Show Posts

This section allows you to view all posts made by this member. Note that you can only see posts made in areas you currently have access to.


Topics - IKAR

Pages: [1]
1
Разни / Пловдивският панаир
« on: 17.01.2018, 03:42:16 »
А какъв беше на Пловдивския панаир - нищо общо с това, което курдисаха от него 99-та година. Само може би седалките, които са унгарски, и черните дръжки. Таблото му нямаше аналог дотогава, всичко - двигатели, тиристорно управление, електронни блокове,  лампи, балатум на пода, вътрешна облицовка, беше внос от Унгария и Чехословакия, управлението му беше с педали. Май само тенекиите, скелето, прозорците, вратите и талигите бяха български. Вървеше по петицата, по-рядко по четворката 91-ва година, като дойдоха чешките, изчезна - така и не го пробвах. Като цяло на този панаир 88-а имаше изобилие от нови и невиждани до тогава неща - новите Чавдари 130, 330 и 410, Икарус 435, този трамвай, локомотив Шкода следващо поколение, вагон 74-та серия, четиритактов Вартбург, Шкода Фаворит, новите лади, ЗАЗ-ки и сговничи...Мечтаех си по-скоро да навлязат масово и да заместят стария подвижен състав, както всъщност е било и предвидено, но....

2
Транспортът по света / Канада
« on: 21.05.2016, 03:12:06 »
Здравейте отново от Калгари, Канада. Градът се отличава със сравнително добре уреден транспорт, стопанисван от компанията Calgary Transit. Гръбнакът му е лекото метро - C-train, което се състои от две линии, минаващи през самия център по общ участък, но излизат доста извън града - обслужват селата, които са включени в общината на Калгари. През следващата година е предвидено да започне строителството и на трета линия, с протежение север-юг. Всички влакове са Сименс, най-старите от 1981-ва, със сгъващи се врати, от 1996-та и най-новите от 2000та, модел SD, с пейки като в нашето метро, преди това са с меки двойни седалки. Сега са поръчани 63 нови влака от коренно различен нов модел, доставени са два, които още не работят с пътници, другите се произвеждат. Пътуването в централната градска част с метрото е безплатно. Общо взето метрото се пълни, в това число и с по-богати хора.

Автобусите имат допълващи функции и за съжаление са доста нарядко - масово интервалът е 10-15 минути в час пик, иначе става на 20-30, а събота-неделя няма линия на по-малко от 25-30 мин. Единствено изключение са една обикновена и една бърза трансградска линия, които се обслужват от малкото съчленени автобуси и точно те е планирано да бъдат заменени от бъдещата трета линия на лекото метро. Автобусите са основно кандадско производство, с две врати, отпред и в средата, три модела New Flyer - по-стари и по-нов, но всичките са нископодови. Лично на мен не ми харесват, повече ми допада най-новия модел автобус, който е на канадската компания NovaBus - отпред приличат на Den Oudsten. Малкото съчленени автобуси са New Flyer, с три врати. Има и ужасни GMC микробусчета с автобусна надстройка. Качването е само от първата врата, зад нея е и зоната за детски/инвалидни колички. Билетът струва 3.15 долара, като важи за неограничено пътуване 90минути. В метрото се купува от автомати, които приемат само монети и карти, и връщат ресто, а в автобуса монетите се пускат в кутийка до шофьора, който дава билет, но не се връща ресто. Има дневни карти по 9.50 долара, като и месечни за 99. В метростанциите минават транспортни полицаи, които проверяват билетите извън безплатната зона. Има също и билети/карти с намаление за ученици, студенти, възрастни и хора с ниски доходи. Общо взето, въпреки че Канада е социална държава, всичко е направено за хора с коли. Евтините огромни магазини са на майната си, по-близките супермаркети са фрапиращо по-скъпи. Също крайно неизгодно е купуването на малки опаковки, много по-скъпо излиза от големите. Крайградски автобуси до селата извън Калгари има по един-два сутрин и вечер, а междуградските автобуси до Едмънтън и т.н. са изключително скъпи, при положение че бензинът е около левче български пари. Ж.п. линията през града обслужва само товарни превози, под носа ми минават по 10-тина свръхдълги на ден, с по 3-4 локомотива в началото, в средата и в края на влака, но пътнически влакове няма, само случайно минава суперскъпият туристически Rocky Mountaineer.
Иначе тук се чувстваме много по-добре от България, държавата е социална, не е САЩ, с много любезни хора. Очакваме появата на наследница и една стотинка, за разлика от у нас, не сме дали за лекари и медицински прегледи, също няма да се дава нищо и за раждането.

3
В тази тема ще представям книги от "по света и у нас", посветени на един или няколко вида градски транспорт - история, производство на подвижен състав, различните видове транспортни системи и т.н. Темата няма за цел да рекламира книгите и продукцията на това или онова издателство. Идеята е, който се интересува по-подробно от историята на градските транспортни системи и/или подвижния състав, да се ориентира къде да чете и какво да си вземе. Колкото и да не ви се вярва, далеч не всичко го има качено в интернет, най-вече защото публикуването на информация от книги със защитени авторски права в нормалните държави е наказуемо, не че не се прави.

Необходимо е също да се отсее житото от "плявата", демек качествените неща от боклуците, тъй като последните и в чужбина хич не са малко. Аз лично много съм си патил от такива работи, купувайки книги, които в последствие се оказва, че въобще не си струват.

Почти за всеки по-голям град в Европа, Северна Америка и Австралия има поне по една, а в много случаи и повече, книги, посветени на един или няколко от застъпените видове транспорт или такива, отнасящи се само до мрежата или подвижния състав. Например "Трамваят в Мюнхен", "Берлинските автобуси", "Автобусите в Хонг Конг", "История на лондонския автобус", "Брюкселският трамвай", "Трамваите в Дрезден", "Парижкото метро" и прочие. Такива смятам бъдат избягвани, защото ако човек тръгне да купува всички "градове", не знам къде ще му излезе краят. Също така има достатъчно подробни книги от по няколкостотин страници, които обхващат системите в целия свят. Според мен те са по-подходящи за четене, още повече, че обикновено има доста сериозни глави относно възникването и историята на градския транспорт.

Що се отнася до книгите, описващи на историята на определена марка - Бюсинг, Мерцедес, Икарус, Ман и т.н. - струва си да се вземат отново в случай, че няма голяма книга, обхващаща цялото например автобусостроене в Германия. Или когато човек има по-ясно изразени предпочитания към съответната марка. Защото пак не е нужно да се взема всичко.

Различните университетски учебници по планиране и управление на транспортни системи, както и по строителство на автобусни каросерии, трамваи, вагони и т.н, които са написани на изключително неразбран за обикновените любители и неспециалисти език не мисля, че биха били интересни. Говорим за литература, предназначена както за специалистите, така и за по-широк кръг любители на градския транспорт, тоест такива като нас...

5
Във Флоренция не искат трамваи, свикват референдум


14.12.2007
Буря от протести съпровожда изграждането на трамвайните линии във Флоренция.

Стартиралата през 1993 г. работа по реализирането на линии за високоскоростни трамваи, които трябва да преминат през града, среща дъжд от критики от страна на граждански комитети, на радикалната левица и на част от центристко-десните партии. Те се противопоставят силно на реализирането на модерните трамвайни линии заради събарянето на част от дърветата, заради високата цена и заради „обидата“, която щяла да бъде нанесена на културно-историческото наследство на града. Според проекта една от трамвайните линии трябва да мине точно до Il Battistero, или на две крачки от прекрасния Il Duomo di Firenze. В резултат на всички тези протести на 17 февруари в града ще бъде свикан консултативен референдум. Той рискува да блокира напълно работата по изграждането на линиите. Общата им дължина трябва да достигне 40 км. Кметът на града Леонардо Доменичи, който е избран с центристко-левите партии, се чувства неловко пред създалата се ситуация. „Това е битка между новото и консервативното, между тези, които се опитват да действат и онези, които искат да запазят сегашното положение. Флоренция рискува да се превърне в символ на това, което се случва в Италия. Съществува една сюрреална ситуация. На преден план изплува политиката на онези, които винаги казват „не“, твърди кметът. Във Флоренция трамвайните линии бяха демонтирани през 1957. Само за поддръжката на една нова трамвайна линия кметството ще плати 8,5 милиона евро, което е десет пъти колкото тази на автобусите. Само за последните три години разноските по изграждането на линиите се удвоиха. Зелените критикуват реализирането на линиите заради унищожаването на многобройни дървета, докато гражданите се бунтуват най-вече заради факта, че не са се допитали предварително до тях, коментира. Днес Флоренция е на едно от първите места в Италия по брой моторни превозни средства - 1120 на всеки 1000 жители. Всяка година 100 души със сърдечни проблеми умират заради смог. Още през 1775 маркиз Дьо Сад, пристигайки във Флоренция, отбелязва в мемоарите си, че жителите на града са „слаби и бледи заради нездравословния климат през цялата година. Чух, че ако през есента се остави навън парче хляб на влажния нощен въздух и на сутринта се даде на кучето да го изяде, то умира моментално“, пише още той. /ПронтоСофия

6
Някъде по другите теми се появи мнение за услугите и цените, предлагани от Deutche Bahn (немските железници). Вярно е, че стандартните цени са изключителнно високи. Ще ви кажа и точната "ставка" - 7 километра са едно евро, без различните добавки за IC, ICE и т.н. Но се предлагат много най-различни търговски оферти, при които цената за пътуване на определено разстояние намалява в пъти. Това са например различни абонаментни билети за неограничен брой пътувания, билети по точно определен маршрут с едно или две прекачвания, специални билети за пътувания през уикенда и т.н. Много са, няма смисъл да ги изброявам всичките...Но имат една обща черта - важат за всички влакове на DB, без да се доплаща каквото и да било, в т. ч. и за ICE. С една дума човек трябва да прецени много ли ще пътува, малко ли, с каква цел и т.н. Има и нещо друго - колкото по-рано си вземеш билета, толкова по-евтино ти излиза. Това важи най-вече за по-дългите дестинации, за които се предполага, че потенциалният пътник по-отрано си прави сметката. Колкото даден влак за определена дата повече се пълни, толкова билетите за него стават по-скъпи. Следователно стандартната цена се налага да бъде плащана основно от бизнесмени, на които понякога им се налага спешно да пътуват.
Чувал съм и нещо друго - че производителите на автомобили имали много силно лоби в различните държавни институции и успявали да си прокарват интересите пътуването с влак да е много скъпо, за да може хората да предпочитат колите. Едва ли е вярно, понеже знаете, че политика на ЕС като цяло е свързана с насърчаването на железопътните превози.
На всичкото отгоре в Германия има още поне 20 частни железопътни оператори, които превозват пътници (сега се сещам за Connex), обслужващи цялата страна или отделни региони. При тях нямам информация за цените....
В Швейцария положението е аналогично - много скъпи билети, но и много "търговски" оферти. Например има карти за 5, 10, 14, 21 и 30 дни (за един месец цената е около 300 евро), които дават право на неограничен брой пътувания с всички влакове във валидностния срок (независимо на коя компания са SBB или частен оператор), с всички селски пощенски автобуси,с градския транспорт във всички градове и на безплатни посещения във всички музеи...От това по-хубаво здраве му кажи...

7
Преди две седмици посетих Швейцария и просто бях смаян от организацията и работата на транспортната система. Ходил съм и друг път в чужбина, но такова нещо за първи път виждам. Не знам дали тук е мястото на темата, та ако трябва я преместете. Но понеже посетих почти всички големи градове и ще си говорим основно за градски транспорт, реших да я сложа тука.
Та да почваме поред. Първо бях в Залцбург, Австрия. 60-70 - хиляден град, в който системата е базирана най-вече на тролеи - автобусите имат спомагателна роля. Няма смисъл да казвам разликите между тукашната и тамошната контактна мрежа. Всички тролейбуси са съчленени, нископодови, с 4 врати и задвижване на средния мост. Марката е ВанХол (белгийска фирма, част от холандската група VDL). Скоростта на движение е несравнимо по-висока от тази у нас, на завоите и стрелките изобщо не се намалява. Разписанията се спазват до секунда. До крепостта има кабелна железница. Малкото автобуси са основно Мерцедес Цитаро, при които наред с положителните качества, забелязах два основни недостатъка - твърдото окачване и трудното справяне с големи изкачвания, а Залцбург е хълмист град. Това важи с пълна сила и при Цитаро - то в Люцерн и Берн (на друго място в Швейцария не видях). Ван-Хол и швейцарските тролеи/автобуси возят несравнимо по - меко. С една дума Евобус може би се отпускат леко и разчитат името им да им продава продукцията. В Залцбург могат със стандартните билети и карти да се ползват (в границите на града) и пощенските автобуси за селата.
Сега отиваме във Вадуц, Лихтенщайн. Градът е с население само 6 хил. души, международните влакове не спират там. Обслужва се само от регионалната селска електричка между Фелдкирх (в Австрия) и Цюрих. Има градска автобусна линия обслужваща цялото градче, която стига до Фелдкирх. Автобусите са Man Lion`s City, съчленени нископодови), с 4 врати, но с двигател в предната част (колонка срещу втората врата). Не мога да опиша как тези автобуси се движат и завиват със завидна скорост по изключително тесните улици - точно 2,8 метра. Това нашите шофьори едва ли могат да го направят.
В Цюрих по принцип се движат трамваи, тролеи и автобуси. Има и градска железница (S-Бан), обслужвана от влакове с по три двуетажни вагона. На практика в центъра нищо друго освен трамваи не се движи. Вагоните са швейцарски - на фирмите SLM и Stadler (Tram 2000 - дву и трисекционни), но има и значителен брой нископодови Combino на Сименс. В Швейцария като цяло прави впечатление много добрата поддръжка на всичко - въпреки солидната възраст на много от превозните средства (в Цюрих има трамваи някъде от 60-те години), те изглеждат просто перфектно, много по -добре от техниката, която у нас се внася настаро основно от Германия. Дочух, че обезателно на всеки 6 години се прави основен ремонт.Друго интересно за по-старите швейцарски трамваи са вратите - хармоника, които се отварят навън, а също и липсата на стъпален сандък във вида, в който го познаваме, като вместо него има автоматично прибиращи се стълбички.
Няколко думи за швейцарските влакове - старият (от 60те години)подвижен състав, също изглежда перфектно. Вратите на вагоните са двукрили автоматични, като механизмът е много интересен. Новите вагони са с добре познатите ни изнасящи се навън врати. За точността просто не искам да говоря. Между другото не си струва човек да си дава парите за първа класа, понеже разликата в цената е голяма, а в обзавеждането - незначителна. Няма повече да коментирам, само ще кажа, че прехвалените гръцки вагони на 360 изглеждат като абсолютни кокошарници в сравнение с тези.
В Люцерн, град със 70 хил. жители, също транспортът е базиран основно на тролеи. Тук всички машини са швейцарски - Hess - по-стар модел, с тясна врата отпред и нови, нископодови, на ходова част от Волво. Тук за първи път видях тролей с ремарке, иначе повечето са съчленени с 4 врати. Тези с ремаркета са както по-стари, така и съвсем скоро произведени. Има и (може би) само един трисекционен тролей, отново на фирмата Hess. Автобусите са на същата фирма, както и малък брой Цитаро, но определено швейцарските возят по-меко и по-добре се справят по баирите.
Люцернската гара е изгоряла през 1971 г. и построена на ново.
В Берн също се движат трамваи и тролеи. Трамваите са от описаните модели - Stadler и Combino. А тролеите - на базата на Мерцедес, но някакъв неизвестен за мен модел, малко прилича на Цитаро.
В Женева трамваите са основно Duewag, но доста по-нов модел от нашите и също с врати и стълби "швейцарски тип" - отваряне навън и прибиращи се стъпала. Има и 6 секционни Combino. Там тролеи с ремаркета нямаше, само съчленени (от описания тип FBW Hess с малката врата отпред). Видях и един трисекционен, но по-стар модел от Люцернския, на линията до летището. По-новите тролейбуси са съчленени ВанХол, като тези в Залцбург. Автобусите са все същите ВанХол, съчленени, с 4 врати, отново с двигател отпред.
В Лозана, също много хълмист град, отново градският транспорт лежи на плещите на тролеите - почти не видях автобус, тук-там някой съчленен ВанХол от описания швейцарски тип. Тук тролеите са старички, но отново безупречно изглеждащи - от същия вид-HESS, съчленени или единични с ремаркета. Новите нископодови съчленени Neoplan, с 5 врати, не ги видях никъде.
Между Веве и курортът Монтрьо - където умира Фреди Меркюри (и двете на Женевското езеро) има междуградска тролейбусна линия с дължина 15 километра. Обслужва се от съчленени тролейбуси ВанХол, абсолютно същите като тези в Залцбург.
Във всички градове в Швейцария трамвайното междурелсие е като нашето - 1000 милиметра, следователно може сериозно да се мисли за закупуване на подвижен състав втора ръка оттам (нов ясно, че не можем да си позволим), който се характеризира с безупречното си състояние. Същото се отнася и за тролеите.
В Швейцария междуградски автобуси няма - единствено PTT (Post and Touristic Transport) до селищата без ж.п. връзка, а линиите се обслужват с автобуси градско изпълнение.
Накрая нещо за Верона - Италия. Правят впечатление по-лошите условия като цяло. Градът е много мръсен, по улиците хвърлят боклук навсякъде, горе-долу като у нас и в Гърция. Транспортът е само автобусен, всички рейсове са Ивеко, единични, но с 4 врати, като в средата има две една до друга. Малка част са на метан, има и по-стари, точно като тези, които сега се движат в Перник, в Тирана, а се появиха и по линия 72.
А колкото и да е неприятно за феновете на турските автобуси Мерцедес ще кажа, че пътувах с Туризмо (0350) и хич не съм доволен. Вътре е такава теснотия, че бяхме като в Дядовата ръкавичка. Тези автобуси стават за пътувания от порядъка на 4-5 часа, но за туризъм пълен абсурд. Окачването е много твърдо (а пътувахме все по магистрали), седалките крайно неподходящи за дълъг път - например нямаха подлакътници, вътрешното обзавеждане е като цяло опростенческо, например багажниците нямат капаци и постоянно падаха якета и чанти оттам. Също в задната част има какво още да се желае от звукоизолацията, а като валеше дъжд (случи се гадно време с големи порои) от стъклопакетите протичаше вода. Много по-добър избор е по-старият модел 0404, който има по-удобни седалки, по-мека возия двигателят не се чува, а вътрешните багажници са с капаци.

Pages: [1]