Author Topic: За обществения транспорт в София и не само  (Read 5979 times)

Offline hitar_potter

  • Наистина съм луд
  • *******
  • Posts: 1761
    • View Profile
Според мен градският транспорт не бива да страда от проблемите, от които и автомобилният. Така че приветствам по-голямата обособеност.

Offline hitar_potter

  • Наистина съм луд
  • *******
  • Posts: 1761
    • View Profile
Не видях в другите теми да е публикувано. Тези дни се возих в едно BMC по 67 и искрено се забавлявах на следния стикер (извинявам се за ужасната снимка, от телефона е).
Звучи ми като пропагандна кампания на ЦГМ. Всичко, което е написано звучи добре, но силно се надявам, че тези, които са го разлепили осъзнават, че само стикерите няма да решат никакъв проблем. Това, че е сложена табелка „чист и комфортен автобус с възпитан шофьор“ не означава, че твърдението автоматично е вярно. Надявам се заедно с това да са предприети и реални мерки нещата, които са написани да се превърнат в реалност, а да не останат добри пожелания.
« Last Edit: 28.07.2017, 11:21:24 by hitar_potter »

Offline ooleg

  • Наистина съм луд
  • *******
  • Posts: 1900
    • View Profile
Снимката я няма за да видя стикера, но специално 67 се носи по симеоновско надолу като народна песен (обикновено). Просто се чудя някой път не им ли идва на кеф да отпуснат спирачката и да карат по-бързо. Само от тоя факт ми отива комфорта на кино щото се чудя как по надолнище два булеварда се минават за 30 минути. И като сложим неистовото желание на половината пътници по 67 да са на билети, които масово да ги купуват от шофьора и съвсем ми се изпарява комфорта. Даже колкото е по-възпитан шофьора по тая линия те толкова с по-голям кеф го бавят на спирките.
Иначе често ме е возил там един т.да се каже дядо, който се сопка още на началната спирка в Симеоново като го питам след колко време тръгва. Редовната му реплика е - "когато трябва". А точно там от инфо табелата не можеш да сеориентираш щото понякога показва времето на пристигане, понякога на тръгване и често се сменят числата в зависимост от това дали е включено захранването на GPS-a или не.
Всъщност някой знае ли на какъв точно алгоритъм се определя точното време на пристигане. 7 месеца го гадая и съм разбрал няколко неща: до едно време показва според разписанието, до друго време точното време на пристигане. Но кога се сменя от разписание на GPS.... Забелязал съм пимерно в 98 на Парадайз, който по разписание е в 16:49, често липсва от табелата, докато не останат 10-тина минути преди да дойде.

Offline hitar_potter

  • Наистина съм луд
  • *******
  • Posts: 1761
    • View Profile
Вече трябва да се вижда снимката.

Offline ooleg

  • Наистина съм луд
  • *******
  • Posts: 1900
    • View Profile
Част от едно интервю на Кольо Парамов, публикувано във frognews : http://frognews.bg/obshtestvo/aktualno/koljo-paramov-ktb-noviiat-10-noemvri-balgariia.html
Темата на интервюто е КТБ, но измежду всичките нетранспортни акценти казва следното за Пловдив и тролейбусния транспорт:
Quote
Днес политиците не си дават сметка, че ще бъдат въвлечени в новия банков пожар. Те играят по единично. И са убедени, че са недостъпни. Затова говорят по медиите съвършени глупости. Никой не може да ги санкционира. Анализирайте последните изяви на председателя на бюджетната комисия Менда Стоянова. Тя сега е главен счетоводител на републиката. Държи се обаче като счетоводител на фирмата на пловдивския кмет Тотев. Навремето трябваше твърде настоятелно да убеди градоначалника да не ликвидира тролейбусния транспорт. Да започнеш закриването на 250-300 км изправна мрежа със седем изрядни подстанции, заменяйки ги с 300 дизелови автобуса е уникум. Да докараш дизел за чистия въздух на втория град в България е непосредствена лудост.

Offline madbatt

  • Начинаещ
  • *
  • Posts: 11
  • prost ak
    • View Profile
    • Email
Наистина е интересно състоянието на електротранспорта, при всичките политически говорения за еко това и онова. За столицата е ясно - метрото гълта всичко, ама в другите градове?

Offline klutsohor

  • Запален по ГТ
  • *****
  • Posts: 224
    • View Profile
Навремето трябваше твърде настоятелно да убеди градоначалника да не ликвидира тролейбусния транспорт. Да започнеш закриването на 250-300 км изправна мрежа със седем изрядни подстанции, заменяйки ги с 300 дизелови автобуса е уникум. Да докараш дизел за чистия въздух на втория град в България е непосредствена лудост.

В това отношение Тотев е неразубедим. Но на всички тук ни е ясно, в какво състояние е/беше тролейбусната мрежа, но виж за станциите може и да е така. Мисля, че един от мотивите да не се изпълняваха повечето линии беше нейната неизправност на доста места и явно още при нейното изграждане се е гледало повече количеството за сметка на качеството. Лично според мен трябваше да се разберат заобиколяйки споровете в съда по възможност, за да се съхрани, обнови и поддържа, но не в същите мащаби от преди. Да се запази на север по маршрута на линия 3 до ТК Марица и по маршрута на линия 134 от ЖПГ Тракия до ЕАЗ. И това е, другото да се изчисти. Съответно ще могат да се експлоатират три редовни линии: ТК Марица - ЕАЗ; ТК Марица - ЖПГ Тракия; ЕАЗ - ЖПГ Тракия.

Offline ooleg

  • Наистина съм луд
  • *******
  • Posts: 1900
    • View Profile
Не съм съгласен, че е трябвало да се режат тролейбусни линии поради финансови причини. Финсов недостиг дефакто не е имало поради простата причина, че Пловдив не е инвестирал и да изхарчи пари и за 1 автобус, а е имал право.
Просто Тотев мрази тролейбусите и това е!
А относно софийското метро - то пряко също не яде пари за градски траснпорт, понеже се изгражда по ОП "Транспорт", която има две единствени направления - БДЖ и Метрополитен. Тя в България финансира само това!

А относно твърдата Тотева кратуна тази новина от Дневник:

Quote
"Сименс" получи поръчка от германската провинция Хесен за изграждане на надземна контактна линия за електрифициран товарен транспорт върху десеткилометров магистрален участък. Линията ще доставя енергия за зареждане на хибридни камиони.

http://www.dnevnik.bg/skorost/2017/08/15/3024057_simens_izgrajda_elektrificirana_magistrala_za_hibridni/
« Last Edit: 15.08.2017, 11:28:18 by ooleg »

Offline mitkov2

  • Запален по ГТ
  • *****
  • Posts: 349
    • View Profile
    • Email
Не съм анархист, но специално Иван Тотев бих го разстрелял пред общината, ако можех да преглътна цял живот по затворите. Толкова вреден кмет Пловдив не е имал от Чомаков насам, който започна началото на края на тролейбусния транспорт в града под тепетата...

Offline ooleg

  • Наистина съм луд
  • *******
  • Posts: 1900
    • View Profile
Лошото е, че не всички пловдивчани осъзнават това. Осъзнаваме се, че има много инвеститори, но не се осъзнава, че те са там благодарение на Чомаков и Тотев през чийто мандат доходите на пловдивчани станаха най-ниски от големите градове. Тази причина ги кара да се насочват към Пловдив. По тая логика зоната Хасково-Димитровград също получи развитие. Само дето е повече срамно да привличаш инвестиции поради недаване на пари.

Изпратено от моят XT1700 с помощта на Tapatalk


Offline klutsohor

  • Запален по ГТ
  • *****
  • Posts: 224
    • View Profile
Олег, това което е останало като активи от бившия тролейбусен транспорт не е собственост на Община Пловдив! Няма как да не се реже остаряла мрежа, кято е част от неразплатени задължения! Сегашната администрация е с вързани ръце за инвестиции, дори и Тотев силно да ненавижда този вид транспорт! Същият беше помолил Батаклиев да му я върне, за да има шанс отново в града да има електротранспорт, но той отказа с мотива, че в бизнеса няма подаръци! Договорът със собствеността на активите на Градски транспорт е сключен от друг екип в предишен мандат така, че още тогава е предначертана неговата съдба! Сега ако искаме в града отново да има тролейбуси, а защо не и трамваи на тяхно място, трябва наново да се изгражда инфраструктура. Аз затова и предложих като компромисно решение по- малко линии, но да са редовни и да бъдат гръбнака на транспорта! Схемата ще наподобява на тази във Варна и Бургас.

Offline ooleg

  • Наистина съм луд
  • *******
  • Posts: 1900
    • View Profile
Ясно ми е каква издънка се оказа Чомаков. Аз също в началото на мандата му съм му се радвал, като знаех във Варна какво чудо сътвориха с Кирил Йорданов. За Йорданов бях сигурен какво скрито зло е. Но за съжаление скритото зло Чомаков не се оказа по-малко. Но затова се избира кмет, който да решава нещата към сегашна дата. Все пак активите на дружествата в несъстоятелност се продават на занижени цени.

Offline madbatt

  • Начинаещ
  • *
  • Posts: 11
  • prost ak
    • View Profile
    • Email
Тоя същия ли е, дето шпреха на руски, и си кара детето в американското училище в София, нахлюпил бейзболна шапка и тъмни очила?

Offline ooleg

  • Наистина съм луд
  • *******
  • Posts: 1900
    • View Profile
Вчера много грозна случка ми се случи с 98. Най-лошото е, че формално погледнато шофьора имаше право, обаче неформално погледнато проблемът е накъде по дебрите на СО, ЦГМ или незнам точно къде.
Иначе ситуацията е тревиална - неделен ден - ходене до центъра с автобус+метро (от Симеоново с 98+ Метро от МС Витоша до Сердика2 и обратно).
Незнам на колко време беше скапаното метро щото отидох на 8-мата минута на метростанцията, обаче в обратна посока като тръгна пишеше, че остават 13 минути до следващия влак. 13- нека да са тринайсе - нямаше много хора и се побрахме спокойно. Обаче кой идиот винаги ги мисли по тоя начин разписанията на 98 от Парадайз , че винаги когато влака се добута и спре с 10 км/ч на Витоша да е точно по това време и автобуса. И да можеш да го хаванеш само благодарение на гадното кръстовище.
Не знам някой дали видя, обаче са монтирали светофат на 50 метра от тоя на кръстовището за изход на колите от подземния паркинг. Ако го пуснат него и тоя на Била ще стане фантастично! Та падна притичване и прибягване от метростанцията до спирката щото интервала е 30 минути до следващия. И го хващаме да излиза от спирката и да спира на червено на светофата. Двама му знак да отвори вратата щото сме 2-ма души + дете оня ми сочи с палец спирката. И спря. отворена му е само вратата откъдето влиза той. Автобуса стои спрал. Оня се прави на луд и не отваря другата половинка на предната врата. За да не стои детето по средата на кръстовището, че ако ще светне зелено ще тръгнат колите и както е малко ще го смачкат и майката го слага на стълбите пред него и така на кръстовището сме само ние. ВИка му след 10 секунди изнервена "Ще отвориш ли вратата!". Оня не я отваря още 5 секунди и почна да бълва излеяния, че трябвало да го помолим щото не бил задължен да я отвори. Отвори я и се качихме и още беше червено. Обаче се питам:
1. АКо не беше отворил какво щеше да прави - да тръгне с детето при него на стълбите или да седи спрял от инат на зелено?
2. Кой идиот измисля разписанията така, че да се случват такива ситуации дори в неделен ден, когато всичко е много по-лесно за нагласяне поради намаления трафик?
3. Времето за любезности кога е точно - вътре или вън от автобуса с дете или без дете?
4. Защо просто не си нагласят така разписанието, че да имаш време да излезеш от метрото и защо аз трябва да изпитвам вина, че не си хващам автобуса след като отивам там по-късно с 1 минута поради независещи от мен причини?

Не се сърдя на шофьора. Просто смятам, че и той и ние сме жертва на някакви малоумници, които управляват системата като цяло.

Offline dan

  • Наистина съм луд
  • *******
  • Posts: 1297
    • View Profile
По принцип шофьора не е длъжен да спира и отваря извън спирката, да не кажа, че му е забранено. Аз затова съм против спирането като втора кола преди спирката, защото се нарушава гореописаното. Относно любезността - каквото повикало, такова се обадило. Ще дам примери:
- ТМ 10 потегля от спирката бул. К. Величков и го хваща светофара, ситуацията е подобна на твоята, при което ватманката накрая отваря на един тийнейджър, а той почва да я псува като каруцар;
- друг пример - наскоро в ТМ 11 се качва младо момиче, поздравява с "добър ден" и иска билет - отсреща получи любезен отговор на поздрава и пожелание за приятен ден.

Относно разписанията - няма нищо невъзможно, но се следва един пример, който е спорно до колко е правилен, а именно равни интервали (+ - 2 минути) между всяка кола по линията. Т.е. при следващия 98 е възможно като слезеш от метрото да трябва не 1, а 10 минути да го чакаш.

Offline ooleg

  • Наистина съм луд
  • *******
  • Posts: 1900
    • View Profile
Ами аз затова не се ядосвам на шофьора. Ядосвам се, че човек не може да контролира това и да избягва такива ситуации.
Защото дефакто при движение на метрото на около 15 минути има само една от две възможности да си навреме на спирката при интервал от 30 минути. Ето сега гледам разписанието за празник: От Сердика2 12:52 тръгва, а 98 е в 13:03. Имаш точно 11 минути, които включват въпросната ситуация - 8 минути път и 3 минути излизане от метростанцията до спирката. Шанса да се засечете на кръстовището повече от голям. Предното метро е в 12:39. Достатъчно голям интервал е за да се окаже човек в тази ситуация, защото си го изпуснал. И с нея ще трябва да се справя пътника и шофьора, а вината няма да е на нито един от двамата.
Ако всеки кара по правилник ти се пише едно голямо пътуване вкл. 10 минути чакане на метро+10 минути до спирката + 30 минути чакане на следващия 98 + 20 минути  път= 1 ч и 10 минути. При нарушаване на правилата имаш едни 40 минути път вкл. 20 минути метро + 20 минути път. Никой пътник няма да иска да постъпят с него като на хартия и да си кисне на жегата половин час поради разписания, които изискват 2-3 минути донагласяне. Ако приемем, че метрото е константа, може просто да се сложи време с 3 минути по-късно напотегляне на 98.
Например никога не ми се е случвало, въпреки, че рядко ползвам 1-ца - но да го изпускам при излизане от метрото на ИЕЦ- Цариградско шосе. Поне в събота като го ползвам по-често. Излизам си спокойно, дори си купувам закуски и или хващам 1-цата тъкмо да спира или я чакам 2-3 минути. Според мен при крайна станция на метрото нещата са по-лесни за синхронизиране.
« Last Edit: 28.08.2017, 14:06:02 by ooleg »

Offline UMSofia

  • Наистина съм луд
  • *******
  • Posts: 1214
    • View Profile
Според мен при крайна станция на метрото нещата са по-лесни за синхронизиране.

Този проблем си е от години. Нищо с нищо не се синхронизира. Гледат се равните интервали на обслужване по дадена линия и толкоз. Ако имаме линия, която се обслужва на интервал 30 мин., кое е по-проблемно? Интервала между колите да варира между 27 и 33 мин. или за една или две минути за изпуснеш връзката и пътуването ти да се увеличи с 30 минути? Мисля, че второто отблъсква много повече пътници от ГТ. Преди години транспорта беше на много по-малки интервали и този проблем не беше много сериозен, но сега ситуацията е друга. По всички обществени обсъждания и срещи гражданите говорят за това, както и за разтеглените разписания. Обещава се, че ще се коригират нещата и до там. 


Offline ooleg

  • Наистина съм луд
  • *******
  • Posts: 1900
    • View Profile
Аз не исках да говоря умишлено за интервалите щото е много дълбока тема. В момента на делнични дни ваканция са скандални в час пик -пример за час пик делничен ден: 16:47 ; 17:13 ; 17:39 ;18:00 - това е свинщина?! Просто реших да разделя свинщините и да не ги смесвам. И ако си представим, че ще се ходи до Железница - иди дойди, ама ако си представим в.з. Симеоново-Драгалевци, Симеоново и дори Бистрица е доста прекалено!

Offline mlk

  • Защо пиша толкова много?
  • ********
  • Posts: 2651
    • ICQ Messenger - 110536592
    • View Profile
    • Email
Софийските разписания са сериозно затънали в посредственост. Пределно ясно е, че синхронизирането е един дълъг процес, но той трябва да почне от някъде. Линиите трябва да са синхронизирани и интервалите да са на точни минути. В момента, нито едно от двете не е налице.

Моите примери са от Виена. Ясно е, че нивото е съвсем различно, но поне може да се ползва за пример.
1. Интервалите на метрото са винаги кратни на 10 или 15, т.е. примерно 3/3/4, 5/5/5, 7/8 и пр. По аналогичен начин са трамваите и автобусите. Съответно, винаги може така да се направят (и се правят), че слизайки (без тичане), да може да се извърши прекачването, особено при сценария метро -> автобус на 15 минутен интервал.

2. В момента в София е пълно с глупави интервали, почти кратни на дадено число, примерно 9:21, 9:41, 10:01, 10:20, 10:40, 10:59, 11:18 и т.н.
Много по-разумно и лесно за запомняне би било да минава линията (както във Виена) примерно в х:01, х:21, х:41. Т.е., запомняш 3-4 числа за твоята спирка и си готов. Във Виена дори не е такава драма, защото интервалите са масово 7-10 минути в непик и в празник, но в софийската действителност това би било много подходящо решение. А допълнителните минути на курса са бонус за ватманите и шофьорите на крайните спирки.

Offline Ivo

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 11500
    • View Profile
    • Email
Тъпо е това, защото едва ли не някой е заставил шофьора да извърши нарушение, още повече излага малко дете на риск и му дава много лош пример. Като порасне ще почне да прави същото, като види че "тате прави нарушения на закона, значи и за мен може"

Иначе шофьорите ги глобяват като пускат пътници да се качват и слизат извън спирките, забранено е. Длъжни са да качат всички пътници, заварени на спирката и това е. Евентуално само пожелателно и ако има време някой който тича и е в непосредствена близост. Но да се качват и слизат хора насред кръстовище е абсолютно забранено. Един приятел ми разправя, че и на него му е тъпо така, особено зимата като знае колко време ще мръзнат още, или особено ако са жени или деца да не ги качи извън спирка, но казва "и аз искам да взема заплата без глоби и да съм коректен без нарушения". И правилно, така е направена наредбата и разписанията, човека си ги спазва стриктно както му е зададено.
Човекът е човек, когато е на път

Фен на автобусите ЧАВДАР