Author Topic: Маршрутни промени и актуални маршрути през годините  (Read 17148 times)

Offline vasko

  • Защо пиша толкова много?
  • ********
  • Posts: 2973
    • View Profile
Скоро разбрах нещо интересно относно маршрутните промени по време на строителството на МС Младост 1.

Този паркинг е бил временно обръщало на А4, А313 и А413.

Хронологията на промените е следната:

1. При започване на строежа на метрото в ж.к. Младост 1, отклонили А4, А111 и А313 да минават по бул. "Андрей Ляпчев", десен завой по бул. "Андрей Сахаров" и само до обръщало "ж.к. Младост 1". А413 бих съкратен от  бул. "Андрей Ляпчев", директно ляв завой по бул. "Андрей Сахаров" (без да обикаля през пазара) до същото обръщало. Последната спирка на автобусите била сегашната първа, след това влизали в обръщалото, а първата била в края на обръщалото (до служебната будка на ЦГМ). ТБ5 бил съкратен за няколко дни до МБАЛ "Св. Анна", за полагане на контрактна мрежа във временното му обръщало и след това бил пуснат до паркинга пред бившата сграда на Мобиком.

2. Хората от ж.к. Младост 1 били недоволни от тези промени и подавали жалби и оплаквания и само след 2-3 седмици удължили А4, А313 и А413 до обръщалото до посолствата - "ж.к. Младост 1, бл. 70" (сегашното обръщало на А4). За А111 било обяснено на хората, че не можело толкова лесно да се правят промени, заради концесионния му характер.

3. Хората от ж.к. Младост 1 продължили да бъдат недоволни и след последващия натиск от тяхна страна удължили А4, А313 и А413 с още една спирка до въпросния паркинг. Но този път това отнело 2-3 месеца докато стане. Паркингът тогава изглеждал малко по-различно. Имал два подхода - единият, който съществува и сега, а другият е бил горе-долу на мястото на светофара. Първият се използвал за вход в импровизираното обръщало, а вторият за изход. Последната спирка била върте, в самия паркинг, а първата е била сега съществуващата спирка "Онкологичен диспансер" в посока бул. "Андрей Ляпчев".  За А111 на хората бил даден същия довод като по-горе и той продължил да си върти на голямото обръщало - "ж.к. Младост 1".

4. Горната точка продължила около 4-5 месеца. Строежа на метрото напредвал и вече започнали да възстаноняват инфраструктурата в района на пощата и онкологичния диспансер (бившата 27-ма поликлиника) и в един момент искали да разширят локалното пред блок 73. Това наложило край на употребата на въпросния паркинг за временно обръщало. Тогава затворили единия му подход. Тогава върнали А4, А313 и А413 обратно на обръщалото до посолствата - "ж.к. Младост 1, бл. 70". А111 продължавал да си върти на голямото обръщало - "ж.к. Младост 1".

5. Малко след горната промяна възстановили инфраструктурата в района на пощата, онкологичния диспансер (бившата 27-ма поликлиника) и ресторант KFC и опънали контактната мрежа. Тогава възстановили ТБ5 по регулярния му маршрут. Строителните работи в района на пазара продължавали и за това А4, А313 и А413 продължавали да въртят на  обръщало "ж.к. Младост 1, бл. 70", а А111 на обръщало "ж.к. Младост 1".

6. В един момент, малко преди въстановяването на регулярните маршрути на автобусните линии през пазара, променили маршрута на А413 до магазин "Технополис".

7. Завършили грубия строеж на метростанцията и възстановили инфраструктурата в района на пазара. Тогава възстановили А4 и А313 по регулярните им маршрути през пазара. За А111 било обяснено на хората, че не можело толкова бързо да се вазстанови регулярният му маршрут, поради конценсионния му характер.  :eek: :neznam:

8. Месец :eek: по-късно възстановили и А111 по редовния му маршрут.

Любопитни неща:

Съчленените автобуси по А413 обръщали на въпросния паркинг без проблеми. Разбира се, тогава е било забранено паркирането.

Спирката на А4, А313 и А413 в района на голямато обръщало "ж.к. Младост 1" в посока бул. "Андрей Сахаров" била вътре в самото обръщало в края му (първата спирка за  А111), за разлика от сега, когато спирката на  А4 и А306 е в зеления остров на "ухото". Тогава автобусите са преминавали през обръщалото по пътя си към бул. "Андрей Сахаров".
СБОГОМ, GTSofia.info

Offline RADOCVET

  • Moderator
  • Нямам спирка
  • ********
  • Posts: 6558
  • http://bgtransport.org/
    • View Profile
    • Email
Строежът на метрото не беше толкова отдавна и повечето тук чудесно знаят разказаното от теб. Но все пак браво за старанието, защото ще излиза в търсачката.
Крайната спирка на 111 не беше променена не толкова заради концесията, колкото за това че по линията има много коли на малък интервал, които трябва да почиват и така биха задръстили неголямото "обръщало". 4, 313 и 413 си бяха на по 20+ минути и не си пречеха.
« Last Edit: 13.06.2015, 17:54:24 by RADOCVET »

Offline Neronov

  • Защо пиша толкова много?
  • ********
  • Posts: 2740
  • R.I.P 1210
    • View Profile
Ето една сателитна снимка на въпросното обръщало-паркинг, правена на 30 Април 2007.  :arrow:

Offline kristian40t097

  • Маниак
  • ******
  • Posts: 821
    • View Profile
    • Email
За трамвайния транспорт!!!!!

Offline wolf_rusi

  • Наистина съм луд
  • *******
  • Posts: 1278
    • View Profile
На всички зелени О345Г на Дружба маршрутите са зададени така:
213 / 214 - Орлов мост - ж.к. Младост (към 2010г. се пооправиха и вече се изписваше Централна гара - ж.к. Младост
Съответно и 204 е бил Орлов мост - Борово

Offline RADOCVET

  • Moderator
  • Нямам спирка
  • ********
  • Posts: 6558
  • http://bgtransport.org/
    • View Profile
    • Email
Това не е съвсем така.
При 213 на горния се сменяват алтернативно Младост 4/Орлов мост, а долния е стационарен - Централна гара. Обаче като табелата не е в ред "забива" на някой надпис и не се сменява. Аналогично е при 204. Възможно е по време на заснемането да е бил изписан Орлов мост и след това да се е сменил с Дружба 2. Класиката беше при 11 - Овча Купел 2 се сменяваше с Цточна гара.
« Last Edit: 21.06.2015, 18:11:19 by RADOCVET »

Offline vasko

  • Защо пиша толкова много?
  • ********
  • Posts: 2973
    • View Profile
Днес попаднах на една карта на София от 1993 година (на Картография ЕООД), докато бях на гости у един приятел. Опитах се да запомня някои по-интересни маршрути, други се опитах да снимам с телефона.

Предполагам, че някои знаят за тези маршрути, но се надявам, че на някои може информацията да им е интересна:

Започвам от Запад на Изток и от Север на Юг:

А150 е само до ж.к. Обеля-2 по следният начин:

и директно по бул. "Ломско шосе"


Съществувал е А383, който минава напряко през надлез Надежда и през ж.к. Банишора. В останалата си част се покрива с А83.


Маршрутната схема (А75, А78 и А120)  в ж.к. Левски-Г (тогава ж.к. Металург) е била съвсем друга:



В ж.к. Люлин А310 е минавал по ул. "Орион" като е завивал по ул. "Ген. Владимир Динчев" (тогава "Димитровград") като ТБ6 и после по ул. "Орион". Очевидно ул. "Орион" е имала директен излаз на бул. "Царица Йоана" (тогава "В"  :blink:). А112 си е бил по бул. "Добринова скала".


ТМ21 е бил с днешния маршрут на ТМ8.


А42 и А54 са от/до гара Захарна фабрика.


На Сточна гара е имало интересна ситуация:



Най-любопитната част:
Съществуването на А37 и А38.
В центъра и двете линии имат следния кръгов маршрут: бул. "Владимир Вазов" :arrow: моста Чавдар :arrow: бул. "Княз Александър Дондуков" :arrow: ул. "Кракра" :arrow: бул. "Янко Сакъзов" :arrow: ул. "Черковна" :arrow: бул. "Владимир Вазов"

В другите им краища :arrow:
А37:


А38:



Кремиковските линии са от пл. "Пирдоп" :arrow: ул. "Александър Екзарх" :arrow: ул. "Река Велека" :arrow: бул. "Владимир Вазов" :arrow: бул. "Ботевградско шосе" и по маршрутите (А12 и А14 през кв. Враждебна).


ТМ10 е с маршрут: Надлез Надежда :arrow: Централна гара :arrow: пл. "Възраждане" :arrow: Западен парк.


ТМ3, ТМ4 и ТМ20 са до Младежки театър.


Съществувал е А202 с маршрут от ж.к. Овча купел-2 по маршрута на А102 до кръстовището бул. "България"/бул. "Петко Ю. Тодоров"/бул. "Акад. Иван Евстратиев Гешов", наляво по бул. "Акад. Иван Евстратиев Гешов" :arrow: Център по хигиена.


Движението по бул. "Патриарх Евтимий" изглежда двупосочно (изобразени са двупосочни спирки). Оттам минава двупосочно ТБ2, останалите ТБ линии минават през тунела НДК в едната посока.

Също така двупосочно по бул. "Патриарх Евтимий" минава А9, който стига до ВМА (тогава ВВМИ).


ТБ4 е с маршрут ж.к. Дружба-2 - Сточна гара.

ТБ11 е с маршрут: Тролейбусно депо Дружба - ж.к. Гоце Делчев (тогава "Емил Марков").

ТБ7 е минавал е бил от ж.к. Люлин през НДК до Сточна гара.



А63 е до пл. "Руски паметник" (по маршрута на А260)


А75 е с маршрут: ж.к. Левски-Г (тогава ж.к. Металург) :arrow: ул. "Станислав Доспевски" :arrow: ул. "Летоструй" :arrow: ул. "Тодорини кукли" :arrow: ул. "Река Велека" :arrow: бул. "Владимир Вазов" :arrow: мост Чавдар :arrow: бул. "Княз Александър Дондуков" :arrow: ул. "Кракра"(в обратна посока не можах да установя) :arrow: бул. "Янко Сакъзов" :arrow: бул. "Евлоги и Христо Георгиеви" :arrow: ул. "Цар Иван Асен II" :arrow:

:arrow: ул. "Гео Милев" :arrow:  ул. "Слатинска река" :arrow: ул. "Боян Магесник"  :arrow: място, което горе-долу се пада, където сега има магазин Lidl.


А107 е бил директно по ул. "Миле Попйорданов" (тогава "Бригадирски огън") и ул. "Буря" до сегашната последна спирка в кв. Карпузица без да минава през пл. "Сред село"


ТМ8 е бил с маршрут пл. "Журналист" - кв. Хладилника.


А73 е продължавал до Зоопарка, вместо само до ж.к. Гоце Делчев.


Същесвувал е А504, който се различава от А604 само в ж.к. Дружба. А504 е минавал по сегашния маршрут на А604 - по бул. "Искърско шосе" и бул. "Кръстю Пастухов", а А604 е бил напряко по ул. "Кап. Димитър Списаревски" (тогава "Ген. Аугусто С. Сандино"). Любопитното е, че и двете линии са минавали по ул. "Тирана" в сърцето на квартала.


Съществувал е А121 с маршрут: ж.к. Дружба-1 (крайна спирка на А504 и А604) :arrow: ул. "Илия Бешков" :arrow: ул. "Тирана" :arrow: бул. "Кръстю Пастухов" :arrow: бул. "Искърско шосе" :arrow: кв. Димитър Миленков/кв. Абдовица


А10 е имал доста странен маршрут. Отбелязан е на картата, че крайната му станция е ж.к. Дружба-1 (крайна спирка на А504 и А604 и А121), след това продължава по ул. "Илия Бешков", после по бул. "Искърско шосе" до автостанция гара Искър. След това има кръгов маршрут по следните улици: улицата под ж.п. линиите за Пловдив :arrow: ул. "5010" :arrow: ул. "Неделчо Бончев" (тогава "5009") :arrow: бул. "Христофор Колумб" :arrow: бул. "Проф. Цветан Лазаров" (тогава "Момина чешма") :arrow: ул. "Димитър Пешев" (тогава "Искърско шосе" :blink:).


А88 и А204 са били до крайната спирка на А404 (автобусен гараж Дружба). А А404, дирекнтно по  бул. "Проф. Цветан Лазаров" (тогава "Момина чешма") и до стадион Васил Левски.


По направлението към с. Владая има само А59, който е до автостанция Овча купел.


Крайната станция на А63 е била доста по-назад по ул. "Беловодски път" - някъде при улици "Владимир Димитров-Майстора" и "Акация".


Маршрута на А65 е бил: Боянска църква :arrow: ул. "Севастократор Калоян" :arrow: ул. "Кумата" :arrow: бул. "Даскал Стоян Попандреев" :arrow: бул. "България" :arrow: бул. "Гоце Делчев"  :arrow: ул. "Костенски водопад" :arrow: бул. "Тодор Каблешков" :arrow: ул. "Луи Айер"  :arrow: кв "Манастирски ливади" (какво падение е днешния вариант спрямо тогава  :D).


Съществували са А71 и А270 от автостанция Дървеница. А270 е била до в.з. Ярема, доколкото знам, но за А71 не знам до къде е бил.


А413 е имал доста интересен начин на обръщане на посоката в ж.к. Младост-1:

(опитал съм се да изобразя кръстовището такова, каквото е било тогава)

СБОГОМ, GTSofia.info

Offline abs111

  • Защо пиша толкова много?
  • ********
  • Posts: 2562
    • View Profile
А71 е бил до кв.Млада гвардия(в.з Бункера)днес.

Offline Magirus deutz

  • Защо пиша толкова много?
  • ********
  • Posts: 2222
  • Почитател на Мерцедес - Бенц, Магирус и Икарус.
    • Skype Me™!
    • View Profile
През 1990г., А71 е бил до в.з "Малинова долина", доколкото знам линията е закрита през 1991г. и е интересно защо е отбелязана на карта от 1993г.  :crazy:
На картата ми от 1989г. А37 и А38 въртят на пл. Александър Невски, защо година по - късно те вече не обръщат на същото място?

Offline abs111

  • Защо пиша толкова много?
  • ********
  • Posts: 2562
    • View Profile
Около 91-ва мисля че отмениха всички редовни линии минаващи по жълтите павета.

Offline RADOCVET

  • Moderator
  • Нямам спирка
  • ********
  • Posts: 6558
  • http://bgtransport.org/
    • View Profile
    • Email
Quote
В ж.к. Люлин А310 е минавал по ул. "Орион" като е завивал по ул. "Ген. Владимир Динчев" (тогава "Димитровград") като ТБ6 и после по ул. "Орион". Очевидно ул. "Орион" е имала директен излаз на бул. "Царица Йоана" (тогава "В"  :blink:). А112 си е бил по бул. "Добринова скала".

310 всъщност минаваше по маршрута на 110 и затова беше по Орион. Улицата имаше излаз към Дж. Неру. Бул. Царица Йоана съществува в този си вид от 1997. Преди това имаше четириклонно кръстовище до входа на МС Западен парк при трамвайната спирка.

Quote
На Сточна гара е имало интересна ситуация:

По едно време май и 112 въртеше така. Отделно от това в посока Лъвов мост 85 и 86 спираха срещу тази в обратна посока, а Люлинските не спираха от северната страна.


Quote
ТМ10 е с маршрут: Надлез Надежда :arrow: Централна гара :arrow: пл. "Възраждане" :arrow: Западен парк.

И година не изкара с този маршрут. Скоро след това го пратиха до Орландовци, линията се обслужваше от депо Клокотница с карданни 7** и 8** (до преди това се обслужваше от Красна поляна със София 70)

Quote
Движението по бул. "Патриарх Евтимий" изглежда двупосочно (изобразени са двупосочни спирки). Оттам минава двупосочно ТБ2, останалите ТБ линии минават през тунела НДК в едната посока.

ТБ 9 също минаваше двупосочно по Патриарха.

Quote
ТМ8 е бил с маршрут пл. "Журналист" - кв. Хладилника.

И това не изкара дълго. Удължиха 12 до Хладилника и го закриха. Странното е че през 2000 се опитаха да повторят този експеримент с тм 14.

Quote
А88 и А204 са били до крайната спирка на А404 (автобусен гараж Дружба). А А404, дирекнтно по  бул. "Проф. Цветан Лазаров" (тогава "Момина чешма") и до стадион Васил Левски.

Крайната спирка се казваше ДК-3.

Quote
Крайната станция на А63 е била доста по-назад по ул. "Беловодски път" - някъде при улици "Владимир Димитров-Майстора" и "Акация".

И сега си съществува това мини площадче. Често и Икаруси въртяха там.

Offline София 70

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 7940
    • View Profile


И това не изкара дълго. Удължиха 12 до Хладилника и го закриха. Странното е че през 2000 се опитаха да повторят този експеримент с тм 14.

Очаквам разсъждения относно експеримента.

Offline tiristor

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 6114
  • За пускане на БГ-1300 по линии 4 и 11!
    • View Profile
    • Email
Ооо, 37 и 38 ги помня. Обслужваха се от Икаруси 2101-2139 и 2440-2456 (жълтия). Доскоро за 38 имаше и запазен спиркознак-гъба на 20 м. от входа на театър Сфумато, на бул. Янко Сакъзов.
И тм 10 го помня, там се движеха Марлборотата от карданните трамваи.

Offline vasko

  • Защо пиша толкова много?
  • ********
  • Posts: 2973
    • View Profile
Доскоро за 38 имаше и запазен спиркознак-гъба на 20 м. от входа на театър Сфумато, на бул. Янко Сакъзов.
Не би ли трябвало спиркознакът да е бил и за А37 и за А38, тъй като те са имали общ маршрут в централната част на града?


От всичките неща, за които разказах от въпросната карта, само две не разбирам:

На Сточна гара е имало интересна ситуация:

Каква е логиката от подобна маневра и тази малко по-скрита спирка?  :neznam:

И

А413 е имал доста интересен начин на обръщане на посоката в ж.к. Младост-1:

(опитал съм се да изобразя кръстовището такова, каквото е било тогава)
Предполагам, че не са искали да използват тролейбусното ухо, тъй като то е обърнато в обратна посока (въпреки че, знаем, че в по-скоро време автобуси са обръщали по този начин), но защо не са изпратили А413 до съседното обръщало - "Бл. 70, ж.к. Младост-1" (сегашно на А4, тогавашно - на А313)? :neznam:
СБОГОМ, GTSofia.info

Offline Ivo

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 11161
    • View Profile
    • Email
Първото според мен е за по-удобна връзка с автобусните линии към Младост и Цариградско, или е някаква грешка в картата.

Второто, навремето беше толкова диво и спокойно в Младост, никакви коли нямаше почти и не беше проблем да се минава и по кварталните улички, особено през по-широките. У мен е останал някакъв смътен спомен че 413 въртеше по едно време в края на Ляпчев, където се пресича с Малинов, а там имаше цял диспечарски пункт с оригинална архитектура наподобяваща гъба.
Човекът е човек, когато е на път

Фен на автобусите ЧАВДАР

Offline vasko

  • Защо пиша толкова много?
  • ********
  • Posts: 2973
    • View Profile
У мен е останал някакъв смътен спомен че 413 въртеше по едно време в края на Ляпчев, където се пресича с Малинов, а там имаше цял диспечарски пункт с оригинална архитектура наподобяваща гъба.
Доколкото знам, следващите етапи (след това по-специфично обръщане на посоката, което коментираме) в развитието на А413 в ж.к. Младост са следните:

1. Кръгово, едпосочно обикаляне на ж.к. Младост-1: бул. "Андрей Ляпчев" :arrow: ляв завой посока посолствата :arrow: бул. "Андрей Сахаров" :arrow: последна спирка "Бл. 70, ж.к. Младост-1"  :arrow: бул. "Андрей Сахаров" :arrow: пазара Младост-1 :arrow: бул. "Андрей Сахаров" :arrow: бул. "Александър Малинов" :arrow: бул. "Андрей Ляпчев" и по маршрута към Централна гара.

Този маршрут е бил много неудобен за хората, които са искали да пътуват до пазара или спирка "Бл. 66, ж.к. Младост-1", например, тъй като при посолствата водачите са помолвали пътниците да слязат, за да могат да се възползват от почивката си и след няколко минути е можело пътниците да се качат пак, ако са останали да чакат. Предполагам и за това са променили маршрута в следващата точка.

2. бул. "Андрей Ляпчев" :arrow: бул. "Александър Малинов" :arrow: бул. "Андрей Сахаров" :arrow: пазара Младост-1 :arrow: бул. "Андрей Сахаров" :arrow: последна спирка "Бл. 70, ж.к. Младост-1" (двупосочно)

3. Същият маршрут като горния, само че удължен с една спирка до тролейбусното ухо.

4. Следват промените на маршрута, свързани със строежа на МС Младост-1, които съм описал няколко поста по-нагоре.

5. Следва удължаването на маршрута до Младост-4 (Технополис).

6. Следват маршрутните промени покрай строителството на метрото до Бизнес парка. И така стигаме до днешния маршрут.


А въпросната "гъба", доколкото знам, е бил един от основните диспечерски пунктове, който е отговарял за ж.к. Младост. Тя си стоеше до преди няколко години, между другото.
СБОГОМ, GTSofia.info

Offline qwerty95

  • Маниак
  • ******
  • Posts: 755
    • View Profile
    • Email
Знае ли някой на тази снимка, защо ТМ5 излгежда идва откъм Възраждане, а не откъм Алабин? Така също релсите откъм Алабин не изглеждат лъскави, а доста запустели, което показва, че тази петица не единичен случай, ами е ползвала друг маршрут през по-продължителен период.


Offline blagun

  • Модератор
  • Нямам спирка
  • ********
  • Posts: 12687
    • View Profile
    • Email
Това трябва да е било, когато правеха връзката Ботев откъм Солунска-вдясно по Алабин посока Съдебна палата.

Offline qwerty95

  • Маниак
  • ******
  • Posts: 755
    • View Profile
    • Email
Има логика това да е по време на ремонта на Ботев, но това беше 1999 г., а тогава 553 май вече отдавна не се е движил. Хеле пък и с това ремарке? А тук е все още в доста свеж вид като ремонтен. На мен ми изглежда като доста по-стара снимка, още повече, че Барказът и "Кафе"-то на заден план са от социалистическо време.

Offline bdz43r

  • Защо пиша толкова много?
  • ********
  • Posts: 2509
    • View Profile
    • http://bgrail.info/photos.php
    • Email
Това е S-ка, а не отклонението към Алабин. По онова време все още е имало такива тук-там, защото до скоро е имало доста пенделни вагони.