Author Topic: Археологията, минералните извори и тяхното запазване при строит.на метрото  (Read 34177 times)

Offline Vladislav

  • Запален по ГТ
  • *****
  • Posts: 443
    • View Profile
    • Email
Строителство - градът, 25,05,2009 г.

Променят транспортното решение на Ларгото в София


Подземна пешеходна улица между подлеза при президентството и Министерския съвет и този при хотел "Шератон" и ЦУМ, както и ново транспортно решение ще оформят площад "Независимост", т.нар. Ларго в центъра на столицата. Конструктивният проект е дело на фирма "Рикат" с управител и ръководител на проектантския колектив инж. Антон Янев. "Метрополитен" ЕАД обяви обществена поръчка за избор на изпълнител на подземното археологично ниво на площад "Независимост" по конструктивната част.   
В момента в съществуващия подлез в източна посока е основната експозиция на археологически находки. Очаква се от страната на на ЦУМ да бъдат открити нови паметници на културно-историческото наследство и те също ще бъдат експонирани. Всички те ще бъдат достъпни за гражданите благодарение на подземната пешеходна улица. Как ще се изгради тя?
Строящият се в момента метроучастък от първи метродиаметър - от метростанция №7 при Булбанк до метростанция №8 при Ректората, а така също и ротационната шахта на щитовия комплекс при хотел "Шератон", играят основна роля за определяне на геометричните параметри на конструкцията. Конструктивният проект предвижда да се оформи подземно ниво под Ларгото. То ще представлява връзка между двата съществуващи подлеза – в източната част до Президентството и Министерски съвет и в западната - между ЦУМ и хотел "Шератон". Пешеходният достъп се осъществява основно чрез стълбищата на тези два подлеза. Предвидено е и ново стълбище от южната страна, в зоната на сегашната ротационна шахта, където се разполага и асансьор за хора с увреждания.

Конструктивният проект
е съобразен с нивата на съществуващият подлез между Министерския съвет и президентството. Предвидени са пешеходни връзки между подлеза и новото подземно археологично ниво под Ларгото, каза инж. Антон Янев. Отчетени са съществуващите конструкции и другите подземни съоръжения в тази зона.
Конструкцията на площад "Независимост" над археологичното ниво представлява монолитно стоманобетонно съоръжение на едно ниво. По централната ос, където беше разположена зелена площ, е предвиден отвор с дължина 65.20 м и широчина 15.50 м. Проектът предвижда в тази зона да бъде изпълнен стъклен купол по индивидуален архитектурен проект.
По дължина съоръжението попада над левия метротунел от първи диаметър. Това определя нивото на долната плоча на подлеза, а по този начин и светлата конструктивна височина. Тя варира от 3.60 м до 4.05 м с изключение на една част,  където поради нивото на съществуващия подлез, котите на терена и наличните подземни комуникации светлата конструктивна височина е 3.16 м.
Като цяло съоръжението е разделено на пет конструктивни блока с деформационни фуги с широчина 5 см. Блоковете са с различна дължина, като най-късият е блок пети – 24.45 м осово. Общата дължина е 142.60 м. Широчината е променлива, като най-широката част достига 45 м. Застроената площ е 5422 кв.м. Полезната площ е 5015 кв.м.
Най-важното при проектното решение  бе конструкцията на подлеза да не влияе върху тази на метротунелите. Затова се предвижда пилотно фундиране, каза инж. Янев. Чрез пилотните фундирания се осигурява независимост на двете конструкции. Пилотите са с диаметър 1200 мм.
Цялото съоръжение има постоянен напречен наклон от 1.6% поради разликата в котите на терена пред ЦУМ и Министерския съвет, от една страна, и пред хотел "Шератон" и президентството, от друга. Този напречен наклон осигурява и необходимото отводняване от повърхностни води.
Конструкцията е предвидено да се изпълни на етапи. По този начин е

осигурена временна организация на движението
през целия период на строителството, без да се спира движението в двете посоки.
Новото комуникационното решение е предвидено по устройствен проект на арх. Тодор Тодоров според заданието за проектиране. Планирано е цялото пътно платно в посока бул. "Княз Александър  Дондуков" да се измести в южната част. От северна страна към Министерския съвет и ЦУМ остава пешеходна зона. Движението ще бъде организирано с две пътни платна в посока.
Строително-монтажните работи включват реконструкция на засягащата се от строителството подземна инфраструктура и възстановяване на движението. При изграждането на пътните платна се предвижда запазване на настилката от жълти павета и профилираните гранитни бордюри.
Срокът на изпълнение на обекта ще е една година. Размерът на гаранцията за участие в откритата процедура е 40 хил. лева. Финансирането е предвидено да се извърши от бюджета на Столичната община.
От кандидатите се изисква да имат общ оборот за всяка от последните три финансови години минимум 40 млн. лева. Ако участникът е обединение, водещият партньор да покрива минимум 70% от общия оборот за всяка от последните три финансови години.  Необходим е опит от минимум три договора за подземни работи по открит способ с минимална стойност 4 млн. лева, изпълнени през последните пет години.  Документи  за участие в процедурата могат да се закупят срещу  600 лева без ДДС. Срокът за получаване на заявления за участие е 11 юни.
Предвижда се за оформяне на архитектурното решение на Ларгото да  бъде обявен отделен  търг.

Offline Vladislav

  • Запален по ГТ
  • *****
  • Posts: 443
    • View Profile
    • Email
Всичко каквото е имало от долу и не е унищожено от къртицата да се извади и постави при Софийския колизеум (сигурно дори не сте чували за него. само с 10 метра по- малък е от Римския. Намира се под Английското посолство, както и под някакви хотели, които явно имат против София експонира нещо толкова ценно). 

Приятелю, тука се изказа малко пресилено. Първо, не знам защо реши, че не сме чували за сердикийския АМФИТЕАТЪР, все пак и ние живеем в този град... Освен това, нашият амфитеатър няма и 10% от римския Колизеум - може да има широка арена, ама голям праз - като е била използвана само няколко години. Освен това, трибуните са били просто нищожни - ниски, без кой знае какви субструкции и разположени само от едната страна - по склона на хълма. Така че изобщо не е толкова уникален - не може да се сравнява с Рим, Пула, Верона, Арл, Ел Джем или Поцуоли.

С това не искам, разбира се, да кажа, че този паметник не трябва да се опазва - напротив, трябва да се направи всичко възможно за запазването и по-единното му експониране, включително като се разруши учебната сграда на Гьоте институт (не старата и красива сграда на ул. "Будапеща", а учебните зали във вътрешния двор), но в днешна (а и вчерашна) България никога не се дава особен приоритет на опазването на наследството от миналото, за съжаление. Дай Боже наистина да се реализира и подземната улица на Ларгото.
« Last Edit: 06.06.2009, 15:52:28 by Vladislav »

Offline Jimi

  • Маниак
  • ******
  • Posts: 588
    • View Profile
    • Email
Отдавна се каня ама понеже скоро няма да се вижда да попитам това ограденото от мен в червено какво точно представлява да не е бившия подлез?
07 септември 2009 г. - Вторият национален празник за България :D

Offline RADOCVET

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 6243
  • http://bgtransport.org/
    • View Profile
    • Email
точно така там са стълбите за подлеза, които са под улицата в момента

Offline KRUPA

  • Наистина съм луд
  • *******
  • Posts: 1425
    • View Profile
    • Email
Като гледам снимките на изграждания подлез, се зачудих - евентуалната антична туристическа улица, която ще е подземна, ще се намира на нивото на подлеза и ще започва веднага от неговия източен край или как? В смисъл като строят сега подлеза, имат ли предвид тази улица или после ще разбиват наново?
Я мислех, като да си умрем от старост, а оно така стана, като да си умрем от смех, хе-хе-хе...

Offline boleroto

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 4105
    • View Profile
    • Email
Там археологически комплекс вече няма - това е изхода му. Същностката транспортна улица се пада от другата страна на Св. Петка. Това пространство ще е просто подлез, над който ще е заложена улицата.

Offline Vladislav

  • Запален по ГТ
  • *****
  • Posts: 443
    • View Profile
    • Email
Крупа, мисля, че имат предвид един изход, който са оставили в източната стена на подлеза. Разбира се, след него наистина няма археологически останки, защото там е шахтата, където обърнаха къртицата. Вероятно е да намерят останки на изток от шахтата в посока към главния вход на партийния дом, където се намира източната порта на Сердика. А Болерото се е изразил толкова енигматично, че не мога да разбера какво е искал да каже  :D

Offline boleroto

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 4105
    • View Profile
    • Email
Бла-а-а-а-аа, днес нещо не мога да се изразявам хахаха

Ето какво имам предвид:
Червено - подлез, няма археологически паметници, просто функционален подлез, нищо повече от това, което беше преди ремонта;
Зелено - новия подлез с ахеологическите паметници, възстановената търговска улица и пр.;
Синьо - станциите;

Offline KRUPA

  • Наистина съм луд
  • *******
  • Posts: 1425
    • View Profile
    • Email
Ама аз доколкото знам, ще преместват останки от древна Сердика, а няма да показват каквото има само, така че дори и да няма, ще наслагат туй-онуй, колкото да има една изцяло покрита с постройки антична уличка... Може и да бъркам, разбира се - кой съм аз, та да знам всичко  :D
« Last Edit: 11.07.2009, 03:04:34 by KRUPA »
Я мислех, като да си умрем от старост, а оно така стана, като да си умрем от смех, хе-хе-хе...

Offline boleroto

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 4105
    • View Profile
    • Email
Е, аз казвам, че в червения няма да има изложени останки, защото такива няма - каквото е имало е заминало при копането. Интересно ми е откъде ще пуснат продължението на улицата, защо нали идеята е да обхване и вече обраслата западна порта в комплекса. Откъде ще я прокарат откъм Трапезица.
Но пък ако преместят северното платно на Т.Александров от другата страната на статуята наистина ще има място де, ама докато не почнат МД2 в този участък няма да имаме никаква окончателна информация...

Offline KRUPA

  • Наистина съм луд
  • *******
  • Posts: 1425
    • View Profile
    • Email
Quote
Монтират конструкция над археологическите руини под столичното Ларго

Започва подготовката за разкопаването и експонирането на археологическите останки под Ларгото в София. Това е част от реализацията на мащабния проект за създаването на атрактивна туристическа дестинация в тази територия, за който наскоро писа “Строителство имоти”. Проектът предвижда оформянето на подземен маршрут сред древните руини на Сердика, който ще свързва Източната и Западната порта на античния град. Миналата седмица бе избрана фирмата, която ще направи конструкцията на подземното археологическо ниво. Това е “Главболгарстрой”, която е дала най-ниска оферта от 6.7 млн. лв. на търга, проведен от “Метрополитен”. Другите два кандидата са били “Геотехмин” и “Монолит 3”, чиито оферти са по-високи.

Спечелилата компания ще изгради монолитно стоманобетонно съоръжение с обща дължина над 142 метра. Неговата застроена площ ще бъде 5422 кв. метра. Конструкцията ще позволи да започнат археологическите разкопки между черквата “Св. Петка” и подлеза пред Президентството.

За археолозите все още е изненада какво ще бъде разкрито под тази територия. Очаква се да бъдат намерени части от улици и от обществена сграда, тъй като мястото е било близо до градския форум на Сердика. Под самите руини пък ще преминава тунелът на метрото.

Грандиозният проект предвижда превръщането на Ларгото в пешеходна зона с богато озеленяване, градинки и пейки. Най-атрактивен ще е централният прозрачен купол, през който ще се виждат античните руини под земята. Туристите ще могат да влязат в подлеза пред бившия партиен дом и да се разходят по древната улица “Виа Принципалис”. Подземният пасаж ще ги отвежда чак до Западната порта на Сердика при ул. “Княз Борис I”. По пътя си те ще имат възможност да посетят няколко уникални обекта. Сред тях са двете кули от стената на Източната порта, средновековните черкви “Света Петка Самарджийска” и “Св. Спас”, останки от антични улици, сгради и други. Подземната разходка ще свършва при Западната порта на Сердика, където на открито ще бъде експониран голям античен комплекс. Според експертите за реализацията на проекта са необходими 6 млн. евро.

http://www.stroitelstvoimoti.com/?lang_id=1&prm=news&rub_id=13&news_id=5708&page=
Я мислех, като да си умрем от старост, а оно така стана, като да си умрем от смех, хе-хе-хе...

Offline 4a4i

  • Приятел на ГТ
  • ****
  • Posts: 105
    • View Profile
    • Email
Ще се изчака ли зъвршването на булеварда и пускането на метрото или ще се работи паралелно?
"velbujd" in the other forum

Offline niko

  • Писател
  • **
  • Posts: 46
    • Skype Me™!
    • View Profile
    • Email
 :fan: Супер найстина, ще го направят.Ларгото ще стане много хубаво. 8)
Пак най-евтиния проект  :D

Offline KRUPA

  • Наистина съм луд
  • *******
  • Posts: 1425
    • View Profile
    • Email
Пак най-евтиния проект  :D

Абе моля ти се, то ще е странно да се избере различен от най-евтиния...  :D

Само ми е интересно как ще се преминава от едната част на тази улица към другата (нали ще е с дължина от подлеза пред Мин. съвет/Президентство до ул. 'Княз Борис I'), след като ще е на ниво подлез и самият подлез ще пречи. Освен ако не го префасонират в същата стилистика. Или пък направят заобикалящ подлеза тунел от юг, защото все пак ще има вход и към станцията на МД2 пред ЦУМ, т.е. на север. Жалко, че няма схеми нещо, а пак се гадае само...
Я мислех, като да си умрем от старост, а оно така стана, като да си умрем от смех, хе-хе-хе...

Offline Vladislav

  • Запален по ГТ
  • *****
  • Posts: 443
    • View Profile
    • Email
Защо да заобикалят подлеза, като в средата му стои една от най-забележителните старини на София - черквата Св. Петка? Просто подлезът ще стане естествена част от археологическото ниво, при това най-монументалната. Интересно - значи археологическата променада ще обхваща и подземието на Булбанк. Там се намира черквата Св. Спас, която от години чака да бъде социализирана, вместо да седи захвърлена в мазето на банката. Изобщо, замислили са мащабен проект и ни остава да се надяваме да го изпълнят добре. Тука трябва да вметна, че за мое огромно съжаление е вече твърде късно за извънредно интересните останки от римски сгради при западната порта. Помня развалините преди години - когато бях малък сме влизали много пъти долу. Северната кула на портата беше доста добре запазена, стояха високо големи части от крепостната стена и прилежащите й сгради от вътрешната страна. Всичко това постепенно се разруши, изложено на влиянието на атмосферните условия. Около северната кула с години се трупаше насип от падащите от стените й тухли и хоросан. Почти напълно се разпадна голямата складова постойка, разположена отвън срещу портата. След разчистването, което направиха при строежа на католическата катедрала, от крепостната стена и сградите зад нея не остана почти нищо. Сега можем да ги видим само на снимки. Добре че южната кула на портата не е разкрита, та нейните останки (надявам се) ще се окажат по-добре запазени.

Offline KRUPA

  • Наистина съм луд
  • *******
  • Posts: 1425
    • View Profile
    • Email
Да, предположих за включване на подлеза към историко-туристическата улица. Но има ли накъде да продължи тунела след 'Св. Петка'? Подлезът при входа за метрото на МД1 има ли стена в посока запад, зад която да няма нито паркинг, нито обект свързан с метрополитена? Основно заради тази неяснота ми хрумна опцията 'заобикаляне на юг', още повече, че под 'Св. Неделя' казват било пълно с руини, но пък има опасност за църквата да се срути - то не са едно или две нещата, за които трябва да се мисли  :D
Я мислех, като да си умрем от старост, а оно така стана, като да си умрем от смех, хе-хе-хе...

Offline Vladislav

  • Запален по ГТ
  • *****
  • Posts: 443
    • View Profile
    • Email
Нормално е под Св. Неделя да има руини, защото църквата е построена в центъра на древния град - при това на издигната землена платформа, която вероятно се е образувала от развалините на преториума - седалището на градския управител. Там разкопки могат да се направят около църквата и също вътре в нея, както са направени такива във вътрешността на Св. София от проф. Богдан Филов още през двайсетте години на миналия век. Но дотам не се е стигнало. Интересно е наистина как подземното ниво ще обхване и западната порта и църквата Св. Спас, които са от двете страни на подземния гараж, според мене несполучливо поставен върху станция Сердика.

Offline Vladislav

  • Запален по ГТ
  • *****
  • Posts: 443
    • View Profile
    • Email
Болерото, всъщност не е вярно, че изходът на подлеза откъм джамията го няма. Там си е, а изкопът, който и аз снимах днеска, е няколко метра по-нататък в посока на банята. Засега изглежда, че правят някакъв канал. Искам обаче да привлека вниманието на всички към поредната простотия, която забелязах. Тъй като това е центърът на антична Сердика, е нормално да се очаква в дупката да изскочат антични и средновековни развалини. Вляво на първата и на втората снимка се вижда част от градеж, който ми изглежда римски или византийски: стена, изградена от редове ломени камъни и плоски тухли, в горната част на която се вижда малка тухлена арка. В дясната страна на изкопа също се вижда част от старинна стена със същия градеж. Много ме ядоса това, че багерът е обрушил тези останки - това е истинско безобразие! Вместо да се направят едни разкопки на банския площад, за където има данни, че е стояла средновековната църква Св. Йоан Рилски, те си копаят безогледно и бързат да унищожат следите от миналото ни, за да не им пречат. Надявам се да се окаже, че все пак са извикани специалисти на оглед. Но дайте все пак идеи къде да алармираме да изпратят такива, ако това не е направено. Дори рзвалините да са от османската епоха, пак заслужават пълното внимание на археолозите.



« Last Edit: 29.08.2009, 16:22:28 by LG_ »

Offline Tergo

  • Наистина съм луд
  • *******
  • Posts: 1635
    • View Profile
Хм, ами най-бързият начин (а всъщост и добър, за да не заметат следите) е обаждането (e-mail) в някоя от телевизиите - да ги поизпотят с неудобни въпроси.
Като например : Защо ни уверяваха, че арх. останки има на равнище по-ниско от -5м, -7м, а те изникват на по-близко разстояние от повърхността - почти под бетона и комуникациите? :angry:
Трети метродиаметър - подземен, с параметри на кл. метро !   Не на фалшивия "полуметротрамвай" !
                                                     Не на LRT : системата - убиец  !
                                

Offline citizen

  • Запален по ГТ
  • *****
  • Posts: 249
    • View Profile
    • Email
Да видим дали ще има реакция от НТВ, БТВ и културното. Аман от прошляци по тия земи...Така закопаха римските останки на Мария Луиза, така вградиха Сердиката в Арена ди Сердика, сега това явно ще го правят тест стена за мотриси...