Author Topic: Началото  (Read 4078 times)

Offline Tergo

  • Наистина съм луд
  • *******
  • Posts: 1635
    • View Profile
Началото
« on: 07.05.2009, 14:32:41 »
В старанието си да открия нова информация за предстоящото дълго чакано разширение... снощи случайно попаднах на две статии за Церемонията на Откриването на метрото , онова, първото : на 28.01.1998 година.
Любопитно ми беше да прочета какво са написали журналистите  за този Ден първи?
И, ако първият репортаж беше за българите от чужбина и съвсем естествено сбит и кратък, но все пак радостен ...  от втория направо ми се доплака!
От него струеше такава ганьовска неблагодарност, селско неразбиране, плюене  и вайкане по „ненужността” на начинанието, че към края на статията вече ме беше срам, че съм българин!
Интересно, дали госпожата/госпожицата със просташкия си изказ и манталитет утре ще наблюдава отнякъде новата церемония? Дали продължава да смята, че метрото е излишно?

Предлагам тук да слагаме текстовете, които са ни попаднали за Началото от развитието на метрото.
Защото линковете рано или късно стават недействителни, вестниците потъват в купа от годините, а хрониките остават.
Дано вие откриете по-добри статии от мен, ако пък намерите нещо на хартиен носител, сканирайте го и го направете достъпен. :)
Защото, както са казали мъдрите : Написаното остава...


Първият текст е от репортаж на „Двуседмичник на Агенцията за българите в чужбина” брой 25/1998 г. 1-15 февруари
(Словореда и шрифта са предадени като в оригинала)

ЧЕСТИТО МЕТРО НА СОФИЯНЦИ

ЧАКАХМЕ СОФИЙСКОТО МЕТРО ПОЧТИ С РАДОСТНАТА ТРЪПКА ЗА “ЛУНА ПАРК”, ЗА УИКЕНД И ЗА ЩАСТЛИВИТЕ МИГОВЕ В СЕМЕЙСТВОТО НАКУП.

ЗА ТЕЗИ, КОИТО ПОЗНАВАТ СОФИЯ, ЩЕ Е ПРИЯТНА ИЗНЕНАДА ДА НАУЧАТ, ЧЕ СЕГА “ЛЮЛИН” ИМА ПРЯКА ВРЪЗКА С ЦЕНТЪРА. СОФИЙСКИЯТ КВАРТАЛ, КОЙТО НА ЖАРГОН И В ЖИТЕЙСКИЯ “СЛЕНГ” ОЗНАЧАВАШЕ ЖИВОТ ИЗВЪН СОФИЯ - С ОТКРИВАНЕТО НА МЕТРОТО /МОЖЕ БИ/ ИМА НОВИ ИЗМЕРЕНИЯ!

КАТО КАЗАХМЕ ЗА ИЗМЕРЕНИЯТА - ПОМИСЛЕТЕ САМО: КОЯ ЕВРОПЕЙСКА СТОЛИЦА НЯМА МЕТРО? АКО ЗА НЯКОЙ БИТОВИЯТ СКЕПТИЦИЗЪМ ОЗНАЧАВАШЕ: ДА СМЕ ЖИВИ И ЗДРАВИ, ДОКАТО СТАНЕ НАШЕТО МЕТРО - ТО СЕГА С РАДОСТ ГЛЕДАМЕ НА НОВАТА ПРИДОБИВКА НА СОФИЯНЦИ КАТО НА “ВЛАКЧЕ НА УЖАСИТЕ” В СВЕТЛИЯ СМИСЪЛ НА КИНОТО И ИЛЮЗИИТЕ, НА РАДОСТТА В УИКЕНДА И ШЕГАТА НАСТРАНА:

СЛЕД МНОГО, МНОГО /19/ ГОДИНИ РАБОТА - ШЕСТ КИЛОМЕТРА СОФИЙСКО МЕТРО СА ФАКТ. МЕТРОТО ПРЕСКОЧИ В ДРУГИЯ ВЕК С УСИЛИЯТА НА НАД ПОЛОВИН ДУЗИНА КМЕТОВЕ И КАБИНЕТИ.

ПРЕДСТОЯТ НОВИ СТАНЦИИ И ПРОДЪЛЖАВАНЕ НА ПОДЗЕМНИТЕ ЛИНИИ!

РАДОСТНИЯТ ДЕН ЗА СОФИЯНЦИ, КОГАТО ЗА ПРЪВ ПЪТ ИМАХА УСМИВКАТА ДА СЕ КАЧАТ НА НАШЕТО ПОДЗЕМНО ВЛАКЧЕ, Е 28 ЯНУАРИ 1998 ГОДИНА. ДЕНЯТ СЪВПАДА С ДНИТЕ НА МОСКВА В СОФИЯ. СРЕД ПЪРВИТЕ ПЪТУВАЩИ СА КМЕТОВЕТЕ НА СОФИЯ И МОСКВА - Г-ДАТА СОФИЯНСКИ И ЛУЖКОВ.

ВСИЧКИ ВИЕ, НАШЕНЦИ, КОИТО СТЕ В ЧУЖБИНА - КАЖЕТЕ ЧЕСТНО, МИСЛЕХТЕ ЛИ, ЧЕ ПРЕДИ ГОДИНА “2000” ЩЕ СЕ КАЧИТЕ НА НАШЕ МЕТРО. ТА НИЕ ДОРИ ПО БАЛКАНСКИ МИСЛИМ ПОДЗЕМНАТА ЖЕЛЕЗНИЦА ЗА “ЪНДЪРГРАУНД” - ЗА СВЯТ И ГРАД НА ИЗЖИВЯВАНИЯТА!

ЗА ВАША ИЗНЕНАДА ДА ПОВТОРИМ - ДНЕС ХИТРОТО ВЛАКЧЕ НА СОФИЙСКОТО МЕТРО Е НА РЕЛСИ! ЕДНО КЪМ ЕДНО!

P.S.1. Церемонията по официалното откриване на софийското метро се състоя на 28.01.1998 година. Точно в 12.00 часа пред един от входовете в метрото на метростанция “Западен парк” по линията ж.к.”Люлин” - Центъра спряха лимузини, от които слязоха кметовете на София и Москва - г-н Софиянски и г-н Лужков. 3 минути по-късно пристигна вицепремиерът г-н Божков. Забелязани бяха още луксозните дипломатически возила със знаменцата на Франция, Швеция, ..., от политическия елит - г-жа Ан.Мозер, лидер на БЗНС, камера на БНТ в 12.02 часа и тази на софийската частна телевизия “7 дни” в 12.12 часа. 700 софиянци посрещнаха официалните лица пред входа на станцията. Към 14.00 часа от станция “Западен парк” в посока център или станция “Константин Величков” щяха да потеглят мотриси с граждани.

P.S. 2. За любителите на цифрите ще поясним, че генералната схема на линиите на метрото в гр. София се състои от 3 диаметъра с обща дължина 52 км и 46 метростанции. Линиите се пресичат в триъгълник в централната градска част пред НДК, СУ “Св.Кл.Охридски” и пл. “Св.Неделя”. Проектирани са да извършват над 50% от превозите на масовия транспорт. Единият диаметър е в направление от ж.к.“Люлин” към ж.к.”Младост”, другият - от ж.к.”Княжево” към Подуяне и жк.”Враждебна”, а третият е с дестинация - “Студентски комплекс” - ж.к.”Надежда”.

P.S.3. Изграденият участък от първия радиус на метрото от ж.к.Люлин” до бул.”Константин Величков” е с дължина 6,5 км и 5 станции. Строи се участъкът от бул.”К.Величков” до пл.”Св.Неделя” с 2 метростанции. Средното разстояние между станциите е 1100 м., а експлоатационната скорост на влаковете - 90км/ч.. Минималният интервал между влаковете следва да е 1 мин. 30 сек., а времетраенето на пътуването от ж.к. “Люлин” до пл.”Св.Неделя” - 8 минути.

Статията се намира  ТУК (кеширана)

Трети метродиаметър - подземен, с параметри на кл. метро !   Не на фалшивия "полуметротрамвай" !
                                                     Не на LRT : системата - убиец  !
                                

Offline Tergo

  • Наистина съм луд
  • *******
  • Posts: 1635
    • View Profile
Re: Началото
« Reply #1 on: 07.05.2009, 14:35:57 »
Ето и втората статия със скандалния стил на изразяване :
(Стилът е на авторката, оцветените абзаци са мои).

Вестник „Капитал”, автор Ива РУДНИКОВА

Метрото тръгна. Защо?

От Ива РУДНИКОВА

Чак по мръкнало председателят на Губизпълкома преряза с ножица червената лента. Работниците и представителите на обществените организации шумно се качиха във вагоните. Дръннаха мелодични звънчета и първият трамвай, управляван лично от Треухов, потегли, сподирян от нестихващите викове на тълпата и пъшкането на оркестъра. Осветените вагони изглеждаха още по-ослепителни, отколкото през деня. И десетте в плавна върволица се движеха през Гусишче; след като минаха под железопътния мост, леко се изкачиха към града и свърнаха към “Голяма Пушкинска”. Във втория вагон пътуваше оркестърът. Изкарали духовите инструменти през прозорците, музикантите свиреха марша на Будьони.
Из “Дванайсетте стола” на Илф и Петров

Най-кратката рецензия в историята - “Снощи пианистът Смит изнесе концерт. Защо?”, може идеално да пасне и за пускането на подземната железница в София. Така нареченото метро тръгна, без никой да разбере причината за това. Нито е завършено, нито ще облекчи трафика, нито ще откаже поданиците на Софиянски да питат защо общината не направи първо паркинги или защо метрополитенът обявява на търг отчуждени заради строежа на метрото имоти. Единственият предвидим плюс на подземното оживление беше, че начеса крастата на жителите на “Люлин” и “Обеля”, някои от които още гледат и трамвая като Железния кон.
От 28 януари шест метроспирки по трасето “Обеля” - бул. “Константин Величков” са в експлоатация. “Метрото в София представлява екскурзионно придвижване от едно място, на което няма транспорт, до друго такова място”, каза жител на кв. “Лозенец”, който едва ли някога ще бие път специално за да се порадва на съоръжението.
Люлинският ъндърграунд ще осигурява придвижване в тази отсечка за шест минути. Удоволствието ще струва 200 лева. Около 2001 г. тунелът ще изплюва пътници и пред “Шератън”, за радост на чужденците.
“Благодаря на строителите, на всички, които от 1968 г. са дали нещо от себе си за изграждането на това метро”, каза Стефан Софиянски при откриването.

Рязането на лентата

стана на една от няколкото спирки - “Западен парк”. Впоследствие се разбра, че тя е най-осветена и приветлива. Идеята за собствена “архитектура и специфика” на всяка установка е осъществена, като спирка “Люлин” е със сиви плочки, спирка “Сливница” е с оранжеви пейки, “Константин Величков” е с червени детайли. Освен това някъде има колони, другаде - монитори, по които да се следи редът в тунела.
Иначе всяка станция изглежда така: пасажерите влизат през стъклена врата с лепенки “Вход”. На стената виси схема - права линия с пунктир от двете страни, върху която с алена точка е отбелязана спирката-домакин. На междинната площадка вляво е будката на охраната, вдясно - гише “Каса и информация”. Посредата прясно боядисани ограждения (които могат да се прескочат трупешката) трасират пътя към три КПП-та. Закупеният билет се пъха в процепа на триъгълен апарат, чийто дисплей е на едри кръгове като онези в телевизионните викторини. После се завъртат едни метални кълбета, набодени с пръчки, и пътникът е пропуснат. Между другото в деня на откриването върху едното устройство за билети някой служител беше издълбал “Болно - не се сверява”.
След като се спусне по панорамните стълби, софиянецът се озовава на лъскава платформа и се радва на кошчетата, които още не са демонтирани в полза на нечие домакинство. Има и няколко комплекта пейки, застопорени в различна конфигурация на различните спирки. По стените тук-там има намек за мозайка или пано, като е почти сигурно, че графитите ще компенсират еднообразието. Долу има часовник и елтабло, което показва колко минути са минали от отлепянето на влака от тази спирка. При всички случаи, докато разбереш за какво става дума, мотрисата е пристигнала (целият метрокрос е около 6 минути). Има и други атрибути на подземния превоз - табелки и стрелки, упътващи или към “Обеля”, или към “Център в строеж”. Има и “Изход”. Единствената реклама е абсолютно в тон с пияните от щастие люлинци - на уиски.
Отстрани на платформата са двата чифта релси. По 6.5-километровата отсечка в пикови часове ще се движат 4 мотриси на интервал от 6 минути.
“Ще композираме в зависимост от натоварването”, обясни шеф от “Метрополитен” сред шума на машините.
За откриването на метрото спирка “Западен парк” беше обогатена архитектурно и с няколко преносими маси - за църковните такъми, шампанското и бонбоните. На водосвета дойдоха още московският кмет Лужков, вицепремиерът Божков, Муравей Радев - министър на финансите, шефът на парламента Соколов, депутати и транспортни босове. Най-много, разбира се, бяха служителите със значки “Метрополитен - София”. Развълнуван чиновник с любителска камера конкурираше с пробивност професионалните обективи. “Трябва да мина, 20 години сме дали за това нещо”, пуфтеше човекът. Новинарите отвърнаха: “Ние пък 20 години сме плащали за нещо, което не искаме.”
След водосвета и приветствените слова младежки ансамбъл затрополи хора и ръченици, от които конструкцията се затресе. След като гръмна шампанското, официалните гости се почерпиха с “Таралежки” и се качиха на влакчето. В локомотива се виждаха (въпреки цигарения дим) трима машинисти. Сияеща служителка, облечена в тъмнозелена униформа и с островърхо кепе, вдигна палка и тренът потегли. След малко се върна.
В това време нетърпеливи тълпи деца бяха залепили носове на залостените врати. Към два часа охраната пусна желаещите да видят метрото. В дългоочаквания ден возенето беше безплатно.
Талази пенсионери и ученици атакуваха пероните по шестте спирки. Децата се дивяха на релсите, бабите и дядовците се оглеждаха в мониторите и галеха пейките. Група любознателни старци се отцепиха и опасно наведени на ръба на платформата загледаха за

Светлина в тунела

Пронизителна свирка оповести пристигането на влакчето за центъра. Спонтанно ръкопляскане акомпанира тежкото паркиране на руската машина. (Стари столичани си спомнят подобна сцена от пускането на трамвай №9 нагоре от хотел “Хемус” към “Хладилника” - “хората аплодираха ватмана, после висяха от вратите, тичаха покрай мотрисата...”)
“Пази се - затварям вратите. По-бързо да става качването”, нареждаше строг глас по високоговорителя, докато местното население се тъпчеше в трена. Вътре възрастните хора насядаха по мушамените седалки, хлапета разглеждаха клетката с надпис “При опасност натисни бутона” и пожарогасителя.
Остроумни малчугани изпотиха някои пасажери с тематичен хумор а ла “Семейство Адамс”. За някои от беловласите преживяването май без преувеличение се равняваше на бънджи-скок. Няколко пенсионерки стояха неподвижно, хванати през кръста. “Не знаем дали ни харесва метрото. Ще ви кажем, като стигнем”, потвърдиха притеснението си те.
“Супер е”, възторгваха се внучета и обясняваха: “Въобще не знаехме какво е това метро. Нещо като влак е, но не се усеща как се движи.” “Метрото е добро - сравнявам го с германското и съветското, но ни е скъпо”, съобщи опитен пътник. “Пишете, че съм дошъл чак от Пирдопско за откритието”, настоя дядо. Старица, която с едната ръка си оправяше забрадката, а с другата дърпаше внучето си от вратата, се изопна и без да може да си спомни докрай поовехтелия шаблон, изстреля: “Радваме се на постиженията!”
Лека паника настана на последната станция “Константин Величков”. След призива на водача всички да слязат множеството се изсипа на платформата и се видя в капан. Просто защото познатите стълби на подземието се оказаха само в единия край. “Къде е изходът, бе”, “тук ли е за Централна гара”, “откъде се излиза”, питаха се метропионерите един друг. По-нервните запалиха цигари. Всички въздъхнаха с облекчение при вида на задаващия се от другата страна вагон: “Еха, пак идва!”
“Чакам да се стопли и ще отида да го видя”, “в събота ще водя децата на метрото”, планират гражданите. По света имат Дисниленд, ние имаме метро.[/b]

Тексът се намира ТУК

Трети метродиаметър - подземен, с параметри на кл. метро !   Не на фалшивия "полуметротрамвай" !
                                                     Не на LRT : системата - убиец  !
                                

Offline monte carlo

  • Наистина съм луд
  • *******
  • Posts: 1028
    • View Profile
Re: Началото
« Reply #2 on: 07.05.2009, 14:40:52 »
не се връзвайте на журналистите, който не може нищо друго да прави, критикува
Икономията е майка на мизерията!

Offline aliaska

  • Маниак
  • ******
  • Posts: 560
    • View Profile
    • Email
Re: Началото
« Reply #3 on: 07.05.2009, 15:32:32 »
леле шокиран съм от написаното,честно.И аз като Tergo ,докато четях статията се срамувах,че съм българин. :(

Offline Borkata

  • Запален по ГТ
  • *****
  • Posts: 308
    • View Profile
    • Email
Re: Началото
« Reply #4 on: 07.05.2009, 16:35:49 »
Имайте предвид, че това беше бедната 1998. Малко по-малко бедна от най-бедната 1997 но достатъчно. Предполагам, че наистина така са изглеждали нещата... Сега е съвсем различно - 11 години по-късно.

Offline conecto

  • Модератор
  • Нямам спирка
  • ********
  • Posts: 4478
    • ICQ Messenger - 303555835
    • View Profile
    • Email
Re: Началото
« Reply #5 on: 07.05.2009, 16:59:01 »
Е тая гъска освен целия свят, сигурно и себе си мрази. Наиситна е уникално как във най-малкия детайл намира нещо за оплюване - кошчетата щели да откраднат, графити по стените щели да надраскат (чудно как се стига до тези стени), защо имало бутон за авария във влака...

Offline blagun

  • Moderator
  • Нямам спирка
  • ********
  • Posts: 12464
    • View Profile
    • Email
Re: Началото
« Reply #6 on: 07.05.2009, 17:22:33 »
Е, нали статиите се пишат, за да се продават вестниците. Сигурен съм, че и в Лондон, и Париж в края на 19-ти век е имало възмущение срещу "излишното" метро. Колкото до периферността, нека си припомним от историята, че първият влаков маршрут не е примерно между Лондон и Манчестър, а между някакви никому неизвестни градчета.

Естествено, че до пускането на МС Опълченска метрото беше по-скоро атракцион, отколкото МГТ. Разбира се, че тоновете са пресилени, но да не забравяме, че през 1998 в София имаше 5 пъти по-малко коли. Така че да се надяваме, че журналистката е коригирала късогледството си с подходящ диоптър. Между другото, противници на метрото има и сега (че даже и в настоящия форум - той си знае). Лошото е, когато накои от тези противници са с влияние и в резултат на техния натиск се пръкват "компромиси" като метро-трам-диаметър №3. :(

Offline Tergo

  • Наистина съм луд
  • *******
  • Posts: 1635
    • View Profile
Re: Началото
« Reply #7 on: 07.05.2009, 17:52:47 »
Е, да : то и в Москва първият участък е около 6,5 км и е от "тук" до "там" - всички така са започвали...
Но да каже, че 20 години строят нещо, дето не го искаме...
Впрочем, прав си : и днес четох бръщолевенията на един подобен умник.(Всъщност много са)
Прочетете коментариите под тази статия и ще видите колко подобни на нея са се изходили по въпроса с единственото си желание да поплюят .
"Това не било метро - било трамвай", "станциите били много нагъсто", "скоростта била малка...защото се използвали "съветски"влакове", "за какво им било това метро?", и още и още...
Трети метродиаметър - подземен, с параметри на кл. метро !   Не на фалшивия "полуметротрамвай" !
                                                     Не на LRT : системата - убиец  !
                                

Offline mitio tuca

  • Приятел на ГТ
  • ****
  • Posts: 146
    • View Profile
    • Email
Re: Началото
« Reply #8 on: 07.05.2009, 20:47:29 »
Е тая гъска освен целия свят, сигурно и себе си мрази. Наиситна е уникално как във най-малкия детайл намира нещо за оплюване - кошчетата щели да откраднат, графити по стените щели да надраскат (чудно как се стига до тези стени), защо имало бутон за авария във влака...
доста трудно. има сензори  ;)

Offline ozzy

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 11498
    • View Profile
Re: Началото
« Reply #9 on: 08.05.2009, 01:47:15 »
За съжаление, и у нас е пълно с ограничени хора, които не осъзнават предимствата на метрото.
Който върви след стадото, той гази в лайната му.

call.sofia.bg - сигнализирайте за всякакви нередности Столична Община

Offline etnies

  • Модератор
  • Нямам спирка
  • ********
  • Posts: 7099
  • Нощен Експрес
    • View Profile
    • Email
Re: Началото
« Reply #10 on: 08.05.2009, 11:41:37 »
Въпреки, че оная крава Рудникова в типичен неин стил се е изсрала, когато тръгваше метрото трагедията беше пълна.
Метро - от никъде - за никъде.
Трябва да сканирам две статии от 168 часа

Offline Deltichko

  • Начинаещ
  • *
  • Posts: 7
    • Skype Me™!
    • View Profile
    • Българският портал за стара техника
    • Email
Re: Началото
« Reply #11 on: 30.05.2016, 16:31:36 »
Здравейте. Намерих първата статия в България, посветена на метро в София. Вижте метродиаметрите, метростанциите, техническите характеристики, изискванията и очакванията през 1968 г.
Вероятно ще е интересно за много хора ==> http://www.sandacite.bg/%D0%BC%D0%B5%D1%82%D1%80%D0%BE%D1%82%D0%BE-%D0%B2-%D1%81%D0%BE%D1%84%D0%B8%D1%8F-1968-%D0%B3%D0%BE%D0%B4%D0%B8%D0%BD%D0%B0/

« Last Edit: 30.05.2016, 16:41:13 by Deltichko »
http://www.sandacite.bg - Българският портал за стара техника

Offline s7efani

  • Начинаещ
  • *
  • Posts: 5
    • View Profile
Re: Началото
« Reply #12 on: 30.06.2016, 21:59:22 »
Доста интересна и подробна информация. Браво за труда  :fan:
Мястото на жената е в леглото.........гола