Author Topic: Официалното представяне на възстановения трамвай МАН-СИМЕНС 553  (Read 3968 times)

Offline Dragon

  • Administrator
  • Нямам спирка
  • ********
  • Posts: 4761
  • Администраторът бонбони не пие!
    • Skype Me™!
    • ICQ Messenger - 202143037
    • View Profile
    • http://gtsofia.info/
    • Email
На 1 декември от 13:00 на пл. Възраждане предстои официалното представяне на възстановения трамвай МАН-СИМЕНС (инв. 553). Идеята за възстановяването на трамвая е на сдружение „Градски транспорт и инфраструктура“, като част от проекта за съхраняване и възстановяване на историческите трамваи на София и изграждане на музей на градския транспорт на столицата, представен през 2013 г. Възстановяването се извърши благодарение на финансовата подкрепа от страна на Сименс България ЕООД в поделение Трамкар към Столичен електротранспорт ЕООД.
Трамвайна мотриса МАН-СИМЕНС с инв.номер 553 (първоначално 83) е произведена през 1935 г. в Германия, и пристига в София като част от доставката на 12 двуосни мотриси за столичния градски транспорт през същата година. Кошът е произведен в заводите на МАН в Нюрнберг, а електрооборудването в завода на Сименс в Берлин. При доставката си мотрисите получават номера от 81 до 92 и са пуснати по най-новата трамвайня линия в града – до Семинарията (пусната през 1933 г.). Интересен факт, свързан с доставката на трамвайните мотриси е, че тя е осъществена съвместно с парни локомотиви по взаимна договореност между правителствата на България и Германия, срещу изнасяна за Германия българска селскостопанска продукция. Трамваите са също така първите с метални рамки и механизъм с ръчка за сваляне на прозорците. Преди това трамваите са били с дървени рамки с каишки.
 
Откъс от книгата "60 години градски пътнически транспорт - София, 1901-1961"
Трамваите МАН-СИМЕНС са в редовна експлоатация с пътници над 36 години, а след това два от тях – 83 и 92, продължават да работят като служебни трамваи чак до средата на 80-те години на ХХ век. Именно при преминаването на трамваите към служебни мотриси те получават номера, започващи с 55Х. 83 получава номер 553, а 92 - 555. През 1999 г. 92 бива възстановен (не е изключено за възстановяването му да са ползвани части от 553/83), като по този начин се превръща в първия атракционен трамвай в София. Същевременно 553/83 е оставен за съхранение в поделение Трамкар, където през 2015 г. е проведено и възстановяването му.

http://bgtransport.org/?action=news&info=afa7e1156daae67af0ed46a3af0f8dec
GTSofia.info - Любителски страници на градския транспорт в София
Forum.GTSofia.info - Любителски форуми на градския транспорт в София

Offline wolf_rusi

  • Наистина съм луд
  • *******
  • Posts: 1397
    • View Profile
553 е като две капки вода съм 92 :huh:
Quote
Siemens България и Столична община имат удоволствието да Ви поканят на представянето на ретротрамвай, реставриран с финансовата подкрепа на Siemens. Трамваят Man-Siemens, произведен през първата половина на миналия век, ще бъде представен за първи път официално на церемония в присъствието на кмета на Столична община г-жа Йорданка Фандъкова, главния изпълнителен директор на „Сименс” ЕООД д-р инж. Боряна Манолова, ръководители на общински предприятия и гости. Събитието ще се състои на 1 декември от 13.00 часа на площад „Възраждане”.



Offline bdz43r

  • Защо пиша толкова много?
  • ********
  • Posts: 2520
    • View Profile
    • http://bgrail.info/photos.php
    • Email
553 е като две капки вода съм 92 :huh:
Защото е от същата доставка.

Offline viktorlc

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 4770
  • www.bgtransport.org
    • Skype Me™!
    • View Profile
    • Сдружение "Градски транспорт и инфраструктура"
    • Email
Очаквайте нощни снимки!  :fan:
храна за мозък - http://www.banitza.net/

Offline Metan

  • Наистина съм луд
  • *******
  • Posts: 1026
    • View Profile

Offline RADOCVET

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 6685
  • http://bgtransport.org/
    • View Profile
    • Email
Работи се усилено по въпроса мотрисата да бъде на Витошка, въпреки всичко.

Offline qwerty95

  • Маниак
  • ******
  • Posts: 766
    • View Profile
    • Email
По-добре да я довършат и да може да пътува на собствен ход.

Offline maniak

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 4471
  • Оптимист
    • ICQ Messenger - 278834436
    • View Profile
    • http://www.flickr.com/photos/47270324@N08/
    • Email
Има още 9 мотриси в Трамкар, които чакат възстановяване. За тях в момента чрез проекта "Зелените трамваи търсят своя дом" се борим за възстановяване, даващо възможност за движение. Който иска да ни подкрепи - нека заповяда на 13 септември в Чешкия център, когато ще има втора кръгла маса, или просто драсне един имейл за подкрепа. Водим разговори за Т4Д и за Бредата - не е толкова лесно, колкото изглежда, защото дарителите са обикновено чуждестранни фирми (българските много се радват, ама само коментират).
553 е същия като 92 - възстановен е и ако някой ден се реши, че не е удачно да бъде ТИЦ ще може с минимални средства (спрямо вложените до момента) да се пусне в движение. До тогава дано да сме привлякли вниманието към историческите трамваи с повече подкрепа от форума.
http://bgtransport.org/

Евгени Крусев = Любомир Христов = Велизар Стоилов = предател на обществения транспорт в София.

Offline Metan

  • Наистина съм луд
  • *******
  • Posts: 1026
    • View Profile
В какво очакваш да се изразява подкрепата от форума?

Offline София 70

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 7947
    • View Profile
Кой както може - така да подкрепи.

Offline Dragon

  • Administrator
  • Нямам спирка
  • ********
  • Posts: 4761
  • Администраторът бонбони не пие!
    • Skype Me™!
    • ICQ Messenger - 202143037
    • View Profile
    • http://gtsofia.info/
    • Email
Подкрепа може да се окаже например чрез разпростанение на идеята (споделяне на страницата и информацията), чрез посещаване на мероприятията или чрез участие, но това вече е по-сложно за организация при единични случаи.
GTSofia.info - Любителски страници на градския транспорт в София
Forum.GTSofia.info - Любителски форуми на градския транспорт в София

Offline road

  • Начинаещ
  • *
  • Posts: 3
  • Най-ми е добре с бира и мезе :)
    • View Profile
    • Пътна помощ-София
Според мене е добре да има сметка за набираане на средства аз съм готов да помогна както и мой познати кореняци Софиянци като мен!
Обожавам разходките и чистия въздух в планината работата ми е свързана с това да пътувам много и я обичам!

Online fafan

  • Наистина съм луд
  • *******
  • Posts: 1126
    • View Profile
    • Email
Прочетох обявлението за подготовка на мотрисата за разполагане до Баня Баши като стационарен информационен център и искам да попитам ако е възможно представители на „Градски транспорт и инфраструктура“ да поразкажат как се е стигнало до избора точно на това място и до колко мястото вече е окончателно определено.

Offline viktorlc

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 4770
  • www.bgtransport.org
    • Skype Me™!
    • View Profile
    • Сдружение "Градски транспорт и инфраструктура"
    • Email
На мен се пада честта:

По някаква абсолютна случайност , от други хора, разбрахме, че Столична община и НАГ имат намерението да поставят 553 наместо фъстъците на спирка Веслец на трамваи 20, 22 и 23. Там туристи няма. Заврян е в нищото и е далеч от всякакви исторически трамвайни трасета. Свързахме се с гл. арх. Здравко Здравков и си направихме среща.
След като им обяснихме защо не е добре трамваят да се поставя точно там, последва въпросът - къде тогава? Ние предложихме няколко места - Солунска/Витошка; площад Св. Неделя; Градската градина - около мястото на мавзолея.
Проблемът е, че Здравков и арх. Къдрева (също присъстваща) не искаха на нито едно от местата, които ние сме си обсъждали поради различни сравнително резонни причини. Пред угрозата да кисне още години в Трамкар или пък да го забутат на спирката на Веслец, почнахме да спрягаме различни места. Така се стигна до предложението зад спирката срещу Халите на 4,12 и 18. На Халите мястото си има и плюсове, и минуси, но в крайна сметка сигурността е относителна (но поне има камери и жандармерия нощно време), но едно е сигурно - от там минават много туристи, а трамваят ще се намира и на първият маршрут още от 1901 г. - Центъра - Гарата.
Трябва да се позабързат нещата с трамвая и заради проектите ни с тролейбусите, тъй като в презентацията ни за тях това е основният ни успех за пред потенциалните дарители. Той е най-добре да се вижда от тях иначе не може да вдъхне пълно доверие и сигурност, че инвестицията в тролейбусите няма да се затвори в някое хале завинаги.
храна за мозък - http://www.banitza.net/