Show Posts

This section allows you to view all posts made by this member. Note that you can only see posts made in areas you currently have access to.


Messages - blagun

Pages: [1] 2 3 ... 577
1
Автобуси / Re: Електроавтобуси
« on: Yesterday at 16:42:14 »
Както е написано, отиваме към втора поръчка, прекратена заради единствен кандидат. По "случайно съвпадение" - един и същ производител. Слава на Бога, Аллаха, Буда и Мао, че поне метанови автобуси не правят.
По-сериозно би било след тестовия период да бъде представен сравнителен анализ на трите тествани модела. Така поне на външен вид ще изглежда, че повече коне са в състезанието.
И друг любопитен въпрос - дали смяната на филтри е по-скъпа от смяната на батерии?

2
Ето в детайли наистина зверски повишените цени на лифтовете:

Цени на съоръженията от 23.05.2017 до 12.11.2017

Колони: 1=Възрастни; 2=Ученици, студенти, пенсионери; 3=Деца до 12г.; 4=Кучета и велосипеди (само за кабинката)

Кабинков лифт
Билет за Кабинков лифт в една посока 10.00 8.00 6.00 4.00 (стари цени 6.00 4.00 3.00 4.00, поскъпване 67%)
Билет за Кабинков лифт в двете посоки 14.00 11.00 8.00 6.00 (стари цени 8.00 6.00 4.00 6.00) поскъпване 75%)

Лифт „ДРАГАЛЕВЦИ“
1 - 2/3 - 4 Станция - в една посока 5.00 4.00 3.00 (стари цени 2.00 2.00 2.00) поскъпване 150%)
1 - 2/3 - 4 Станция - в две посоки 7.00 6.00 4.00
1 - 4 Станция - в една посока 8.00 6.00 5.00 (стари цени 4.00 3.00 3.00) поскъпване 100%)
1 - 4 Станция в двете посоки 10.00 8.00 6.00 (стари цени 7.00 6.00 5.00) поскъпване 43%)
Целодневна карта 16.00 16.00 16.00  стари цени - запазени
Полудневна - до 12,30ч. и след 12,30ч. 12.00 12.00 12.00 стари цени - запазени

Източник за актуалните цени: https://www.skivitosha.com/summer/lifts/prices
Източник за предните цени: http://forum.gtsofia.info/index.php?topic=1204.msg239495#msg239495

3
Разни / Re: ПОЛИТИКА=?
« on: Yesterday at 12:07:44 »
Иначе НЗОК към момента срещу ПИК предоставя индивидуален достъп до лично здравно досие, формирано от месечните Xml-и, които болничната и доболнична помощ отчитат всеки месец в РЗОК-НЗОК за да си получат парите.
Става дума не за наличие на болнични листи или здрави осигуровки, а пълно досие с резултати от изследвания, диагнози, епикризи и т.н.
Пример: GP-то ти назначава пълни кръвни изследвания. На тях се вижда, че примерно някой бъбречен показател не ти е в ред. Затова GP издава направление до специалист-нефролог. Отиваш си с направлението, а пред кабинета му - стълпотворение. За теб остава време да размените по две думи. Но все пак нефрологът ти казва да постъпиш за няколко дни в стационар, за да те изследват. И ти постъпваш, не че си болен, а защото просто нефрологът е на сметка отново да се повторят изследванията в стационара. Разбира се, повторението не дава нови резултати, но пък се покрива от НЗОК.

4
Разни / Re: ПОЛИТИКА=?
« on: Yesterday at 08:02:17 »
Българското здравеопазване е по Американския модел...........
Е, американски не е! Малко разяснения: при американския и подобни модели всеки си има здравноосигурителна партида и разходи по неговото здраве се правят само от нея. Като казвам разходи, това въобще не са нашите 500 лв за избор на екип или 1500 лв за изкуствена става. Това са няколко десетки хиляди долара и за най-простата операция. Това означава, че ако нямаш стабилно здравно осигуряване (т.е. процент значително над нашите 8%), примерно при раково заболяване в начален стадий ти си обречен. И че при изчерпване на твоя фонд направо те изхвърлят или изнасят от болницата. Именно затова беше Obamacare, за да се ретушират частично тези недостатъци и да се включи някакъв социален елемент в здравното осигуряване. Но сега тук се дава мощен заден ход.

Нашата система, подобно на повечето европейски, е солидарна, т.е. всеки прави отчисления за общ фонд и едно и също заболяване се третира по един и същ начин, независимо от направените от човека ЗО-вноски. На пръв поглед - само цветя и слънце, но:
- при такива системи е добре да има няколко здравноосигурителни каси, а ние нямаме. Монополът на НЗОК изражда нейната ефективност.
- при недостигащ медицински персонал се дублират хиляди чиновници в МЗ и НЗОК
- въпреки че от 15 години се говори за автоматизация и дигитализация на системата (да си спомним милионите, завлечени от Аремис софт за техния нероден Петко), реално няма здравни досиета за всеки, което означава, че отиват излишни средства в дублирани изследвания и лекарства, а не стигат на други места. Отделно, че времето за лекарско третиране се разводнява от писарстване по десетки хартиени форми-образци.
- освен основните ЗО каси трябва да има допълнителен доброволен стълб за тези, които желаят. Идеята на този стълб е да си правиш допълнителни вноски срещу поемане на допълнителна здравна помощ. Работихме по този въпрос с ДЗИ, сега - с Дженерали, но допълнителното осигуряване е почти безпредметно: не поемат неща, които не поема ЗО каса, т.е. няма как да се чувстваш повече здравноосигурен.
- допълнително трябва да има обществени фондове за изключително скъпи лечения като трансплантации примерно. Такъв има при нас за лечение на деца, но бруталното политиканско кадруване там го съсипа.

Нямам наблюдения по други европейски ЗО системи. Наши познати в Британия направо са проплакали от тяхната система. Само за преглед от специалист чакаш с месеци и накрая ти дават дата и час, без изобщо да те питат, дали ти е удобна. И така...

5
Метролиниите се проектират с перспектива. Затова е странно засукването на Линия 1 в посока, обратна на нейното направление: до БПС - на югоизток и после - 2 станции на запад. По-смислено е районът на долната станция на Симеоновски лифт, Ринг мол и ИКЕА да се свърже през Студентски град, отколкото през Младост-4. А Линия 1 да се остави с перспектива бъдещо разширение на града в посока Горубляне-Герман. Пък даже в южния край на Младост-4 не е излишна метростанция.

6
Разни / Re: ПОЛИТИКА=?
« on: 27.05.2017, 08:31:22 »
То твоите розови спомени са от времена, през които изобщо не си се бил родил, ама нейсе. Иначе описанието е общо взето откровено, само че има детайли от различни месеци по онова време. Пише, че партийният дом още не е запален, значи това е преди август 1990. По онова време наистина имаше опашки и записвания за какво ли не: мебели, телевизори, перални Перла и т.н. Ние така и не се класирахме за пералня въпреки няколкото вечерни проверки на "Великия Списък", които ритуално се провеждаха всяка сряда вечер. Класирахме се за комплект спалня с гардероб, които се купуваха като котка в чувал - изобщо нямаш представа какъв модел и цвят ще ти се случи - просто някаква спалня с някакъв гардероб. В ЦУМ наистина ставаха спонтанни опашки за появили се за момент дефицитни стоки. Малко след това се появиха и абсолютно недостъпни такива - примерно бебешки колички с цената на Москвич, за които естествено, нямаше опашки.
Но празните от хранителни продукти магазини бяха през есента и последвалата Луканова зима. Тогава имаше и купони, а аз ходех с едногодишното си дете в количка, за да имаме някакъв шанс за кисело и прясно мляко.
Губи се и разказ за оживлението по местата, по които е ходил: палатковият лагер при Археологическия музей беше през цялото лято - от безочливо манипулираните от комунистите избори през юни до палежа на Партийния дом (неправилно класифициран от автора като дело на възмутена тълпа, а съвсем съзнателно замислен от някои от неговите предни обитатели).
Вярно е, че София беше адски тъмна чак до времето на Софиянски. Това правеше впечатление даже след връщате от командировка до Варна примерно.

7
Е, и? Юрнали се горните категории толкова да ходят през седмицата, че да напълнят автобус!

8
Като е ски сезон, всеки ден си има кабинка догоре и цената и е включена в ски-картата. Така че скиорите си получават желаното.
Иначе сигурният начин да се закрият отново линиите до Златните и Алеко е да се правят авантюристични въздуховозни експерименти. Който желае разходка през седмицата, има прекрасни пътеки от всички села във Витошката яка. А през този сезон Ярлово-Чуйпетлово-Кладница е фантастично.

9
Утре ще има ли 63 до Златните мостове и 66?
Естествено.

10
Коридорът с траволаторите ще влезе в платената зона. Да се надяваме на по-регулярната им работа, но при всички случаи връзката ще отнема 3-4 минути.

11
Явно връзка между източния и западния клон не се предвижда. Примерно: пл. Възраждане-Ботев-Сливница-Сточна гара-гара Подуяне-театър София-Сточна гара-пл. Възраждане.

12
Разни / Re: Странични въпроси
« on: 23.05.2017, 09:35:32 »
Трябва да преведа по банков път в Сърбия 50 евро - такса за участие в конференция. Някакви препоръки за банка, в която това става бързо и лесно?
Във всички банки става бързо и лесно, но таксите може и да превишат сумата: такса изпращач, такса получател плюс такса SWIFT. Всяка от тях е към 20 евро. Ако ходиш по празника в кръчмата в Капица - до Димитровград, Сърбия, можеш да платиш в банката на сръбското ГКПП Градина.

Дъщеря ми превежда пари за курс в Англия през един сайт. Внасяш парите в сметка в българска банка (кеш или с превод) и получателят си ги получава на своя IBAN, при това със символична такса. На е-мейла тя ти изпрати покана за този сайт (по името ще се досетиш) с подарък един безплатен трансфер.

13
Автобуси / Re: Електроавтобуси
« on: 23.05.2017, 09:22:31 »
3638 не се движи вече.
...
От кога е спрян? И заминал ли е вече за някъде?
По първия анонс при пускането тестовият период трябваше да е до 30 май: http://news.bnt.bg/bg/a/puskat-eksperimentalno-prviyat-elektrobus-v-sofiya. Явно тестът трябва да се счита за неудовлетворителен.

Онзи ден - в неделя следобяд тествах 3640 до Симеоново и назад. Към 17:00 в неделя беше умерено натоварен, даже с неколцина правостоящи. Надолу рекуперира чак до към юзината над посолствата.
Водачът правеше добра скорост по правите участъци, но на баира не го товареше. Почивката горе беше към 15 минути. Мисълта ми е, ако на последните спирки се направят високоамперажни контакти за бързо зареждане, би ли се удължил дневният пробег, или големият брой зареждания ще съсипе бързо батерията?

14
Просто е факт, че по-ниски разходи за експлоатация в дългосрочен план се постигат с основен ремонт на автобуса вместо неговото бракуване или продажба след като е навъртял едиколко си километра или години.
Това фундаментално откритие би сринало цялата автомобилна промишленост по света! Всяко возило си има повратна точка - километри и/или години, от която нататък инвестициите в негови ремонти плюс завишените експлоатационни разходи плюс загубите от дефектиранията и престоите в сервиза стават по-големи от лизинговите вноски по нови или почти нови возила.

Вехтошарски залитания в европейските столици съм виждал само в Белград и Будапеща, като в Будапеща все пак имат огромния ресурс от сриналите се заводи Икарус - като специалисти и резервни части. Но съм сигурен, че разходите по един Икарус за 25 години са по-големи, отколкото биха били при 2 обновявания за този период. Това се правеше и през соца, било то и със замяна на возило от същата марка.

15
Ами те са основно крайградски. Като именно крайградските линии потенциално имат най-големи възможности за печалба щото имат най-голям пробег.
Да, особено 204, 306, 74, 404, 9, 111...
Затова за А204 "пропуснаха" да поставят условие за съчлененост, а А306 се дублира 90% от тролейна линия и не може да се закрие или промени...

Ей, все тази чужда печалба ви вади очите! Не сте ли наясно, че качеството на услугите, които дават Карат и СА, се различава твърде много?

16
Да, но на "автото" "отгоре" не му е разрешено с тези пари да купува нови автобуси.
И като му разрешиха, та какво се случи: обяви се обществена поръчка с критерий най-евтино при закупуване, но не и когато се добавят експлоатационните разходи за стотина хиляди км. И смехотворно с копи-пейст се обяви допълнителна с ясното съзнание, че е състезание с един кон. Която беше спряна от "изненаданата" кметица. Любопитно как би се случило с абсолютно същите критерии да има друг победител?
Кой частник е толкова малоумен да си обновява парка по този начин?

Още в началото трябваше концесионните пакети да са крайградски, а автото да обслужва вътрешноградските линии.

17
Quote
Честно казано не разбирам защо толкова се плюят концесионерите и по-точно Карат.
Аз пък не мога да разбера какво толкова ги възхвалявате. Ми купили еди колко си бройки чисто нови и съвременни автобуси, пуснали ги да се движат на линия срещу еди каква си цена която им осигурява добра печалба, цена аналогична на общинското "авто". Ми то и "автото" може да го прави това както и го прави например с автобусите по 111 които се водят на концесия към "автото". И "автото" може да експлоатира чисто нови съвременни автобуси.
Ами да го направи като може! Две линии може, въпросът е, че сега и до месеци се освобождават доста повече от 2 линии.

Естествено, че Карат е купил автобусите с кредитни линии, но нито общината е отпуснала тези кредити, нито Европейската комисия, а банки и съответно те трябва да се връщат.

Голяма цена на километър били вземали. А вземат ли я наистина, т.е. регулярно всеки месец до еди-коя си дата? Не че СА си взема своите пари навреме. Изобщо антипазарното поведение на ЦГМ с неразплащане със СА, СЕ, другите оператори е под всякаква критика.

Ако имаше такава далавера, да се бяха включили такива като Бай Пенчо Транс ЕООД с двата си вехти Неоплана, работили вярно 15-20 години в Германия! Каквато беше практиката в доста провинциални гардове през 90-те. Работата стана наедро и никой не може да отрече, че влязоха читави за нашето средно ниво возила. Дори в края на концесията те все още са над средното ниво, за съжаление.

Дали беше оптимално да се правят три пакета с линии "от кол и въже", като работата с единия се забатачи така, че съдът насилствено да налага договора след 8 години? Едва ли.

Сега от много ум, вместо да преподпишат договор с Карат за 3 лв/км, ще подписват анекси за 3.60 пред угрозата просто да спират линии (както беше с А84, 404 и др., докато намерят шофьори). Защото всеки глупав пролетарски ентусиазъм по традиция завършва с провал.

18
Разни / Re: ПОЛИТИКА=?
« on: 20.05.2017, 19:19:38 »
Ето анимация от движението на радиоактивния облак през 1986: https://www.youtube.com/watch?v=oZ74Rqh7yDE

За огромно съжаление на руснаците при експлозията вместо преобладаващите през сезона западни ветрове да отнесат облака навътре в СССР и всичко да бъде потулено, облакът тръгва с югоизточни ветрове към Швеция, където първоначално е засечен и е вдигната тревога. След този момент вече няма как аварията да остане вътрешна работа.
Най-подсъдното за нашите комунисти (всъщност едно от малкото дела, завършило с осъдителна присъда) е, че мощен облак не връхлита върху България през първите дни и време за реакция е имало. И не е толкова важно, дали е падал върху главите на манифестиращите (те повечето са били с чадъри, бяха изключително лоши и дъждовни празнични дни), а върху всички растения. Самият неоспорим факт, че министърът на отбраната ген. Джуров е реагирал и е взел мерки, означава, че и в другите обществени сектори това можеше да бъде направено. Още повече при преобладаващата фактически държавна собственост и управление в селското стопанство.

Колкото до вредността, имам едно съвсем ясно доказателство - котката ни в Русе, роди мъртви котенца - по-точно - недоразвити зародишчета, за щастие тя оцеля. Като се има предвид, че беше отглеждана в апартамент (т.е. не е излизала, за да вали дъжд върху козината и) и консумираше предимно печена замразена океанска риба, само водата е убила бебетата в корема и.

Ако изобщо може да бъде някакво оправдание, упреци за невзети адекватни мерки има и във Франция, където под натиска на ядреното лоби правителството също приема щраусова тактика.

19
Стара София / Re: Ретро снимки
« on: 19.05.2017, 00:07:19 »
Чак мир и спокойствие никога не е имало. Лошата поддръжка на сградите и стаите винаги е била характерна черта на този "град".

А причината за презастрояването идва още от 60-те. Тогава, когато партия и държава е било едно и също, територията за Студентски град се определя с партийно решение, което не се узаконява като собственост на Министерството на образованието - тогава МНП. Т.е. кампус юридически никой не е правил. При липсата на нотариален акт за собственост всичко се реституира на парче с изключение на самите сгради на общежитията ... и - настоящият резултат.

20
Цък не цък - пак ще внесат предложението за гласуване. И бездруго нямат полезен ход.

Pages: [1] 2 3 ... 577