Author Topic: Лобизмът при строителството на ж.п. инфрапроектите в Германия  (Read 2430 times)

Offline LG_

  • Строител
  • Модератор
  • Нямам спирка
  • ********
  • Posts: 3504
  • for a better infrastructure
    • ICQ Messenger - 354966774
    • View Profile
    • Email
Във вторник по немската ZDF гледах предаването "Фронтално 21". Направо паднах от стола от фактите, които се изнесоха там.
Ето и линк към филмчето с темата от предаването:

http://www.zdf.de/ZDFmediathek/content/279198?inPopup=true#

Съжалявам че е на немски (няма как). Но ще се опитам да попреразкача малко.
Значи става въпрос за следното: Определени икономически кръгове във висшето управленско ниво прокарват проекти за големи инфраструктурни обекти, предимно железопътни - конкретно новата централна жп гара в Берлин, която е готова вече около 1 година, както и бъдещата централна гара на Щутгарт, наречена Проект "Шутгарт 21".. След това строителни концерни близки до управляваще посочват приблизителната цена на обекта. Дотука няма, разбира се,  нищо лошо. Оказва се обаче, че каточели е правило тази цена да е винаги около 2 пъти по-висока. Така например гарата в Берлин по план е трябвало да струва около 650 млн евро, а с анекси към договорите, изпълнителите са получили повече от 1 милиард. Документите и становищата от специалистите, които са също са в играта са със силно занижени стойности и са технически необосновани. Но понеже става въпрос за национални обекти те са поверителни за общественоста и не могат да бъдат проверени. В крайна сметка трябва да се вземе решение да се или да не се строи дадения обект, според цената, и понеже тя е занижена се стига до това той да се построи. След това с анекси се стига до реалната цена или даже до по-висока (никой не може да докаже), и политиците покровителствали проекта вземат парче от тортата.



За съжаление интернет версията на темата е поорязана и други интересни обекти не са показани. Два от поголемите са следните:
  1. Проекта "Интеррапид" - 37 км отсечка от летище Мюнхен до центъра на града за магнитна железница, и най-бързия влак в света стигащ само за 10 мин. С първоначална стойност 1.85 млр. евро. Тук прогнозите на странични специалисти са че цената може да стигне 3 млрд. Но ако се излезе официално с тази цена проекта никога няма да види бял свят или поне не в скоро време.
 2. Реконструкцията на Летище "Шонефелд" в Берлин. Обект започнат лятото миналата година и на първоначална цена около 650 млн, но както върви ще надмине 1 млрд.

Надявам се да съм могъл да го преразкажа разбираемо и инфото да ви е било интересно. Знам че някой ще кажат че германците са богати и могат да си позволят разхищения и скъпи проекти. Но идеята на темата е да обърна внимание към корупционните практики, които ги има и в чужбина.

Искам също да спомена и че "Щрабаг", които правиха нашето летище спечелиха търга за строителство именно с много (нереално) ниска цена и с намерението за анекси но нестана... С изключение на едни 4.5 млн за промяна на начина на фундиране!
« Last Edit: 22.06.2009, 19:34:06 by LG_ »
Ако спориш с идиот, вероятността той да прави абсолютно същото е много голяма.(Марк Твен)

Quote from: geogregor
Underground trains already resemble more of the cattle transports than transportation system for humans.
Actually cattle could never be transported in such awful conditions due to animal welfare regulations. But no one gives a damn about how Londoners travel!

Offline maniak

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 4471
  • Оптимист
    • ICQ Messenger - 278834436
    • View Profile
    • http://www.flickr.com/photos/47270324@N08/
    • Email
Браво LG_ за полезната информация.
Ние пък смятаме (а и ни обвиняват), че сме много корумпирана страна, но не виждаме, че тази практика не е наше изобретение, че и при другите го има и то в пъти по-големи размери.
Радостната новина тук е, че трансрапида наистина ще го има, въпреки миналогодишния инцидент, който напрактика замрази проекта.
http://bgtransport.org/

Евгени Крусев = Любомир Христов = Велизар Стоилов = предател на обществения транспорт в София.

Offline LG_

  • Строител
  • Модератор
  • Нямам спирка
  • ********
  • Posts: 3504
  • for a better infrastructure
    • ICQ Messenger - 354966774
    • View Profile
    • Email
Еми да интеррапида ще го има, в предаването се появи и Едмунт Щойбер, който е благословил проекта на прощавелка от политиката.
Ако спориш с идиот, вероятността той да прави абсолютно същото е много голяма.(Марк Твен)

Quote from: geogregor
Underground trains already resemble more of the cattle transports than transportation system for humans.
Actually cattle could never be transported in such awful conditions due to animal welfare regulations. But no one gives a damn about how Londoners travel!

Offline CKD

  • --=БМ-РК=--
  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 6807
    • View Profile
В момента е аналогично с гръцката Терна.

Offline conecto

  • Модератор
  • Нямам спирка
  • ********
  • Posts: 4476
    • ICQ Messenger - 303555835
    • View Profile
    • Email
Quote from: maniak
Браво LG_ за полезната информация.
Ние пък смятаме (а и ни обвиняват), че сме много корумпирана страна, но не виждаме, че тази практика не е наше изобретение, че и при другите го има и то в пъти по-големи размери.
Радостната новина тук е, че трансрапида наистина ще го има, въпреки миналогодишния инцидент, който напрактика замрази проекта.
[/size]
Че какво е наше изобретение изобщо.
Естествно, че корупцията ще е в по-големи размери, поради простата причина, че тук няма да се построи гара за 1 милиард. Но въпреки това хората там крадат и си имат нова гара, а тук видими резултати няма.

Offline Muslon

  • Маниак
  • ******
  • Posts: 533
    • View Profile
Навсякъде се краде. Разликата е обаче колко се краде. Имаше едно време един министър с прякора "Мистър 10%". Е, в много държави е така, но в момента при нас процентът не знам защо клони към 100...

Не знам дали знаете, на кого е наречено новото летище в Мюнхен. Известен с корупцията си баварски политик. Въпреки всичко, обаче явно хората считат, че той го е заслужил. Отново може да се направи паралел с България, но ще е силно неуместно я язовир да се нарече на министър, я гора на министър-председател...

Offline LG_

  • Строител
  • Модератор
  • Нямам спирка
  • ********
  • Posts: 3504
  • for a better infrastructure
    • ICQ Messenger - 354966774
    • View Profile
    • Email
За тези които се интересуват ето и тази част от филмчето, в която се разказва за Интеррапида и летище Шонефелд.

http://www.zdf.de/ZDFmediathek/content/279202?inPopup=true#
Ако спориш с идиот, вероятността той да прави абсолютно същото е много голяма.(Марк Твен)

Quote from: geogregor
Underground trains already resemble more of the cattle transports than transportation system for humans.
Actually cattle could never be transported in such awful conditions due to animal welfare regulations. But no one gives a damn about how Londoners travel!

Offline LG_

  • Строител
  • Модератор
  • Нямам спирка
  • ********
  • Posts: 3504
  • for a better infrastructure
    • ICQ Messenger - 354966774
    • View Profile
    • Email
Една прясна новина:
Вчера правителството на Бавария е взело решение да бъде спрян проектът Интеррапид в Мюнхен. Причината е ясна - двойното увеличение на цената на проекта.
септември 2007 в последните си дни на своя мандат министърпрезидентът на Бавария Едмунт Щойбер подписва официално и дава съгласието си за проекта на цена 1,85 млрд евро. 6 месеца по-късно фирмите изпълнители искат 3,4 млрд.

Нещо което впрочем се очакваше....
Ако спориш с идиот, вероятността той да прави абсолютно същото е много голяма.(Марк Твен)

Quote from: geogregor
Underground trains already resemble more of the cattle transports than transportation system for humans.
Actually cattle could never be transported in such awful conditions due to animal welfare regulations. But no one gives a damn about how Londoners travel!