Author Topic: Движението през надлез Подуяне между 1990 и 2000  (Read 6609 times)

Offline emo

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 16928
  • Приятел на всички шофьори и ватмани от ГТ
    • View Profile
Това наистина е интересно. Аз помня 37 и 38 като тръгваха оттам.
мур

Offline blagun

  • Модератор
  • Нямам спирка
  • ********
  • Posts: 12418
    • View Profile
    • Email
Някой да сподели пътуванията на тези по-дълги дистанции откъде са се осъществявали. И то по-скоро в ранния капитализъм, защото преди това автобусният транспорт е бил по-лош от въздушния и железопътния дори и не знам, до колко е имало такива свободни пътувания, неорганизирани с ведомствен и служебен транспорт.
При соца автобусният транспорт по направления, успоредни на жп, се подтискаше изкуствено - с малко курсове и високи цени. Примерно София-В.Търново беше 12 лв при цена на самолета 12.50 и на влака - 7-8 лв. Но пък се правеше следният трик: купуваш билет до Севлиево (там няма влак и не попадаш в регулация) и от шофьора купуваш продължение до Търново. До морето въобще нямаше автобуси. Търновската линия беше разкрита по изключение, май с протекции на члена на Политбюро от В.Търново Димитър Стоянов (тогава министър на вътрешните работи), единствено по нея вървяха туристически Икаруси, за разлика от Чавдар-Сетрите по всички останали.

Но даже и в места без влак автобусите бяха крайно недостатъчни. Истинско приключение беше в неделя следобяд след поход из Пирина да се натовари група на автобус от Банско или Разлог до Благоевград, да не говорим до София, закъдето имаше 2-3 курса дневно (от Гоце Делчев).

В първите години на демокрацията хората силно намаляха пътуванията, спомням си през 1991 и 1992 - абсолютно пусти Приморско, Китен, Царево. Някъде през 1992 или 1993 тръгнаха Мицубиши-Маратоните на Груп (най-напред към турските райони - Кърджали, Хасково) и по същото време се вкараха поединично сдухани немски автобуси.

Offline monte carlo

  • Наистина съм луд
  • *******
  • Posts: 1024
    • View Profile
Да, наистина - трогателна "красота". Хубаво е, че са се запазили снимки от това изискано място. През 1987-89, когато с жена ми бяхме на една аспирантска стипендия, там посрещах автобуси от Търново, по които тъщата пращаше буркани и други благинки.  :D
Ще вляза в доста голям оффтопик и може би ще ги преместя мненията в междуградските превози, но като много малък си спомням, как за село(Антоново, между Търново и Омуртаг) тръгвахме с Чавдари зад Александър Невски. Ама не си представям там целият калабалък с багажи и т.н. Някой да сподели пътуванията на тези по-дълги дистанции откъде са се осъществявали. И то по-скоро в ранния капитализъм, защото преди това автобусният транспорт е бил по-лош от въздушния и железопътния дори и не знам, до колко е имало такива свободни пътувания, неорганизирани с ведомствен и служебен транспорт.
Хах и аз имам роднини в Антоново. Чавдарчето (понякога беше замествано от Икарус) беше от Търговище. Не знам точната причина да тръгва от там, може би за да не плащат на някого. Преди това ходехме с експрес Янтра до Горна Оряховица и от там имаше автобус, който понякога не чакаше влака...
Икономията е майка на мизерията!

Offline IKAR

  • Наистина съм луд
  • *******
  • Posts: 1426
    • View Profile
    • Email
Малеее що пътуване с влак и с автобус съм видял през ония години. Това за курсовете и цените наистина е така. Някъде в края на 70-те години излиза едно постановление, което нарежда цените за автобусен транспорт, успореден на железопътен и лифт да бъдат за обикновен автобус с 30% по-високи от тези за най-високата категория влак първа класа, пътуващ в съответното направление, а за бърз автобус - с 60%. А самолетите - и те не бяха нещо за предпочитане, просто тогавашните самолети бяха много далеч от сегашните. Говоря и като шум, и като друсане. Спомням си, през 1988-а, когато отидох на море за първи път - на 9 години, защото родителите ми преди това не можеха да се доредят до карти, точно тогава при излитане от летище София един ЯК-40 се самозапалва и изгаря напълно, заедно с всички пътници на борда задади изключителна дивотия от страна на авиодиспечерите, останала в последствие абсолютно безнаказана. Ние трябваше да пътуваме точно с този самолет, но билетите бяха свършили двама души пред майка ми. По-добре, защото сега нямаше да пиша в този форум. То това лято със самолетите имаше огромни проблеми, защото почти 80% от редовните полети бяха отменени заради чартърни превози, свързани с международната детска асамблея "Знаме на мира".

Но несъмнено имаше и положителни неща - автобусите за селата бяха доста по-начесто, отколкото сега. Е вярно, че от ДАП-овете бяха особено негъвкави. Пример - влакът пристигне на Кулата, състоящ се само от един вагон, който возеше пътниците и за селата в района, и за Гърция, съответно пращеше по шевовете. Успокоението беше, че този вагон беше на гръцките железници и изглеждаше по-добре от дряновските барутарници на БДЖ. И баш когато имаше най-много хора, от ДАП Сандански пускаха ПАЗ-че, а като има двама души - съчленен автобус. Тогава Икарусите и Чавдарите В14-20 от градските превози редовно обслужваха селата в цяла България, в това число на разстояния до 30-40 километра, дори и по планински пътища. Да пуснат междуградски автобус по тези курсове беше рядко щастие. А това за линията до Търново, обслужвана от туристически Икаруси чувам за първи път - вероятно са били командировани от Балкантурист - ДАП-овете нямаха такива. Но явно тази линия е била с протекцията на въпросното бивше пишман величие.
Less travel by car! (използвайте по - малко лични автомобили за сметка на обществения транспорт, независимо от финансовите Ви възможности - препоръка на Европейската Комисия)

Да се отнеме незабавно лиценза за пътнически превози на БДЖ, тъй като изключително неадекватните разписания и опасният амортизиран подвижен състав водят до особено лошо транспортно обслужване.

Offline blagun

  • Модератор
  • Нямам спирка
  • ********
  • Posts: 12418
    • View Profile
    • Email
1. А самолетите - и те не бяха нещо за предпочитане, просто тогавашните самолети бяха много далеч от сегашните. Говоря и като шум, и като друсане.

2. Но несъмнено имаше и положителни неща - автобусите за селата бяха доста по-начесто, отколкото сега. Е вярно, че от ДАП-овете бяха особено негъвкави. Пример - влакът пристигне на Кулата, състоящ се само от един вагон, който возеше пътниците и за селата в района, и за Гърция, съответно пращеше по шевовете. Успокоението беше, че този вагон беше на гръцките железници и изглеждаше по-добре от дряновските барутарници на БДЖ. И баш когато имаше най-много хора, от ДАП Сандански пускаха ПАЗ-че, а като има двама души - съчленен автобус.

3.  А това за линията до Търново, обслужвана от туристически Икаруси чувам за първи път - вероятно са били командировани от Балкантурист - ДАП-овете нямаха такива. Но явно тази линия е била с протекцията на въпросното бивше пишман величие.
1. Абе добре си бяха самолетите за нас, тогава въобще не знаехме, че има Airbus и Boeing. Но цената до Русе беше 16 лв срещу 15.30 за експрес и 15.80 за спален вагон - как да не предпочетеш самолета? Но имаше два полета дневно с 48-местни АН-24 и билетите бързо свършваха.
2. ДАП Сандански бяха изключително големи чукове. Наистина пускаха неадекватно малки автобуси, на всичкото отгоре те закъсняваха и пропускаш влака.
3. Икарусите бяха на ДАП-а в Търново. Освен по софийската линия, се движеха и по други междуградски линии в Търновско. Говореше се, че са закупени с пари, отпуснати за земетресението в Стражица. Както посочих, Димитър Стоянов беше член на Политбюро и министър на вътрешните работи. Иначе много малко окръжни градове по главните жп-линии можеха да се похвалят с автобусна линия до София.

Offline difian

  • Урбанистът
  • Модератор
  • Нямам спирка
  • ********
  • Posts: 15427
    • Skype Me™!
    • View Profile
    • Любителска страница на Софийското метро във Facebook!
    • Email
Спомням си я точно щампованият знак отстрани на синия Чавдар. За друго не мога да кажа, спомените ми са толкова откъслечни. Следващите са за Икарусите на Калея и вече тръгването срещу автогарата, след това и Маратоните на Груп, по-кусно се появиха Етап, после станаха Етап-Адрес...
Пак в началото на 90-те, майка ми работеше в болницата на Елин Пелин и от гарата в Герена ходехме с Чавдар 14-20. За това съм писал и в друга тема, чудехме се чии са били автобусите.

Offline elbi

  • Маниак
  • ******
  • Posts: 828
    • View Profile
    • Email
Браво за снимките на Дифиан,но те са от автогара Изток,а не от автостанцията на кремиковските автобуси,т.е на градския транспорт. През 1989 година почна ремонта на Ботевградско шосе и автобусите почнаха да минават през Владимир Вазов,но пак обръщаха на площад Пирдоп,или на кръстовището там. Не знам някога градски автобуси да са обръщали на Герена. Там беше преместена автогара Изток за междуградските автобуси. Споменатото обединение на 89 и 99 беше по рано, така автобуса от Враждебна беше удължен до Малашевци. После 90 беше удължен до Малашевци, като минаваше по Летоструй и Тодорини кукли, а след това по Ботевградско. Идеята беше върху обръщалото на трамвай 22 да се изгради както автогара Изток, така и автостанция за градския транспорт на кремиковските автобуси. За съжаление след 10.11 нямаше финансиране и до ден днешен това не е осъществено. Имаше идея автогарите да бъдат изведенени от Центъра и затова беше преместена автогара Запад от пл.Възраждане на пл.Овча купел ,а автогара Изток трябваше от пл.Пирдоп да отиде при последната спирка на тм 22. При частната инициатива обаче нещата се промениха и сега дори е изградена Централна автогара до Централна жп гара. Това има и плюсове и минуси. Служи за добра транспортна връзка, но вкарва  междуградските автобуси в Центъра.

Offline blagun

  • Модератор
  • Нямам спирка
  • ********
  • Posts: 12418
    • View Profile
    • Email
Имаше идея автогарите да бъдат изведенени от Центъра
Тази идея, що се отнася до крайградските, излетните и близките до София автобуси се осъществи още в края на 70-те. Тогава бяха изнесени автостанциите на Св.Ал.Невски, Юнак, пл.Възраждане, Министерство на земеделието.
Но все пак за далечни съобщения, където се пътува с много багаж, на този етап централизираното решение е по-добро. Ако пътуваш с автобус от Варна за Банско, ще е доста кофти да слезеш на автогара Изток, да се таралянкаш през целия град и да вземеш друг автобус от Овча купел. Поне до завършване на метродиаметрите. Струва ми се, че при соца имаше някаква идея за централна автогара в квартала зад Министерството на земеделието. Все пак избраното място е по-добро (ако не вземат да изнесат Централна гара...).

Offline AROS

  • Наистина съм луд
  • *******
  • Posts: 1226
    • View Profile
Сигурно в бъдеще автогара Юг ще бъде при Експоцентъра, а не в кв.Изток, авт. Запад няма да е в Овча купел, а В Люлин заради метрото и АМ Люлин, авт.Север в Обеля или Връбница, а авт.Изток при обръщалото на 22.

Offline София 70

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 7937
    • View Profile
Снимките са страхотни - показват разцвета на комунизма  -мизерия и мърсотия .За съжаление тази идея все още не е изкоренена и нейните плодове все още се берат .
Комунистите успяха да убедят хората , че демокрацията е виновна за всичко  и нали сме си като овце - вярваме .
Като прост пример ще дам този - казаха  -спестяванията ви се стопиха , защото новото правителство махна три нули от лева .Хорицата естествено повярваха и още повече се озлобиха . Аз обаче си направих сметка , че през Януари 1997 г .заплатата ми беше 1400 лева а един хляб струваше 500 лева .Помня го , защото се редих близо двачаса за да взема два ръчни хляба от една фурна на пазара , щото нямаше по магазините .
Та като се сетих за това се зарадвах , че нямам нито стотинка в книжка .

Offline Ivo

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 10843
    • View Profile
    • Email
Значи през социализма транспорта изглежда е бил много добре организиран, особено това с надценката при автобусните линии-и наистина, защо да се дублира влак и автобус, все едно да пуснеш автобусна линия, която да върви над метрото.

Също хубаво е било, че за близки растояния до 40 км.са пускали съчленени автобуси-в тях има много повече място, вместо да се буташ между седалките на единичен туристически автобус. Това съм го изпитвал по морето, където също понякога по линията Бургас-Сарафово-Поморие-Ахелой-Равда-Несебър(около 40-50км) пускат съчленени автобуси, даже понякога и съчленени нископодови автобуси. Преди пускаха съчленени и по линиите до Созопол и до Слънчев бряг. Много по-удобно е за растояния до към 50-100км, където има голям пътникопоток да пускат съчленени градски автобуси, вместо туристически. Доколкото знам на запад също има такава практика.

Темата е интересна, но нека я преместим при междуградските превози, или да направим тема за историята на междуградските автобусни линии.
Човекът е човек, когато е на път

Фен на автобусите ЧАВДАР

Offline difian

  • Урбанистът
  • Модератор
  • Нямам спирка
  • ********
  • Posts: 15427
    • Skype Me™!
    • View Profile
    • Любителска страница на Софийското метро във Facebook!
    • Email
Иво, над теб се писа, колко неудобно било, как са се прехвърляли, защото нямало директни линии... Цените са били изкуствено поддържани, такаче не можем да говорим  за ефикасен модел.

Между туристическите и градските автобуси е класът на междуградските, които нй-пълноценно отговарят на нуждите на този тип пътуване. Не рядко, този клас автобуси са на базата на градски модели.

Offline blagun

  • Модератор
  • Нямам спирка
  • ********
  • Posts: 12418
    • View Profile
    • Email
Също хубаво е било, че за близки растояния до 40 км.са пускали съчленени автобуси-в тях има много повече място, вместо да се буташ между седалките на единичен туристически автобус. Това съм го изпитвал по морето, където също понякога по линията Бургас-Сарафово-Поморие-Ахелой-Равда-Несебър(около 40-50км) пускат съчленени автобуси, даже понякога и съчленени нископодови автобуси. Преди пускаха съчленени и по линиите до Созопол и до Слънчев бряг. Много по-удобно е за растояния до към 50-100км, където има голям пътникопоток да пускат съчленени градски автобуси, вместо туристически. Доколкото знам на запад също има такава практика.
Пътуването до Несебър или Созопол с Икарус си беше истинско изтезание. Имай предвид, че то се случваше след една нощ във влака, при това си със сериозно количество багаж - то не е все едно да вземеш 310 от Люлин с една чантичка и да се таралянкаш до Созопол с големите чанти в двете си ръце.
Въобще не беше добра организацията, всичко беше в режим на дефицит - дефицитни коли, дефицитни маршрутни линии.
За нископодови съчленени при соца сега чувам - не съм убеден, че Икарус и Чавдар имат подобно производство.

Offline difian

  • Урбанистът
  • Модератор
  • Нямам спирка
  • ********
  • Posts: 15427
    • Skype Me™!
    • View Profile
    • Любителска страница на Софийското метро във Facebook!
    • Email
За нископодовите Иво визира неопланите от Мюнхен през последние години. Май те са единствените, че само от снимки имам спомен.

Offline Ivo

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 10843
    • View Profile
    • Email
Аз имам предвид и за сега-в момента например Бургас-Несебър също пускат съчленени автобуси-Мерцедес О 405 Г, съчленени нископодови МАН-ове и Неоплани, Сетри и др, и пътуването ми се струва по-удобно, а място за багаж има достатъчно-между седалките, в съчленението, срещу вратите и др. Иначе в туристически автобус е много неудобно да се разминаваш вътре. За Созопол скоро не съм ходил, не знам какво се движи, но до сравнително скоро бяха съчленени Икаруси, даже някъде имаше пусната снимка от 2000 и някоя си година на такъв по тази линия, сега май са смесено туристически и градски автобуси, но все единични. За Приморско също май са с градски автобуси, но за съжаление също единични.
Човекът е човек, когато е на път

Фен на автобусите ЧАВДАР

Offline Ivo

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 10843
    • View Profile
    • Email
За нископодовите Иво визира неопланите от Мюнхен през последние години. Май те са единствените, че само от снимки имам спомен.
Не само. Има и съчленени нископодови МАН-ове, и то няколко вида.
Човекът е човек, когато е на път

Фен на автобусите ЧАВДАР

Offline vlado2010

  • Начинаещ
  • *
  • Posts: 8
    • View Profile
    • Email
Ето исторически снимки на станцията на площад Пирдоп. На втората се вижда жп надлезът отзад.

наистина много изискано място :)  а къде точно е била автогарата, там където сега се събират трите улици ли? там сега има една къща на ъгъла, а пред нея все още стои една павирана улица която стига доникъде...

Offline ozzy

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 11493
    • View Profile
Статия от в-к Столица, бр. 14/9.10.1992г.:
Който върви след стадото, той гази в лайната му.

call.sofia.bg - сигнализирайте за всякакви нередности Столична Община

Offline София 70

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 7937
    • View Profile
Ето една грамотна журналистка , която е написала ПодуЕне.

Offline pepi1997

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 3749
  • 9060
    • View Profile
    • Email
То и на половината табели пише Подуене и Илиенци, ти за журналистката се хвана.