Author Topic: Метро в Будапеща  (Read 20563 times)

Offline Petko21

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 6445
  • Техника
    • Skype Me™!
    • ICQ Messenger - 646173605
    • View Profile
    • Моите снимки
Re: Метро в Будапеща
« Reply #20 on: 27.01.2011, 18:38:01 »
Да, би трябвало да са със същия тип вентилация. Съдя по отворите в горната част на покрива.

Online Balkanton

  • Наистина съм луд
  • *******
  • Posts: 1244
    • View Profile
    • http://www.flickr.com/photos/39030307@N07/
Re: Метро в Будапеща
« Reply #21 on: 27.01.2011, 21:27:16 »
Има един интересен игрален унгарски филм "Контрол" от 2003, разказващ за контрольорите в будапещенското метро, пресъздадено като цял подземен свят с мистериозни убийства и т. н. http://en.wikipedia.org/wiki/Kontroll

Offline Jorr

  • Маниак
  • ******
  • Posts: 778
    • View Profile
Re: Метро в Будапеща
« Reply #22 on: 27.01.2011, 23:02:28 »
Точно като снимката изглеждат станциите по втората им линия. Не знам, за мен това не е красиво, чисто и ново, може и да е по принцип знам ли :)

Offline putnik

  • Маниак
  • ******
  • Posts: 815
    • View Profile
    • Email
Re: Метро в Будапеща
« Reply #23 on: 28.01.2011, 11:05:14 »

Крайната Кобаня Киспест е наземна:


Това ли е мястото, където метрото се съединява с HEV?

Online Danchoti

  • Запален по ГТ
  • *****
  • Posts: 269
    • View Profile
Re: Метро в Будапеща
« Reply #24 on: 28.01.2011, 11:30:06 »

Крайната Кобаня Киспест е наземна:

Това ли е мястото, където метрото се съединява с HEV?
Не, там има ЖП спирка.

ЕДИТ: Метрото никъде не се съединява с Хеив-а!

(Приложената схема е малко по-актуална)
« Last Edit: 31.01.2011, 19:19:03 by Danchoti »

Offline blagun

  • Moderator
  • Нямам спирка
  • ********
  • Posts: 13105
    • View Profile
    • Email
Re: Метро в Будапеща
« Reply #25 on: 30.01.2011, 11:22:42 »
Сега, когато се създаде тази тема, си припомних един въпрос, който ме мъчеше преди време и така и не намерих отговор на него. Защо първото метро в континентална Европа е в Будапеща? Тогава Унгария е била част от Австро-Унгария и макар това да е била дуалистична монархия, все пак Австрия е била водещата страна, така че, ако се прави метро там, е имало логика да бъде във Виена. А и без да подценявам Будапеща, по това време в Европа е имало по-големи и "по-водещи" градове, един Париж например. Ако някой има някаква идея, би било чудесно да я сподели.
В края на 19-ти век Будапеща залага на електричеството и подземното изпълнение, докато Виена - на парните локомотиви и естакадите. Кое от днешна гледна точка се е оказало по-перспективно - най-добре да каже г-н Братоев с неговите поректи за МД3.

Ето тук историята на будапещенското метро: http://en.wikipedia.org/wiki/Budapest_Metro с начална дата 1896 г.
и ва виенското: http://en.wikipedia.org/wiki/Wiener_Stadtbahn с начална дата 1898.

За съжаление след летящия старт на Будапеща втора линия на метрото се открива едва през 1950 г., докато Париж започва 4 години след Будапеща, но до 1913 има 10 метролинии.

Offline putnik

  • Маниак
  • ******
  • Posts: 815
    • View Profile
    • Email
Re: Метро в Будапеща
« Reply #26 on: 30.01.2011, 12:11:22 »
За съжаление след летящия старт на Будапеща втора линия на метрото се открива едва през 1950 г., докато Париж започва 4 години след Будапеща, но до 1913 има 10 метролинии.

Не е ли 1970 годината, когато е открита втора линия?

Online V.Peichev

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 4115
    • View Profile
Re: Метро в Будапеща
« Reply #27 on: 30.01.2011, 16:12:42 »
За метрото в Будапеща е заснет рекламен филм Kontroll. Жалко, че в софийското метро има много по-малко забавни циркови артисти. :)

Offline blagun

  • Moderator
  • Нямам спирка
  • ********
  • Posts: 13105
    • View Profile
    • Email
Re: Метро в Будапеща
« Reply #28 on: 30.01.2011, 17:35:15 »
За съжаление след летящия старт на Будапеща втора линия на метрото се открива едва през 1950 г., докато Париж започва 4 години след Будапеща, но до 1913 има 10 метролинии.

Не е ли 1970 годината, когато е открита втора линия?
Прав си, започнали са я през 1950 и са я завършили през 1970. Достоен конкурент на нашия МД1.

Online Danchoti

  • Запален по ГТ
  • *****
  • Posts: 269
    • View Profile
Re: Метро в Будапеща
« Reply #29 on: 02.02.2011, 14:23:41 »
Обратно към темата - пренесох другите постинги за метрото в Будапеща, в т.ч. за новата 4-та линия. Някой да знае, как върви строителството и и ще се спази ли пусковият срок - 2011 г.?

За съжаление със сигурност няма да спазят срока!
Хронологично събитията във времето се развиват така:

1. 1972 година започват първите обсъждания за трасето;
2. 1996 година одобряват днешното трасе, като в последствие променят малка част от него (днешен Лот 3), за да не се дублира с трамвай 49 от към "Kelenföldi pályaudvar";
3. Преди изборите през 98-ма кмета на Будапеща и финансовия министър набързо подписват договор за стартиране на проекта;
4. Да, ама Орбан идва на власт и правителството решава, че проектът е прекалено скъп и не им отпускат нужните пари за да стартират;
5. През пролетта на 2001 година Върховният съд постановява за невалиден договора от преди изборите и нещата зациклят;
6. 2002 година социалистите пак идват на власт и процесите се задвижват на ново;
7. През 2004 година почват най-накрая да строят, но пак имат проблеми с финансирането;
8. 2007 година се сещат, че могат да получат и европейско финансиране;
9. През 2009 септември, Европейската Комисия одобрява финансирането на  Лот 1, като заради неизрядни 11 договора за строителство (от общо 50-тина)  субсидията е 181 милиарда форинта, вместо исканите 224;
10. Тотално изтрещяла работа, като цяло и ужас през юли месец на 2010 година, когато зам. кмета на Будапеща излиза и казва, че твърденията на опозицията, че 100 милиарда форинта не стигат за довършването на Лот 1 - не са вярни, но ...

Целия 4-ти диаметър е разделен на 3 лота, като първият е най-голям (7,3 км) и него го копаят с ТПМ.  Станциите са:
-   Kelenföldi pályaudvar;
-   Tétényi út;
-   Bocskai út;
-   Móricz Zs. körtér;
-   Szent Gellért tér ;
-   Fővám tér;
-   Kálvin tér;
-   Rákóczi tér;
-   Népszínház utca;
-   Keleti pályaudvar.

По последна информация се очаква да бъде пуснат в експлоатация през 2014 година, но много вероятно е срока да бъде променен на 2015 година. След Жп гара Изток (Keleti  pályaudvar) е Лот 2. Състои се от 4 спирки до Площад Бошняк (Bosnyák tér). От другия край има още две спирки, които не се виждат на картата приложена от мен в по-горния пост. Те са „Madárhegy” и „Gazdagrét”, които се явяват Лот 3. Втори и трети лот ги чакат през 2017, а към момента 65% от стоителните дейности са завършени!
« Last Edit: 02.02.2011, 15:04:17 by Danchoti »

Online Danchoti

  • Запален по ГТ
  • *****
  • Posts: 269
    • View Profile
Re: Метро в Будапеща
« Reply #30 on: 02.02.2011, 15:12:39 »
За влаковете им също е интересна историята. Процедурата започва през 2005 година, когато пишат конкурса за 15 влака. Явяват се  8 кандидати и печелят "Alstom" . Интересно е, че характеристиките на влаковете  се доближават много до тези на нашият 2-ри диаметър.
4 вагона (обаче  проходими от край до край), 80 метра дълги, за обща стойност 26,35 милиарда форинта. Другото любопитно е, че французите правят различни варианти за дизайна и ги публикуват в интернет, където гражданите можеха да гласуват за тях. Спират се на модификацията с фарове в центъра, за да прилича на жълтото метро, като това е избора на унгарските граждани …

После сигурно знаете. 2009 август "Alstom" искат още 15 милиарда и юли 2010 година общината разваля  договора, като официалната версия е, че влаковете имали проблем със спирачките и софтуера  за управление  :P

Offline aliaska

  • Маниак
  • ******
  • Posts: 560
    • View Profile
    • Email
Re: Метро в Будапеща
« Reply #31 on: 02.02.2011, 17:04:04 »
За влаковете им също е интересна историята. Процедурата започва през 2005 година, когато пишат конкурса за 15 влака. Явяват се  8 кандидати и печелят "Alstom" . Интересно е, че характеристиките на влаковете  се доближават много до тези на нашият 2-ри диаметър.
4 вагона (обаче  проходими от край до край), 80 метра дълги, за обща стойност 26,35 милиарда форинта. Другото любопитно е, че французите правят различни варианти за дизайна и ги публикуват в интернет, където гражданите можеха да гласуват за тях. Спират се на модификацията с фарове в центъра, за да прилича на жълтото метро, като това е избора на унгарските граждани …

После сигурно знаете. 2009 август "Alstom" искат още 15 милиарда и юли 2010 година общината разваля  договора, като официалната версия е, че влаковете имали проблем със спирачките и софтуера  за управление  :P

А нас никой не ни пита за нищо....Алстом произвели ли са влаковете преди да се развали поръчката или не?

Offline Tergo

  • Наистина съм луд
  • *******
  • Posts: 1635
    • View Profile
Re: Метро в Будапеща
« Reply #32 on: 02.02.2011, 18:04:16 »
От "Alstom" твърдят, че са произведени и сега искат компенсации (защото няма къде да ги продадат) - но колко е истина, никой не знае.
Трети метродиаметър - подземен, с параметри на кл. метро !   Не на фалшивия "полуметротрамвай" !
                                                     Не на LRT : системата - убиец  !
                                

Offline aliaska

  • Маниак
  • ******
  • Posts: 560
    • View Profile
    • Email
Re: Метро в Будапеща
« Reply #33 on: 02.02.2011, 18:36:20 »
От "Alstom" твърдят, че са произведени и сега искат компенсации (защото няма къде да ги продадат) - но колко е истина, никой не знае.
Взимаме ги тогава!!!! :D :D :D :D

Какво мисли унгарското правителство за това, дали ще им платят компенсации?

Offline blagun

  • Moderator
  • Нямам спирка
  • ********
  • Posts: 13105
    • View Profile
    • Email
Re: Метро в Будапеща
« Reply #34 on: 02.02.2011, 22:55:52 »
Само за справка (курс към 02.02.2011: 1 евро=271.062 форинта):
15 млрд форинта = 55 млн евро
26.35 млрд форинта = 97 млн евро

Offline Blago84

  • Маниак
  • ******
  • Posts: 539
    • View Profile
Re: Метро в Будапеща
« Reply #35 on: 02.02.2011, 23:32:35 »
Честно казано, първата цена ми изглежда нереална, а втората - доста приемлива, макар и по-висока от изискваната от нас.
Само ми е интересно,унгарците какво точно са смятали че ще закупят за 3,66 млн евро за брой... (От друга страна не е коректно от страна на Алстом да занижават нереално, само за да спечелят търга... но както знаем, това се прави, уви, а вероятно и конкуренцията не е останала по-назад). 6,06 млн на влак от друга страна е една съвсем приемлива цена, за един добър метровлак, а както знаем, Алстом се славят с много неща, но ниски цени не е едно от тях.
UPP@UIC

Online Danchoti

  • Запален по ГТ
  • *****
  • Posts: 269
    • View Profile
Re: Метро в Будапеща
« Reply #36 on: 03.02.2011, 13:37:38 »
Не съм сигурен, ама все ми се струва, че през 2005 година форинта беше под 250 за евро, което прави малко над 4 милиона за влак, но въпреки всичко цената пак е ниска.

Offline fizik

  • Маниак
  • ******
  • Posts: 540
    • View Profile
    • Email
Re: Метро в Будапеща
« Reply #37 on: 03.02.2011, 17:15:04 »
Ниска е ако ги имаш парите, а ние ги нямаме

Offline ivan krastev

  • Защо пиша толкова много?
  • ********
  • Posts: 2016
    • View Profile
Re: Метро в Будапеща
« Reply #38 on: 09.03.2011, 15:04:08 »
Тези дни бях в Будапеща и имах удоволствието да се возя и на 3-те им линии на метрото :)
Първата линия, която е и първа на Европейският континет и втора в света след Лондон е доста интересна - при нея нама подлези, а от перона по стълбите директно излизаш нагоре на улицата. По тази линия всички станции са с 2 перона и това което ми направи впечатление, че самите перони са доста къси - има няма 30-40 метра като трамвайните спирки у нас. Самите влакчета не бяха нищо особенно и бяха доста шумни, но и доста бързи, въпреки че растоянието между спирките бе доста кратко.
Втората линия е реконструирана изцяло и всички станции са обновени и мога да кажа, че въпреки че са доста еднотипни като оформление са доста оригинални. Голяма част от тях са доста надълбоко и точно тази линия минава под Дунава. Станциите им побират по 5 вагона - и те като нас ползват стари номерни, които са доста овехтели, но пък подържани.
Линия 3 е доста занемарена - станциите имат нужда от тотален ремонт. По тази линия се движат 6 вагона в композиция, която е доста натоварена. Интевала на движение е максимум до 3 минути между влаковете. Ако и на тази линия се направи една реконструкция както на линия 2 - ще стане много хубаво.
Това което ми направи впечатление - влаковете се движат доста по-бързо от наще, няма турникети, а само една машинка в която си дупчиш билета и масоко контрола навсякъде! Линиите се пресичат в центъра на Deák Ferenc tér.
Ето и малко снимки:








Offline ivan krastev

  • Защо пиша толкова много?
  • ********
  • Posts: 2016
    • View Profile
Re: Метро в Будапеща
« Reply #39 on: 09.03.2011, 15:05:31 »






« Last Edit: 09.03.2011, 15:14:05 by ivan krastev »