Author Topic: ЖП моделизъм  (Read 40124 times)

Online IKAR

  • Наистина съм луд
  • *******
  • Posts: 1752
    • View Profile
    • Email
Re: ЖП моделизъм
« Reply #20 on: 28.07.2010, 12:18:11 »
Някои неща относно фирмите - производители на ж.п. модели. За съжаление цените са доста височки най-вече поради лакомията на мениджърите, управляващи тези компании. Въпросните личности обикновено са доста далеч от това хоби, съответно от чувствата и проблемите на моделистите. Тяхната цел е да си напълнят "гушите", в буквалния смисъл, колкото се може повече, а фирмите после кучета ги яли. Затова и много от тях фалираха. Да не говорим, че за разлика от 70-те и 80-те години, когато практически всяко немско и австрийско дете задължително има "влакче", без значение на кой производител, сега интересът на подрастващите и младите хора към това хоби е почти никакъв. Пазарът се свива и въпреки това мениджърите продължават да държат високи надценки. Нещо повече - когато дойде кризата, увеличиха цените, с оправданието че е криза и че е трудно, без да си дават сметка, че така продежбите още повече ще паднат. След като на Запад тя попремина, пак увеличиха цените, защото кризата била свършила и търсенето нараснало. А общо взето цялото производство на модели е изнесено основно в Китай, Словакия, Унгария, Румъния, като електротехниката и електронните компоненти са изцяло китайски. Но това никак, ама никак, не се отразява върху цените. Пример - декодерите струват между 30 и 80 евро, а се правят абсолютно за жълти стонинки в Китай. Дори и на някой модел ново производство да видите надпис Made in Germany или Made in Austria бъдете сигурни, че е пълна лъжа. Макар и в друга област, една доста известна българска фирма продава "немска" геодезическа апаратура по 40 бона и отгоре, която апаратура всъщност е китайска.
Less travel by car! (използвайте по - малко лични автомобили за сметка на обществения транспорт, независимо от финансовите Ви възможности - препоръка на Европейската Комисия)

Да се отнеме незабавно лиценза за пътнически превози на БДЖ, тъй като изключително неадекватните разписания и опасният амортизиран подвижен състав водят до особено лошо транспортно обслужване.

Offline София 70

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 8141
    • View Profile
Re: ЖП моделизъм
« Reply #21 on: 28.07.2010, 12:40:38 »
х3м, ти си бил скрита лимонка !
Действаш подмолно зад гърба ми .
Това , което си показал е супер и очаквам да изровиш и останалите .
вече имам комбинирано трасе за ТТ и НО Безезиковите разклонения работят добре , единствено ВР119дерайлира с втора тележка при максимална скорост , но и томва ще го реша .

Online IKAR

  • Наистина съм луд
  • *******
  • Posts: 1752
    • View Profile
    • Email
Re: ЖП моделизъм
« Reply #22 on: 28.07.2010, 12:43:13 »
Австрийската фирма Роко в момента е един от титаните в ж.п. моделизма. Предлага огромен избор от доста изпипани модели в мащаб Н0, във всички епохи. Има и някои неща в ТТ, но още преди няколко години заявиха, че ТТ ще бъде прехвърлен към Тилиг, тъй като тази фирма е с традиции в този мащаб и съответно предлага високо качество. Доскоро предлагаше много модели в N, но тъй като фирмата фалира и бе закупена, заедно с Флайшман, от някаква банка от Мюнхен, е взето решение за разделяне на производствата между двете фирми, при което мащаб N е прехвърлен на Флайшман. Също в рамките на тази специализация Роко вече се заема основно със съвременните епохи в мащаб HO, а първа и втора, особено парните локомотиви, биват дадени на Флайшман. В момента двете марки все още съществуват отделно.

За цифровото управление на Роко вече стана ясно, че за момента, независимо от някои недостатъци, на пазара няма по-добро на сносна цена. Както казах моделите, с малки изключения, са почти перфектни. Например аз съм голям почитател на колекцията от супер изпипани "платинени" модели, които, за съжаление, след фалита и продажбата на фирмата бяха спряни от производство. Всъщност повечето от тях си ги има в стандартната колекция, но на цени като за "платинен" модел. Практически Роко е единствената фирма, която през последните години се старае в мащаб Н0 да възпроизеведе, доколкото това е възможно, действителния интериор на пътническите вагони, като вътре са монтирани отделни елементи - седалки, врати на купетата и т.н. с действителното оцветяване. Роко също така е лидер в качеството на задвижванията - двигатели и предавки. В допълнение, само тази фирма засега предлага на масовия пазар цифрово откачване/закачване на вагони с дистанционно управление. Освен това единствено Роко от масовите фирми предлага модели на трамваи в Н0 - има например Дюваг-двусекционен и трисекционен, но за съжаление не варианта от Бон, който се експлоатира и у нас, а този от Кьолн. Сега всичко се произвежда в Словакия, Румъния и в Китай.

Един от основните гафове на тази фирма е релсовата система с фабрично произведени баластови призми Геолайн или, казано на жергонен език, Гей-о-Лайна-извинявайте, ама са си баш такива. По-бездарна конструция и изпълнение едва ли има. Тези релси са абсолютен боклук, нещо повече - върнаха фирмата поне 30 години назад. Но патента за по-старата, но несравнимо по-добра система с баластови призми Роко Лайн, се държи от стария собственик и все още не е изтекъл, затова сега тези релси не се произвеждат.

Преди Роко слагаха в почти всички локомотиви фигурка на машинист. След фалита и закупуването обратно - всички са без такава, което в немалка степен разваля кефа. Колко ще спестят от една струваща стотинки фигурка един Господ знае......
« Last Edit: 10.08.2010, 12:55:59 by IKAR »
Less travel by car! (използвайте по - малко лични автомобили за сметка на обществения транспорт, независимо от финансовите Ви възможности - препоръка на Европейската Комисия)

Да се отнеме незабавно лиценза за пътнически превози на БДЖ, тъй като изключително неадекватните разписания и опасният амортизиран подвижен състав водят до особено лошо транспортно обслужване.

Offline xЗm

  • Наистина съм луд
  • *******
  • Posts: 1175
  • www.spirka.org
    • View Profile
    • spirka.org
    • Email
Re: ЖП моделизъм
« Reply #23 on: 28.07.2010, 12:57:06 »
х3м, ти си бил скрита лимонка !
Действаш подмолно зад гърба ми .
Това , което си показал е супер и очаквам да изровиш и останалите .
вече имам комбинирано трасе за ТТ и НО Безезиковите разклонения работят добре , единствено ВР119дерайлира с втора тележка при максимална скорост , но и томва ще го реша .
:)

Следвам съвета ти - да се задействам и повече да не губя време, а да се захващам сериозно с моделизма.
Надявам се след месец и половина вече да имам цифрова централа, както и един екземпляр от limited edition-а на българския локомотив 44-та серия - 44 044.

Offline София 70

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 8141
    • View Profile
Re: ЖП моделизъм
« Reply #24 on: 28.07.2010, 12:58:58 »
Ето боклучаците , които съм събрал.
Трасето в НО е малко поразкривено . Следващият макет ще е с Т профил.
Някой ако има малко излишни прави ТТ  в П -  профил да пише .

Offline София 70

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 8141
    • View Profile
Re: ЖП моделизъм
« Reply #25 on: 28.07.2010, 13:00:22 »
От днес съм ти най-доброто другарче и ще си играя с теб :P
Трябва да взема два преходника за НО от П в Т и да си съешим макетите.
С колегата Монте Карло също бих си играл , защото неговият ПС е съвместим с моя  :P

Online IKAR

  • Наистина съм луд
  • *******
  • Posts: 1752
    • View Profile
    • Email
Re: ЖП моделизъм
« Reply #26 on: 28.07.2010, 13:06:04 »
Флайшман - една от западногерманските фирми с близо 100-годишни традиции в ж.п. моделизма. Основана е през 1887-а г. Моделите също са изключително изпипани, детайлът е силно изразен. Единственият пропуск при пътническите вагони е, че интериорът е детайлизиран, но едноцветен, излят в един блок, за разлика от многоцветния на Роко. Фирмата работи в мащаб Н0 и N. Преди няколко години бива закупена от същата банка, поела Роко и както стана въпрос, получи цялото производство, във всички епохи, по отношение на по-дребния мащаб. Но в Н0 Флайшман вече се заема основно с парни локомотиви и модели първа и втора епоха. По-съвременните модели на дизелови и електрически локомотиви и вагони са спрени от производство и ще се продават до изчерпване на количествата. Те също са доста добре пипнати. Една от хубавите страни е, че клиентът получава от Флайшман изцяло готов модел, докато при Роко и други фирми почти винаги има по торбичка с дребни чаркове за допълнително монтиране - дръжки, спирачни маркучи, ръкави и т.н., което монтиране, при все, че лепило не се изисква, понякога е доста трудно и изисква по-фини пръстчета - не "кебапчета" и също особена сръчност.

Релсите с баластова подложка Профи са несравнимо по-добри от тези на Роко. Аз съм се спрял на тази релсова система.

Старите цифрови системи на Флайшман - ЛокБосс и Туйн Център не са доизкусурени, управлението с тях е трудно и доста често къса нервите, локомотивите се държат неадекватно, стават неуправляеми, а хобито в крайна сметка е човек да се разтоварва. Но не е проблем да карате локомотиви Флайшман със система Роко. Нещо повече - новите начални комплекти на Флайшман са с тази система, само че дегизирана под "Флайшман Мултимаус", която сто процента е същата като тази на Роко.
« Last Edit: 10.08.2010, 12:55:03 by IKAR »
Less travel by car! (използвайте по - малко лични автомобили за сметка на обществения транспорт, независимо от финансовите Ви възможности - препоръка на Европейската Комисия)

Да се отнеме незабавно лиценза за пътнически превози на БДЖ, тъй като изключително неадекватните разписания и опасният амортизиран подвижен състав водят до особено лошо транспортно обслужване.

Offline tauri

  • Превозвач
  • Наистина съм луд
  • *******
  • Posts: 1113
    • View Profile
Re: ЖП моделизъм
« Reply #27 on: 28.07.2010, 15:04:46 »
От известно време Флайшман  купи австрийсците от Роко, които бяха в фалит. Роко не се справиха с изплащането на новата си фабрика.
The Grand Tour

Offline Ivo

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 11825
    • View Profile
    • Email
Re: ЖП моделизъм
« Reply #28 on: 28.07.2010, 16:35:27 »
Аз имам въпрос-мога ли да си намеря пътнически вагони изцяло в мащаб 1:87, като дължината също си е в този мащаб? Просто ми се иска мащаба да си е истински, иначе ми изглежда някакси сбито. Става въпрос за стационарен макет, изложен зад витрини, така че не ми пречи за вписването в кривите. Попринцип правят ли се такива вагони в 100% истински мащаб, нещо от рода на вагоните 40-та, и 50-та серия, или пък ако мога да намеря 43-та серия например?
Човекът е човек, когато е на път

Фен на автобусите ЧАВДАР

Offline KRAKOMOBILA

  • Модератор
  • Нямам спирка
  • ********
  • Posts: 5231
    • View Profile
Re: ЖП моделизъм
« Reply #29 on: 28.07.2010, 22:06:19 »
Да - от Роко и Заксен.

НЕ НА КИЧА ПО ПРЕВОЗНИТЕ СРЕДСТВА В ГТ!!!

Online IKAR

  • Наистина съм луд
  • *******
  • Posts: 1752
    • View Profile
    • Email
Re: ЖП моделизъм
« Reply #30 on: 29.07.2010, 12:59:52 »
Мерклин - много са противоречиви изказванията относно тази фирма. Някои я определят като "мерцедеса" на моделите. Ако идете във ВТУ и видите моделите в мащаб 1:32, ще ви кажат, че фирмите в ж.п. моделизма са две - Мерклин и всички останали. Ще ви кажат, че другите са, цитирам "Роко, Чоко, Боко, Флишмън, Пишман и тем подобна сволоч". Да, ама не. Че е на практика основоположник на ж.п. моделизма, това никой не го оспорва. 150-годишната традиция също. Но в края на 2008-а година и тя фалира. И фалира съвсем закономерно. Защото тази фирма през последните десетилетия абсолютно никога не набляга на детайлите, да не кажа, че въобще ги нямаше - и в НО, и в единица - на Мерклин моделите не са нищо особено, да не говорим, че ако при по-дребните мащаби се допускат някои компромиси по отношение на детайлността, в мащаб 1 и // това е абсолютно недопустимо. Хората в Н0 се стараят да възпроизведат интериора, а тези  в единица изливат всичко в блок и с един цвят. Предимството на Мерклин е, че моделите са от тенекия и следователно са много подходящи за игра на деца, защото дори и да се  изпуснат на земята, много трудно се трошат. Като добавим и доста високите цени....Казвал съм и друг път как изхвърлих пътнически вагон Мерклин за 100 лева, защото беше пълен боклук и без никакви детайли. В добавка кусурите по механиката са просто нямам думи - големи болтове, големи луфтове по задвижването, огромни зъбни колала, които задължително са залепени от едната страна на колооста - нещо абсолютно недопустимо, отвратително бръмчене на двигателите, куплунзи за закачване все едно че са дялани с теслата. Да се чуди човек, че с всички тези недостатъци фирмата едва сега фалира, на всичкото отгоре държи близо 65 процента от пазара на ж.п. модели в Германия. Всичко е заради пустата "традиция", поради която германците на сляпо продължават удрано да им купуват скъпите боклуцитф- ако дядото е имал влакче Мерклин, то е задължително и внучето да има такова. Дори останалите производители се принуждават да наливат вода в мелницата на конкуренцията, произвеждайки почти на всичките си модели варианти за система Мерклин. Всъщност цифровото управление на Мерклин - Мобил Стейшън също е гола вода. Ще видите надписи Made in Germany, а всичко е унгарско и китайско. Казано накратко, подобно на Даймлер Бенц, Мерклин се компроментира тотално, лежейки на стари, 150-годишни лаври и традиции. От мерцедеса на моделите се превърна в техния Москвич, съответно предлага Москвич на цената на Ферари. Можете да купувате такива модели за децата си, поне няма да ги трошат, но за такива като нас просто не стават. А пък ако някога колекционирате в мащаб 1 или II, в никакъв случай Мерклин - има  няколко фирми, предлагащи къде-къде по-добри и детайлни продукти - например Kiss, Hubner, LGB.....
« Last Edit: 29.07.2010, 13:21:49 by IKAR »
Less travel by car! (използвайте по - малко лични автомобили за сметка на обществения транспорт, независимо от финансовите Ви възможности - препоръка на Европейската Комисия)

Да се отнеме незабавно лиценза за пътнически превози на БДЖ, тъй като изключително неадекватните разписания и опасният амортизиран подвижен състав водят до особено лошо транспортно обслужване.

Online IKAR

  • Наистина съм луд
  • *******
  • Posts: 1752
    • View Profile
    • Email
Re: ЖП моделизъм
« Reply #31 on: 29.07.2010, 13:19:26 »
Трикс - също фирма с традиции, закупена от Мерклин. Определено не съм впечатлен от моделите в H0, напрактика произвеждат постояннотокови, за стандартна система, модели на Мерклин, с мерклински матрици. Струват си единствено моделите, правени на базата на по-старото производство на Трикс, преди придобиването от Мерклин. Аз имам такъв вагон и съм доволен. Но в мащаб N нещата определено не стоят така - там фирмите-титани са Минитрикс, Флайшман и Арнолд, като последната работи само в N.
Less travel by car! (използвайте по - малко лични автомобили за сметка на обществения транспорт, независимо от финансовите Ви възможности - препоръка на Европейската Комисия)

Да се отнеме незабавно лиценза за пътнически превози на БДЖ, тъй като изключително неадекватните разписания и опасният амортизиран подвижен състав водят до особено лошо транспортно обслужване.

Online IKAR

  • Наистина съм луд
  • *******
  • Posts: 1752
    • View Profile
    • Email
Re: ЖП моделизъм
« Reply #32 on: 29.07.2010, 13:43:19 »
БЕМО - немско-швейцарска фирма, предлагаща много богат асортимент от изключително детайлни и изпипани (в това число и с многоцветно възпроизведен интериор) модели на швейцарски теснолинеен планински подвижен състав в HOм и Н0е. Това може би са най-детайлните модели в масовия мащаб. Има някои неща и в стандартно Н0. Недостатък - малко са скъпички, а в добавка са изключително трудни за цифровизация. По документи имат дигитален интерфейс, тоест контакт за монтиране на декодер, но фирмата не дава гаранция за нормална работа в цифров режим. Препоръчва се да се използват декодери за мащаб N. Аз, въпреки че вече работя само с цифрово управление, специално за тях съм си запазил един аналогов трансформатор Трикс, защото наистина си струват. Едно време, някъде в началото на 90-те, в Лего магазина на Витошка и Солунска закратко предлагаха такива, но нищо не успяха да продадат и скоро изчезнаха.
Less travel by car! (използвайте по - малко лични автомобили за сметка на обществения транспорт, независимо от финансовите Ви възможности - препоръка на Европейската Комисия)

Да се отнеме незабавно лиценза за пътнически превози на БДЖ, тъй като изключително неадекватните разписания и опасният амортизиран подвижен състав водят до особено лошо транспортно обслужване.

Online IKAR

  • Наистина съм луд
  • *******
  • Posts: 1752
    • View Profile
    • Email
Re: ЖП моделизъм
« Reply #33 on: 29.07.2010, 13:58:37 »
Брава - немска сравнително млада фирма, която преди десетина години направи невероятен фурор с предлаганите модели на немски парни локомотиви. Фирмата произвежда в Н0, N и II. Асортиментът е сравнително малък - само немски подвижен състав, но моделите са изключително пипнати и детайлни отвън. В допълнение парните локомотиви и вагоните са скъпи, но съвременните дизелови и електрически локомотиви са по-евтини от тези на Роко и Флайшман например. Конкретно моделът на нашия локомотив серия 07 струва 220 лева без декодер и около 440 с декодер и озвучаване, при това е с отварящи се врати, докато същият на Роко е съответно 280 и 600 лв. Като добавим и факта, че новото Роко вече е без фигурка на машинист, а Брава също няма...ясно кой модел е за предпочитане. НО на Брава за разлика от парните локомотиви и малките маневрени дизелови, които са с месингови зъбни колела в задвижването и имат перфектна механика, при големите дизелови, електровози и мотриси - Талент например - в това отношение направо има заложена бомба със закъснител. Да оставим на страна, че предавките са червячни със зъбни колела с прави зъби - една абсолютна техническа дивотия,  колоосите са разделени на две "полуоски", съединени с въпросното пластмасово зъбно колело с прави зъби, което при движение поема тяговите усилия от двигателя. Това зъбно колело с времето се износва, напуква се и почва да измъчва двигателя, предавайки не както трябва тяговите усилия, докато един ден съвсем  вземе, че се сцепи на две. При интензивна експлоатация това сцепване става доста скоро. Ама нали и бизнеса с резервни части трябва да върви....С други думи въпросните модели са перфектни за показване на витрина, но за движение много-много не стават....Освен това пътническите вагони и мотрисите отново не са с многокомпонентен и многоцветен интериор, а той е излят в  един блок, както при Флайшман.
Интересен е фактът, че до 2000 г. Брава предлагаше напълно функционална тролейбусна система, с модели на немски единични и съчленени тролейбуси Хеншел, които получават ток от контактна мрежа и де движат досущ като истинските. Но системата е спряна от производство и вече не се предлага.
« Last Edit: 30.07.2010, 11:26:40 by IKAR »
Less travel by car! (използвайте по - малко лични автомобили за сметка на обществения транспорт, независимо от финансовите Ви възможности - препоръка на Европейската Комисия)

Да се отнеме незабавно лиценза за пътнически превози на БДЖ, тъй като изключително неадекватните разписания и опасният амортизиран подвижен състав водят до особено лошо транспортно обслужване.

Online IKAR

  • Наистина съм луд
  • *******
  • Posts: 1752
    • View Profile
    • Email
Re: ЖП моделизъм
« Reply #34 on: 29.07.2010, 14:22:56 »
Електротрен - испанска фирма, предлагаща доста богат асортимент от хубави модели на що-годе прилични цени. Нещо повече-не е като другите вече описани фирми, които предлагат предимно модели на немски, австрийски и швейцарски подвижен състав. Но за съжаление доста трудно се намират из немските онлайн-магазини, които наблягат преди всичко на немскезичния пазар.
Less travel by car! (използвайте по - малко лични автомобили за сметка на обществения транспорт, независимо от финансовите Ви възможности - препоръка на Европейската Комисия)

Да се отнеме незабавно лиценза за пътнически превози на БДЖ, тъй като изключително неадекватните разписания и опасният амортизиран подвижен състав водят до особено лошо транспортно обслужване.

Online IKAR

  • Наистина съм луд
  • *******
  • Posts: 1752
    • View Profile
    • Email
Re: ЖП моделизъм
« Reply #35 on: 29.07.2010, 14:26:47 »
Лилипут - австрийска фирма, от която, въпреки че е "царя" на втора епоха и предлага много модели на локомотиви и вагони от периода между двете световни войни, в това число и такива, каквито никоя друга фирма не произвежда, бягайте от нея като дявол от тамян! Локомотивите и се движат буквално като спънат кон, с пародията си на електроника горят декодери на поразия, а кинематиката на вагоните ново производство е безобразна и непрекъснато предизвиква дерайлирания. Общо взето тази фирма ще се запомни с изключително добрата си репутация преди да се покитайчи.
Less travel by car! (използвайте по - малко лични автомобили за сметка на обществения транспорт, независимо от финансовите Ви възможности - препоръка на Европейската Комисия)

Да се отнеме незабавно лиценза за пътнически превози на БДЖ, тъй като изключително неадекватните разписания и опасният амортизиран подвижен състав водят до особено лошо транспортно обслужване.

Online IKAR

  • Наистина съм луд
  • *******
  • Posts: 1752
    • View Profile
    • Email
Re: ЖП моделизъм
« Reply #36 on: 29.07.2010, 14:28:22 »
Лима - италианска фирма, чиято продукция не ме впечатлява особено - въпреки, че постигна известни успехи през последните години - моделите не са много добре детайлизирани, има и пропуски по отношение на механиката.
Less travel by car! (използвайте по - малко лични автомобили за сметка на обществения транспорт, независимо от финансовите Ви възможности - препоръка на Европейската Комисия)

Да се отнеме незабавно лиценза за пътнически превози на БДЖ, тъй като изключително неадекватните разписания и опасният амортизиран подвижен състав водят до особено лошо транспортно обслужване.

Online IKAR

  • Наистина съм луд
  • *******
  • Posts: 1752
    • View Profile
    • Email
Re: ЖП моделизъм
« Reply #37 on: 29.07.2010, 14:30:01 »
Ривароси - най-добрият италиански производител на модели. Доста добре детайлизирани, с малки изключения на цени около средните.
Less travel by car! (използвайте по - малко лични автомобили за сметка на обществения транспорт, независимо от финансовите Ви възможности - препоръка на Европейската Комисия)

Да се отнеме незабавно лиценза за пътнически превози на БДЖ, тъй като изключително неадекватните разписания и опасният амортизиран подвижен състав водят до особено лошо транспортно обслужване.

Online IKAR

  • Наистина съм луд
  • *******
  • Posts: 1752
    • View Profile
    • Email
Re: ЖП моделизъм
« Reply #38 on: 29.07.2010, 14:31:18 »
Jouef - френска, но за нея важи същото, което казах и за Лима - не прави особено впечатление, детайлизацията е сравнително ниска.
Less travel by car! (използвайте по - малко лични автомобили за сметка на обществения транспорт, независимо от финансовите Ви възможности - препоръка на Европейската Комисия)

Да се отнеме незабавно лиценза за пътнически превози на БДЖ, тъй като изключително неадекватните разписания и опасният амортизиран подвижен състав водят до особено лошо транспортно обслужване.

Offline emm_1968

  • Trams Doctor
  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 4610
    • View Profile
Re: ЖП моделизъм
« Reply #39 on: 29.07.2010, 15:08:26 »
Само да питам.
Умалените (мащабно) модели, които се произвеждат и продават на колекционерите отговарят ли на действително съществуващ ПС или може да се направи (например) локомотивче, което да няма действителен прототип?
Има ли изисквания за моделите правени от самите моделисти за да имат някакъв колекционерски статут?
Символите на нашия град са Витоша, кестените и трамваите.

С такива любители на МГТ врагове не му трябват.