Poll

Бихте ли слушали радио в градския транспорт?

Да, би направило пътуването по-приятно
34 (48.6%)
Зависи от радиостанцията, силата на звука, настроението ми и т.н.
26 (37.1%)
Не, само това му липсва, достатъчно шумно е и без радио.
10 (14.3%)

Total Members Voted: 70

Author Topic: Озвучаването в транспорта  (Read 12750 times)

Offline abs111

  • Защо пиша толкова много?
  • ********
  • Posts: 2586
    • View Profile
Re: Озвучаването в транспорта
« Reply #40 on: 07.04.2012, 21:26:32 »
Има един автобус 90Х.на който шофьора пуска музика в салона.

Offline Repcho

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 11161
    • ICQ Messenger - 154903152
    • View Profile
    • Градски транспорт-София
    • Email
Re: Озвучаването в транспорта
« Reply #41 on: 07.04.2012, 21:29:05 »
Мда, съгласен съм с Репчо! Така си ни е по- добре :P

Между другото защо не са свързани? Когато са били в гаранция тези автобуси и ако е поискано да се свържат колонките, май ще е трябвало да се заплати за тази услуга? Или Карат С, е поискало така?
На Карат автобусите са събирани от цяла Европа, там всяка партида има различия с другата
НЕ на хейтърството!

Offline giorev

  • Ограничени права
  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 4127
    • View Profile
    • Email
Re: Озвучаването в транспорта
« Reply #42 on: 07.04.2012, 21:32:03 »
Мда, съгласен съм с Репчо! Така си ни е по- добре :P
Като "си вие добре", защо непрекъснато ревете, че ПС бил стар, мръсен и технически неизправен?
Само скоропостижното закриване на Столичен Автотранспорт ЕАД би гарантирало на софиянци ежедневно комфортно и безаварийно пътуване с автобус в градски условия, което априори би увеличило дялът на превозите на обществения транспорт и би повлияло положително на трафика в столицата!

Offline 2828

  • Защо пиша толкова много?
  • ********
  • Posts: 2039
  • 506
    • View Profile
    • Email
Re: Озвучаването в транспорта
« Reply #43 on: 07.04.2012, 21:44:27 »
Има един автобус 90Х.на който шофьора пуска музика в салона.
Радио 1 ли пускаше? Ако да, 9057 е.

Offline Repcho

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 11161
    • ICQ Messenger - 154903152
    • View Profile
    • Градски транспорт-София
    • Email
Re: Озвучаването в транспорта
« Reply #44 on: 07.04.2012, 21:52:56 »
Мда, съгласен съм с Репчо! Така си ни е по- добре :P
Като "си вие добре", защо непрекъснато ревете, че ПС бил стар, мръсен и технически неизправен?
Покажи ми къде аз или rotation сме ревали за стар ПС !
НЕ на хейтърството!

Offline giorev

  • Ограничени права
  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 4127
    • View Profile
    • Email
Re: Озвучаването в транспорта
« Reply #45 on: 07.04.2012, 22:03:24 »
А не сте ли? В твоите мнения не ми се рови, че са много, а на колегата попрегледах и стигнах до въпроса му, как да стигне от СУ до БНР и се отчаях  :( Та щом не сте "ревали", значи мнението ви е различно от представителната извадка, вероятно същото се отнася и до музиката  :D
Само скоропостижното закриване на Столичен Автотранспорт ЕАД би гарантирало на софиянци ежедневно комфортно и безаварийно пътуване с автобус в градски условия, което априори би увеличило дялът на превозите на обществения транспорт и би повлияло положително на трафика в столицата!

Offline Repcho

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 11161
    • ICQ Messenger - 154903152
    • View Profile
    • Градски транспорт-София
    • Email
Re: Озвучаването в транспорта
« Reply #46 on: 07.04.2012, 22:27:02 »
Похвално е, че все пак си се поровил, в моите няма какво и да откриеш обаче. Това "олекотява" (още повече) твърденията ти. Иначе мнението аз си го давам, там където имам такова, няма нужда да се разсъждава на тема какво е то и да се търси зависимост спрямо представителната извадка.
НЕ на хейтърството!

Offline giorev

  • Ограничени права
  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 4127
    • View Profile
    • Email
Re: Озвучаването в транспорта
« Reply #47 on: 07.04.2012, 23:25:45 »
Не знам с какво е "олекнало", с откритието, че колегата претендира да разбира от радио(бизнес) и пише страстно във форум за ГТ, но едва преди 4 мес. е разбрал къде се намира БНР и как да стигне до него от 600 м. разстояние ;) - има някаква символика в тая работа :D Вземи пусни една анкета, да видим какво ще стане. Дотук по мои сметки на повечето писатели в темата им се слуша музика :)

ЕДИТ:
Станкос по принцип е от друг форум за радио, та затова напира за радиото, пък и там бръщолеви глупости, като тук.
Да знам, че подобни изказвания не се санкционират, още повече, когато съвпадат с мнението на админа... Не знам какви "глупости бръщолеви" @Stankos в онзи форум, но @rotation напредва с бисерите тук:
Какви са тези двигатели- някакви техни Тедомски или на друга фирма? Тези бройки собственост на Столична община ли са или на някой концесионер? Интересно, интересно, добре че могат да се правят. Направо да ги направят на тролейбуси- взимат нов двигател от някоя Шкода и са готови :D
Толкова по въпроса с олекването  :D
« Last Edit: 07.04.2012, 23:47:48 by giorev »
Само скоропостижното закриване на Столичен Автотранспорт ЕАД би гарантирало на софиянци ежедневно комфортно и безаварийно пътуване с автобус в градски условия, което априори би увеличило дялът на превозите на обществения транспорт и би повлияло положително на трафика в столицата!

Offline Repcho

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 11161
    • ICQ Messenger - 154903152
    • View Profile
    • Градски транспорт-София
    • Email
Re: Озвучаването в транспорта
« Reply #48 on: 07.04.2012, 23:42:54 »
Първото ти конструктивно предложение :) Аз лично гласувах с 2
НЕ на хейтърството!

Offline giorev

  • Ограничени права
  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 4127
    • View Profile
    • Email
Re: Озвучаването в транспорта
« Reply #49 on: 07.04.2012, 23:44:29 »
Аз също - невероятно! Тогава, за какво точно спориш?
Само скоропостижното закриване на Столичен Автотранспорт ЕАД би гарантирало на софиянци ежедневно комфортно и безаварийно пътуване с автобус в градски условия, което априори би увеличило дялът на превозите на обществения транспорт и би повлияло положително на трафика в столицата!

Offline tm0

  • Защо пиша толкова много?
  • ********
  • Posts: 2784
    • View Profile
Re: Озвучаването в транспорта
« Reply #50 on: 08.04.2012, 03:50:27 »
Хайде спама да постои ден-два в темата и после да се разчисти.
     Искам всеки, който отива да си купува и зарежда карта за градски транспорт задължително да попълва анкета. Въпросите да засягат точно това - дали гражданите са склонни да слушат радио в градския транспорт и какъв жанр музика харесват. Задължително да има няколко изречения за какво ще се използват приходите. Като ги напечатат по три копия на един лист с матрични принтери (касетите им са много евтини или се направят ксерокс-копия), разходите за анкетите няма да са големи. Служителките от абонаментите бюра нямат пълна заетост през целия месец, така че могат да извършат елементарна статистическа обработка на резултатите, по предварително зададен инструктаж.
Иначе ме напушва на смях как в някоя банишорска кочина гърми радио Веселина и ламарините й се тресат от компресора - най-важния компонент, за да се търкаля.
                         

Offline Sofia

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 3652
  • R.I.P. 1511 (1985-2015)
    • View Profile
Re: Озвучаването в транспорта
« Reply #51 on: 08.04.2012, 11:44:31 »
Лично аз съм абсолютно против мутренски радиостанции да се рекламират в градския транспорт. От въпросните 4 радиа съм склонен да слушам единствено Маджик ФМ, но самият факт, че въпросната медийна група се натиска да се наложи където е възможно ме прави още по-несъгласен да ги слушам 2 часа на ден, докато пътувам.
Няколко пъти съм пътувал с А74 и в автобуса звучеше Радио 1 Рок. Останах много приятно изненадан, но като си помисля, че вместо това можеше да звучи Витоша или Вероника, по-добре въобще да се спре. Лично аз съм за идеята понякога да се пуска музика в салона, но само БНР и други 1-2 определени станции. Проблемът е, че това, което ми харесва на мен, няма да се хареса на някой друг пътник, така че въпросната идея изглежда не особено осъществима.

Offline emo

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 17201
  • Приятел на всички шофьори и ватмани от ГТ
    • View Profile
Re: Озвучаването в транспорта
« Reply #52 on: 08.04.2012, 13:23:57 »
най-много се съгласявам с мненията на giorev. Много е хубаво да се докарат допълнителни приходи за ГТ. По въпроса за радиото - с две ръце искам да се слуша Енерджи, дори бих прежалил и гласовото оповестяване на спирките. Но ако не е Енерджи бих се съгласил с всяко друго радио, с изключение на трите чалга и трите рок радиа, които са ми противни. Съгласен съм и със Станкос, все едно рекламите по прозорците не ни пречат? Все едно рекламите със свинските опашки не ни пречат? Изумен съм от мнението на някои, че трябвало да е тишина - моят отговор е - ОК да е тишина, но да се забранят всякакви разговори в ПС - и на живо, и по телефоните. Милион пъти е по-досадно да слушам как двама човека си лафят на средновисок глас или как някои си говори по телефона по 15 мин.
мур

Offline sofianec

  • Наистина съм луд
  • *******
  • Posts: 1150
    • View Profile
Re: Озвучаването в транспорта
« Reply #53 on: 08.04.2012, 14:45:10 »
Добре де, искате да докарате допълнителни приходи. Това ли е начина, като облъчвате пътниците с шумов фон и му набивате една радиостанция по пътя му от вкъщи до работа и после по обратния път. Има хиляди други начини да се комбинира частния интерес с публичния градски транспорт и това не е най-разумния. Това, че този общински съветник го предлага е само пример колко далече са тези хора от истинските проблеми на града.

Едно хиляди пъти по-разумно нещо, което наистина има смисъл е да се пусне конкурс за инсталиране на LCD монитори във превозните средства. Да се свържат с GPS-ите на ПС и да се показват, спирки, следващите възможности за прекачване и схема на линията. И между спирките да се продава рекламно време, да се прожектират новини от София, културен афиш. ТОВА е нещо което липсва и което ще придаде вид на ГТ. Не чалгария по колоните в салона.

Един пример от Берлин - тези дисплеи ги има във всички метровагони и някои автобуси. 2 дисплея, левия показва новини, десния информация, ъпдейтват се безжично, свързани са с диспечерския център и при нужда в долната част се пуска актуална информация за повреди и закъснения.

« Last Edit: 08.04.2012, 14:47:07 by sofianec »

Offline Ivo

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 11264
    • View Profile
    • Email
Re: Озвучаването в транспорта
« Reply #54 on: 08.04.2012, 16:14:18 »
Ме то и сега болшинството автобуси са оборудвани с монитори, по които преди излъчваха реклами, нищо не пречи да показват и друга информация, културен афиш, интересни късометражни филмчета, музика, туристическа информация, линии, спирки и всичко каквото се сетите.
Човекът е човек, когато е на път

Фен на автобусите ЧАВДАР

Offline etnies

  • Модератор
  • Нямам спирка
  • ********
  • Posts: 7101
  • Нощен Експрес
    • View Profile
    • Email
Re: Озвучаването в транспорта
« Reply #55 on: 08.04.2012, 16:24:23 »
Аз пиша за вариант за допълнителни приходи. Да се обмисли, да се заложат критерии и организира конкурс. Примерът ти с училищата изобщо не е подходящ, тъй като междучасията са кратки, а посетителите неплатежоспособни, макар по детските канали да се въртят непрекъснато реклами на играчки, които после децата ти вадят душицата да им купиш... Все пак повечето хора пътувайки в ГТ не се натоварват кой знае колко умствено и музикалният фон не им е противопоказен. Пример, едно "нормално" радио иска да поеме сметката за отопление на поликлиниката, срещу което в чакалните звучи неговият ефир, едва ли някой управител ще им откаже.

Първо -  плащане
Радиа, телевизии и пр. медии пари не дават. Те взимат, но не дават. Работи се с бартери. Дори разходите за озвучаване на транспортните средства ще ги минат като бартер с някоя фирма за техника.

Второ - реална финансова полза от начинанието
Приемаме, че някой ще направи изключение на първото - ще си плаща някаква фискирана сума на година например. Каква трябва да е тя според тебе, за да има някакво осезаемо (дори 5 ст.) субсидиране на цената на пътуването при положение, че средно за 1 автобус на ден струва 750 лв. Проста кръчмарска сметка показва, че за 5% приход трябва да се плаща по 13 500 лв/годишно  на автобус...

Трето - кой има интерес от рекламата, като цел на договора
ЦГМ има полза да си рекламира билета от 50-те стотинки, но това е някакво временно, не може непрекъснато да пускаш едно и също, а и няма кой знае какво за рекламиране/информиране постоянно, дори да включим и паркирането и метрото.
Операторите пък съвсем не им е зор да се рекламират - при градските превози в София конкуренция няма, няма и какво да маркетират. (Представям си Карат да пускат реклама "Пътувайте с 84 - вашата най-добра и изгодна връзка с летище София", а Автото контрират след няколко дни "384 е много повече от 84" :D )
Имиджова реклама правят само фирми дето са си надвили много на масрафа, а не такива, които са на загуба. Изключение от това правило - 1. Кока-кола, цената на която е 80% маркетинг; 2. държавни фирми, които текущата власт кара да рекламират в партийния или удобния за властта вестник - нещо, което се правеше в периода на деведестте. Или oт соц време: "Спестявайте в ДСК").

Та Костов е изключително прав - транспортът следва да се рекламира - КОГАТО има нужда от реклама, и КЪДЕТО се прецени за удачно. Не в радиото, което е спечелило конкурса, а в това(тези) които се слушат от подходяща таргет група за конкретната реклама. Както sofianec отбеляза - транспортът е обществена услуга. И като такава подлежи на някакви нормативни регулации, в случая - конкурс. Баухаус (от твоя пример) обаче са частна фирма и могат да си преценят, че в момента им е изгодно да се бартеросват за реклама с Фреш - сключват договор и толкова. Без конкурси, без обжалвания. Ако някой клиент го дразни много музиката, рекламите или новините в Баухаус - ще си пазарува в Практикер, където пускат музика и собствени реклами. Ако те дразни музиката в тролея обаче няма как да ползваш тролей без музика. В магазина съзнанието ти е заето с някаква цел (динмична) и не обръща чак такова внимание на музикалния фон.  В трамвая обаче си статичен, и възприятията ти са по-изострени към външни дразнители.

Четвърто - с кой ще се сключи договора?
Със СО през ЦГМ, или транспортните оператори?
Ако се сключи договор с ЦГМ, то спечелилият ще иска ЦГМ да му гарантира, че въпросното радио ще се слуша във всички превозни средства. А за да се случи това ЦГм трябва да може да го вмени на операторите -  общински и частни. За да го вмени, трябва да го има в договора за обслужване на линиите. А там такава точка няма на 99.9%. Следователно трябва анекс, а операторите няма да го направят за черните очи на никой - даже и общинските - ще искат част от парите.
А щом искат пари, значи не можем да говорим за по-евтин билет. Било то от директно постъпление на реални пари, или от спестени такива за реклама.
От друга страна, ако конкурсът пък се организира от самите оператори, то тогава не можем да говорим за каквото и да е субсидиране на пътуването, а за собствена стопанска дейност на оператора - каквато в момента са външните реклами по ПС.

Пето - авторските права
в момента в който се сключи подобен договор на врата моментално ще почукат Профон/Музикаутор, за да си търсят техните пари за препредаване и публично изпълнение на музиката, сложи по стотачка/годишно на автобус към сметката. А тези пари все пак някой трябва да ги плати, там с бартер няма да се мине. Въпросните две организации ще си вземат парите, водят дела и за озвучаване на магазини по 50кв.м.

Шесто - технически проблеми
Как ще се съчетае радиото със системата за съобщаване на спирките, която се въвежда постепенно във всички превозни средства? Изобщо помислил ли си колко неприятно, досадно, дразнещо, изнервящо  ще е една песен да бъде прекъсната три пъти, за да чуеш "Следваща спирка Х". Или по време на новини - "Днес преимерът Бойко Борисов откр... "дзън, следваща спирка орлов мост"... осе. Ремонтът струваше 20 милиона лева".

Седмо - малко за морално-етичната част.
Да приемем, че музикалният фон няма да дразни, какво обаче се случва с рекламите - те са много по-дразнещи. И много хора не желаят да бъдат облъчвани с тях, още повече когато представляват "пленена аудитория". Особено, когато те са доставени по звуков път. Защото никой от екрана на БусМедия можеш просто да си отместиш погледа, също може да не зяпаш и рекламите по дръжките. Но звукът има много по-голямо въздействие и е много по-труден за изолиране. И когато става въпрос за обществено място, обществена услуга и т.н. финансовите арументи не следва да са определящи. В къщи, в колата - сменяш станцията. В рейса - не можеш. Дори в междуградските автобуси звукът на филмите липсва или е на пълен минимум.

Осмо - досега идеята с натрапване на аудио/аудио-визуална реклама в движение претърпя пълен провал
То не беше БусМедия, не се пробваха в междуградските автобуси някакви рекламни телевизии да правят с ДВД-та, в маршрутките - също.

Ако се прави нещо в обществения транспорт, следва да се излъчват обществени медии. В пълния смисъл на думата обществени - такива без реклами, финансирани от данъкоплатеца. В България обаче такива няма.
Другият вариант е радиото да се прави от самото ЦГМ, което няма възможност и организация да го прави

Offline sofianec

  • Наистина съм луд
  • *******
  • Posts: 1150
    • View Profile
Re: Озвучаването в транспорта
« Reply #56 on: 08.04.2012, 17:07:05 »
Ме то и сега болшинството автобуси са оборудвани с монитори, по които преди излъчваха реклами, нищо не пречи да показват и друга информация, културен афиш, интересни късометражни филмчета, музика, туристическа информация, линии, спирки и всичко каквото се сетите.

Става дума за монитор свързан с компютър, на който да може да се качи софтуер. Тези горе на снимката са с Windows NT и WLAN, а не просто за телевизор към мултимедийна система на автобуса. Едно хубаво начало би било да се сложат такива модерни екрани на новите тролеи и тези които ще дойдат догодина. Себестойността може спокойно да се избие от рекламите, за софтуера ще трябва да се погрижи ГТ.

Offline stankos

  • Защо пиша толкова много?
  • ********
  • Posts: 2299
    • View Profile
Re: Озвучаването в транспорта
« Reply #57 on: 08.04.2012, 18:55:18 »
Станкос по принцип е от друг форум за радио, та затова напира за радиото, пък и там бръщолеви глупости, като тук.

" Да , ама не ! " - обзалагам се , че не можеш да кажеш чия реплика е това !

Пиша от " дъжд на вятър във форум за Телевизия , а съм от форум за Железопътни Моторнопревозни Средства ! Сега доволен ли си ?

На обширното мнение на Глобалния Модератор бих отговорил така :
Когато човек желае нещо търси начин ! Когато не желае , търси причина !

За да не остава съмнение във форумната аудитория заявявам , че нямам фаворит сред радиостанциите ! В колата се слуша това , което пусне дъщеря ми !


Все пак в СО има хора взимащи добри заплати за да мислят по тези проблеми ! От мен толкоз по тази тема .
Когато мирогледа на човек се свие до една точка , той казва : Това е моята гледна точка !

Offline giorev

  • Ограничени права
  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 4127
    • View Profile
    • Email
Re: Озвучаването в транспорта
« Reply #58 on: 08.04.2012, 22:37:10 »
+1 на горното мнение.
Все пак, благодаря на @etnies, че се постара и се аргументира в такъв обем! От "немай-къде" обаче, са се пръкнали доводи, като номер 6, то с тия темпове на въвеждане на система за съобщаване на спирките сигурно и правнуците ми няма да я дочакат..., за което познай кой носи отговорност - Костов! Но виж, ако се бартероса въвеждането на тази система с реклами и музика за 1-2 години, току виж била въведена за 3-4 месеца, че и поддържана безплатно. Радиото в Баухаус е Сити (поне в петък беше то) и кой определи, че точно по това радио трябва да тече реклама на ГТ, която г-на Костов отрича, че съществува и защо той отрича? Да се върнем към аргументите по реда им:
1.  вече казах моето мнение, че трябва да се организира конкурс, ако ЦГМ иска кеш ще го получи или нищо няма да стане, а по-горе посочих и вариант за бартер изгоден за пътниците;
2. народът е казал "капка по капка - вир", но по твоята логика могат да се откажат от всякаква рекламна дейност, от отстъпките за гориво-смазочни материали, части и външни услуги и т.н. - тъпо;
3. виж 1;
4. виж мнението на @stankos и да добавя, че лесно няма ;)
5. виж 4, а тук да добавя, че БНР до 31.12.2011 г. беше най-големият пират в БГ ефира;
6. вече го коментирах;
7. виж резултатите от анкетата - 21:5 нямат против;
8. никога не е късно да се вземат съответните поуки и мен ме дразни въртенето на едни и същи реклами с високи децибели, затова умерено тиха музика с малко реклами;
Пак благодаря, че си отделил време, за да се аргументираш!
Само скоропостижното закриване на Столичен Автотранспорт ЕАД би гарантирало на софиянци ежедневно комфортно и безаварийно пътуване с автобус в градски условия, което априори би увеличило дялът на превозите на обществения транспорт и би повлияло положително на трафика в столицата!

Offline etnies

  • Модератор
  • Нямам спирка
  • ********
  • Posts: 7101
  • Нощен Експрес
    • View Profile
    • Email
Re: Озвучаването в транспорта
« Reply #59 on: 09.04.2012, 01:37:58 »
Аргументите, които съм нахвърлял са само част от нещата. Написаното е на база на личния ми опит от работата в/с медие, поръчване и контрол на реклама, участие в проект за изграждане на радио на бюджетна издръжка и други.

Да страхотно, спечелилият да изгради/оправи известителната система в ПС, но това не значи, че ще имаме система за съобщаване на спирките. Ще иаме високоговорители и кабели. Но останалата част е по-скъпата, така или иначе.

Анкетата е поставена некоректно в духа на темата - 21 нямат против, но ако питаш тези 21 какво искат да слушат ше излезе, че двама искат Сити, трима - Радио 1, читирима - Дарик, 1 - Веселина и т.н. Т.е пак няма консенсус.
Другата опция - ненатрапчива музика също е подвеждаща, строго индивидуална, зависи от вкуса, възрастта и други субективни фактори.

И като стана дума за конкурсното начало следва да се има предвид, че може да го спечели и Сигнал плюс. И ако ЦГМ изрично сложи условие да не се пуска чалга по въпросното радио още на момента конкурсът ще пропадне заради дискриминационно условие - и ще е съвсем правилно.

Костов не отрича нуждата от реклама, а предложението на група радиа да пускат реклама на ЦГМ в превозните средства.
Но това няма отношение към огранизирането на конкурс за озвучител на столичния ГТ.
ЦГМ и сега пускат реклама, там където са преценили, че е правилно.
Ако таргет-а на пусканата реклама не съвпада със спечелилия конкурса, те ще се наложи хем да въртят неефективна реклама (в спечелилия конкурса), хем да си плащат на други медии.
Така или иначе нито ти, нито станкос казвате нещо директно срещу най-тежките аргументи.  приказки "който иска, ще намери начин" са подходящи за ученически лексикон, но не и за доказване на теза.

И да, може да се намери начин, но да се заобиколят споменатите от мен трудности на практика (в сегашната ситуация на отношение ЦГМ-оператори) е невъзможно или ще е целенасочено в полза на конкретен участник.