Author Topic: Идеи за бъдещо развитие на метрото  (Read 213366 times)

Offline fafan

  • Наистина съм луд
  • *******
  • Posts: 1397
    • View Profile
    • Email
Re: Идеи за бъдещо развитие на метрото
« Reply #1620 on: 07.06.2017, 11:15:25 »
Не е вярно че метро до Илиянци е безперспективно. Даже напротив, Нови Искър би могъл да стане първото софийско предградие обслужвано от метрото.

Имам предвид, че ще се получи същия ефект както с пътуването сега от Дружба - А204 е по-бърз от метрото. Дали е безпреспективно или не зависи от бъдещото уплътняване на строителството, което е трудно да се предвиди от сега.

Offline blagun

  • Moderator
  • Нямам спирка
  • ********
  • Posts: 13057
    • View Profile
    • Email
Re: Идеи за бъдещо развитие на метрото
« Reply #1621 on: 07.06.2017, 14:18:00 »
Не е задължително да се чака БДЖ. Софийска община вади лиценз за жп превозвач
Малко трудно е жп превозвач от нищото. Това все пак не са маршрутки. Даже Западен Берлин не се е справил и до обединението Ес-баните са оперирани от ГДРейския жп превозвач DR.

Аз умишлено не употребих абревиатурата БДЖ или по-точно БДЖПП, тъй като не е ясна перспективата пред тях. А жп превозвачи дал Господ.

Offline fizik

  • Маниак
  • ******
  • Posts: 536
    • View Profile
    • Email
Re: Идеи за бъдещо развитие на метрото
« Reply #1622 on: 07.06.2017, 14:46:01 »
До Нови Искър, Банкя, Перник и Елин Пелин метровлакове на 7-8 минути са повече от безсмислени. Но и ползване на случайни преминаващи влакове със случайни закъснения, всичките до Централна гара, също не върши работа. Би трябвало да има регулярна крайградска железница с повече гари/спирки и с интермодалност с другите видове транспорт.
Няма проблеми, даже е най-резонно такива линии да се обслужват от жп оператор, както е в Германия. Разбира се, това няма да стане от днес за утре, необходимо е удвояване на трасето, където е единично, изграждане на нови спирки и т.н.

Това, което може да се направи сега, е влаковете от Банкя и Перник да се удължат до Искър. Разбира се, иска се воля от БДЖ и ЦГМ за зачитане на превозните документи.

Не е задължително да се чака БДЖ. Софийска община вади лиценз за жп превозвач, кандидаства за подвижен състав и си пуска влакове по каквото разписание иска. Така няма да има и драма с признаването на картите.

Не е работа на СО да се занимава с жп превози, при положение че има държавна (все още) компания. За целта обаче трябва да се изминат няколко мащабни стъпки:
1. Стандартизиране на инфраструктурата на спирките - перони, оповестителни системи, колокирани спирки с регионалния автобусен транспорт и др
2. Тарифиране на превозите като част от ГТ - зониране и разполагане на билетни автомати
3. Подвижен състав, отговарящ на инфраструктурата (така че пероните и вратите на влаковете да се отварят на едно ниво)
4. Синхронизация на разписанията с местните ГТ в градовете и селата за осигуряване на довозването

Като стойност тази инициатива може да струва колкото една или две метро линии за да се покрият всички жп трасета, но това ще доведе до значително намаляване на колите в града.

Относно точка 3 - според мен това е необходима стандартизация за цялата жп система в България с отчитане на стандартите в съседните ни страни.

С такава мрежа ще се покрият нуждите на кварталите Илиянци, Дружба, Горна Баня, Захарна Фабрика, Обеля, Банкя, както и на селата Казичене, Негован, Чепинци, Волуяк, Нови Хан .... да не ги пречислявам всичките. Мрежата ще е по-обхватна от нови метро отсечки, но ще изисква едновременно качествено и количествено подобрение на инфраструктура, управление, системи за безопасност и, може би най-важното, ръководство.

Offline New_Passenger

  • Приятел на ГТ
  • ****
  • Posts: 157
    • View Profile
Re: Идеи за бъдещо развитие на метрото
« Reply #1623 on: 18.06.2017, 16:13:53 »
Не знам как мислите вие, но това приобщаване на крайградска жп мрежа май няма да стане в близките 50 години, а може и никога да не стане. Защото в момента няма адекватна жп връзка дори с Банкя. Докато изградят крайградска жп мрежа като в другите големи градове по света, ще изградим цялата планирана метромрежа и няма да остане нищо друго за правене, освен Илиянци :crazy:

Offline fizik

  • Маниак
  • ******
  • Posts: 536
    • View Profile
    • Email
Re: Идеи за бъдещо развитие на метрото
« Reply #1624 on: 18.06.2017, 17:05:27 »
Не знам как мислите вие, но това приобщаване на крайградска жп мрежа май няма да стане в близките 50 години, а може и никога да не стане. Защото в момента няма адекватна жп връзка дори с Банкя. Докато изградят крайградска жп мрежа като в другите големи градове по света, ще изградим цялата планирана метромрежа и няма да остане нищо друго за правене, освен Илиянци :crazy:

Какво разбираш под адекватна жп връзка с Банкя?
Линия има ли? - Има!
Влакове има ли? - Има!
Възможно ли е повишаване на честотата на влаковете? - Възможно е!

Линията до Банкя според мен трябва да е първата от тази нова мрежа. Защо? Защото след Волуяк е изцяло пътническо трасе, което значи, че може да се направи подмяна на пътя, пероните, оповестителните системи, безплатен буферен паркинг, като част от един малък пробен проект. На всичкото отгоре предвид че линията е къса, все ще се намерят на първо време състави за да се направи една 20 минутна честота на влаковете. Ако експериментът се окаже успешен - продължава се по следващите линии. Ако системата не върви добре - експеримента ще струва минимални пари за данъкоплатците.

При желание от страна на СО и активност от страна на БДЖ и МТ проектът за крайградска железница може да бъде осъществен в рамките на 10 години. И това е проект, който до голяма степен може да се самоиздържа

Offline New_Passenger

  • Приятел на ГТ
  • ****
  • Posts: 157
    • View Profile
Re: Идеи за бъдещо развитие на метрото
« Reply #1625 on: 18.06.2017, 17:12:15 »
Че ги има - има, но какво от това че ги има след като няма адекватна честота на влаковете и удобно разписание? И как ти харесва 40 минути път с ненужни спирки като гара Надежда, която е от мъртвите гари? Адекватна жп връзка означава да е удобна за ползване.

Offline Ivanko

  • Напредващ
  • ***
  • Posts: 95
  • Меценат на женската красота.
    • Skype Me™!
    • View Profile
Re: Идеи за бъдещо развитие на метрото
« Reply #1626 on: 06.07.2017, 11:57:52 »
Аз мисля, че трябва да се направи една кръгла линия като в Москва (за физически кръгла не зная, но да обикаля около София) и там да има станция на всяка пресечка, само че да е между Околовръстното и главна пътна артерия. Нещо такова би било добре.
Quote
Че ги има - има, но какво от това че ги има след като няма адекватна честота на влаковете и удобно разписание? И как ти харесва 40 минути път с ненужни спирки като гара Надежда, която е от мъртвите гари? Адекватна жп връзка означава да е удобна за ползване.
@New_Passenger сакън! На Надежда слизам за курсове по чертане, и понеже мразя да закъснявам... ;]
Ако някой забележи грешка в това, което съм публикувал тук, винаги ще е от огромна полза за мен да бъда поправен.

Благодаря,
Иванко

Offline ooleg

  • Наистина съм луд
  • *******
  • Posts: 1902
    • View Profile
Re: Идеи за бъдещо развитие на метрото
« Reply #1627 on: 21.07.2017, 12:37:49 »
В Пловдив има такъв ЖП пръстен около целия град и през 90-те години имаше крайградски влакове. Сега май ги няма, но не съм сигурен. И кога са отпаднали също (ако са). Но когато пътувах обявяваха на Ц.Гара Пловдив - крайградски влак за еди си къде ще замине от еди си кой коловоз.
За да ползва бълграина такива влакове трябва да ги вкараш в града. Иначе не ще. Според мен без логична причина.

Offline V.Peichev

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 4068
    • View Profile
Re: Идеи за бъдещо развитие на метрото
« Reply #1628 on: 21.07.2017, 13:57:58 »
При добро състояние на релсовия път разстоянието от Банкя до София може спокойно да се измине за около 30 минути с няколко кратки спирания за по минута на по-слабо натоварените спирки и по-дълго такова на Волуяк. В момента с няколко спирания за около минута и дълго такова на Волуяк разстоянието се изминава за 37-38 минути. :rolleyes: Пет влака на ден са крайно недостатъчни за пълноценен транспорт, нужно е поне в пик да има влакове на около половин час, в останалото време на около час. Това е напълно постижимо с две мотриси плюс резерва. Също трябва довозване на отдалечени от линията квартали като Драгоман, Клисура, Михайлово до Гара Банкя. :rolleyes: Минутата престой на Надежда не е проблем. :rolleyes:
« Last Edit: 21.07.2017, 13:59:51 by V.Peichev »

Offline mitkov2

  • Запален по ГТ
  • *****
  • Posts: 350
    • View Profile
    • Email
Re: Идеи за бъдещо развитие на метрото
« Reply #1629 on: 21.07.2017, 17:47:02 »
В Пловдив има такъв ЖП пръстен около целия град и през 90-те години имаше крайградски влакове. Сега май ги няма, но не съм сигурен. И кога са отпаднали също (ако са). Но когато пътувах обявяваха на Ц.Гара Пловдив - крайградски влак за еди си къде ще замине от еди си кой коловоз.
За да ползва бълграина такива влакове трябва да ги вкараш в града. Иначе не ще. Според мен без логична причина.
От около 10г няма и крайградски влакове. Единственият електротранспорт там са електромобилите, които се броят на пръстите на двете ми ръце и влаковете през Централна гара, Филипово и Тракия.

Offline dan

  • Наистина съм луд
  • *******
  • Posts: 1298
    • View Profile
Re: Идеи за бъдещо развитие на метрото
« Reply #1630 on: 21.07.2017, 17:57:34 »
Всъщност понятието "крайградски влак" е с малко по-различно значение. Например влаковете от Пловдив до Асеновград, Карлово, Димитровград, Калояново, Панагюрище, Пещера, Септември, Първомай и Хисар са крайградски. Също както влаковете София - Медра и много други в страната, които се движат и днес.
« Last Edit: 21.07.2017, 17:59:55 by dan »

Offline mitkov2

  • Запален по ГТ
  • *****
  • Posts: 350
    • View Profile
    • Email
Re: Идеи за бъдещо развитие на метрото
« Reply #1631 on: 21.07.2017, 19:08:55 »
Всъщност понятието "крайградски влак" е с малко по-различно значение. Например влаковете от Пловдив до Асеновград, Карлово, Димитровград, Калояново, Панагюрище, Пещера, Септември, Първомай и Хисар са крайградски. Също както влаковете София - Медра и много други в страната, които се движат и днес.
Извинявам се, поведох се по предния коментар. Имах предвид градска железница :)

Offline ooleg

  • Наистина съм луд
  • *******
  • Posts: 1902
    • View Profile
Re: Идеи за бъдещо развитие на метрото
« Reply #1632 on: 21.07.2017, 21:33:17 »
термина съм го взел по спомен от обявяването на тези влакове на гара Пловдив. Някога често ходих там и ми се е набило в главата.
Жалко, че ги няма...

Sent from my Nokia_XL using Forum Fiend v1.3.3.

Offline wolf_rusi

  • Наистина съм луд
  • *******
  • Posts: 1398
    • View Profile
Re: Идеи за бъдещо развитие на метрото
« Reply #1633 on: 21.07.2017, 22:54:34 »
Късно виждам дискусията тук, но за мен най-добрия вариант не е влакове Банкя - Искър а Драгоман - Искър  :)
 
Примерна схема от 10:00 часа
влак 1     10:00 Искър - 10:20 София - 10:35 Волуяк - 11:25 Драгоман
влак 2                                                    10:40 Волуяк - 10:55 Банкя
влак 1     11:40 Драгоман - 12:30 Волуяк - 12:55 София - 13:10 Искър
влак 2           12:10 Банкя - 12:25 Волуяк

влак 2 може да се вземе след обслужването на 60202
« Last Edit: 21.07.2017, 22:57:50 by wolf_rusi »


Offline fafan

  • Наистина съм луд
  • *******
  • Posts: 1397
    • View Profile
    • Email
Re: Идеи за бъдещо развитие на метрото
« Reply #1635 on: 22.07.2017, 11:41:08 »
Станциите ми се виждат малко множко така. Колко е средното разстояние?

Offline blagun

  • Moderator
  • Нямам спирка
  • ********
  • Posts: 13057
    • View Profile
    • Email
Re: Идеи за бъдещо развитие на метрото
« Reply #1636 on: 09.01.2018, 19:24:07 »
http://citybuild.bg/news/obsyzhdat-razshirenieto-metroto/36092
Quote
ЩЕ ОБСЪЖДАТ РАЗШИРЕНИЕТО НА МЕТРОТО В ПОСОКА „СТУДЕНТСКИ ГРАД“
09.01.2018 / 09:30 - CityBuild.bg

Представено ще бъде транспортно моделиране на три варианта с още четири или пет метростанции.
 
Заседанието на специализирания състав на Общинския експертен съвет ще се проведе на 12 януари /петък/ от 13:00 часа в НАГ. На него ще бъде обсъдена разработка с цел да се направи сравнение на натоварването с пътници на три варианта на продължение на втори диаметър след МС „Витоша“ в посока „Студентски град“. Сравнението е към прогнозни години 2020 и 2040г.

Представените три варианта ще бъдат сравнени по отношение на дължина, брой метростанции, брой пътувания на ден, средна скорост на пътник, общ пробег, качили се и слезли пътници и др. Това ще даде възможност да се прецени кой от предложените варианти би бил по-целесъобразен. Разработката няма за цел да прави комплексна оценка на вариантите, а се ограничава да анализира данни, касаещи превозените пътници.

ВАРИАНТ 1 (ЧЕРВЕН)
МС Витоша – МС1 Черни връх (в близост до ул.“Димитър Манчев“) – МС2 (кв. Витоша, комплекс Сити Гардън) – МС 3 (бул. "Симеоновско шосе" – ул. "Асен Разветников") – МС4 Студентски град (бл. 24). Дължина на новия участък – 4,056 км с четири нови метростанции.

ВАРИАНТ 2 (ВИОЛЕТОВ)
МС Витоша – МС1 Черни връх (в близост до ул. “Димитър Манчев“) – МС2 (кв. Витоша, ул. “Стефан Савов“) – МС 3 (бул. "Симеоновско шосе" – ул. "Проф. д-р Иван Странски") – МС4 Спортен комплекс НСА (ул. „Акад. Стефан Младенов“ – ул. “Проф. Атанас Иширков“ – МС5 Студентски град (Студентска поликлиника). Дължина на новия участък– 4,906 км с пет нови метростанции.

ВАРИАНТ 3 (ЗЕЛЕН)
МС Витоша – МС1 Черни връх (в близост до ул. “Димитър Манчев“) – МС2 (кв. Витоша, комплекс Сити Гардън) – МС 3 (бул. "Симеоновско шосе" – ул. "Асен Разветников") – МС4 Студентски град (ДГ 79 Слънчице). Дължина на новия участък – 3,670 км с четири нови метростанции.

Заключението в разработката е, че втори вариант дава най-добри показатели по отношение на превозени пътници и спестено време. Той е най-дълъг и с една метростанция в повече, което обаче ще го направи и по-скъп. Увеличението на броя превозени пътници при този вариант е 18970/23446 (данни за 2020/2040г.), при първи - 11127/13738, и при трети са най малко - 9637/11943 пътника на ден. По отношение на изразходваното време за пътуване този вариант отново е най-добър, след него първи и след това - трети.

Привлечените пътници от автомобили са малко във всички варианти поради факта, че студентите от данните от проведена анкета сравнително малко използват коли. И при трите варианта МС 2 "Витоша" се товари изключително слабо.

Само не ми е ясно, защо всички краища на метродиаметрите се докарват до забиване. Линия 1а се канят да я забият при Симеоновски лифт, 1б е забита на Аерогарата. Линия 3 ще я забият от едната страна - на гара Горна баня, от другата - при зала Армеец. Линия 1 и 2 са свързани в северозападния ъгъл. Тогава при разрастване на града - примерно в източна посока, коя метролиния ще поеме нови квартали?
В случая и при трите варианта студентите ще пътуват към центъра, хващайки метро ... в южна посока! Би било по-смислено от южния край на Студентски град - Зимния дворец и комплекса НСА трасето да гони или Американския колеж и източна посока, или Малинова долина и Симеоновски лифт, а Линия 1а да се освободи в източна посока. След като сами признават, че студентите не ползвали много коли, защо не приобщят към метролъча и Малинова долина, която тепърва ще се развива?
« Last Edit: 09.01.2018, 19:35:02 by blagun »

Offline Северен мраз

  • Запален по ГТ
  • *****
  • Posts: 348
    • View Profile
Re: Идеи за бъдещо развитие на метрото
« Reply #1637 on: 10.01.2018, 08:57:52 »
За мене това е само липса на перспективно виждане. Така затапват нещата, че всякакво развитие на града в определени посоки ще изисква на практика ново трасе. Също и за север-североизточната посока...

Offline New_Passenger

  • Приятел на ГТ
  • ****
  • Posts: 157
    • View Profile
Re: Идеи за бъдещо развитие на метрото
« Reply #1638 on: 10.01.2018, 14:34:39 »
Напълно съм съгласен с вас. Линията 2а Обеля-Студентски град също ще бъде забита. Най-много до ГМД да стигне. Идеята да мине през Малинова долина, ако щете с трансферна станция на БПС, ми се вижда доста по-смислена. Някой ден може да обслужва и Горубляне. Само Линия 3б има шанс за развитие след Армеец. Въпреки че не харесвам идеята да мине под Цариградско с разстояние като на тролейбусни спирки, там поне има възможност да продължи по Цариградско към ИЕЦ и Самоковско шосе. Иначе, метрото да обхване целия Студ.град ми се вижда мисия невъзможна. В комбинация с трамвай може, като се предвиди лесен трансфер.

Offline dan

  • Наистина съм луд
  • *******
  • Posts: 1298
    • View Profile
Re: Идеи за бъдещо развитие на метрото
« Reply #1639 on: 10.01.2018, 14:59:21 »
По-добре нови трасета според мен, когато градът се развива нанякъде. Не може постоянно да увеличаваш една линия, защото в един момент ще се претовари, предвид, че не може да се движат по-големи влакове, но пък ще обслужва повече хора. Към момента гледат да направят метро там където има население, а не където евентуално би имало в бъдеще. Пример за това е МД3, който ако беше оставен направо към Княжево нямаше да е толкова полезен, просто щеше да вземе пътниците на ТМ5 и да го прати в историята.
Или иначе казано, не може да се обслужваме ефективно само с 3 диаметъра, които да се разклоняват в краищата си. Трябва да се мисли и за още, които някъде да пресичат тези. Хем да има повече удобни връзки, хем да се намали ефекта "фуния", който се образува в центъра.