Poll

Държавен/общински или частен обществен транспорт

Държавен/общински
Частен

Author Topic: Общински или частен обществен транспорт  (Read 22710 times)

sergy

  • Guest
В цял свят се отчита броят превозени пътници и на база на това се заплаща или дотира транспорта. Само тук не е така. Мисля, че затова на шофоьорите (на някои) не им пука за пътниците, пътникът всъщност бави транспорта и пречи да се изпълни графика. Даже в Истанбул преди няколко години имаше нещо като урна за избори. Шофьорът ти проверява билетчето и с усмивка го пуска вътре. Проста работа. Ама работи. В Лондон шофьорът продава и проверява всички билети и карти. Проста работа. Ама работи. Дали може да се повдигне този въпрос пред СКГТ?

Offline difian

  • Урбанистът
  • Moderator
  • Нямам спирка
  • ********
  • Posts: 15515
    • Skype Me™!
    • View Profile
    • Любителска страница на Софийското метро във Facebook!
    • Email
Ами повдигай го- тук единствено можем да го обсъдим! Аз ще започна с два лесни въпроса относно предложението ти- по какъв прост начин виждаш водачите на возилата в час пик да проверяват всичките пасажери !? И второ- каква ще е ползата на транспортните оператори да изпълняват курсове в часовете когато почти няма хора- късните вечер или рано сутрин, когато се случва превозното средство да се лангърка празно и дефакто този курс едва ли ще се избие от пенсионерката или инвалидът с едномесечна карта от 5 лева.Правилното е заплащане на километър, а за културата на извършване на услугата да си има строг контрол и предвидени санкции при нужда.


И накрая, сам си написал на някои, лично аз смятам, че като цяло няма толкова поводи за оплакване от нивото на обслужване!

Offline etnies

  • Модератор
  • Нямам спирка
  • ********
  • Posts: 7101
  • Нощен Експрес
    • View Profile
    • Email
В цял свят се отчита броят превозени пътници и на база на това се заплаща или дотира транспорта. Само тук не е така. Мисля, че затова на шофоьорите (на някои) не им пука за пътниците, пътникът всъщност бави транспорта и пречи да се изпълни графика. Даже в Истанбул преди няколко години имаше нещо като урна за избори. Шофьорът ти проверява билетчето и с усмивка го пуска вътре. Проста работа. Ама работи. В Лондон шофьорът продава и проверява всички билети и карти. Проста работа. Ама работи. Дали може да се повдигне този въпрос пред СКГТ?

Пътници се броят трудно. С километрите поне работата е ясна. Пък и в крайна сметка основният разход на ПС е гориво, откъдето се изчислява себестойност на услугата на километър, а не на пътник.

Offline LG_

  • Строител
  • Модератор
  • Нямам спирка
  • ********
  • Posts: 3504
  • for a better infrastructure
    • ICQ Messenger - 354966774
    • View Profile
    • Email
В цял свят се отчита броят превозени пътници и на база на това се заплаща или дотира транспорта. Само тук не е така.

Тука не си съвсем прав.
В разсъждението има логика до толква, колкото да се оптимизират маршрутите и интервалите на превозните средвства.
И недей да смяташ, че щом си видял някъде пътниците да се качват само от вратата при шофьора и си купуват билет от него, че това означава че той ги брои или му плащат пропорционално на качилите се.
Ако спориш с идиот, вероятността той да прави абсолютно същото е много голяма.(Марк Твен)

Quote from: geogregor
Underground trains already resemble more of the cattle transports than transportation system for humans.
Actually cattle could never be transported in such awful conditions due to animal welfare regulations. But no one gives a damn about how Londoners travel!

Offline tiristor

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 6122
  • За пускане на БГ-1300 по линии 4 и 11!
    • View Profile
    • Email
Ок, но невъзможно. Шофьор на ТБ5 с +6 на Попа да тръгне да пуска билетчета в кутийка просто няма как да стане ;) Това за Търговище или Сливен - ок, но не и за София.

Offline София 70

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 7945
    • View Profile
Докато гратисчиите са повече от 0.01 %.

Offline Ivo

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 11265
    • View Profile
    • Email
Хайде тук можем да коментираме дали предпочитате държавен/общински или частен обещствен транспорт. Какви са предимствата и недостатъците при едните и при другите, къде е по-добра организацията, поддръжката и др. Има и анкета да се видят предпочитанията. Може да се разчистят останалите теми от оффтопика.

« Last Edit: 14.08.2011, 16:28:14 by Repcho »
Човекът е човек, когато е на път

Фен на автобусите ЧАВДАР

Offline emm_1968

  • Trams Doctor
  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 4610
    • View Profile
Нека да се уточни дали въпросът засяга сегашното положение в София или става въпрос по принцип? Това е важно защото, ако е за сегашното положение, то има примери (положителни и отрицателни) и в двете посоки, тази тема ще набъбне до 50 -60 страници за дни ... Но, ако е по принцип - тогава става въпрос на бъдеща политика на Столична община ... и ние като данъкоплатци и избиратели трябва да се изкажем по въпроса.
Символите на нашия град са Витоша, кестените и трамваите.

С такива любители на МГТ врагове не му трябват.

Offline DidoGO

  • Маниак
  • ******
  • Posts: 543
    • View Profile
    • Email
Категорично частен. Наскоро попаднах на информация, че цената която се плаща на частниците в София за километър пробег е аналогична на тази на която ни возят и общинските автобуси. Което ме накара сериозно да се замисля как така едните изплащат новите си автобуси и парите им стигат, а другите ни возят в икаруси мой набор. Като допълнителен плюс отчитам и, че контролът над частния обществен транспорт може да е значително по-ефективен. Вариантът, приет в София е оптимален - да се плаща на километър пробег. В други големи градове ( Варна, Пловдив, Русе, Стара Загора, Велико Търново, Пазарджик и т.н ) където операторите извършват дейността си самостоятелно и в конкуренция се наблюдават проблеми, които при софийското решение ги няма.

Offline ozzy

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 11558
    • View Profile
Ако става въпрос за автобусен (то останалите видове са общински), според мен не може да се каже еднозначно. При отдадените на концесия линии имаме няколко лоши примера - Сиббус, Ивкони, Еридантранс. Определено не бих желал такова обслужване като тяхното.
От обслужването на Карат съм по-скоро доволен, макар че има какво да се желае още. Като поддръжка според мен са на добро ниво, ремонтите се правят качествено. Автобусите през зимата са винаги отоплени, някои имат и климатик. За късите рейсове по 204 и селските са виновни изцяло от Общината. Иначе съмнението, че концесията е уредена по втория начин, си остава. Само пуснаха записа с Велизар и нищо и половина.
Подизпълнителят им (забравих му името) по 72 и 73 също е на прилично ниво.
Положението в Автото за мен е трагично. Всеки краде, затова няма пари за нови автобуси и качествена поддръжка (това с краденето е вреден навик от комунизма - държавното (общинското) е общо, следователно е ничие и всеки може да си присвоява каквото и както намери за добре). Няма смисъл да обяснявам за липсата на части, псевдо-ремонтите, липсата на горива преди 2 месеца, старите таралясници, които не си знаят километрите...
Който върви след стадото, той гази в лайната му.

call.sofia.bg - сигнализирайте за всякакви нередности Столична Община

Offline Kaiser Kar

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 4319
  • НЕ! на мърльовците
    • View Profile
Категорично частен. Наскоро попаднах на информация, че цената която се плаща на частниците в София за километър пробег е аналогична на тази на която ни возят и общинските автобуси. Което ме накара сериозно да се замисля как така едните изплащат новите си автобуси и парите им стигат, а другите ни возят в икаруси мой набор. Като допълнителен плюс отчитам и, че контролът над частния обществен транспорт може да е значително по-ефективен. Вариантът, приет в София е оптимален - да се плаща на километър пробег. В други големи градове ( Варна, Пловдив, Русе, Стара Загора, Велико Търново, Пазарджик и т.н ) където операторите извършват дейността си самостоятелно и в конкуренция се наблюдават проблеми, които при софийското решение ги няма.


Според моята информация пък цените изобщо не са аналогични - частниците на книга получават доста повече пари. А услугата, която предоставят (съжалявам, че се повтарям), не е аналогична на тези повече пари, които получават - соло автобуси. Софийският модел изобщо не е добър, защото ако в провинцията си правят договорите така, че превозвачът да е задължен да покрива определени изисквания за капацитета на автобусите/тролейбусите, то тук поръчките се обявяват в услуга превозвачите - защото никой няма да иска да обслужва със съчленени автобуси. А експерименти отпреди 20 години са показали, че много автобуси на малък интервал (което така или иначе не се прави) не решава въпроса.
Аз съм категорично ЗА общински транспорт. Изградената инфраструктура на Автотранспорта не би следвало да отиде по дяволите. Напротив, според мен трябваше да се наливат пари там, за да се извади от калта.
"На кровове Београда слетела су нова јата телевизијских антена. Оне кљуцају невидљиве телевизијске таласе и носе црно-бела и шарена јаја"

Offline ozzy

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 11558
    • View Profile
Не трябва просто да се наливат пари ей така, а да се вижда за какво конкретно отиват, иначе ще продължаваме да сме на същия хал. Трябва по-здрав контрол.
Който върви след стадото, той гази в лайната му.

call.sofia.bg - сигнализирайте за всякакви нередности Столична Община

Offline DidoGO

  • Маниак
  • ******
  • Posts: 543
    • View Profile
    • Email

Според моята информация пък цените изобщо не са аналогични - частниците на книга получават доста повече пари. А услугата, която предоставят (съжалявам, че се повтарям), не е аналогична на тези повече пари, които получават - соло автобуси. Софийският модел изобщо не е добър, защото ако в провинцията си правят договорите така, че превозвачът да е задължен да покрива определени изисквания за капацитета на автобусите/тролейбусите, то тук поръчките се обявяват в услуга превозвачите - защото никой няма да иска да обслужва със съчленени автобуси. А експерименти отпреди 20 години са показали, че много автобуси на малък интервал (което така или иначе не се прави) не решава въпроса.
Аз съм категорично ЗА общински транспорт. Изградената инфраструктура на Автотранспорта не би следвало да отиде по дяволите. Напротив, според мен трябваше да се наливат пари там, за да се извади от калта.

Поръчките са направени калпаво, но това не опорочава системата като такава. Опитай се изброените горе градове да си купиш дневна или месечна карта за цялата мрежа - не може. Още един минус на раздробяването.

Offline Knoxville

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 6342
    • View Profile
Много е малка базата за сравнение. Предполагам обаче за всички е безспорно, че състоянието на Каратските Конекта например е в пъти по-добре от тези на автото.

Offline Kaiser Kar

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 4319
  • НЕ! на мърльовците
    • View Profile
Quote
Не трябва просто да се наливат пари ей така, а да се вижда за какво конкретно отиват, иначе ще продължаваме да сме на същия хал. Трябва по-здрав контрол.

Това имах предивид. Да се затегне контролът и да се вдигне дружеството на крака. Това може да стане като се спре с тези криминални ОР и се квалифицира персоналът по поддръжката, върху който да се упражнява контрол. Нови стари автобуси също биха свършили работа като за начало - щом в Ел.транспорта може, защо да не може и тук?
"На кровове Београда слетела су нова јата телевизијских антена. Оне кљуцају невидљиве телевизијске таласе и носе црно-бела и шарена јаја"

Offline DidoGO

  • Маниак
  • ******
  • Posts: 543
    • View Profile
    • Email

Това имах предивид. Да се затегне контролът и да се вдигне дружеството на крака. Това може да стане като се спре с тези криминални ОР и се квалифицира персоналът по поддръжката, върху който да се упражнява контрол. Нови стари автобуси също биха свършили работа като за начало - щом в Ел.транспорта може, защо да не може и тук?

Релсовите превозни средства поради спецификата си имат по-дълъг експлоатационен живот. Трудно е да се сравнява 20-годишен влак, метровлак или трамвай с 20-годишен автобус.

Offline Kaiser Kar

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 4319
  • НЕ! на мърльовците
    • View Profile

Това имах предивид. Да се затегне контролът и да се вдигне дружеството на крака. Това може да стане като се спре с тези криминални ОР и се квалифицира персоналът по поддръжката, върху който да се упражнява контрол. Нови стари автобуси също биха свършили работа като за начало - щом в Ел.транспорта може, защо да не може и тук?

Релсовите превозни средства поради спецификата си имат по-дълъг експлоатационен живот. Трудно е да се сравнява 20-годишен влак, метровлак или трамвай с 20-годишен автобус.

Но при всички положения един О405 Г ще е по-добре от сегашните икаруси и хюлиези на издихание.
"На кровове Београда слетела су нова јата телевизијских антена. Оне кљуцају невидљиве телевизијске таласе и носе црно-бела и шарена јаја"

Offline DidoGO

  • Маниак
  • ******
  • Posts: 543
    • View Profile
    • Email

Но при всички положения един О405 Г ще е по-добре от сегашните икаруси и хюлиези на издихание.

Няма спор за това. Но най-добре е нов автобус, 3 лева на километър пробег и всички доволни.  ;)

Online Tony

  • Защо пиша толкова много?
  • ********
  • Posts: 2677
  • 4162 и 8155 - най-добрите автобуси във Варна!
    • Skype Me™!
    • View Profile
    • Форум за градски Транспорт Варна
Аз също предпочитам частници. Може да нямат голяма база, опит и инфраструктура, но поне се стараят на пътниците да им е по-приятно, по-чисто и комфортно.
Общинските фирми може да имат по-голям бюджет, по-голяма материална база и т.н., но откъм обслужване не се справят много добре, и в София и във Варна автобусите на общинските фирми са с лоша хигиена. Отделно се източват и се краде от управляващия персонал.

Моите галерии със снимки - тук и тук

Offline difian

  • Урбанистът
  • Moderator
  • Нямам спирка
  • ********
  • Posts: 15515
    • Skype Me™!
    • View Profile
    • Любителска страница на Софийското метро във Facebook!
    • Email
Като цяло градският транспорт е обществена услуга, която се осигурява от общината. Изцяло пазарен принцип в България не се сещам да има. Освен от билети, и във Варна и в Пловдив се дават и субсидии. В маршрутките май има нещо пазарно, не че не са на две-три фирми и не са си разпределили пазара в картелно споразумение, навярно не без участието и на общинската администрация. Така че от тази гледна точка частно/публично няма. Услугата я заплащаме частично ние с билета и се доплаща от Общината или Държавата чрез субсидии и други.

Тук вече въпросът е, по-добре ли е общината да притежава собствена транспортна фирма и автобуси, или чрез вид публично-частно партньорство да предостави услугата за изпълнение на частно лице. Практиката е доказала, че частникът поддържа по-добре собствеността си, но това не означава и че изпълнява съвестно задълженията си по договор. Затова общината трябва да изисква и провежда строг контрол върху това, за което дава пари.

Така, за мен най-добрият вариант е изцяло частни оператори чрез ПЧП и при строг контрол. Заплащането на километър пробег натоварва публичният участник с целия риск от мероприятието, затова бих подкрепил историята от Пловдив, Варна, Търново и другаде, превозвачът да прибира и печалбата от билетите и тя да му е зависима от пътникопотока. Но пак се иска някаква компромисна схема и много здрав контрол, да ги нямаме Търновските циркове с гоненици, изпреварваници, телефони и заплахи.

Ел. транспортът е скъп като инвестиция и с несигурна възвръщаемост, не е и мобилен като автобусите. Ако може с подкрепата на ЕС да се поддържа от общински дружества май ще е по-добре. Единственият частен ел.транспорт в България е в Русе. Аз имам наблюдения по снимки и съм с горе-долу смесени чувства, клонящи към положителни, но май масата от хората тук, имащи и пряк досег не мислят така.