Author Topic: Инвестиционни намерения на СО по трамвайните трасета  (Read 42771 times)

Online blagun

  • Moderator
  • Нямам спирка
  • ********
  • Posts: 12910
    • View Profile
    • Email
За участъка между бул."К.Величков" и ухото на ТМ10 ми стана ясно, че няма смисъл да се обособява. Той наистина не е конфликтен, но ме съмнява, че ще се повиши средната скорост на движение, ако се ремонтира релсовият път.
Но преди това СО трябва да реши, ще върви ли по ОУП или не.
Ако се спазва ОУП, трябва да се изгради теснорелсово трасе през Модерно предградие, от К.Величков до Западен парк да се изпълни в нормално междурелсие, а трамваят през тунел Люлин да отпадне.

Offline elbi

  • Маниак
  • ******
  • Posts: 875
    • View Profile
    • Email
За участъка между бул."К.Величков" и ухото на ТМ10 ми стана ясно, че няма смисъл да се обособява. Той наистина не е конфликтен, но ме съмнява, че ще се повиши средната скорост на движение, ако се ремонтира релсовият път.
Но преди това СО трябва да реши, ще върви ли по ОУП или не.
Ако се спазва ОУП, трябва да се изгради теснорелсово трасе през Модерно предградие, от К.Величков до Западен парк да се изпълни в нормално междурелсие, а трамваят през тунел Люлин да отпадне.
Къде видя в ОУП че едното междурелсие е тясно, а другото нормално?

Online blagun

  • Moderator
  • Нямам спирка
  • ********
  • Posts: 12910
    • View Profile
    • Email
Къде видя в ОУП че едното междурелсие е тясно, а другото нормално?
Или аз имам неправилни спомени, или нещо е поправено: трасе по Стамболийски просто НЯМА!
Имам спомени, че преди имаше и по Вардар до Цар Симеон.
Ето го ОУП, по-точно развитието на релсовия електротранспорт http://sofia-agk.com/esoft/planove/OUP-2009_All_2009-08-10/33.pdf. Разбира се, този план отдавна е нарушен с промяната на Метролиния 3, така че няма гаранция, че всичко начертано ще се сбъдне.
« Last Edit: 20.10.2012, 19:01:24 by blagun »

Offline elbi

  • Маниак
  • ******
  • Posts: 875
    • View Profile
    • Email
Къде видя в ОУП че едното междурелсие е тясно, а другото нормално?
Или аз имам неправилни спомени, или нещо е поправено: трасе по Стамболийски просто НЯМА!
Имам спомени, че преди имаше и по Вардар до Цар Симеон.
Ето го ОУП, по-точно развитието на релсовия електротранспорт http://sofia-agk.com/esoft/planove/OUP-2009_All_2009-08-10/33.pdf. Разбира се, този план отдавна е нарушен с промяната на Метролиния 3, така че няма гаранция, че всичко начертано ще се сбъдне.
Много добре знам че трасето по Стамболийски го няма в ОУП, но съм те попитал съвсем друг въпрос. Никъде в ОУП не е уточнен видът на междуресието и ти много добре го знаеш. Колкото до схемата на релсовия електротранспорт освен за тоалетна хартия едва ли някой я ползва за нещо. Нито метрото нито трамваите се развиват по тази схема.

Online blagun

  • Moderator
  • Нямам спирка
  • ********
  • Posts: 12910
    • View Profile
    • Email
Никъде в ОУП не е уточнен видът на междуресието и ти много добре го знаеш. Колкото до схемата на релсовия електротранспорт освен за тоалетна хартия едва ли някой я ползва за нещо. Нито метрото нито трамваите се развиват по тази схема.
При отпаднало теснорелсово трасе по ЦБ3, Трамкар, преместен на Красна поляна и нормалнорелсов трамвай по южния ринг със сигурност след Красна поляна всичко би било само на 1435. А при отпаднало теснорелсово трасе по Стамболийски за трасетата към Западен парк и Захарна фабрика няма смислена теснорелсова перспектива: биха се получили маршрути към Скопие, гарата и Илиенци, но не и към центъра (или поне не по приемлив маршрут).
Но както каза, схемата в ОУП е празен лист хартия в момента. Нито трасето по ЦБ3 ще се ликвидира, а и за Трамкар не са близки перспективите (ако ги е имало).
« Last Edit: 21.10.2012, 16:36:58 by blagun »

Online UMSofia

  • Наистина съм луд
  • *******
  • Posts: 1183
    • View Profile
Позицията на Гражданска инициатива за обществен и релсов транспорт по предложението на СО за нов скоростен трамвай. Не зная каква точно е тази организация, има някои неточности в коментара, но като цяло е добре написана.

Quote
Скоростният трамвай през центъра на София – нова криза или нова възможност?

По повод започналата процедура за изготвяне на задание за изграждането на т.нар. „скоростен трамвай” през центъра на София, който да свърже линията по бул. „Цар Борис ІІІ” (ТМ №5) с трасето по Ботевградско шосе (ТМ № 22), Гражданска инициатива за обществен и релсов транспорт изразява категоричното си несъгласие с няколко аспекта на обявения проект:

1. На Комисия по транспорт към СОС главният архитект г-н Петър Диков заяви, че гражданите нямало смисъл и необходимост да участват още на етап проект, защото имало специалисти, които разбирали......... Припомняме, че заради такива „разбиращи” специалисти бе решено ТМ №18 да бъде преместен по ново трасе през Борисовата градина на София, което предизвика и продължава да предизвиква недоволството на граждани, стигайки се до протести и нестихващи скандали още от зимата на 2013 година.
2. Бе заявено, че трамваят трябва да мине подземно през центъра на София и такова ще бъде заданието, вместо да се търси състезание на различни проекти и истинско конкурсно начало. За пореден път не се взима предвид, че центърът на София, и специално зоната между Софийския университет „Св. Климент Охридски” и Съдебната палата, е изключително наситена с археологически паметници. Опитът с изграждането на метростанция „Сердика” и изоставянето и унищожаването на археологически обекти е показателен какво би се случило при бъдещо прокопаване на нови тунели и инфраструктура за подземен  трамвай. Припомняме, че в миналото (до средата на 30-те години на XX век) трамвай се е движел по жълтите павета по бул. „Цар Освободител”, като цялата зона е била пешеходна. Тоест при желание и добра обосновка трасето може и да не минава подземно, а наземно и да се свързва с това при паметника „Левски” Разбира се, в завършилият наскоро конкурс за Централна градска част, предизвикал гореща полемика, скандали и съдебни искове задание за такъв проект с подземно/наземно трамвайно трасе въобще не бе поставено. Това показва оше веднъж абсолютно непрозрачната, непоследователна и непредсказуема политика на администрацията, занимаваща се с градоустройството на София.

3. Главният архитект сподели желание междурелсието 1009мм., по което се движи ТМ 5, да бъде заменено с нормално междурелсие от 1435мм., по което се движи ТМ №22. За нас това е абсолютно неоправдано, тъй като в София всички трамвайни трасета с изключение на тези на ТМ №20, 22 и 23 са с тясно междурелсие. Улиците в центъра на града също са доста тесни и представляват проблем за трамваите с широко междурелсие. В същото време, средната скорост на двата вида трамваи - за тясно и широко междурелсие, не се различава съществено. И не на последно място, това би била значителна инвестиция, която не считаме, че може да се оправдае. Трамваите с тясно междурелсие и в София, и в цяла Европа се движат с абсолютно конкурентни скорости на тези с нормално междурелсие. За справка – линията De Kusttram (междурелсие 1000 мм.) в Белгия, чието трасе е с дължина 68 км. преминава по крайбрежието на Северно море, успява да се движи със средна скорост от около 30 км./ч., с каквато пътува и столичното метро, което на практика не се влияе от автомобилен трафик и е с нормално (1435 мм.) междурелсие. „Тясно” междурелсие имат трамвайните мрежи в десетки градове в Европа и това не притеснява по никакъв начин техните градски управи или жителите им. Дори напротив - дава възможност за преминаване на релсовия транспорт през много тесни улици с много голяма денивелация.

Разликата в "тясното" и "нормалното" междурелсие. Има такава при скорости над 70 км/ч., каквито у нас нито трамваите, нито метрото развиват, а само влаковете. Предимство е по-голямата товароносимост, но по трамвайните линии у нас не се движат товарни влакове.
Примери в това отношение са:
Антверпен – 1000 мм. „лека железница”, преминаваща подземно през централната градска част, посочената по-горе„Крайбрежна трамвайна линия в Белгия” De Kusttram, Гент (Белгия), Цюрих (Швейцария), Лисабон (Португалия), Загреб и Осиек (Хърватия), Бижгошч (Полша), Хелзинки (Финландия), Трондхайм (Норвегия), Белград (Сърбия).

Въпросът и тук за пореден път е – ще продължим ли да унищожаваме и подкопаваме нашето културно и историческо наследство в името на неясното „светло транспортно бъдеще”? Дали най-после ще се търси широка дискусия с участието на граждани и експерти още на етап задание и прости, пестящи обществени средства, но същевременно ефективни решения, за да не се стига до противопоставяне на най-екологичният и енергоефективен – релсов транспорт на желанието на гражданите, културното наследство и идентичност на нашия град?

Ето и линк към статията, има и снимки: http://obshtestven.blog.bg/lichni-dnevnici/2014/03/18/skorostniiat-tramvai-prez-centyra-na-sofiia-nova-kriza-ili-n.1248815

Offline София 70

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 7947
    • View Profile
Отговорно заявявам , че действията на Обществен и релсов транспорт до сега са само в ощърб на релсовия транспорт в София . Единствената цел на това сдружение е да се възстанови премахнатата линия от гара Пионер до - нямам идея къде - в общи линии от никъде до никъде . В гнева си , че не могат да постигнат желаното всячески се опитват да спрат каквито и да било проекти , свързани с трамвайния транспорт.
Живият пример - трасето до Дървеница.

Online UMSofia

  • Наистина съм луд
  • *******
  • Posts: 1183
    • View Profile
Честно казано аз не зная нищо за дейността на това сдружение (те станаха много такива сдружения последно време), попаднах на тази статия в Интернет и реших да я споделя тук. Дебата за междурелсието на софийския трамвай е интересен, важно е общината да има позиция и стратегия по този въпрос, с оглед бъдещото развитие на този транспорт, а не да се работи на парче, както досега. Трябва ли да се преминава към 1435 мм, не трябва ли? Имат ли габарит тесните улици в централна градска част за нормалнорелсов трамвай? Необходимо ли е изобщо и защо? Сигурен съм, че в Столична община нямат отговори на тези въпроси. Колкото до трасето до Дървеница и мен много ме е яд, че няма да го реализират. Фандъкова май го е отписала, защото не виждам да го споменава, като част от проекта да интегриран градски транспорт в последните си интервюта.  Жалко е, че заради интересите на няколко човека, се пренебрегва обществения интерес. Щеше да се възстанови южната трамвайна мрежа с това трасе, но видя се, че няма да го бъде.

Offline Tram

  • Писател
  • **
  • Posts: 43
  • За възстановяване на екологичния транспорт!
    • View Profile
    • Email
Относно сдружението"Релсов транспорт"-група хора,които не харесват трамвайте изобщо.Доказателство-трамвай18 върти на пл.Журналист,а не е продължен до Дървеница.Сега разбирам,че няма и въобще да го строят това трасе, :angry:
За това в най-скоро време да се спре тази група хора,за да не осъмне София без трамваи(никога НЕ си го пожелавам да се случи!).
Живея близо до вече разкопаното трасе на тм18 при Семинарията и ми бе удобно да пътувам с него.

Online blagun

  • Moderator
  • Нямам спирка
  • ********
  • Posts: 12910
    • View Profile
    • Email
По принцип и аз съм скептично настроен по т.нар. супертрамвай 5+22. Но аргументите на сдружението изглеждат, меко казано, странни:
- ако иде реч за наземно преминаване: не е чак толкова голям проблемът - една дъга и няколко стрелки при Халите от Мария Луиза към Екзарх Йосиф и всичко ще е ОК. Друг е въпросът за смисъла на линии, пробождащи целия град. Иначе ТМ-трасе от 30-те "Св.Неделя-Дондуков" е функционирало, когато сградите на т.нар. Триъгълник на властта ги е нямало. Сами преценете, колко е реално неговото възстановяване или претрасиране по жълтите павета - точно толкова, колкото свръхскоростното жп трасе до гара Пионер.
- посочват се някакви преимущества на 1109 пред 1435 трасе. Какво правим тогава: на Халите сменяме талигите на трамваите ли или връщаме цялото трасе по Дондуков и Ботевградско към 1009 мм?
« Last Edit: 05.04.2014, 18:04:21 by blagun »

Offline Tram

  • Писател
  • **
  • Posts: 43
  • За възстановяване на екологичния транспорт!
    • View Profile
    • Email
Смяна на междурелсието по Ботевградско на 1009мм е невъзможно,варианта е обратен-в Княжево да го направят на 1453мм,но с новото министерство
на проектирането може би чак след 5-10 години.
Аз знам,че 1000(1009)мм се използват в планински райони,а 1453мм се използват в равнини терени,но това не е с голямо значение за София,тъй като релеф е почти еднакъв.

Поправете ме за междурелсията,ако не са вярни моите обяснения. :)

Offline Kaiser Kar

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 4357
  • НЕ! на мърльовците
    • View Profile
И защо да не е възможна смяната по Ботевградско? :laugh:
"На кровове Београда слетела су нова јата телевизијских антена. Оне кљуцају невидљиве телевизијске таласе и носе црно-бела и шарена јаја"

Offline CNN

  • Маниак
  • ******
  • Posts: 814
    • View Profile
Смяна на междурелсието по Ботевградско на 1009мм е невъзможно,варианта е обратен-в Княжево да го направят на 1453мм,но с новото министерство
на проектирането може би чак след 5-10 години.
Аз знам,че 1000(1009)мм се използват в планински райони,а 1453мм се използват в равнини терени,но това не е с голямо значение за София,тъй като релеф е почти еднакъв.

Поправете ме за междурелсията,ако не са вярни моите обяснения. :)
Стандартното  междурелсие е 1435мм.

Offline Tram

  • Писател
  • **
  • Posts: 43
  • За възстановяване на екологичния транспорт!
    • View Profile
    • Email
CNN,благодаря за поправката!
Едно преминаване от 1435 на 1009 ще е просто самоубйство,защото всичко е до пари и заплащане на работната ръка,така че незнам дали някой е съгласен за тази "инвестиция".А колкото до предимства/недостатъци и на двата типа междурелсие,спорът е просто излишен.


Може и да не точно тук мястото,но вярно ли е че се планирало изграждането само на трамвайни и тролейбусни линии?

Offline София 70

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 7947
    • View Profile
Преминаването на 1435 по Цар Борис не е проблем . Траверсите имат отвори за крепежи за 1435 мм.

Offline Tram

  • Писател
  • **
  • Posts: 43
  • За възстановяване на екологичния транспорт!
    • View Profile
    • Email
Тоест може в бъдеще,ако се реши да се преминава към 1435мм да се спестят пари :)
А дали някога СО ще инвестира в изцялостното обновяване на трамвайните линии,а не само някои участъци(номера-няма пари вече не минава,трамвайте трябва да са ОСНОВЕН приоритет на София!).

Offline Repcho

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 11160
    • ICQ Messenger - 154903152
    • View Profile
    • Градски транспорт-София
    • Email
Обновяването няма как да се прави по друг начин освен на участъци, или да закрием трамваите за година-две за ремонт на релсите ?
НЕ на хейтърството!

Offline София 70

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 7947
    • View Profile
Да , прав си , но ремонти да се правят а не да се преасфалтират улици , които нямат една дупка - например Мария -Луиза в участъка от Централни хали до Лъвов мост.

Offline Tram

  • Писател
  • **
  • Posts: 43
  • За възстановяване на екологичния транспорт!
    • View Profile
    • Email
Не казвам,че трябва да се спират трамвайте,но искаме нови трамваи,които да са с дълъг живот,за да се случи може да се ремонтира през лятото,а не да се дава предимство на автобусите и безмислени метролинии.




Offline Kaiser Kar

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 4357
  • НЕ! на мърльовците
    • View Profile
Едно преминаване от 1435 на 1009 ще е просто самоубйство,защото всичко е до пари и заплащане на работната ръка,така че незнам дали някой е съгласен за тази "инвестиция".

И в двата случая инвестицията ще е една и съща, така че рентабилност тук изобщо не играе. Колкото до траверсите - надали някой очаква при такава основна реконструкция да се ползват старите треверси. Все пак и траверсите се износват.
Но като цяло не я разбирам тая кауза за промяна на междурелсието. Освен по-лесното намиране на подвижен състав други плюсове не откривам.
"На кровове Београда слетела су нова јата телевизијских антена. Оне кљуцају невидљиве телевизијске таласе и носе црно-бела и шарена јаја"