Author Topic: История на трамвайната мрежа  (Read 11527 times)

Offline mlk

  • Защо пиша толкова много?
  • ********
  • Posts: 2566
    • ICQ Messenger - 110536592
    • View Profile
    • Email
десетина мнения по-надолу се намира актуализираната версия.
« Last Edit: 26.09.2008, 16:34:12 by mlk »

Offline x3m

  • Наистина съм луд
  • *******
  • Posts: 1655
    • ICQ Messenger - 319415660
    • View Profile
    • Спирка.org
    • Email
Re: История на трамвайната мрежа
« Reply #1 on: 24.09.2008, 19:20:48 »
Да коментираме някои неточности:
бул.М.Луиза- ул.Г.Игнатиев е от по-късен период, не от 1901
Първоначално трасето е по ул. Алабин покрай градинката на сегашния хотел Рила по Гурко.

Трасето до по бул. Руски до Орлов мост в някакъв етап е правило ляв завой по ул. Сан Стефано и е стигало мисля до Шипка или кръстовището преди него (това, което е между БНТ и Шипка).

Имало е линия до депо Клокотница от страната му към централна гара.

Имало е трети коловз по Стамболийски в частта между Възраждане и св. Неделя, която се е използвало само за преминаването на мотрисите от приоритетната 5-та линия.

Offline mlk

  • Защо пиша толкова много?
  • ********
  • Posts: 2566
    • ICQ Messenger - 110536592
    • View Profile
    • Email
Re: История на трамвайната мрежа
« Reply #2 on: 24.09.2008, 19:32:17 »
Да коментираме някои неточности:
бул.М.Луиза- ул.Г.Игнатиев е от по-късен период, не от 1901
Първоначално трасето е по ул. Алабин покрай градинката на сегашния хотел Рила по Гурко.

Трасето до по бул. Руски до Орлов мост в някакъв етап е правило ляв завой по ул. Сан Стефано и е стигало мисля до Шипка или кръстовището преди него (това, което е между БНТ и Шипка).

Имало е линия до депо Клокотница от страната му към централна гара.

Имало е трети коловз по Стамболийски в частта между Възраждане и св. Неделя, която се е използвало само за преминаването на мотрисите от приоритетната 5-та линия.

Линията по Шипка е описана в първия пост:

Орлов мост- Военно училище
---------------------------------------
съществува от 1906г. до 1940г.

Линията за тм.5 действително не съм я писал.

По графа си я има линията още от 1901г., макар и в началото да е правила малко въртели и да не е била по Алабин.

А линията до депо Клокотница от страната му към централна гара не знам дали трябва да се класифицира като трамвайно трасе на редовна линия от ГТ ?!?

Offline x3m

  • Наистина съм луд
  • *******
  • Posts: 1655
    • ICQ Messenger - 319415660
    • View Profile
    • Спирка.org
    • Email
Re: История на трамвайната мрежа
« Reply #3 on: 24.09.2008, 20:13:42 »
За Клокотница не мога да кажа нищо - изключително оскъдна ми е информацията и не мога да кажа дали е била просто маневрена линия към депото или е имала и други функции.

Имам и един въпрос. Докато действа двореца като такъв, бул. Руски е затворен и градината пред двореца е част от имението на царя.
1-во: този период до кога продължава?
2-ро: по времето на този период от къде е миванала линията до Орлов мост - отзад по Търговска и Московска?

От стари снимки е видно, че има действаща трамавйна линия пред Военния клуб и Народното събрание, но ако градината прегражда директния излаз на Руски с площада пред президенството, откъде са заобикаляли трамавите?

Offline CKD

  • --=БМ-РК=--
  • Модератор
  • Нямам спирка
  • ********
  • Posts: 6776
    • View Profile
Re: История на трамвайната мрежа
« Reply #4 on: 24.09.2008, 20:37:29 »
Редно е да добавим и временното трасе по ул. Струга.

Offline x3m

  • Наистина съм луд
  • *******
  • Posts: 1655
    • ICQ Messenger - 319415660
    • View Profile
    • Спирка.org
    • Email
Re: История на трамвайната мрежа
« Reply #5 on: 25.09.2008, 00:14:43 »
За което за съжаление не разполагаме с никакви архивни кадри :(.
Минавал е точно под прозорците на кооперацията на прабаба ми.

Offline mlk

  • Защо пиша толкова много?
  • ********
  • Posts: 2566
    • ICQ Messenger - 110536592
    • View Profile
    • Email
Re: История на трамвайната мрежа
« Reply #6 on: 25.09.2008, 10:21:20 »
За Клокотница не мога да кажа нищо - изключително оскъдна ми е информацията и не мога да кажа дали е била просто маневрена линия към депото или е имала и други функции.

Имам и един въпрос. Докато действа двореца като такъв, бул. Руски е затворен и градината пред двореца е част от имението на царя.
1-во: този период до кога продължава?
2-ро: по времето на този период от къде е миванала линията до Орлов мост - отзад по Търговска и Московска?

От стари снимки е видно, че има действаща трамавйна линия пред Военния клуб и Народното събрание, но ако градината прегражда директния излаз на Руски с площада пред президенството, откъде са заобикаляли трамавите?
Виж по картите, които качих преди 10-ина дни. Там се вижда горе-долу. Генерално доста време си минава по Цар Освободител трасето и може би причината да го махнат е тази, която казваш, но тук мога само да гадая.


Quote
Редно е да добавим и временното трасе по ул. Струга.

Аз специално писах в първото изречение, че е само за постоянни трасета. Иначе трябва да включим и още няколко  ;)

Offline greg

  • Наистина съм луд
  • *******
  • Posts: 1154
    • View Profile
Re: История на трамвайната мрежа
« Reply #7 on: 25.09.2008, 16:41:22 »
 Благодаря за невероятната тема.
Може би трябва леко да се подреди и доуточни. 
Мисля си, че дадените отсечки, толкова доколкото всички трамвайни маршрути са или минавали, или тръгвали от пл. Свети Крал /днес Света Неделя/, трябва да се доуточнят. Отбелязал съм някои според мен непълноти и неточности.
 напр. "ул.Алабин- бул.Витоша- бул.П.Евтимий"
да бъде пл. Света Неделя - бул.Витоша- бул.П.Евтимий.
 Тази отсечка може би на малко по-късен етап е завивала по Патриарха и е достигала до Фритьоф Нансен.
На по-късен етап, но преди 1924 г. е удъжена до Арсенала, старото колело с/у Хемус. Мисля, че май е изпусната.
 "депо Клокотница- бул.М.Луиза- ул.Алабин"
да бъде гарата - бул.М.Луиза- пл. Свети Крал

3 "бул.М.Луиза- ул.Г.Игнатиев- пл.Журналист  ---------------------------------------
до П.Евтимий трасето съществува още от 1901г.
През 1929г. е удължено до пл.Журналист".

За 1929 г. добре, но през 1901 г. е само до пл. Славейков, по-късно е до Патриарх Евтимий!
 
 
"пл.Св.Неделя - Орлов мост
---------------------------------------
съществува от 1901г. до 1924г."
Съществува до значително по-късно, май до около 1944 г.
Минава по Цар Освободител.

"бул.Хр.Ботев-ул.Пиротска-бул.К.Величков"  .
Трасето е от бул. Мария Луиза.
 
Четейки за трасето към Подуене от паметника Левски, ми се струва, че е изпусната отсечката от Свети Крал по Дондуков.
 
 
бул.Хр.Ботев-бул.Ал.Стамболийски-бул.К.Величков-ул.Атон-Красна Поляна 1500м 
Това трасе (отсечка) също започва от пл. Свети Крал

 
"бул.П.Евтимий- кв.Иван Вазов
Строена е на три етапа. Тя се явява като клон на основната линия, която стига до сегашния х-л Хемус".
Действително може да се каже, че е клон, но продължава след Патриарха направо по Витоша.
 
Също така ми се струва изпуснато трасето по Левски, което прави връзка от Дондуков до Цар Освободител.
 Не трябва да се забравя, че е съществувал в района макар и за кратко трамвай по Шипка от Левски до реката.


Offline greg

  • Наистина съм луд
  • *******
  • Posts: 1154
    • View Profile
Re: История на трамвайната мрежа
« Reply #8 on: 25.09.2008, 16:49:48 »
и още няколко допълнения, четейки втория постинг. 
   
Всъщност не откривам неточности, но не откривам и информация за съществуването на трасе по Ботевградско шосе от Подуене до.... (мисля до реката, но не съм сигурен) някъде през 50-те и 60-те год.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Offline mlk

  • Защо пиша толкова много?
  • ********
  • Posts: 2566
    • ICQ Messenger - 110536592
    • View Profile
    • Email
Re: История на трамвайната мрежа
« Reply #9 on: 25.09.2008, 18:16:23 »
Може би ще взема да преработя списъка, понеже сега той е сортиран по година, а групиране по район ще е може би по-адекватното решение. По този начин ще мога да добавя и вашите забележки и коментари.

Районирането може да бъде следното:
1. Север, включващ:
  1а. от н-з Надежда на север
  1б. от н-з Надежда през гарата до Орландовци (+ до Св.Неделя?)
2. Запад, включващ:
  2а. по Ал.Стамболийски от Хр.Ботев до Люлин включително
  2б. по Пиротска от Хр.Ботев до Зах.Фабрика
  2в. по К.Величков от н-з Надежда до Овча Купел
3. Княжево
4. Юг, включващ:
  3а. от НДК надолу към Ив.Вазов, Хладилника и Борово
  3б. граф Игнатиев, Семинарията, Дървеница
5. Изток, включващ:
  5а. Орлов мост, Гео Милев, Дружба, Военна академия
  5б. Дондуков, Мадрид, Ботевградско шосе

Offline mlk

  • Защо пиша толкова много?
  • ********
  • Posts: 2566
    • ICQ Messenger - 110536592
    • View Profile
    • Email
Re: История на трамвайната мрежа
« Reply #10 on: 26.09.2008, 16:29:58 »
Ето я и новата версия групирана по райони:

ЧАСТ 1:

1. Северен район:
- през 1901г. линията започва от Централна гара и достига до пл.Св.Неделя.
- през 1908г. е построен клон на линията от депо Клокотница по ул.Козлодуй до ул.Дунав.
- през 1925г. линията до ул.Дунав е удължена до кв.Орландовци.
- през 1928г. линията достигаща гарата е удължена до Пета градска болница (тогава Клементинска).
- през 1932г. линията е удължена до кв.Надежда (сегашно ухо при месарницата).
- през 1954г. от кв.Надежда до кв.Връбница е пусната поредната част от линията.
- през пролетта на 1961г. от Триъгълника е построено разклонение достигащо СТЗ.
- през 1968г. клонът до СТЗ е удължен до кв.Илиянци.
- през 1985г. от Връбница до ж.к.Надежда 3 е построена къса отсечка, която се явява крайна в това направление.
- през 1988г. отново от Връбница е пусната нова отсечка, достигаща до Надежда 5.
- през 1989г. от Надежда 5, трасето е удължено до Обеля 2.

2. Западен район:
- през 1901г. линията започва от бул.Кн.М.Луиза и по ул.Пиротска достига до ул.Брегалница.
- през 1923г. линията е удължена до ул.Д.Петков.
- през 1925г. линията е удължена отново - до бул.К.Величков (тогава Габрово).
- през 1927г. е открита нова линия по бул.Ал.Стамболийски, достигащ Владайска река.
- през 1928г. основният клон е удължен по бул.Сливница до гара Захарна фабрика.
- през 1930г. от Владайска река линията е удължена до ул.Атон.
- през 1934г. от ул.Атон линията е удължена до тогавашната Околовръстна ЖП линия (сегшен пазар Кр.Поляна).ул.Атон.
- през 1949г. линията по бул.Сливница е демонтирана и е прокарана нова линия по ул.Цар Симеон и ул.Хайдут Сидер, достигаща отново до гара Захарна Фабрика.
- през 1960г. от ул.Атон е открито разклонения на линията достигащо до пам.Хр.Михайлов.
- през 1968?г. от пам.Хр.Михайлов, линията е удължена до ж.к.Западен Парк.
- през 1970г. трасето от ул.Атон до Околовръстната ЖП линия е закрито.
- в края на 1988г. от пам.Хр.Михайлов е открито ново трасе през ж.к.Люлин с крайна спирка ж.к.Люлин 5.

3. Югозадападен район:
- през 1901г. линията започва пл.Св.Неделя по ул.Алабин и бул.Цар Борис 3 до Княжево. От пл.Македония трасето е направено еднопосочно през бул.Хр.Ботев, бул.Ал.Стамболийски, бул.Витоша и по ул.Алабин обратно до пл.Македония.
- през 1925г. от кв.Павлово е пуснат в експлоатация клон до Бояна
- през 1974г. клонът до Бояна е закрит.

« Last Edit: 29.09.2008, 12:41:31 by mlk »

Offline mlk

  • Защо пиша толкова много?
  • ********
  • Posts: 2566
    • ICQ Messenger - 110536592
    • View Profile
    • Email
Re: История на трамвайната мрежа
« Reply #11 on: 26.09.2008, 16:31:01 »
ЧАСТ 2:

4. Южен район:
- през 1901г. едната линия започва от пл.Света Неделя и по бул.Витоша достига до пехотните казарми (сегашно кръстовище на бул.Витоша и бул.П.Евтимий).
- другата линия започва от пл.Света Неделя по несъществуващата сега ул.Търговска, ул.Леге и по ул.Граф Игнатиев до бул.П.Евтимий.
- през 1913г. линията по бул.Витоша е удължен покрай пехотните казарми по ул.Фритьов Нансен до Перловска река.
- през 1917г. от Перловска река, линията е удължена до Арсенала (сега х-л Хемус).
- през 1928г. от пехотните казарми по бул.Витоша е открит клон до ул.д-р Стефан Сарафов.
- през 1929г. линията по ул.Граф Игнатиев е удължена до сегашния пл.Журналист.
- през 1930г. линията до гара Перловец е удължена до ул.д-р Стефан Сарафов.
- през 1931г. линията до ул.д-р Стефан Сарафов е удължена до кв.Иван Вазов.
- през 1933г. от пл.Журналист през гората е прекарана линия до Семинарията.
- (несигурно!) през 1956г. линията по ул.Търговска и ул.Леге е демонтирана и вместо нея, до ул.Граф Игнатиев се използва нова линия по ул.Алабин.
- през 1960г. от пл.Хр.Ясенов (сега х-л Хемус) по бул.Черни Връх е открита линия достигаща до кв.Хладилника.
- през 1964г. линията до Семинарията е свързна с тази до Хладилника посредством трасе по ул.Дж.Баучър (тогава А.Иванов).
- през 1971г. отново от Семинарията е открита нова линия. Тя достига по бул.Др.Цанков и бул.Кл.Охридски до кв.Дървеница.
- през 1980г. по новия бул.България е открито разклонение достигащо до ж.к.Борово.
- през 2004г. участъкът от Руското посолство до кв.Дървеница е закрит и частично демонтиран.

« Last Edit: 29.09.2008, 12:41:07 by mlk »

Offline mlk

  • Защо пиша толкова много?
  • ********
  • Posts: 2566
    • ICQ Messenger - 110536592
    • View Profile
    • Email
Re: История на трамвайната мрежа
« Reply #12 on: 26.09.2008, 16:33:19 »
ЧАСТ 3:

5. Източен район:
- през 1901г. от сегашния пл.Македония по ул.Алабин, ул.Леге и ул.Цар Освободител е открито трасе до Орлов мост.
- паралелно с това е открито и трасе от Централна баня по бул.Дондуков, бул.В.Левски и бул.Янко Сакъзов до моста на Перловска река (сега т-р София).
- през 1906г. трасето по ул.Алабин и ул.Леге е закрито (остава само частта за линията до Княжево). Вместо това е открито трасе по ул.Александър Батенберг.
- през 1906г. от Орлов мост по ул.Сан Стефано и ул.Шипка, е открита линия, достигаща до Военна академия (тогава Военно училище).
- през 1915г. линията до Перловска река е удължена до ул.Черковна.
- през 1927г. линията по ул.Сан Стефано е премахната и е открита нова през паметника Левски по ул.Шипка, която се свързва със останалата линия в посока Военна академия.
- през 1928г. от останалата линия до Орлов мост е прокарано трасе по ул.цар Иван Асен до ул.Св.Тертер.
- през 1929г. линията достигаща ул.Черковна е удължена до гара Подуяне.
- през 1930г. линията достигата ул.Св.Тертер е удължена до ул.Крали Марко.
- през 1931г. от ул.Крали Марко линията е удължена до сегашното Румънско посолство.
- през 1933г. линията по ул.Цар Освободител е демонтирана и трасето към Орлов мост е свързано с пам.Левски.
- през 1936г. е открита линия от гара Подуяне до Слатинска река.
- през 1940г. линията по ул.Шипка до Военна академия е демонтирана.
- през 1949г. линията от гара Пдоуяне до Слатинска река е демонтирана.
- през 1956г. линията от пл.Св.Неделя по ул.Дондуков е преместена по ул.Екзарх Йосиф, ул.Веслец и ул.Бачо Киро.
- през 1965г. по ул.Шипченски проход е прокарано трасе достигащо до сегашната ст.Гео Милев.
- през 1987г. от новото депо Искър е открита линия до ст.Гео Милев.
- през 1989г. линията от паметника Левски през Орлов мост до ст.Гео Милев е закрита и вместо нея е отркита нормалнорелсова линия до гара Подуяне.
- през 1989г. линията от гара Подуяне до пам.Левски е преустроена за нормално междурелсие.
- през 1992г. линията от пам.Левски до Младежки театър е преустроена за нормално междурелсие.
- през 1995г. е открита линия от гара Подуяне по бул.Ботевградско шосе до новата ст.Изток.

6. Свързващи линии:
- през 1949г. от Централна гара по бул.Христо Ботев е открита линия, достигаща до пл.Баба Неделя (сега НДК).
- през 1966г. от н-з Надежда по бул.Константин Величков е открита линия, достигаща до бул.Ал.Стамболийски.
- през 1970г. от бул.Ал.Стамболийски по бул.Константин Величков е открита линия, достигаща до кв.Овча Купел.
- през 1985г. линията от кв.Овча Купел се свързва с трасето по бул.Цар Борис 3, достигайки до автогара Овча Купел.
- през 1999г. трасето от Младежки театър по ул.Пиротска до ул.Опълченска е преустроено за нормално междурелсие.
- през 2000г. трасето по ул.Пиротска от ул.Опълченска до бул.К.Величков е преустроено за нормално междурелсие.
- през 2001г. (или 2000г?) от ул.Пиротска по бул.К.Величков до депо Красна Поляна трасето е преустроено да обслужва и нормално междурелсие.
« Last Edit: 29.09.2008, 12:43:03 by mlk »

Offline x3m

  • Наистина съм луд
  • *******
  • Posts: 1655
    • ICQ Messenger - 319415660
    • View Profile
    • Спирка.org
    • Email
Re: История на трамвайната мрежа
« Reply #13 on: 26.09.2008, 21:58:53 »
mlk,

през 1934г. от ул.Атон линията е удължена до тогавашната Околовръстна ЖП линия (сегшен пазар Кр.Поляна).ул.Атон.


Трасето покрай Тина Киркова ли е минавало?

Offline mlk

  • Защо пиша толкова много?
  • ********
  • Posts: 2566
    • ICQ Messenger - 110536592
    • View Profile
    • Email
Re: История на трамвайната мрежа
« Reply #14 on: 27.09.2008, 14:24:58 »
Да, точно по тази улица се е движел.

Offline x3m

  • Наистина съм луд
  • *******
  • Posts: 1655
    • ICQ Messenger - 319415660
    • View Profile
    • Спирка.org
    • Email
Re: История на трамвайната мрежа
« Reply #15 on: 27.09.2008, 15:43:21 »
Много интересно :).
Винаги съм се учудвал защо тази улица има подобни габарити, при все че никога не е била натоварена. Сега си обясянвам възможната причина.

Offline greg

  • Наистина съм луд
  • *******
  • Posts: 1154
    • View Profile
Re: История на трамвайната мрежа
« Reply #16 on: 27.09.2008, 16:42:42 »
 Е, ти успя. Наистина написа достатъчно разбираема и пълна информация. Добре е такъв материал по някакъв подходящ начин да намери място в сайта. Нещо комбинирано като история на строителството на трамвайните отсечки и съответните трамвайни маршрути. Със сигурност информацията ще бъде полезна. Все пак дори в сайта на СКГТ за историята на трамвая липсват такива данни.
Там доколкото си спомням за 1901 г. се споменаваха много общо линиите: Гарата-Славейков, Цариградска, Княжевска, Подуенска, Алабинска...... и нищо повече. И че линиите са 23 км единичен коловоз.
В тази връзка е добре преди подредбата на трасетата по райони да се уточни от коя година по улиците на София трамвайните трасета са вече двойни. Струва ми се, че до 1908 г., освен по Мария Луиза не е имало друга улица с два трамвайни коловоза. На по-късен етап е станало удвояването. Мисля си, че това се е случило най-накрая с Княжевската линия.
Едва ли някой може да събере толкова изчерпателни данни, но все пак четейки ги, не че не приемам за съвършено достоверна информацията, успях да намеря редове, за които бих могъл да задам въпроси и да помоля за доуточнения. Също така могат да се направят и допълнения.
И така по районите:
 1. Северен район:
 - „през 1908г. е построен клон на линията от депо Клокотница по ул.Козлодуй до ул.Дунав” може да се допълни, че срещу Дунав започва улица Гробарска и софиянци, пресичайки ж.п.линията са можели да стигат до централния вход на гробищата.
  - „през 1932г. линията е удължена до кв.Надежда (сегашно ухо при месарницата)” може би трябва да се подскаже, че няма надлез и трамвайните релси пресичат ж.п. линиите.
 2. Западен район:
 - през 1927г. е открит нов клон по бул.Ал.Стамболийски, достигащ Владайска река” това си е второто западно трасе. Ако някой трудно си представя улиците и София, може и да се заблуди през следващите години кой „клон” как точно се е изменял.
 - „през 1934г. от ул.Атон линията е удължена до тогавашната Околовръстна ЖП линия (сегшен пазар Кр.Поляна).” може би е добре да се уточни, че удължението е в югозападна посока, а не по Стамболийски.
3. Югозадападен район:
- „през 1901г. линията започва пл.Св.Неделя по ул.Алабин и бул.Цар Борис 3 до Княжево”. Мисля си, че линията е от пл.Света Неделя по Стамболийски, Ботев, Македония. Трасето по Стамболийски (Клементина) съществува от самото начало и не виждам коя друга линия освен Княжевската е могла да преминава от там. Още повече и в сайта на СКГТ се споменава за Алабинска линия. Вероятно от пл.Македония по Алабин към градската градина е точно Алабинската линия.
- „през 1925г. от пл.Македония трасето е направено еднопосочно през бул.Хр.Ботев, бул.Ал.Стамболийски, бул.Витоша и по ул.Алабин обратно до пл.Македония”. Мисля си, че посоката на въртене е точно обратна от Македония към Света Неделя по Алабин и Витоша, а тръгвайки към Княжево се минава през Възраждане. Но това трябва да е станало далеч по-рано, например в 1906 г., когато Алабинската линия, както и други в центъра са демонтирани и променени.
 За линията Павлово-Бояна трябва да се каже, че през цялото си съществуване е с един коловоз.
4. Южен район:
- през 1901г. едната линия започва от пл.Света Неделя и по бул.Витоша достига до пехотните казарми (сегашно кръстовище на бул.Витоша и бул.П.Евтимий)”. Малко по-късно завива по П.Евтимий и достига до Фритьоф Нансен(Ангел Кънчев).
- „другата линия започва от пл.Света Неделя по несъществуващата сега ул.Търговска, ул.Леге и по ул.Граф Игнатиев до бул.П.Евтимий”.Св.Неделя,Дондуков,Търговска.... по Леге е до 1906 г, след това е по Александър І.
- „през 1913г. линията по бул.Витоша е удължен покрай пехотните казарми до Перловска река”. Линията е удължена по Фритьоф Нансен.
 - „(несигурно!) през 1956г. линията по ул.Търговска и ул.Леге е демонтирана и вместо нея, до ул.Граф Игнатиев се използва нова линия по ул.Алабин”. Сигурно е станало по-рано, когато е започнало строителството на целия ансамбъл ЦУМ-Партиен дом-Шератон и улица Търговска е заличена. Трамваят не е бил по Леге, а по Александър І-ви.
 - [i]„през 1978г. по новия бул.България е открито разклонение достигащо до ж.к.Борово”. [/i] е, това е в по-ново време и доклкото си спомням е през 1980 г.
5. Източен район:
 - „паралелно с това е открито и трасе от Централна баня по бул.Дондуков, бул.В.Левски и бул.Янко Сакъзов до моста на Перловска река (сега т-р София)”. Пл. Банянски, ул. Търговска, бул. Дондуков..... Трасето по ул. Търговска в частта му от Банянски до Дондуков е закрито около 1910 г. И тройката минава през пл. Света Неделя.
 - „през 1925г. линията до Перловска река е удължена до ул.Черковна” О, удължението до Черковна е от по-рано. Не знам точно кога, но на картата от 1919 г. съществува. Трябва да се има предвид, че Подуене е първото село около София, което още през 1895 г. е станало квартал на София. Кварталът северно от военна академия м/у реката и Черковна е застроен дори преди квартал Цар Иван Асен ІІ. Сигурно и трамваят е удължен някъде около 13-15-17та.
  - „през 1933г. линията по ул.Цар Освободител е демонтирана и трасето към Орлов мост е свързано с пам.Левски”. Да, вероятно и царят не е искал да слуша трамваи пред прозорците си. Това обяснява и защо в справочника от 1935 г. трамваите към Орлов мост са вече минаващи по Дондуков. Все пак възниква въпрос да не би след „революцията” (1944) трамваят да е възстановен по Руски макар и за кратко. Поне на картата от 1946 г. съществува.
6. Свързващи линии:
- „през 1949г. от Централна гара по бул.Христо Ботев е открита линия, достигаща до пл.Баба Неделя (сега НДК)”.  Трасето по Ботев ориентировъчно можем да го разделим на две. Все пак от Пиротска до Македония е съществувало такова. От централна гара до ул. Пиротска и от пл. Македония до пл. Баба Неделя. Трасе по Ботев от Пиротска до Възраждане е построено, когато е преместена тройката от Пиротска в участъка Ботев – Мария Луиза на Стамболийски. Вероятно е станало някога през 30-те год., когато и част от Пиротска, подобно на Търговска от другата страна на Мария Луиза, е била освободена от трамвайно движение.
- „през 1966г. от н-з Надежда по бул.Константин Величков е открита линия, достигаща до кв.Овча Купел” . Мисля, че като първи етап линията е достигала само до Красна поляна, удължението е малко по-късно.
   
Надявам се, че не прекалих с коментарите. Но това не са забележки, а може би въпроси, които възникнаха..... все пак повече от два часа чета, чета и си представям, че се придвижвам из улиците на София.

Offline mlk

  • Защо пиша толкова много?
  • ********
  • Posts: 2566
    • ICQ Messenger - 110536592
    • View Profile
    • Email
Re: История на трамвайната мрежа
« Reply #17 on: 27.09.2008, 19:23:00 »
Преди да ги огледам по-сериозно, във връзка с Поне на картата от 1946 г. съществува, държа да отбележа, че картата от сайта на Н.Груев е само формално от 1946г. Тогава е публикувана, но само карето е от тази година. Данните са от около 1935г. За справка, виж в една друга тема бях писал защо съм сигурен, че е така.

Offline greg

  • Наистина съм луд
  • *******
  • Posts: 1154
    • View Profile
Re: История на трамвайната мрежа
« Reply #18 on: 28.09.2008, 15:03:29 »
Преди да ги огледам по-сериозно, във връзка с Поне на картата от 1946 г. съществува, държа да отбележа, че картата от сайта на Н.Груев е само формално от 1946г. Тогава е публикувана, но само карето е от тази година. Данните са от около 1935г. За справка, виж в една друга тема бях писал защо съм сигурен, че е така.
Съгласен съм, възможно е. Затова и споменах за справочника от 1935 г., където няма линия пред двореца. Така че данните са още от около 1933 г.
Все пак трябва да си припомним дали в архивни кадри от 1944-49 по Руски минава трамвай.

Offline mlk

  • Защо пиша толкова много?
  • ********
  • Posts: 2566
    • ICQ Messenger - 110536592
    • View Profile
    • Email
Re: История на трамвайната мрежа
« Reply #19 on: 29.09.2008, 12:40:29 »
Е, ти успя. Наистина написа достатъчно разбираема и пълна информация. Добре е такъв материал по някакъв подходящ начин да намери място в сайта. Нещо комбинирано като история на строителството на трамвайните отсечки и съответните трамвайни маршрути. Със сигурност информацията ще бъде полезна. Все пак дори в сайта на СКГТ за историята на трамвая липсват такива данни.
Там доколкото си спомням за 1901 г. се споменаваха много общо линиите: Гарата-Славейков, Цариградска, Княжевска, Подуенска, Алабинска...... и нищо повече. И че линиите са 23 км единичен коловоз.
В тази връзка е добре преди подредбата на трасетата по райони да се уточни от коя година по улиците на София трамвайните трасета са вече двойни. Струва ми се, че до 1908 г., освен по Мария Луиза не е имало друга улица с два трамвайни коловоза. На по-късен етап е станало удвояването. Мисля си, че това се е случило най-накрая с Княжевската линия.
Едва ли някой може да събере толкова изчерпателни данни, но все пак четейки ги, не че не приемам за съвършено достоверна информацията, успях да намеря редове, за които бих могъл да задам въпроси и да помоля за доуточнения. Също така могат да се направят и допълнения.
И така по районите:
 1. Северен район:
 - „през 1908г. е построен клон на линията от депо Клокотница по ул.Козлодуй до ул.Дунав” може да се допълни, че срещу Дунав започва улица Гробарска и софиянци, пресичайки ж.п.линията са можели да стигат до централния вход на гробищата.
  - „през 1932г. линията е удължена до кв.Надежда (сегашно ухо при месарницата)” може би трябва да се подскаже, че няма надлез и трамвайните релси пресичат ж.п. линиите.
 2. Западен район:
 - през 1927г. е открит нов клон по бул.Ал.Стамболийски, достигащ Владайска река” това си е второто западно трасе. Ако някой трудно си представя улиците и София, може и да се заблуди през следващите години кой „клон” как точно се е изменял.
махнах термина "клон"

 - „през 1934г. от ул.Атон линията е удължена до тогавашната Околовръстна ЖП линия (сегшен пазар Кр.Поляна).” може би е добре да се уточни, че удължението е в югозападна посока, а не по Стамболийски.
Аз съм си написал, че е до сегашния пазар Кр.Поляна :)
3. Югозадападен район:
- „през 1901г. линията започва пл.Св.Неделя по ул.Алабин и бул.Цар Борис 3 до Княжево”. Мисля си, че линията е от пл.Света Неделя по Стамболийски, Ботев, Македония. Трасето по Стамболийски (Клементина) съществува от самото начало и не виждам коя друга линия освен Княжевската е могла да преминава от там. Още повече и в сайта на СКГТ се споменава за Алабинска линия. Вероятно от пл.Македония по Алабин към градската градина е точно Алабинската линия.
- „през 1925г. от пл.Македония трасето е направено еднопосочно през бул.Хр.Ботев, бул.Ал.Стамболийски, бул.Витоша и по ул.Алабин обратно до пл.Македония”. Мисля си, че посоката на въртене е точно обратна от Македония към Света Неделя по Алабин и Витоша, а тръгвайки към Княжево се минава през Възраждане. Но това трябва да е станало далеч по-рано, например в 1906 г., когато Алабинската линия, както и други в центъра са демонтирани и променени.
Коригирах го да си е от 1901г.
За линията Павлово-Бояна трябва да се каже, че през цялото си съществуване е с един коловоз.
Реших изобщо да не споменавам за единични трасета и за удвояване, защото в началото почти всичко е било единично и е излишно трудно да се проследи кое кога и как. За пример ще кажа, че удвоявания се правят дори и през 60-те!
4. Южен район:
- през 1901г. едната линия започва от пл.Света Неделя и по бул.Витоша достига до пехотните казарми (сегашно кръстовище на бул.Витоша и бул.П.Евтимий)”. Малко по-късно завива по П.Евтимий и достига до Фритьоф Нансен(Ангел Кънчев).
- „другата линия започва от пл.Света Неделя по несъществуващата сега ул.Търговска, ул.Леге и по ул.Граф Игнатиев до бул.П.Евтимий”.Св.Неделя,Дондуков,Търговска.... по Леге е до 1906 г, след това е по Александър І.
Най-началните ще трябва да се видят под лупа за да не стават грешки.

- „през 1913г. линията по бул.Витоша е удължен покрай пехотните казарми до Перловска река”. Линията е удължена по Фритьоф Нансен.
добавено, мерси!

 - „(несигурно!) през 1956г. линията по ул.Търговска и ул.Леге е демонтирана и вместо нея, до ул.Граф Игнатиев се използва нова линия по ул.Алабин”. Сигурно е станало по-рано, когато е започнало строителството на целия ансамбъл ЦУМ-Партиен дом-Шератон и улица Търговска е заличена. Трамваят не е бил по Леге, а по Александър І-ви.
 - [i]„през 1978г. по новия бул.България е открито разклонение достигащо до ж.к.Борово”. [/i] е, това е в по-ново време и доклкото си спомням е през 1980 г.
Да, има логика. Не знам защо е отбелязано като 78-ма.

5. Източен район:
 - „паралелно с това е открито и трасе от Централна баня по бул.Дондуков, бул.В.Левски и бул.Янко Сакъзов до моста на Перловска река (сега т-р София)”. Пл. Банянски, ул. Търговска, бул. Дондуков..... Трасето по ул. Търговска в частта му от Банянски до Дондуков е закрито около 1910 г. И тройката минава през пл. Света Неделя.
 - „през 1925г. линията до Перловска река е удължена до ул.Черковна” О, удължението до Черковна е от по-рано. Не знам точно кога, но на картата от 1919 г. съществува. Трябва да се има предвид, че Подуене е първото село около София, което още през 1895 г. е станало квартал на София. Кварталът северно от военна академия м/у реката и Черковна е застроен дори преди квартал Цар Иван Асен ІІ. Сигурно и трамваят е удължен някъде около 13-15-17та.
Мдам, сега ще проуча, защото за картата от 1919г. си прав.

  - „през 1933г. линията по ул.Цар Освободител е демонтирана и трасето към Орлов мост е свързано с пам.Левски”. Да, вероятно и царят не е искал да слуша трамваи пред прозорците си. Това обяснява и защо в справочника от 1935 г. трамваите към Орлов мост са вече минаващи по Дондуков. Все пак възниква въпрос да не би след „революцията” (1944) трамваят да е възстановен по Руски макар и за кратко. Поне на картата от 1946 г. съществува.
6. Свързващи линии:
- „през 1949г. от Централна гара по бул.Христо Ботев е открита линия, достигаща до пл.Баба Неделя (сега НДК)”.  Трасето по Ботев ориентировъчно можем да го разделим на две. Все пак от Пиротска до Македония е съществувало такова. От централна гара до ул. Пиротска и от пл. Македония до пл. Баба Неделя. Трасе по Ботев от Пиротска до Възраждане е построено, когато е преместена тройката от Пиротска в участъка Ботев – Мария Луиза на Стамболийски. Вероятно е станало някога през 30-те год., когато и част от Пиротска, подобно на Търговска от другата страна на Мария Луиза, е била освободена от трамвайно движение.
- „през 1966г. от н-з Надежда по бул.Константин Величков е открита линия, достигаща до кв.Овча Купел” . Мисля, че като първи етап линията е достигала само до Красна поляна, удължението е малко по-късно.
   
коригирано. Моя грешка.

Надявам се, че не прекалих с коментарите. Но това не са забележки, а може би въпроси, които възникнаха..... все пак повече от два часа чета, чета и си представям, че се придвижвам из улиците на София.

Няма проблем. Идеални са си!

П.П. В текстовият ми файл пише 1925г., но в една малка карта, която съм правил от 1915г. пише ул.Черковна. Явно ненапразно го пише. Примаме, че е 1915г. засега.
« Last Edit: 29.09.2008, 12:43:59 by mlk »