Author Topic: История на софийския трамвай  (Read 65999 times)

Offline София 100

  • Наистина съм луд
  • *******
  • Posts: 1517
    • View Profile
    • Email
Re: История на софийския трамвай
« Reply #380 on: 30.12.2017, 22:01:06 »
Ех този опасен чар... Само да допълня, че снимката на 701 по-скоро не е от 1975г., понеже след страшната катастрофа на Гарата  по линия №13, случила се на 21.08.1970г. никъде не съм срещал, да пише, че е възстановен по-късно. Прилагам извадки от Доклада на Директора на клон "Електротранспорт" инж. Цено Захаринов до СД "Градски транспорт"относно дейността му към  30.01.1971г
.
Т. 1(единствена) Относно брака на ремаркета тип 1001: На 21.08.1970г. стана голямата катастрофа на Гарата при която мотрис 701 дерайлира и се обърна, в резултат на което имаше много убити и ранени граждани. Със заповед № ИК 992/22.08.1970г. на СГНС бе подложена на преоценка цялата дейност на клона. Разгледано беше и състоянието на мотриси тип 701 и 901 и ремаркетата 1001 от специално назначена комисия с участието на специалисти от Министерството на транспорта. За да се подобри сигурността на движението още през 09.1970г. бяха спрени от експлоатация от предишното ръководство на клона ремаркетата тип 1001, които не са окомплектовани съгласно документацията с необходимите спирачни съоръжения. През 01.1971г. се ограничи скоростта на мотриси "Комсомолец" до серия, с което се намали опасността от движение на колите с  големи скорости. До извършване на обследването на мотриси 701,901 и ремаркета 1001 по колите не беше правено никакво преустройство. Комисията излезе с предложение по отношение на мотрисите  "Комсомолец" и ремаркета 1001 да се подходи като 12 мотриси се куплират с 12 ремаркета и II-ра моторна талига на мотрисите се премести за  I-ра моторна на ремаркетата. Да се монтира още една мотор-генераторна група с комплект акумулаторни батерии, да се монтират на ремаркетата магнитно-релсови спирачки и др. Така предложеното преустройство след като беше изготвена документация от Техн. отдел на IV-ти клон ще струва на 1 кола 20 000 лв. за преустройство + 11 540 лв. за Генерален ремонт или общо 31 540 лв. За 12 композиции за това преустройство ще са необходими  378 480 лв. Да разгледаме ползата от едно такова преустройство:
  Шаситата на мотрисите и ремаркетата "Комсомолец" са строени от ламарина СТ 3 с дебелина 4 мм. Това е довело до построяването на една слаба каросерия на която са силно корозирали основните елементи на шасито и страниците, някои от които вече са подменявани. Ако се направи подобрение на на предложените от комисията възли  каросерията няма да издържи експлоатацията по първоначално предвидения амортизационен срок. Предвижданото преустройство ще увеличи сложността на конструкцията с допълнителният куплунг за силовите кабели между мотрисата и ремаркето, който изобщо е трудноосъществим. Ще се добави допълнителна мотор-генераторна група, акумулаторна батерия, които ще увеличат уязвимостта на колата към повреди. В същото време не може да се очаква някакво особено подобрение на ходовия и спирачния режим на работа. Като се има предвид гореказаното, то ръководството на клона счита, че за преустройството на колите ще се даде сумата  378 480 лв., без да се подобри сигурността на конструкцията.  Остатъчната стойност на ремаркетата  тип 1001 е 250 000 лв. За да се подобри работата на колите на линия предлагаме следното:  Да се бракуват ремаркетата тип 1001, мотриси "Комсомолец" да се движат ограничени на серия до тяхното амортизиране. Да се установят сроковете за  амортизация на превозните средства съгласно наш доклад №3169/ 08.10.1971г. :

А) стари тм коли: 25 год.
Б) мотриси тип 801, 730, 920-963: 15 год.
В) мотриси тип 701, 901-919:  12 год
Г) ремаркета тип 1001: 12 год
Д) Тб “Шкода” :  12 год
Е) Тб “МАН”: 6 год.
Той не спира ни денем, ни нощем

Offline Metan

  • Наистина съм луд
  • *******
  • Posts: 1500
    • View Profile
Re: История на софийския трамвай
« Reply #381 on: 30.12.2017, 23:02:28 »
Снимката като нищо е по-стара. Гореописаното дава отговор на въпроса защо има снимки на маса Комсомолци без ремаркета (въпреки, че такива е имало налични в изобилие).

Offline CKD

  • --=БМ-РК=--
  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 6837
    • View Profile
Re: История на софийския трамвай
« Reply #382 on: 31.12.2017, 08:13:39 »
Във форума има една категория участници, които ронят сълзи и циврят за родното трамваестроене. Не е лошо да прочетат и този доклад и да опитат да се позамислят поне малко дали още тогава не е трябвало да сложат кръстачката на трамвайната работилница в Кр. село.

Offline fafan

  • Наистина съм луд
  • *******
  • Posts: 1601
    • View Profile
    • Email
Re: История на софийския трамвай
« Reply #383 on: 31.12.2017, 12:50:44 »
Как са обръщали стрелките с лирата толкова назад?

Ръчно с лост.

Offline viktorlc

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 5208
  • www.bgtransport.org
    • Skype Me™!
    • View Profile
    • Сдружение "Градски транспорт и инфраструктура"
    • Email
Re: История на софийския трамвай
« Reply #384 on: 01.01.2018, 16:12:32 »
« Last Edit: 01.01.2018, 16:14:05 by viktorlc »
храна за мозък - http://www.banitza.net/

Offline viktorlc

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 5208
  • www.bgtransport.org
    • Skype Me™!
    • View Profile
    • Сдружение "Градски транспорт и инфраструктура"
    • Email
Re: История на софийския трамвай
« Reply #385 on: 02.01.2018, 11:15:59 »
 :arrow:
храна за мозък - http://www.banitza.net/

Offline difian

  • Урбанистът
  • Модератор
  • Нямам спирка
  • ********
  • Posts: 15634
    • Skype Me™!
    • View Profile
    • Любителска страница на Софийското метро във Facebook!
    • Email
Re: История на софийския трамвай
« Reply #386 on: 03.01.2018, 09:55:34 »
Във форума има една категория участници, които ронят сълзи и циврят за родното трамваестроене. Не е лошо да прочетат и този доклад и да опитат да се позамислят поне малко дали още тогава не е трябвало да сложат кръстачката на трамвайната работилница в Кр. село.
Мен определено не ме избива на фалшива носталгия и неподплатена патриотичност, но в споделения материал виждам обективност и техническа експертиза относно реалното състояние на разглеждания подвижен състав. Явно и в последствие са взети мерки, да няма риск от повече инциденти... До колко днес действаме по същия начин, при положение, че основната част от подвижния състав вече не е български? В движение изправни и безопасни трамваи ли се пускат? Всички отговорни и изпълнители по веригата, как си вършат работата?

Offline mlk

  • Защо пиша толкова много?
  • ********
  • Posts: 2701
    • ICQ Messenger - 110536592
    • View Profile
    • Email
Re: История на софийския трамвай
« Reply #387 on: 03.01.2018, 10:23:54 »
Абсолютно съгласен съм. Всичко е въпрос на поддръжка. Когато се влагат по малко средства, но редовно, получаваме сигурност и по-дълъг живот. Е, софийските трамваи не са точно такъв пример, за съжаление.

Offline UMSofia

  • Наистина съм луд
  • *******
  • Posts: 1231
    • View Profile
Re: История на софийския трамвай
« Reply #388 on: 03.01.2018, 11:32:18 »
Вероятно този доклад е бил с гриф "Строго секретно" и едва ли обществеността е разбрала причината за инцидента, но днес вината би се хвърлила единствено върху ватмана. Както стана с инцидента на Ботев, при който Т8М-700 не можа да спре и се заби в задницата на Песа. Въпреки че вината се хвърли върху ватмана, малко след това тихомълком бяха бракувани повечето мотриси от серията.
Колкото до мотрисите "Комсомолец", дайте да си дадем сметка в каква епоха са произведени. В условията на световна изолация на държавите от СИВ, при тежка диктатура и липса на достатъчно ресурси. Едва ли и другите държави от СИВ през 60-те години са произвеждали перфектни трамваи, но запазиха, усъвършенстваха и модернизираха производствата си. Не жаля за Софиите и Българиите, а за това, че нямаме високотехнологично производство, с висока добавена стойност, което да дава възможност за професионално развитие и перспектива на младите хора и да ги задържа тук, в България!

Online btr95

  • Защо пиша толкова много?
  • ********
  • Posts: 2429
    • View Profile
    • Email
Re: История на софийския трамвай
« Reply #389 on: 05.01.2018, 18:46:28 »
...при който Т8М-700 не можа да спре и се заби в задницата на Песа. Въпреки че вината се хвърли върху ватмана, малко след това тихомълком бяха бракувани повечето мотриси от серията.
И бяха измили релсите след това и въпреки това трамваите имаха проблеми със спирането, а преди измиването най-вероятно е било ад.
Тм депо:Банишора
Тм мотриса: 713
Тм линия: 4

Offline viktorlc

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 5208
  • www.bgtransport.org
    • Skype Me™!
    • View Profile
    • Сдружение "Градски транспорт и инфраструктура"
    • Email
Re: История на софийския трамвай
« Reply #390 on: 07.01.2018, 19:57:35 »
 :arrow:
« Last Edit: 07.01.2018, 19:59:07 by viktorlc »
храна за мозък - http://www.banitza.net/

Online btr95

  • Защо пиша толкова много?
  • ********
  • Posts: 2429
    • View Profile
    • Email
Re: История на софийския трамвай
« Reply #391 on: 09.01.2018, 20:05:09 »
Във форума има една категория участници, които ронят сълзи и циврят за родното трамваестроене. Не е лошо да прочетат и този доклад и да опитат да се позамислят поне малко дали още тогава не е трябвало да сложат кръстачката на трамвайната работилница в Кр. село.
Защо, Т6М-700 не са много по-различни от подарените ни швейцарски трамваи отпреди модернизацията им, че дори и сега.
Тм депо:Банишора
Тм мотриса: 713
Тм линия: 4

Offline mihailo

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 4583
  • 433 :)
    • View Profile
    • Email
Re: История на софийския трамвай
« Reply #392 on: 09.01.2018, 20:32:21 »
Защо, Т6М-700 не са много по-различни от подарените ни швейцарски трамваи отпреди модернизацията им, че дори и сега.
Уви изключително се бъркаш. Въпреки все пак овехтелия принцип на управление, швейцарските трамваи са на светлинни години напред от който и да е било български трамвай откъм техника в много отношения. Включително и управлението.
Viva la 105, viva la in memoriam!
Против цитирането на "медии" от ранга на Блиц, Пик, Брадва и т.н.!!!

Offline Стререомонокъл

  • Приятел на ГТ
  • ****
  • Posts: 196
    • View Profile
Re: История на софийския трамвай
« Reply #393 on: 13.01.2018, 12:36:21 »
Вероятно този доклад е бил с гриф "Строго секретно" и едва ли обществеността е разбрала причината за инцидента, но днес вината би се хвърлила единствено върху ватмана. Както стана с инцидента на Ботев, при който Т8М-700 не можа да спре и се заби в задницата на Песа. Въпреки че вината се хвърли върху ватмана, малко след това тихомълком бяха бракувани повечето мотриси от серията.
Колкото до мотрисите "Комсомолец", дайте да си дадем сметка в каква епоха са произведени. В условията на световна изолация на държавите от СИВ, при тежка диктатура и липса на достатъчно ресурси. Едва ли и другите държави от СИВ през 60-те години са произвеждали перфектни трамваи, но запазиха, усъвършенстваха и модернизираха производствата си. Не жаля за Софиите и Българиите, а за това, че нямаме високотехнологично производство, с висока добавена стойност, което да дава възможност за професионално развитие и перспектива на младите хора и да ги задържа тук, в България!
Може и да не е по темата, но СИВ имаше способността да функционира автономно, а освен това държавите, членуващи в СИВ си търгуваха  както със страни от западния, така и от "третия" свят. Искам да кажа, че "тежка изолация" е доста пресилено, както и за липсата на ресурси. Колкото до тежката диктатура, тя е по-скоро в главите на повлияните от "либералното". Далече съм от някакви левичарски възгледи, но фактите не са  точно такива, каквито на някои им се иска да ги виждаме. Но както и да е, да не политизираме  повече интересната тема. Извинявам се за офтопика. Иначе за родното производство на трамваи, аз също си имам моето особено мнение, а носталгията е нещо съвсем отделно  ;)
« Last Edit: 13.01.2018, 12:39:33 by Стререомонокъл »
Нация от лошо гледащи директори

Offline Metan

  • Наистина съм луд
  • *******
  • Posts: 1500
    • View Profile
Re: История на софийския трамвай
« Reply #394 on: 13.01.2018, 15:54:33 »
По повод информацията за катастрофата на 701 и състоянието на модела като цяло, сетих се за едни писания, които май не съм ги пускал. Комсомолецът (701) започват да го правят през 1958, готов е през 1959. 231, който после става 101 и може да се каже, че е прототипа, го правят май някъде към 1954-56. От 1959-60 се правят Комсомолци. Само след 1-2 години започва внедряването на още по-нов модел - Космонавт. Формите са доста близки, но е съчленен. Да кажем, че е някаква еволюция. След още 4 години вече започва да се прави София, която също доста се доближава като форми и състояние. В рамките на 6 години се минава през три различни модела. Какво налага тази промяна? Ето какво пише за смяната на Космонавта със София в една книжка от този период: "В началото на 1961 г. Главната техническа работилница на предприятието започна работа по нов съчленен трамваен мотрис - Серия 901 "Космонавт", който в продължение на 2-3 години бе доусъвършенстван и поради чувствителните изменения в конструкцията му бе преименован в трамваен мотрис серия 801 "София". Трамваен съчленен мотрис серия 801 "София" в общи линии прилича на съчленения трамваен мотрис серия 901 "Космонавт", но има съществени прогресивни конструктивни изменения - дело на конструктивния отдел при предприятието, в резултат на които същият е не само по-стабилен и издържан в техническо отношение, но и разходите на материали и средства са по-малки от колкото биха били тези изразходвани при строежа на трамваен мотрис серия 901  "Космонавт". Поради много добрите технически и експлоатационни качества от 1964 г. насам в предприятието се произвеждат изключително само трамвайни съчленени мотриси серия 801 "София"."
От това, а и от публикуваните от "София 100" протоколи, може да се смята, че Космонавта е прототип на София.

Offline qwerty95

  • Маниак
  • ******
  • Posts: 880
    • View Profile
    • Email
Re: История на софийския трамвай
« Reply #395 on: 13.01.2018, 20:25:22 »
Много бих искал да се възстанови оцелелият Комсомолец и да се возим на него.

Offline monte carlo

  • Наистина съм луд
  • *******
  • Posts: 1138
    • View Profile
Re: История на софийския трамвай
« Reply #396 on: 13.01.2018, 21:27:30 »
Също и София-та.
Икономията е майка на мизерията!

Offline TheBulgarianRail

  • Запален по ГТ
  • *****
  • Posts: 258
  • Любител на Ikarus, ZiU (TrolZa) и Škoda
    • View Profile
    • My Website!
    • Email
Re: История на софийския трамвай
« Reply #397 on: 29.01.2018, 14:30:43 »
Не знам дали на това, което ще напиша му е тук мястото. Предположих, тъй като е свързано с история.  ;)

Днес (29.1.2018) се навършват 10 години от представянето на първия модернизиран T8M-700 в T8M-700IT Inekon! :party: Аз поне считам това за историческо събитие, тъй като тези трамваи станаха част от историята на трамвайния транспорт в столицата.
Всяко мнение е важно, независимо кой го изразява.

YouTube канал:
https://www.youtube.com/c/TheBulgarianRail

Offline Balkanton

  • Наистина съм луд
  • *******
  • Posts: 1283
    • View Profile
    • http://www.flickr.com/photos/39030307@N07/
Re: История на софийския трамвай
« Reply #398 on: 05.02.2018, 16:23:21 »

Offline IKAR

  • Наистина съм луд
  • *******
  • Posts: 1753
    • View Profile
    • Email
Re: История на софийския трамвай
« Reply #399 on: 20.02.2018, 17:55:19 »




От Bus Memories.
« Last Edit: 20.02.2018, 17:59:18 by IKAR »
Less travel by car! (използвайте по - малко лични автомобили за сметка на обществения транспорт, независимо от финансовите Ви възможности - препоръка на Европейската Комисия)

Да се отнеме незабавно лиценза за пътнически превози на БДЖ, тъй като изключително неадекватните разписания и опасният амортизиран подвижен състав водят до особено лошо транспортно обслужване.