Author Topic: История на софийския трамвай  (Read 50902 times)

Offline Metan

  • Наистина съм луд
  • *******
  • Posts: 1103
    • View Profile
Re: История на софийския трамвай
« Reply #360 on: 06.11.2017, 16:07:26 »
Не, БИАД е преровен от 1900 до 1949, но нищо не излезе. Даже в старите броеве нищо няма по въпроса. Започва да се пише регулярно от 1930 насам. Втората доставка (и евентуално третата) се оказаха голяма загадка. Аз затова се надявам Петко да се включи или Красен.
Това на втората снимка го бях пуснал, защото мислих, че е водещия вагон и ми се видя много странен. Има си и фар даже.
Иначе някаква яснота дава книжката за 30 години трамваи в София. Там пише така: "Така, при откриването на експлоатацията през 1901 г. в движение е имало 25 мотриси и 10 реморкета. През 1903 г. подвижният парк е бил увеличен с още 3 мотриси, а през 1908 са били доставени нови 12 мотриси № 51-62 и 6 вагони, наречени цепелини, специално за Княжевската линия. Също така тогава са били доставени и 20 реморкета. Това е бил целият подвижен парк на бившето Белгийско дружество за електрически трамваи в София: 37 мотриси, 6 цепелина и 30 реморкета". Не се хващайте сляпо за цифрите, които се цитират, защото на друго място в същата книга се споменава (по повод нередностите на белгийците и как се пускат трамваи без спирачки) "Освен това новата комисия намерила, че циркулиращите през това време трамвайни коли № 1 - № 26 не отговарят на чл. 65, букви "д" и "л" от поемните условия".
Знаем, че през 1901 г. е имало 26 трамвая (1-26) и предполагаме, че към тях е имало и 10 ремаркета (бройката не е ясна със сигурност, виждат се номера 52 и 54). През 1903 г. идват още 3 открити трамвая (31-33) и 6 открити ремаркета (с незнайни номера). През 1908 г. идват 6 Цепелина (вероятно 34-39). Явно тогава идват и 12 Шарлероа с номера 51-62 (които не по-късно от 1928 след идването на 15-те Franco-Belge с номера 51-65 получават по една 1 пред номера и стават от 151 до 162) и въпросните ремаркета за тях от горните снимки, които не е ясно 15 ли са, 20 ли са, какви са и т.н.
В цялата тази картинка не мога да наместя номер 27, който хем прилича на Шарлероа, хем не съвсем и ми изглежда по-различен. Номерът също не отговаря на никоя серия.
« Last Edit: 06.11.2017, 16:16:39 by Metan »

Offline TheShadow

  • Начинаещ
  • *
  • Posts: 15
    • View Profile
    • Email
Re: История на софийския трамвай
« Reply #361 on: 06.11.2017, 20:36:57 »
Да, в Клокотница е правена.

Някой има ли идея този знак със стрелката на долната снимка дали е изобразявал нещо по трамвайната сигнализация или е отбелязвал спирка?

От кой филм е този скрийншот, както и долните, които си пуснал?
Мога ли да помоля за линк?

Offline Metan

  • Наистина съм луд
  • *******
  • Posts: 1103
    • View Profile
Re: История на софийския трамвай
« Reply #362 on: 06.11.2017, 20:52:31 »
От сватбата на Борис ІІІ и Йоанна Савойска
Много интересно филмче, бъка от трамваи почти през цялото време. Между другото кадри от същия филм се въртят и в репликата на ретротрамвая в РИМ София.

Offline TheShadow

  • Начинаещ
  • *
  • Posts: 15
    • View Profile
    • Email
Re: История на софийския трамвай
« Reply #363 on: 06.11.2017, 21:18:28 »
Супер, благодаря!  :fan:

Offline mitko08888

  • Запален по ГТ
  • *****
  • Posts: 213
    • View Profile
Re: История на софийския трамвай
« Reply #364 on: 07.11.2017, 08:31:59 »
... ремаркето е много интересно. Питах веднъж за модела и Петко отговори, че се води Anversoise. Никъде не намирам нищо конкретно за това название. Ще помоля ако някой има повече информация да я сподели. ..

Анверсоа е френското име на Антверпен. Всъщност в статията на инж. Деянов има снимка на такова ремарке: (до колкото успях да изрежа и обработя картинката)


Offline Metan

  • Наистина съм луд
  • *******
  • Posts: 1103
    • View Profile
Re: История на софийския трамвай
« Reply #365 on: 07.11.2017, 10:40:08 »
Да и аз попаднах на Антверпен и на нищо друго. Никъде по литературата не съм видял тези ремаркета да се споменават с това име и ми беше странно. Също така веднъж са изцяло затворени, друг път са отворени през 1 прозорец.

Offline blagun

  • Модератор
  • Нямам спирка
  • ********
  • Posts: 12911
    • View Profile
    • Email
Re: История на софийския трамвай
« Reply #366 on: 10.11.2017, 12:21:58 »
Градът на френски се казва Anverse, а Anversoise са неговите жителки. Възможно е това да е било прозвище на вагоните било заради местоположение на фабриката, било заради града, от който са дошли. Нещо като Базелки за базелските трамваи.

Offline Metan

  • Наистина съм луд
  • *******
  • Posts: 1103
    • View Profile
Re: История на софийския трамвай
« Reply #367 on: 10.11.2017, 13:29:02 »
Това беше ценно уточнение. Все пак остава отворен въпроса с наименованието на ремаркетата, бройката и мястото на производство.

Offline София 100

  • Наистина съм луд
  • *******
  • Posts: 1406
    • View Profile
    • Email
Re: История на софийския трамвай
« Reply #368 on: 12.11.2017, 22:13:46 »
Извадки от Протоколи от заседания на Стопанският Съвет по качеството на тогавашният Трамваен Завод “6-ти Септември” за 1971г.
Нарочно оставям правописът, словореда и пунктуацията в оригинален вид.

•   1 -3 л.  Докладва др. С. : Анализ на качеството и върнатата продукция за времето от 28.01 –03.02.1971г.  Лошокачествена работа по ангренажа на М 937 и лоша работа по тарамбуксата на М 223, лош монтаж на татцен лагер на М 223, лошокачествена подготовка на заварка на ухо от звезда на М 937. М 634 – рекламиран на 21.01.1971г. за зегерка на контролера и лагер на мотора на динамото. Отново М 937 – рекламиран за реглаж на апарата и електра на III-ти двигател. Открита е вода в колекторният капак, заради която двигателя е дал на късо. Същият мотрис бе рекламиран повторно за счупено ухо на звездата(детелината). М 223 – отново рекламиран за стопен лагер и падаща по време на движение скара. Причината за стопяване на лагера е неправилен монтаж. М 861 – рекламиран за зегерка на апарата и обърнати болтове на лост долен.  М 934  -  рекламиран за анкара на I-ви мотор и скъсан бандаж. ТБ 269 – рекламиран за омаслени барабани. Причини – некачествени уплътнители гумени… Днес II-ри трамваен парк рекламира отново!!! М 223  за неравен колектор, но поради това, че са скъсани пломбите на двигателите и отворени надколекторните капаци  рекламацията не бе уважена.

•   За периода 04.02 – 10.02.1971г. рекламирани возила няма…


•   7л.  Докладва инж. К. Анализ на качеството и върнатата продукция за времето от 11.02 –25.02.1971г.  М 228 и М 223 са със счупени ресори. Отново е върнат М 228  за скъсана анкарна ос на I-ви мотор. Понеже колата е в гаранционен срок подменихме мотора за наша сметка. М 941 – рекламиран за I-ва врата, при затваряне бие силно и за динамото, че вибрира. За да се намали триенето на  I-ва врата е поставено по-слабо моторче и вратата започна да се затваря по-бавно. М 857 – върната за II-ри мотор, че пуши заради паднало парче от баланса към колектора. М 924 – КИПЕ-то(мотор-генераторната група)  не работи. При проверка се оказа, че работи, но дава кръгова искра по колектора. Установено е късо съединение мужду две ламели на колекторчето, ротора беше сменен.

•   8л.  . Докладва инж. К. : Анализ на качеството и върнатата продукция за времето от 26.02 –04.03.1971г. М 947 – върнат за това, че френът не държи. Колата е изминала 300 км от ремонта. Направен е реглаж на калодките. Колата работи след това пробно и с пътници. Същата беше добра и депото я прие. Беше върнат и М 719 за това, че КИПЕ-то не работи. При проверката се оказа, че е изгорял предпазител. Същият бе подменен и КИПЕ-то работи нормално(зарежда).  М 938 - I-ва врата бавно затваря, моторчето е подменено с такова с по-високи обороти. От II-ри трамваен парк е върнат М 924 за избухнал прекъсвач(това става от неправилна експлоатация по кръстовки).



•   9 л.  Докладва инж. К. : Анализ на качеството и върнатата продукция за времето от 04.03 –11.03.1971г. М 719 – изминал 780 км, върнат за електра на II-ри мотор. При проверката се оказа, че голямата бобина дава на маса. Двигателят е подменен понеже е бил в гаранционен срок. Повредата е причинена от навлажняване – влага по капаците на колектора. ТБ 251 – изминал 600 км. Десният заден барабан е омаслен. Върнат и М 938, но при проверката се оказа, че е изминал над 1600 км, рекламацията бе отхвърлена. М 925 – върнат за тежък френ, оказа се, че френа е нормален.


•   11 л.  Докладва инж. К. :  Анализ на качеството и върнатата продукция за времето от 11.03 –18.03.1971г. ТБ 222 – издаден на 12.03, върнат на 15.03 за изгорял валяк на реверсора и компресора не качва въздух. ТБ 219 – неукрепена вътрешна ламарина. При проверка на двигатели е върнат мотор “Ансалдо” от М 37А. Сектор от 5-6 ламели хвърлят калай, след като се е въртял 50 мин. Той е в междинен ремонт, секциите са стари, краищата не давата добър контакт. Сименс-Ман М 91 при проба даде пробив в голямата бобина, същата е подменена.



•   13 л. Докладва инж. К. :  Анализ на качеството и върнатата продукция за времето от 18.03 –25.03.1971г. Върнат М 731, излязал от цех “Ново строителство” на 18.03.1971г., върнат на 22.03.1971г., след като е изминал 180 км. Повечето от бележките, за които бе върната мотрисата отпаднаха, като такива, като остана забележката, че бандажите на колоосите на I-ва и IV-та талига имат разлика в диаметрите с 4 мм, при допустими 1мм. При проба на двигателя на мотриса 41 Б “Ансалдо” в ЦЗЛ се оказа, че има аксиален луфт .


•   14 л.  Докладва др. С. :  Анализ на качеството и върнатата продукция  за времето от 25.03 – 01.04.1971г. Върнати ТБ 215, 213 и 226 за слаби въздушни спирачки. Причина – не добре престъргани спирачни барабани и накладките към тях. М 636 -  излязал от цех “Ново строителство” и върнат след като е работил 2 дни на линия за мотор на компресора и кабел, измъкнат от кутията на III-ти двигател. Причина – по-къс кабел, на завой се е измъкнал. Мотор ДС-50/300 №11/3 – лошо пасвани въглени и четкодържатели непочистени. Мотор ДС-50/300 №83/Г от М 945 – чукане между вентилатора и задният намоткодържател, причинено от чуждо тяло. ТБ 103 – бригада тапицери: лошо изкърпен мех. М 946 – върнат за блокирала колоос, вероятно е причинено от счупен татцен лагер.


•   16 л.  Докладва инж. К. :  Анализ на качеството и върнатата продукция за времето от 01.04 –08.04.1971г. Върната М 224 – за счупен пиньон. Причина – пукнатини в материала. Колата е в гаранционен срок за това бе подменен с нов. М 946 – за скъсан телен бандаж. След като бе свален и отворен двигателя се видя, че има пробив в малкото електро. Електрата на този двигател са нови. Пробив в бобината е причинил скъсването на бандажа. Двигателят бе подменен. ТБ 213 – този тб се връща вече няколко пъти за спирачки.



•   17 л. 15.04.1971г.  Докладва инж. К. :  Беше върнат М 130 за изместен калодкодържател; М 145 – прекъсвача пада(изключва). Причината е от катодния отводнител. М 884 – пробив в моторчето на мотор-генераторната група.


•   18 л. 22.04.1971г.  Докладва инж. К. :  ТБ 301 върнат за слаби въздушни спирачки.


•   19 л. 29.04.1971г.  Докладва инж. К. :  Рекламация на М 38 за пробив на четкодържателен болт от мотора на компресора.


•   20 л. Докладва инж. К. :  Анализ на качеството и върнатата продукция за времето от 30.04 – 06.05.1971г. М 942 – върнат за I –ви мотор(дълбок пробив в ротора). Двигателя беше подменен същия ден и колата беше пусната в движение. М 637 – той е работил повече от месец,  издаден от  цех “Ново строителство” на 31.03.1971г., върнат  на 04.05.1971г. за пробив в двигателя на компресора.



•   22 л.    Докладва инж. К. :  Анализ на качеството и върнатата продукция за времето от 07.05 – 13.05.1971г. М 942 отново върнат за това, че горната накладка на IV-ти мотор при натегнат френ като се натисне мърда странично. Накладката може да се притегне така, че да не мърда, но при това положение при освободен френ остава пак притегната и при движение на линия започва да пуши. Ще подменим регулаторите на IV-ти мотор. М 724 – скъсан мех(демпфер) на талигата.



•   23 л.  Докладва инж. К. :  Анализ на качеството и върнатата продукция за времето от 14.05 – 20.05.1971г. М 237 – върнат за пробив на голямото електро на I-ви мотор. Колата е била в междинен ремонт, бобината е стара. Изолационното му състояние е 25 мегаома. Бобината е подменена. М 807 – върнат за това, че компресорът му не работи поради прекъснат кабел в кабината. Колата е в гаранционен срок и ел. монтьорите свързаха кабела и с това компресора работи. ТБ 271 – слаби предни спирачки, челното отопление не работи, волана увлича надясно, динамото работи с прекъсване.



•   24 л.  Докладва  инж. К. :  Анализ на качеството и върнатата продукция за времето от 25.05 – 03.06.1971г. За периода от ремонт и цех “Ново строителство” са предадени 23 бр. возила. На 02.06.1971г. бе върнат М 886, но рекламацията не бе уважена. Върнат М 957 за това, че прекъсвача изключва при паралел(на този мотрис прекъсвача е преустроен). Излязохме на проба да видим дали наистина изключва . На пробата прекъсвача не изключи и рекламацията не бе приета.



•   26 л.  12.07.1971г. Докладва инж. К. :  М 920 се връща с динамо, което 1000 км е зареждало, а сега не зарежда.


•   28 л.  02.09. 1971г.  Докладва инж. К. :  ТБ 316 върнат за омаслени спирачки.
.

•   29 л.  23.09. 1971г.  Докладва инж. К. :  На М 731 да се почистват колекторите на 1 седмица. М 238- върнат за лагер? М 713 – върна за КИПЕ. След преглед на мотор-генераторите на М 713 се установи, че незареждането се дължи на нестандартни четкки. След подмяната им работи нормално.



•   35 л.  12.11.1971г.  Докладва инж. К. :  Наказват се Г. Витков, П. Манов и П. Пейчев за това, че са приели матрицата за касетки от контролер на ДТО без да проверят, че е дефектна. В срок до 19.11.1971г. др. Л. да излезе с конкретно предложение за решение на проблема с М 743 в цех “Ново строителство”  и да има наказание за виновните.



•   39 л. 09.12.1971г.  Докладва инж. К. :  За неспазване инструкциите  по качеството на М 746 в цех “Ново строителство”, за това, че е бил допуснат да се издаде с лоши пружини да се накажат всички виновни.

« Last Edit: 12.11.2017, 22:21:41 by София 100 »
Той не спира ни денем, ни нощем