
    • View Profile
    • http://www.flickr.com/photos/47270324@N08/
    • Email
Re: Градският транспорт в Германия
« Reply #404 on: 08.12.2015, 11:45:17 »
Част от историческите трамваи, съхранявани в трамвайния музей на Дрезден.

Offline todorow_211

  • Наистина съм луд
  • *******
  • Posts: 1113
  • Нека чичко Кмет да се качи на автобус в Бургас!
    • Skype Me™!
    • View Profile
Re: Градският транспорт в Германия
« Reply #405 on: 04.03.2016, 13:47:12 »
Ще последните снимки от Германия, понеже след една седмица се връщам в България. :) Живот и здраве, другата зима се очертава пак да съм тук (не изключвам варианта да прескоча до Франция на пътешествие или почивка). :rolleyes:
Първата снимка не е много качествена и фотоапарата ми не успя да фокусира автобусът (хем не правих никакви движения), така че ако модератор прецени, нека да я премахне.
Белият Мерцедес O405GN, който преследвам откак съм тук, ми бягаше постоянно от обектива, но вчера нямаше прошка и го издебнах за снимка +видео. Двигателят му издава такъв звук, че всяка сутрин в делничните дни ме буди. Не мога и да не забележа, че вчера го караше жена, която ми кимна, когато направих снимката. :devil:
Наскоро попаднах и на тези снимки от ретро парад на превозни средства през 2010-та година - насладете им се. :)
Потребител Goldfever28 от сайта flickr, пък е направил прекрасни снимки на градския транспорт в Целе и Хановер.
Искаме си автобус 211! Не ни трябват Бързи линии с дублаж!!!

Offline Ivo

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 10820
    • View Profile
    • Email
Re: Градският транспорт в Германия
« Reply #406 on: 04.03.2016, 13:56:08 »
Хубави снимки! На първата обаче "зимното почистване" е просто уникум, при все че има 5 санта сняг. И на тротоарите и на пътя. Само да съм чул някой да се оплаче после от нашето :D

Интересно ми е да ги видя ако паднат като тук 50+ сантиметра какво ще правят, ще стане весело, но там май никога не пада толкова сняг.
« Last Edit: 04.03.2016, 13:57:48 by Ivo »
Човекът е човек, когато е на път

Фен на автобусите ЧАВДАР

Offline todorow_211

  • Наистина съм луд
  • *******
  • Posts: 1113
  • Нека чичко Кмет да се качи на автобус в Бургас!
    • Skype Me™!
    • View Profile
Re: Градският транспорт в Германия
« Reply #407 on: 05.03.2016, 17:54:18 »
^ Радвам се, че снимките са ти харесали! :)
Но според мен е абсурдно да сравняваме Германия с България, защото разликите (според мен) между тези две държави са от Земята до небето (мога да ги изброя, но няма да ми стигне времето).
Искам само да вметна, че това е път през селото (селото, в което се намирам се казва Айклинген), който води до градовете Брауншвайг, Пайне и Волсбург (в едната посока), а в другата накъдето се е запътил автобусът, пътя води към Целе (малко преди града има отбивка за магистралата), Хамбург, Касел и Берлин.
Също така снегорините и тракторите (не знам защо, но тракторите бяха с по-големи гребла от снегорините :blink:), не спряха да ринат, дори и през нощта, защото след Нова Година съобщиха по новините, че ще вали сняг в цяла Германия. На следващия ден (6-ти януари), фонът от първата снимка не беше такъв, въпреки че продължаваше да вали, при това обилно.
Искаме си автобус 211! Не ни трябват Бързи линии с дублаж!!!

Offline Kaiser Kar

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 4262
  • НЕ! на мърльовците
    • View Profile
Re: Градският транспорт в Германия
« Reply #408 on: 08.03.2016, 15:50:20 »
Хубави снимки! На първата обаче "зимното почистване" е просто уникум, при все че има 5 санта сняг. И на тротоарите и на пътя. Само да съм чул някой да се оплаче после от нашето :D

Интересно ми е да ги видя ако паднат като тук 50+ сантиметра какво ще правят, ще стане весело, но там май никога не пада толкова сняг.

Да де, ама Целе е провинциално градче със 70 000 души население, а не двумилионна столица.
"На кровове Београда слетела су нова јата телевизијских антена. Оне кљуцају невидљиве телевизијске таласе и носе црно-бела и шарена јаја"

Offline Sixkiller

  • Защо пиша толкова много?
  • ********
  • Posts: 2047
    • View Profile
Re: Градският транспорт в Германия
« Reply #409 on: 08.03.2016, 23:45:35 »
При нас, ако мине снегорин изобщо, пътищата са в състоянието от снимката. И даже се радваме, че въобще е минал. При условие, че говорим за главни и оживени улици в по-големите градове. За селата без коментар.

Offline fizik

  • Запален по ГТ
  • *****
  • Posts: 492
    • View Profile
    • Email
Re: Градският транспорт в Германия
« Reply #410 on: 10.08.2016, 16:01:11 »
Здравейте, приятели! Някой правил ли е описание на Берлинската интегрирана транспортна система?

Offline $h@IdEr

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 4022
  • RIP 1, 2, 2A, 12A (old), 121, 4, 13, 30, 61...
    • Skype Me™!
    • ICQ Messenger - 359945577
    • MSN Messenger - dilly-m@hotmail.com
    • AOL Instant Messenger - dillyan96
    • View Profile
    • Рекламни концепции на бургаски Солариси
    • Email
Re: Градският транспорт в Германия
« Reply #411 on: 05.12.2016, 00:30:34 »
На 30.11 и 01.12 с един колега решихме да посетим Берлин, за да се повозим на техния градски транспорт. Излишно е да казвам, че организацията на транспорта им е на светлинни години от тази в София. Не същото мога да кажа за козметичното състояние на превозните им средства, обаче, защото са долу-горе толкова вандализирани, колкото тукашните. Соларисите им сякаш бяха най-раздрънкани, въпреки че са на 11 години повечето от тях, което не е малко. Возихме се и на историческата линия 218, по която се пускат ретро-возила. Случихме на МАН СД202.

Автобуси DAF SB201 Hainje
A7804AM – любим DAF/Hainje
A4475KH – любим TEDOM
355, 2500 – любими MB O305G
1641, 2523 – любими Heuliez O305G


GTSofia си намери и адвокат :).

Offline Ivo

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 10820
    • View Profile
    • Email
Re: Градският транспорт в Германия
« Reply #412 on: 05.12.2016, 01:30:09 »
Много е готин двуетажния МАН, абсолютно същия като тези които бяха в София, седалките и цвета на плоскостите на нашите бяха същите, дори единия беше с реклама. Върна ме в деството. Отпред на горния етаж имаше интересна система от огледала да може шофьора да вижда какво се случва на горния етаж. Горе мисля че няма парно и зимата си е доста студено. Много добра идея за редовна историческа линия.

Споделям впечатленията иначе, организацията на транспорта е много добра, интервалите са чести, мрежата е гъста. Но и аз останах с впечатление че автобусите са им като в София, доста раздрънкани и извандализирани. Даже бях качвал снимки как вместо да чистят графитите отгоре е мазано с боя направо на гърба на седалките и плоскостите. Още ли го има това? Градската им железница т.нар У-бан също е много бърз и начесто, но влаковете бяха студени, мръсни и извандализилани също. Явно манталитета си им е такъв, толкова и те пазят, но пък организацията им е много добра и на ниво.
Човекът е човек, когато е на път

Фен на автобусите ЧАВДАР

Offline $h@IdEr

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 4022
  • RIP 1, 2, 2A, 12A (old), 121, 4, 13, 30, 61...
    • Skype Me™!
    • ICQ Messenger - 359945577
    • MSN Messenger - dilly-m@hotmail.com
    • AOL Instant Messenger - dillyan96
    • View Profile
    • Рекламни концепции на бургаски Солариси
    • Email
Re: Градският транспорт в Германия
« Reply #413 on: 05.12.2016, 03:35:18 »
В СД202-ката си е по-студено горе, общо взето топлина идва от стълбищата отпред и отзад, но пак не е баш като долу. Относно как се заличават драсканици – не видях да е мазано с боя, търкано е да се махне, но не нацяло, следите си личат въпреки това. Това, ако въобще е правен опит да се заличи нещо, разбира се. U-Bahn (метрото)и S-Bahn (наземната железница) влаковете не бяха студени, общо взето във всички ПС се поддържаше адекватна за сезона и температурите навън температура вътре. Разбира се, ако е трябвало да се прекачим от един влак на друг, не сме чакали през деня повече от 10 минути, което говори за много добра синхронизация на линиите, при автобусите беше същото. Нещо, което по нашите ширини едва ли ще се случи.
« Last Edit: 05.12.2016, 03:38:24 by $h@IdEr »
Автобуси DAF SB201 Hainje
A7804AM – любим DAF/Hainje
A4475KH – любим TEDOM
355, 2500 – любими MB O305G
1641, 2523 – любими Heuliez O305G


GTSofia си намери и адвокат :).

Offline vesko76

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 3758
  • Van Hool & Citaro G - fan
    • View Profile
Re: Градският транспорт в Германия
« Reply #414 on: 05.12.2016, 03:51:09 »
Аз в Берлин съм много доволен от организацията на транспорта. Не че в Хамбург не беше на много високо ниво също, но в Берлин е дори още по-добре. Честотата на движение се запазва по основните линии до 23:00, на второстепенните до 21-22:00. Реално в Берлин повече от дори 5 минути не съм чакал, ако изключим някоя от третостепенните линии, които са на 20 минути през неделя.

Offline dj_the_bus

  • Наистина съм луд
  • *******
  • Posts: 1669
    • Skype Me™!
    • View Profile
    • Николай Попов
    • Email
Re: Градският транспорт в Германия
« Reply #415 on: 05.12.2016, 06:09:17 »
Аз бях въпросният колега. Да поправя- Ман СД200. Софийските ротели също са от Берлин. Автобусите са тероризирани от експлоатация, сякаш слабо поддържани най-вече по козметични въпроси. Карат се стегнато, а на нощните линии направо си летят. Нощно време има много автобуси, на често, между 14 и 30 минутни интервали. Петък и събота вечер има и нощни железници. Контрол над пътниците няма. Изобщо в града няма полиция, няма контрол. Всичко е на самоконтрол от гражданите. Основата е железницата- 3 вида. S-bahn и регионални влакове поддържани от Deutsche bahn, основно надземни. С-бан фактически си е метро, 90% като Софийското но на(д) земята. U-bahn е класическото подземно метро.  От жп-транспортът е най-зле най-вандализирано и сякаш само там може да се види напълнено превозно средство. Автобуите са за вътрешноквартални превози и довозване до железници. Регионалните (извънградските) влакове в чертите на Берлин са част от градския транспорт. Пълно превозно средство освен У-бан не видях. Масово хората пътуваха координирайки с мобилно приложение на BVG което указва как да стигне човек от моментната локация до избрано място.

Offline Ivo

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 10820
    • View Profile
    • Email
Re: Градският транспорт в Германия
« Reply #416 on: 05.12.2016, 11:49:50 »
В новите двуетажни МАН-ове май също няма парно на горния етаж-изкарано е нещо като духалка на стълбите отзад. Не знам въобще дали е възможно да се направи да има парно на горния етаж. Двуетажните МАН-ове които са в Пловдив и Варна също нямат парно горе.

Иначе доста бързо карат, има обаче и няколко основни автобусни линии които са много натоварени, например 100, 200, бързата линия до летището. Заради многото подвижен състав и честите интервали на движение и гъста ж.п. мрежа рядко стават тъпканици в автобусите.
Човекът е човек, когато е на път

Фен на автобусите ЧАВДАР

Offline dj_the_bus

  • Наистина съм луд
  • *******
  • Posts: 1669
    • Skype Me™!
    • View Profile
    • Николай Попов
    • Email
Re: Градският транспорт в Германия
« Reply #417 on: 06.12.2016, 04:05:32 »
Така, малко по-късно, но да не си пропусна хрониката, която правя при посещение на град.
Почвам с града и градската среда. Много спретнати и чисти улици, където има къщи са с приветливи фасади и дворчета. Всяка улица има надпис, стрелка, дори и за особени номера (където са обединени и са със страничен от основната улица вход). Излишно е да казвам, че по улиците и тротоарите няма дупки, няма ями, различни оцветявания самоделно направени от обитаващите прилежащите сгради и магазини. Има неравности по асфалта от кръпки. В широкия център тези кръпки бяха повече. Настрани доста улици явно на период от време се преасфалтират основно. В центъра предполагам проблем ще е организацията на движение и пренасочване на трафика. Както вече казах- полиция и контролни органи няма. Само по летищата, важните обекти, учреждения има полицаи. Ежедневието е анархия, но стъпваща на самоконтрол, явен ред превърнал се в навик и начин на живот. Интересен факт ми направи впечатление, че много артикули имаха цени с равни или близки числа до тези в България. След справка разбрах, че обаче минималната работна заплата със закон е приета едва 2014г. и е 8,50€/час (5дни х8часа~ 1360€/месец). В България минималната часова стафка е 2,50 (май 2,60 вече) лв/час... Светофарите работят 24часа, но нощно време на кратки интервали. Движението е стегнато и подредено. И пак- никой не сочи с палката, не те гледа лошо, няма контрол освен самоконтролът.
Градският транспорт е едно от най-важните неща за Берлин. На табелите за ремонт на пътя с обход има и указания къде и как се променя градския транспорт. BVG (Берлинско транспортно предприятие) се вижда навсякъде. Табели, реклами, информации. DB (Държавните железници) са следващите по популярност.
Та както казах по-рано- жп транспортът е гръбнакът на градския транспорт. Градският жп транспорт се състои от два вида метро и тамваи. Допълва се и с влаковете, преминаващи през града.
Метрата- S-bahn е на(д)земно метро, много рядко влизащо под земята (Бранденбургската врата). Съответно по диаметрите линиите са номерирани с S пред номера, - S1,  S2/S25, S41/42, S45/46/47, S5, S7/75, S8/85, S9. Влакчетата не са много нови, но не са и стари. Удобни със странично разположени седалки, унифицирана външна украска с червено под прозорците и охра таван. Влаковете са супер начесто, дори час пик не видях препълнен. Същите обаче и закъсняват. На места където се засичат линии има изчаквания да се освободи коловоз. U-bahn е подземното метро. Линиите са номерирани по същия принцип-  U1/U12/U2, U3, U4, U5/55, U6, U7, U8, U9. Тук обаче има сравнително нови, стари и много стари влакове. Също много начесто, но доста по населени. Метростанциите определено са... Мизерни, невзрачни, за разлика от гарите на Сбан, които са доста красиви. Влаковете са значително вандализирани.
На много места се сливат С и У бан. А най-голямото сборище на ЖП е Централна гара. Един своеобразен базар с много влакове по своите 5 или 6 етажа. Тук идва ред и на регионалните влакове RB (Regional bahn) и RE (Regional Expres) са категориите, следвани от номер. Същите в чертите на Берлин са част от градския транспорт и заедно с С-бан са поддържани от DB.
Общото на железниците- станциите са разграден двор. Няма прегради, няма турникети, няма видим за пътниците гаров персонал. На всеки перон има билетни автомати, а на някои У-бан станции жълти бюра на BVG. Там има опашки. Иначе всеки вид билет може да се купи от шофьор на автобус и от билетен автомат. НО пак навикът- да, важат билетите дори за 2ра класа ICE, дава го като вариант за превоз от А до Б в електронния пътеводител, но това не е... прието за нормално, защото целта на влака е регионален превоз, не градски.
Автобусите и трамваите- довозващи до железници и вътрешноквартални превози. Трамваите са за топ-центъра, където леките коли са забранени или са с пропусквателен режим. Автобусите са с категории, само номер- нормален автобус, М- метробус и Х- експрес. На доста места си имат бусленти. Прави впечатление и отделни светофари за автобусите. Автобусите се карат бързо, а нощно време имах чувството че съм на състезание. Много станции/автогари има, където засякох, че преминаващи автобуси изчакват ако са преди време. В останалата част от маршрута не видях много емоции от страна на шофьорите, ако подраняват. Автобусните линии имат и нощни варианти, работещи всяка нощ. За разлика железници през нощта има петък и събота вечер. БВГ разполага с МНОГО ротели. Видимо са разкарали старите и основно движат с МАН НД 313. Рядко се виждат и НД202, а СД202 освен на тур не видях. Ротелите са си гордост на Берлин и БВГ. И БВГ и частници които са откупили движат сити-турове с кабрио двуетажки. Тези на БВГ могат да се ползват с туристически билет за цялата мрежа+сити тур+музеи+забележителности. Други автобуси- Цитаро и къси, и дълги, и ЛЕ Ю, и Л. Странни са за БВГ Соларисите и ВДЛ (Бова). Наистина не са обичайните Ман и Мерцедес... Автобусите пак казвам се тероризират от експлоатация и то на макс на възможностите на машината. Няма контрол над пътниците, въпреки че уж за това трябва качването да е от първа врата за оглед от шофьор, проверка на билет, валидиране или покупка на билет. Но шофьорите- не им пука кой какво показва и изобщо показва ли. Няма кой да чисти возилата повреме на работа по линия явно. Драска се, оставят се боклуци, драпат се седалки... Козметично поддържането е слабо. По това което видях, автобусите от машинната част се поддържат основно повреме на гаранцията. После още толкова години колкото да излиза от гаража. Така само си обяснявам масово експлоатационния период да е 10-15 години и вида в който заварих Соларисите, Сканиите и колите идвали втора ръка в България. Да казах и за съчленените Сканиа- салонът определено ми беше чудат за композиция. Иначе Най-тракащи и виещи бяха Соларисите.
Всички автобуси се движеха полупразни, максимум с всички седалки заети. Много начесто, вплетени разписания на линии с общи части и няма чакане. Приятно топли, особено по-новите. Двуетажните имат проблем с втория етаж, но явно зависи и от автобуса. Единият НД313 го караше жена с яке. И горе и долу беше по хладно от нормалното за повечето други возила. Иначе НД313 имат печки и горе. Едната е на стената в краката на седалката над шофьора. Определено обаче горе не се катерят освен туристи и младежи.
Тук иде ред и на линия 218... Линията е... излетна, паркова, зелена, не е от линиите с работна цел. Делник е на 2 часа с една кола, "исторически автобус" (от разписанието), а празник на час с втори нормален. Линията минава през парк, покрай езеро и през ловен парк. За последното- на пътя ни имаше пикап с натоварени глигани. Просто...хубаво!
Като общо линиите- всеки път трябва да се чете табелата. Линиите много често се обслужват в част от маршрута (важи за всичките видове). Особено нощните линии. Където в общата си част линия се движи на 12-15 мин от това което видях и по целия маршрут на 20-30 мин. БВГ има супер приложение за телефони. Там се задава точка за начало и за край, час на начало или желано пристигане и резултатът е подробни начини, хронологично подредени за пътуване. Няма информация за отделна линия, няма за какво. Хората масово пътуваха ползвайки това приложение, даващо възможност и за онлайн билет. Излишно е да казвам, че по центъра и в станциите гъмжи от свободни мрежи. По станции и спирки редовно има и инфо телефон за директна връзка с колцентър.
Та както вика една моя много добра, много стара приятелка- да бягаме срещу Германия ще се разминем и пак няма да се стигнем... Нивото определено е високо, с кусури пак, но дребни.

Offline $h@IdEr

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 4022
  • RIP 1, 2, 2A, 12A (old), 121, 4, 13, 30, 61...
    • Skype Me™!
    • ICQ Messenger - 359945577
    • MSN Messenger - dilly-m@hotmail.com
    • AOL Instant Messenger - dillyan96
    • View Profile
    • Рекламни концепции на бургаски Солариси
    • Email
Re: Градският транспорт в Германия
« Reply #418 on: 19.01.2017, 02:30:28 »
Материал от Кьолн feat. dj_the_bus:

Автобуси DAF SB201 Hainje
A7804AM – любим DAF/Hainje
A4475KH – любим TEDOM
355, 2500 – любими MB O305G
1641, 2523 – любими Heuliez O305G


GTSofia си намери и адвокат :).

Offline dj_the_bus

  • Наистина съм луд
  • *******
  • Posts: 1669
    • Skype Me™!
    • View Profile
    • Николай Попов
    • Email
Градският транспорт в Германия
« Reply #419 on: 19.01.2017, 23:32:13 »
На 17/18.01.2016г. с колегата @$h@Ider посетихме Кьолн, Германия. По този повод следва и хрониката, която традиционно правя по повод транспорта и града.
Кьолн-Градът: Като начало ще спомена справочната информация, че Кьолн е географски център на агломерация от няколко града- Бонн, Райнбах, Вахтеберг, Борнхайм, Хенеф, Ерфтщадт, Керпен/Дюрен, Гуммербах, Леверкузен, Солинген, Дюселдорф и още доста кварталчета, села и/или градчета. За разлика от Берлин тук го няма вида на гранд модерен мегаполис, с огромни модернистични сгради. Определено Кьолн е по-скромен град. Но и определено отстъпва на Берлин по ред и подреденост (най-вече на обществото). Улиците в топ центъра (старата част) бяха с доста по-равна настилка от тези в Берлин, но от друга страна чистотата беше една идея по-слаба. Нещо което много ми напомни на български град- централната градска част и топ центъра (катедралата). Определено няма място и големи площади. Малки но здрави и  проходими с подредени паркирали коли улички, в които без проблем се провират и автобуси. На едно място автогара, Централна гара Кьолн и пъпът на града- Катедралата. Определено обаче в час пик нямаше задръствания като тук. Населението- невероятно много турци и мигранти. В единия автобус, пълен с ученици, от младежите почти не се чуваше различна от турската реч. Определено си имаше и мизерии, като това централната гара да подслонява бездомни и клишари, а асансьорът за инвалиди да мирише на урина.
Сега и за транспорта. Доста отстъпва по организация в сравнение с Берлин. Агломерацията съчетава 9 по-големи града, споделящи общ транспорт. При автобусите номерът показва на кой град е линиятя- каквато е цифрата на стотиците. 1** е Кьолн, 2** Леверкузен, 3** Гумербах (OB Kreis), 4** Бергиш Гладбах, 5** Хенеф, 6** Бонн, 7** Райнбах, 8** Ойскирхен, 9** Керпен. Определено не се разчита прекалено на жп-транспорт. ЖПтранспортът осигурява основно дългите дестинации. Същият се състои от трамваи- основно в центъра и широк център на града, U-bahn (подземно метро), S-bahn (като  наземно/надземно метро) и регионални влакове (нормалната държавна железница). Трамваите и У- метрото се оперират от местния "ДАП" (Кьолнска транспортна компания), а С-бан и регионалните влакове от Държавните железници. Регионалните се ползват като част от градския транспорт, като сред тях имами частни превозвачи, което обаче не касае пътуващите с градски билет/карта. Дневната карта важаща от момента на закупуване до 3:00ч. на идната дата е 8,60€ за зоната на Кьолн, а 24часов билет е 9,00€. И двете важат за всички видове транспорт без IC и ICE влакове. Предвид мащаба на мрежата и цените на еднократен билет, това си е малко скъпо. Но пък колкото групата е по-голяма и териториалния обхват расте цената за отделен човек става по-ниска. За разлика от Берлин, в Кьолнски трамвай видях и ме провериха испектори (контрольори). Това стана вечерта към 23 ч. През деня такива не видях. В регионалните влакове видях персонал, приличащ на контролен, но така и не засякох да проверяват билети. По означенията има голяма възможност от недоглежаде да се залута човек къде е спирката на Сбан 8 (например), но това да се окаже трамвай. Сбан влаковете не са стандартните метро влакове. Мотрисите които се ползват са с пантограф и ми се стори, че са предвидени за къси регионални дестинации с много спирания. Малко се губи от идеята за скорост защото има места където С-бан се движи буквално по улицата (подобно на тамваите по Шипченски проход) и виси по светофари.
От железниците делнични дни няма нощно движение освен С13 от Централна гара до Летището на 1 час. Някои Сбан имат нощно движение петък-събота и събота-неделя, други само събота-неделя.
Автобусните линии са нормални, няма експреси, отделени номерации и означения за нощни линии. Има през делничните дни нощни, но като за чужденци се разбират с налучкване. Има и други пак с нощно джиение но на приципа на Сбан (петък и събота). По отелно линиите са сравнително нарядко, особено неделя. Но има доста дублирания, което прави в общата част на маршрута чест интервал. Например 151 и 152 са точния случай на 213 и 214 в София. На 20 мин са, като в общата част (98%) от маршрута са на 10 мин. Е определено я няма тази гъстота от чести интервали и много линии като Берлин... И тук в час пик успях да видя препълнен съчленен автобус, където шофьорът затваряше вратите с копчетата, пренебрегвайки защитата на фотоклетките. Супер натоварване почти като тук в диапазона 7-9часа и 16-18ч. Предполагам предвид малката бройка автобуси тяхната възраст е доста малко число. Основно се ползват Цитато, сред които къси с новата визия (наподобяваща Капасити) и Ман Lion's City. От линиите на другите градове влизащи в Кьолн положението беше подобно. За първи път видях на живо, че и се повозих(ме) на съчленен електробус с пантограф, Бова (VDL). Няколко са тези бройки обслужващи линия 133 с дължина ба курса 30 мин и престой по около 10 мин на крайна спирка. Определено вандалщина имаше но доста обрана . Автобусите бяха подържани, сравнително чисти, но и определено се кара бързо. На всеки автобус на втора и трета врата има интерактивна карта на транспорта. Куцо става като трябва да се хване автобус на друг град. Там карта няма или е на съответната община.
Снимки съм качил в фейсбук страниците Снимки на градски транспорт и Ценители на автобуси.
« Last Edit: 20.01.2017, 20:46:38 by dj_the_bus »