Author Topic: ЖП моделизъм  (Read 40886 times)

Offline София 70

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 8183
    • View Profile
ЖП моделизъм
« on: 10.07.2010, 20:59:19 »
Хайде тук да се разпишат ЖП моделистите и въобще всички ,които имат умалени модели на жп модели.

Offline KRAKOMOBILA

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 5243
    • View Profile
Re: ЖП моделизъм
« Reply #1 on: 11.07.2010, 19:46:26 »
Един от мойте модели.

НЕ НА КИЧА ПО ПРЕВОЗНИТЕ СРЕДСТВА В ГТ!!!

Offline София 70

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 8183
    • View Profile
Re: ЖП моделизъм
« Reply #2 on: 11.07.2010, 20:00:15 »
Доста ценен модел.Очаквам още.
« Last Edit: 11.07.2010, 20:03:24 by София 70 »

Offline KRAKOMOBILA

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 5243
    • View Profile
Re: ЖП моделизъм
« Reply #3 on: 11.07.2010, 20:37:22 »
Ще има като ги наснимам.  :rolleyes:

НЕ НА КИЧА ПО ПРЕВОЗНИТЕ СРЕДСТВА В ГТ!!!

Offline Petko21

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 6462
  • Техника
    • Skype Me™!
    • ICQ Messenger - 646173605
    • View Profile
    • Моите снимки
Re: ЖП моделизъм
« Reply #4 on: 11.07.2010, 22:24:49 »
И аз имам едно моделче, но трябва да го снимам и ще кача снимките.

Offline IKAR

  • Наистина съм луд
  • *******
  • Posts: 1908
    • View Profile
    • Email
Re: ЖП моделизъм
« Reply #5 on: 13.07.2010, 12:20:16 »
http://www.railwaypassion.com

Някои от вас този сайт го познават прекрасно. Има всичко относно А-то и Б-то на ж.п. моделизма. Няма смисъл да откриваме топлата вода и да разказваме цялата теория отново.
Less travel by car! (използвайте по - малко лични автомобили за сметка на обществения транспорт, независимо от финансовите Ви възможности - препоръка на Европейската Комисия)

Да се отнеме незабавно лиценза за пътнически превози на БДЖ, тъй като изключително неадекватните разписания и опасният амортизиран подвижен състав водят до особено лошо транспортно обслужване.

Offline monte carlo

  • Наистина съм луд
  • *******
  • Posts: 1143
    • View Profile
Re: ЖП моделизъм
« Reply #6 on: 13.07.2010, 12:30:37 »
TT 1:120, купувани преди двайсетина години:
« Last Edit: 13.07.2010, 21:10:39 by monte carlo »
Икономията е майка на мизерията!

Offline IKAR

  • Наистина съм луд
  • *******
  • Posts: 1908
    • View Profile
    • Email
Re: ЖП моделизъм
« Reply #7 on: 14.07.2010, 11:57:49 »
Та видяли сте някъде макет с движещи се "влакчета" и на вас ви се е приискало да си направите вкъщи. За целта, преди да се започне, е необходима доста сериозна теоретична подготовка. Макетът всъщност изобщо не е играчка, по която просто се движат влакчета, а мащабен модел на система, близка до реалността, но изкривена реалност в съответствие с нашите предпочитания - примерно идеално подреденият и чист като при конструктор Лего свят в Германия Швейцария, Австрия или скандинавските страни.. Разбира се, не бива да правим нещо, което не съществува никъде в действителността и не съответства на техническите изисквания и норми, характерни за действителните железници. В тази тема, в продължение на поредица от постове, тъй като наведнъж не става, ще напиша нещо като "първи стъпки" в ж.п. моделизма. Вече съм минал по този бих казал доста трънлив път, като трудностите в началото се дължат преди всичко на незнание, което води до доста сериозни финансови разходи за оказали се в последствие излишни неща, а още от сега казвам, че ж.п. моделизмът никак, ама никак не е евтин. В началото е скъпо, а сетне става още по-скъпо. Във въпросния форум ще срешнете изказвания от сорта например на "като ви е скъпо, събирайте салфетки или кутии от цигари" което си е направо наглост, но просто следва да не им обръщате внимание. Всичко става постепенно, полека-лека. И най-важното, не се купуват модели безразборно, каквото има, защото в противен случай се получава един сбирщайн от влакове, един грозен тюрлю-гювеч, какъвто просто няма никъде.
« Last Edit: 15.07.2010, 01:26:44 by difian »
Less travel by car! (използвайте по - малко лични автомобили за сметка на обществения транспорт, независимо от финансовите Ви възможности - препоръка на Европейската Комисия)

Да се отнеме незабавно лиценза за пътнически превози на БДЖ, тъй като изключително неадекватните разписания и опасният амортизиран подвижен състав водят до особено лошо транспортно обслужване.

Offline София 70

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 8183
    • View Profile
Re: ЖП моделизъм
« Reply #8 on: 14.07.2010, 12:25:02 »
Идеята ми не е тук да се пишат романи , а просто всеки да покаже с какво разполага.

Offline IKAR

  • Наистина съм луд
  • *******
  • Posts: 1908
    • View Profile
    • Email
Re: ЖП моделизъм
« Reply #9 on: 14.07.2010, 16:05:36 »
Едно от основните неща, което трябва да определим, преди да започнем е мащаба, в който ще работим. Мащабът представлява отношението между единица дължина от модела и съответната дължина от действителното превозно средство или сграда. Например при мащаб 1:87 един сантиметър от модела е равен на 87 см. от действителния прототип. Избраният мащаб зависи от детайлността, която желаем от нашите модели - обикновено по-едромащабните модели са с много повече детайли, но има и немалко изключения. Обаче именно възможно най-голямата прилика с действителността и детайлите са тези, които отличават моделите от детските играчки. Но огромно значение има и мястото, с което разполагаме. В допълнение към това по-едромащабните модели са  много по - скъпи, асортиментът е по-малък и рядко разполагаме с огромно помещение, така че те са по-характерни за клубни условия, а не за домашни. Освен това абсолютно задължително е ж.п. макетът да е предвиден за преместване, защото рано или късно това може да се наложи. В световен мащаб са утвърдени няколко стандартни мащаба:


II - 1:22.5 - практикува се предимно в клубни условия поради огромното място, което изисква, често пъти и на открито - т.нар. градински моделизъм, като моделите са изработени от материали, устойчиви на външни условия - прах, дъжд, сняг и т. н., поради която причина са и изключително скъпи.
I - 1:32 - всичко, казано за предишния мащаб, е валидно и за този. Изборът на модели също не е голям, особено в Европа. В САЩ този мащаб има много повече почитатели поради значително по-ниската цена на моделите там.
0 - 1:45 - доста разпространен в миналото, днес доставката на подвижен състав в такъв мащаб в Европа е трудна, но в САЩ се радва на изключителна популярност. Моделите също обикновено са предвидени да издържат на външни условия.
НО - 1:87 - най-разпространеният мащаб в световен мащаб. Постига се изключителна детайлност на сравнително малко място, в домашни условия. Изборът на подвижен състав е най-голям, тъй като повечето фирми-производители работят преди всичко в него.

ТТ - 1:120 - създаден и развиван в бившата ГДР поради недостатъчното място в панелните апартаменти за НО. Разпространен в Германия, Полша, Чехия, Словакия, Унгария, Русия, а също и у нас, предвид вноса от ГДР. Дори едно време в "Млад Техник" моделите в ТТ бяха много повече от тези в НО. На практика една-единствена фирма предлага почти всичко, което е необходимо в този мащаб. Но се правят известни компромиси в детайлността.
N - 1:160 - вторият по популярност в Европа след НО. Създаден за домашни условия с цел пестене на място. Напоследък в този мащаб детайлността е забележителна.

Z - 1:220 -разпространен основно в Германия, такива модели се предлагат от една-единствена фирма - Мерклин. Детайлността не е особено висока, но за сметка на това можете цял макет да съберете в куфар.

Има и някои допълнителни мащаби, предназначени за моделиране на теснолинеен подивжен състав, в това число трамваи. Обикновено се добавят като индекси към основния мащаб. Буквата М означава действително междурелсие един метър (за разлика от нормалното 1435 мм), а Е - междурелсие 900 мм и по-малко. Например HOm означава теснопътен подвижен състав в мащаб HO, а 0е - пак такъв в мащаб 0, но за действително междурелсие например 760 мм.
Разбира се, поради техническа необходимост, не за всички компоненти на модела мащабът е точно определениян - например ребордите на колелата. Друг пример - произвеждат се дълги пътнически вагони в мащаб 1:100 поради честата невъзможност тези вагони в мащаб 1:87 да преминават през криви с малък радиус - стига се до дерайлиране.
« Last Edit: 15.07.2010, 14:33:45 by IKAR »
Less travel by car! (използвайте по - малко лични автомобили за сметка на обществения транспорт, независимо от финансовите Ви възможности - препоръка на Европейската Комисия)

Да се отнеме незабавно лиценза за пътнически превози на БДЖ, тъй като изключително неадекватните разписания и опасният амортизиран подвижен състав водят до особено лошо транспортно обслужване.

Offline IKAR

  • Наистина съм луд
  • *******
  • Posts: 1908
    • View Profile
    • Email
Re: ЖП моделизъм
« Reply #10 on: 15.07.2010, 14:33:20 »
Епохи в ж.п. моделизма.

Това също е едно от основните понятия в тази област. Най-просто казано, епохата представлява определен период, в който са произвеждани и съответно са се движили различните образци действителен подвижен състав (локомотиви, вагони и т.н.), който бива пресъздаван под формата на модели. За Европа са определени няколко такива периода (епохи). Тези епохи се отнасят преди всичко за Германия, тъй като са базирани на настъпили там основни изменения, непосредствено влияещи върху развитието на железопътния транспорт. Това се дължи на обстоятелството, че железопътният моделизъм е най-добре развит в Германия, Швейцария и Австрия, като Германия е на първо място. Означават се с римски цифри от I до V:

I. Обхваща периода от възникването на железопътния транспорт до 1920-та г. През този период не съществува единна германска железопътна администрация, а всяка провинция - Бавария, Прусия, Вюртемберг и т.н. има своя - собствена такава.Оттам идва и огромното разнообразие от модели на локомотиви и вагони. Друга основна характерна черта за тази епоха е, че с малки изключения при парните локомотиви и вагоните отсъства електрическа инсталация - осветлението е изцяло с газ.

II. 1920-1945 г. През 1920-та г. е създадена немската железопътна администрация - DRG. Тя обединява съществувалите дотогава провинциални железници, всяка със своите характерни особености. Затова също е характерно голямо разнообразие от подвижен състав, но това "разнообразие" създава огромни проблеми при поддръжката. Затова през този период започва проектирането и производството на стандартизирани локомотиви и вагони, предназначени за различни специфични цели - за главни, второстепенни ж.п. линии, локомотиви за пътнически и товарни влакове - парните локомотиви по принцип се строят с предварително предназначение - и др.

III. 1945 - 1968 (1970). След Втората Световна война и разделянето на Германия, се създават две отделни ж.п. администрации - DB (в Западна Германия) и DR – в ГДР. 40-е и 50-те години са период на възстановяване от войната и до 1950-та г., а в ГДР и до 1960-та нови локомотиви и вагони, с малки изключения, на практика не се строят. Използва се основно претърпяващ различни модернизации подвижен състав отпреди войната. Характерно например и за двете ж.п. администрации е строителството на нови вагонни кошове върху рами от стари и повредени предвоенни вагони.
Съществува разделение на тази епоха на IIIa и IIIb, свързано с все по-осезаемото преминаване от парна тяга към дизелова и елекрическа, а също и с отпадането на третата класа в Западна Германия.
IV. 1970 (1968) - 1993. Тази епоха е свързана с постепенното преминаване към стандартизирано, единно за цяла Европа с изключение на Великобритания и СССР номериране на подвижния състав с цел по-лесна компютърна обработка на данните. Тъй като преномерирането се извършва постепенно, не наведнъж, показаната граница е условна. Наблюдава се и "смесване" между трета и четвърта епоха, каквито случаи немалко е имало в действителността - композиране на влакове, съставени и от преномерирани, и от непреномерирани локомотиви и вагони. През този период се прекратява редовната експлоатация на парни локомотиви в Западна Германия - края на 70-те години. Но в ГДР парни локомотиви се експлоатират плътно до обединението на Германия, основно в товарния, но също и в пътническия трафик по второстепенните линии. Това се свързва с големите залежи на въглища, с които разполага ГДР.

V. 1.01.1994  г. - до сега. За начало се счита обединението на двете германски железопътни администрации в една - DB AG. За тази епоха е характерно масовото навлизане на високоскоростното движение и повсеместната модернизация на ж.п. транспорта.

Това разделение по епохи има особено важно значение, тъй като изключително зле изглежда модел на съвременен електрически локомотив да тегли композиция от стари двуосни пътнически вагони или обратно - малък парен локомотив да тегли съвременни климатизирани вагони или да спира на голяма, модерна централна гара.
« Last Edit: 15.07.2010, 14:35:53 by IKAR »
Less travel by car! (използвайте по - малко лични автомобили за сметка на обществения транспорт, независимо от финансовите Ви възможности - препоръка на Европейската Комисия)

Да се отнеме незабавно лиценза за пътнически превози на БДЖ, тъй като изключително неадекватните разписания и опасният амортизиран подвижен състав водят до особено лошо транспортно обслужване.

Offline IKAR

  • Наистина съм луд
  • *******
  • Posts: 1908
    • View Profile
    • Email
Re: ЖП моделизъм
« Reply #11 on: 22.07.2010, 13:36:54 »
Видове системи на захранване при железопътния моделизъм.

Съществуват две системи на захранване:
1. 2 rail DC - захранване с постоянен ток от двете релси. Това е приетата в цял свят система, прилагана от абсолютно всички фирми, с изключение на една - Мерклин. При нея локомотивите получават захранване непосредствено от релсите, като едната от тях е "фаза", а другата "нула". Максималното напрежение варира от 9 до 12 волта при по-старите системи, до 14 и 16, широко прилагано днес особено при цифровото управление.

2. 3 rail AC - захранване с променлив ток и трета релса. Това е "фирмения" стандарт на Мерклин. При него захранването се осъществява чрез тел-проводник, разположен между релсите, а локомотивите получават ток чрез едни доста неестествено разположени "пъпки" по осовата линия, като на самия локомотив има монтирана "ска", която играе ролята на токоснемател. Доста остаряла система, но тъй като голяма част от германците, независимо от напоследък повсеместните издънки на тази фирма, продължават да предпочитат Мерклин заради голата традиция (относно фирмите ще кажа допълнително), другите производители просто са принудени да предлагат своите локомотиви и мотриси също и във вариант за системата на Мерклин. Тъй че при купуването на локомотиви трябва да се внимава за този показател, тъй като трансформирането на локомотив от едната система в другата е изключително трудно, дори почти невъзможно. Вагоните не са проблем, при тях просто се сменят колоосите с такива за едната или другата система.

При аналогово управление и за двете системи е възможно захранването на електрически локомотиви и трамваи по действителния начин - чрез пантографа и контактния проводник. Но заради бързото износване на пантографите, при моделизма електрическия подвижен състав се движи с вдигнати пантографи само за демонстрационни цели, независимо, че обратното определено е неестествено.
« Last Edit: 22.07.2010, 14:42:29 by IKAR »
Less travel by car! (използвайте по - малко лични автомобили за сметка на обществения транспорт, независимо от финансовите Ви възможности - препоръка на Европейската Комисия)

Да се отнеме незабавно лиценза за пътнически превози на БДЖ, тъй като изключително неадекватните разписания и опасният амортизиран подвижен състав водят до особено лошо транспортно обслужване.

Offline bdz43r

  • Защо пиша толкова много?
  • ********
  • Posts: 2655
    • View Profile
    • http://bgrail.info/photos.php
    • Email
Re: ЖП моделизъм
« Reply #12 on: 22.07.2010, 14:07:10 »
Не се износват чак толкова бързо. Както при аналогово, така и при цифрово управление (което също е с AC захранване) няма проблем да се ползва контактната мрежа по предназначение, стига да се осигури хубав контакт.
« Last Edit: 22.07.2010, 14:10:45 by bdz43r »

Offline IKAR

  • Наистина съм луд
  • *******
  • Posts: 1908
    • View Profile
    • Email
Re: ЖП моделизъм
« Reply #13 on: 22.07.2010, 14:39:44 »
Щом казваш...така пишат специалистите.

Видове управление.

Много от вас като са били малки, сигурно са получавали като подарък "влакче" Пико, производство на ГДР, при което за осигуряване на енергия за задвижване, както и за потегляне, спиране и регулиране на скоростта се използва трансформатор. Това е т.нар. конвенционално или аналогово управление. При него завъртайки кръглия регулатор на трансформатора, ние променяме напрежението върху релсите от 0 до максималното - 9, 12 или 14 волта и в съответствие с това локомотивът увеличава или намалява своята скорост. При аналоговите системи в захранващата релса задължително има монтиран кондензатор. В случай, че поставим върху релсите два, три или повече локомотива, всички те ще се движат абсолютно по един и същ начин, тоест независимо управление на отделните локомотиви е невъзможно. Поради тази причина, когато голям макет с множество влакове се управлява в аналогов режим, се налага монтирането на сложни и понякога доста скъпи релета, електронни компоненти и др., за да е възможно командването и на стрелки, светофори и т.н. Затова аналоговото управление вече общо взето е на доизживяване и се предлага само под формата на начални комплекти с ниска степен на детайлност (локомотив, вагони, релси и трансформатор), предназначени за малки деца.

При цифровото управление върху релсите е налице постоянно захранване с напрежение обикновено 16 волта. Управлението се осъществява с помощта на многофункционален контролер, чрез който операторът подава различни команди, управляваща централа, която трансформира тези команди в двоични сигнали - само нули и единици, и декодер, монтиран в локомотива, който прочита тези сигнали и управлява машината. По този начин се постига невиждана допреди няколко години функционалност при ж.п. моделизма. Едно от най-важните неща е, че можете да управлявате независимо един от друг няколко локомотива, движещи се в рамките на една система-макет. Освен това локомотивите биват управлявани изключително точно и прецизно, тъй като декодерите допускат над 100 отделни стъпки за скорост. Съвременните декодери също така регулират натоварването на двигателя, за да може влакът да се движи с точно зададената от нас скорост, без самоволно увеличаване или намаляване, независимо от надлъжния профил на линията. В допълнение осветлението на локомотива и на вагоните се включва и изключва от оператора, като неговият интензитет е постоянен, също независимо от скоростта на движение. То може да работи дори и когато влакът е спрял, докато при аналогов режим това е невъзможно, тъй като липсва напрежение върху релсите, а при по-високи скорости интензитетът е по-силен и обратно. А една от най-важните възможности на цифровото управление е звуковият съпровод - при наличие на звуков декодер и високоговорител в локомотива се имитира стартер, звук от двигателите при спрял локомотив, при потегляне, движение, спиране, "свирене" на спирачките, различни видове свирки, кондукторска пищялка, отваряне/затваряне на вратите – вече има вагони с дистанционно отварящи се врати и капаци дори в мащаб 1:87, система за съобщаване на гарите и спирките и др. Звукът всъщност е записан в цифров вид и се възпроизвежда от миниатюрен високоговорител. Другите функции включват възможността за вдигане/сваляне на пантограф, за дистанционно откачване и закачване на вагони - в аналогов режим се прилагат т.нар. откачващи релси, които силно ограничават маневрената дейност, тъй като са разположени на точно определени места, управление на гарови товаро-разтоварни кранове, обръщане на стрелки, превключване на светофори и др.

През последните години цифровите системи поевтиняха значително, производителите предлагат стартови комплекти с включени такива, заедно с локомотиви, с вече монтирани декодери, в това число и със звук на сравнително сносни цени. Цената на локомотив със звук е почти два пъти по-висока от тази на неговия стандартен събрат, но удоволствието е незабравимо. Звукът всъщност представлява цифрово записан такъв при работата на действителния прототип и в последствие обработен. Практически всички, произвеждани отпреди 10 години локомотиви ако нямат монтиран декодер, то са предвидени за цифровизация и озвучаване. Декодерът се монтира изключително бързо и лесно, чрез включване в миниатюрен контакт. Пригаждането за цифровизация на по-стари локомотиви е труден процес, свързан с промени по отношение на електрическата верига и затова малко сервизи и работилници се наемат да го правят.
« Last Edit: 05.08.2010, 10:59:16 by IKAR »
Less travel by car! (използвайте по - малко лични автомобили за сметка на обществения транспорт, независимо от финансовите Ви възможности - препоръка на Европейската Комисия)

Да се отнеме незабавно лиценза за пътнически превози на БДЖ, тъй като изключително неадекватните разписания и опасният амортизиран подвижен състав водят до особено лошо транспортно обслужване.

Offline IKAR

  • Наистина съм луд
  • *******
  • Posts: 1908
    • View Profile
    • Email
Re: ЖП моделизъм
« Reply #14 on: 22.07.2010, 15:12:14 »
По отношение на цифровите системи в ж.п. моделизма от години за закон се смята стандарта NMRA DCC. След като управляващите устройства и декодерите съответстват на този стандарт, можете без никакви проблеми да използвате локомотиви, произведени от най-различни фирми, независимо от използваната система за управление. Пример - с помощта на система РОКО можете да управлявате локомотиви Флайшман, Трикс или Брава, без да се налага смяна на фабрично монтирания в локомотива декодер, ако има такъв. Мерклин отново поддържат свой-собствен формат, разработен съвместно с фирмата за производство на мобилни телефони Моторола. На този етап най-добра като съотношение цена-качество е системата на австрийската фирма Роко с контролера Мултимаус - може да управлява до 10000 локомотива - малко клубове могат да се похвалят с толкова, за вкъщи да не говорим, и до 20 функции - практически на този етап няма локомотиви и вагони с повече от толкова.


Независимо от несъмнените предимства, при използването на цифрово управление трябва да се имат предвид следните особености:

1. Може да се използва каквато и да е захранваща релса за DC, но в нея е абсолютно задължително да няма монтиран кондензатор, тъй като последният прекъсва сигналите, подавани от управляващата централа. Релсите за аналогово управление, както казах, са задължително с кондензатор.

2. Абсолютно забранено е да се свързва обикновения, аналогов трансформатор, в една и съща верига с цифровата система. Това ще повреди контролера, централата и декодерите. В случай, че се налага съвместно използване на цифрови и аналогови локомотиви - например когато все още нямате възможност да монтирате декодер във всички, се налага системата - макет да бъде разделена на "цифрова" и "аналогова" част. За целта се използват специално предвидени за целта разделителни модули. Цифровите локомотиви могат да се движат и в аналоговата част, променяйки своя режим в движение, без намесата на оператора, но там те се движат и управляват като аналогови локомотиви, без да е възможно да се активират цифровите функции. Например звуковият съпровод в аналогов режим е невъзможен. Аналоговите машини, от своя страна, могат да се движат само в рамките на аналоговите участъци от системата.

3. При цифрово управление релсите е необходимо да са изключително чисти, дори стерилни. В противен случай се стига до неправилна интерпретация на командите от страна на декодера, съответно локомотивът се държи неадекватно и почва да си прави каквото си иска. Добре, че системите са оборудвани с внезапна спирачка, която изключва захранването и предотвратява по-нататъшни аварии.

4. Много трябва да се внимава да не се допуска късо съединение. Имайте предвид, че всички цифрови системи съвсем умишлено притежават един много съществен недостатък - изключително кекава защита в това отношение. За да може скоро да си купиш нова и да има оборот естествено...

5. Не е възможно цифрово управление при захранване чрез контактна мрежа, ако се използва система Роко или Флайшман.
Less travel by car! (използвайте по - малко лични автомобили за сметка на обществения транспорт, независимо от финансовите Ви възможности - препоръка на Европейската Комисия)

Да се отнеме незабавно лиценза за пътнически превози на БДЖ, тъй като изключително неадекватните разписания и опасният амортизиран подвижен състав водят до особено лошо транспортно обслужване.

Offline bdz43r

  • Защо пиша толкова много?
  • ********
  • Posts: 2655
    • View Profile
    • http://bgrail.info/photos.php
    • Email
Re: ЖП моделизъм
« Reply #15 on: 22.07.2010, 16:56:17 »
Аз използвам Roco Multimaus и не съм забелязал някаква разлика при захранване от КМ или само от релсите. Не мога да се оплача и от защитата при к. с.
В зависимост от технологията на предаване на данните, при смущения в комуникацията (замърсени релси и/или КМ), не е фатална загуба на няколко последователни пакета команди. Защитата от грешки е на добро ниво и грешно интерпретиране на командите е трудно, почти невъзможно.
При пълна загуба на захранването, локомотивът продължава движението си незабавно след възстановяването му.
Повечето локомотивни декодери позволяват работа и с аналогово захранване, като локомотивът се държи като обикновен правотоков (аналогов).

Offline xЗm

  • Наистина съм луд
  • *******
  • Posts: 1175
  • www.spirka.org
    • View Profile
    • spirka.org
    • Email
Re: ЖП моделизъм
« Reply #16 on: 22.07.2010, 17:00:19 »
Колко струва приблизително цифрова система на Роко?
За сега съм младши моделист (макар първоо ми детско влакче да получих като подарък още преди 18-20 години, но чак наскоро преоткрих това хоби).

Offline IKAR

  • Наистина съм луд
  • *******
  • Posts: 1908
    • View Profile
    • Email
Re: ЖП моделизъм
« Reply #17 on: 22.07.2010, 17:25:09 »
Значи ако купуваш компонентите по отделно - трансформатор, мишка и управляваща централа - към 300 евро, в най-добрия случай поне 200. По-добре за тия пари - 300 евро, си купи начален комплект, който освен всичко това, включва хубав локомотив, вагони и релси. Има и комплекти за към 300 лева, но подвижния състав, включен в тях не е за нас - в детско изпълнение е, орязан, с доста по-ниска детайлизация. Трябва да се следи из интернет магазините какво има на промоция - преди две години за 350 евро успях да цапардосам комплект, който иначе заводската цена му е 550. Тъй, че трябва да се рови, преди да се купува - най-изгодно е от немските интернет магазини.
Less travel by car! (използвайте по - малко лични автомобили за сметка на обществения транспорт, независимо от финансовите Ви възможности - препоръка на Европейската Комисия)

Да се отнеме незабавно лиценза за пътнически превози на БДЖ, тъй като изключително неадекватните разписания и опасният амортизиран подвижен състав водят до особено лошо транспортно обслужване.

Offline xЗm

  • Наистина съм луд
  • *******
  • Posts: 1175
  • www.spirka.org
    • View Profile
    • spirka.org
    • Email
Re: ЖП моделизъм
« Reply #18 on: 22.07.2010, 17:50:41 »
Значи ако купуваш компонентите по отделно - трансформатор, мишка и управляваща централа - към 300 евро, в най-добрия случай поне 200. По-добре за тия пари - 300 евро, си купи начален комплект, който освен всичко това, включва хубав локомотив, вагони и релси. Има и комплекти за към 300 лева, но подвижния състав, включен в тях не е за нас - в детско изпълнение е, орязан, с доста по-ниска детайлизация. Трябва да се следи из интернет магазините какво има на промоция - преди две години за 350 евро успях да цапардосам комплект, който иначе заводската цена му е 550. Тъй, че трябва да се рови, преди да се купува - най-изгодно е от немските интернет магазини.

Аз наскоро се сдобих с ремонтен влак на Роко (кран + 3 вагона) от 4-та епоха, отделно имам в комплект международни спални/пътнически/бюфет вагони в администрация на CSD/DB от 3-та епоха, разни товарни (3 еднакви от 4-та епоха), осветен кушет вагон MAV 74536.
Преди години си бях взимал разни буфери, дървета, Т профилни - кръстовки и стрелки, но така и не пордължих тогава хобито.

Снимки по темата на част от новите ми неща:














Offline IKAR

  • Наистина съм луд
  • *******
  • Posts: 1908
    • View Profile
    • Email
Re: ЖП моделизъм
« Reply #19 on: 22.07.2010, 17:56:58 »
Поразпитай из другия форум, може на някой да му се намира излишно цифрово. Има практика да се вземат комплекти заради подвижния състав, тъй като в много случаи той не се продава отделно. И така човек има две цифрови, едното от които не му трябва.
Less travel by car! (използвайте по - малко лични автомобили за сметка на обществения транспорт, независимо от финансовите Ви възможности - препоръка на Европейската Комисия)

Да се отнеме незабавно лиценза за пътнически превози на БДЖ, тъй като изключително неадекватните разписания и опасният амортизиран подвижен състав водят до особено лошо транспортно обслужване.