Author Topic: Старите тролеи  (Read 27971 times)

Offline maniak

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 4472
  • Оптимист
    • ICQ Messenger - 278834436
    • View Profile
    • http://www.flickr.com/photos/47270324@N08/
    • Email
Старите тролеи
« on: 07.02.2006, 19:53:29 »
Интересувам се от возилата, които са обслужвали линиите в София преди Икарусите. Спомням си, че преди около десетина години по двойката се движеха ЗИУ-та, но освен тях, с какви машини е разполагал паркът на СКГТ?

Offline blagun

  • Модератор
  • Нямам спирка
  • ********
  • Posts: 12682
    • View Profile
    • Email
Старите тролеи
« Reply #1 on: 07.02.2006, 20:20:23 »
В края на 70-те почти 100% от тролейбусния парк беше на Шкоди (номерата на моделите не помня, исгурно някой друг от участниците ще допълни) - тогава без електронно управление. Имаше няколко тролеи, получени от вехти автобуси Икарус, а също така скачени по две Шкоди - по ТБ3. През 1981 започна внос на нови Шкоди - със същите каросерии, но с електронно управление - те тръгваха меко, без щракане на релета и контактори и издаваха специфичен бръмчащ звук. Най-напред вървяха по ТБ1, после като се размножиха, тръгнаха и по други линии.
През 1984 пуснаха ТБ7 - Одеон-Люлин, който беше оборудван с вехти швейцарски тролеи. Те не надживяха една петилетка.
Към 1985 вкараха Шкоди с ново купе - с големи прозорци, също с електронно управление - те бяха по ТБ9, след което на бурни талази заприиждаха Икарусите. Новите шкодички по деветката заминаха в провинцията, а старите - към Стомана-Перник (за претопяване).
Тези талази бяха разнообразени с руските бракми ЗиУ, както и с българорумънските ДАФ - най-голямото тролейно недоносче.
За експерименталните - не си струва да търкаме клавиатурите...

Offline Ivo

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 11158
    • View Profile
    • Email
Старите тролеи
« Reply #2 on: 07.02.2006, 20:29:21 »
Първите тролейбуси в София са били МАН 2 броя от 1940 год.с 2 врати,и 5 прозореца помежду им.Пуснали са ги на линия на 14-ти февруари 1941 год.по първата в България тролейбусна линия от Горнобански път до Горна Баня (тогава село).Не е имало тролейбусно депо все още и са нощували на крайните спирки.След това са внасяни руски МТБ-82.През 1957 год.броят на колите вече е 65-един значителен парк,за онова време.Имало е и български тролейбуси,построени на базата на МТБ-82,които са били модел ТБ-82.По късно са внасяни Шкода 9ТР(в момента такива Шкоди има в Пловдив и Пазарджик).Имало и съчленени МАН-нове,и "Гриф и Щифт".По-късно са внасяни и Шкода 14 ТР.Също така в София,предимно по ТБ линии 1 и 5 са се движели и ДАК-Чавдар-съвместно Българо-Румънско производство.На ДАК-Чавдар,най-близо до нас(ако сте от София) може да се повозите в Перник,а също така и в Пловдив.Имало е един брой оригинален румънски ДАК.Икарус 280 Т са внасяни от 1985 до 1989 год.Внасяни са и ЗиУ-9.(В Русе има и съчленени ЗиУ-10)Преди това също е имало съчленени тролейбуси Икарус,но преустроени от автобуси.Това се сещам за сега.
« Last Edit: 07.02.2006, 20:40:09 by Ivo »
Човекът е човек, когато е на път

Фен на автобусите ЧАВДАР

Offline CKD

  • --=БМ-РК=--
  • Модератор
  • Нямам спирка
  • ********
  • Posts: 6769
    • View Profile
Старите тролеи
« Reply #3 on: 07.02.2006, 23:39:42 »
Българския вариант на МТБ-82 е ТБ-51.
Първото депо е било Сточна гара. 1962 г. е построено депо Надежда. От 1964 г. единствените тролейбуси, които се закупуват са Шкода 9Тр. През въпросната година са доставени 10 бр. тролейбуси, през 1965 - 35, 1966 - 20, 1967 - 30, 1968 - 17, 1969 - 18, 1970 - 10, 1971 - 10, 1973 - 18, 1974 - 5 (само с 2 врати), 1978 - 30, 1979 - 5, 1980 - 30, 1981 - 50. Партидите от 1979 до 1981 са били с тиристорен регулатор на напрежението подавано на тяговия двигател и с хидравлична система. Така общо са били закупени 288 тролейбуса от този тип, което след автобусите Икарус 280 е може би най-многобройната серия еднотипни возила работили някога в столичния градски транспорт. И най-трагичното е, че от тях до не е запазен нито един екземпляр.

DarGo

  • Guest
Старите тролеи
« Reply #4 on: 15.02.2006, 21:35:26 »
Не съм много сигурен но мисля че има 2 ЗиУ-та, и двата учебни, в гараж "Хадежда". това са 12 и 2073.

Offline Repcho

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 11161
    • ICQ Messenger - 154903152
    • View Profile
    • Градски транспорт-София
    • Email
Старите тролеи
« Reply #5 on: 15.02.2006, 22:50:35 »
Quote from: DarGo
Не съм много сигурен но мисля че има 2 ЗиУ-та, и двата учебни, в гараж "Хадежда". това са 12 и 2073.
мда, преди няколко дена видях ЗИУ на Лъвов мост-явно ги пиша резерви
НЕ на хейтърството!

Offline x3m

  • Наистина съм луд
  • *******
  • Posts: 1655
    • ICQ Messenger - 319415660
    • View Profile
    • Спирка.org
    • Email
Старите тролеи
« Reply #6 on: 16.02.2006, 00:23:03 »
няма ЗиУ-та вече на въоражение в Електротранспорта, п-точно няма ги като обслужващи линиите. 12 киснеше като учебен в Левски преди да го закрият. сега не съм сигурн дали е там, 2056 също е учебен , а и с него пръскат ККМ с антифриз като е много студено (удна нощ миналия месец ме събид в 2 и 30 - така дрънчеше бръкмата му с бракма по булеварда).
2073 за последно го видях жив през 2001-ва. странно е че изобщо са пуснали тея чучала да се показват пред хората, но и така да е било, със сигурност не са били за граждани.

Offline Repcho

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 11161
    • ICQ Messenger - 154903152
    • View Profile
    • Градски транспорт-София
    • Email
Старите тролеи
« Reply #7 on: 16.02.2006, 00:32:21 »
Как се осъществява това пръскане ?
НЕ на хейтърството!

Offline x3m

  • Наистина съм луд
  • *******
  • Posts: 1655
    • ICQ Messenger - 319415660
    • View Profile
    • Спирка.org
    • Email
Старите тролеи
« Reply #8 on: 16.02.2006, 01:28:34 »
оу, нямам никаква представа. даже не знаех че правят такова. на сутринта като се събудих срешнах стар познат от надежда и го иптах що за гений на техническата мисъл ще пусне тоя тролей да събуди целия квартал със скърцането и деренот на ламарини посред нощ и той ми обясни че е пръскал мрежата с антифриз, защото се заскрежявала, неправели контакт и т.н. при ниските температури (тамън като бяха по близо -20 през нощта)

Offline borosport

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 3819
  • Hate users!!!
    • ICQ Messenger - 304771719
    • View Profile
    • Email
Старите тролеи
« Reply #9 on: 16.02.2006, 19:08:24 »
АЗ мога да кажа, че въпреки възрастта си тролеите Икарус се справят завидно добре в сравнение с братята автобуси от същата марка.Макар и доста поостарели са си доста добре въпреки че има и доста екземпляри които будят съжаление като ги видиш.Все пак са си доста мощни,имат и много добро ускорение.Не съм сигурен,но нямат ли някакво ограничение на скоростта?
Най-дългите градски автобусни линии са:
- А111 - 50320 м двупосочно
- А83 - 37000 м двупосочно
- А11 - 32005 м двупосочно
Най-дългите крайградски автобусни линии са:
- А28 - 64540 м двупосочно
- А70 - 56645 м двупосочно
- А3 - 55870 м двупосочно
Тройната коалиция от А до Я

DarGo

  • Guest
Старите тролеи
« Reply #10 on: 16.02.2006, 20:09:06 »
Мисля че имат темпомат - май че е 60 км/ч. Спомням си как на Цариградското един тролей си ускоряваше кротко и точно когато набра скорост сякаш прекъсна.

Offline Ivo

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 11158
    • View Profile
    • Email
Старите тролеи
« Reply #11 on: 16.02.2006, 20:25:11 »
Всъщност първият тролейбус Икарус 280 Т в София е докаран някъде 1981-82 год.Бил е с новият тип врати(въртящи се,като на Мерцедес О305Г) и е бил боядисан изцяло в челвено.Бил е с голяма отваряема част на прозорците.Преди да дойде в София е бил показан на панаира в Пловдив,незнам даже дали не се е движил и там.Някои помни ли го?
Човекът е човек, когато е на път

Фен на автобусите ЧАВДАР

Offline Repcho

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 11161
    • ICQ Messenger - 154903152
    • View Profile
    • Градски транспорт-София
    • Email
Старите тролеи
« Reply #12 on: 16.02.2006, 21:37:14 »
Quote from: Ivo
Всъщност първият тролейбус Икарус 280 Т в София е докаран някъде 1981-82 год.Бил е с новият тип врати(въртящи се,като на Мерцедес О305Г) и е бил боядисан изцяло в челвено.Бил е с голяма отваряема част на прозорците.Преди да дойде в София е бил показан на панаира в Пловдив,незнам даже дали не се е движил и там.Някои помни ли го?
имам снимка точно на такъв тролеи,трябва само да я намеря и ще я публикувам
НЕ на хейтърството!

Offline CKD

  • --=БМ-РК=--
  • Модератор
  • Нямам спирка
  • ********
  • Posts: 6769
    • View Profile
Старите тролеи
« Reply #13 on: 16.02.2006, 23:44:49 »
Нямам сведения КМ да се маже с нещо камо ли пръска. Навремето се мажеше с грес но представете си пресичате улицата и ви потече грес по главата. На няколко тролейбуса се поставят метало-керамични въгленови вложки и се движат нощно време за изчистване на скрежта.

Offline x3m

  • Наистина съм луд
  • *******
  • Posts: 1655
    • ICQ Messenger - 319415660
    • View Profile
    • Спирка.org
    • Email
Старите тролеи
« Reply #14 on: 17.02.2006, 11:41:04 »
Quote from: CKD
На няколко тролейбуса се поставят метало-керамични въгленови вложки и се движат нощно време за изчистване на скрежта.

за това говорех и аз + антифриз - тои жеве как го жпръскват не мога да намеря логично обяснение... наи многог отново да не съм разбрал нещо, но се съмнявам

Offline Balkanton

  • Наистина съм луд
  • *******
  • Posts: 1191
    • View Profile
    • http://www.flickr.com/photos/39030307@N07/
Старите тролеи
« Reply #15 on: 17.02.2006, 20:29:17 »
Quote from: Ivo
Всъщност първият тролейбус Икарус 280 Т в София е докаран някъде 1981-82 год.Бил е с новият тип врати(въртящи се,като на Мерцедес О305Г) и е бил боядисан изцяло в челвено.Бил е с голяма отваряема част на прозорците.Преди да дойде в София е бил показан на панаира в Пловдив,незнам даже дали не се е движил и там.Някои помни ли го?
На мен ми се струва, че този тролейбус е докаран само за панаира в Пловдив и е пуснат като тестов в София, след което е върнат в Унгария.

Offline CKD

  • --=БМ-РК=--
  • Модератор
  • Нямам спирка
  • ********
  • Posts: 6769
    • View Profile
Старите тролеи
« Reply #16 on: 17.02.2006, 23:12:06 »
Технически няма как да се впръсква антифриза. Само жулят с въглените и това е.

Offline difian

  • Урбанистът
  • Модератор
  • Нямам спирка
  • ********
  • Posts: 15484
    • Skype Me™!
    • View Profile
    • Любителска страница на Софийското метро във Facebook!
    • Email

Offline Kaiser Kar

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 4300
  • НЕ! на мърльовците
    • View Profile
Старите тролеи
« Reply #18 on: 25.02.2006, 14:13:54 »
Добре, искам да попитам, защо 2121 е разменен със някакъв друг и другия е бракуван под номера 2121?
"На кровове Београда слетела су нова јата телевизијских антена. Оне кљуцају невидљиве телевизијске таласе и носе црно-бела и шарена јаја"

Offline CKD

  • --=БМ-РК=--
  • Модератор
  • Нямам спирка
  • ********
  • Posts: 6769
    • View Profile
Старите тролеи
« Reply #19 on: 25.02.2006, 21:30:22 »
Quote from: Kaiser Kar
Добре, искам да попитам, защо 2121 е разменен със някакъв друг и другия е бракуван под номера 2121?
Не е вярно че са разменени. 2121 си е 2121.