Author Topic: Трамвайно трасе при НДК  (Read 607 times)

Offline anzar

  • Начинаещ
  • *
  • Posts: 18
    • View Profile
Трамвайно трасе при НДК
« on: 21.10.2016, 12:22:55 »
1. Колеги, това трасе съм обмислял отдавна (от единичната линия по Скобелев), впоследствие и поради нескопосания (одобрен!) проект за удължаване на тунела почти до петте кьошета, с цел осигуряване автомобилен достъп до Р.съд ("военното НДК). Имам и публикация навремето във в. АрхАрт борса. Днес видях този пост (за скоростен трамвай по бул. България) :
( идеята е на инж. Петър Терзиев, дългогодишев директор на ОП"Софпроект ОГП", уточни инж. Антон Янев)
Сигурен съм, че и други са обмисляли нещо подобно, затова публикувам тук схеми за обсъждане без претенции за "приоритет", воден от мнението, че сега одобрения проект за наземно трасе по Скобелев и "изчезващ" Тм 6 не е добър.
2. Трамвайното трасе по бул. Евл. и Хр. Георгиеви до бул. Смирненски и Гр. Игнатиев е показано като "зелени" релси отдясно на реката. Така обаче ще "изчезнат" всички дървета, което едва ли ще се приеме. Другия вариант е НАД реката, но иконом. целесъобразност не мога да преценя. Ще бъда радостен да науча вашето мнение.
« Last Edit: 21.10.2016, 16:03:55 by anzar »

Offline fizik

  • Запален по ГТ
  • *****
  • Posts: 491
    • View Profile
    • Email
Re: Трамвайно трасе при НДК
« Reply #1 on: 21.10.2016, 13:53:51 »
Това е интересно.  :fan: Не виждам основателна причина, освен финансовата, разбира се, поради която такова решение не може да бъде осъществено. За продължението по Евлоги Георгиев не съм съгласен - трамваи, пресичащи по този начин голям и натоварен булевард създават прекалено много конфликтни точки в движението. От друга страна една такава трамвайна връзка между автобусните спирки на кръстовището и метро станцията НДК ще бъде изключително полезна

Offline maxim

  • Писател
  • **
  • Posts: 26
    • View Profile
Re: Трамвайно трасе при НДК
« Reply #2 on: 21.10.2016, 14:21:43 »
Всъщност каква е идеята на това трасе, да не е връзка на Лозенец посредством трамвай със северните части на центъра и София за хора, за които метрото има твърде далечни станции?

Ако е така ми е интересно дали е възможно вдясно на картата вместо на юг и после по Е. Георгиев да тръгне на север по Нансен и някак да се свърже с Графа? Или в малките улици няма габарит? Например две еднопосочни трасета - едно по Патриарха+Раковска и друго по Ангел Кънчев. Но май от Ангел Кънчев няма как да завие по Денкоглу и после отново по Графа, заради липсата на габарит, а пък Раковска едва ли биха я блокирали с трамвай, макар че там ако се забрани паркирането минава и двойно трасе. И пак за да завие по Графа, трябва да вземат малко от ъгъла на пл. Славейков. :P

До колкото разбирам повечето хора в Лозенец искат ТМ връзка на района около НДК със севера, но просто не виждам как ще стане. Нищо не изглежда изпълнимо освен малко откачената идея за трамвай продължаващ от Скобелев направо в посока Руски паметник, който да свива на Руски паметник и да минава през Македония, после Алабин и по някогашния маршрут по Витоша и Мария Луиза? Така би се разтоварил малко Ботев, но се получава обикаляне, което забавя. Освен това с този трафик на Руски още релси липсват. Но при всички варианти има обикаляне, защото за разлика от Витошка и Раковска, другите улици в района с направление север-юг са много тесни и нямат габарит за трамвай.
« Last Edit: 21.10.2016, 14:27:50 by maxim »

Offline V.Peichev

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 3581
    • View Profile
Re: Трамвайно трасе при НДК
« Reply #3 on: 21.10.2016, 14:35:24 »
Раковски се обслужва достатъчно добре от тролеите поне когато се движат двупосочно.  :rolleyes: Трамвайно трасе няма как да бъде обособено съответно няма да осигурява безконфликтно придвижване и висока пропускателна способност. По Евлоги Георгиев е нужна трета лента и отделна такава за автобусите, но трамвайно трасе особено такова завиващо към Смирненски би имало голям брой конфликтни точки и съответно няма да осигурява бързо придвижване. Трамвай по Нансен би могъл да се свърже с Граф Игнатиев по Патриарха след приключване на изграждането на метростанцията, но пак има твърде много конфликтни точки. :rolleyes:

Offline fafan

  • Маниак
  • ******
  • Posts: 582
    • View Profile
    • Email
Re: Трамвайно трасе при НДК
« Reply #4 on: 21.10.2016, 15:32:18 »

2. Трамвайното трасе по бул. Евл. и Хр. Георгиеви до бул. Смирненски и Гр. Игнатиев е показано като "зелени" релси отдясно на реката. Така обаче ще "изчезнат" всички дървета, което едва ли ще се приеме. Другия вариант е НАД реката, но иконом. целесъобразност не мога да преценя. Ще бъда радостен да науча вашето мнение.

Тази идея я писах преди няколко месеца в темата за трамвая до Лозенец. Ако я преработите и поставите зелените релси еднопосочно от съответната страна на реката няма нужда да изчезва нито едно дърво и всички ще са доволни.

Offline anzar

  • Начинаещ
  • *
  • Posts: 18
    • View Profile
Re: Трамвайно трасе при НДК
« Reply #5 on: 21.10.2016, 16:02:36 »
... По Евлоги Георгиев е нужна трета лента и отделна такава за автобусите, но трамвайно трасе особено такова завиващо към Смирненски би имало голям брой конфликтни точки и съответно няма да осигурява бързо придвижване. :rolleyes:
От моста при НДК до моста при Стр. техникум няма конфликтни точки (освен с пешеходци), тъй като няма други авт. мостове. При Техникума- вижте схемата (набързо направена..)
fafan пише:  "Ако я преработите и поставите зелените релси еднопосочно от съответната страна на реката няма нужда да изчезва нито едно дърво...."   -благодаря, ще пробвам, но кръстовищата се усложняват, а и може би е добре да има една спокойна "зелена" страна на реката.

Offline fafan

  • Маниак
  • ******
  • Posts: 582
    • View Profile
    • Email
Re: Трамвайно трасе при НДК
« Reply #6 on: 21.10.2016, 16:17:37 »
Вертикалната геометрия на трасето не ми се струва възможна при така начертания триъгълник към и от Христо Смирненски, а и е излишно толкова сложно коловозно развитие на това място. Погледнете какъв наклон има Х. Смирненски към Е. Георгиев, ще се наложи сериозно повдигане на десния бряг при подпорната стена на канала, което неминуемо ще снижи околните сгради под нивото на улицата. Неслучайно трамвая влиза откъм Графа и прави тази S-ка за да влезе в Х. Смирненски.

Също завоя откъм подземната спирка на тм7 към подземната спирка на тм6 е излишен.

Пропусната е и възможността при преработването на тунелната спирка да се обезопаси тази за тролеите. Това трябва да се направи след двете тежки катастрофи, които станаха на това място, имаше и загинали.

Не ми е ясно как е решено пресичането на трамвайното трасе в подземната спирка на тм7? Там има сериозни потоци хора, които ще идват откъм метростанцията за да пътуват към бул. България, на две нива ли ще е?

ще пробвам, но кръстовищата се усложняват, а и може би е добре да има една спокойна "зелена" страна на реката.

Поне това на Е. Георгиев и Черни връх ще се опрости, защото няма да има трамвай в насрещно движение. За да остане едната зелена ивица на реката моето предложение беше в едната посока трасето по Е. Георгиев да е като комбинирана TRAM-BUS лента. Това ще облекчи и радиуса на кривите при Е.Георгиев и Графа и ще намали скърцането на завоя.
« Last Edit: 21.10.2016, 16:23:46 by fafan »

Offline anzar

  • Начинаещ
  • *
  • Posts: 18
    • View Profile
Re: Трамвайно трасе при НДК
« Reply #7 on: 21.10.2016, 16:46:11 »
Вертикалната геометрия на трасето не ми се струва възможна при така начертания триъгълник към и от Христо Смирненски, а и е излишно толкова сложно коловозно развитие на това място. Погледнете какъв наклон има Х. Смирненски към Е. Георгиев, ще се наложи сериозно повдигане на десния бряг при подпорната стена на канала, което неминуемо ще снижи околните сгради под нивото на улицата. Неслучайно трамвая влиза откъм Графа и прави тази S-ка за да влезе в Х. Смирненски.
Също завоя откъм подземната спирка на тм7 към подземната спирка на тм6 е излишен.
...............
Не ми е ясно как е решено пресичането на трамвайното трасе в подземната спирка на тм7? Там има сериозни потоци хора, които ще идват откъм метростанцията за да пътуват към бул. България, на две нива ли ще е?
Напротив, брега трябва да се понижи и да има стена към реката за предпазване от високи води, иначе нивелетите са ОК. Сегашната S-ka е от решението на кръстовището, иначе и тя, и пътя слизат към моста Признавам, че навремето високия (спрямо пътя) бряг ме изкушаваше да търся завоя на трам. трасе на ГОРНО ниво  :D А е възможно и подземно, ако няма траншея за автомобили.
Пресичането е като при сегашната подземна спирка и повечето наземни- на едно ниво, пеша :) Не мисля че ще е проблем- на спирките мотрисите и без това спират  ;)
Завоя откъм подземната спирка на тм7 към подземната спирка на тм6 би бил излишен само за СЕГАШНИТЕ линии, а и какво толкова ви пречи? Би ли могло напр. 1-цата да продължава по канала?
Не разбрах къде има трамвай в насрещното. но комбинираната TRAM-BUS лента е добра идея.
Колега, това е само схема с цел обсъждане, а не подробно решение, вкл. физически прегради по спирките.
« Last Edit: 21.10.2016, 17:07:15 by anzar »

Offline stankos

  • Защо пиша толкова много?
  • ********
  • Posts: 2267
    • View Profile
Re: Трамвайно трасе при НДК
« Reply #8 on: 21.10.2016, 17:08:17 »
Колкото за дращене по клавиатурата ми харесват ! Като възможност за реализация в близките 20 години е абсурд !
Когато мирогледа на човек се свие до една точка , той казва : Това е моята гледна точка !

Offline anzar

  • Начинаещ
  • *
  • Posts: 18
    • View Profile
Re: Трамвайно трасе при НДК
« Reply #9 on: 21.10.2016, 17:34:25 »
Колкото за дращене по клавиатурата ми харесват ! Като възможност за реализация в близките 20 години е абсурд !
И защо да е абсурд (подземната спирка на Тм1 и 7)? ОДОБРЕНИЯТ сега проект на кръстовището е по-сложен, скъп и труден за изпълнение (спират изобщо трафика през тунела), макар и без възможностите на този. Но ще го реализират  :paterica:, заради сегашното лошо състояние и достъпа до Р. съд.
А линията по канала е друга бира...

Offline stankos

  • Защо пиша толкова много?
  • ********
  • Posts: 2267
    • View Profile
Re: Трамвайно трасе при НДК
« Reply #10 on: 21.10.2016, 20:57:54 »
Като гледам как вървят инвестиционните проекти на СО ...то само фазата на обсъждане отнема около 10 години ! После процедури със всичките му там обжалвания и то , ако се намерят пари и накрая идват " зелените " и проекта отива у шеста глуха ...демек у кръглото чекмедже !
Когато мирогледа на човек се свие до една точка , той казва : Това е моята гледна точка !

Offline fafan

  • Маниак
  • ******
  • Posts: 582
    • View Profile
    • Email
Re: Трамвайно трасе при НДК
« Reply #11 on: 21.10.2016, 23:06:07 »
Напротив, брега трябва да се понижи и да има стена към реката за предпазване от високи води, иначе нивелетите са ОК. Сегашната S-ka е от решението на кръстовището, иначе и тя, и пътя слизат към моста Признавам, че навремето високия (спрямо пътя) бряг ме изкушаваше да търся завоя на трам. трасе на ГОРНО ниво  :D А е възможно и подземно, ако няма траншея за автомобили.

По принцип тези траншеи за автомобили са отживелица, стил на проектиране на градската среда от 70-те години на миналия век. Те не правят трафика по-бърз, само отнемат гигантски пространства за входно-изходни рампи и озеленяване. Не съм им любител и смятам, че като ерата на некадърното строителство отмине в София по-голямата от тях ще бъдат отново премахнати. Но това е отделна тема, в която няма да навлизам подробно.

Пресичането е като при сегашната подземна спирка и повечето наземни- на едно ниво, пеша :) Не мисля че ще е проблем- на спирките мотрисите и без това спират  ;)

Проблем е, спирката се намира точно след завой в тунел. И изобщо цялата концепция за пътна безопасност в този тунел е сбъркана, както писах вече някои си платиха с живота за това. Трябва да се преработи така сегашната ситуация, че да се гарантира по-голяма безопасност. С тази спирка на тм7 се създава само още едно по-опасно място. Ще се наложи подземно преминаване под трамвайното трасе подобно на метростанция Бели Дунав.

Завоя откъм подземната спирка на тм7 към подземната спирка на тм6 би бил излишен само за СЕГАШНИТЕ линии, а и какво толкова ви пречи? Би ли могло напр. 1-цата да продължава по канала?
Не виждам смисъл от такава линия. По-скоро трамвая от Лозенец би могъл да продължава по канала, както предложих първоначално преди месеци.

Не разбрах къде има трамвай в насрещното. но комбинираната TRAM-BUS лента е добра идея.
Колега, това е само схема с цел обсъждане, а не подробно решение, вкл. физически прегради по спирките.

Трамваят, който идва от Смирненски и отива към НДК е в насрещното, ще му трябва отделна фаза за да премине през цялото кръстовище. Ако беше в БУС лентата може да завие заедно с 94 към Лозенец (който пък може да ползва трамвайните спирки за да се изнесе по-бързо от кръстовището и без това). Ясно, че схемата е работна, но си има още доста трески за дялкане.  ;)
« Last Edit: 21.10.2016, 23:07:50 by fafan »