Author Topic: ЖП моделизъм  (Read 40123 times)

Offline xЗm

  • Наистина съм луд
  • *******
  • Posts: 1175
  • www.spirka.org
    • View Profile
    • spirka.org
    • Email
Re: ЖП моделизъм
« Reply #40 on: 29.07.2010, 15:27:32 »
Да - отговарят на действително съществуващи, като отговорно подхождащите фирми умаляват всичко (дори мощността на двигателите, т.е. - ако действителният модел е с конструктивна макс. скорост 120 км/ч, съответно умаления модел ще е с 1:87 от нея). Предполагам обаче, че китайчетата правят някакви хибрдни неща на несъществуващи модели, но това трудно може да ес оцени като колекционерско изделие.

Online IKAR

  • Наистина съм луд
  • *******
  • Posts: 1752
    • View Profile
    • Email
Re: ЖП моделизъм
« Reply #41 on: 29.07.2010, 17:07:05 »
По принцип да, но има и изключения. Не всичко може да се мащабира точно, например ребордите на колелата. Затова се прилагат т.нар. спомагателни мащаби, които са разрешени и в това няма нищо ненормално. Иначе фирмите - производители си позволяват да пускат и модели, които съвсем не съответстват на действителността - пример - двуосен модел на в действителност триосен парен локомотив, прекалено съвсем умишлено орязани детайли, модел на дизелов локомотив, какъвто в действителността няма, тоест прототипът е имагинерен - все евтини неща с цел игра и зарибяване на малки деца.
Less travel by car! (използвайте по - малко лични автомобили за сметка на обществения транспорт, независимо от финансовите Ви възможности - препоръка на Европейската Комисия)

Да се отнеме незабавно лиценза за пътнически превози на БДЖ, тъй като изключително неадекватните разписания и опасният амортизиран подвижен състав водят до особено лошо транспортно обслужване.

Offline KRAKOMOBILA

  • Модератор
  • Нямам спирка
  • ********
  • Posts: 5231
    • View Profile
Re: ЖП моделизъм
« Reply #42 on: 29.07.2010, 19:23:42 »
Само да питам.
Умалените (мащабно) модели, които се произвеждат и продават на колекционерите отговарят ли на действително съществуващ ПС или може да се направи (например) локомотивче, което да няма действителен прототип?
Има ли изисквания за моделите правени от самите моделисти за да имат някакъв колекционерски статут?
Разбира се, в 99% от случайте са реални модели на реално съществуващи единици ПС.

НЕ НА КИЧА ПО ПРЕВОЗНИТЕ СРЕДСТВА В ГТ!!!

Offline emm_1968

  • Trams Doctor
  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 4610
    • View Profile
Re: ЖП моделизъм
« Reply #43 on: 30.07.2010, 08:25:06 »
Не видях отговор на вторият ми въпрос, а именно:
Има ли изисквания за моделите правени от самите моделисти за да имат някакъв колекционерски статут?
Имам в предвид следното, ако аз си направя от подръчни материали модел на една единица ПС, какви изисквания трябва да спазя, освен мащаба, за да придобие колекционерски статут?
Символите на нашия град са Витоша, кестените и трамваите.

С такива любители на МГТ врагове не му трябват.

Offline KRAKOMOBILA

  • Модератор
  • Нямам спирка
  • ********
  • Posts: 5231
    • View Profile
Re: ЖП моделизъм
« Reply #44 on: 30.07.2010, 09:51:11 »
Това си зависи единствено от теб. Ако ще го правиш за себе си - направи го така, че да ти доставя удоволствие на теб - по-голяма колекционерска стойност от това не вярвам да има. Но ако ще го правиш за да го продаваш - тогава ще трябва да се постараеш модела да е със спазен мащаб, пропорции, детайли и да отговаря колкото се може повече на действителният модел. Също така е важно да е боядисан качествено, което също е нелека задача.

НЕ НА КИЧА ПО ПРЕВОЗНИТЕ СРЕДСТВА В ГТ!!!

Offline Sofia

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 3811
  • R.I.P. 1511 (1985-2015)
    • View Profile
Re: ЖП моделизъм
« Reply #45 on: 30.07.2010, 11:11:02 »
Аз отскоро съм в сверата на ЖП моделизъма. Имам само 2 локомотива - GP35 и SD40. И двата са на американската фирма Athearn, HO, с най-най-малките детайли, перфектни са, а и са много по евтини от пълните боклуци, които се продават в Хоби Стронг. Препоръчвам я.

http://www.athearn.com/

Online IKAR

  • Наистина съм луд
  • *******
  • Posts: 1752
    • View Profile
    • Email
Re: ЖП моделизъм
« Reply #46 on: 30.07.2010, 11:42:15 »
Ще кажа и за американските фирми. Абсолютно си прав, така е!

Но да караме подред.

ПИКО - почти всички я знаете тази ГДР-ска фирма, тъй като много от вас като малки сигурно са имали "влакче" или казано на професионален език - начален комплект, купено от "Млад техник". Създадена е през 1949-та г., успя да преживее промените, през 1992-ра е приватизирана, но и сегашното производство не може да се отнесе към "хубавото". Общо взето използват голяма част от старите матрици, от ГДР-ския период, но за сметка на това цените са нови и високи като на титаните в областта Роко и Флайшман. За разлика от едно време, когато локомотивите бяха от 10 до 40 лева максимум, а вагоните от 1.20 до 1.80. Детайлизацията на моделите е крайно недостатъчна, а много от тях, особено стартовите комплекти, са си направо за малки деца. Има и модели на локомотиви и мотриси, които никога не са съществували в действителност. Пътническите вагони са меко казано бая зле. За разлика от товарните, които са добри. Има модел на нашите мотрисни влакове Дезиро, който, като изключим, че е доста скъп - 460 лева, не е нещо особено. За 350 е възможно да се купи Талент-Бомбардие на Брава, който е на светлинни години от Пико. Накратко казано, и сега фирмата не е особено читава. Цифровата система за управление, тя дори не е и Пико-вска, а е на Уленброк, е пълен боклук и само къса нерви при управление на повече от един локомотив. Но може да управлява, единствена от всички предлагани, и аналогови локомотиви, тоест такива без декодер.
« Last Edit: 30.07.2010, 16:55:44 by IKAR »
Less travel by car! (използвайте по - малко лични автомобили за сметка на обществения транспорт, независимо от финансовите Ви възможности - препоръка на Европейската Комисия)

Да се отнеме незабавно лиценза за пътнически превози на БДЖ, тъй като изключително неадекватните разписания и опасният амортизиран подвижен състав водят до особено лошо транспортно обслужване.

Online IKAR

  • Наистина съм луд
  • *******
  • Posts: 1752
    • View Profile
    • Email
Re: ЖП моделизъм
« Reply #47 on: 30.07.2010, 11:54:57 »
Тилиг - също фирма от бившата ГДР, работи предимно в мащаб ТТ. Наследник е на Berliner TT Bahnen - BTTB, също доста разпространена у нас в миналото, тъй като тогава в Млад техник изборът на локомотиви, вагони, релси и т.н. в ТТ беше много по-голям, отколкото в H0. Сега фирмата прави почти всичкия, експлоатиран някога в Германия подвижен състав в мащаб ТТ, като изключим все още много малкия брой парни локомотиви. През известно време се правят опити и за производство на локомотиви и мотриси в Н0 - например модел на нашата серия 06, които общо взето не излизат особено сполучливи. Производството е изнесено в Китай.

Фирмата предлага едни от най-хубавите релси за Н0 - Тилиг Елит, които, след спирането на производството на Роко Лайн с подложка, имат конкуренция само в лицето на Флаишман профи.



Заксенмоделле - наследник на източногерманската Шихт - една от малкото частни фирми в социалистическите държави. Още от 50-те и 60-те години Шихт предлага модели на експлоатираните в Германия и в социалистическите страни пътнически вагони, производство на ГДР-ския завод Бауцен. Имало ги е и у нас, в Млад техник, като се предлагат и такива с фабрично монтирано осветление. И сега доста ГДР-ски вагони Бауцен се експлоатират в БДЖ. Фирмата понастоящем е част от Тилиг, като моделите, основно на този тип пътнически вагони с различна ж.п. администрация, както и на други ГДР-ски вагони, се произвеждат под марката Тилиг Н0. За съжаление, въпреки опитите да се възпроизвежда интериора, тази фирма катастрофално изостава от съвременните тенденциите в ж.п. моделизма. Рамките на прозорците например, не са метални и монтирани отделно, а боядисани с боя. Просто сегашния собственик - наследник въобще не се интересува от хобито, за разлика от дядовците му. Фирмата в средата на 90-те години се обединява с Роко, после напуска австрийците и сетава част от Тилиг, но не се знае до кога.....
« Last Edit: 30.07.2010, 12:00:37 by IKAR »
Less travel by car! (използвайте по - малко лични автомобили за сметка на обществения транспорт, независимо от финансовите Ви възможности - препоръка на Европейската Комисия)

Да се отнеме незабавно лиценза за пътнически превози на БДЖ, тъй като изключително неадекватните разписания и опасният амортизиран подвижен състав водят до особено лошо транспортно обслужване.

Offline monte carlo

  • Наистина съм луд
  • *******
  • Posts: 1138
    • View Profile
Re: ЖП моделизъм
« Reply #48 on: 30.07.2010, 15:48:24 »
Още малко:
Икономията е майка на мизерията!

Online IKAR

  • Наистина съм луд
  • *******
  • Posts: 1752
    • View Profile
    • Email
Re: ЖП моделизъм
« Reply #49 on: 04.08.2010, 15:16:52 »
LGB - една от масовите немски фирми, произвеждаща модели изцяло в мащаб II - 1:22.5. Моделите са изпипани, детайлни, като цените са сравнително добри за "едър" мащаб. За съжаление, тази фирма също бе закупена от Мерклин, което доведе до рязко намаляване на предлагания асортимент. Например преди това LGB предлагаше модел на американски трамвай Peter Witt в този мащаб, с декодер, звук, детайлизиран салон с фигури и отварящи се врати. Сега, за съжаление, го няма и се намира само в и-бей.

Моделите на английските фирми Trian и Hornby грабват очите само на каталозите, но в действителност са пълна трагедия. Но Хорнби предлага единствената в света действаща миниатюрна парна машина - демек локомотивът си се "пали" с истински въглища, има си пещ и върви като истински парен.
Less travel by car! (използвайте по - малко лични автомобили за сметка на обществения транспорт, независимо от финансовите Ви възможности - препоръка на Европейската Комисия)

Да се отнеме незабавно лиценза за пътнически превози на БДЖ, тъй като изключително неадекватните разписания и опасният амортизиран подвижен състав водят до особено лошо транспортно обслужване.

Online IKAR

  • Наистина съм луд
  • *******
  • Posts: 1752
    • View Profile
    • Email
Re: ЖП моделизъм
« Reply #50 on: 04.08.2010, 15:38:45 »
Основни релсови системи в мащаб H0 за стандартна работа с постоянен ток - DC.

Умишлено не обръщам внимание на другите мащаби и променливотоковата система, тъй като вече знаете, че там производителят, с малки изключения е само един.

Тези от вас, които като малки са имали влакче от ГДР-ската фирма Пико, старото производство, сигурно са забелязали, че профилът на релсите има формата на буквата П.

Всички съвременни релси са с профил, максимално доближаващ се до този на реалните ж.п. релси.

Roco Line - една от най-съвременните на този етап релсови системи. Височината на профила е 2.1 мм, което създава проблеми при използването на по-стари модели локомотиви и вагони, чиито колооси са с по-големи реборди - колелата "тропат" по траверсите. Допреди няколко години се предлагаше и вариант с готова баластова призма, която максимално се доближава до действителността. Призмата е подвижна, тоест може да се сваля, но не се продаваше отделно. Но тъй като фирмата фалира и беше продадена, а патентът за призмата е собственост на бившия собственик, Роко се принуди за изключително кратко време да създаде нова релсова система с призма, но този път твърда и неподвижна - GeoLine. Неслучайно на това недоразумение му излезе прякора "Гей-О-Лайна" (извинявайте, ама наистина са си баш такива). Тези релси, с тези радиуси на стрелките, при все, че също са с височина на профила 2.1 мм, върнаха фирмата поне 30 години назад. Нямя моделистки форум в Германия, който да не ги е оплюл, просто защото са пълен боклук.

Флайшман Профи - сравнително добра и и здрава релсова система с готови баластови призми. Но височината на профила е 2.5 мм.

Тилиг Стандарт и Тилиг Елит - най-добрите предлагани на пазара релси на този етап. Има варианти с призма, без призма, като тук, за разлика от Роко, призмата се продава отделно. Профилът е 2.1 мм.

Пико А глейс - новите релси на Пико, вече с реален профил, но височината е 2.5 мм. Призма няма.


Не е проблем да комбинирате различни видове релси, тъй като се продават преходници между профили 2.1 и 2.5, както и такива за стария П профил на Пико.

Less travel by car! (използвайте по - малко лични автомобили за сметка на обществения транспорт, независимо от финансовите Ви възможности - препоръка на Европейската Комисия)

Да се отнеме незабавно лиценза за пътнически превози на БДЖ, тъй като изключително неадекватните разписания и опасният амортизиран подвижен състав водят до особено лошо транспортно обслужване.

Online IKAR

  • Наистина съм луд
  • *******
  • Posts: 1752
    • View Profile
    • Email
Re: ЖП моделизъм
« Reply #51 on: 04.08.2010, 16:03:16 »
Допълнителна функционалност при аналоговия и цифров ж.п. моделизъм.

За звуковия съпровод на локомотивите казахме, че е възможен само в цифров режим - тоест ако имаме такъв цифров локомотив и ако той се движи по обикновена, аналогова система, е все едно аналогов - звук няма, както и всичко останало - светлини и т.н. е като при аналогов локомотив.

По отношение на дистанционното управление на стрелките и светофорите съществуват различни варианти за целта както в цифров, така и аналогов режим. Мултимаус например може да управлява и стрелки в случай, че в последните е монтирана цифров електрически механизъм за задвижване.

Фирмата Роко предлага система за автоматично дистанционно откачване/закачване на вагони в цифров режим, която се монтира допълнително в локомотивите. Има и локомотиви с вече фабрично монтирана такава.

По принцип всички съвременни модели пътнически вагони са пригодени за монтаж на комплект за вътрешно осветление, който се купува отделно и се монтира бързо и лесно, като е необходимо само да се свали покрива. Осветлението работи и в аналогов, и в цифров режим, но за цифрово включване/изключване е необходимо във вагона да се сложи специален декодер. Срещат се вагони и мотриси с фабрично инсталирано осветление, със или без декодер. Също има и вагони със светещи надбуферни червени лампи, като при наличието на декодер те също се включват и изключват дистанционно.

Една от последните новости в световен мащаб са вагоните на Роко с декодер, който освен осветлението, управлява и отварящите се врати. Тоест има възможност с Мултимаус да се отварят/затварят вратите на пътническите вагони и телескопичните подвижни "стени" на товарните.

От няколко години Роко предлага също локомотиви с вградено осветление в кабината на машиниста, също и в машинното, което отново се включва/изключва дистанционно. Това досега съществуваше само при по-едрите и скъпи мащаби. А последната "новост" е дистанционното вдигане и сваляне на пантографа. Забравих да спомена, че вече почти всички модели на  локомотиви/мотриси и командни вагони са оборудвани с автомат за смяна на осветлението бяло/червено или съответно за работещи светлини само в посоката на движение дори и в аналогов режим. При цифров, вече знаете, всичко това се управлява дистанционно.

Чрез цифрова система е възможно управлението на дигитални гарови и/или ремонтно-възстановителни кранове.

Може би сте виждали парни локомотиви с имитация на пушек - този ефект се получава чрез димогенератор, който всъщност е най-прост нагревател, като се изгаря предварително налято специално масло и по този начин генерира пушек. Работи и в аналогов, и в цифров режим, като в последния случай може да се включва/изключва дистанционно.

Казано накратко, предимствата на цифровото управление са очевадни и не е чудно, че от няколко години производителите предлагат почти изцяло само цифрови начални комплекти, а аналоговите, със стандартен трансформатор-регулатор, са с ниска детайлизация и са предназначени за зарибяване на децата. Всъщност стартовия комплект включва всичко необходимо, за да навлезете в прекрасния свят на ж.п. моделизма - локомотив, вагони, трансформатор, цифрова система за управление, релси с призма - всичко това на доста по-ниска цена в сравнение с положението ако се купува поотделно -една добра основа за бъдещо допълване и разширяване с още локомотиви, вагони, релси, стрелки и т.н. Има и големи комплекти със вече инсталиран звуков декодер в локомотива, цифрово откачване, с по два влака, повече релси, стрелки и т.н. Все пак внимавайте при тези комплекти, особено при извънредно евтините-последните са с доста ниска детайлизация на подвижния състав и са насочени към децата, а не към възрастните моделисти.
« Last Edit: 04.08.2010, 16:12:29 by IKAR »
Less travel by car! (използвайте по - малко лични автомобили за сметка на обществения транспорт, независимо от финансовите Ви възможности - препоръка на Европейската Комисия)

Да се отнеме незабавно лиценза за пътнически превози на БДЖ, тъй като изключително неадекватните разписания и опасният амортизиран подвижен състав водят до особено лошо транспортно обслужване.

Offline KRAKOMOBILA

  • Модератор
  • Нямам спирка
  • ********
  • Posts: 5231
    • View Profile
Re: ЖП моделизъм
« Reply #52 on: 04.08.2010, 17:54:42 »
Я аз и тук да пусна една оферта. Заедно с фирмата ACME се предприе производство на локомотиви на БДЖ - 46 002 и 46 044. Прототипа на 46 002 е готов и можете да го видите на следващите няколко снимки. В момента свободни са само 18 броя - 46 002 с двигатели. Цената на един брой е 295 лв. Ако някой има желание да се сдобие с такъв - нека ми пише ЛС.



Да добавя, че това ще е единственото производство на тези машини - и при приключване на количеството (18 броя за момента) няма да бъдат пускани нови количества. Всеки един модел ще пристигне със сертификат за уникалност и пореден номер. Поръчката е специална и само и единствено за България.

НЕ НА КИЧА ПО ПРЕВОЗНИТЕ СРЕДСТВА В ГТ!!!

Offline xЗm

  • Наистина съм луд
  • *******
  • Posts: 1175
  • www.spirka.org
    • View Profile
    • spirka.org
    • Email
Re: ЖП моделизъм
« Reply #53 on: 04.08.2010, 19:07:17 »
Аз съм си запазил един 46 044 :)

Offline KRAKOMOBILA

  • Модератор
  • Нямам спирка
  • ********
  • Posts: 5231
    • View Profile
Re: ЖП моделизъм
« Reply #54 on: 04.08.2010, 22:09:59 »
Добре си направил. Аз си запазих един 002 с двигатели и един 044 без двигатели. Но 044 вече е изчерпана.

НЕ НА КИЧА ПО ПРЕВОЗНИТЕ СРЕДСТВА В ГТ!!!

Offline Petko21

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 6462
  • Техника
    • Skype Me™!
    • ICQ Messenger - 646173605
    • View Profile
    • Моите снимки
Re: ЖП моделизъм
« Reply #55 on: 05.08.2010, 13:19:41 »
Ето и обещания мой модел:





Online IKAR

  • Наистина съм луд
  • *******
  • Posts: 1752
    • View Profile
    • Email
Re: ЖП моделизъм
« Reply #56 on: 06.08.2010, 13:00:32 »
Модели на сгради, превозни средства и материали за оформление на ландшафта.

Общо взето модели на сгради за сглобяване и монтиране върху макета се предлагат от няколко фирми. Не е необходимо боядисване, тъй като обикновено елементите са оцветени фабрично. Но имайте предвид, че има сгради както за начинаещи, така и за напреднали, като последните съдържат огромен брой - над 150, дори над 300 части, някои от които много дребни "джвъчки", изискващи тънки пръсти, не кебапчета, пинсети и завидна сръчност.

Vollmer - един от безспорните лидери в тази област - изключително детайлни и красиви сгради, има и по-лесни, и по-трудни, елементите се напасват без проблеми.

Faller - друга, също водеща фирма. За нея важи същото, което казах и за предходната компания. Предлага също модели на мостове, тунелни портали, изключително детайлни за дребните мащаби автомобили, в това число светещи и движещи се - чрез магнит и водеща "релса", която се разполага невидимо под "уличната мрежа".

Kibri - "мастита" фирма, която за съжаление през последните години изключително се излага по подобие на Мерклин и Даймлер Крайслер, предлагайки некачествени комплекти, като разчита на "стара слава". Едно от основните оплаквания е тоталното несъвпадане или непасване между детайлите.

Auhagen - източногерманска фирма, наследник на ГДР-ската Vero, позната от "Млад техник". Въпреки това успехите и през последните години са забележителни и съответно моделистите са доволни.

Пико също предлага прилични модели на сгради, който са сравнително лесни за сглобяване.

Когато купувате комплект на сграда имайте предвид, че включва всички елементи, лепенки за декорация и инструкция, но няма лепило! То се продава отделно и е за предпочитане да си вземете такова на същата фирма, от която е и сградата. Разни цианакрилатни - секундни лепила, като каноколит, капчица, супербонд и др. не вършат абсолютно никаква работа за целта! Преди да започнете да лепите е желателно да изпробвате лепилото, залепвайки две парчета от излишната пластмаса, за да видите за колко време лепилото ще изсъхне и хване напълно.

По отношение на моделите на автомобили, освен Faller, като лидери в тази област се открояват фирмите Brekina (най-детайлните модели в мащаб 1:87) и Herpa.

Нох практически е единствената фирма, предлагаща почти всички необходими компоненти за оформяне на ладшафта и за изграждане на планини. В това число и фигури, като има и сексуални "сцени" с непристойно съдържание. Предлага дори готови основи за макети - трябва да се добавят само инфраструктурата, подвижния състав, улиците, сградите и фигурите, но те са доста далеч от реалната действителност в железницитер. Например налице са прекалено малки радиуси на кривите, прекалено големи наклони, други недопустими в реалната железница неща.

Preiser е лидер в производството на фигури за нуждите на ж.п. моделизма.
Less travel by car! (използвайте по - малко лични автомобили за сметка на обществения транспорт, независимо от финансовите Ви възможности - препоръка на Европейската Комисия)

Да се отнеме незабавно лиценза за пътнически превози на БДЖ, тъй като изключително неадекватните разписания и опасният амортизиран подвижен състав водят до особено лошо транспортно обслужване.

Online IKAR

  • Наистина съм луд
  • *******
  • Posts: 1752
    • View Profile
    • Email
Re: ЖП моделизъм
« Reply #57 on: 06.08.2010, 13:22:37 »
Както ви обещах, някои неща относно американските фирми. В САЩ ж.п. моделизмът е също доста разпространено хоби, да не говорим, че там се предпочитат по - едрите мащаби, особено 0 - 1:45. Специализираните фирми предлагат огромен избор от модели, които не отстъпват нито по качество, нито по детайлизация на европейските. Например Atlas, Athearn, Bachmann, Tyco, Roundhouse. И не на последно място цените на моделите са поне два пъти по ниски от тези в Европа за същата детайлизация и функционалност. Например европейски локомотив с инсталиран звуков декодер трудно се намира под 250-300 евро, докато американски такъв е горе-долу 150 долара. Това прави ж.п. моделизма достъпен за много по-широк кръг любители на железниците. А ние, като си падаме основно по модели на немски, австрийски или швейцарски подвижен състав, защото е по-близо до експлоатирания у нас, а американския бил "грозни сандъци", си е наш проблем.
« Last Edit: 06.08.2010, 13:24:39 by IKAR »
Less travel by car! (използвайте по - малко лични автомобили за сметка на обществения транспорт, независимо от финансовите Ви възможности - препоръка на Европейската Комисия)

Да се отнеме незабавно лиценза за пътнически превози на БДЖ, тъй като изключително неадекватните разписания и опасният амортизиран подвижен състав водят до особено лошо транспортно обслужване.

Online IKAR

  • Наистина съм луд
  • *******
  • Posts: 1752
    • View Profile
    • Email
Re: ЖП моделизъм
« Reply #58 on: 06.08.2010, 14:00:42 »
И накрая някои по-общи съвети към начинаещите ж.п. моделисти.

Повтарям още веднъж, имайте предвид, че ж.п. моделизмът не е просто купуване и събиране на "кашони с влакчета", а целта е да се събере истинска, "стилна" колекция. Ж.п. композициите, особено пътническите влакове, включват обикновено няколко еднотипни вагона - фургон (цял такъв или комбиниран пътнически вагон с багажно отделение), първокласен вагон или комбиниран първа-втора класа, няколко второкласни вагона, може да има ресторант, кушети, спални......И още някои изключително важни неща:

1.Изберете си ЕПОХА и се придържайте само към нея, всяко малко "изключение" отваря много допълнителни покупки, които нямат край. Трета и четвърта епоха могат да се комбинират, както това се е случвало в действителност.
2. Изберете си Ж.П. АДМИНИСТРАЦИЯ и се придържайте само към нея, всякакви опити за "международни влакове", могат да се отразят пагубно върху хоби бюджета.
3. Изберете си любима фирма и избягвайте да купувате от други фирми, съчетаването на "Старо Пико с Ново Роко" или "Брава с Лилипут" и т.н. е крайно нежелателно и нещо повече, стои изключително грозно!
4.Помнете, че количеството в никакъв случай не е достойнство на една колекция, по добре е да имате 3 локомотива (но подбирани внимателно), отколкото 30 локомотива (купувани безразборно).
5.Добре е, предварително да знаете точно какво искате да купите, и да тръсите и държите само на него, а не каквото "изпадне", стига да е изгодно. Имайте предвид, че моделите се изчерпват, тоест свършват - фирмите обикновено правят по няколко хиляди бройки и после спират съответния модел от производство. Изтървете ли нещо, което сте си "заплюли", после са намира в и-бей или в амазон използвано, при това на доста по-високи цени, тъй като вече представлява рядкост. Затова по-добре изчакайте, понякога се налага дори години, защото рано или късно фирмата пак ще извади матрицата от склада и ще пусне нова, макар и в нередки случаи малко по-различна версия на модела.

Желателно е, въпреки че през последните години за това хоби се пазарува основно от интернет, да видите на живо какво купувате или поне да се поинтересувате какво представлява съответната фирма и конкретен модел. Цената абсолютно невинаги е индикатор за качество или детайлност. Същото се отнася и за имиджа на фирмата. С лопата да ги ринеш изключително скъпи модели от реномирани фирми, които като си ги поръчаш събирайки цяла година мангизи и съответно бленуваният момент дойде, са си живо разочарование за камарата пари, които си платил. В добавка случват се и производствени дефекти, особено като гледам в заводите дебели лелки как дилетантски натискат елементите и сглобяват моделите. Много е кофти един модел да е произведен в 10 хил. бройки и точно  на теб да се падне този с дефекта.

Съвсем накрая искам да кажа, че моделите изискват, макар и минимална подрръжка. На първо място това е почистването от разни боклуци, които неминуемо попадат в колоосите и понякога стигат до предавките. Същото се отнася и за релсите, особено при цифрово управление. Хубаво е, когато не използвате подвижния състав, да го държите в кутийките, далеч от прахоляк и мърсотия. Прахът, боклуците и влагата са в буквалния смисъл смърт за моделите. Също е желателно локомотивите и вагоните да се смазват през известно време, особено при по-интензивна експлоатация, като за целта фирмите предлагат специално масло, от което една капка за всяка точка според схемата е достатъчна.

Много внимавайте да не счупите любимия си модел, защото абсолютно всички фирми, освен Пико, използват полистирол, който строши ли се, няма лепене. Идеята е, както се досещате, да върви и бизнесът с резервни части. Освен това не всеки детайл се предлага под формата на резервна част, следователно счупването на някои от тях автоматически означава да се изръсите за нов модел.


Между другото има преведено на български език ръководство за Роко Мултимаус. Който иска, да се обади и ще му го изпратя.

Общо взето това е, ако имате въпроси, не се притеснявайте да питате.
« Last Edit: 06.08.2010, 14:05:32 by IKAR »
Less travel by car! (използвайте по - малко лични автомобили за сметка на обществения транспорт, независимо от финансовите Ви възможности - препоръка на Европейската Комисия)

Да се отнеме незабавно лиценза за пътнически превози на БДЖ, тъй като изключително неадекватните разписания и опасният амортизиран подвижен състав водят до особено лошо транспортно обслужване.

Offline Petko21

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 6462
  • Техника
    • Skype Me™!
    • ICQ Messenger - 646173605
    • View Profile
    • Моите снимки
Re: ЖП моделизъм
« Reply #59 on: 07.08.2010, 16:13:18 »
Имам няколко въпроса:
1. Продават ли се светофори или семафори, който светят? Или ако не се продават има ли някъде обяснено как да си направя.
2. Купих си една стрелка която е ръчна и има като "ушички" за да стане автоматична. Какво е необходимо освен пулт за смяна на положението на стрелката?
3. Продават ли се в магазина на пико в София, вагони с осветление, и ако не се продават как мога да си поставя в мойте вагони?
ПС:Извинявам се, че задавам повечко въпроси, но просто нямам време да търся из форумите.
ЕД: Благодаря. :)
« Last Edit: 09.08.2010, 14:56:24 by Petko21 »