Author Topic: Метро във Варна?  (Read 36518 times)

Offline Sir Humphrey

  • Запален по ГТ
  • *****
  • Posts: 332
    • View Profile
Re: Метро във Варна?
« Reply #20 on: 09.06.2009, 16:56:47 »
http://www.dnevnik.bg/morski/2009/06/09/733109_varna_tursi_alternativen_transport/

Quote
Варна търси алтернативен транспорт

Община Варна започва проучване и разработване на алтернативни модели за организация на градския транспорт. Това съобщиха от общинската администрация. Проектът е на стойност 295 240 лв. и ще бъде финансиран по приоритетна ос 4 на оперативна програма "Регионално развитие". Договорът за безвъзмездната финансова помощ е подписан на 10 април, а партньор на община Варна ще бъде германския град Рощок. Срокът за изпълнение на проекта е 18 месеца. Целта на проекта е да бъде направен анализ, който да опрдели най-подходящия алтернативен транспорт за морския град. Това каза заместник-кметът на община Варна Свилен Крайчев.
Предстои обявяване на конкурс за възлагането на обществена поръчка за избор на фирма - изпълнител на проучването, уточни Крайчев. "Тя ще трябва да предложи методология, по която да се изследват алтернативите на масовия градски транспорт и перспективите за развитието му до 2030 г., като се очертаят и евентуалните трасета", каза още зам.-кметът на Варна. Изследването ще послужи и като база за разработването на генерален транспортно-комуникационен план на общината. В момента автобусният и тролейбусен транспорт в града превозва ежедневно около 120 000 пътници. "Очевидно е, че съществуващият масов градски транспорт няма да може да поеме растящите потребности от мобилност на жителите при тенденциите за непрекъснато увеличаване на населението и планираното развитие на Варна в южна посока", коментира Крайчев.
Транспортните проблеми на града ще се решат единствено чрез внедряване на алтернативен транспорт в дългосрочен план.
Община Варна разработва и транспортен проект, свързан внедряване на система за контрол на трафика, обновяване на тролейбусния и автобусния парк с приблизителна стойност 50 млн. лв., съобщи Петър Радушев, шеф на общинската дирекция "Международно сътрудничество, проекти и програми". С него ще се кандидатства за финансиране по мярка 1.5 "Системи за устойчив градски транспорт" на оперативна програма "Регионално развитие", която предстои да бъде отворена в края на годината. Общината планира да ползва техническа помощ за проекта и по програма "Джаспърс".

Offline Beer

  • Ограничени права
  • Наистина съм луд
  • *******
  • Posts: 1351
    • View Profile
Re: Метро във Варна?
« Reply #21 on: 09.06.2009, 17:19:13 »
И когато открият ,че ще им трябват над 200 милиона евро за 14 километра трамвайна мрежа, ще се откажат.Колкото и да ми се иска да видя нещо модерно , нямам надежди за близките 10-тина години. :angry:
Keith Keller (67018) - - (92042) Honegger

Offline Lubomir

  • Напредващ
  • ***
  • Posts: 71
    • View Profile
    • Email
Re: Метро във Варна?
« Reply #22 on: 10.06.2009, 18:40:29 »
Дано наистина по-скоро започнат изграждането на метро във Варна...все пак е 3-тият най-голям град в България и лятото идват много чужденци за морето...така,че мисля,че колкото по-скоро започне изграждането на метро във Варна и Пловдив толкова по-добре.  :bb:

Online mediar

  • Маниак
  • ******
  • Posts: 966
    • View Profile
    • Mediar's Site
Re: Метро във Варна?
« Reply #23 on: 10.06.2009, 20:46:54 »
А метро в някое село не искаш ли? :angry: Прибави и Бургас в списъка, че е четвъртият град в България. Варна още няма нужда от метро или подобни скъпи проекти. Като за на първо имаме нужда от околовръстно, което да изкара транзита от центъра.

Offline Lubomir

  • Напредващ
  • ***
  • Posts: 71
    • View Profile
    • Email
Re: Метро във Варна?
« Reply #24 on: 10.06.2009, 22:27:49 »
А метро в някое село не искаш ли? :angry: Прибави и Бургас в списъка, че е четвъртият град в България. Варна още няма нужда от метро или подобни скъпи проекти. Като за на първо имаме нужда от околовръстно, което да изкара транзита от центъра.
Да-във всички.  :D
Иначе не виждам нищо лошо в това да има метро във Варна-виж в държавите като Испания,Франция,Великобритания,Русия и т.н. в колко града има метрo... http://urbanrail.net/eu/euromet.htm
« Last Edit: 10.06.2009, 22:30:26 by Tony »

Offline blagun

  • Модератор
  • Нямам спирка
  • ********
  • Posts: 12733
    • View Profile
    • Email
Re: Метро във Варна?
« Reply #25 on: 10.06.2009, 22:39:31 »
Ами не знам, как на тези свлачища ще се прави метро. Те 20 години крайбрежната магистрала не могат да я направят, пък вие за метро говорите!
Медиар съвсем правилно каза, че основната работа е да се изкара транзита от сърцето на Варна. А ако ги няма потоците от курортисти в посоки Златните и Аспарухово, бул.Варненчик с известна реконструкция на кръстовища на 2 нива става идеална артерия. Бул. Княз Борис си е готов.

Offline LG_

  • Строител
  • Модератор
  • Нямам спирка
  • ********
  • Posts: 3504
  • for a better infrastructure
    • ICQ Messenger - 354966774
    • View Profile
    • Email
Re: Метро във Варна?
« Reply #26 on: 10.06.2009, 23:02:28 »
Освен това доводът за потоците от туристи ми се струва несъстоятелен. Те едва ли ще се качат на едно бъдещо метро.
Ако спориш с идиот, вероятността той да прави абсолютно същото е много голяма.(Марк Твен)

Quote from: geogregor
Underground trains already resemble more of the cattle transports than transportation system for humans.
Actually cattle could never be transported in such awful conditions due to animal welfare regulations. But no one gives a damn about how Londoners travel!

Offline Beer

  • Ограничени права
  • Наистина съм луд
  • *******
  • Posts: 1351
    • View Profile
Re: Метро във Варна?
« Reply #27 on: 11.06.2009, 00:25:11 »
Идеално решение ще е "трамвая за бедняци" - насочван бус.

Плюсове:

- Много по-евтино за изграждане от трамвай.
- Не се нуждае от коловози навсякъде.
- Може да се смени маршрута,без да се полагат нови коловози.
- По-бърз от автобус.
- Не се нуждае от контактна мрежа.
- По-лесно за шофиране от автобус.


Минуси:

- По-малък капацитет.
- Не е с нулеви вредни емисии.


Естествено говоря за дизел/електрик хибрид,не за автобус.

Строителсто в Кеймбридж:

Коловози:
http://farm4.static.flickr.com/3053/2741326927_e59852e731_o.jpg

Машини:
http://s0.geograph.org.uk/geophotos/01/25/62/1256253_45ce50d1.jpg
http://www.transportbriefing.co.uk/cranberry/getdata_main.php?id=632
« Last Edit: 11.06.2009, 00:27:43 by Beer »
Keith Keller (67018) - - (92042) Honegger

Offline Дядо Курти

  • Запален по ГТ
  • *****
  • Posts: 333
    • View Profile
    • Email
Re: Метро във Варна?
« Reply #28 on: 11.06.2009, 08:48:50 »
Честно да ти кажа, това последното ще е малко трудноприложимо на фона на това, че някои от основните пътни артерии не могат да се разширят дори с 50см., а какво остава да се разширят двустранно с по 2.5м...
« Last Edit: 11.06.2009, 16:14:19 by west_1 »

Offline Stahlgewitter

  • Наистина съм луд
  • *******
  • Posts: 1620
    • Skype Me™!
    • View Profile
    • Email
Re: Метро във Варна?
« Reply #29 on: 11.06.2009, 10:46:28 »
Аз по скоро го виждам като трамвай,който на места под центъра да влиза под земята,а към курортните комплекси да е скоростен.

Offline remarque

  • Запален по ГТ
  • *****
  • Posts: 464
    • View Profile
Re: Метро във Варна?
« Reply #30 on: 11.06.2009, 16:06:57 »
С няколко пункта въобще не съм съгласен, в това число и самата идея за промяна на структурата на предлагания градски транспорт:

1) За самия проект - изпитвам истинско презрение към тези, които в момента се занимават с изготвянето на проекти и усвояват средства, с малко или нулев резултат; близо 300 000 евро от евро фондовете за проект, чиито резултати са ни пределно известни и ще бъдат в сферата на фантастиката, не означава, че средства от външен донор ще постъпят в страната - за първите две години от еврочленството ни сме платили 682 000 000 евро членски внос, а сме оползотворили около 1% от полагащите ни се средства -  около 80 000 000 евро - ние сме донорът, понеже алчни и некомпетентни са на отговорните постове! Всичко ще се сведе единствено до "изготвянето на проект" - 20 страници и една презентация за 300 000 евро!

2) За туристическия поток - смисълът от крупна инвестиция в ГТ не може да направлява от "наличния" туристически поток, а от нуждите на гражданите, които обаче са съвсем различни. Официлно миналата година трайно пребиваващите в града са били малко на 500 000, а временно пребиваващите - около 150 000 - те се нуждаят не след 10 години, а сега от подобряването на инфракструктурата, закупуване на нови автобуси и тролейбуси за градски транспорт (възрастта им в ГТ е около 15, на тези в ТТ - близо 20), като пожелателно е и обособяването на бус ленти за BRT (с ниски, до 20 см пластмасовите или бетонни прегради), където е възможно и налагането на контрол за нарушителите.

За туристите - последното лято в гимназията и първите 4 в университета съм работил като екскурзовод и туристически представител и имам поглед върху целия спектър от туристи, които посещават нашето Черноморие - за съжаление, 70% от тях са нискообразовани и слабоплатежноспособни и се ограничават до услугите на хотела и плажа - те посещават града ни най-много веднъж - най-често в рамките на екскурзия до Делфинариума, комбинирана с 2 часа в центъра - автобусите им ги чакат на Антим I; самият сезонен характер на туризма във Варна и респективно натовареността на летището обезсмиля отчитането на този фактор при вземането на глобални решения за града - линии номер 8 и 9 са напълно достатъчни за всички чужденци от и за комплексите (109, 209, 309, 409 обслужват основно персонала на комплексите). Освен това, алтернативните форми на транспорт ще обслужват крайните квартали на града, към които липсва туристически поток  - широкия център на Варна се обхожда в рамките на час, градският модел е децентрализиран, липсват големи институции и работодатели в централната част, за да има висока затовареност на една система с голям капацитет като light rail!

3) Наличната инфраструктура във Варна не позволява грандиозни планове, включително и Kerb Guided Busway - това, което може да се направи, за да се облекчи и нормализира ГТ във Варна е да се инвестира сериозно в подобряването и, обособяването на ленти за ГТ не само с пътна маркировка, но и физически, въвеждане на queue jump на няколко невралгични кръстовища, въвеждане на transit signal priority (напълно възможно с оглед скъпата система за контрол на движението - над 6 000 000 лева до момента), разширяванен и модернизация на наличната тролейбусна мрежа (широкото използването на тролейбуси във Варна е оправдано екологично не само защото извеждат отделянето на емисии извън града, но също понеже ТЕЦ Варна е единствената централо у нас, която работи с висококалорични антрацитни въглища и предстои изграждане на 2 турбини, работещи с газ), подновяване на парка от автобуси и тролейбуси (с допълнителен дизелов агрегат), изграждането на 3-те планувани основни подземни паркинга и трансформирането на широкия център в синя зона, предлагне на нощен тролейбусен транспорт с нисък интензитет, поради ниската комсумация в тези часове на електроенергия.

4) Относно Kerb BRT - в Германия почти са излезли от екслоатация, във Великобритания и Австралия се използват в извънградски условия; минус е също високия шум и нужното пространство за изграждането им; неприложими във Варна!


Като пример за физически отделена бус лента, ще дам Мадрид, понеже съм го виждал в действителност и смятам, че е единственото инфраструктурно решение за Варна!
« Last Edit: 11.06.2009, 19:02:06 by remarque »

Offline Beer

  • Ограничени права
  • Наистина съм луд
  • *******
  • Posts: 1351
    • View Profile
Re: Метро във Варна?
« Reply #31 on: 11.06.2009, 16:23:43 »
4) Относно Kerb BRT - в Германия почти са излезли от екслоатация, във Великобритания и Австралия се използват в извънградски условия; минус е също високия шум и нужното пространство за изграждането им; неприложими във Варна!

Всъщтност съвсем скоро трябва да започне изграждането на система и в градски условия (Лутън) ,но в общи линии е така-коловозите са в извънградската част.Което ми беше и идеята.Бус лентите естествено са абсолютно задължителни и не съм ги споменавал,защото си е очевидно.
 :)
Keith Keller (67018) - - (92042) Honegger

Offline remarque

  • Запален по ГТ
  • *****
  • Posts: 464
    • View Profile
Re: Метро във Варна?
« Reply #32 on: 11.06.2009, 16:34:12 »
В градски условия наистина е невъзможно, още повече, че има належащи ресурсоемки инфраструктурни проекти за главните артерии на града, все още незапочнали.

В посока комплексите "магистралата" не позволява обособяването на Kerb BRT, поради плътното застрояване от двете страни, особеностите на трасето и свлачищните процеси. Също мога да кажа, че е не е необходимо, поради сезонния характер на затоварването и достатъчния капацитет към момента - отново по-важно е да се доставят нови автобуси!

Двете магистралите излизащи от града - в посока летището и Аспарухово имат неоползотворен капацитет и позволяват достатъчното бързото предвижването на автобусите, без необходимост от обособяване на ленти - отново проблемът е възрастта на автопарка!

Offline Beer

  • Ограничени права
  • Наистина съм луд
  • *******
  • Posts: 1351
    • View Profile
Re: Метро във Варна?
« Reply #33 on: 11.06.2009, 16:44:50 »
отново проблемът е възрастта на автопарка!

Естествено.Плюс спирки, бус ленти и ел. таксуване.Няма две мения,че е много по-наложително.Но,с тези евтини билетчета и ниски субсидии от страна на общината към превозвачите,не може да се изисква много.
« Last Edit: 11.06.2009, 16:46:22 by Beer »
Keith Keller (67018) - - (92042) Honegger

Offline remarque

  • Запален по ГТ
  • *****
  • Posts: 464
    • View Profile
Re: Метро във Варна?
« Reply #34 on: 11.06.2009, 17:11:42 »
Не съм съгласен!

В големите градове на България, транспортните фирми печелят добре - официално печалбите на Транстриумф в последните две години са между 1 000 000 и 1 500 000 лева - известно ти е как се свежда до минимум тази сума!

Цената на билета в момента е на половина от тази в западноевропейските градове, но качеството на услугата е далеч от предлаганата там!

Субсидиите (общински и бюджетни) нормално съставляват до 1/3 от приходите на компаниите за градски транспорт!

Причината за ниското качество на услугата в големите градове е алчността на собствениците и многото комисионери покрай тях!



За да не бъда голословен, ще ти дам пример с Пловдив, защото само там бе представена точна информация!

Равносметката за 2008 година в Пловдив:

изминати 18 661 000 км

превозени 30 000 000 пътници, като от тях:
26 767 000 срещу билети - приходи от продажбата на билети са 16 634 000 лева, а от карти - 1 735 000 лева
3 233 000 срещу безплатни карти за възрастни хора

- всички компенсации са в размер на 9 317 000 лева (от субсидии от републиканския бюджет за неефективни линии - 3 447 000 лева, от други компенсации -2 870 000 лева, 3 000 000 са били преведени на превозвачите от общинския бюджет)

извод: за 1 км пробег приходите на превозвачите са  близо 1,48 лв., а себестойността не надхвърля 1 лев; остава една сума от 8 957 280 лева за инвестиции на пловдивските компании!

източник: http://imoti.investor.bg/?cat=5&id=58940
* коригирал съм 2-те крайни суми (компенсации и общ приход), защото не отговарят на изброените приходи, най-вероятно поради пропуснат друг приход, както и цена на километър респективно



Положението във Варна не е особено различно - и в двата града средно се превозват 120 000 пътници дневно!
« Last Edit: 11.06.2009, 17:16:27 by remarque »

Offline Beer

  • Ограничени права
  • Наистина съм луд
  • *******
  • Posts: 1351
    • View Profile
Re: Метро във Варна?
« Reply #35 on: 11.06.2009, 17:34:34 »
Тези 9 000 000 практически отиват в 2 фирми-Транс сити и Хеброс Бус.
Транс сити има огромни задължения и още много тролеи да купува.Хеброс бус вече е купил нови автобуси така ,че няма как да критикувам за необновяване на парка.

Относно ТТ- 1 500 000 са около 3-4 Citaro G. И това за 2 години,през който ще трябва да бракуват доста повече таратайки,тоест и ще трябва да купят повече автобуси.
Сметката си излиза.
Keith Keller (67018) - - (92042) Honegger

Offline remarque

  • Запален по ГТ
  • *****
  • Posts: 464
    • View Profile
Re: Метро във Варна?
« Reply #36 on: 11.06.2009, 17:46:22 »
Използваш единствено официалната печалба на ТТ от над 1 000 000 лева - това, което се опитах да обясня е, че и в Пловдив и във Варна има ресурс от около 8 000 000 лева на година за обновяване на парка и други инвестиции.

Грубо е да се дели печалбата на цената на Citaro, за да се определи потенциала за развитие като нисък.

Сумата, която може да се задели, е доста по-голяма, което при лизингова схема на изплащане означава много по-голям брой автобуси.

Една груба сметка в този дух - при акумулирани свободни средства за инвестиции в рамките на 5 години от около 40 000 000 лева във всеки град, се открива възможност за закупуването на 75 нови соло Citaro на лизинг. Разбира се, това могат да бъдат 90 Tedom C12G или 110 BMC или ЛАЗ Е183.

Не винаги проблемите са от слабите приходи, а от тяхното управление!
« Last Edit: 11.06.2009, 17:48:46 by remarque »

Online Tony

  • Moderator
  • Защо пиша толкова много?
  • ********
  • Posts: 2677
  • 4162 и 8155 - най-добрите автобуси във Варна!
    • Skype Me™!
    • View Profile
    • Форум за градски Транспорт Варна
Re: Метро във Варна?
« Reply #37 on: 11.06.2009, 18:04:47 »
В големите градове на България, транспортните фирми печелят добре - официално печалбите на Транстриумф в последните две години са между 1 000 000 и 1 500 000 лева - известно ти е как се свежда до минимум тази сума!

Няма смисъл да говориш само чрез цифри и статистики.
Не знам дали като изчисляваш заплатите, разходите по поддръжка и други подобни, които източват бюджета на транспортните фирми. По твои сметки се краде прекалено много, което всъщност не  така.  ;)

Нека сега се върнем на темата.  :)


Моите галерии със снимки - тук и тук

Offline remarque

  • Запален по ГТ
  • *****
  • Posts: 464
    • View Profile
Re: Метро във Варна?
« Reply #38 on: 11.06.2009, 18:51:02 »
Ето още няколко снимки от Google Maps - Paseo del Prado, Madrid!

Мисля, че единствено това има приложение като драстична мярка за освобождаване на автобусните ленти. Изключително праграматично е с оглед на това, че сепарацията е само там където е наложително, има ниска себестойности и добър ефект.

Online Tony

  • Moderator
  • Защо пиша толкова много?
  • ********
  • Posts: 2677
  • 4162 и 8155 - най-добрите автобуси във Варна!
    • Skype Me™!
    • View Profile
    • Форум за градски Транспорт Варна
Re: Метро във Варна?
« Reply #39 on: 11.06.2009, 18:54:16 »
Такива неща има на Севастопол и на около стадион Спартак, вършат много добра работа.  :)

Моите галерии със снимки - тук и тук