Author Topic: История на Икарус в България  (Read 36144 times)

Offline difian

  • Урбанистът
  • Модератор
  • Нямам спирка
  • ********
  • Posts: 15423
    • Skype Me™!
    • View Profile
    • Любителска страница на Софийското метро във Facebook!
    • Email
Re: История на Икарус в България
« Reply #20 on: 06.06.2013, 23:35:40 »
Чудех се къде... Днес за малко този брой на вестник "Орбита" от дата 2 декември 1989 г. да отиде за вторични, но провидението го спаси.... Снимките са информативни, в бъдеще ще го сканирам, а самият вестник ще отиде в архивата на СГТИ, ако се намери място в нея... ;) Точно така ги помня по девятката и по Гео Милев, гледайки от терасата! :)

Offline ivan3275

  • Маниак
  • ******
  • Posts: 934
  • Почитател на автобуси: Икарус и Чавдар.
    • View Profile
    • Email
Re: История на Икарус в България
« Reply #21 on: 07.06.2013, 13:37:29 »
Да и аз ги помня тези Екобуси,така беше бяха по линии освен 9,но и по 94 и 280.Някъде около 10 автобуса мисля,че бяха,тези които помня са: 2113;2116;2117;2122;2144;2155;2193;2195;2617(този от снимката във вестника,който след преномерацията стана 2147).Тези помня,ако се сещате за още напишете ги за да опресним паметта  :D

Offline tiristor

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 6103
  • За пускане на БГ-1300 по линии 4 и 11!
    • View Profile
    • Email
Re: История на Икарус в България
« Reply #22 on: 07.06.2013, 15:02:02 »
БРАВО МИТКО!!!!!! :fan: :jump: За мен това е най-ценната снимка във форума през цялата тази година.

Откога търсех снимка на ЕкоБус, бях намерил една на 2117 от едно ТВ предаване, но нямаше надписите, после бях намерил една на дружбенски Икарус със същото оцветяване, но с другия (по-новия) надпис GazDieselBus. Ето че се появи и оригиналния надпис.

От Дружба също имаше ЕкоБуси, те бяха по селските линии, 306 и 313. За конкретен номер се сещам само 3637 и 3614 (ама за него не съм сигурен), имаше и още два или три. Само от Земляне нямаше.

Имам един въпрос - надписа ЕкоБус, как му бяха цветовете? Еко беше в зелено, а Бус - в червено, нали?
« Last Edit: 07.06.2013, 15:07:09 by tiristor »

Offline ozzy

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 11464
    • View Profile
Re: История на Икарус в България
« Reply #23 on: 07.06.2013, 15:17:13 »
Дружбенските помня, че си бяха червени и имаше жълт надпис "Gas-Diesel-Bus", а може би имаше и червен с жълта лента.
Който върви след стадото, той гази в лайната му.

call.sofia.bg - сигнализирайте за всякакви нередности Столична Община

Offline ivan3275

  • Маниак
  • ******
  • Posts: 934
  • Почитател на автобуси: Икарус и Чавдар.
    • View Profile
    • Email
Re: История на Икарус в България
« Reply #24 on: 07.06.2013, 15:30:17 »
Да имаше,но те си бяха само червени с надпис "Gas-Diesel-Bus" и автобусът,който имаше този надпис беше 3611-С 0056 ПБ.

Offline RADOCVET

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 6031
  • http://bgtransport.org/
    • View Profile
    • Email
Re: История на Икарус в България
« Reply #25 on: 07.06.2013, 16:56:02 »
Дружбенските (3611 и аз си го споням червен без жълто) освен това бяха с газови бутилки на покрива.

Offline ivan3275

  • Маниак
  • ******
  • Posts: 934
  • Почитател на автобуси: Икарус и Чавдар.
    • View Profile
    • Email
Re: История на Икарус в България
« Reply #26 on: 07.06.2013, 23:58:50 »
Дружбенските (3611 и аз си го спомням червен без жълто) освен това бяха с газови бутилки на покрива.
Да точно така беше,3611 беше много готин с тоя надпис,тогава още не беше ходил на основен ремонт и след това като почна да минава през основни ремонти и преномерации много западна и стана голяма кочина до своя край,както и всички други Икаруси от Дружба.Между другото ако не се лъжа в Дружба на времето бяха най-поддържаните Икаруси поправете ме ако греша.

Offline Ivo_1506

  • Маниак
  • ******
  • Posts: 887
    • AOL Instant Messenger - skype/followme_1
    • View Profile
    • Email
Re: История на Икарус в България
« Reply #27 on: 27.06.2013, 00:57:17 »
 И 2127 беше такъв, водача на 2155 2 рата смяна го караше- ще го  питам за снимки дали има от тогава, и ще качиме- това е много рядка и ценна информация за любителите  8) 8)
НЕ НА ЕДИНИЧНИТЕ АВТОБУСИ ПО 204 ЛИНИЯ...!!!!!!!!!

Offline RADOCVET

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 6031
  • http://bgtransport.org/
    • View Profile
    • Email
Re: История на Икарус в България
« Reply #28 on: 27.06.2013, 10:09:35 »
2127 преди това беше 2195. Нормално е да е бил жълт.

Да и аз ги помня тези Екобуси,така беше бяха по линии освен 9,но и по 94 и 280.Някъде около 10 автобуса мисля,че бяха,тези които помня са: 2113;2116;2117;2122;2144;2155;2193;2195;2617(този от снимката във вестника,който след преномерацията стана 2147).Тези помня,ако се сещате за още напишете ги за да опресним паметта  :D

Offline ivan3275

  • Маниак
  • ******
  • Posts: 934
  • Почитател на автобуси: Икарус и Чавдар.
    • View Profile
    • Email
Re: История на Икарус в България
« Reply #29 on: 08.07.2013, 13:05:07 »
Ето една интересна снимка на Икарус от Хасково заедно с целия ДАП от Facebook.

Offline Kaiser Kar

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 4254
  • НЕ! на мърльовците
    • View Profile
Re: История на Икарус в България
« Reply #30 on: 08.07.2013, 14:54:16 »
Хаха, не ми се мисли, като е валял дъжд, какво е ставало :D
"На кровове Београда слетела су нова јата телевизијских антена. Оне кљуцају невидљиве телевизијске таласе и носе црно-бела и шарена јаја"

Offline Balkanton

  • Наистина съм луд
  • *******
  • Posts: 1179
    • View Profile
    • http://www.flickr.com/photos/39030307@N07/
Re: История на Икарус в България
« Reply #31 on: 19.08.2013, 23:55:04 »
Малък принос за възстановяване историята на Икарус у нас - решение на Министерски съвет №21 от 31 януари 1975 г. за извънпланов внос на 250 автобуса Икарус 280 с твърда валута, като средствата се включат по плана за следващата конгресна 1976 г. Като при всяко постановление/решение и в основата на това стои доклад на заинтересованото министерство до МС, в което се излагат проблемите и предложенията за тяхното решаване - конкретно  в случая - малкият капацитет на завод "Чавдар" и невъзможността да отговори на големите нужди от автобуси в страната. Освен от автобуси в страната се усещала нужда и от самосвали. Снимките са от ЦДА „Фонд 136, оп. 61, а. е. 20:

Offline Magirus deutz

  • Защо пиша толкова много?
  • ********
  • Posts: 2198
  • Почитател на Мерцедес - Бенц, Магирус и Икарус.
    • Skype Me™!
    • View Profile
Re: История на Икарус в България
« Reply #32 on: 30.08.2013, 01:24:00 »
Видео за Икарус 180:

http://vbox7.com/play:00b05a35
« Last Edit: 30.08.2013, 01:39:02 by difian »

Offline София 100

  • Наистина съм луд
  • *******
  • Posts: 1252
    • View Profile
    • Email
Re: История на Икарус в България
« Reply #33 on: 05.09.2013, 18:49:40 »
   И аз ще добавя нова част към този “пъзел”, която би могла да ни позволи ясното очертаване и съединяване на късчетата информация,пощадени от безмилостният ход на времето, в нещо относително цяло.Както добре знаете “Ikarus 280” е един от  най-дълго експлоатираните модели автобуси в историята на софийският автотранспорт-от 1974г. до ден днешен(макар и вече малобройни).За тези 39г. те са се превърнали в неразделна част от живота на нашият град,придавайки му един характерен облик,атмосфера и усещане въпреки някои свои недостатъци.
 Днес ще разгледам историята на първата доставка автобуси “Ikarus 280” и “Ikarus 260” в София,осъществена в 1974г.Тогава от УНР са внесени първите 77 броя  “Ikarus 280”(от които 57 бр. доставени извънпланово +20 бр.предсрочно доставени) и 20 бр.извънпланова доставка “Ikarus 260”.Всички нови автобуси са зачислени към АП “Малашевци”,което по онова време  има натрупан опит в сервизирането и работата с различни модели автобуси “Ikarus ”-180,620 и др. АП “Земляне” е било специализирано в есплоатацията на Шкода и Чавдар.
На 20.02.1974г.на българска земя пристигат  20 бр. “предсрочни” “Ikarus 280”.,които получават следните инвентарни№:1609,1611,1613,1615,1617,1619,1621,1623,1625,1627,1629,1631,1633,1
635,1637,1639,1641,1643,1645 и №1647.
  Останалите “извънпланови” 57 бр. техни събратя постъпват в гаража в края на юни 1974г.и са номерирани както следва:инв.№ 2,4,6,8,10,12,14,16,18,20,22,23,24,26,28,30,32,33,34,35,36,38,40,42,43,44,46,61,95,109,117,400,402,404,406,408,410,412,414,416,418,420,422,424,426,428,430,432,434,436,438,440,442,444,446,448,1031;официално влезли в експлоатация на01.07.1974г.  За мен е малко странна логиката на номерирането на тези автобуси,между четните номера на някои места са вмъкнати и нечетни,предполагам това е отражение на бракуваните със същите номера автобуси.
  В края на месец май  1974г.към страната ни се отправят и  20-те броя “извънпланови” “Ikarus 260”,носещи гордо своите инв.№360,362,364,366,368,370,372,374,376,378,380,382,384,386,388,390,392,394,396,398; и официално  въведени в експлоатация на 01.06.1974г.
   Гореописаните автобуси са договорирани и закупени на базата на следните цени:
за 1брой “Ikarus 260”:28 302 лв; за 1брой “Ikarus 280”:43 290 лв.
   Първите линии,по които работят новият модел съчленени Икаруси са №9 и №11:съответно от 09.07.1974г. и 05.07.1974г.До 09.07.1974г. на линия №9 по разписание са се движили  32бр. единични автобуса с ежедневен пробег 8869 км.След тази дата линията е оборудвана с 22 бр. “Ikarus 280”.До 05.07.1974г. на линия №11 по разписание са се движили 33бр. единични автобуса с ежедневен пробег 4621 км.След това тази линия е обслужвана от 16 бр. “Ikarus 280”.
Освободените соло автобуси от линии №9 и №11 са пренасочени да работят по маршрути №200,211 и 280.
  В резултат на новодостaвените автобуси в АП “Малашевци” също “извънпланово” са отчислени(бракувани) 25 бр.автобуса от 01.07.1974г.с инв.№20,32,92,100,224 ,236,242,252,258,264,288,422,482,490,498,622,634,648,650,654,666,690,856,864 и №888.
Той не спира ни денем, ни нощем

Offline ozzy

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 11464
    • View Profile
Re: История на Икарус в България
« Reply #34 on: 05.09.2013, 19:50:07 »
Браво, това е доста ценна информация :fan: Можеш ли да кажеш (ако искаш и на лично) какви източници си ползвал?
Който върви след стадото, той гази в лайната му.

call.sofia.bg - сигнализирайте за всякакви нередности Столична Община

Offline KRAKOMOBILA

  • Модератор
  • Нямам спирка
  • ********
  • Posts: 5137
    • View Profile
Re: История на Икарус в България
« Reply #35 on: 05.09.2013, 20:13:57 »
Това историята на Икарус в България е няма такъв бъркоч - аз съм тотално объркан. Благодаря за информацията.  :)

НЕ НА КИЧА ПО ПРЕВОЗНИТЕ СРЕДСТВА В ГТ!!!

Offline София 100

  • Наистина съм луд
  • *******
  • Posts: 1252
    • View Profile
    • Email
Re: История на Икарус в България
« Reply #36 on: 05.09.2013, 20:57:17 »
Източниците на които се позовавам са официални-с архивен произход.По същество това е отчетна документация за дейността на СД "Градски транспорт" през годините-в случая за 1974г.Единствената причина,поради която тази доставка е така добре документирана е извънплановият и характер,а именно,че АП "Малашевци" са били принудени да поискат допълнително финансиране от страна на СГНС за издръжката на автобусите.
Edit:За съжаление информация за ДК № на автобусите не съм срещал никъде досега.
А бракуваните автобуси с инв.№6хх не са ли "Ikarus 180"?


« Last Edit: 05.09.2013, 21:31:23 by София 100 »
Той не спира ни денем, ни нощем

Offline ivan3275

  • Маниак
  • ******
  • Posts: 934
  • Почитател на автобуси: Икарус и Чавдар.
    • View Profile
    • Email
Re: История на Икарус в България
« Reply #37 on: 05.09.2013, 21:04:10 »
Браво наистина много ценна информация от София 100,братле ако можеш да ми кажеш и ДК номерата на изброените автобуси ще съм много благодарен.Не знам дали са вписани в информацията от където черпиш,но ако и ДК номерата ги има просто ще бъда много радостен,не че сега не съм.  :fan:

Offline tiristor

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 6103
  • За пускане на БГ-1300 по линии 4 и 11!
    • View Profile
    • Email
Re: История на Икарус в България
« Reply #38 on: 05.09.2013, 23:15:07 »
Източниците на които се позовавам са официални-с архивен произход.По същество това е отчетна документация за дейността на СД "Градски транспорт" през годините-в случая за 1974г.Единствената причина,поради която тази доставка е така добре документирана е извънплановият и характер,а именно,че АП "Малашевци" са били принудени да поискат допълнително финансиране от страна на СГНС за издръжката на автобусите.
Edit:За съжаление информация за ДК № на автобусите не съм срещал никъде досега.
А бракуваните автобуси с инв.№6хх не са ли "Ikarus 180"?
Отново изключително ценна информация, благодаря! Да, част от бракуваните автобуси са Икарус 180 (например 654, на него имаме и снимка), а друга част са Шкода 706 РТО.

Offline ivan3275

  • Маниак
  • ******
  • Posts: 934
  • Почитател на автобуси: Икарус и Чавдар.
    • View Profile
    • Email
Re: История на Икарус в България
« Reply #39 on: 05.09.2013, 23:39:58 »
Източниците на които се позовавам са официални-с архивен произход.По същество това е отчетна документация за дейността на СД "Градски транспорт" през годините-в случая за 1974г.Единствената причина,поради която тази доставка е така добре документирана е извънплановият и характер,а именно,че АП "Малашевци" са били принудени да поискат допълнително финансиране от страна на СГНС за издръжката на автобусите.
Edit:За съжаление информация за ДК № на автобусите не съм срещал никъде досега.
А бракуваните автобуси с инв.№6хх не са ли "Ikarus 180"?
Да и аз така мисля,че споменатите от теб:622;634;648;650;654;666;690 са Икарус 180,доказателство за това е снимката на 654 от архивите с ДК СР 2652.а другите споменати бракувани:20;32;92;100;224;236;242;252;258;264;288;422;482;490;498;856;864 и 888 каква марка са били?