Author Topic: Производство на ПС за ГТ в България?!  (Read 5378 times)

Offline remarque

  • Запален по ГТ
  • *****
  • Posts: 464
    • View Profile
Моето мнение е, че независимо от цената, трябва да закупят нови тролейбуси! Така или иначе, огромна част от средствата за ГТ потъват в нечии сметки, по-добре да имат заеми за изплащане, отколкото да симулират дейност и искат допълнително финансиране за нищо!

А че чехите правят невероятна печалба, няма какво да направим!

Това е така, защото 65% от стойността на автобуса се формира от производителя на каросерията и този, който извършва крайното сглобяване! И в крайна сметка, шасито и моторът, които ни се струват най-скъпите компонентите, са в рамките на 70 000 EUR при един автобус с цена около 200 000 EUR.

При производството на тролейбуси, печалбата е още по-висока. Цената на ел. оборудване е около 80 000 EUR, без допълнителен дизелов агрегат. Маломощен дизелов мотор, какъвто използват, струва допълнително 15 000 EUR, цената на батерии за алтернативно предвижване е около 10 000 EUR (4 години гаранция). Шасито и каросерията са от 150 000 EUR (Irisbus) до 200 000 EUR (Соларис). А те искат над 550 000 EUR за соло тролейбус!



Не са само Шкода (те поне имат традиции). Мизерни работилници като ARC, Astra Bus, SOR (до преди година), повечето нови руски и украински играчи (ЛАЗ, МАЗ, ЛИАЗ, СВАРЗ, Транс Алфа и др.) могат да сглобяват тролейбуси! А ние затрихме всякакво производство  заради тъпи комисионери!
« Last Edit: 29.07.2009, 17:10:53 by remarque »

Offline Дядо Курти

  • Запален по ГТ
  • *****
  • Posts: 333
    • View Profile
    • Email
Всичко е игра на интереси. Да не мислиш, че така случайно затриха Чавдар и проектите ни за производство на автомобили? Имаш ли някакви очаквания такива проекти да има отново? И да имаш, няма как да стане. Никой няма да го допусне.
Тъпите комисионери хич не са тъпи. Даже са си много умни, защото знаят как да прилапат парите. Затова се източват маса пари - защото знаят как.

Offline remarque

  • Запален по ГТ
  • *****
  • Posts: 464
    • View Profile
Времето на първоначално натрупване на капитал приключи. Крайно време е да се инвестира откраднатото в производство!

Offline borosport

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 3819
  • Hate users!!!
    • ICQ Messenger - 304771719
    • View Profile
    • Email
 Чавдар го закриха точно ненаяли се и ненаситни политици. А за МАН беше най-лесно да почнат да сглобяват у нас вместо в Турция.
 Между другото на сесията на СОС днес се видя колко в небрано лозе са повечето съветници, особено като се заговори и за трамваите и Трамкар. Единствен откачалката Мартин Заимов беше информиран за нещата.
Най-дългите градски автобусни линии са:
- А111 - 50320 м двупосочно
- А83 - 37000 м двупосочно
- А11 - 32005 м двупосочно
Най-дългите крайградски автобусни линии са:
- А28 - 64540 м двупосочно
- А70 - 56645 м двупосочно
- А3 - 55870 м двупосочно
Тройната коалиция от А до Я

Offline KRUPA

  • Наистина съм луд
  • *******
  • Posts: 1425
    • View Profile
    • Email
Ама какъв им е проблема на червените!? Прецакаха конкурса за нископодови нови трамваи, сега искат тролеите да провалят... Баси извергите!!!
А 'Синята коалиция' (или ДСБ и СДС отделно) отново се чудят май за какво да се фръцнат и стават все по-жалки и по-жалки от и без това плачевното им състояние...
Я мислех, като да си умрем от старост, а оно така стана, като да си умрем от смех, хе-хе-хе...

Offline freepigeon

  • Защо пиша толкова много?
  • ********
  • Posts: 2232
    • View Profile
    • Email
Аз не виждам какво и защо се чудите и съжалявате "Чавдарите"-ние във всяка сфера на икономиката се самопрецакваме така.И да го бяха оставили да работи положението щеше да е като това на "Трамкар".Щото сега трамваите ни ги модернизира не трамкар,който не е закрит,а пак чехи,така че и чавдар да беше оцелял,пак щеше така да стане че да купуваме автобуси от чехия...


Offline borosport

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 3819
  • Hate users!!!
    • ICQ Messenger - 304771719
    • View Profile
    • Email
 Чавдар не го съжелявам. Яд ме е на нашите тарикати, които заради далавера изгониха световен производител. Я си представи всичката продукция на МАН да се правеше в Ботевград, а не в Турция.
Най-дългите градски автобусни линии са:
- А111 - 50320 м двупосочно
- А83 - 37000 м двупосочно
- А11 - 32005 м двупосочно
Най-дългите крайградски автобусни линии са:
- А28 - 64540 м двупосочно
- А70 - 56645 м двупосочно
- А3 - 55870 м двупосочно
Тройната коалиция от А до Я

Online emo

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 16897
  • Приятел на всички шофьори и ватмани от ГТ
    • View Profile
И това съм го мислил. А ако на нашите им бе възложено само да сглобяват, наистина щеше да е рай за всички, т.е. да няма българско участие и в проекта.
мур

Offline Stahlgewitter

  • Наистина съм луд
  • *******
  • Posts: 1614
    • Skype Me™!
    • View Profile
    • Email
E чак само да сглобяват-щяха да правят каросериите,щеше да стане ясно,че не го можем и щяха да закрият производството.така както стана с НАМКО пони,роувър и тн.

Offline remarque

  • Запален по ГТ
  • *****
  • Posts: 464
    • View Profile
Случаите с Намко и Родакар не са най-добрият пример. Инвестициите бяха направени на фона на обещания за крупни държавни поръчки. Същевременно моделите, които бяха предложени, бяха стари и неконкурентни! Естествено бе, след като не се изпълнят обещанията, производството на тези непродаваеми модели да се закрие!


Иначе, много негативно се изказвате за родното произовдство! А понятие си нямате какво има из Европа! С тази разлика, че чуждите правителства си защитават производството! С изключение на Citaro, произведен в Майхейм, абсолютно всички други автобуси страдат от некачествено изпълнение! Всичко е въпрос на контрол и държавна политика! Да не се допуска внос на 700 нискокачествени турски автобуса, а да се потърси решение на местно ниво!

Знаете ли, че 60% от цената на автобус остава за производителя на каросерията (отговорен за крайното сглобяване)! Колко загубени работни места са това за нас?!?

Offline freepigeon

  • Защо пиша толкова много?
  • ********
  • Posts: 2232
    • View Profile
    • Email
Е добре,има логика в това което казваш.Да речем че решим сами да си сглобяваме новите автобуси.Веднага възникват толкова въпроси и проблеми:

 :arrow: Къде ще ги сглобяваме и с какви мощности?Ако решим да ползваме базата на Чавдар трябва толкова много пари да се хвърлят за модернизация и толкова дълго ще трае че дотогава ще сме подменили целия парк....

 :arrow: Да речем че ще почнем 'производство' и след като подменим всичко какво ще стане с този завод?А това няма да е толкова далече във времето защото в провинцията за подмяна са по около 30 бройки..

 :arrow: Дали наистина цената на произведените в България автобуси ще е по-ниска от турските автобуси да речем?Съмнявам се..А дали и качеството ще е конкурентно или пак ще излезе...българска работа :(

Иначе и аз като тебе смятам че ще е прекрасно да имаме собствено производство на автобуси за наше потребление та даже и за износ на по-непретенциозни партньори като Македония например.Но никой няма волята и смелостта да се заеме с един такъв проект.За голямо съжаление...

Offline difian

  • Урбанистът
  • Модератор
  • Нямам спирка
  • ********
  • Posts: 15424
    • Skype Me™!
    • View Profile
    • Любителска страница на Софийското метро във Facebook!
    • Email
На всичките ти аргументи Ремарк нееднократно дава отговорите по другите теми, струва ми се, че може и отново да ти ги повтори! Само в София са над 500 автобуса, в Пловдив и Варна по 200-300, това е достатъчно като аргумент. В момента в Сърбия, а и в други по-малки страни има фирми, дето произвеждат.

Offline remarque

  • Запален по ГТ
  • *****
  • Posts: 464
    • View Profile
Заводът може да се построи на ново, в която и да е българска община! Зависи от самата община какво ще направи, за да привлече инвестицията!

В България също така има доста поддоставчици, които трябва да бъдат включени в изработването на крайния продукт!

Относно нуждите, както можеш да видиш от темата за новите автобуси в България в последните 20 години - те са подменяни в някаква степен по-сериозно в София и Пловдив и в много по-малка в Бургас и Варна! Масово из страната се ползват Чавдари и Икаруси, произведени преди промените или западните им аналози от същата епоха, внесени втора ръка по-късно! Пазарът е огромен - нашата промишленост трябва да предложи продукт, който преди всичко да е с поносима цена! Опциите за механиката не са много - шаси MAN или Irisbus, двигатели MAN, Iveco, Deutz, Cummins - най-масовите, респективно с по-ниска цена.

Правителството много лесно може да се създаде преференциални условия за родните производители - забрана на внос на автобуси, не отговарящи на EURO3, вносът от Турция да се обмити - в момента ставката е нулева, превантивно да се увеличи и за Русия/Украйна/Беларус на нивата за Китай - до 40%! Китайските автобуси, между другото, се обмитяват в Турция с 80%. Леко модифициране на конкурсните условия и предпоставките са налице!

Необходимо ни е завод с мащабите на Тедом - първоначална инвестиция - 5 - 6 000 00 евро! Тедом са в ТОП 100 на чешките фирми трета година поред. Вярно, че имат и други производства, но едно от двете основни, са автобусите. Досега са произвели:
2004 - 1
2005 - 5
2006 - 12
2007 - 25
2008 - 40
2009 - 33 (01.08.2009)

Производство, с което на 80% са изплатили първоначалната си инвестиция. Освен това работят в много конкурентна среда - Karosa и SOR са с много силни позиции в Чехия и не ги допускат до пазара, независимо, че дори отстъпват по качество на моменти!

Не се иска много - Cacciamali беше на път да отвори завод в България преди 2 години. MAN имаше интерес към Чавдар.

През 1996 са произведени 61 Чавдар 120/141 за София и Бургас. Цената на вносната механика за 141 беше спомената в една от темите - 80 000 DM, т.е. може да си представите, че крайната цена е била поносима. Преди тези автобуси, след промените са внесени само 25 O302T за София - т.е. родната промишленост си свършила работата - генерирани са работни места, вътрешен продукт и за първи път се предоставя отностително качествен продукт, на приемлива цена. Това е единственото правилно решение. Лошото е, че правилните решения у нас не са популярни!
« Last Edit: 04.08.2009, 17:26:31 by remarque »

Offline LG_

  • Строител
  • Модератор
  • Нямам спирка
  • ********
  • Posts: 3509
  • for a better infrastructure
    • ICQ Messenger - 354966774
    • View Profile
    • Email
Искам да изразя благодарност и да поздравя колегата remarque за обоснованите му коментари и труда който си прави да ни запознава с проблематиката на производителите на тролейбуси и автобуси.

Във връзка с гореописаното искам да попитам запознатите къде в Гърция са се сглабяли Соларисите, доставени за Атина през 2004 за олимпийските игри? Както и какво се случва днес с това предприятие?
Ако спориш с идиот, вероятността той да прави абсолютно същото е много голяма.(Марк Твен)

Quote from: geogregor
Underground trains already resemble more of the cattle transports than transportation system for humans.
Actually cattle could never be transported in such awful conditions due to animal welfare regulations. But no one gives a damn about how Londoners travel!

Offline remarque

  • Запален по ГТ
  • *****
  • Posts: 464
    • View Profile
Не знаех, че е имало доставка на Соларис през 2004 за Гърция. В момента, обаче, се изпълнява най-голямата поръчка на Соларис до сега - 320 автобуса за Атина и се произвеждат изцяло в Полша.

http://www.solarisbus.pl/en/busmania,aktualnosci,0,554.html

Иначе, ELBO сглоби тролейбусите Neoplan за Атина - около 250. След това, се съсредоточиха върху Leopard 2A6 HEL :)

Offline LG_

  • Строител
  • Модератор
  • Нямам спирка
  • ********
  • Posts: 3509
  • for a better infrastructure
    • ICQ Messenger - 354966774
    • View Profile
    • Email
Така де моя грешката - Неоплани са. Не знам защо съм си въобразил че са Солариси, може би именно заради автобусите Соларис.
Ако спориш с идиот, вероятността той да прави абсолютно същото е много голяма.(Марк Твен)

Quote from: geogregor
Underground trains already resemble more of the cattle transports than transportation system for humans.
Actually cattle could never be transported in such awful conditions due to animal welfare regulations. But no one gives a damn about how Londoners travel!

Offline KRUPA

  • Наистина съм луд
  • *******
  • Posts: 1425
    • View Profile
    • Email
Нали в раздел 'метро' се спряга идеята да се организира предизборен дебат от кандидат кметовете на есен на тема транспорт и на който дебат да има представители от форума, които да задават въпроси от тази сфера - за МД3, МД2, но защо не и за написаното от remarque? Защото само с писане във форума, без да ни чува някой, няма шанс за промяна...
Я мислех, като да си умрем от старост, а оно така стана, като да си умрем от смех, хе-хе-хе...

Offline Stahlgewitter

  • Наистина съм луд
  • *******
  • Posts: 1614
    • Skype Me™!
    • View Profile
    • Email
Всичко звучи много хубаво,но аз съм склонен да се съглася с фрийпиджън-като се подмени парка какво правим? Клиенти ще бъдат 4 големи града,в провинцията ако имаха пари за нови автобуси до сега да са си купили турски.Още поивече че съм на мнение,че реалното население на почти всички области,без София,Варна,Бургас и евентуално пловдив е много по -малко от официалното и транспортната задача ще следва тенденция на намаляване.Освен това как ще убедиш един огромен търанспортн оператор ,като примерно транстриумф да закупи от тези автобуси,след като те нови коли не взимат?Тоест няма сигурен пазар за тази продукция.За кого ще изнасяме?За македония?която предпочете китайско пред собственото си производство? Шасита по лиценз?Ами 141 нали е Щаер,но не става!!!
А турските возила изобщо не са лоши ,изключвайки БМЦ.Момента беше изпуснат,навремето.трябваше чавдар да се превърне в предрпиятие за асемблиране на туристически автобуси ,ман имаха интерес.Сега в условия на тежка икономическа криза,при положение че се затварят предприятия,да тръгне да се прави в Б-я тежко машиностроене...

Offline borosport

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 3819
  • Hate users!!!
    • ICQ Messenger - 304771719
    • View Profile
    • Email
 Как какво правим? Продължаваме да произвеждаме. Реално автобусите би трябвало да се подменят на няколко години, а не както сега на десетилетия. Освен това с определени проучвания лесно може да се рабере колко точно е нужното количество на година за произвеждане, а и никой не пречи нашето производство да се конкурира по цена с останалите при положение, че у нас предимно ще се сглобява и качеството на техниката ще е съпоставимо с останалите.
Най-дългите градски автобусни линии са:
- А111 - 50320 м двупосочно
- А83 - 37000 м двупосочно
- А11 - 32005 м двупосочно
Най-дългите крайградски автобусни линии са:
- А28 - 64540 м двупосочно
- А70 - 56645 м двупосочно
- А3 - 55870 м двупосочно
Тройната коалиция от А до Я

Offline Beer

  • Ограничени права
  • Наистина съм луд
  • *******
  • Posts: 1356
    • View Profile
Нашата стока ще е със много ниско качество,а и няма пазар за нея,както вече беше посочено от Stahlgewitter.Кое ви кара да смятате,че произведеното ще е по-добро от турското БМЦ,руското и сие(все пак на това се надяваме,нали така?).В най-добрият случай ще се получат същите бараки.От 141 какво излезе?
Но дори и да произведем нещо добро,защо цената да е много по-ниска от западните машини? Единственият начин е да се плащат ниски(български) заплати и да се режат разходи,нещо към което,мисля не се стремим.
В допълнение, за да потръгне един такъв завод трябва постоянно да има поръчки.А те кого?


Нека проследим един възможен начин за развитие на завод.

Първо трябва да сме наясно,че държавата няма да го построй. Соц-а мина.

1.Някакси се намира инвеститор който е напълно убеден,че завода ще е на печалба(иначе не би го построил).Задължително мутра,защото в противен случай в България е НЕВЪЗМОЖНО да имаш пари за такава инвестиция.

2.Собственикът набира персонал.Инженери,строители и тнт.(с близък до 0-лев опит,по очевидни причини)

3.Собственикът взима двигатели/шасита от изброените фирми.

4.Персоналът магически изработва останалите компоненти,които не са по-лоши от тези на конкуренцията,но същевременно са много по-евтини.

5.Превят се презентации и всички(особенно държавните дружества) са много впечатлени и решават да поръчат автобуса,защото е по-евтин от всичко друго, което се предлага и защото на управителите на държавните превозвачи страшно много им пука.

6.Заводът потръгва и след българските градове започват и поръчки от....някъде,където нямат пари за 2-ра ръка,но имат за нови български.


Не мисля.


Ако имате други възможности,с удоволствие бих ги прочел. :)
« Last Edit: 06.08.2009, 21:57:16 by Beer »
Keith Keller (67018) - - (92042) Honegger