Author Topic: Чавдар: прототипи и история  (Read 558048 times)

Offline Metan

  • Наистина съм луд
  • *******
  • Posts: 1494
    • View Profile
Re: Чавдар: прототипи и история
« Reply #2900 on: 14.01.2018, 15:09:22 »
Този е М81 - междуградския вариант.

Offline София 100

  • Наистина съм луд
  • *******
  • Posts: 1499
    • View Profile
    • Email
Re: Чавдар: прототипи и история
« Reply #2901 on: 09.02.2018, 19:19:25 »
Чавдар 11МЗ, паркиран пред входа на Рилския манастир, 1977г. Източник: https://www.delcampe.net/en_US/collectibles/photography/diapositives-slides/1977-bus-bulgaria-35-mm-diapositive-slide-not-photo-no-foto-b2349-520043569.html
Той не спира ни денем, ни нощем

Offline София 100

  • Наистина съм луд
  • *******
  • Posts: 1499
    • View Profile
    • Email
Re: Чавдар: прототипи и история
« Reply #2902 on: 17.02.2018, 20:42:21 »
Чавдар 11М4, заснет на автогарата в Панагюрище през 2001г. : www.flickr.com/photos/chrisandsarahstephens/3013416137/in/photostream/
Той не спира ни денем, ни нощем

Online IKAR

  • Наистина съм луд
  • *******
  • Posts: 1717
    • View Profile
    • Email
Re: Чавдар: прототипи и история
« Reply #2903 on: 20.02.2018, 17:40:14 »

От Bus Memories.
Less travel by car! (използвайте по - малко лични автомобили за сметка на обществения транспорт, независимо от финансовите Ви възможности - препоръка на Европейската Комисия)

Да се отнеме незабавно лиценза за пътнически превози на БДЖ, тъй като изключително неадекватните разписания и опасният амортизиран подвижен състав водят до особено лошо транспортно обслужване.

Online IKAR

  • Наистина съм луд
  • *******
  • Posts: 1717
    • View Profile
    • Email
Re: Чавдар: прототипи и история
« Reply #2904 on: 20.02.2018, 17:45:25 »
« Last Edit: 20.02.2018, 17:48:45 by IKAR »
Less travel by car! (използвайте по - малко лични автомобили за сметка на обществения транспорт, независимо от финансовите Ви възможности - препоръка на Европейската Комисия)

Да се отнеме незабавно лиценза за пътнически превози на БДЖ, тъй като изключително неадекватните разписания и опасният амортизиран подвижен състав водят до особено лошо транспортно обслужване.

Online IKAR

  • Наистина съм луд
  • *******
  • Posts: 1717
    • View Profile
    • Email
Re: Чавдар: прототипи и история
« Reply #2905 on: 20.02.2018, 18:01:40 »


Един М65 на автогарата в Хасково и един медицински. Пак от Bus Memories.
Less travel by car! (използвайте по - малко лични автомобили за сметка на обществения транспорт, независимо от финансовите Ви възможности - препоръка на Европейската Комисия)

Да се отнеме незабавно лиценза за пътнически превози на БДЖ, тъй като изключително неадекватните разписания и опасният амортизиран подвижен състав водят до особено лошо транспортно обслужване.

Offline todorow_211

  • Наистина съм луд
  • *******
  • Posts: 1131
    • View Profile
Re: Чавдар: прототипи и история
« Reply #2906 on: 23.02.2018, 17:03:15 »
Не намерих друга подходяща тема, в която да постна новината за ''Безсмъртният Чавдар''. Става въпрос за автобус от модела 11м4.

Offline Magirus deutz

  • Защо пиша толкова много?
  • ********
  • Posts: 2277
  • Почитател на Мерцедес - Бенц, Магирус и Икарус.
    • Skype Me™!
    • View Profile
Re: Чавдар: прототипи и история
« Reply #2907 on: 25.02.2018, 18:27:19 »
Не намерих друга подходяща тема, в която да постна новината за ''Безсмъртният Чавдар''. Става въпрос за автобус от модела 11м4.
Quote
Стара Загора. Запитах се как този паметник на комунизма е минал преглед, след като очевидно не покрива нормите за вредни емисии.
Първо при ГТП никой не проверява вредните емисии, второ, когато е произведен Чавдара със сигурност не е съществувал никакъв европейски стандарт за вредните емисии(Евро 1 е от 1992г.). Общо взето цялата работа е търсене на евтина сензация.

Offline Sofia

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 3805
  • R.I.P. 1511 (1985-2015)
    • View Profile
Re: Чавдар: прототипи и история
« Reply #2908 on: 25.02.2018, 18:44:10 »
Няколко Чавдара са нищо в сравнение със стотиците 20+ годишни бусове n-та употреба, които чадят като нафтови печки.

Offline ozzy

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 11871
    • View Profile
Re: Чавдар: прототипи и история
« Reply #2909 on: 28.02.2018, 13:12:58 »
Не съм сигурен дали е пускано, различни модели Чавдарки на автогара Варна: https://www.youtube.com/watch?v=cAARU2QJz2E
Който върви след стадото, той гази в лайната му.

call.sofia.bg - сигнализирайте за всякакви нередности Столична Община

Offline Ivo

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 11797
    • View Profile
    • Email
Re: Чавдар: прототипи и история
« Reply #2910 on: 28.02.2018, 21:50:51 »
Хубаво видео, сигурно е някъде от 90-те.

Ето малко Чавдар-и http://prehoda.bg/bg/1993/armiia-2406.html
Човекът е човек, когато е на път

Фен на автобусите ЧАВДАР

Online IKAR

  • Наистина съм луд
  • *******
  • Posts: 1717
    • View Profile
    • Email
Re: Чавдар: прототипи и история
« Reply #2911 on: 15.03.2018, 18:02:16 »
От Bus Memories, Атина, 31-ви юли 91-ва. За автобус на 10 години изглежда сравнително добре.


В Атина изкарват до 96-та, а в последствие в Патра - до 2006-та. През 1995-та е имало искане от гърците за резервни части....По същото време у нас нямаше нито един такъв автобус в движение....
« Last Edit: 15.03.2018, 18:26:38 by IKAR »
Less travel by car! (използвайте по - малко лични автомобили за сметка на обществения транспорт, независимо от финансовите Ви възможности - препоръка на Европейската Комисия)

Да се отнеме незабавно лиценза за пътнически превози на БДЖ, тъй като изключително неадекватните разписания и опасният амортизиран подвижен състав водят до особено лошо транспортно обслужване.

Offline Metan

  • Наистина съм луд
  • *******
  • Posts: 1494
    • View Profile
Re: Чавдар: прототипи и история
« Reply #2912 on: 15.03.2018, 19:27:50 »
По 150 до коя година изкараха? Имам снимка от някакъв вестник на 4385 по 150 на гарата някъде от началото или средата на 90-те.

Online IKAR

  • Наистина съм луд
  • *******
  • Posts: 1717
    • View Profile
    • Email
Re: Чавдар: прототипи и история
« Reply #2913 on: 15.03.2018, 19:54:24 »
Бях редовен ползвател на 150...На гарата след обед, от 4 плътно до 7.30 тълпи чакаха за него, всеки ден. Докараха ги и ги пуснаха чисто нови лятото на 90-та. Поеха основно 150 и Експрес Люлин. И двата бяха само в работни дни, само сутрин и следобед - с по 4 автобуса, от които винаги три бяха от тези и един Икарус от последната доставка. И едната, и другата линия, бяха с разписание на курса газ до тенекията. Тези бяха с номера 43хх, събота и неделя бяха на 108. Освен тях имаше поне два 41хх, които бяха основно по линия 51, по-рядко на 309, също и поне един 42хх, който се подвизаваше на 81 и 112. Та първата година бяха нови, втората изглеждаха все още добре, но на третата бяха вече в отвратително състояние и съответно и по двете експресни линии бяха заменени с Икаруси, като на ЕЛ имаше и от Мерцедесите 0 302Т. Продължиха да се срещат основно на 51, рядко на 112. За последно се возих пролетта на 95-та на 51, след което закратко возеха войниците-циганета от строителната казарма в Обеля и ги изпобракуваха. Военните си имаха техни от същия модел (вкл. няколко оранжеви с три врати - една отпред и две в ремаркето, но те изчезнаха още по-рано). Та не изкараха и пет години, специално на 150 след 92-ра такъв не видях. Когато най-сетне лятото на 95-та се преборихме 150 да стане целодневен и да върви също събота и неделя, тези автобуси бяха вече бракувани. Имаше между другото и един от последните произведени бройки от модела, вече с основен цвят бял и оранжеви, жълти и червени шарки, който явно беше "тестов" в Малашевци на 85, после отиде в Земляне през седмицата на 383, а събота/неделя на 74 - 95-та година и него за последно го видях.

Около София други такива рейсове имаше по костинбродските, сливнишките и елинпелинските линии, но и те изчезнаха докъм 95-та, по същото време видях във Велинград такива в много добро състояние, през 2001-ва пак ходих там, още си ги имаше и изглеждаха добре.....В Сандански, за сравнение, по това време бяха ги съсипали, стигхнаха до там, че купиха един такъв настаро отнякъде, за да покрива от дъжд на вятър, само когато има влак, линията от санаториума до гарата. И той много малко изкара, замениха го с 11Г5, докато ДАП-ът се спомина. 

Та в Гърция завидно дълго са изкарали, като се има предвид, че Атина още тогава гони 5 милиона, трафикът е далеч по-ужасен от софийския, тогава имаше само една метролиния между Кифисия и Пирея, трамваи също нямаше, съчленени автобуси Волво тук-там, основата бяха Икаруси 260, тези Чавдари и малко Магирус Дойц, плюс тролеи ЗИУ-9.......Имало е експлоатационни ядове с румънската основа и най-вече с предния мост - и в Гърция тогава качеството на пътната настилка е много далече от добро. Освен това по отношение на пазенето и поддръжката гърците са си чисто като нас.

Това беше много добре измислен дизайн, който можеше да се доразвие с по-съвременни материали, по-читава ходова част, и двигател разбира се, примерно Раба Д10, че и нископодов автобус да стане от него.....Следващите модели по австрийски лиценз определено изглеждаха по-зле, лично мнение....

Всъщност цялата история с този проект тръгва оттам, че преди това имат цяла шарения от архаични автобуси, унгарците не са били в състояние да произведат и доставят бързо нужните бройки Икарус 260, а западните автобуси са били извън ценовите възможности на клиента. Това, което натежава е ниската цена и използването на същите унгарски компоненти - двигател, кормилна уредба, заден мост, седалки, дръжки и т.н.....И нашите са имали проблеми с набавянето на въпросните компоненти в последствие (унгарците са знаели за доставките на Чавдар в Гърция, но самите те в крайна сметка не са могли да доставят исканата бройка автобуси най-вече защото в противен случай е трябвало да нарушат плановете за доставки в соцлагера, в това число в СССР, който им дава пари да построят още един завод), - те са внасяни извън плановете на СИВ срещу долари. По-късно съчлененият модел минава от унгарски двигател, заден мост и кормилна уредба на изцяло румънски такива, резултата от което го знаете. А 11М4 пък почват да го правят с български заден мост, че и не се произвежда в необходимото количество заради зависимостта от вноса на унгарски агрегати....
« Last Edit: 15.03.2018, 22:29:04 by IKAR »
Less travel by car! (използвайте по - малко лични автомобили за сметка на обществения транспорт, независимо от финансовите Ви възможности - препоръка на Европейската Комисия)

Да се отнеме незабавно лиценза за пътнически превози на БДЖ, тъй като изключително неадекватните разписания и опасният амортизиран подвижен състав водят до особено лошо транспортно обслужване.

Offline Emperor

  • Защо пиша толкова много?
  • ********
  • Posts: 2909
  • Mercedes O305 1969-∞
    • View Profile
Re: Чавдар: прототипи и история
« Reply #2914 on: 23.03.2018, 20:42:11 »
Коментар под поста на Bus Memories Bulgaria за снимката на този автобус. Някои от форума може ли да го потвърди това?


Quote
Син, с бели врати, перденца с раирания десен на междуградския 11М3, светложълти твърди пластмасови седалки “корита”.

Инв. No. 251 на гараж Земляне.

Търкаляше се по 64-та линия в началото на 80-те



ГИОРТ - Група Идиоти Отговорна за Разрушаванто на Транспорта

Online IKAR

  • Наистина съм луд
  • *******
  • Posts: 1717
    • View Profile
    • Email
Re: Чавдар: прототипи и история
« Reply #2915 on: 23.03.2018, 20:50:35 »
Напълно е възможно да е тестван по линия 64 преди да го предложат на гърците или да е предаден на гараж Земляне, след като те са го отказали и са го върнали. Направени са два такива екземпляра, но този вариант не е одобрен в Гърция и се стига до проекта В13-20.
Less travel by car! (използвайте по - малко лични автомобили за сметка на обществения транспорт, независимо от финансовите Ви възможности - препоръка на Европейската Комисия)

Да се отнеме незабавно лиценза за пътнически превози на БДЖ, тъй като изключително неадекватните разписания и опасният амортизиран подвижен състав водят до особено лошо транспортно обслужване.

Offline София 100

  • Наистина съм луд
  • *******
  • Posts: 1499
    • View Profile
    • Email
Той не спира ни денем, ни нощем

Online IKAR

  • Наистина съм луд
  • *******
  • Posts: 1717
    • View Profile
    • Email
Re: Чавдар: прототипи и история
« Reply #2917 on: 24.03.2018, 21:24:43 »
Малеее каква хубава опашка за билети се е заформила пред бюрото на Балкан....Така си беше плътно да промените, независимо от купищата катастрофи със загинали, характерни за родната "авиокомпания".
Less travel by car! (използвайте по - малко лични автомобили за сметка на обществения транспорт, независимо от финансовите Ви възможности - препоръка на Европейската Комисия)

Да се отнеме незабавно лиценза за пътнически превози на БДЖ, тъй като изключително неадекватните разписания и опасният амортизиран подвижен състав водят до особено лошо транспортно обслужване.

Online IKAR

  • Наистина съм луд
  • *******
  • Posts: 1717
    • View Profile
    • Email
Re: Чавдар: прототипи и история
« Reply #2918 on: 26.03.2018, 02:43:30 »


От Bus Memories, откриване на градската линия в с. Чепеларе.
Less travel by car! (използвайте по - малко лични автомобили за сметка на обществения транспорт, независимо от финансовите Ви възможности - препоръка на Европейската Комисия)

Да се отнеме незабавно лиценза за пътнически превози на БДЖ, тъй като изключително неадекватните разписания и опасният амортизиран подвижен състав водят до особено лошо транспортно обслужване.

Offline Sofia

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 3805
  • R.I.P. 1511 (1985-2015)
    • View Profile
Re: Чавдар: прототипи и история
« Reply #2919 on: 26.03.2018, 03:12:58 »
По това време Чепеларе вече е град. Интересно, че линията е с номер 2, значи е имало повече от една линия.