Не съм сигурен дали за тук точно е статията, но:
Български висящи железници, които да помогнат за задръстванията в столицата и панорамна линия по цялото българско Черноморие, предложиха вчера от Пенсионерска асоциация за прогресивни технологии. На практика идеята предвижда мотрисите да висят на релси над земята. Подобни съоръжения съществуват от близо 108 години в Германия. Възрастните хора са изпратили предложението си до премиера Станишев и до кмета на София Бойко Борисов. Те искат да се създаде и специален отдел към Министерството на транспорта, който да се нарича ”Български висящи железници”. Искаме и финансиране от държавата, казаха още от организацията. За предпроектното проучване ще трябват около 1 млн. лв. до април следващата година.
Изследванията ще са за пилотен проект в столицата с дължина около 7 км. За изготвяне на проекта до юли 2009 година ще трябва още 1 млн. лв. Строителството е предвидено да продължи до средата на 2010 година. За изграждането ще трябват около 100 000 000 лв., обясни разчетите проф. Лозан Стоименов. По идеята работят и 27 студенти от Техническия университет в София, които подготвят системата на управление. Освен това, ако проектът се реализира, в София ще струва от 6 до 8 пъти по-евтино от метрото, категорични са инициаторите на проекта. Когато стане готова, железницата ще харчи 6 пъти по-малко от метрото. Друг вариант, предложен от друг пенсионер Георги Янков, предвижда висящите вагони да се движат с помощта на магнити и така да няма разходи за енергия.
Според измисления до момента проект релсовият път може да се построи за по-малко от година. Мотрисите ще могат да се движат на всеки 40 секунди и така практически няма да се чака на спирките. Освен това релсите на вагоните са над тях и има възможност отгоре да се построят пешеходни и велосипедни алеи, каза още Стоименов.Възрастните хора са организирали обществено обсъждане на проекта заедно със съюза на архитектите в България. На срещата са поканени премиерът Сергей Станишев, представители от финансовото и транспортното министерство.
Маршрути
Пилотният проект в столицата предвиждат да има бърз транспорт от метростанция 13 в жк „Младост” 1, по бул. „Брюксел” до терминал 1 и 2 на летище „София”. Част от трасето ще бъде от в жк "Младост", през ХМС, по бул. "Цариградско шосе" и бул. "Пейо Яворов". После продължава до гара "Подуене", оттам до Сточна и Централна гара, по бул. "Опълченска", НДК и бул. "Черни връх" до Околовръстно шосе. За страната пенсионерите предвиждат да се направи връзка между Черноморец и Каварна например. Така ще има панорамен път по цялото крайбрежие. Другата идея е да се направи връзка между Пловдив, Асеновград, Чепеларе и последна спирка Смолян. Следваща идея предвижда подобна железница да се направи над прохода Троян - Кърнаре. Така ще има директна и бърза връзка между Свищов и Смолян.
Марина Христова
в. "Новинар", 20.11.2008 г.
Идеята, особено по централните булеварди на София ми изглежда налудничава, с оглед скромните широчини на софийските пътни артерии. В този ред намисли предпочитам по-скъпо съоражение (метро) и да мога да виждам небето, отколкото по-евтино и железа и мрак над мен.