Author Topic: Тролейбусни маршрути през годините  (Read 28512 times)

Offline mlk

  • Защо пиша толкова много?
  • ********
  • Posts: 2566
    • ICQ Messenger - 110536592
    • View Profile
    • Email
Пускам тази тема за да могат хората да се запознаят с маршрутите на тролейбусните линии от създаването им досега. Пускам ги с уговорката, че някои дати ще бъдат уточнени от писмените ми материали, които точно в момента не са ми налични. Също така, за промените от последните години (2004-2008) може да има някакви неточности, понеже ме домързя да се ровя, но и те ще бъдат коригирани. Всякакви коментари и корекции са добре дошли. Ако темата се окаже интересна, ще пусна аналогична и за трамвайните маршрути:

[актуалната версия се намира се няколко мнения по-надолу]
« Last Edit: 09.09.2008, 09:45:27 by mlk »

Offline mlk

  • Защо пиша толкова много?
  • ********
  • Posts: 2566
    • ICQ Messenger - 110536592
    • View Profile
    • Email
Както и групирано по маршр. промени:

1966г.   тб.3 удължен до т-р Иван Вазов
1966г.   тб.2 удължен до Мотописта
1971г. - трасе до Младост, но няма индикация дали тб.5 е бил удължен дотам или просто се е строяло тб. трасе преди да решат да правят реконструкция на бул.Ленин, заради която тб. трасе по него отпада
1974г.   тб.1 вече не минава през Ц.Гара (това става заради ремонта на Ц.Гара. Вероятно преди започването на ремонта, тб.1 е бил отколонени директно по Сливница и в крайна сметка си е останал така)
1976г.   тб.3 скъсен до пл.Ал.Невски
1978г.   тб.2 удължен до Борово, тб.4 удължен до ул.Дойран
тук е момента, в който в София има само 4 тб. линии - 1, 2, 3 и 4.
1978г.   открит тб.6 - Ст.Гара - Люлин 1, тб.1 от кръгов върви до 5-та гр. б-ца
1979г.   открит тб.7 - пл.Ч.Топче - ул.Дойран
1980г.   тб.6 удължен до Люлин 3
1982г.   тб.3 отклонен до Х.Димитър, тб.4 и тб.7 закрити, тб.9 открит от Ст.Гара до Борово (възможно е това да е станало на 9.9.1981г. по политически причини. Със сигурност е след Юни 1981г, и преди следващия Юни.
1985г.   тб.7 открит от кино Одеон до Люлин 3.
1986г.   тб.5 открит от Ст.Гара до Младост 1
1986г.   тб.3 скъсен до пол.Ч. Топче, тб.8 закрит (възможно е да не са достигали тролейбуси в даден период и когато вкарват многото Икаруси, чак тогава да възстановяват тб.8)
1986г.   тб.6а открит от Ст.Гара до Люлин 10, тб.7а открит от Ст.Гара до Люлин 3
1987г.   тб.4 открит от Дружба 1 до 4-ти километър
1988г.   тб.4 удължен до Ст.Гара
1988г.   тб.3 отново удължен до Х.Димитър, тб.8 удължен до Х.Димитър
1988г.   тб.5 и 7 обединени в тб.5 от Люлин 3 до Младост 1, тб.7а става тб.7
25.1.1989г.   тб.3 преместен вместо до Левски - до Окр. б-ца, тб.8 закрит (според датата на първите разкопки на Ботевградско шосе около Слатинска река)
1989г.   тб.6а става тб.10
1989г.   тб.2 удължен до Бъкстон
1989г.   тб.11 открит от Борово до Дружба 1 (възможно е да е станало при откриването на трасето до Бъкстон)
вероятно пролетта на 1989г.   тб.5 скъсен от Младост 1 до 5-та гр. б-ца, тб.7 става тб.12, тб.7 става с маршрут Люлин - Р.Паметник - Ст.Гара (причината е, че на картата с данни спрямо 30.6.1989г., още си личи предишната конфигурация, т.е. вероятно не са имали много време да нагласят нещата)
1990г.   тб.11 преместен от Г.Делчев до Дружба 1
1991г.   тб.3 преместен вместо до Х.Димитър - до депо Левски (чувал съм и за период с маршрут Левски-Младост)
1992г.   тб.1 удължен до депо Левски, тб.3 върнат до Х.Димитър
1992г.   тб.4 преместен вместо до Дружба 1 - до Дружба 2
199?г.   тб.5 преместен вместо до 5-та гр. б-ца - до н-з Надежда
около 1.5.1993г.   тб.10 закрит (в съобщението за закриване се споменават само 3 и 12)
1.5.1993г.   тб.3 и 12 закрити
1994г.   тб.5б открит от Окр.б-ца до н-з Надежда, тб.11 променен от Ст.Гара до Дружба 1, тб.8 открит от ВВМИ до Г.Делчев
1995г.   тб.4 удължен до Х.Димитър
1998г.   тб.8 удължен до кино Одеон
2000г.   тб.7 скъсен от Ст.Гара до н-з Надежда, тб.7а открит от Ст.Гара до Люлин 3 (на практика нещата са свързани с "мазаницата" около ремонта на бул.Сливница тогава)
2001г.   тб.7 променент на тб.10, тб.7а променен на тб.7, тб.8 удължен до Окр. б-ца, тб.5б закрит
Август 2001г.   тб.1 удължен до ж.к. Левски
около 2005г.   тб.10 закрит
12.8.2006г.   тб.3 открит от Ст.Гара до н-з Надежда
14.12.2006г.   тб.3 закрит
2.4.2007г.   тб.12 от Х.Димитър до депо Левски
2.11.2007г.   тб.12 закрита
1.6.2009г.   тб.7 преместен до кино Одеон.

« Last Edit: 26.05.2009, 17:02:31 by mlk »

Offline greg

  • Наистина съм луд
  • *******
  • Posts: 1154
    • View Profile
 БРАВО! За пълно събраната и добре подредена информация.
 Може би само трябва да се допълни, че наследникът на П Тб 1 е обиколен до около 1972-3 г. и минава през централна гара. Това забелязах на първо гледане.

Online blagun

  • Модератор
  • Нямам спирка
  • ********
  • Posts: 12733
    • View Profile
    • Email
И да се добави "великият експеримент" през 2007 с ТБ12: Х.Димитър-депо Левски

Тб 1 е обиколен до около 1972-3 г. и минава през централна гара. Това забелязах на първо гледане.
ТБ1 беше обиколен по Сливница до откриването на ТБ6 през 1978. Вероятно при започване на строежа на Централна гара са съкратили кръга.

Мисля, че след промяна на ТБ трасе по Дойран вместо по Трайчо Китанчев (1978) ТБ2 и 4 ходеха до Борово, а ТБ7 като съкратен вариант на ТБ2 беше до завоя в началото на Дойран.

Като пуснаха трасето по долната част на Раковска (1982), се ликвидираха жиците около Ал.Невски и пред Паметника на незнайния войн, откри се ТБ9, закри се ТБ4, а ТБ 2,7,3 и 8 се промениха. Тук трябва да се уточни, че до 1982 ТБ 2 и 7 вървят по Раковска, а оттогава - по В.Левски. Затова четворката стана ненужна.
« Last Edit: 08.09.2008, 18:21:19 by blagun »

Offline mlk

  • Защо пиша толкова много?
  • ********
  • Posts: 2566
    • ICQ Messenger - 110536592
    • View Profile
    • Email
БРАВО! За пълно събраната и добре подредена информация.
 Може би само трябва да се допълни, че наследникът на П Тб 1 е обиколен до около 1972-3 г. и минава през централна гара. Това забелязах на първо гледане.

Това си е отбелязано още на първия ред.
Иначе ето и малко любопитни числа:

http://picasaweb.google.com/manchokapitancho/GTVestnici?authkey=us_UYI8l5TE#5243678184416719090
http://picasaweb.google.com/manchokapitancho/GTVestnici?authkey=us_UYI8l5TE#5243678249986226178
http://picasaweb.google.com/manchokapitancho/GTVestnici?authkey=us_UYI8l5TE#5243678309182973650

Offline tiristor

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 6122
  • За пускане на БГ-1300 по линии 4 и 11!
    • View Profile
    • Email
Страхотна информация, много благодаря :fan:
Единствено се съмнявам, че ТБ10 беше закрит през 2005г. По-скоро есента на 2004 заедно със ЗиУтата си замина.

Offline mlk

  • Защо пиша толкова много?
  • ********
  • Posts: 2566
    • ICQ Messenger - 110536592
    • View Profile
    • Email
Мерси за корекцията! Ще го оправя за следващата версия.

Offline mlk

  • Защо пиша толкова много?
  • ********
  • Posts: 2566
    • ICQ Messenger - 110536592
    • View Profile
    • Email
Ето я и актуалната версия:

Г
1941г.   Горнобански път - Горна Баня
1960г.   Закрит
   
П   
1947г.   Ст.Гара - Руски Паметник
1.1.1959г.   Ц.Гара - Ст. Гара - Руски Паметник - Ц.Гара
   
Т   
1949г.   Ст.Гара - гара Сердика
1.1.1959г.   закрит
   
Л   
1951г.   гара Подуяне - кв.Левски
   
ХД   
1952г.   ВВМИ - Х.Димитър
   
С   
14.11.1949г.   пл.Нар.Събрание - 4-ти километър
1957г.   удължен до т-р Иван Вазов
1960г.   клон 2 от Р.Паметник до 4-ти километър
   
И   
11.1951г.   Триъгълника - Илиянци
1960г.   закрит
   
тб.1   наследява линия П
1974г.   Ст.Гара - Руски Паметник - Ст.Гара
1978г.   Ст.Гара - Руски Паметник - 5-та гр. б-ца
1992г.   депо Левски - 5-та гр. б-ца
8.2001г.   ж.к. Левски - 5-та гр. б-ца
   
тб.2   наследява линия ХД
1966г.   Мотописта - Х.Димитър
1978г.   Борово - Х.Димитър
1989г.   Бъкстон - Х.Димитър
   
тб.3   наследява линия Л
1966г.   т-р Иван Вазов - кв. Левски
1976г.   пл. Ал. Невски - кв. Левски
1982г.   Х.Димитър - кв. Левски
1986г.   пл. Ч.Топче - кв. Левски
1988г.   Х.Димитър - кв. Левски
1989г.   Х.Димитър - Окръжна б-ца
1991г.   депо Левски - Окръжна б-ца
1992г.   Х.Димитър - Окръжна б-ца
1993г.   закрит
2007г.   Ст.Гара - н-з Надежда
2007г.   закрит
   
тб.4   наследява линия клон 1 на линия С
   т-р Иван Вазов - 4-ти километър
1966г.   закрит
1974г.   Сточна гара - Мотописта
1978г.   Сточна гара - ул. Дойран
1982г.   закрит
1987г.   4-ти километър - Дружба 1
1988г.   Сточна гара - Дружба 1
1992г.   Сточна гара - Дружба 2
1995г.   Хаджи Димитър - Дружба 2
   
тб.5   наследява клон 2 на линия С
1974г.   закрит
1986г.   Сточна гара - Младост 1
1988г.   Люлин 3 - Младост 1
1989г.   5-та градска б-ца - Младост 1
?   н-з Надежда - Младост 1
   
тб.5б   
1994г.   Окръжна б-ца - н-з Надежда
1997г.   Окръжна б-ца - ген. Столетов - н-з Надежда
2001г.   закрит
   
тб.6   
1978г.   Сточна гара - Люлин 1
1980г.   Сточна гара - Люлин 3
   
тб.6а   
1986г.   Сточна гара - Люлин 10
1989г.   закрит
   
тб.7   
1979г.   пл.Ч. Топче - ул. Дойран
1982г.   закрит
1985г.   кино Одеон - Люлин 3
1988г.   Сточна гара - Люлин 3
1989г.   Сточна гара - Р.Паметник - Люлин 3
2000г.   Сточна гара - н-з Надежда
2001г.   Сточна гара - Люлин 3
2009г.   кино Одеон - Люлин 3
   
тб.7а   
1986г.   Сточна гара - Люлин 3
1989г.   закрит
2000г.   Сточна гара - Люлин 3
2001г.   закрит
   
тб.8   
1980г.   пл. Ал. Невски - Сухата Река
1982г.   пл.Ч. Топче - Сухата Река
1986г.   закрит
1988г.   Хаджи Димитър - Сухата Река
1989г.   закрит
1994г.   ВВМИ - Гоце Делчев
1998г.   кино Одеон - Гоце Делчев
2001г.   Окръжна б-ца - Гоце Делчев
   
тб.9   
1982г.   Сточна гара - Борово
   
тб.10   
1989г.   Сточна гара - Люлин 10
1992г.   закрит
2001г.   Сточна гара - н-з Надежда
2004г.   закрит

тб.11   
1989г.   Борово - Дружба 1
1990г.   Гоце Делчев - Дружба 1
1994г.   Сточна гара -Дружба 1
   
тб.12   
1989г.   Сточна гара - Люлин 3
1992г.   закрит
2.4.2007г.   Х.Димитър-депо Левски
2.11.2007г.   закрит
« Last Edit: 26.05.2009, 17:03:05 by mlk »

Offline mlk

  • Защо пиша толкова много?
  • ********
  • Posts: 2566
    • ICQ Messenger - 110536592
    • View Profile
    • Email
Ето и версия в по-разказна форма, в която нещата не са описани енциклопедично, а съм се постарал да дам обяснения на промените или свързани с тях събития.

През 1966г. тролей номер 3 вече се движи от Народен Театър “Иван Вазов” до кв. Левски, 2 до Емил Марков, а 4 е закрит.

След като започва ремонта на Централна гара през 1973г., тролей 1 е пренасочен по бул. Сливница. По същото време се разкрива и тролейбусна

линия 4 от Сточна гара до Емил Марков, а линия 5 е закрита заради строежа на бул.Ленин.

От 1977г. до закриването и през 1989г., линия 3 е обект на чести промени. Най- напред, през 1977г. се скъсява до пл.Ал.Невски.

2 години по- късно е отркито трасето до жк.Борово. До там вече се движи тролей 2, а тролей 4 и тролей 7 до ул.Дойран. В другата посока тролей 7

се движи до пл.Черешово топче. За разлика от тролей 2 минаващ по ул.Раковски, 7 минава покрай Софиийски Университет.

През 1978г., в строящия се тогава жк. Люлин е пуснат тролей 6 от първа част до Сточна Гара. 2 години по- късно маршрутът му е удължен до Люлин

3. Също през 1981г. е пуснат и троелей номер 8 от пл.Ал.Невски до Слатинска река.

През 1983г. по ул.Раковски от ул.Козлодуй до пл.Ал.Невски е построено тролейбусно трасе и е пуснат тролей номер 9 от Сточна гара до Борово.

Това довежда до закриване на линии 4 и 7, преместване на линия 2 покрай Софиийски Университет и отклоняване на линии 3 и 8 до кв.Хаджи Димитър.

През 1986г. след повече от 10 години, по бул.Ленин е пуснат тролей 5 от Сточна гара до жк.Младост 1. В другата посока- към Люлин са пуснати още

3 линии 6а, 7 и 7а. Вероятно поради недостиг на тролейбуси, временно за повече от година, линия 8 е закрита. През 1987г. е построено депо Искър

и е пусната линия 4 от депото до 4-ти километър и година по-късно удължена до Сточна Гара. Линии 5 и 7 се обединяват в една и образуват най-

дългата линия съществувала някога в София- от Люлин 3 до Младост 1.

През 1989г. маршрута на тролей 5 се скъсява до н-з Надежда и в Люлин отново се движат 6, 7, 10 (бивш 6а) и 12 (бивш 7а). Тролей 11 пък върви от

Дружба 1 до Борово (от 1990г. до кв.Емил Марков). По това време започва ремонта на бул.Ботевградско шосе и тролей 8 е закрит, а 3 пренасочен

към Окръжна болница. Вероятно така и не се стига до момент, в който да съществуват линии от 1 до 12 без прекъсване.

През 1991г. е разкрито тролейбусно трасе до новото депо Левски. Първоначално линия 3 е изместена да го обслужва, но последствие е върнат до

Х.Димитър и обслужването се поема от линия 1. Година по-късно тролей 4 се пуска до жк.Дружба 2.

През 1993г. са закрити само линии 3, 10 и 12 за разлика от трамваите.

Година по- късно 11 вече не се движи до Емил Марков, а до Сточна гара. Като компенсация, тролей 8 се движи по краткия маршрут Център по

хигиена-Емил Марков. За обслужване на района на Окр. болница се разкрива линия 5б от н-з Надежда до Окр.Болница.

През 1995г. линия 4 се пренасочва от Сточна гара към Хаджи Димитър, три години по-късно 8 се удължава до кино Одеон,

През 1999г. след закриването на автобусна линия 112, тролей 7 вече върви по бул.Сливница без да минава през Руски паметник. Затова пък тролей

10 се движи от н-з Надежда през Руски Паметник до Сточна Гара. 5б се закрива и 8 се удължава до Окр.Болница.

Последната сериозна промяна е удължаването на маршрута на тролей 1 до жк.Левски-Г през 2001г.




Offline x3m

  • Наистина съм луд
  • *******
  • Posts: 1655
    • ICQ Messenger - 319415660
    • View Profile
    • Спирка.org
    • Email
За 11 има още два етпа на скъсявания. Преди да го махнат окончателно от райно на Военна болница, за кратък период същестувваше в следните формати:
1-ви етап: Дружба-Ем. Марков
2-ри етап: Дружба-Военна болница /от този кратък период дори имах табела, но някъде съм я потурчил - вече я търся 2 години и не я откривам/
3-ти етап: Дружба-ул. Кракра /това се случи със сигурност след съкращавеното му от Военна болница, не съм сигурен обаче дали не съвпадна с някакъв ремонт, който да попречи да отива директон към Сточна гара. Този вариант просъщестувва едва едно лято, но въпреки това си имаше табелки отпечатани за него/
4-ти етап: Дружба-Сточна гара

Offline mlk

  • Защо пиша толкова много?
  • ********
  • Posts: 2566
    • ICQ Messenger - 110536592
    • View Profile
    • Email
мда, прав си. Специално за Кракра знаех, макар и да не се сетих да го сложа, но за до ВВМИ нямах информация. Явно когато е бил скъсен до ВВМИ, тогава е разбит на 2 части - 8 и 11. То е и обяснимо предвид пътникопотока в онзи период. Иначе се радвам, че в крайна сметка го гарираха на Сточна, понеже така си е доста полезен маршрут.
Ще трябва да ги добавя и тези, които писа.

Offline x3m

  • Наистина съм луд
  • *******
  • Posts: 1655
    • ICQ Messenger - 319415660
    • View Profile
    • Спирка.org
    • Email
Пропуснахме още нещо - фактът, че докато 11 движеше до Ем. Марков на връщане, в посока Дружба, минаваше покрай стадиона, а не през ректората.

Offline tiristor

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 6122
  • За пускане на БГ-1300 по линии 4 и 11!
    • View Profile
    • Email
Къде е било крайната спирка на ТБ 8 в Сухата река?

Offline mlk

  • Защо пиша толкова много?
  • ********
  • Posts: 2566
    • ICQ Messenger - 110536592
    • View Profile
    • Email
Тм.8 е въртял на Слатинска река. Там си е имало къде да се върти. Даже ако не бъркам (CKD да ме поправи), двуетажното сдание, което още си е там е било диспечерския пункт.

Offline greg

  • Наистина съм луд
  • *******
  • Posts: 1154
    • View Profile
 Едва ли някой може да събере по-изчерпателна информация. Затова и казах Браво! Съгласен съм, че щом е написано за ТБ1, че наследява П, значи и първоначално минава през гарата. Само нещо ми се губи от прочетеното, през коя година става онаследяването, по-точно от коя година цифрите стават приемник на буквите  - може би 1960 г.

Offline mlk

  • Защо пиша толкова много?
  • ********
  • Posts: 2566
    • ICQ Messenger - 110536592
    • View Profile
    • Email
Доста данни са вадени с принципа на стесняване на интервалите. Снимките от книгата са от "60-години блабла" и там както се вижда, няма и помен от числа, а са си с букви. Също така ги има линии Г и И все още.
Същевременно, на една мини карта от 1962г., тролейбусните линии са вече с цифри и са 1,2,3,4 и 5. Други няма. Като имаме предвид техническото забавяне, вероятно 1961г. са били с цифри. Т.е работата се е случила около 1960-61г. като силно подозирам, че Г и И са закрити в същия момент, в който са променени линиите да са с числа.

На помощ идва и факта от трамвайните данни - "1961г.- Триъгълника-Илиянци (6321м)", т.е тролейбусната линия първо е закрита и след това е започнал строежа на трамвайното трасе. Освен това, тогава до Илиянци тръгва 31 (сегшния 83), докато вместо Г тръгва 25 (сега 60), така че може и Г да е спряна по-рано като междувременно са открити автобусни линии от 26 до 30.

Online blagun

  • Модератор
  • Нямам спирка
  • ********
  • Posts: 12733
    • View Profile
    • Email
През 1983г. по ул.Раковски от ул.Козлодуй до пл.Ал.Невски е построено тролейбусно трасе и е пуснат тролей номер 9 от Сточна гара до Борово.

Това довежда до закриване на линии 4 и 7, преместване на линия 2 покрай Софиийски Университет и отклоняване на линии 3 и 8 до кв.Хаджи Димитър.
Тази промяна стана при всички случаи през учебната 1981/82 г. Тогава живеехме на квартира на Иван Асен ІІ и ходехме на студентски стол на площад Славейков - хващахме ТМ4 и 10 до Паметника Левски и оттам - ТБ2 и 7. След промяната задачата ни се усложни, тъй като до Операта е 1 спирка повече и се ходи между двете спирки.
Не може да е било през 1983, тъй като тогава бяхме на друга квартира и ходехме да ядем в Консерваторията.

Offline mlk

  • Защо пиша толкова много?
  • ********
  • Posts: 2566
    • ICQ Messenger - 110536592
    • View Profile
    • Email
Да. Може даже да се забележи, че на другите две места съм си писал 1982г., а разказното е copy/paste от старт текст, който явно не съм прегледал добре. Прав си, че е 81/82 и даже си мисля, че е първата половина на 1982г., но не съм 100% сигурен.

Offline CKD

  • --=БМ-РК=--
  • Модератор
  • Нямам спирка
  • ********
  • Posts: 6776
    • View Profile
На Сухата река в действителност двуетажното здание което стои е било РДЦ.
Иначе ЗиУ-тата по 10 спряха когато есента на 2003 линията се пое от Искър а иначе мисля че я закриха юни 2004 г.

Offline mlk

  • Защо пиша толкова много?
  • ********
  • Posts: 2566
    • ICQ Messenger - 110536592
    • View Profile
    • Email
Днес се сдобих с още една карта от 1966г., но явно е с по-ранен транспорт. На база на информацията от нея се оказва, че за известен период от време тб.3 и тб.4 са се засекли и са въртели на т-р Иван Вазов заедно. Също така явно точно през 1966 тб.2 към Х.Димитър спира да минава по Уошбърн и маршрутът му се удължава в актуалния му вид.