Author Topic: Специализирана литература, посветена на градския транспорт  (Read 9687 times)

Offline IKAR

  • Наистина съм луд
  • *******
  • Posts: 1753
    • View Profile
    • Email
В тази тема ще представям книги от "по света и у нас", посветени на един или няколко вида градски транспорт - история, производство на подвижен състав, различните видове транспортни системи и т.н. Темата няма за цел да рекламира книгите и продукцията на това или онова издателство. Идеята е, който се интересува по-подробно от историята на градските транспортни системи и/или подвижния състав, да се ориентира къде да чете и какво да си вземе. Колкото и да не ви се вярва, далеч не всичко го има качено в интернет, най-вече защото публикуването на информация от книги със защитени авторски права в нормалните държави е наказуемо, не че не се прави.

Необходимо е също да се отсее житото от "плявата", демек качествените неща от боклуците, тъй като последните и в чужбина хич не са малко. Аз лично много съм си патил от такива работи, купувайки книги, които в последствие се оказва, че въобще не си струват.

Почти за всеки по-голям град в Европа, Северна Америка и Австралия има поне по една, а в много случаи и повече, книги, посветени на един или няколко от застъпените видове транспорт или такива, отнасящи се само до мрежата или подвижния състав. Например "Трамваят в Мюнхен", "Берлинските автобуси", "Автобусите в Хонг Конг", "История на лондонския автобус", "Брюкселският трамвай", "Трамваите в Дрезден", "Парижкото метро" и прочие. Такива смятам бъдат избягвани, защото ако човек тръгне да купува всички "градове", не знам къде ще му излезе краят. Също така има достатъчно подробни книги от по няколкостотин страници, които обхващат системите в целия свят. Според мен те са по-подходящи за четене, още повече, че обикновено има доста сериозни глави относно възникването и историята на градския транспорт.

Що се отнася до книгите, описващи на историята на определена марка - Бюсинг, Мерцедес, Икарус, Ман и т.н. - струва си да се вземат отново в случай, че няма голяма книга, обхващаща цялото например автобусостроене в Германия. Или когато човек има по-ясно изразени предпочитания към съответната марка. Защото пак не е нужно да се взема всичко.

Различните университетски учебници по планиране и управление на транспортни системи, както и по строителство на автобусни каросерии, трамваи, вагони и т.н, които са написани на изключително неразбран за обикновените любители и неспециалисти език не мисля, че биха били интересни. Говорим за литература, предназначена както за специалистите, така и за по-широк кръг любители на градския транспорт, тоест такива като нас...
Less travel by car! (използвайте по - малко лични автомобили за сметка на обществения транспорт, независимо от финансовите Ви възможности - препоръка на Европейската Комисия)

Да се отнеме незабавно лиценза за пътнически превози на БДЖ, тъй като изключително неадекватните разписания и опасният амортизиран подвижен състав водят до особено лошо транспортно обслужване.

Offline IKAR

  • Наистина съм луд
  • *******
  • Posts: 1753
    • View Profile
    • Email
Започвам с книгите на български език и съответно посветени на нашите транспортни системи, които за съжаление се броят на пръстите на едната ръка.

Григори Костандиев "От велосипеда до метрото", изд 1988 г. Написана на доста лесен и разбираем език. Въпреки, че е предназначена основно за "тийнейджъри" и има доста фактически грешки и неточности, книгата е ценен източник на информация за историята и развитието на ГТ у нас и по света. Изчерпана и се намира само по антикварните книжарници, съответно на Славейков. Почти всички сте я виждали.

"75 години градски транспорт в София", изд. 1976 г. Освен изключително ценните снимки, другото в тази книжка са абсолютни измишльотини. Имам я сканирана, ако се намира място на сървъра, можеу да я качим за свободно теглене.


"100 години софийски градски транспорт". Съдържанието е почти еднакво с това на сайта на ЦГМ, също е пълна с грешки. Написана е надве-натри и издадена с цел раздаване на "отбрани хора" при честването на 100-годишнината на столичния транспорт. Според мен не си струва и не е голяма загуба, че я нямаше по книжарниците.

Стоян Братоев "Софийски метрополитен". Изд 2003 г. Сравнително на разбираем език написана книга за историята на проектирането, строителството и техническата обезпеченост на софиското метро, плюс перспективите за бъдещо развитие. Но няма и една запетайка относно подвижния състав. Не мога да кажа, че съм особено доволен от нея, но на фона на тоталната липса на такива книги в България, все пак е нещо.

"Справочник на софиския градски пътнически транспорт", Изд. 1982. Знаете го, беше любезно предоставен от нашия колега Дифиан. Подобен след това не е издаван.

Иван Колев "История на автомобила в царство България - 1896-1946". Много хубава книга, обхващаща развитието на автомобилния, в частност автобусния и тролейбусния транспорт до 1946-та г. Включва вноса, производството и търговията с леки автомобили, мотоциклети, камиони, автобусни каросерии и тролейбуси у нас, развитието на пътната мрежа, градския и междуселищен обществен транспорт. В доста ограничен тираж, продава се директно от автора.

Засега у нас общо взето е издавано това, ще продължа с книгите от други държави.
« Last Edit: 05.05.2011, 17:35:41 by IKAR »
Less travel by car! (използвайте по - малко лични автомобили за сметка на обществения транспорт, независимо от финансовите Ви възможности - препоръка на Европейската Комисия)

Да се отнеме незабавно лиценза за пътнически превози на БДЖ, тъй като изключително неадекватните разписания и опасният амортизиран подвижен състав водят до особено лошо транспортно обслужване.

Offline Balkanton

  • Наистина съм луд
  • *******
  • Posts: 1283
    • View Profile
    • http://www.flickr.com/photos/39030307@N07/
Мисля, че на страниците на форума и спирка.орг вече има солиден материал, който плаче да бъде оползотворен в един немалък труд, относно историята и настоящето на градския транспорт на София (поне). Би било добре да се погледнат различни аспекти - как ГТ се променя с промените в града (население, социални групи, инфраструктура, строителство, промишленост) в различните етапи, развитие на парка (видове возила, марки, инвентарни серии, промени в оцветяването на возилата), организация (структура на предприятията през годините, работещите в ГТ - техните проблеми и социални придобивки, гаражи и депа, системи за контрол и проследяване, системи за таксуване). За мен е много интересен и въпросът за присъствието на ГТ в изкуството и всекидневието - в книги, текстове, филми, картички, вицове, жаргон, реклами. Разбира се всичко това подплатено с много снимки. Според мен малко хора приемат градския транспорт като част от историята на техния град - в България сякаш все още технологиите на индустриалната епоха не се разбират като нещо, което също е част от историята на града или страната. 

Offline tiristor

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 6153
  • За пускане на БГ-1300 по линии 4 и 11!
    • View Profile
    • Email
Има и една книга "Трамваи въ София" от 1934 година, където се говори главно за маршрутите дотогава, подвижния състав, персонала и разкази за строенето на релсовия път. Има и разписания. Аз я имам като книга, нека МЛК да каже, ако я има сканирана.

Offline IKAR

  • Наистина съм луд
  • *******
  • Posts: 1753
    • View Profile
    • Email
Щом казах "А", би следвало да кажа и "Б". Продължаваме с книгите за автобуси и тролеи, като някои от тях се отнасят само за единия вид, а в други са застъпени и двата.

Тези вече сме ги коментирали, но си мисля, че е редно пак да бъдат отбелязани:

Gordulo Legendak - Rolling Legends - Az Ikarus Evsasados Tortenete, издадени през 2006-та и 2007-а г. на унгарски и английски език, като преведено е само първото издание. Пълна история на автобусите Икарус от 1896-та г. до наши дни, накрая има таблици с данни за производството по модели и износ по държави, година по година. Все още се продават.
Less travel by car! (използвайте по - малко лични автомобили за сметка на обществения транспорт, независимо от финансовите Ви възможности - препоръка на Европейската Комисия)

Да се отнеме незабавно лиценза за пътнически превози на БДЖ, тъй като изключително неадекватните разписания и опасният амортизиран подвижен състав водят до особено лошо транспортно обслужване.

Offline IKAR

  • Наистина съм луд
  • *******
  • Posts: 1753
    • View Profile
    • Email
Encyklopedie československých autobusů a trolejbusů II - Енциклопедия на чехословашките автобуси и тролейбуси - част 2. Много хубава книжка, за съжаление само на чешки език, но криво-ляво се разбира, обхващаща всички автобуси Шкода, Кароса и тролеи Шкода. Описани са Шкода РО, РТО, Кароса СМ, 7хх, тролеите 9 тр., 14 тр., 17 тр., прототипите и т.н. За съжаление книгата обхваща периода до края на 1989-та г., тоест няма информация за годините след промените, но това е пренебрежимо. Нарочно не обръщам внимание на първа и трета част, защото първата обхваща само Шкода до 1935-та г. а третата - марките Прага, Валтер и Вилков, които не са били особено разпространени извън Чехословакия. Има я по книжарниците.
Less travel by car! (използвайте по - малко лични автомобили за сметка на обществения транспорт, независимо от финансовите Ви възможности - препоръка на Европейската Комисия)

Да се отнеме незабавно лиценза за пътнически превози на БДЖ, тъй като изключително неадекватните разписания и опасният амортизиран подвижен състав водят до особено лошо транспортно обслужване.

Offline IKAR

  • Наистина съм луд
  • *******
  • Posts: 1753
    • View Profile
    • Email
Marcin Stiasny: Atlas autobusуw - Атлас, включващ всички автобуси и тролеи, произвеждани и експлоатирани в Полша, в това число, наред с Икарусите, също Аутосан, Йелч-Берлие, полското производство на Скания и Волво, също е обърнато внимание и на "вноса" втора ръка от Германия, Холандия и т.н., срещан и у нас. На полски, с полско-английски речник накрая, горе-долу се разбира. Не мога да кажа, че е кой знае какво, но донякъде си струва. Също се намира сравнително безпроблемно.
Less travel by car! (използвайте по - малко лични автомобили за сметка на обществения транспорт, независимо от финансовите Ви възможности - препоръка на Европейската Комисия)

Да се отнеме незабавно лиценза за пътнически превози на БДЖ, тъй като изключително неадекватните разписания и опасният амортизиран подвижен състав водят до особено лошо транспортно обслужване.

Offline IKAR

  • Наистина съм луд
  • *******
  • Posts: 1753
    • View Profile
    • Email
Lastwagen und Busse sozialister Länder - Камиони и автобуси, произвеждани в социалистическите страни. Изд. 1988 г. На немски език. Имам известни забележки, но независимо от това, засега тази е единствената книга, в която има информация за автобусите, произвеждани в бивша Югославия, в Румъния и, разбира се, у нас. "Ретро" чавдарските снимки, които изнамерихме из сайтовете в чужбина, абсолютно всички се оказа, че са взети от тая книга. Тъй като книгата е ГДР-ска, огромна глава е посветена на Икарус и по-специално на тогавашните нови прототипи - 3хх и 4хх. Много трудно се намира.
Less travel by car! (използвайте по - малко лични автомобили за сметка на обществения транспорт, независимо от финансовите Ви възможности - препоръка на Европейската Комисия)

Да се отнеме незабавно лиценза за пътнически превози на БДЖ, тъй като изключително неадекватните разписания и опасният амортизиран подвижен състав водят до особено лошо транспортно обслужване.

Offline IKAR

  • Наистина съм луд
  • *******
  • Posts: 1753
    • View Profile
    • Email
Има доста колеги, които се интересуват от историята на "сделаното":

Д.Дементьев, Н.Марков - "Автобусы IX пятилетки" - първи том от предвиждана цяла поредица относно произвежданите "сделани" автобуси в Русия, бившия СССР и ОНД.








Л. Шугуров "Автомобили России и СССР" - първа, втора и трета част, обхваща всички руски таралясници - Лада, Сговнич, ЗАЗ, Волга, Зил, Газ, Камаз и т.н. както и всички автобуси и тролеи до 1996-та г. Авторът за съжаление почина и продължение няма да има. Много трудно се намират.
« Last Edit: 25.05.2011, 17:22:51 by IKAR »
Less travel by car! (използвайте по - малко лични автомобили за сметка на обществения транспорт, независимо от финансовите Ви възможности - препоръка на Европейската Комисия)

Да се отнеме незабавно лиценза за пътнически превози на БДЖ, тъй като изключително неадекватните разписания и опасният амортизиран подвижен състав водят до особено лошо транспортно обслужване.

Offline IKAR

  • Наистина съм луд
  • *******
  • Posts: 1753
    • View Profile
    • Email
Рязко завиваме на Запад:

Bernd Regenberg - Omnibusse der Wirtschaftswunderzeit; Band: 3 - Немски автобуси от периода на следвоенния икономически бум - включва всички немски автобуси и тролейбуси произвеждани в Западна Германия между 1949-та и 1959-та, в това число и за износ. Много хубава книжа, препоръчвам я, все още сравнително лесно се намира. За съжаление е само на немски.

« Last Edit: 26.05.2011, 10:25:46 by IKAR »
Less travel by car! (използвайте по - малко лични автомобили за сметка на обществения транспорт, независимо от финансовите Ви възможности - препоръка на Европейската Комисия)

Да се отнеме незабавно лиценза за пътнически превози на БДЖ, тъй като изключително неадекватните разписания и опасният амортизиран подвижен състав водят до особено лошо транспортно обслужване.

Offline IKAR

  • Наистина съм луд
  • *******
  • Posts: 1753
    • View Profile
    • Email
Deutsche Omnibusse seit 1898! Немски автобуси от 1898-а г. Уникална книга, с почти 700 страници, описваща всички немски, в това число и западно, и източногермански, автобуси и тролейбуси, произвеждани в Германия от 1895-та до 2002-ра г. Включени са и моделите, предназначени за износ, има и един абзац, посветен на нашето производство по лиценз на Сетра. Единственият недостатък е, че всички снимки са черно-бели. Също така летищните автобуси, с малки изключения, са изпуснати. Вече за съжаление доста трудно откриваема.
Less travel by car! (използвайте по - малко лични автомобили за сметка на обществения транспорт, независимо от финансовите Ви възможности - препоръка на Европейската Комисия)

Да се отнеме незабавно лиценза за пътнически превози на БДЖ, тъй като изключително неадекватните разписания и опасният амортизиран подвижен състав водят до особено лошо транспортно обслужване.

Offline IKAR

  • Наистина съм луд
  • *******
  • Posts: 1753
    • View Profile
    • Email
Omnibus-Geschichte Band 2, Entwicklung ab 1924 История на автобусите, част втора, след 1924-та г. Много хубава книжка, посветена на развитието на автобусното производство, тролейбусите и автобусните превози. Специален абзац относно тролея между Горнобански път и Горна Баня, има и снимка. Наистина обхваща периода само до 1986-та г., но има доста подробна информация относно "перспективния" автобусен транспорт - метан, дистанционно управление без водач, горивни клетки, bus-bahn и др. Вече доста трудно откриваема.Има и първа част, посветена на периода до 1924-та г, но тя мисля, че не си струва.
« Last Edit: 26.05.2011, 12:36:32 by IKAR »
Less travel by car! (използвайте по - малко лични автомобили за сметка на обществения транспорт, независимо от финансовите Ви възможности - препоръка на Европейската Комисия)

Да се отнеме незабавно лиценза за пътнически превози на БДЖ, тъй като изключително неадекватните разписания и опасният амортизиран подвижен състав водят до особено лошо транспортно обслужване.

Offline IKAR

  • Наистина съм луд
  • *******
  • Posts: 1753
    • View Profile
    • Email
Neoplan - 65 Jahre Kompetenz durch Erfahrung - Малка, но много хубава книжка, посветена на историята на Неоплан. Обхваща периода до 2001-ва г., когато е издадена. Сега и искат баснословни суми, а аз си я взех преди 10 години от един антиквар на Славейков за 50 стотинки. :D
Less travel by car! (използвайте по - малко лични автомобили за сметка на обществения транспорт, независимо от финансовите Ви възможности - препоръка на Европейската Комисия)

Да се отнеме незабавно лиценза за пътнически превози на БДЖ, тъй като изключително неадекватните разписания и опасният амортизиран подвижен състав водят до особено лошо транспортно обслужване.

Offline IKAR

  • Наистина съм луд
  • *******
  • Posts: 1753
    • View Profile
    • Email
Volvo-Busse seit 1928 - Автобусите Волво от 1928-а г. Отново, за съжаление, само на немски. Включва абсолютно всички автобуси и тролеи Волво, в това число полските, швейцарските, австрийските и английските, произвеждани в заводите, закупени през различните периоди от Волво. Сравнително трудна за намиране.
Less travel by car! (използвайте по - малко лични автомобили за сметка на обществения транспорт, независимо от финансовите Ви възможности - препоръка на Европейската Комисия)

Да се отнеме незабавно лиценза за пътнически превози на БДЖ, тъй като изключително неадекватните разписания и опасният амортизиран подвижен състав водят до особено лошо транспортно обслужване.

Offline IKAR

  • Наистина съм луд
  • *******
  • Posts: 1753
    • View Profile
    • Email
Typenblatter von bussen der Viener Linien - 1946-2003 - Типология на автобусите на виенския градски транспорт между 1946-та и 2003-та г. Няма друга книга, която да обхваща почти всички градски автобуси, произвеждани в Австрия, каквито екземпляри втора ръка ги имаше и у нас. Отново само на немски, намира се сравнително лесно.
Less travel by car! (използвайте по - малко лични автомобили за сметка на обществения транспорт, независимо от финансовите Ви възможности - препоръка на Европейската Комисия)

Да се отнеме незабавно лиценза за пътнически превози на БДЖ, тъй като изключително неадекватните разписания и опасният амортизиран подвижен състав водят до особено лошо транспортно обслужване.

Offline IKAR

  • Наистина съм луд
  • *******
  • Posts: 1753
    • View Profile
    • Email
Autocars et Autobus Berliet - Автобуси Берлие. Отново много хубава книжка, описваща историята на всички автобуси и тролеи Берлие до 1978-а и след това, когато фирмата е купена от Рено. Обърнато е внимание и на моделите за износ, основно за Африка, а също и на лицензното производство в Полша. За съжаление само на френски, намира се лесно.
Less travel by car! (използвайте по - малко лични автомобили за сметка на обществения транспорт, независимо от финансовите Ви възможности - препоръка на Европейската Комисия)

Да се отнеме незабавно лиценза за пътнически превози на БДЖ, тъй като изключително неадекватните разписания и опасният амортизиран подвижен състав водят до особено лошо транспортно обслужване.

Offline IKAR

  • Наистина съм луд
  • *******
  • Posts: 1753
    • View Profile
    • Email
De Hispano a Pegaso - от Испано до Пегасо - много хубава книжка за който се интересува от испанските автобуси и тролеи Пегасо, както и от историята на обществения транспорт в Испания. Показани са и моделите, произвеждани за износ - Египет, Куба, Чили, Конго и т.н. Засега се намира лесно.
Less travel by car! (използвайте по - малко лични автомобили за сметка на обществения транспорт, независимо от финансовите Ви възможности - препоръка на Европейската Комисия)

Да се отнеме незабавно лиценза за пътнически превози на БДЖ, тъй като изключително неадекватните разписания и опасният амортизиран подвижен състав водят до особено лошо транспортно обслужване.

Offline IKAR

  • Наистина съм луд
  • *******
  • Posts: 1753
    • View Profile
    • Email
Колкото и да е странно, досега не е издадена книга, обхващаща в детайли цялото автобусно производство във Великобритания. Всичко е по модели, марки и региони. Единствената що-годе читава е тази:
British buses since 1945 - Британски автобуси след 1945-та г. Издадена е през 1995-та г. Горе-долу "средна хубост", като изключим, че снимките са черно-бели. Показани са абсолютно всички марки британски автобуси. Има и първа част, обхващаща периода до 1945-та. Трудно откриваема.
« Last Edit: 26.05.2011, 11:17:18 by IKAR »
Less travel by car! (използвайте по - малко лични автомобили за сметка на обществения транспорт, независимо от финансовите Ви възможности - препоръка на Европейската Комисия)

Да се отнеме незабавно лиценза за пътнически превози на БДЖ, тъй като изключително неадекватните разписания и опасният амортизиран подвижен състав водят до особено лошо транспортно обслужване.

Offline IKAR

  • Наистина съм луд
  • *******
  • Posts: 1753
    • View Profile
    • Email
City transit buses of the 20-th century - Градски автобуси от 20-ти век. Много хубава книга за всички, интересуващи се от американски и канадски градски автобуси. Включени са всички марки и модели, работили в САЩ и Канада, от зората на автомобилизацията до 2005-та г. Наред с известния от филма "Скорост" и много разпространен GMC New Look, също и Rapid Transit Series, са показани и съчленените Икаруси 286, Nabi, както и много неизвестни прототипи, в това число и с електрическо задвижване, на метан, горивни клетки и т.н. Отново единственият кусур са само чернобелите снимки. Засега се намира сравнително лесно.
Less travel by car! (използвайте по - малко лични автомобили за сметка на обществения транспорт, независимо от финансовите Ви възможности - препоръка на Европейската Комисия)

Да се отнеме незабавно лиценза за пътнически превози на БДЖ, тъй като изключително неадекватните разписания и опасният амортизиран подвижен състав водят до особено лошо транспортно обслужване.

Offline IKAR

  • Наистина съм луд
  • *******
  • Posts: 1753
    • View Profile
    • Email
Минаваме към тролеите и трамваите.

Allan Murray - World Trolleybus Encyclopaedia, изд 2001 г. Единствената засега книга, описваща развитието на тролейбусния транспорт, в това число и системите, и подвижния състав, в цял свят. Много илюстрации, карти и таблици, почти за всеки град е показан и пълен списък на подвижния състав, включително постъпване и бракуване, по състояние към датата на издаване на книгата. Има снимки от Северна Корея, Виетнам, както и от България. За съжаление изчерпана и изключително трудна за намиране. Няма да бъде препечатвана, очаква се ново издание, но не се знае кога.
Less travel by car! (използвайте по - малко лични автомобили за сметка на обществения транспорт, независимо от финансовите Ви възможности - препоръка на Европейската Комисия)

Да се отнеме незабавно лиценза за пътнически превози на БДЖ, тъй като изключително неадекватните разписания и опасният амортизиран подвижен състав водят до особено лошо транспортно обслужване.