Author Topic: Малко теория, относно разписанията и други експлоатационни въпроси.  (Read 17335 times)

Online viktorlc

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 4623
  • www.bgtransport.org
    • Skype Me™!
    • View Profile
    • Сдружение "Градски транспорт и инфраструктура"
    • Email
Човек, усложняваш си живота. ТБ9 на 15 мин е прекалено нередовен. Според мен реални и полезни сихрони са:
ТБ 1 и ТБ 2- както съм предложил.
ТБ 1 и ТБ 5 като ТБ 5 минава около 2-ката в общите им части.
Напротив - ще бъде редовен, тъй като в резултат на синхронизацията с тб 1 ще преминават разделени с тб 2, тоест - от последната спирка на деветката в Борово - до НДК - на всеки 7 - 8 минути ще преминава тролей. Реално даже обслужването се подобрява, тъй като превоз вече имаш на минимум 7-8 минути интервал, а не на минимум 10.
храна за мозък - http://www.banitza.net/

Offline T_4

  • Защо пиша толкова много?
  • ********
  • Posts: 2520
    • View Profile
Добре де, но какво правим по Раковска, където ТБ 9 е безалтернативен?
Не на безсмислените линии като ТМ23!
За оптимизация на разписанията:
http://forum.gtsofia.info/index.php?topic=428.msg100091775#msg100091775

Online viktorlc

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 4623
  • www.bgtransport.org
    • Skype Me™!
    • View Profile
    • Сдружение "Градски транспорт и инфраструктура"
    • Email
Да, това е по-лошо, но според мен разреждане от 10 на 15 минутен интервал не е чак такава болка за умиране. В интерес на истината - нямам подробни наблюдения за натовареността на тб 9 по Раковска събота и неделя, но в момента между 17 и 19 часа през тези дни движението по разписание е през 5 - 6 минути :blink: . Трябва да се провери дали наистина е толкова натоварена тази отсечка.
храна за мозък - http://www.banitza.net/

Online viktorlc

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 4623
  • www.bgtransport.org
    • Skype Me™!
    • View Profile
    • Сдружение "Градски транспорт и инфраструктура"
    • Email
Разписанието за четворката празник е готово - разпределението е 4-4-4-3, като в посока се дават 42 минути + почивка от 2 минути или една обиколка (курс) е 88 минути. Само когато тролеите се движат на 29 минути - курсът се намаля на 87 минути. Разходът е 5 коли, като петата е със заработка от 3:48 часа и е нощна. Включването става от спирки Цв. Лазаров в посока Х.Димитър и Д.Списаревски посока Дружба. Изключването става от спирка Цв. Лазаров, идвайки от Х.Димитър и от спирка Христофор Колумб, идвайки от Дружба. Интервалите са 22 минути - час пик, а в останалото време - 29 или 44 минути. Качвам и преработеното разпределение на номерата на колите за тб 1 и 2, така че в час пик да преминават последователно. Отново се налагат малко по-големи почивки на последните спирки за някои от колите, за да може да се променят интервалите (отбелязано е със знак "з").
« Last Edit: 14.05.2011, 21:09:22 by viktorlc »
храна за мозък - http://www.banitza.net/

Offline mlk

  • Защо пиша толкова много?
  • ********
  • Posts: 2469
    • ICQ Messenger - 110536592
    • View Profile
    • Email
Малко информация - такова животно като кола от 20 до 0 часа НЯМА!
И това да оставиш тб.9 на 15 по Раковски си е несериозно.

Прикачил съм разписанието на тб.4 по коли. Забележи как сумарно от излизането от депо до прибирането имаш общо 16 часа - 2 смени от по 8 часа. Разбира се, на практика е невъзможно да са точно по 16 часа, както и всяка смяна да е по 8. Затова има коли с по-малка заработка и коли с по-голяма и се усредняват по подходящ начин. Има и няколко линии, при които средната заработка на смяна не е 8 часа, но обикновено се групират с други линии, за да се поддържа баланс.

Online viktorlc

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 4623
  • www.bgtransport.org
    • Skype Me™!
    • View Profile
    • Сдружение "Градски транспорт и инфраструктура"
    • Email
С 5 целодневни коли по тб 4 е доста по-лесно да се поддържа интервал от 19 - 22 минути. Само че аз не съм сигурен дали за изпълнение на актуалното в момента разписание се използват 5 целодневни коли. Направих го с 4 целодневни и една нощна - с цел максимална икономия на водачи и тролейбуси. Въпросът е да се подобри обслужването със същия разход на коли и персонал, но ако и в момента се ползват пет целодневни коли празник - ще го преработя.
За двойката съм сигурен, че се ползва една нощна едносменна кола, тъй като редовно събота и неделя следобед има киснеща резерва на ул. Ильо Войвода в Х.Димитър.
А относно тб 9 - сигурен ли си, че има достатъчен пътникопоток за деветката по Раковска. Имаш ли по-обстойни наблюдения, тъй като между 17 и 20 часа в събота и неделя интервалът се свежда до 5-7 минути? Защо има такова зачестяване като в делнично разписание? Ако това зачестяване се прави заради пътници от другата част на маршрута - то този кратък интервал ще се поеме от синхронизирането с двойката - преминаване на тролей от една от двете линии на всеки 7 - 8 минути.
храна за мозък - http://www.banitza.net/

Offline mlk

  • Защо пиша толкова много?
  • ********
  • Posts: 2469
    • ICQ Messenger - 110536592
    • View Profile
    • Email
Разписанието на тб.4, което съм ти качил е истинското, така че не му се чуди - 5 коли са си.
Прикачам ти и тб.2 да го видиш. Както се вижда, и следобнедната кола, която се добавя е с 8 часова смяна, точно както са правилата.
На чуденката с повечето коли следобяд, историята е следната. Преди 20 и повече години, линиите са били доста по-редовни и са имали доста културни интервали и в Събота и Неделя (примерно тб.3 на 2 минути). Затова, тогава са се правели различни разписания. В Събота с малко повече коли, като особено сутрин е имало и допълнителни (примерно към Ц.Гара). Съответно, в Неделя са били малко по-малко, но следобяд е имало отново допълнителни. В последствие, все по-рядко са правени отделни разписания и в един момент се оказва, че остават само празничните разписания. При тях се открояват два варианта. Имаш примерно 10 коли. 5 тръгват от рано сутрин и се прибират около 20-21 часа. Останалите 5 тръгват към 7-8 сутринта и остават до полунощ. Причините са същите - 8 часови смени. При другия вариант, ако имаш 10 коли, те всички тръгват от рано сутрин и към 15-16 се включват още 5, които са нощните. Има и смесен вариант, какъвто е приложен (например) върху тб.9 в момента. В последните години, тези от втория вид постепенно намаляват при всяко орязване, което се прави. Всъщност това е ок, защото следобедите няма такова натоварване и колите са си разхищение. По доста линии, единствените такива коли останаха за да може хем рано сутрин, хем късно вечер колите да не са твърде малко. На приложеното на тб.2 се вижда как, ако я нямаше осмата кола, щеше да се налага или сутрин или вечер да останат само 3 коли, което би довело до сериозен интервал между колите.
По тб.9 има 7 коли и следобяд стават 10. Трите нощни не са нужни и може спокойно да се мине и с 8 коли, но предполагам, че при някое следващо орязаване и това ще се случи.

Offline Stahlgewitter

  • Наистина съм луд
  • *******
  • Posts: 1620
    • Skype Me™!
    • View Profile
    • Email
Quote
А относно тб 9 - сигурен ли си, че има достатъчен пътникопоток за деветката по Раковска. Имаш ли по-обстойни наблюдения, тъй като между 17 и 20 часа в събота и неделя интервалът се свежда до 5-7 минути? Защо има такова зачестяване като в делнично разписание?
Аз си го обяснявам с това,че събота хората излизат навън,а по Раковска както е известно са концентрирани повечето театри в София- 199,Българска армия,Сатиричния,Сълза и смях,учебният на НАТФИЗ,Народният е в непосредствена близост,Операта,Военният клуб и тн. Смятам,че този интервал е необходим.

Offline mlk

  • Защо пиша толкова много?
  • ********
  • Posts: 2469
    • ICQ Messenger - 110536592
    • View Profile
    • Email
Отварям тази тема, за да споделя информация, която може да бъде интересна на немалко хора, които нямат толкова задълбочени познания по въпросите, но същевременно са любопитни за такава.
Периодично ще пускам кратки статии по различни въпроси, касаещи разписанията и свързани с тях неща. След малко ще публикувам първите.

Offline mlk

  • Защо пиша толкова много?
  • ********
  • Posts: 2469
    • ICQ Messenger - 110536592
    • View Profile
    • Email
Тема 1 - видове разписания в София.
В основни линии, има четири вида разписания - по един вид за всеки вид транспорт в града - автобусен, тролейбусен, трамваен и метро.
Те споделят общи характеристики, но си имат и своите особености.
Първо, ще се спра на общите характеристики и след това ще опиша и особеностите, които имат.

Спрямо деня, в който се ползват, имаме до три вида - делнично, предпразнично и празнично. Делничното разписание се ползва в работни дни, предпразничното почти винаги е за Събота, а празничното почти винаги е за Неделя. Когато има национални празници и т.н., може да се получи така, че предпразнично да няма или да се пада в друг ден. Съответно, може да се случи в Събота да се ползва празнично или пък делнично (ако се отработва друг работен ден).

Спрямо сезона, в който се ползват, имаме основно зимни и летни разписания. Летните се ползват ... през лятото, а зимните през останалото време. Случва се да има и междинни разписания по някои линии, които са в сила за по две седмици в преходните периоди. Например, когато все още има ученици от горните класове. Обикновено става въпрос за 15-30 Юни и 1-15 Септември или 15-30 Септември. Също така, понякога има и "плажни" разписания. Те са в сила през Август, защото тогава пътникопотокът е още по-слаб.

Offline mlk

  • Защо пиша толкова много?
  • ********
  • Posts: 2469
    • ICQ Messenger - 110536592
    • View Profile
    • Email
Тема 2 - делнични разписания.
Делничните разписания обслужват пътуванията през работните дни. Освен трудови пътувания, те обслужват и стандартните пътувания на гражданите. С изключение на лятото, тези разписания обслужват и учениците и студентите и това също има значение.

Основните часови зони, които се открояват, са следните:
1. рано сутрин
2. сутрешен пик
3. дневна
4. следобеден пик
5. вечер

Зона 1 - има различна продължителност, но най-общо казано, обхваща часовете от първия курс по линията, до около 6:30, когато колите започват регулярно да се движат на минимален интервал, заради сутрешния пик. За разлика от другите зони, тук интервалът не е фиксиран, а често прогресивно се сгъстява, с наближаването на сутрешния пик.
Зона 2 - в сутрешния пик по правило излизат всички коли по линията. Тогава са най-интензивните потоци и те са главно от кварталите към центъра или към индустриалните и бизнес зоните на града.
Сутрешният пик приключва около 9 часа. Реално, няма ясна граница, просто пътникопотокът плавно намалява. Откъм разписания, това се изразява в следното - при автобусния транспорт и метрото, около 1/3 от колите се прибират в гараж/депо, а останалите продължават да обслужват линията, като в този преходен период им е осигурена почивка (около 15 мин.) на крайна спирка. При тролейбусния и трамвайния транспорт, колите се прибират в депо чак към 12-13 часа, но пак около 9 часа се осигурява почивка. За да е възможно това, интервалът между колите се увеличава за известно време.
Зона 3 - от 9 до около 15 часа. При автобусите и метрото имаме движение на около 2/3 от максималния брой коли. При тролейбусите това също е в сила, но чак след 12-13 часа. При последните, колите, които се прибират в депо, по правило са нощните. Причината за това ще напиша по-късно. Към 2013 година, линиите, които не се движат в тази часова зона са съвсем малко.
Зона 4 - между 15 и 19 часа (приблизително). Тази зона обхваща часовете, в които от центъра на града и от бизнес и индустриалните зони се формира пикът на пътуванията към крайните квартали. При повечето линии, броят на колите е същият, както в сутрешния пик, но има доста линии, при които колите са по-малко. Обикновено са 1-2 коли по-малко, но има и линии, при които колите са колкото в предния часови пояс. Става въпрос главно за автобусни линии. При тролеите и трамваите, в преходната зона се осигурява почивка, която може и да е по-кратка от 15 минути. Напоследък има и разписания за автобусни линии, при които има почивка, но не са много.
Зона 5 - след 19-20 часа. Тогава на линия остават само около 1/3 от колите. Осигурява се равномерен интервал, като евентуално последните 1-2 курса може да се на друг интервал, за да се осигури конкретен последен час на преминаване. Редно е да се отбележи, че някои линии не се движат след 20 часа.

Любопитни факти:
1. Линия 384 се движи само в пиковите часове, т.е. в зони 2 и 4.
2. Линии 18, 24, 28, 65, 70, 87, 93, 122, 123, 294, тб.8, тм.23 не се движат вечер (зона 5)
3. Най-много коли се движат по линия 111 в сутрешен пик - 26. Метрото също се обслужва от 26 влака, но 26-ти влак подменя 6-ти в 8:15 и на линия никога няма повече от 25 влака едновременно.
4. Най-редовната линия вечер е тази на метрото - през 8 минути.
5. Най-редовните линии в пиков час са тази на метрото и трамвайна линия 5 - те се движат на интервал 4 минути.
6. Най-редовната линия през деня е отново тм.5 - движи се през 5-6 минути.
7. Най-нередовната линия е 70. По линията се изпълняват точно 5 курса за целия ден.
8. Автобус 7 не се движи между 13 и 16 часа. Интересното е, че късно вечер се движи.
« Last Edit: 06.03.2013, 14:15:43 by mlk »

Offline NULL

  • Маниак
  • ******
  • Posts: 974
  • Keep Walking
    • View Profile
    • Email
Да се включа по Тема 1:
Вече "предпразнично" и "празнично" разписание не се ли превърнаха в "синоним" на едно и също? В смис. - не се сещам за линия, която да има различни разписания за предпразник и за празник.  :neznam:
Иначе разписанието линията с любимия ми номер: ТМ23 кърти миФки - универсално е отвсякъде.  ;)

If you change nothing, nothing will change.

Полезно: Почивни дни 2017 | Обменни бюра София | Фиксинг на БНБ

Offline mlk

  • Защо пиша толкова много?
  • ********
  • Posts: 2469
    • ICQ Messenger - 110536592
    • View Profile
    • Email
Тема 3 - предпразнични и празнични разписания.
За разлика от делничните разписания, празничните са много по-прости, защото обслужват неработните дни, в които трудовите пътувания имат относително по-малък дял.
По исторически причини, имаме два вида разписания - предпразнични и празнични. В миналото се е работело и в Събота, а в последствие е продължило да има разлика в натоварването между Събота и Неделя. Това важи особено за пътуванията към провинцията (главно от Централна ЖП Гара). Основната разлика е била в това, че в Събота са по-натоварени сутрешните часове, а в Неделя - следобедните.
В настоящия момент, тази граница почти не съществува и въпреки, че в Събота обикновено има повече пътувания, сравнено с Неделя, разписанието е еднакво. Т.е. води се, че е "предпразник/празник". И все пак има няколко линии с отделни разписания, както и няколко линии, които се движат само в "предпразник".

При сегашните обстоятелства, имаме само 3 зони - сутрин до 7-8 часа, дневна от 8 до 19 часа и вечерна след 19-20 часа.
След постоянните съкращения на коли по линиите, почти не останаха такива, при които следобед има повече коли (нощни). Както в делнични дни, така и при празничните имаме почивки около 9, 16 и 20 часа. Почивките в 9 и 16 часа се създават, чрез разреждане на интервала, защото няма промяна в броя на колите, за разлика от делничните дни.
Като брой коли, основното отношение спрямо делничен пик е 1/2, т.е. колите като брой са половината на максимума. Това е условно и има много линии със сериозни отклонение от него. Така че, то служи само за ориентир. Отделно, вечер за ориентир служи 1/2 спрямо дневните коли. Много често сметката е проста колите рано сутрин + колите късно вечер = колите през деня.

Любопитни факти:
1. Линии 7, 65, 87 и 294 не се движат в предпразник/празник.
2. Линия 100 се движат само в предпразник.
3. Линия 111 има различни разписания - предпразник има 16 коли, като само следобед са 15. За празник е обратното - 15 коли, а следобед стават 16. Линия 83 също има различни разписания. Предпразник има 11 коли през целия ден. За празник са 10.
4. Линии 4, 10 и 29 се движат в предпразник/празник. Те се движат и вечерите в делник, но вечерите в предпразник/празник, те не се движат.
5. 384 се движи само сутрин и следобяд за по 4 часа.
6. Малкото линии, които останаха със следобедни (нощни) коли празник са автобуси 23, 45, 59, 63, 67, 79, 108, 260, 280 и 604.
7. За предпразник/празник, 72 има 8 коли, но седма кола се движи само от 5 до 12 часа и след това остават 7 коли. Линиите за Банкя 47, 48 и 49 са в сходно положение. Автобуси 5 и 98 също.
8. 69 има 4 коли за предпразник/празник, но сами 3 от тях се движат преди 9 часа.
9. Автобуси 6 и 12 имат общо разписание за делинк, предпразник и празник и в пиковите часове има една кола повече на линия.
10. Автобус 26 не се движи предпразник/празник и заради това, автобус 27 се движи с 3 коли през деня, но сутрин и следобед са 4.
« Last Edit: 06.03.2013, 18:59:53 by mlk »

Offline mlk

  • Защо пиша толкова много?
  • ********
  • Posts: 2469
    • ICQ Messenger - 110536592
    • View Profile
    • Email
Тема 4 - ограничителни изисквания за разписанията.

Ако се разгледа разписанието на метрото по коли (влакове), лесно се вижда, че колите имат коренно различни бройки курсове. Причината е, че влаковете не са вързани с конкретен машинист и почивките и заработките им са съвсем отделно от фактически извършваните курсове. При наземния транспорт не е така. При него, курсовете по дадена кола се изпълняват от едно ПС, управлявано от един водач. Ако последното беше дословно вярно, щеше да се окаже, че водачите работят по над 15 часа дневно. Разбира се, трудовото ни законодателство не позволява такова нещо. Реално, повечето коли имат две смени. И не е случайно, че курсовете, които прави всяка кола са така заложени, че да се доближават максимално до 4, 8 или 16 часа. Причината е, че 8 часа е нормираният работен ден. Разбира се, абсолютно стриктното спазване на 8 часов работен ден е невъзможно. Поради тази причина, работното време на различните коли е различно, но средно то е близко до 8 часа. Споменатите 4 часа са за един особен вид коли - в автобусния транспорт има такива коли, които имат 4 часови смени и след това, водачът кара автобуса на ТО1, т.е. на сервизно обслужване. Там му се допълва работния ден до 8 часа.
В горните твърдения не са включени извънредните ситуации на аварирали ПС или други проблеми, но те променят несъществено общата схема на обслужване на линиите. Заради тези 8 часа, масово колите работят за около 16 часа. Затова има коли, които започват работа рано сутрин (4-5 часа) и се прибират към гараж/депо към 20-21 часа. Други коли започват работа към 6-7 часа и се прибират към 22-23 часа. Обикновено вечерните коли имат заработка над 16 часа и те се компенсират от ранни коли, които имат заработка под 16 часа.
При автобусните разписания има и специален вид коли, които обслужват само сутрешния и вечерния пик - горе долу по 4 часа сутрин и вечер. Тъй като те се водят към един водач, популярното им название е "разпокъсани". Те са и най-неприятните за водачите, тъй като ги ангажират за целия ден, но имат дупка по средата (от 10 до 14 часа).
По-редки видове коли са едносменна само сутрин (от 5 до 13 или от 7 до 15 часа), 4 часова сутрешна (от 6 до 10) и едносменна следобедна (за празник от 15 до 23 часа).
Има линии с твърде малък брой коли, при които се явяват много дълги смени (например първа смяна от 5 до 14 и втора от 14 до 23). Те се компенсират от линии с къси смени (например първа от 8 до 13 и втора от 13 до 18 часа).

Любопитни факти:
1. Автобус 75 се обслужва от кола, която е на линия от 4:55 до 23:12. Към 18-те часа трябва да се добавят и минутите от/за гараж.
2. Автобус 123 се обслужва от кола, която е на линия само от 7:20 до 19:30. Това са 13 часа с включени минути от/за гараж.
3. 122 се движи по сходна на 123 схема.
« Last Edit: 06.03.2013, 14:16:51 by mlk »

Offline Ivo

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 11041
    • View Profile
    • Email
Има и линии, които работят само в предпразник/празник, това са 66 и 103, също и такива, които предпразник/празник са по-начесто от делник, или лятото са по-начесто от зимата. Става въпрос най-вече за Витошките линии. Преди 122 и 123 се движеха, само докато е работното време на лифта, след това някои измисли да се движат постоянно, и абсолютно ненужно според мен, защото в останалото време никой не ги ползва.

Има и линии, които в различна част от деня, или различни дни имат различни маршрути. Например 119 отива понякога до Ботунец, някога до входа на Кремиковци, 7-цата някога до БЧК, някога не, имаше още един който някои курсове са до Житен, някои до летище Доброславци като експресна линия и тн.

1-цата, някои курсове се качва чак до Кокаляне, някои не, не съм сигурен дали всички дни се качва до горе.
Човекът е човек, когато е на път

Фен на автобусите ЧАВДАР

Offline София 70

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 7940
    • View Profile
Не съм знаел , че линия 100 се движи само празник.

Offline Knoxville

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 6344
    • View Profile
Извадено от контекста звучи така. Същината е, че не се движи празник (т.е. неделя), все пак коментарът е насочен към предпразничните и празничните разписания.

Offline NULL

  • Маниак
  • ******
  • Posts: 974
  • Keep Walking
    • View Profile
    • Email
Относно линиите с променлив маршрут - как се определя един автобус до коя крайна спирка ще отиде? За пръв път чувам за линии с променлив маршрут и ми е много странно.  :crazy:
Пък и нали уж СО плаща на превозните оператори на курс? Това не се ли проблем в подобен случай?
If you change nothing, nothing will change.

Полезно: Почивни дни 2017 | Обменни бюра София | Фиксинг на БНБ

Offline Ivo

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 11041
    • View Profile
    • Email
Ми например 1-цата, понеже обръща на Кокалянско ханче а оттам до центъра на селото е доста далеч, за улеснение на хората има няколко курса, които се изпълняват чак горе до центъра. Преди си имаше автобус 2, който постоянно ходеше от панчето до центъра и довозваше хората от и за 1-цата, сега не знам защо го решиха така.

119 до Ботунец и Кремиковци нямам идея защо е така, но завода вече не работи и няма нужда да има отделна линия само за завода, и може би като свършват смените на съвсем малкото останали работници и администрация 119 прави няколко курса до завода да ги прибере.
Човекът е човек, когато е на път

Фен на автобусите ЧАВДАР

Offline etnies

  • Модератор
  • Нямам спирка
  • ********
  • Posts: 7101
  • Нощен Експрес
    • View Profile
    • Email
Линиите, които имат променлив маршрут са
1, 7, 20, 21-22, 24, 28, 44 (шампион със седемте си различни маршрута), 69, 119, 150, 384