Author Topic: Актуално състояние на тролейбусния транспорт в България и света  (Read 14011 times)

SkodaTR-9

  • Guest
В Плевен към настоящия момент има 71 тролейбуса ЗиУ-682 произведени между 1985 и 1988 г. с инв. номера от 101 до 197. Както личи от номерацията в годините тролеите са били до 97 на брой.

Със своите 75,7 км в една посока тролейбусната мрежа на Плевен е втората най-дълга в България след тази в София. В Плевен има 14 тролейбусни и 2 автобусни и една маршрутна вътрешноградки линии. По трасето на автобусните линии има тролейбусни стълбове, които са инсталирани още през 1988 г. В програмата за развитие на Плевен 2007-2013 е заложено завършване на започнатото тролейбусно трасе. Ако това се случи, само 2 км линия (по част от трасето на маршрутна линия 1), ще делят Плевен от възможността да стане единственият град в България, а вероятно и в Европа със 100% тролейбусен транспорт.  

Една от основните пречки пред строителството на нови линии в Плевен е малката вместимост на депото и липсата на подходящи терени за ново и по-голямо депо.

Плевенският тролей номер 101 е първият ЗиУ внесен в България. Това се случва на 5 октомври 1985 г.  101 е единственият запазен от първата партида плевенски тролейбуси. Шефът на Тролейбусен транспорт - Плевен инж. Ангел Несторов има намерение да запази Зиу-то като реликва и част от историята на Плевен и на тролейбусния транспорт в България изобщо.



Тролейбусният транспорт в Плевен е открит на 7 октомври 1985 г. Първият тролей (Шкода 9ТR) минава по мрежата в началото на март, а на 1 май Шкодата е главен герой в манифестацията. Плевен е третият град в България с тролейбусен транспорт след София и Пловдив.

Offline to6a

  • Напредващ
  • ***
  • Posts: 59
    • View Profile
В Пазарджик има и тролейбуси Gräf & Stift  съчленени. Около 7 бройки стоят в депото и гният незнайно защо. До преди наколко години си вървяха безпроблемно.
Ето такива само че зелени на цвят
« Last Edit: 23.10.2007, 01:27:38 by to6a »

gt@maniak

  • Guest
Ето инфо и за Хасково
Тролейбусните коли са ЗиУ 682Г 016 - 10 на брой с номера от 1001 до 1010, но доколкото знам в движение са само 6 от тях.

Offline stan4o

  • Писател
  • **
  • Posts: 27
    • View Profile
А на какъв интервал са тролейте в Хасковои какво им е работното време?

gt@maniak

  • Guest
Quote from: stan4o
А на какъв интервал са тролейте в Хасковои какво им е работното време?
Ако някой може да ти каже с точност!
По принцип работят между 6:00 и 21:00ч. - по някои от спирките имаше налепено пълно разписание, ама нали знаеш българите колко пазим...
Двете линии се обслужват от по 2 коли. Поне аз, което знам е: 108 - на 10 минути, а 308 - на 30.

Offline бушона

  • Наистина съм луд
  • *******
  • Posts: 1186
  • MB O 345/G, Citaro, Conecto & Tedom fan
    • View Profile
А вярна ли е информацията, че тролеите са софийски?

Offline etnies

  • Модератор
  • Нямам спирка
  • ********
  • Posts: 7099
  • Нощен Експрес
    • View Profile
    • Email
Там Зиу-тата бяха зелени по последни спомени.

gt@maniak

  • Guest
Да зелени са! Преди години обаче ги пребоядисаха - някои останаха зелени, има един червено-син, други пък са облепени с реклами - EVN и Weiss profil.
Дали са от София не мога да кажа, спомням си, че бе голямо чудо като ги пуснаха - около 1990г. - преди това бяха докарали кола от Стара Загора, за да изпробват трасето.

Offline svilata

  • Приятел на ГТ
  • ****
  • Posts: 115
    • View Profile
    • http://trolei.pleven.bg/
Quote from: SkodaTR-9
В Плевен има 14 тролейбусни и 2 автобусни и една маршрутна вътрешноградки линии. По трасето на автобусните линии има тролейбусни стълбове, които са инсталирани още през 1988 г. В програмата за развитие на Плевен 2007-2013 е заложено завършване на започнатото тролейбусно трасе. Ако това се случи, само 2 км линия (по част от трасето на маршрутна линия 1), ще делят Плевен от възможността да стане единственият град в България, а вероятно и в Европа със 100% тролейбусен транспорт.  

Една от основните пречки пред строителството на нови линии в Плевен е малката вместимост на депото и липсата на подходящи терени за ново и по-голямо депо.
Всъщност проектираната към края на 80-те години тролейбусна мрежа в Плевен е доста
по-голяма от сега съществуващата. Предвиждало се е изграждането на още няколко
тролейбусни трасета:

1.  по бул."Дойран" - 9-ти квартал до ШЗО и 2-ра клинична база
Това е единственото трасе, по което е работено реално и има поставени стълбове, но
не е изградена контактната мрежа. Общината предвижда да довърши това трасе.

2. продължаване на тролейбусното трасе по бул."Г.Кочев" след кръстовището с ул."Гренадирска" по посока западна промишлена зона
Маршрут, който едва ли скоро ще види, ако въобще види бял свят...

3.удължаване на трасето на тролейбусни линии 3 и 7 от началото на парк "Кайлъка" до едноименния хотел в парка и изграждане на отклонение към ж.к."Кайлъка"
Доста нерантабилни по настоящем, поради малкия пътникопоток. Маршрутката обслужваща ж.к."Кайлъка" е напълно достатъчна, но би могло да се намалят интервалите на движение.

4. изграждане на главно трасе към ж.к."Дружба" -  бул."Русе" - новия бул."Европа" (които не е напълно построен) - ж.к."Дружба". Сегашното трасе по ул."3-ти март" е "било временно"...
Общината предвижда през 2008г. да завърши изграждането на бул."Европа" и да започне строежа на новото тролейбусно трасе, впредвид магазините, които се построиха по булеварда (Била 2, Техномаркет, Практикер).

5. Предвиждало се е изграждането на ново тролекбусно депо в ж.к. "Дружба".

Ако някога се реализират тези трасета транспорта в Плевен ще е изцяло тролейбусен с изключение на сегашната автобусна линия № 12. Ако се цели запазването й тя би могла да се обедини с автобусната линия за с. Ясен, което мисля ще е по-рентабилно за съществуването й.

 
« Last Edit: 12.01.2008, 14:26:33 by svilata »

SkodaTR-9

  • Guest
Кметът на Буковлък Росен Русанов иска да прави селото квартал на Плевен и да пуска тролейбусна линия до там. Четох това в едно интервю наскоро.

За новото депо, имаш ли достоверна информация, че наистина ще се строи? Според мен, нови тролеи преди да има депо няма да видим. Няма как толкова скъпи превозни средства да нощуват из улиците на кварталите

Offline svilata

  • Приятел на ГТ
  • ****
  • Posts: 115
    • View Profile
    • http://trolei.pleven.bg/
Тролеите у нас плачат за подмяна


София. Целият тролейбусен парк в страната има нужда от обновяване, съобщи министърът на транспорта, информационните технологии и съобщенията Ивайло Московски в Министерски съвет. Около 480 тролейбуси изпълняват маршрути по над 100 линии в 14 градове на България.

Премиерът Бойко Борисов е възложил на министъра да се изготви доклад-анализ от страна на Министерството на транспорта за текущото състояние на тролейбусния транспорт и потенциалните възможности. Това е станало на едно от заседанията на правителството преди време, а причината е свързана с високите цени на горивата и възможността този вид транспорт да бъде алтернатива на автобусния в обществените превози в градска среда.

Готовият доклад е бил представен на днешното заседание на правителството. Министърът по управление на евросредствата Томислав Дончев преговаря с комисарите от Европейската комисия, голяма част от темите, засегнати в доклада, да бъдат финансирани от Оперативна програма „Околна среда”.

Считам, че този доклад би могъл да послужи като една база за разработване на проекти за екологичен градски транспорт, които да могат да се финансират от Оперативна програма „Околна среда”, каза Московски.

По думите му в доклада е записано, че ако основният критерий е брой жители, е възможно във всички областни градове да бъде изградена необходимата контактна мрежа и да се въведе тролейбусен транспорт.

http://www.standartnews.com/biznes/troleite_u_nas_plachat_za_podmyana-152259.html

Offline ivan3275

  • Маниак
  • ******
  • Posts: 949
  • Почитател на автобуси: Икарус и Чавдар.
    • View Profile
    • Email
Явно май са се усетили или по-скоро им дойде акъла да разберат,че тролейбусния транспорт е по-екологичен и ефективен.То хубаво ама дали ще се осъществи аз съм оптимист дано това стене,което ще рече,че в градовете където няма тролейбусен транспорт може да има вече,а пък в тези където има ще се поднови.
« Last Edit: 06.06.2012, 20:30:09 by difian »

Offline simo

  • Маниак
  • ******
  • Posts: 749
  • Живота е като стълба в кокошарник-къс и осран
    • View Profile
Всички тези приказки, са само причина, някой/и да се налапа с евросредства. Другата голяма глупост е, че във всеки областен град можело да се изгради КМ - давам прост пример: Силистра е областен град и ГТ е съставен основно от маршрутки, а те абсолютно винаги са празни. Трудно ще се възстановят вложените средства във автопаркове и инфраструктура. Така че няма смисъл всеки областен град да е с тролейбуси. Хубаво, дай боже Европа да отпусне пари, ама след 4-5 години с калпавото българско обслужване на КМ, ще имаме лиани по стълбовете. По-добре автобуси на метан, които излизат по-евтино като поддръжка отколкото КМ и тролеи(и без това не ни разбират много главите от тях). Надявам се моето мнение да не породи спорове, не целя това.

Offline Tony

  • Защо пиша толкова много?
  • ********
  • Posts: 2658
  • 4162 и 8155 - най-добрите автобуси във Варна!
    • Skype Me™!
    • View Profile
    • Форум за градски Транспорт Варна
Подкрепям горното мнение. Тролейбусната мрежа изисква много средства и поддръжка. Вече има доста разработки и модели на автобуси на метан, а и маршрута на автобусите не е ограничен от мрежа.

Моите галерии със снимки - тук и тук

Offline Sixkiller

  • Защо пиша толкова много?
  • ********
  • Posts: 2060
    • View Profile
А във Vesti.bg са публикували следната статия: Да живеят тролейбусите!

Quote
Правителството обсъжда възможността тролейбуси да станат основен градски транспорт в 27-те областни града - с помощ и от Брюксел

Повече: http://www.vesti.bg/index.phtml?tid=40&oid=4868251
_____________________________________________________

В нормалните европейски държави наистина не би било толкова трудно да се случи описаното в статията, но поне според мен това нещо няма как да стане у нас или поне не на този етап. Според мен е по-добре да се привличат евросредства и да се направи обновление там, където системата реално има нужда да бъде обновена (т.е. във всичките 14 областни града). Но да се строи КМ на места, където никога не е имало такава, честно казано, не вярвам да се случи в близките години - първо, защото ще е изключително скъпо, и второ - не всеки би се съгласил с подобен тип промяна - 27 града не са малко, не са малко и транспортните фирми, опериращи в тях с автобуси, които едва ли биха се съгласили да преустановят тази си дейност и/или да се преориентират към тролейбуси.

Online difian

  • Урбанистът
  • Модератор
  • Нямам спирка
  • ********
  • Posts: 15433
    • Skype Me™!
    • View Profile
    • Любителска страница на Софийското метро във Facebook!
    • Email
Това за всички областни градове е популистко изхвърляне на лаик в сферата на транспорта, като какъв явно се показва ресорния министър... Не му се връзвайте на тези думи, хубавото е, че се мисли за този вид транспорт, няма да е зле и за релсов в градове като Пловдив, Варна и Бургас да се спомене под една или друга форма. Иначе засега всичко е общи приказки, тролейбусният транспорт почти нявсякъде е общински, а не държавен, реализирането на инвестиции е редно да става след подробен анализ и планове за всяко населено място и т.н. В момента се тиражира някакво намерение, което е положително, но да не почнете сега да си избирате моделите тролейбуси или доставчиците на меден кабел...

Offline zirka

  • Наистина съм луд
  • *******
  • Posts: 1052
    • View Profile
    • Email
И аз да допълня нещо – неможеше по-точен пример да се даде за това: що е пропаганда и тиражириране на новини от услужливи медии. В съвременния информационен обмен е много трудно да се ориентираш докъде стига истината и откъде започва пропагандата, в случая на политиците ни, че и на журналистите – да ни замайват главите с празни приказки!
Вярно е, че е хубаво да се мисли за този вид транспорт, но поне да има някаква приемственост. Единственното за което им е грижа е да усвояват на акорд евросредства – без да се замислят от целесъобразността на инвестициите, както и връщането им. Предполагам вече всеки е на ясно, че тези средства не са подарени, както в началото едва ли не се смяташе! Самото кандидатстване за средствата си е чисто теглене на заем на някакво лице от банка – само дето е на високо ниво! Те са заеитересовани да ни отпуснат кредит, ние ако успеем да го използваме правилно добре, ако не – почваме да изпитваме затруднения с обслужването и да трупаме дългове. Точно сегашната криза е такава – обаче те продължават да ни убеждават, че всичко е на ред и че за нас не се отнася!
Има и друго – то е по-опасно от горното и се нарича ''държавен протекционозъм''. Държавата е гарант на общините, които със своите дружества стават бенифициенти. В един момент тези дружества изпитват затруднения и общинските съветници решават да ги продадат. Така усвоените средства попадат под един или друг начин в разни "АД-та'' и после в частни ръце, а дългът си остава за сметка на общината, зад която така или иначе ще застане държавата. Всичко си съществува открай време само имената- термини се променят.
Ще дам и един пример – Градът, който е посочен като ''пилотен проект'' по подобна програма, се е спрял на инвестиция в автобусен транспорт. А според програмата има два варианта или автобуси, или тролеибуси. Досега са проведени два търга, като уверенията са, че всичко е наред и предстои скорошно реализиране. Ще бъдат пръснати милиони левове за нови автобуси, същевременно сега пък се говори за повсеместно тролейбусизаране във всичките градове. А тия нови автобуси какво ще ги правят :hammer:, ако е така! Отнася се за Бургас, но мисля и в други градове могат да се забележат подобни противоречиви знаци.
Освен всичко има една директива на ЕС за минополизма, наред с другите сфери, България започва да я прилага в ГТ още през 1998г. По този начин се разцепиха доста обособени транспортни дружества. Сега във Варна пък, която по онова време беше челник, се стремят да се обединят наново за да вземат евросредства.
По онова време, тролейбусният транспорт поради особенността си се беше спасил от това раздробяване, но не е ясно доколко и докога. Тук също може да се окаже голям капан.
Капан може да стане и цената на енергоносителите. В момента те са такива, че дават предимство на тролеибусите, но след известно време...! Липсата на евтини енергиини мощности, които ни предстоят да ни връхлитат, могат да направят цената на втечнените горива далеч по-приемливи в стравнение с тока. Като добавим и скъпите инвестиции от изграждането на нови ТИС-ве, както и все по-стесняващият се пазарен дял на този вид транспорт – може да се окаже, че е не толкова переспективни в обозримо бъдеще, особенно за средните градове, като се посочва в старията!       
               
« Last Edit: 08.06.2012, 18:01:33 by zirka »

Offline freepigeon

  • Защо пиша толкова много?
  • ********
  • Posts: 2232
    • View Profile
    • Email
Teмата за тролейбусния транспорт е много дискутирана и много оспорвана - всеки един вид транспорт има предимства и недостатъци и те са ясни и коментирани 1000 пъти. Все пак една инвестиция в съществуващите и изградените тролейбусни мрежи плюс двете вече  извън експлоатация във Търново и Казанлък би била ключова с оглед алтернатива на автобусния транспорт - ето че отново Русия се опитва да ни извие ръцете с това ще има ли или не отстъпка в цената на газа или не и не се знае дали и кога пак няма да изпаднем в ситуацията от преди две зими....Относно проблемите със заемите които общините взимат - това ние не можем да го променим - идеята на фондовете на ЕС не е да ни се хвърлят някакви пари да извършваме злоупотреби с тях а да ползваме парите с цел подобряването на средата ни на живот,конкурентноспособността ни и развититето ни. В този контекст не виждам проблем в това че се взимат заеми.

Offline dimi

  • Наистина съм луд
  • *******
  • Posts: 1534
  • сбогом 2622
    • View Profile
Възраждам малко стара и позабравена, но според мен ценна тема, която трябва да провокира повече дискусии.
Някой има ли по-подробна и систематизирана  информация за историята и развитието на тролейбусния транспорт през годините? И не по-маловажния въпрос на какво положение са сега и къде има най-голям риск от фалит. Ако можете пращайте линк към отделни теми, ще ви бъда благодарен :).
Аз в интернет открих само това

http://bg.wikipedia.org/wiki/%D0%A2%D1%80%D0%BE%D0%BB%D0%B5%D0%B9%D0%B1%D1%83%D1%81
Дали тази информация е актуална и до днес?
R.I.P  Ikarus 280

Online difian

  • Урбанистът
  • Модератор
  • Нямам спирка
  • ********
  • Posts: 15433
    • Skype Me™!
    • View Profile
    • Любителска страница на Софийското метро във Facebook!
    • Email