Author Topic: Развитие и оптимизиране на тролейбусния транспорт  (Read 38757 times)

Offline viktorlc

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 4581
  • www.bgtransport.org
    • Skype Me™!
    • View Profile
    • Сдружение "Градски транспорт и инфраструктура"
    • Email
За съжаление за нови тролейбусни трасета се говори малко , но в действителност не се прави нищо !  :angry:
Няма и да се направи. Просто този вид транспорт е в упадък, поне до откриването на по-ефективни начини за акумулиране на ел.енергия. Екоефектът се постига и с газови автобуси, които са значително по-евтини и по-гъвкави.
След като Швейцария и Австрия, които са отявлени маниаци на ел.транспорта, свиват тролеите (от което намазаха някои български и румънски градове), какво остана за нас.
На съвременен етап така изглежда... НО!
Европейският съюз пряко е заявил, че приоритетно ще развива електротранспорта - метро, трамваи, тролеи и влакове. ЕС разглежда железопътният транспорт като алтернатива не на автобусния, а на самолетния! Инвестира се масово в нови технологии по влаковете, защото ясно се осъзнава, че транспортът е гръбнакът на икономиката му и ако той остане зависим от изкопаемите горива (не включвам уран - той е руда) не след дълго ще зависи от "добрата воля" на ОПЕК, да не намалява добивите и съответно търсенето на петрол да не превишава много предлагането му. Поради това електротранспорта е теоретично независим (след 20-30 години, аз смятам и практически) от горивата.
И тъй като новите 30 единични и бъдещите 50 нови съчленени тролейбуса ще се движат поне 30 години (дай Боже и повече) по улиците на София, на базата на гореизложеното, приоритетно трябва да се развива електротранспорта, независимо от по-осъвършенствания и икономичен на този етап газов (метанов) или биодизелов автобус.
храна за мозък - http://www.banitza.net/

Offline blagun

  • Модератор
  • Нямам спирка
  • ********
  • Posts: 12545
    • View Profile
    • Email
Европейският съюз пряко е заявил, че приоритетно ще развива електротранспорта - метро, трамваи, тролеи и влакове.
Метрото, трамваите и влаковете са съвсем друга бира - със съвсем друг капацитет.

Offline viktorlc

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 4581
  • www.bgtransport.org
    • Skype Me™!
    • View Profile
    • Сдружение "Градски транспорт и инфраструктура"
    • Email
Европейският съюз пряко е заявил, че приоритетно ще развива електротранспорта - метро, трамваи, тролеи и влакове.
Метрото, трамваите и влаковете са съвсем друга бира - със съвсем друг капацитет.
Добре. Ще го кажа така:
Ниво 1 (междуградски и международен) - влакове
Ниво 2 (транзитен вътрешноградски с голямо натоварване и население на града - над 1 млн. д.) - метро
Ниво 3 (транзитен вътрешноградски с малко натоварване или нетранзитен с голямо и население на града - над 500 хил.д) - трамваи
Ниво 4 (нетранзитен вътрешноградски с голямо или малко натоварване и население на града поне 100 000 д. (според мен и по-малко)) - тролеи.

Това с капацитета е ясно. Относно скоростта - гледах някакво клипче в някоя от другите теми и там тролеите хвърчаха със поне 60 - 70 км/ч в Канада. И не намаляваха като нашите по завоите. Всичко зависи от ККМ и плъзгачите...
храна за мозък - http://www.banitza.net/

Offline IKAR

  • Наистина съм луд
  • *******
  • Posts: 1426
    • View Profile
    • Email
Плюс това метанът е толкова екологично гориво колкото ла*ното е пица.
Less travel by car! (използвайте по - малко лични автомобили за сметка на обществения транспорт, независимо от финансовите Ви възможности - препоръка на Европейската Комисия)

Да се отнеме незабавно лиценза за пътнически превози на БДЖ, тъй като изключително неадекватните разписания и опасният амортизиран подвижен състав водят до особено лошо транспортно обслужване.

Offline blagun

  • Модератор
  • Нямам спирка
  • ********
  • Posts: 12545
    • View Profile
    • Email
Плюс това метанът е толкова екологично гориво колкото ла*ното е пица.
Е какво не му е чистото: CH4 + 2*O2 = CO2 + 2*H2O.
Въглероден двуокис отделя всяко дишащо същество, голата вода с нищо не е вредна.

Offline Borkata

  • Запален по ГТ
  • *****
  • Posts: 308
    • View Profile
    • Email
Само дето един автомобил за един час отделя толкова CO2, колкото един човек ще издиша за една година.

Днес го казаха по БНТ1, 2010 година от август до декември сме живели на заем. Т.е. изразходили сме повече О2 и сме отделили повече CO2 отколкото Земята може да възстанови за същото време... Не ми се иска да видим докога можем да живеем така назаем.

Това не означава че ел. транспорта е манна небесна. 40% от електричеството в България се произвежда от силно замърсяващите лигнитни въглища на Марбас.
« Last Edit: 04.01.2011, 16:53:41 by Borkata »

Offline Ivo

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 10992
    • View Profile
    • Email
Обаче при електроцентралите могат да се изградят сероучистващи интсталации, и изобщо да се инсталират всякакви пречистващи системи, и самото производтво да стане екологочни чисто, макар и да са скъпи. А пък и ел.енергията може да идва от АЕЦ, от ВЕЦ, от МВЕЦ и тн, и напрактика да се получи че се превозват десетки хиляди пътници без грам замърсение. Абе какъвто и двигател да се измисли, няма как да е по-чист и бърз от тролейбуса. Просто хората трябва да започнат да слизат от колите.

Я вижте например лятото какви задръствания са към морето-а тези десетки хиляди могат да бъдат превозени с влак, без никакво закъснение, нерви, задръствания, инциденти и тн.
Човекът е човек, когато е на път

Фен на автобусите ЧАВДАР

Offline Borkata

  • Запален по ГТ
  • *****
  • Posts: 308
    • View Profile
    • Email
Как да слезна от колата, като ми е по-евтино, по-бързо и по-комфортно от всичко друго на разположение в България? Дори на градско в София ми е по-евтина от МГТ! И на всичкото отгоре, ежедневният ми маршрут -- Семинарията - Плиска, няма директна връзка с нищо.

Offline difian

  • Урбанистът
  • Модератор
  • Нямам спирка
  • ********
  • Posts: 15448
    • Skype Me™!
    • View Profile
    • Любителска страница на Софийското метро във Facebook!
    • Email
След като Швейцария и Австрия, които са отявлени маниаци на ел.транспорта, свиват тролеите (от което намазаха някои български и румънски градове), какво остана за нас.
Ееее, тук преувеличаваш. Подменят си много активно автопаркът и оттам идват освободените ветерани. Единствено Базел закри мижавата си линия, по която се движеха бимоди по част от маршрута и я замени с дизелови автобуси. Но Хесс имат поръчки за над 150 тролейбуса, отделно навлязоха в Холандия и Германия.

Offline blagun

  • Модератор
  • Нямам спирка
  • ********
  • Posts: 12545
    • View Profile
    • Email
След като Швейцария и Австрия, които са отявлени маниаци на ел.транспорта, свиват тролеите (от което намазаха някои български и румънски градове), какво остана за нас.
Ееее, тук преувеличаваш. Подменят си много активно автопаркът и оттам идват освободените ветерани. Единствено Базел закри мижавата си линия, по която се движеха бимоди по част от маршрута и я замени с дизелови автобуси. Но Хесс имат поръчки за над 150 тролейбуса, отделно навлязоха в Холандия и Германия.
В Лугано и Базел също ли си подмениха автопарка? Или в Инсбрук?
Виж тук: http://en.wikipedia.org/wiki/Trolleybus в точка 10, на колко места за тролеите се говори в минало време...
« Last Edit: 05.01.2011, 01:00:42 by blagun »

Offline viktorlc

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 4581
  • www.bgtransport.org
    • Skype Me™!
    • View Profile
    • Сдружение "Градски транспорт и инфраструктура"
    • Email
След като Швейцария и Австрия, които са отявлени маниаци на ел.транспорта, свиват тролеите (от което намазаха някои български и румънски градове), какво остана за нас.
Ееее, тук преувеличаваш. Подменят си много активно автопаркът и оттам идват освободените ветерани. Единствено Базел закри мижавата си линия, по която се движеха бимоди по част от маршрута и я замени с дизелови автобуси. Но Хесс имат поръчки за над 150 тролейбуса, отделно навлязоха в Холандия и Германия.
В Лугано и Базел също ли си подмениха автопарка? Или в Инсбрук?
Виж тук: http://en.wikipedia.org/wiki/Trolleybus в точка 10, на колко места за тролеите се говори в минало време...
На също толкова места, където се говори, че се обмисля повторно пускане, строителство или разширение. Да не говорим, че на повечето места е закрита през 60-те и 70-те, когато само една шепа хора са мислели за енергийна ефективност и околна среда. 3/4 от закритите линии са в страни от Третия свят и в страни "в преход" - демек бившия соц блок.
храна за мозък - http://www.banitza.net/

Offline suavcho

  • Приятел на ГТ
  • ****
  • Posts: 141
    • View Profile
Как да слезна от колата, като ми е по-евтино, по-бързо и по-комфортно от всичко друго на разположение в България? Дори на градско в София ми е по-евтина от МГТ! И на всичкото отгоре, ежедневният ми маршрут -- Семинарията - Плиска, няма директна връзка с нищо.

Защото някои хора бяха казали, че маршрут от Плиска по Жолио Кюри до Интерпред и към Лозенец нямало да бъде ефективен.

Съжалявам за оффтопика.

Offline Jorr

  • Маниак
  • ******
  • Posts: 778
    • View Profile

На също толкова места, където се говори, че се обмисля повторно пускане, строителство или разширение. Да не говорим, че на повечето места е закрита през 60-те и 70-те, когато само една шепа хора са мислели за енергийна ефективност и околна среда. 3/4 от закритите линии са в страни от Третия свят и в страни "в преход" - демек бившия соц блок.

На мен пък ми направи впечатление, че само там ИМА тролеи. Статията така и не дава отговор обаче защо в Западна Европа, Америка и Япония те почти са изчезнали. Листът с предимства, който е описан там, е доста дълъг. При положение, че замърсяването е да кажем идентично с усъвършенстваните автобуси (е все пак по-малко, тъй като тролеите по презумпция изобщо не замърсяват), шумът е по-малък, а електричеството не зависи директно от някое полезно изкопаемо, то единствено остава относително по-скъпата експлоатация, което като че ли рядко е основен аргумент за страните от "първия свят".

Offline xЗm

  • Наистина съм луд
  • *******
  • Posts: 1178
  • www.spirka.org
    • View Profile
    • spirka.org
    • Email
Замърсяването не е еднакво. В градска среда, в задръстване, тролеят има нулева консумация на двигателя за да работи. Отдругата страна е автобусът, който на каквото и гориво да е винаги трябва да поддържа минимални обороти на работа на двигателя. Никой не видях до момента да е отчел този твърде значим факт.

Offline emo

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 17010
  • Приятел на всички шофьори и ватмани от ГТ
    • View Profile
Как да слезна от колата, като ми е по-евтино, по-бързо и по-комфортно от всичко друго на разположение в България? Дори на градско в София ми е по-евтина от МГТ! И на всичкото отгоре, ежедневният ми маршрут -- Семинарията - Плиска, няма директна връзка с нищо.

Точно затова искам платен център + яко увеличение на цената на синята зона. Та като трябва да дадеш 2 лв. за влизане + 4 лв. за престой ще си говорим кое е по-евтино. :P

А в действителност си мисля, че е по-добре за начало да извършат ремонт на всички налични кръстачки и после да се мисли за нови трасета. но Благун е прав за цената на превозните средства. Колко струва един тролей от последните? И колко струва един тедом? Или едно конекто?
А колите замърсяват предостатъчно въздуха, че да се обвиняват автобусите на градския транспорт.
мур

Offline LG_

  • Строител
  • Модератор
  • Нямам спирка
  • ********
  • Posts: 3509
  • for a better infrastructure
    • ICQ Messenger - 354966774
    • View Profile
    • Email
Точно затова искам платен център + яко увеличение на цената на синята зона. Та като трябва да дадеш 2 лв. за влизане + 4 лв. за престой ще си говорим кое е по-евтино. :P

Тази тема, автомобили vs. ГТ, е дискутирана от години, явно че ще я дъвчим още доста дълго. Аргументи има и за двете тези, но най-важното е че не може просто да направиш непосилно скъпо паркирането на центъра, без ясни алтернативи! Човекът ти е казал, че Плиска-Семинарията освен че е по-евтино няма и удобен ГТ. А примери за подобни тангенциални (и не само) връзки с неадекватен ГТ има бол.

Замърсяването не е еднакво. В градска среда, в задръстване, тролеят има нулева консумация на двигателя за да работи. Отдругата страна е автобусът, който на каквото и гориво да е винаги трябва да поддържа минимални обороти на работа на двигателя.

Така е, но със сигурност има други загуби на енергия при електропренасянето, които не отчиташ. Освен това съм чувал, че репуперацията е безмислена ако в същия отсег няма тролей в тягов режим. Разбира се това не отначава, че не съм за тролейбусите и развиването на ТБ трасетата. Напротив!
Ако спориш с идиот, вероятността той да прави абсолютно същото е много голяма.(Марк Твен)

Quote from: geogregor
Underground trains already resemble more of the cattle transports than transportation system for humans.
Actually cattle could never be transported in such awful conditions due to animal welfare regulations. But no one gives a damn about how Londoners travel!

Offline emo

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 17010
  • Приятел на всички шофьори и ватмани от ГТ
    • View Profile
Точно затова искам платен център + яко увеличение на цената на синята зона. Та като трябва да дадеш 2 лв. за влизане + 4 лв. за престой ще си говорим кое е по-евтино. :P

Тази тема, автомобили vs. ГТ, е дискутирана от години, явно че ще я дъвчим още доста дълго. Аргументи има и за двете тези, но най-важното е че не може просто да направиш непосилно скъпо паркирането на центъра, без ясни алтернативи! Човекът ти е казал, че Плиска-Семинарията освен че е по-евтино няма и удобен ГТ. А примери за подобни тангенциални (и не само) връзки с неадекватен ГТ има бол.


Плиска - Семинарията - авт. 305 до Рум. Посолство и оттам авт. 120.

В удебелено - надявам се нямаш предвид изтърканото тъпло клише, че нямало паркинги.
мур

Offline LG_

  • Строител
  • Модератор
  • Нямам спирка
  • ********
  • Posts: 3509
  • for a better infrastructure
    • ICQ Messenger - 354966774
    • View Profile
    • Email
Плиска - Семинарията - авт. 305 до Рум. Посолство и оттам авт. 120.

И 7-8 мин пеш!

В удебелено - надявам се нямаш предвид изтърканото тъпло клише, че нямало паркинги.

Не, имам предвид ГТ с който да се стига не много по-бавно и комфортно от колкото с кола. Примерът с маршрута от по-горе е същия!
Знам че няма да се съгласиш, но това не променя факта че е такъв! ;)
Ако спориш с идиот, вероятността той да прави абсолютно същото е много голяма.(Марк Твен)

Quote from: geogregor
Underground trains already resemble more of the cattle transports than transportation system for humans.
Actually cattle could never be transported in such awful conditions due to animal welfare regulations. But no one gives a damn about how Londoners travel!

Offline emo

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 17010
  • Приятел на всички шофьори и ватмани от ГТ
    • View Profile
Напротив, напъллно съм съгласен. Аз искам да има директен транспорт между все две точки на София. Много мразя да се прекачвам или да ходя пеша.
мур

Offline Ivo

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 10992
    • View Profile
    • Email
Има естествено и други варианти от Семинарията до Плиска. Може с ТМ10 или 18 до Стадиона и оттам с 76, 204, 604 до Плиска. Освен това в онлайн ГПС системата може да се провери точно кога ще дойдат превозните средтва и въобще да не се чака. Така че няма оправдание, транспорта си е осигурен.
Човекът е човек, когато е на път

Фен на автобусите ЧАВДАР