Author Topic: Нова интерпретация на историята на транспортната мрежа (1901-1957)  (Read 6835 times)

Offline Metan

  • Наистина съм луд
  • *******
  • Posts: 1434
    • View Profile
Появи се картичка от Белгия на трамвай, който е идентичен с тези от първата софийска доставка, но за съжаление отново няма описание на модела или електрическата част.

Offline mitko08888

  • Запален по ГТ
  • *****
  • Posts: 226
    • View Profile
Мисля че е доста далече от нашите - те са с четири еднакво широки прозореца, а тук са два по-тесни. Предната и задната страна трябва да са почти прави/равни, а тук определено не са.
« Last Edit: 10.12.2017, 16:33:57 by mitko08888 »

Offline Metan

  • Наистина съм луд
  • *******
  • Posts: 1434
    • View Profile
Това все пак са рисунки, а и отгоре захранването под пръта не е като на нашите, но това е най-близкото досега като изображение.

Offline mitko08888

  • Запален по ГТ
  • *****
  • Posts: 226
    • View Profile
Пресичане на трамвай, шосе и жп линия е имало на много места в София. Аз помня на Д. Несторов и 9-ти септември - не беше нищо особено като гледка и изпълнение. Ето от едно време към Подуяне:



снимката и от блога Стара София.

Конкретно за района на надлеза Надежда - според картите излиза че при направата на триъгълника въпросната линия от Сф север до депото е премахната. А на въздушната снимка от 1966 горе долу се вижда че тунелът е в строеж, а трамваят минава по две мостчета над линиите.

Offline bdz43r

  • Защо пиша толкова много?
  • ********
  • Posts: 2609
    • View Profile
    • http://bgrail.info/photos.php
    • Email
интересно как е ставало пресичането от трамвая на ЖП линията към Перник и Драгоман, особено през 30-те години.
Според мен не е имало трамвай преди построяването на първия мост, т. е. той е строен през 30-те години, когато е пуснат трамвая.

Offline qwerty95

  • Маниак
  • ******
  • Posts: 866
    • View Profile
    • Email
Къде точно е снимана горната снимка с трамая в Подуяне? На това ли са казвали Орханийското шосе, днес Янко Сакъзов/Мадрид?

Offline Metan

  • Наистина съм луд
  • *******
  • Posts: 1434
    • View Profile
Орханийско шосе е настоящото Ботевградско шосе, кварталът около него (кв. Левски) също се е наричал Орханийски. Настоящата снимка трябва да е точно преди гара Подуене, по сегашния бул. Ситняково е преминавала околовръстната линия.

Offline qwerty95

  • Маниак
  • ******
  • Posts: 866
    • View Profile
    • Email
Значи колелото на трамвая в Подуяне е било до околовръстната жп линия, не е имало пресичане между трамвай и влак?

Offline Metan

  • Наистина съм луд
  • *******
  • Posts: 1434
    • View Profile
Колелото на тройката е било където го знаеш. Имало е и трамвай по Орханийско шосе, който е минавал под линиите. Отгоре е имало мост и е изглеждал по същия начин както при Козлодуй към Орландовци.

Offline qwerty95

  • Маниак
  • ******
  • Posts: 866
    • View Profile
    • Email
Помня, че дядо ми казваше, че нататък от Подуяне е ходил някакъв трамвай, на който казвали "малката тройка". Значи нормалната тройка е въртяла на колелото на Подуяне и някаква друга, малка е отивала нататък. Какво имаше предвид под "малка", не помня. Тогава мислих, че ставало въпрос за по-тясно междурелсие.

Offline mitko08888

  • Запален по ГТ
  • *****
  • Posts: 226
    • View Profile
Мостът под линията през 1935 е бил "за довършване", на снимките изглежда готов. Между 1935 и 1937 трамваят е продължен под моста, би трябвало там да е вървял линия 10, а 3 да остава да върти на колелото на Подуяне преди околовръстната.
През 1939 околовръстната жп линия все още не е била преместена, а и през 1947 не е демонтирана, макар и прекъсната, така че от около 1935-37 до след 1947 трамваят е пресичал на едно ниво околовръстната линия.

Offline Metan

  • Наистина съм луд
  • *******
  • Posts: 1434
    • View Profile
По това време (30-те) тройката е била една от най-натоварените линии. Композициите са се състояли от моторен вагон и поне едно ремарке към него. В самия край на 1935 пускат автобус по Ботевградско, но той минава по гърбавия мост. Някъде през 1936 строят подлез за автомобилно и трамвайно движение под ЖП линията за Пловдив и спират автобуса. Удължават трамвайната линия по Орханийско шосе до Слатинска река и пускат моторен вагон без ремарке, който да се движи по линията. Това трябва да е била "малката тройка". Не знам дали "малката" в западна посока е стигала само до Подуене или е продължавала и нататък. По това време е имало и трамвай 5, който се е различавал от основния 5 и е ходил само между Света Неделя и Красно село (въртял е в новопостроеното депо).
Между 1935 и 1937 трамваят е продължен под моста, би трябвало там да е вървял линия 10, а 3 да остава да върти на колелото на Подуяне преди околовръстната.
През 1939 околовръстната жп линия все още не е била преместена, а и през 1947 не е демонтирана, макар и прекъсната, така че от около 1935-37 до след 1947 трамваят е пресичал на едно ниво околовръстната линия.
Първоначално трамваят е бил 3 (а не 10). Снимките са от един рекламно-информационен албум за София от 1937 и текстът под снимките е (без да следвам дословно правописа) "от началото на 1937 г. трамвай №3 с построяването на подлеза под Орханийското шосе свързва центъра на София с квартал Левски". Околовръстната линия е пресичана на едно ниво и това се вижда от снимката, която пусна малко по-нагоре. След нея трамвая е минавал в подлеза под основната ЖП линия.

Offline Стререомонокъл

  • Приятел на ГТ
  • ****
  • Posts: 194
    • View Profile
Къде точно е снимана горната снимка с трамая в Подуяне? На това ли са казвали Орханийското шосе, днес Янко Сакъзов/Мадрид?
Всъщност, Орхание е старото име на Ботевград  ;)
Нация от лошо гледащи директори

Offline Стререомонокъл

  • Приятел на ГТ
  • ****
  • Posts: 194
    • View Profile
Сега разбирам, че по Ботевградско е минавал трамвай. Коя година е премахнат?
Нация от лошо гледащи директори

Offline fgm

  • Запален по ГТ
  • *****
  • Posts: 334
    • View Profile
ТМ22 виж откъде минава и на въпроса ще си отговориш ти  :devil:

Offline RADOCVET

  • Moderator
  • Нямам спирка
  • ********
  • Posts: 7134
  • http://bgtransport.org/
    • View Profile
    • Email
Става дума за "малката тройка". За 22 е ясно.

Offline qwerty95

  • Маниак
  • ******
  • Posts: 866
    • View Profile
    • Email
Хора, за мое учудване, след като прегледах всички стари карти на София, които имам, единствено на картата от 1947 г. е отбелязана трамвайна линия след Подуяне и това е номер 10, отиващ по ул. Орханийска до реката. На предишната карта от 1946 г. тая линия я няма, а следващата карта, която имам е от 1957 г. и там също вече я няма. Прилагам изрязък на този участък от 1947 г. Именно на тая линия има кръстосване с жп линия на едни ниво.



« Last Edit: 14.01.2018, 13:51:43 by qwerty95 »

Offline mitko08888

  • Запален по ГТ
  • *****
  • Posts: 226
    • View Profile
Картата, на която пише 17.V.1946, всъщност е подложка от 1936 г. със сменените наименования на някои улици.

Offline Metan

  • Наистина съм луд
  • *******
  • Posts: 1434
    • View Profile
Хора, за мое учудване, след като прегледах всички стари карти на София, които имам, единствено на картата от 1947 г. е отбелязана трамвайна линия след Подуяне и това е номер 10, отиващ по ул. Орханийска до реката. На предишната карта от 1946 г. тая линия я няма, а следващата карта, която имам е от 1956 г. и там също вече я няма. Прилагам изрязък на този участък от 1947 г. Именно на тая линия има кръстосване с жп линия на едни ниво.
В една друга тема правих груба ретроспекция за движението до кв. Левски. Първо пускат автобус за малко през декември 1935 г. - линия Е. След като пускат подлеза под Подуене, пускат "малката тройка", а автобуса го спират. Някъде около войната май има спиране на транспорта натам, след това пускат тази 10-ка (забележи, че на картата 10 го има само там, но не е посочена другата крайна спирка и линията е единична, без ухо. Може и да е грешка на самата карта). От 1951 пускат тролей между Подуене и Левски, а поетапно от края на 50-те и селските линии. През 80-те пускат за кратко и тролей 8 до Слатинска река. С ремонта на Ботевградско през 1989 спират тролите и автобусите. С напредването на ремонта пускат 37,38 и 79 натам, а през 1995 пускат трамвай 21 и 22.

А я кажи, че ми стана интересно, каква карта имаш от 1956?
« Last Edit: 14.01.2018, 14:38:06 by Metan »

Offline mitko08888

  • Запален по ГТ
  • *****
  • Posts: 226
    • View Profile
Мetan, 10-ката е описана в статията "Столична трамвайна мрежа" от сп. Сердика 9/1939 година. Ул. "Ив. Гешевъ" - кв. Левски 1606 м.  В статията има и карта на трамвайната мрежа (пускана е и тук някъде). Т.е. от колелото на 3-ката. Мисля че на първоизточника може да му се вярва.