Author Topic: За обществения транспорт в София и не само  (Read 835 times)

Offline maniak

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 4459
  • Оптимист
    • ICQ Messenger - 278834436
    • View Profile
    • http://www.flickr.com/photos/47270324@N08/
    • Email
Случайно попаднах на един изумителен доклад, показващ разбирането на хората към тяхното придвижване (мобилност) не само в София, но на практика в цялата страна. Докладът може да намерите тук.
Правен е на база на анкетиране, което е най-точният "барометър" за изследване на общественото мнение. Хубаво е всеки да разгледа доклада, а после да направим заедно анализ на изнесената информация.

Offline dan

  • Маниак
  • ******
  • Posts: 832
    • View Profile
Случайно попаднах на един изумителен доклад, показващ разбирането на хората към тяхното придвижване (мобилност) не само в София, но на практика в цялата страна. Докладът може да намерите тук.
Правен е на база на анкетиране, което е най-точният "барометър" за изследване на общественото мнение. Хубаво е всеки да разгледа доклада, а после да направим заедно анализ на изнесената информация.
Ще отнеме време, че е доста дълъг :)

Sent from mTalk for Windows 10

Offline vasko

  • Защо пиша толкова много?
  • ********
  • Posts: 2973
    • View Profile
Правен е на база на анкетиране, което е най-точният "барометър" за изследване на общественото мнение.
Анкетата е най-точният барометър за изследване на общественото мнение, но само когато е проведена по правилата на представителността. ;)
СБОГОМ, GTSofia.info

Offline viktorlc

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 4486
  • www.bgtransport.org
    • Skype Me™!
    • View Profile
    • Сдружение "Градски транспорт и инфраструктура"
    • Email
Публикувам в тази тема, тъй като заглавието ми се струва най-подходящо за публикацията.

Ето една статия, написана от Андре Екеш, който е изпълнителен директор на Мобилисимус - Унгария. Това е институт за транспортно планиране - http://mobilissimus.hu/en/staff
http://iho.hu/hir/szofia-kozlekedese-van-mit-irigyelni-toluk-170210

Ползвайте гугъл-преводач или опцията на chrome - превеждане на страницата.
Можете ясно да забележите впечатлението на изцяло външен човек за София и Бълграия, но експерт, способен критично да обсъди състоянието на градския транспорт в столицата. Има изключително интересни наблюдения и умозаключения. Заслужава си четенето. :)
храна за мозък - http://www.banitza.net/

Offline Ilian

  • Маниак
  • ******
  • Posts: 545
    • View Profile
    • Сервиз за лаптопи
Направо не ми се мисли какво би станало при по-сериозна авария на трамвай там.
Е, какво да стане? Половината трамвайно движение ще спре. Това няма да трогне никого от общината.

Offline fafan

  • Маниак
  • ******
  • Posts: 666
    • View Profile
    • Email
Решението за спиране на трамваите беше изцяло политическо - поради споменатите от Пейчев абсолютно сесъстоятелни, да не кажа по-груба дума, доводи за дублаж на метрото, изчезна едно от резервните тм трасета в София, обричайки тратетата по Ботев и Алабин като почти безалтернативни. Направо не ми се мисли какво би станало при по-сериозна авария на трамвай там. Но както и да е.....

Несъстоятелно не бих казал, решение което си следва разумната посока според мен трамвайните трасета от успоредни на метродиаметрите да се преустроят в перпедикулярни. В Обеля имаше пари и се направи веднага алтернативно трасе, защо в центъра не го направиха не знам, но не е късно. След пускането на МД3 ще се изменят потоците още веднъж, тогава може да се помисли за резервно трасе на Ботев, което да не е успоредно с МД2.

Offline vesko76

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 3758
  • Van Hool & Citaro G - fan
    • View Profile
И понеже иначе "чудесното" ни метро така хубаво е строено, че закъса ли влак някъде, половината метростанции остават необслужени, понеже сме пестили от средства за тупици и бретели, дай да оставим хората съвсем без алтернатива. При това положение и най-вече начин на мислене е нормално всеки уважаващ времето си да си закупи автомобил.

Offline fafan

  • Маниак
  • ******
  • Posts: 666
    • View Profile
    • Email
Това, че метрото евентуално може да спре не е причина да се остави и поддържа трамвайно трасе буквално над метротунела за дублаж. Маршрутите на трамвая могат да се разчупят малко, да се отклонят от старите трасета и така да обслужат съседни зони и въпреки това при авария на метрото да играят ролята на резерва. Според мен новото трасе на тм6 в това отношение е много добре реализирано, при спиране на МД2 към Обеля, въпреки че се пътува малко по-дълго от основни метростанции може да се вземе трамвая и пак да се стигне до крайната дестинация. Подобни вариации могат да се реализират и на други места, основната идея трябва да е вече не трансфер от крайните точки на метродиаметрите, а връзка между отделни метростанции. При спиране на един метродиаметър трамвая може да играе ролята на резерва, за да трансферира пътници към работещия. Всичко това е дълъг процес, първо ще трябва да се проучи как ще се изменят навиците и пътникопотоците след завършване на окончателната метромрежа, чак тогава може да се инвестира. За сега ще трябва да се примирим с временното ограничаване на услугата и трамвайната мрежа като цяло, но този процес на орязване ще спре в един момент и мрежата ще започне да нараства отново, в това съм сигурен.
« Last Edit: 08.03.2017, 22:38:54 by fafan »

Offline abs111

  • Защо пиша толкова много?
  • ********
  • Posts: 2484
    • View Profile
Дори не ми се иска да го помисля,но в единственият град в държавата,трамваен транспорт не се развива а се редуцира.По аналогичен начин с тролейбусния в другите ни градове......

Offline btr95

  • Защо пиша толкова много?
  • ********
  • Posts: 2016
    • View Profile
    • Email
Дори не ми се иска да го помисля,но в единственият град в държавата,трамваен транспорт не се развива а се редуцира.По аналогичен начин с тролейбусния в другите ни градове......
Имаме метро......
Тм депо:Банишора
Тм мотриса: 713
Тм линия: 4

Offline mitkov2

  • Запален по ГТ
  • *****
  • Posts: 231
    • View Profile
    • Email
Дори не ми се иска да го помисля,но в единственият град в държавата,трамваен транспорт не се развива а се редуцира.По аналогичен начин с тролейбусния в другите ни градове......
Имаме метро......
Мале ще стана алергичен с това метро вече. Всяко влошаване на наземния транспорт се оправдава с него. В Дружба заради метростанцията,  която хич не е в Дружба целия квартал пострада, сега ни замазват очите с 304, предизборно.  А от 5та част, който пътува за центъра няма абсолютно никаква полза да слиза на Мс Дружба и никой не го и прави. Всички слизат на Орлов мост, защото там поне се чака двойно по-малко. Сутрин между 6 и 7 влаковете са на 12-13 минути, това ако е скоростен транспорт,  особено с още по-ниските скорости след инцидента на Жолио Кюри

Offline vesko76

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 3758
  • Van Hool & Citaro G - fan
    • View Profile
Да не мислиш, че след пуска на М3, нещо различно ще сполети Тб2 или 85/285/86 в Хаджията. И ако последните поне имат само една допирна точка, то Тб2 "дублира" почти изцяло М3, според логиката на СО.

Offline btr95

  • Защо пиша толкова много?
  • ********
  • Posts: 2016
    • View Profile
    • Email
Да не мислиш, че след пуска на М3, нещо различно ще сполети Тб2 или 85/285/86 в Хаджията. И ако последните поне имат само една допирна точка, то Тб2 "дублира" почти изцяло М3, според логиката на СО.
Какво от това, народа се радва на красивите безсмислени неща като кръстовището на Лъвов мост, което дава шанс да си направиш селфи с приближаващия трамвай, нрави им се да имат метро, но да чакат транспорта до него по 20 минути, ако казаното не е така, то тогава не мога да си отговоря как се допусна да се сложи отново този градоначалник. Защо за 25 години никой не схвана, че най-лесния и добър начин да се управлява един град е подобряването на транспорта, защото при ремонтен участък, какъвто е Владимир Вазов в момента, едно е да чакат два тролейбуса, а съвсем друго е да чакат два тролейбуса и сто коли.
Тм депо:Банишора
Тм мотриса: 713
Тм линия: 4

Offline vesko76

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 3758
  • Van Hool & Citaro G - fan
    • View Profile
Мислил съм много върху проблема. Помоему имаме няколко проблемни плоскости:

- поколенията отпреди 89-та година, но родени преди 80-те и 70-те, особено тези, които не са излизали много-много навън, са свикнали да се съобразяват с дадеността. Приемат решенията, спуснати "отгоре" за даденост, възпитавани по манталитета, че каквото се каже отгоре, винаги е правилно.

- родените през 80-те имат донякъде досег с този манталитет, но техният съзнателен живот преминава през 90-те, така че едва ли много може да се спекулира с това. По-скоро те израстват във времена, в които автомобилите бяха по-масово достъпни, отделно и че това бяха годините, в които имиджа на автомобилите беше свързан със Свобода. Свобода, която техните родители не са имали в такава степен. И автомобилите се наложиха като такъв символ.

- По-младите поколения растат изцяло с идеята за социалния статус на автомобила. Страшно много е изписано по форума за това, няма нужда да повтарям.

- Отделно от това имаш огромен процент хора, които не са от София, а само работят в нея, уикендите си пътуват по родните места. Това са хора, които виждат София само като касичка, само като транзитна точка за изкарване на пари. Тях не ги интересува развитието на града. Тях ги интересува да се довозят от А до В, без значение дали ще е с метро или с кола. С първото - само ако им е достъпно, иначе избират второто. А това, че освен двете има тролеи, трамваи, автобуси - боли ги.

- Една немалка част от хората, които милеят за София, са извън нея - аз съм в Берлин, Мариан е във Виена, а със сигурност има и още такива потребители, които ни е много мъчно за развитието на София........които сме извън нея. И това важи в пълна сила и за другия форум.

- Прибави и манталитета на СО. Няма какво повече да се изписва, то е ясно.

- И накрая останаха хората, които им е много болно за случващото се, но точно поради гореспоменатата точка и най-вече тарифна политика + огромни интервали на чакане/придвижване, също са с лични автомобили.

Offline ooleg

  • Наистина съм луд
  • *******
  • Posts: 1520
    • View Profile
По твоята статистика май хем попадам в повечето графи, хем не съм от нито една.
Хем съм роден преди 80-те години, хем не мога да понасям спуснати решения смукани от пръстите в някоя чиновническа стаичка. Не съм от София, обаче откъде ли съм ?! Хем съм роден в Димитровград и съм живял там до края на 8-ми клас, хем почти дете ходих да уча 4 години в Стара Загора. После се наложи да отида да уча във Варна и там изкарах 20 год. Сега ето на - съм в София! Обаче не ми е касичка, щото детето ми посещава детска градина към Столична община, живея в София и нейните проблеми вече са и мои. В същото време не са ми безразлични и другите градове, особено Варна и Димитровград.
Мога да  кажа, че кметовете и на тях са тупани от ГЕРБ, като може би варненския е най-голям сред тях!
Сто пъти сме му писали с учасници от форума за проблеми - отговарят по-зле отколкото се обяснява в детската градина. За Димитровград и Хасково - направих всичко възможно с бившата шефка на "Региони в растеж" европари в рамките на двата бюджета въпреки, че не бяха изобщо го заложили в плановете си за интегрирано градско възстановяване да могатг евентуално при свястно предварително проучване да получат еврофинансиране за тролейбусна връзка с м/у Хасково и Дград по дефактго магистрален път собственост на АПИ - е никой не си мръдна пръста да го използва. Вместо това чета, че ще си купували няколко електроавтомобила! Направих им анализ, че ще се спести от стълбове, тъй като ВКМ може да се изгради с общи стълбове за двете посоки - и няколко други работи - ама нищо!
То какво ти нищо - оказа се, че не могат да намерят проекта за тролейбуси в Димитровград, който е едва от края на 80-те и никой не го знае къде е! Какво очакваме повече?!

Offline UMSofia

  • Наистина съм луд
  • *******
  • Posts: 1062
    • View Profile
Развитието на една държава до голяма степен се определя от интелектуалния потенциал на хората, които я населяват. След като една голяма част от образованите и интелигентни хора са зад граница, то тогава не се сърдете, че нещата в България не вървят.

Offline vesko76

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 3758
  • Van Hool & Citaro G - fan
    • View Profile
Имай предвид, че цялостното IQ на всички държави от ЕС пада от поне 10 години насам.

Offline UMSofia

  • Наистина съм луд
  • *******
  • Posts: 1062
    • View Profile
Веско, не го приемай като някакво обвинение. Никой не мога да обвинявам. Всеки живее един живот и има право да живее достойно и да се развива професионално. Като не може у нас, отива в чужбина. Въпроса е, че с хората, които остават тука, толкова може да се направи. Това си е закономерност, колкото по-образовано и развито интелектуално е населението на една страна, толкова е и по-голяма вероятността благосъстоянието на тази държава да е по-добро и обратното. Каква икономика може да има с хора в пенсионна възраст или с неграмотни малцинствени групи, чиито хоризонт за живота се простира в рамките на днешния ден? Най-големия капитал на България са хората, огромна част от този капитал го загубихме. Сега нямаме право да се надяваме на чудеса. Такива са реалностите. Вероятно пада IQ-то на европейците, не съм запознат в детайли, но такава демографска катастрофа като нашата, траеща десетилетия наред, не преживява нито една европейска страна.

Offline ooleg

  • Наистина съм луд
  • *******
  • Posts: 1520
    • View Profile
IQ-то пада, обаче най-вече са паднали критериите за притегляне на нещата. В смисъл не може да се притегля кое е на ниво, кое не е, къде какво не е наред. В смисъл конкретно за транспорта:
- Не се осъзнава примерно, че държавата и местната власт събират данъци. Примерно от прехвърлянето, ипотекирането, придобиването и т.н. на скъп имот влизат много пари в общинския бюджет. Следователно градовете с много скъпи имоти - напр. София и Варна трябва да изискват много повече от общините си просто заради лукса, че онези на готово смучат от кредитите и доходите на местното население. Населението взима заеми и купува скъпи имоти и се взимат високи проценти местни данъци.
- Аналогично е с броя коли в населеното място.
- По целия свят се поддържат пътища и светофари от цената на билета, картите + местните данъци и що се отнася до държавните неща - от акцизи,ДДС и т.н. Следователно европарите са един вид финансов бонус. Следователно то той трябва да се ползва не като във Варна за ремонт най-вече на булеварди (в София също е така), а трябва за по-специални неща. Например метрото, трамвайни мотриси, тролейбуси. Даже автобусите не ги вкарвам много много тук, защото те по-скоро с ниските си цени трябва да са вкл. като инвестиция в цената на билета+карите.
Вместо това напр. във Варна масово парите от Регионално развитие се изхарчват за пътища. И какво става с традиционното финансиране на пътищата? Явно е, че не се спестява - явно се краде. Щото няма след 2007-а години увеличаване на разходите ня нещо, заради еврофинансиране на ремонт на булеварди.
- Като сложиш цена на билета 1.60 би трябвало само от нея без еврофинансиране да се съберат пари за куп нови автобуси. А то ...
- Хората не могат да оценят примерно, че трамвая ги спасява от задръстванията (при обособено трасе) и за тях това си остава екзотика, с която са свикнали.
- Не разбират, че електротранспорта - тролейбуси + трамваи работят в мрежа и могат при подходящи условия да свалят себестойността на билета - защото имат ниска себестойност на км + възможност за прехвърляне на излишна енергия към друг тролейбус или трамвай.
- Не разбират, че автобуса е ценен единствено с това, че е евтин и не изисква повече от минималната за колите инфраструктура. Т.е. най-ценното му качество е, че и Бай Данчо и Бай Генчо могат лесно да си направят транспортна фирма. И кажи-речи е до тук (грубо).
- Като ги вземеш горните фактори не могат да претеглят лъжат ли ги с цените на билета и картите.
Не знам дали пишещите тук софиянци знаят, че в София билета е скъп, но пък във Варна разбиват хората с картите. Една анонимна месечна карта за една линия (без преференции в цените) е 45 лв. За две линии беше около 80 лв, а за всички мисля около 120 лв. Вярно е, че не ти трябва като в София карта за всички линии току-така, ама все пак всеки трябва да се осъзнае от тези цени, че парите му потъват в някакви каси. Щото по тая логика...
А да не говорим за приходите от синьо-зелени зони какви са огромни и срещу тях имаме ZERO!

Edit. А за успоредните трамвайни трасета на метрото исках да кажа, че изкривяването се получава щото има метростанции на 500 м. Така нито метрото има висока скорост щото тъкмо набере скорост и трябва да спре, а идеята на трамвая е даима спирки на често. Т.е. ако метростанциите са на 800-1000 метра, а трамвайните спирки на 200-250 дори при успоредна трамвайналиния на метрото тя става ценна за предвижването до спирките между две метростанции. Ама при метростанции Сердика 2 и НДК няма как да се съберат между тях чак толкова много междинни спирки и от там се получава трамвайния лукс.
Ако се абстрахираме от особеностите на софийския център - т.е. къде се намира ЦУМ и ако имахме разстояние от Лъвов мост и после НДК без Сердика 2 между тях - то трамвай, който дублира метрото си става супер необходим!
« Last Edit: 09.03.2017, 13:00:53 by ooleg »

Offline V.Peichev

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 3649
    • View Profile
За наземния транспорт е нормално разстояние между спирките около 500 m - при 200-250 средната скорост става много ниска и се доближава до по-бързо ходене. :rolleyes: За метрото оптималното разстояние е около 1000 m - така могат да се развиват доста високи скорости и са нужни подстанции през две метростанции за нормално напрежение в захранвания участък. :rolleyes: