Author Topic: Помните ли тези фигурки по табелките...  (Read 20211 times)

Offline x3m

  • Наистина съм луд
  • *******
  • Posts: 1655
    • ICQ Messenger - 319415660
    • View Profile
    • Спирка.org
    • Email
Преди всичко до Благун, т.к. знам че е запален по старите маршрути, а и не веднъж сме имали спорове с него за тях . Та това го открих наскоро в Искър - не вярвах, че някога ще зърна подобна табелка, последната такава която видях беше на 3/8 в далечната 1993-та. Тамън бяха закрили 3ката и стоеше в салона на един от тогава чисто новите Икарус Ганц 280. Още не мога да си го простя, че я оставих току-така да си замине, но... Даже бях забравил че и са същестували такива - с ромбчета. Имам и друг по-ясен спомен: 6А, на който горния маршрут беше "8-МИ МИКРОРАЙОН" (явно тогава е било достатъчно ясно къде е и какво се намира там). Първите 10ки също бяха с подобен надпис, след това преминах на далеч по-умното и обозначаващо "жк ЛЮЛИН-8". Отново към екземпляра по-доло, както виждате 2-ката е все още до жк Борово (ако не ме лъже детската памет, имаше и друга варияция: кв. Борово), предполагаемата година, ако съдя по вида на пластмасата, маршрутите и боята (блажна, ако не уточних до сега) е някъде около 1980-1983 (25 годишна табела!!!). От страната на 2ката е в изключително добро състояние, но обратнта (на 9) е зле пострадала - изтъркани букви и фигурки, леко стопена и прогорена в горната си част, протъркана е и оранжевата боя на карето за цифра. Подобни табелки висяха по Шкод-ите, ЗиУ-тата и за последно - по Чавдар-ДАК-овете. Почти нямаше Икарус-и, които да са се "обличали" с тях - по тяхно време (края на 80-те, начолот на 90-те) вече започна и другата разновидножст на черно-оранжевите табелки - с междинна станция, по-добра точност на крайните станции (или по-скоро - по-обща: жк Младост, жк Дружба, жк Люлин, кв Левски...). Промени се и шрифтът - от ръбат, какъвто се забелязва на Р, О, Б, Ъ, преминаха към по-мек, какъвто пример е втората снимка. Интересно е, че в начолот той беше "хибриден" - част от буквите бяха със старите остри форми, други с новите по-меки - и то на пръв поглед напълно случайно (забележете "ЪР" в Х. Димитър във варианта на 3-ката). Но след 2-3 поколения табелки и това се изчисти - всички станаха еднакви. Да, но нямаше много смисъл - малко след това, службата занимавала се дотогава с напечатването на тебликет се закрива (тя е обща за целия ГТ) - започват във всеки гараж и депо да си правят собствени - така наизлязоха 271632536241362 вида табелки, с различна големина, шрифт и погрозняващи в геометрична прогресия с пристигането на всеки нов щатен бояджия в съответното звено.

Е, това беше съкратената история на ТБ табелките от 1980 до 1995  - ако ви е било интересно, ще ви разкажа и за останалите типове, разцветки, форми и т.н.



Offline mlk

  • Защо пиша толкова много?
  • ********
  • Posts: 2439
    • ICQ Messenger - 110536592
    • View Profile
    • Email
Супер снимки
Имаш ли снимана и обратната страна на тройката?

Offline x3m

  • Наистина съм луд
  • *******
  • Posts: 1655
    • ICQ Messenger - 319415660
    • View Profile
    • Спирка.org
    • Email
имам, но няма къде да я метна . когато ми се оправи машината, т.к. с нея имаше малко неприятности - изгоря ел.инсталацията, ще ви метна цялата колекция - над 85 табели от 1978-ма до днес.
1-ца от В.Левски-чавдар-Първа Раб Б.ца (с новия заоблен шрифт) имам и друга `прозрачна` 1-ца Ст.Гара-руски-Първа Раб Б-ца (със стария ръбест шифт) (самата пластмаса е по-бледа, има интересни факти и около този материял - табелките от него не са със стандартните размери, които са при по-старите оранжеви и до сокор познаните ни сини - по-къси са с около 7-9 см)

Offline Balkanton

  • Наистина съм луд
  • *******
  • Posts: 1179
    • View Profile
    • http://www.flickr.com/photos/39030307@N07/
Супер са! Откъде се снабдяваш?

Offline x3m

  • Наистина съм луд
  • *******
  • Posts: 1655
    • ICQ Messenger - 319415660
    • View Profile
    • Спирка.org
    • Email
Balkanton, събирам ги вече повече от 13 години . Едно време беше лесно да се намерят - в изобилие, с `реклота` в 10илетки назад. Е сега е много различно, електронни, отвратителните трамвайни и автобусни кафези, какви ли не още измишльотини, купчини боклуци ала шоферско майстроство и пепи боев стайл.

сега се сетих още 3 интересни:
1. това е наистина върховния уникат - зелен 150 от края на 70, наачлото на 80, точна дата нямам идея. както виждате шрифта е напълно непознат - едниствената табела с такова изписване, която съм виждал. боята прилича на блажна, но поради силната ерозия не съм абсолютно сигерин - малко е странна на допир. колко се е пекла на предното стъкло на чавдарите и икарусите - само тя си знае.
2. 104, за жалост не е моя, нито снимката. на един приятел, който значително повече се занимава с указателните напдиси вътре по превозните средства да събира отколкото табелки - за благун ще е мил спомен надявам се .
3. 108 - като горната на 104. и двете са също доста стари - от 80те. боята им е блажна, а тази на 108 бях принуден да я сваля от един от MB o302 - бяха имали глупостта да я превърнат в поставка за кафе и вестници - от там са и грозните дупки. и на 3те обратно е ЗА ГАРАЖ, но на 108 някой го е зацапал много грозно с кремава блана боя - какво ли не опитвах да я сваля, не става.




Offline Balkanton

  • Наистина съм луд
  • *******
  • Posts: 1179
    • View Profile
    • http://www.flickr.com/photos/39030307@N07/
Нямам думи....

Offline borosport

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 3819
  • Hate users!!!
    • ICQ Messenger - 304771719
    • View Profile
    • Email
Супер са снимките,но са с нечовешка резолюция
Най-дългите градски автобусни линии са:
- А111 - 50320 м двупосочно
- А83 - 37000 м двупосочно
- А11 - 32005 м двупосочно
Най-дългите крайградски автобусни линии са:
- А28 - 64540 м двупосочно
- А70 - 56645 м двупосочно
- А3 - 55870 м двупосочно
Тройната коалиция от А до Я

Offline Balkanton

  • Наистина съм луд
  • *******
  • Posts: 1179
    • View Profile
    • http://www.flickr.com/photos/39030307@N07/
Quote from: x3m
1. това е наистина върховния уникат - зелен 150 от края на 70, наачлото на 80, точна дата нямам идея. както виждате шрифта е напълно непознат - едниствената табела с такова изписване, която съм виждал. боята прилича на блажна, но поради силната ерозия не съм абсолютно сигерин - малко е странна на допир. колко се е пекла на предното стъкло на чавдарите и икарусите - само тя си знае.
2. 104, за жалост не е моя, нито снимката. на един приятел, който значително повече се занимава с указателните напдиси вътре по превозните средства да събира отколкото табелки - за благун ще е мил спомен надявам се .
3. 108 - като горната на 104. и двете са също доста стари - от 80те. боята им е блажна, а тази на 108 бях принуден да я сваля от един от MB o302 - бяха имали глупостта да я превърнат в поставка за кафе и вестници - от там са и грозните дупки. и на 3те обратно е ЗА ГАРАЖ, но на 108 някой го е зацапал много грозно с кремава блана боя - какво ли не опитвах да я сваля, не става.
x3m, говориш като археолог на градския транспорт
     

Offline burtan

  • Запален по ГТ
  • *****
  • Posts: 375
    • View Profile
Quote from: mlk
Супер снимки
Имаш ли снимана и обратната страна на тройката?
къде мога да ги видя тези снимки?

Offline blagun

  • Модератор
  • Нямам спирка
  • ********
  • Posts: 12343
    • View Profile
    • Email
Тези табели са от периода след 1983. Дотогава табелите на всички возила бяха с черни издължени букви на бял фон, като бързите автобуси бяха с червена диагонална линия. Спиркознаците бяха сини, като на син фон за всяка линия имаше отделен ред с номера и крайната спирка. На другата страна имаше (рядко) нещо като разписание - минути, първи, последен рейс.

През 1983 всичко се подмени. За челните и задните табели - бавните автобуси и трамваите - бели цифри на зелен фон (цифрите на трамвайните линии бяха по-обли, а на автобусните - по-тънки), на червен фон - за бързите автобуси, на син фон - за тролеите. Всъщност оттогава се появиха масово табели на задните стъкла, преди слагаха само на Икарусите, които си идваха с място за табела от същия формат.
Страничните табели - мисля, че на дружбенските автобуси номерът фигурираше два пъти, а в малашевските и земланските - веднъж, а на тролеите - първата табелка на екстрем - с жълто-черни номера. Оттогава са и тенекиените табели на трамваите.
Също оттогава са и разточителните спиркознаци с квадратна "шапка" и маршрутите на возилата спирка по спирка. Тези знаци бяха рай за лепачите на обяви, драскачите на нецензурии. Спомням си спирката на А120 на Семинарията със заличени букви (сещате се кои) в имената на спирките "Подуенска" и "Поп Груйо". Отначало се изготвяха тенекиени бели, после преминаха на пластмасови жълти. Тенекиен бял спиркознак все още съществува на бул.Кл.Охридски - на спирката на Американския колеж на А68,69,70,123.

Offline Balkanton

  • Наистина съм луд
  • *******
  • Posts: 1179
    • View Profile
    • http://www.flickr.com/photos/39030307@N07/
А на тролеите (Икарус) табелите винаги ли са шляпали, т. е. винаги ли са били тези щипки от класьори.
  Забелязъл съм, че българинът не обича хубавото - Икарусите отпред имат светлинно табло за номера, а отзад долу до вратата - специални стойки. В България, обаче всичко е наопаки. Отпред шофьорът го мързи да се протегне до таблото да сложи табелата и тя стои празна, а в повечето случаи мястото е украсено я с инвентарния номер, я с някоя друга красота. Отзад пък (сигурно заради страха от лошите пътници-вандали) се заваряват горе някакви средновековни щипки за табелата.
  Друго, което искам да питам е дали на табелите от 80-те години, от обратната страна е бил начертан маршрута на съответната линия. Наскоро се возих в един тролей, на който дупката на капака над вратата беше запушена с парче пластмасова табела с цветни линии и имена на спирки. Може би го е имало само при тролеите и то бързо е било забравено.
« Last Edit: 07.02.2006, 18:06:00 by Balkanton »

Offline x3m

  • Наистина съм луд
  • *******
  • Posts: 1655
    • ICQ Messenger - 319415660
    • View Profile
    • Спирка.org
    • Email
 - радвам се, че Благун обогати информацията. можеш ли да ми дадеш малко повече разяснения за табелата на 150 - убил съм се да разбера къде и как е правена, сравнявал съм с купища други и съм питал също толкова познати шофьори - никой не помни подобен шрифт и цвят боя. тя обаче е факт, а лошото е, че не помня как ми е попаднала в ръцете. за мен тва е пълна мистерия, след като отзад е за гараж в шрифт от стария стил.

за тънкия шрифт на първите А табелки - има все още един такъв екземпяр в Земляне напълно запазен - на А74 от Ем.Марков до Хр.Ботев

но преди оранжево-черните ТБ табели имаше още едни - най-първите оранжеви - те са с размерите на автобусна (по-голяма височмина), квадратни или съответно кратни на квадрата страни на правоъгълник за големите. изписването на цифрите е на оранжев фон, но с бял цвят, маршрута е наситено черен и има само един номер за големите. имам такава малка на ТБ6, но т.к. е силно олющено около цифрата се наложи да я оцветя и нея в черно, за да е лесно четима - все пак с малко спирт веднага ще и се възстанови оригиналния вид.

според един приятел във враждебна след старото колело, на една от къщите има също нещо интересно - стара табелка на 89. е, не може да се вземе лесно, т.к. рискуваш собственика да къщата да те отсвири от тоя свят .

друг интересен спиркоуказател е този за 94 пред НДК - прилича малко на описания от Благун на бул. Охридски (чиито живот също е преброен - току виж съм отишъл с флекс да го съхраня за поколенията). освен металните бели и пластмасовите жълти, за кратко и не толкова разпространени имаше и бели пластмасови (същите като жълтите)

за Balkanton - Икарусите имат фабрична маршрутна кутния - отпред до 1ва врата, над шофьора. незнам някога обаче да е имал с какво да се закачат за другите стъкла, вкл и отзад - тези поставки са поставяни допълнително и не навсякъде. отначало всички Икаруси (тб и а) бяха с едни винтови щипки - все още могат да бъдат открити тук-таме - с тях се захващаха табелите на две места отстрани и една малка отзад. после се появиха познатите 3 и 2-дупкови класьори, закачането м/у прозорците за отваряне и т.н.

а помни ли някой таблеките на старти маршрутки - бяло черните тупузи по метър и половина ?

Offline blagun

  • Модератор
  • Нямам спирка
  • ********
  • Posts: 12343
    • View Profile
    • Email
Quote from: Balkanton
Друго, което искам да питам е дали на табелите от 80-те години, от обратната страна е бил начертан маршрута на съответната линия. Наскоро се возих в един тролей, на който дупката на капака над вратата беше запушена с парче пластмасова табела с цветни линии и имена на спирки. Може би го е имало само при тролеите и то бързо е било забравено.
Не си спомням такова нещо в София. В провинцията го имаше - във Варна, Русе, Смолян съм сигурен. Имаше стикери в трамваите с шарена схема.

Offline blagun

  • Модератор
  • Нямам спирка
  • ********
  • Posts: 12343
    • View Profile
    • Email
Quote from: x3m
Благун обогати информацията. можеш ли да ми дадеш малко повече разяснения за табелата на 150 - убил съм се да разбера къде и как е правена, сравнявал съм с купища други и съм питал също толкова познати шофьори - никой не помни подобен шрифт и цвят боя. тя обаче е факт, а лошото е, че не помня как ми е попаднала в ръцете. за мен тва е пълна мистерия, след като отзад е за гараж в шрифт от стария стил.
Да не е някъде от провинцията? Не че има някъде 150 линии, но обичат да ги номерират с една нула отзад (то май и софийската не е поредна) - примерно в Търново А70 и 110 са варианти на А7 и 11.

Offline bgpower

  • Запален по ГТ
  • *****
  • Posts: 337
    • ICQ Messenger - 166789683
    • View Profile
    • http://
Само аз ли не виждам табелките?

Offline burtan

  • Запален по ГТ
  • *****
  • Posts: 375
    • View Profile
Quote from: bgpower
Само аз ли не виждам табелките?

Не си само ти, и аз попитах ама никой не казва  

Offline x3m

  • Наистина съм луд
  • *******
  • Posts: 1655
    • ICQ Messenger - 319415660
    • View Profile
    • Спирка.org
    • Email
bgpower - т.к. си в чужбина не ги виждаш =(. както ви обещах - надявам се до 2-3 дни да кача двустранни снимки на почти всички от близо 80-90 ми табелки

blagun - софийска е със сигурност, взета със сигурност и от някой от икарусите на АТ4 (то не че имаше особено други модели А там - 2та двуетажни МАН-а, няклко единчини 305 и 30ината 302). предполагам че там е попаднала от малашевци (нали те са обслужвали 150 преди пускането в експлоатация на Република)
150 не е точно кавър на 50 - той беше с маршрут СТЗ - Обеля (квартала), но все пак в основната си част от маршрута са съвпадали.

Offline mlk

  • Защо пиша толкова много?
  • ********
  • Posts: 2439
    • ICQ Messenger - 110536592
    • View Profile
    • Email
Само да отбележа, че 150 е открита през 1989г. и табелката няма как да е от по-рано.

Offline x3m

  • Наистина съм луд
  • *******
  • Posts: 1655
    • ICQ Messenger - 319415660
    • View Profile
    • Спирка.org
    • Email
Quote from: mlk
Само да отбележа, че 150 е открита през 1989г. и табелката няма как да е от по-рано.

хъм...тогава още повече съм в почуда как се е появила.е, ясно е вече май че и няма да разбереме - приемам си го като факт че някога е имало и такива, незнайно откъде и за колко време.

Offline x3m

  • Наистина съм луд
  • *******
  • Posts: 1655
    • ICQ Messenger - 319415660
    • View Profile
    • Спирка.org
    • Email
най-сетне: ето и да разгледате повечето неща с които разполагам: http://club.m-b0x.com/gallery/index.php?dir=./МГТ - не би трябвало да има проблеми вече с визуализацията, дори и за тези, които са в чужбина