Poll

Да гласуваме!

ЗиУ, ТролЗа и сродните му съветски марки
29 (12.8%)
Ikarus 280Т
62 (27.4%)
Skoda 9Tr
10 (4.4%)
Skoda 14/15Tr
23 (10.2%)
ДАК Чавдар
9 (4%)
Graef und Stift (всички модели, били някога в България)
29 (12.8%)
Škoda 26Tr Solaris
44 (19.5%)
Трамкар Кобра
7 (3.1%)
ALPINA
4 (1.8%)
Трамкар Чавдар 130
9 (4%)

Total Members Voted: 226

Author Topic: Най-добрите тролейбуси в България  (Read 42690 times)

Online bagercho

  • Наистина съм луд
  • *******
  • Posts: 1381
    • View Profile
Re: Най-добрите тролейбуси в България
« Reply #200 on: 05.10.2016, 18:06:49 »
Причината да се возиш 46 годишно ЕМВ в плашещо състояние и вид не е в това, че конструкцията е много здрава и изработката е много качествена  ;) Друг е въпроса и, че от най-старите 32-ки много отдавна няма в движение.

Offline ZiU-682 Forever

  • Напредващ
  • ***
  • Posts: 66
    • View Profile
Re: Най-добрите тролейбуси в България
« Reply #201 on: 05.10.2016, 23:33:58 »
maniak, името ти е много добре избрано. Няма да падам до твоето ниво и да обиждам отдалече. Вместо това ще цитирам известната българска поговорка "Гладна кокошка просо сънува"...
За екологичен и надежден градски транспорт !

Offline ZiU-682 Forever

  • Напредващ
  • ***
  • Posts: 66
    • View Profile
Re: Най-добрите тролейбуси в България
« Reply #202 on: 05.10.2016, 23:45:58 »
Bagercho, много ме е яд, че не успях да снимам електричката от 1970. Обаче имам две августовски снимки на ЕМВ от 1972 и още две от Април 2015 на ЕМВ от 1971:
За екологичен и надежден градски транспорт !

Offline ZiU-682 Forever

  • Напредващ
  • ***
  • Posts: 66
    • View Profile
Re: Най-добрите тролейбуси в България
« Reply #203 on: 06.10.2016, 00:47:39 »
Причината БДЖ да използва ЕМВ на такава възраст е финансова. Няма пари за нови...

Тук е момента да питам maniac, защо България не може да купи достатъчно нови мотриси, за да замени старите, при положение че вече повече от 25 години сме демокрация и пазарна икономика? Кога ще върнем заема за наличните Siemens-и? Как ще се отрази предстоящото спиране на старите ЕМВ-та на вече обезлюдените села в Северо-западна България?

Сега да покажа един локомотив от 1962:

https://www.youtube.com/watch?v=GqgJzwyes2M

Клипът не е от някоя бедна република като Молдова или Таджикистан, а от Азербайджан. Да припомня, те имат много газ и нефт, организираха Евровизия, Европейски Игри и състезание от Формула 1. Обаче все още използват съветски локомотиви на повече от 50 години.

Дали е защото не могат да си купят нови или защото старите вършат работа?



За екологичен и надежден градски транспорт !

Offline V.Peichev

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 3724
    • View Profile
Re: Най-добрите тролейбуси в България
« Reply #204 on: 06.10.2016, 08:41:49 »
Азербайджан има БВП абсолютна стойност и еквивалент покупателна способност малко по-ниски от тези на България. Не могат да си купят нови локомотиви защото няма пари а и управляващите прахосват и/или крадат аналогично на България. :rolleyes:

Offline maniak

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 4459
  • Оптимист
    • ICQ Messenger - 278834436
    • View Profile
    • http://www.flickr.com/photos/47270324@N08/
    • Email
Re: Най-добрите тролейбуси в България
« Reply #205 on: 06.10.2016, 08:46:13 »
Причината БДЖ да използва ЕМВ на такава възраст е финансова. Няма пари за нови...

Тук е момента да питам maniac, защо България не може да купи достатъчно нови мотриси, за да замени старите, при положение че вече повече от 25 години сме демокрация и пазарна икономика? Кога ще върнем заема за наличните Siemens-и? Как ще се отрази предстоящото спиране на старите ЕМВ-та на вече обезлюдените села в Северо-западна България?

Сега да покажа един локомотив от 1962:

https://www.youtube.com/watch?v=GqgJzwyes2M

Клипът не е от някоя бедна република като Молдова или Таджикистан, а от Азербайджан. Да припомня, те имат много газ и нефт, организираха Евровизия, Европейски Игри и състезание от Формула 1. Обаче все още използват съветски локомотиви на повече от 50 години.

Дали е защото не могат да си купят нови или защото старите вършат работа?

1. Темата е за тролейбуси, влакове се коментират другаде.

2. Мога да ти уредя за 3 часа виза за Русия през посланика, ако толкова ти се ходи да видиш целия ОНД би могъл да имаш тази възможност. Аз имам достатъчно добра представа какво се случва там и не, не искам да се сравнявам с т.нар. "братушки".

3. Защо България не може това или онова - ами защото много като теб са учили повече историята на ком партията, отколкото пазарна икономика. Защото бензинът, мили ми приятелю, не идва от САЩ, ЕС или Турция, ами от "братска" Русия. Защото ако си влизал някога в дома и офиса на руски милиардер, ще видиш как за него животът на другите е абсолютно необоснован, а е само инструмент за постигане на лични цели. И ако ти гледаш клипчета в интернет, то аз съм имал възможност да видя това с очите си на място - и влакове, и тролейбуси, и автобуси, и градчета и селца.

Впрочем, интересно ми е да разбера познаваш ли историята на развитието на ЗИУ682 и знаеш ли как изобщо се развива тролейбусното производство в СССР? Защото, като много друга техника от "братушките", и тук има намесено копиране от чужбина, включително на придобити като военни трофеи единици.

Online ooleg

  • Наистина съм луд
  • *******
  • Posts: 1615
    • View Profile
Re: Най-добрите тролейбуси в България
« Reply #206 on: 06.10.2016, 09:51:34 »
Сега да уточня, че нямам поглед от други държави (имам предвид личен на живо),но мога да кажа, че до края на 80-те години руснаците на ниво електроника бяха светлинни години дори зад нас българите! А поглед на съветската електроника имам до ниво поялник. Значи в трназистор "Селена" онези слагаха германиеви транзистори, дето са толкова зян с параметрите, че като се опитвах да ремонтирам през 90-те години такъв радиоапарат не можех да разбера с омметъра дали мощния германиев транзистор е изгорял или тъй просто си разботи. Никой през 70-те години не е използвал по света германиев транзистор щото вече правиха интегрални схеми на силициев кристал.
Пък това да използваш лампи на стъпала, за които хората имаха разработени мощни трназистори няма да коментирам.
Ако говорим за ТВ техника през 80-те години монтираха в ТХО-то на телевизор (на запад) каскадата (или умножител на напрежение) като диоди в самото ТХО, докато руснаците правега ТХО (трнасформатор за хоризонтално отклонение на телевизор, който има за задача да получи анодното напрежение на кинескопа, което е около 18 КV) като обикновен високоволтов трансформатор + отделно блокче за каскада.
Друго съветско изпълнение за което се сещам са продаваните през 80-те години т.нат. стабилизатори за цветен телевизор, които бяха 10 килограма и служиха само да стабилизрат захранването на големия лампов цветен телевизор. Най-вероятно са работели, защото не съм се занимавал с тях на принципа на насищане на магнитопровод.
А да това ме подсети за съветското разбиране на захряанващ блок с мощен траф дето понижава 50 Hz напрежение и после го изправя. Сигурно от толкова медни намотки може да се изработи контактна мрежа на тролейбус поне 1 метър. Хората с развита електроника (че дори и в България на телевизорите) бяха измислили, че по-добре е да си направят импулсни захранвания като преобразуват честотата на мрежата до управляеми високочестотни импулси, които поради простата зависимост, че високи честоти се предават много по-лесно през трнасформатор съответно води до 10 пъти по-малки трансформатори  в импулсните захранвания. И така слагаш транзистор за 1 лв + още силиций за 1 лв и спестяваш мед за 10 лв. (произволно казано, но горе-долу).
Някой да си спомня дистанционно на руски телевизор преди края на 80-те години? Някой да си спомня на телевизор съветско производство индикация на екрана вместо седемсигментна?
А иначе системата им за цветна телевизия SECAM (въпреки, че е измислена от Франция) е такава сложнотия, че само да постигнеш едни теоретично нулеви изкривявания в цветността, ама за сметка на шумоустойчивостта на канала!
А, сетих се и за още неща :
- като се сетиха да правят портативни цветни телвизрои "Електрон" без лампи им слагаха такива кинескопи, че заминаваха на 2-рата година заради лоша изработка и ефекта на електронна емисия от студен катод.
Нашите в Кюстендил имаха завод за електролитни кондензатори по японска технология, който правеше ел. кондензатори на световно ниво, а руснаците ги правиха по тяхна си технология и като ти попадне развален блок на руски телевизор му сменяш кондензатори с български директно!
През 80-те години нямаха компютърно производство и България ги минаваше по тоя показател с десетилетия. Ние бяхме изкопирали процесори на Моторола и ги правихме в Ботевград.
Те за сметка на това обичаха да слагат хубридни интегрални схеми в уредите, дето като ти изгори няма с какво да я замениш юото тя направена точно за тоя уред , а не универсална и съответно не се продава никъде. Щото как да с епродава нещо, което се използва точно в един вид уред - например осцилоскоп.
« Last Edit: 06.10.2016, 10:02:13 by ooleg »

Offline ZiU-682 Forever

  • Напредващ
  • ***
  • Posts: 66
    • View Profile
Re: Най-добрите тролейбуси в България
« Reply #207 on: 07.10.2016, 01:01:31 »
To the attention of V. Peichev:

The GDP of Azerbaijan for 2015 was $53.047 Billion.

The GDP of Bulgaria for 2015 was $48.953 Billion.

Sources:
The World Bank, 2016. Country Profile: Azerbaijan.[online][viewed 6 October 2016]. Available from: http://data.worldbank.org/country/azerbaijan?view=chart

The World Bank, 2016. Country Profile: Bulgaria. [online][viewed 6 October 2016]. Available from: http://data.worldbank.org/country/bulgaria?view=chart

While I agree that the average people in Azerbaijan do not live better than their Bulgarian counterparts, the government of Azerbaijan has access to a greater amount of foreign currency than the Bulgarian one. This year we witnessed a Grand Prix of Europe in Baku. I cannot imagine such event taking place in Bulgaria.

It is an objective fact that the locomotives VL-8 work well despite their age.

I accept the point that this section of the forum is for trolleybuses and not trains but CKD first raised the issue on 21.12.2014.

Finally, I would like to remind you that nothing in this world is 100% good or 100% bad.
За екологичен и надежден градски транспорт !

Offline V.Peichev

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 3724
    • View Profile
Re: Най-добрите тролейбуси в България
« Reply #208 on: 07.10.2016, 08:30:35 »
To the attention of V. Peichev:

The GDP of Azerbaijan for 2015 was $53.047 Billion.

The GDP of Bulgaria for 2015 was $48.953 Billion.

Sources:
The World Bank, 2016. Country Profile: Azerbaijan.[online][viewed 6 October 2016]. Available from: http://data.worldbank.org/country/azerbaijan?view=chart

The World Bank, 2016. Country Profile: Bulgaria. [online][viewed 6 October 2016]. Available from: http://data.worldbank.org/country/bulgaria?view=chart

While I agree that the average people in Azerbaijan do not live better than their Bulgarian counterparts, the government of Azerbaijan has access to a greater amount of foreign currency than the Bulgarian one. This year we witnessed a Grand Prix of Europe in Baku. I cannot imagine such event taking place in Bulgaria.

It is an objective fact that the locomotives VL-8 work well despite their age.

I accept the point that this section of the forum is for trolleybuses and not trains but CKD first raised the issue on 21.12.2014.

Finally, I would like to remind you that nothing in this world is 100% good or 100% bad.

Населението на Азербайджан е 9.5 милиона срещу 7 за България. На човек се получава по-ниска стойност. :rolleyes: Пръскат пари за глупости вместо да обновят морално остарелия подвижен състав. Дори България все пак полага усилия в това направление - мотрисите Дезиро, новите тролеи и трамваи. Нямаха ли дефицит на електроенергия, че да могат да си позволят ламите ВЛ-8? :rolleyes:
« Last Edit: 07.10.2016, 09:23:11 by V.Peichev »

Online ooleg

  • Наистина съм луд
  • *******
  • Posts: 1615
    • View Profile
Re: Най-добрите тролейбуси в България
« Reply #209 on: 07.10.2016, 09:55:27 »
@ZiU-682 Forever какво образование имаш? Имам предвид като специалност?
Просто имам усещането, че не можеш да усетиш някак разлика в технологии от 60-те години и от последните. Искам да ти кажа, че аз също много харесвам като електронни компоненти радио-лампите и са ми били хипер интересни без почти да ни дадат възможност в техникума да ги учим, хем в началото на 90-те години.
Спомням си, че имахме час по цифрова техника. Изапитаха ме на дъската и трябваше да начертая схемата не мога да се сетя на мултивибратор ли беше, на тригер на Шмид ли беше , но нещо от сорта ! Та понеже ми беше много скучно да изляза да правя всичко,което правят другите,а имах един учебник по същия предмет само че от края на 70-те години - та излязах и го направих същото нещо, което трябваше, но с ради лампи. Май даже бяха две лампи триод (че е по-близо до трназистор) в общ корпус с общо отопление.
По други предмети пък ми бепе досадно на контролните да слагам все NPN трназистори и слагах PNP въпреки, че го ползваха по схемите само за комплиментарни двойки с друг NPN.

Offline Ivo

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 10928
    • View Profile
    • Email
Re: Най-добрите тролейбуси в България
« Reply #210 on: 07.10.2016, 10:31:45 »
Според мен тук става въпрос за сантиментални причини, кой какво харесва е нещо много субективно. Аз например харесвам ДАК Чавдар въпреки че са се оказали неуспешни. Ама като малък не съм разбирал. За мен изглеждаше нещо ново и модерно, с комфортен салон, тихи бързи и топли, с двойни модерни за тогава врати. Каросерията много ми прилича на тази на Граф и шифт като пропорции. Също и ми харесва, че сме се опитали сами да направим тролейбус с модерното тогава тиристорно управление. Явно обаче не сме имали още опита и добре подготвени кадри от университетите и средно-специалните училища за да го направим сами и резултата го виждаме-получава се един модерен за времето си съвременен тролейбус който бързо се скапва и откарва 10-тина години, с малко изключения от Перник и Варна където откарват до доста по-късно.

ЗиУ-тата макар и остарели като технология също ми харесват, все пак бяха много разпространени у нас, харесваше ми и че зимата бяха много топли. Разбира се с недостатъците на контакторното управление, където няма как хода да се регулира плавно, това постоянно рязко тръгване пък разбива бързо ходовата част, кардан, дефериенциали всичко. Но ЗиУ-то също можеда бъде хубав тролей, вижте например тези в Плевен, и тези които бяха в Добрич също бяха много поддържани.
Човекът е човек, когато е на път

Фен на автобусите ЧАВДАР

Offline ZiU-682 Forever

  • Напредващ
  • ***
  • Posts: 66
    • View Profile
Re: Най-добрите тролейбуси в България
« Reply #211 on: 07.10.2016, 12:13:02 »
On 21.12.2014, CKD made a comment about the insulation of certain locomotives and Electrical Multiple-Unit Trains.

I am not a specialist in either insulation or electronics. I said that I have travelled on RVR Class 32 at least 44 years old. How is it possible to work for so many years without a proper insulation?

The locomotive VL-8 is now 54 years old. Also poor insulation?

I wrote that the aforementioned two types are very reliable. At least when they are properly maintained.

I never said that they are either modern or as effective as others. I do not believe that everything in the past was good or effective. I agree with the comment of V. Peichev that VL-8 (and indeed RVR) consume more energy than their western analogues, including contemporaries.

The designers of those two types decided that reliability and simplicity are more important than energy effectiveness.
V. Peichev used the phrase “морално остарелия подвижен състав” and I cannot disagree. However, does it mean that the locomotives VL-8 are not reliable?

Does V. Peichev believe that the Diesel Multiple-Train Units “Desiro” will last as long as VL-8 or at least RVR Class 32?

I know that comparing electrical and diesel trains is not fair but what about our Class 7 from Lugansk? Is there anyone who will put a hand on his heart and say that Desiro will last longer than Class 7?

P.S.

The electricity production of Azerbaijan is 22.99 billion kWh.

The electricity consumption of Azerbaijan is 17.79 billion kWh.

It seems there is no deficit…

Source: Central Intelligence Agency of the United States of America, 2016. The World Factbook: Azerbaijan. [online][viewed 7 October 2016]. Available from: https://www.cia.gov/library/publications/the-world-factbook/geos/aj.html
За екологичен и надежден градски транспорт !

Offline difian

  • Урбанистът
  • Модератор
  • Нямам спирка
  • ********
  • Posts: 15433
    • Skype Me™!
    • View Profile
    • Любителска страница на Софийското метро във Facebook!
    • Email
Re: Най-добрите тролейбуси в България
« Reply #212 on: 07.10.2016, 12:23:08 »
On 21.12.2014, CKD made a comment about the insulation of certain locomotives and Electrical Multiple-Unit Trains. ...
ТЕМАТА Е ПОСВЕТЕНА НА ТРОЛЕЙБУСИТЕ, А НЕ НА ВЛАКОВЕТЕ!

Точка 1. от Правилата на форума:
Quote
Писането на теми и мнения става само в съответните раздели. Теми и мнения, които не са в правилния раздел биват премествани от модераторите или изтривани без предупреждение. Проверявайте дали вече не съществува такава тема! Повтарящи се теми ще бъдат изтривани!
Писането на мнения става в съответните теми. Мнения, които не са свързани с темата, ще бъдат премествани и изтривани без предупреждение!
Мнения представляващи възклицания, емотикони и т.н. ще бъдат изтривани без предупреждение!

ПИСАНЕТО НА БЪЛГАРСКИ ЕЗИК И КИРИЛИЦА Е ЗАДЪЛЖИТЕЛНО, С ИЗКЛЮЧЕНИЕ НА РАЗДЕЛ "International forum"!

Точка 6. от Правилата на форума:
Quote
Писането на кирилица е ЗАДЪЛЖИТЕЛНО! Съобщения на Латиница или друга писменост ще бъдат изтривани. Допуска се използването на други писмености само за термини и други думи, нямащи аналог на Кирилица.

Спрете с оффтопика и писането на английски език! ;)

Offline CKD

  • --=БМ-РК=--
  • Модератор
  • Нямам спирка
  • ********
  • Posts: 6745
    • View Profile
Re: Най-добрите тролейбуси в България
« Reply #213 on: 07.10.2016, 12:34:51 »
Причината БДЖ да използва ЕМВ на такава възраст е финансова. Няма пари за нови...

Тук е момента да питам maniac, защо България не може да купи достатъчно нови мотриси, за да замени старите, при положение че вече повече от 25 години сме демокрация и пазарна икономика? Кога ще върнем заема за наличните Siemens-и? Как ще се отрази предстоящото спиране на старите ЕМВ-та на вече обезлюдените села в Северо-западна България?

Сега да покажа един локомотив от 1962:

https://www.youtube.com/watch?v=GqgJzwyes2M

Клипът не е от някоя бедна република като Молдова или Таджикистан, а от Азербайджан. Да припомня, те имат много газ и нефт, организираха Евровизия, Европейски Игри и състезание от Формула 1. Обаче все още използват съветски локомотиви на повече от 50 години.

Дали е защото не могат да си купят нови или защото старите вършат работа?
Нищо лично спрямо теб, но единственото решение което виждам на твоите проблеми е да бъдеш екстрадиран в КНДР...

Offline ZiU-682 Forever

  • Напредващ
  • ***
  • Posts: 66
    • View Profile
Re: Най-добрите тролейбуси в България
« Reply #214 on: 07.10.2016, 15:59:16 »
I accept the comment of the moderator and this will be my last post in English outside the International Forum.

I have tried to show you how to present an argument with respect for the opposite side but if some refuse to believe obvious facts and simple logic, there is nothing more what can be done.

Keep believing that you are entirely good and always right and pretend that you have not noticed my questions:

Защо България не може да купи достатъчно нови мотриси, за да замени старите, при положение че вече повече от 25 години сме демокрация и пазарна икономика?

Кога ще върнем заема за наличните Siemens-и?

Как ще се отрази предстоящото спиране на старите ЕМВ-та на вече обезлюдените села в северо-западна България?

I started writing in English because maniaк said that due to people like me Bulgaria is in its current difficult situation. I think one of the problems of our country is that too few people speak (or at least understand) English.

I thought that the slight improvement of our English language skills may justify the continuing discussion.

It is sad to see that so many young people who state to have accepted the Euro-Atlantic Values of the Western World do not want to take the best of that World – namely the English language and the ability to have a civilized discussion.

On the positive side, I am very pleased to find out that maniaк does write very well in English and we can continue our debate in the International Forum:

http://forum.gtsofia.info/index.php?topic=6484.0
За екологичен и надежден градски транспорт !

Online ooleg

  • Наистина съм луд
  • *******
  • Posts: 1615
    • View Profile
Re: Най-добрите тролейбуси в България
« Reply #215 on: 07.10.2016, 16:20:42 »
Демокрация няма нищо общо с богатство в съвременния свят. Така, че дали сме демокрация или тоталитаризъм няма касателство към парите.
Относно това дали сме пазарна икономика е доста спорно. Май се водим така само по телевизията.
Мисля да предложа доказателства за това:
1. Има градове с по 15-20 години частен градски трнаспорт. Варнанапример имаше до май месец още от 91-93 година. Като е пазарна икономика освен да прибират парите не направиха кой знае какво за гражданите с цел да са незаменими. Но да забогателят не пропуснаха.
2. Казанлък - каква пазарна икономика, при положение, че имат частна ВКМ мрежа, която нито Общината може да ремонтира с европари (защото е частна), нито собственика я ползвза за тролейбуси.
3. Пазарна икономика пък всичко чака на европрограмите за регионално развитие. Демек от парите на хората в европа дето ги дават да не стоим последната дупка накавала. И толкова е закъсало всичко, че 2-3 млн. лв им се стуват като социална помощ на общините. Пък за частния транспорт толквоа пари не са наливани сумарно за последните години.
4. БДЖ е малко умаление на държавата. Сега гледат да ползват ОП "Транспорт" за инфраструктурата и когато леко я закрепят (кога ли?!) за подвижния състав. Демек по европрограми първо НКЖИ, после БДЖ ПП. Но ако е частно мен ако ме питаш и толкова няма да има.
5. Кражбите са на такова ниво, че нито са за пазарна икономика (щото няма ниакъв контрол), нито за тоталитарна (няма страх).