Author Topic: Докато щитът буксува...  (Read 15644 times)

Offline ivan krastev

  • Защо пиша толкова много?
  • ********
  • Posts: 2030
    • View Profile
Re: Докато щитът буксува...
« Reply #40 on: 22.02.2007, 13:47:19 »
В отговор на професора , които е се е изказал по въпроса за метрото факт е , че щита се справи добре , след като изгради един от тунелите и му остават още 3 ! Така че които и каквото да се плюе за метрото и за щита - то ще стане рано или късно , защото единствено така може да се строи в центъра !

Offline LG_

  • Строител
  • Moderator
  • Нямам спирка
  • ********
  • Posts: 3509
  • for a better infrastructure
    • ICQ Messenger - 354966774
    • View Profile
    • Email
Re: Докато щитът буксува...
« Reply #41 on: 10.08.2007, 15:29:17 »
Аз късно се включвам в дискусията за щита и неговите предимства и недостатъци, но искам да кажа и аз няколко неща.
Всъщност само ще кажа няколко факти, без да ги коментирам.

1. Познавам доц. Денев (учил съм в УАСГ) и смея да твърдя, че е един от най-готините ми преподаватели там. Не само защото се отнася с уважение и разбиране към студентите, но защото проявява тези си качества и като специалист в геологията и хидрогеологията.
Той е бил и е главен консултант по геотехническите въпроси на много големи инфраструктурни обекти у нас - фундиране на виадукти (тези по магистралите), тунели (примерно тези при обхода на Дупница с неговата много тежка геология), рехабилитация и реконструкции на пътища, железници (пример ж.п. линията Левски - Г.Оряховица, ако се нелъжа), големи сгради. Занимавал се е с Дунав мост II, проектирането нa AM"Струма" и др. А също така е бил главен консултант по земнте работи на Летище София. Където е спестил доста пари на инвеститора с проектни решения на конструкциите, както на пистата така и на терминала. Всичко това го знам от него самия, защото го е споделял на лекциите.

2. Относно Миланския метод на строителство съм напълно съгласен с неговите предимства - той е измислен отдавна и предимствата, които той е изброил са безспорни. Четох някъде в някакъв немски сайт, че наскоро една от отсечките на мюнхенското метро по линия 4 към Олимпийския стадион е била изпълнена по този начин и над пероните е разположен един от най-големите търговски центрове в южен Мюнхен - многоетажния "Олимпийски търговски център" "Оlimpia Einkaufszentrum". Именно в това пространство, за което споменава доц. Денев.
При миланския метод съответния булевард се затваря за движение, от двете му страни се правят шлицови стени или стени от стоманобетонови секантни пилоти. След това се прави стоманобетонова плоча върху тях и веднага след това улицата се възтановява.(без отдолу да е прокопано изобщо нищо). Това при добра организация може да се направи за няколко месеца. Чак след това започва прокопаването.

3. Тук вече идват няколко неща които не са ми ясни.
 - Значи за този милански метод е отново необходимо да се правят големите изкопи при Университета и ст. Юнак, за които останах с впечатлението от статията, че са недостатък.
 - Върху двете въпросни станции и в момента се предвиждат няколкоетажни конструкции, които така да се каже оползотворяват подземното пространство над тях, за което говори доц. Денев.
 - Също така ми направи впечатление че в статията се споменава че щитът прокопава първо тунела от ст. Юнак до Света Неделя и след това се обръща и едвали не прокопава на веднъж целия тунел от Света неделя до ст. Юнак, което на практика се оказа че не е вярно. Щита копае първо ст.Юнак - Университета и после обратно. След което продължава от СУ до пл.Неделя и обратно. Вследствие на което ме кара да си мисля, че доц. Денев непознава напълно начина на работата на щита, а говори принципно за положителните и отрицателните качества на двата метода.
 - Особено недоумение буди у мен твърдението, че 15 м воден стълб (което е така не отричам) е особен проблем за тръбата на тунела и тя може да изплува. Всеизвестно е, че водния натиск, на тяло потопено във вода е всестранен, вследствие на което той почти се неутрализира при тази дълбочина върху кръглата тръба на тунела. (която е такава именно с тази цел).
 - съгласен съм със факта че копаенето на щита е копаене на сляпо от гледна точка на геологията и трябва много да се внимава с хидроизолацията на тунелите, защото те са под вода. Но тук отговорноста за това разбира се си е на главния изпълнител "Тайсей", който е длъжен да даде гаранция за тунелите които е преценил. Впрочем ако има течове, те ще са ясни оте след няколко седмици след построяването.
 - Относно икономическата целесъобразност пак има някои неща които ми се губят. Доколкото знам от медиите при възлагането на отсечката от Св. Неделя до ст. Юнак, преди няколко години цената която се постигна за цялостното построяване на обекта беше около 80-90 млн (поправете ме ако греша), но при всички случаи по-ниска от очакваната. (тука японците да си му мислят). А за построяването на стена от секантни пилоти с въпросната "внесена от Германия пилотопробивна машина" с дължина от около 500 м на обекта Mол София цената е около 2-3 млн. Тука си правете сметката за цялото трасе от Булбанк до Юнак по две за двете стени.
Благодарение на тази разлика в очакваната цена и реалната цена се започна веднаг удължаването на метрото от Интерпред до Младост. Мисля че ще си спомните този факт.


Мога да изредя още няколко неща, но като за форум ще се спра до тук. За заключение - факт е, че сина на доц. Денев е шеф в БГ на фирмата направила пилотите на Мола, и съответно потенциален изпълнител на шлицовите стени или секантните пилоти по миланския метод.

И съвсем за накрая да заключа, че избора на технология за строителство винаги е един компромис с положителните и отрицателните качества на дадения метод и щом са избрали щитовия метод, значи че той в конкретните условия е имал своите предимства. Наистина методът е нов за България, но това не значи че не трябва изобщо да се използва. Затова е избран и изпълнител със съответния опит. Но това вече е в миналото. Предстои ни строителство на още един метролъч по подземен способ в същите "плиоценски пясъци", където все още можем да избираме.

поздрави
Ако спориш с идиот, вероятността той да прави абсолютно същото е много голяма.(Марк Твен)

Quote from: geogregor
Underground trains already resemble more of the cattle transports than transportation system for humans.
Actually cattle could never be transported in such awful conditions due to animal welfare regulations. But no one gives a damn about how Londoners travel!

Offline ivan krastev

  • Защо пиша толкова много?
  • ********
  • Posts: 2030
    • View Profile
Re: Докато щитът буксува...
« Reply #42 on: 11.08.2007, 20:09:10 »
И според мене част от метростанциите - както изградените , така и строящите се са проектирани доста неудобно ! Станция Обеля е уникална просто ! Деистващият перон е доста по-голям от другият , кото сега не се използва и като се прокопае метрото до Надежда ще видиме ние тази работа как хората ще се бутат като сардини на перона ! Сливница , Люлин и Западен парк иди доиди , както и другите станции , като изключиме факта , че малко мрачни и зле осветлени , но както и да е - поне пероните им не са толкова тесни , като на Обеля ! Сердика е кошмарна станция ! Как може на толкова натоварена станция да се сложат по 2 ескалатора на изход и стълби между тях ? Ами то бутаницата е ужасна , а за разположението да не говорим - изходът от към Княз Борис почти не се използва - можеха да я направят спирката между Булбанк и МС , но както и да е ! За новите станции които се строят просто нямам думи !

Offline LG_

  • Строител
  • Moderator
  • Нямам спирка
  • ********
  • Posts: 3509
  • for a better infrastructure
    • ICQ Messenger - 354966774
    • View Profile
    • Email
Re: Докато щитът буксува...
« Reply #43 on: 23.08.2007, 09:58:28 »
Сега искам да поправя една своя неточност.
Зорових се малко из дебелите книжки и в името на науката трябва да се отбележи следното.

Вярно е че водния натиск в коя да е точка потопена във вода е всестранен и се неутрализира но е вярно и това че на тяло потопено във вода (вслучая това тяли е тръбата на тунела) действаа подемна сила равна на теглото на изтласканата от тялото вода. Това важи и за почвените води, с тази особеност, че подема се проявява по-бавно, но не и с по-малка сила, заради филтрацията на водата в почвата. До тук с теорията.

Това разбира се не означава че методът е лош. На много места по света са прокопавани тунели под реки с големи водни стълбове.
Ако спориш с идиот, вероятността той да прави абсолютно същото е много голяма.(Марк Твен)

Quote from: geogregor
Underground trains already resemble more of the cattle transports than transportation system for humans.
Actually cattle could never be transported in such awful conditions due to animal welfare regulations. But no one gives a damn about how Londoners travel!

Offline Muslon

  • Маниак
  • ******
  • Posts: 533
    • View Profile
Re: Докато щитът буксува...
« Reply #44 on: 23.08.2007, 13:20:55 »
Quote from: LG_
Сега искам да поправя една своя неточност.
Зорових се малко из дебелите книжки и в името на науката трябва да се отбележи следното.

Вярно е че водния натиск в коя да е точка потопена във вода е всестранен и се неутрализира но е вярно и това че на тяло потопено във вода (вслучая това тяли е тръбата на тунела) действаа подемна сила равна на теглото на изтласканата от тялото вода. Това важи и за почвените води, с тази особеност, че подема се проявява по-бавно, но не и с по-малка сила, заради филтрацията на водата в почвата. До тук с теорията.

Това разбира се не означава че методът е лош. На много места по света са прокопавани тунели под реки с големи водни стълбове.


В този тон, не разбирам с какво методът предложен от доцента е по-добър. На тунел с правоъгълно сечение също ще действа същата подемна сила. Освен това да не забравяме, че тунелът е изграден от масивен железобетон, т.е. тежи си на мястото. Мисля, че този аргумент е доста смешен. Дори и да има наистина такъв проблем, то със сигурност има намерено и инженерно решение. Не ми се вярва да се наложи след 20-ина години да затворят тунела под Ламанша понеже видиш ли бил изплувал и трябва да го закопаят обратно....

Offline LG_

  • Строител
  • Moderator
  • Нямам спирка
  • ********
  • Posts: 3509
  • for a better infrastructure
    • ICQ Messenger - 354966774
    • View Profile
    • Email
Re: Докато щитът буксува...
« Reply #45 on: 23.08.2007, 14:50:07 »
Aми човека се е обидил, че не са го викнали да участва в земането на решението. И сега докарва доводи от сто места че методът не е подходящ.
Ако спориш с идиот, вероятността той да прави абсолютно същото е много голяма.(Марк Твен)

Quote from: geogregor
Underground trains already resemble more of the cattle transports than transportation system for humans.
Actually cattle could never be transported in such awful conditions due to animal welfare regulations. But no one gives a damn about how Londoners travel!

Offline ivan krastev

  • Защо пиша толкова много?
  • ********
  • Posts: 2030
    • View Profile
Re: Докато щитът буксува...
« Reply #46 on: 23.08.2007, 16:22:36 »
Не , просто този човек доста се е вкиснал от факта , че не се е взело неговото мнение под въпрос и за това така ! Иначе неговите изказвания са безсмислени от всякъде ! Че в Прага , Санкт Петербург ,Москва , Париж , Лондон и къде ли не по света метрото минава дълбоко под големи реки и нямат никакви проблеми с тунелите , а ние с една малка вадичка ли няма да се справиме

Offline Muslon

  • Маниак
  • ******
  • Posts: 533
    • View Profile
Re: Докато щитът буксува...
« Reply #47 on: 23.08.2007, 19:10:12 »
Ми така си е. Във всички европейски градове с река, в които съм бил, метрото си минава под реката/ите. Е, като изключим виенчани, които ги е домързяло да копат под Дунава, ама то си е обяснимо...

Offline blagun

  • Moderator
  • Нямам спирка
  • ********
  • Posts: 12323
    • View Profile
    • Email
Re: Докато щитът буксува...
« Reply #48 on: 24.08.2007, 11:31:17 »
Quote from: Muslon
Ми така си е. Във всички европейски градове с река, в които съм бил, метрото си минава под реката/ите. Е, като изключим виенчани, които ги е домързяло да копат под Дунава, ама то си е обяснимо...
И в Будапеща минава над Дунава.

Offline ivan krastev

  • Защо пиша толкова много?
  • ********
  • Posts: 2030
    • View Profile
Re: Докато щитът буксува...
« Reply #49 on: 24.08.2007, 20:22:35 »
Quote from: blagun
И в Будапеща минава над Дунава.
Не , в Будапеща минава под Дунава , там има само 2 надземни участъка , които са в караините квартали , а линия 2 минава дълбоко под реката ! Сега строят новата 4 линия , която също ще минава под Дунав

Offline blagun

  • Moderator
  • Нямам спирка
  • ********
  • Posts: 12323
    • View Profile
    • Email
Re: Докато щитът буксува...
« Reply #50 on: 24.08.2007, 22:32:40 »
Quote from: ivan krastev
Не , в Будапеща минава под Дунава
Да, прав си! Просто ми се струваше, че има мост между Парламента и о-в Маргит, сега си видях видеото от 2003 и видях, че се заблуждавам.

Offline Делян

  • Напредващ
  • ***
  • Posts: 70
    • Yahoo Instant Messenger - d_kovachev
    • View Profile
    • Email
Re: Докато щитът буксува...
« Reply #51 on: 04.09.2007, 20:02:41 »
Quote from: bgpower
Щом са почти до СУ, докъде трябваше да са по план?Някои идея?

На табелата пред СУ пише ноемви, 2007 г. пусков срок но едва ли....






някой да знае къде точно е този щит?
« Last Edit: 04.09.2007, 20:02:22 by Делян »

Offline difian

  • Урбанистът
  • Модератор
  • Нямам спирка
  • ********
  • Posts: 15422
    • Skype Me™!
    • View Profile
    • Любителска страница на Софийското метро във Facebook!
    • Email
Re: Докато щитът буксува...
« Reply #52 on: 04.09.2007, 21:26:20 »
Quote from: Делян
някой да знае къде точно е този щит?
Под земята, някъде между Ректората и Юнак.

Offline Делян

  • Напредващ
  • ***
  • Posts: 70
    • Yahoo Instant Messenger - d_kovachev
    • View Profile
    • Email
Re: Докато щитът буксува...
« Reply #53 on: 05.09.2007, 02:57:58 »
Quote from: difian
Под земята, някъде между Ректората и Юнак.
"За закъснението от около седем месеца японската фирма изпълнител "Тайсей" ще плати неустойки като приключи строителството, казаха от общината. За ден закъснение тя дължи 41 хил. долара, уточни Стоян Братоев."

http://dnevnik.bg/show/?storyid=373529

Offline ozzy

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 11462
    • View Profile
Re: Докато щитът буксува...
« Reply #54 on: 05.09.2007, 03:27:18 »
Quote from: Делян
"За закъснението от около седем месеца японската фирма изпълнител "Тайсей" ще плати неустойки като приключи строителството, казаха от общината. За ден закъснение тя дължи 41 хил. долара, уточни Стоян Братоев."

http://dnevnik.bg/show/?storyid=373529
С една подробност: тази сума не може да бъде по-голяма от 5 млн. долара
Който върви след стадото, той гази в лайната му.

call.sofia.bg - сигнализирайте за всякакви нередности Столична Община

Offline LG_

  • Строител
  • Moderator
  • Нямам спирка
  • ********
  • Posts: 3509
  • for a better infrastructure
    • ICQ Messenger - 354966774
    • View Profile
    • Email
Re: Докато щитът буксува...
« Reply #55 on: 05.09.2007, 10:11:08 »
В този ред на мисли да си припомним, че австрийската фирма "Щрабаг" трябваше да построи и предаде Лот 1  "Нов пътнически терминал и прилежащата инфраструктура" от проекта за разширение на Летище София на 31.08.2005 г.  Това стана на 30.12.2006 или 16 месеца по-късно....    Ден закъснение се равняваше на около 50 000 евро.
От Щрабаг също имаха допълнителни искания за пари поради "увеличение на цената на горивата"

Щеше да се търси решение с колко фирмата да бъде глобена. Но аз поне така и не разбрах дали това е станало.
Всичко се оталожи! Просто в чудна държава живеем!!!

В нашия казус инвеститор е общината, но лично аз съм леко песимист за налагането на глоба. (Особено в контекста на ниската цена, която дадоха японците и така да се каже негласното споразумение по-ниска цена - по-дълги срокове)

Мое виждане по въпроса.
Ако спориш с идиот, вероятността той да прави абсолютно същото е много голяма.(Марк Твен)

Quote from: geogregor
Underground trains already resemble more of the cattle transports than transportation system for humans.
Actually cattle could never be transported in such awful conditions due to animal welfare regulations. But no one gives a damn about how Londoners travel!

Offline Делян

  • Напредващ
  • ***
  • Posts: 70
    • Yahoo Instant Messenger - d_kovachev
    • View Profile
    • Email
Re: Докато щитът буксува...
« Reply #56 on: 05.09.2007, 14:15:12 »
Щрабаг още не са ги глобили! Четох за тях преди няколко дена. Беше във връзка с пускането на новата система за кацане на летището и министъра на транспорта каза че глобата щяла да бъде определена, но едва ли?

Offline borosport

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 3819
  • Hate users!!!
    • ICQ Messenger - 304771719
    • View Profile
    • Email
Re: Докато щитът буксува...
« Reply #57 on: 13.09.2007, 12:30:00 »
Със Шрабаг се замаза работата, защото ЕС ни ги пробутваха и накрая стана ние искаме неустойки за закъснение, те пък още пари, че поскъпнал мат'риала и всичко се замаза.Те същите оазаха освен летището и една отсечка от  Е79  при Димово.Нещо пропадна.Абе не им върви
Най-дългите градски автобусни линии са:
- А111 - 50320 м двупосочно
- А83 - 37000 м двупосочно
- А11 - 32005 м двупосочно
Най-дългите крайградски автобусни линии са:
- А28 - 64540 м двупосочно
- А70 - 56645 м двупосочно
- А3 - 55870 м двупосочно
Тройната коалиция от А до Я

Offline LG_

  • Строител
  • Moderator
  • Нямам спирка
  • ********
  • Posts: 3509
  • for a better infrastructure
    • ICQ Messenger - 354966774
    • View Profile
    • Email
Re: Докато щитът буксува...
« Reply #58 on: 20.01.2008, 17:38:33 »
Quote
Доц. д-р инж. Добрин Денев е новият ректор на Университета по архитектура, строителство и геодезия  
18 Януари 2008 | 14:45
 
 
Доц. д-р инж. Добрин Денев е новият ректор на Университета по архитектура, строителство и геодезия. При повторния избор днес дългогодишният декан на Транспортния факултет надделя с минимален брой гласове над своя опонент - проф. д-р арх. Йордан Радев, от Архитектурния факултет. За ректора бяха подадени 97 гласове, а  за арх. Йордан Радев - 96.

Това е един от най-дълго продължилите избори за ректор на УАСГ. След балотаж през декември, при който преподавателите в УАСГ  се разделиха на две  - , бе взето решение да се проведе повторен балотаж.

Да му е честито избирането! Желаем му успех
Ако спориш с идиот, вероятността той да прави абсолютно същото е много голяма.(Марк Твен)

Quote from: geogregor
Underground trains already resemble more of the cattle transports than transportation system for humans.
Actually cattle could never be transported in such awful conditions due to animal welfare regulations. But no one gives a damn about how Londoners travel!

Offline boleroto

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 4105
    • View Profile
    • Email
Re: Докато щитът буксува...
« Reply #59 on: 20.01.2008, 22:46:54 »
Очаквайте канонада срещу метрото от страна на УАСГ скоро...