Author Topic: Старите автобусни номера.  (Read 25963 times)

Offline mlk

  • Защо пиша толкова много?
  • ********
  • Posts: 2635
    • ICQ Messenger - 110536592
    • View Profile
    • Email
Старите автобусни номера.
« on: 11.02.2006, 12:48:12 »
Предполагам, че повечето знаят, но все пак може някой да не знае факта, че преди 1968г., автобусните линии са били по друга номерация. Линиите тогава са по-малко и дадена линия (особено крайграските) обикаля през повечко места.
Преди преномерирането, те достигат до номер 34.
След това, повечето линии са преномерирани по естествен начин.
1 се разделя на сегашните 1,2 и 3, 2 става 4, 3 става 5,6,7 и 9, 4 става 9 и 10, 5 - 11, 6 - 12,13,14 и 15, 7 - 16 и 17, 8 - 21,22,23 и 24, 9 - 25,26,27,28 и 29, 10 - 30,31,32 и 33, 11 - 34,35,36,37,38,39,40 и 41, 12 - 42 и 43, 13 - 44,45,46 и 47, 14 - 51,52,53 и 54, 15 - 55,56 и 57, 16 - 58 и 59, 17 - 72, 18 - 73 и 74, 19 - 65 и 66, 20 - 67, 21 - 75, 22 - 68,69,70 и 71, 23 - 61,62,63 и 64, 24 - 18,19 и 20, 25 - 60, 26 - 77, 27 - няма, 28 - 79, 29 - 80, 30 - 81 и 82, 31 - 83, 32 - 84, 33 - 17 и 34 - 48,48 и 50.

(преди това състоянието е горе-долу следното - до 1957г. автобусите са стигнали до номер 21. Разликата спрямо 1968 е, че а.5 тръгва от гара Подуяне, 17, 18 и 20 не ми е известно дали е имало, 19 се е движил от Драгалевци през хотел Хемус нагоре до Симеоново! 21 е от Ст.В.Левски до Дървеница, т.е след това става 22.
Около 1962г. до Зл.Мостове тръгва а.23. Вместо закритата тб. линия до Г.Баня тръгва а.25, а вместо закритата тб. линия до Илиянци - а.26, по-късно закрит и поет от а.31. От Кр.Село тръгва а.17 до Мотописта. а.17 става по-късно а.18.
а.19 е разделен на две части - а.19 до Драгалевци от Хемус и а.20 до Симеоново от Семинарията. Всички останали са открити след 1962г.)

Интересното е, че новия а.13 е закрит почти веднага и няколко години по-късно е открита известната линия 13 - Ц.Гара-Младост, от която сега са се нароили много линии
След промяната в номерата, настъпва бурно развитие на автобусната мрежа.  До 1968 са открити са линии от 85 до 90, а до 1970 - 91,92,95 и 96. През 1972 има нов бум - 97 - Орландовци-Негован, 98 - Ст.В.Левски-Симеоново-Бистрица, 99 - Орландовци - Малаш.г-ща, 100 - до Бенковски, 101 - Борово - Ситняково, 102 - О.Купел-Суходол, 103 - Ц.Гара - Фондови ж-ща, 104 - Пирогов - Ситняково - Слатина - гара Искър.
Нечетните 99,101 и 103 не просъществуват дълго.
105 (СТЗ-Връбница) е открита около 1973. 106 тръгва до Младост 2 заедно с 306. 1975-1976 е периода, в който се появяват много бързи линии - 213,306,242,261,361,461 и т.н. Постепенно за няколко години са разкрити още много. 107 тръгва през 1974г. до Бояна на мястото на закрития трамвай 8.
108 е първата линия до новия ж.к. Люлин. Поетапно до 1978г. тръгват 109,110,111 и 112. Следва скок на 120 и явно номерата от 113 до 119 са били запазени за Люлински линии.

следва продължение...
« Last Edit: 12.02.2006, 23:50:41 by mlk »

Offline AROS

  • Наистина съм луд
  • *******
  • Posts: 1231
    • View Profile
Re: Старите автобусни номера.
« Reply #1 on: 16.03.2008, 01:42:31 »
Quote from: mlk
Предполагам, че повечето знаят, но все пак може някой да не знае факта, че преди 1968г., автобусните линии са били по друга номерация. Линиите тогава са по-малко и дадена линия (особено крайграските) обикаля през повечко места.
Преди преномерирането, те достигат до номер 34.
След това, повечето линии са преномерирани по естествен начин.
1 се разделя на сегашните 1,2 и 3, 2 става 4, 3 става 5,6,7 и 9, 4 става 9 и 10, 5 - 11, 6 - 12,13,14 и 15, 7 - 16 и 17, 8 - 21,22,23 и 24, 9 - 25,26,27,28 и 29, 10 - 30,31,32 и 33, 11 - 34,35,36,37,38,39,40 и 41, 12 - 42 и 43, 13 - 44,45,46 и 47, 14 - 51,52,53 и 54, 15 - 55,56 и 57, 16 - 58 и 59, 17 - 72, 18 - 73 и 74, 19 - 65 и 66, 20 - 67, 21 - 75, 22 - 68,69,70 и 71, 23 - 61,62,63 и 64, 24 - 18,19 и 20, 25 - 60, 26 - 77, 27 - няма, 28 - 79, 29 - 80, 30 - 81 и 82, 31 - 83, 32 - 84, 33 - 17 и 34 - 48,48 и 50.

(преди това състоянието е горе-долу следното - до 1957г. автобусите са стигнали до номер 21. Разликата спрямо 1968 е, че а.5 тръгва от гара Подуяне, 17, 18 и 20 не ми е известно дали е имало, 19 се е движил от Драгалевци през хотел Хемус нагоре до Симеоново! 21 е от Ст.В.Левски до Дървеница, т.е след това става 22.
Около 1962г. до Зл.Мостове тръгва а.23. Вместо закритата тб. линия до Г.Баня тръгва а.25, а вместо закритата тб. линия до Илиянци - а.26, по-късно закрит и поет от а.31. От Кр.Село тръгва а.17 до Мотописта. а.17 става по-късно а.18.
а.19 е разделен на две части - а.19 до Драгалевци от Хемус и а.20 до Симеоново от Семинарията. Всички останали са открити след 1962г.)

Интересното е, че новия а.13 е закрит почти веднага и няколко години по-късно е открита известната линия 13 - Ц.Гара-Младост, от която сега са се нароили много линии
След промяната в номерата, настъпва бурно развитие на автобусната мрежа.  До 1968 са открити са линии от 85 до 90, а до 1970 - 91,92,95 и 96. През 1972 има нов бум - 97 - Орландовци-Негован, 98 - Ст.В.Левски-Симеоново-Бистрица, 99 - Орландовци - Малаш.г-ща, 100 - до Бенковски, 101 - Борово - Ситняково, 102 - О.Купел-Суходол, 103 - Ц.Гара - Фондови ж-ща, 104 - Пирогов - Ситняково - Слатина - гара Искър.
Нечетните 99,101 и 103 не просъществуват дълго.
105 (СТЗ-Връбница) е открита около 1973. 106 тръгва до Младост 2 заедно с 306. 1975-1976 е периода, в който се появяват много бързи линии - 213,306,242,261,361,461 и т.н. Постепенно за няколко години са разкрити още много. 107 тръгва през 1974г. до Бояна на мястото на закрития трамвай 8.
108 е първата линия до новия ж.к. Люлин. Поетапно до 1978г. тръгват 109,110,111 и 112. Следва скок на 120 и явно номерата от 113 до 119 са били запазени за Люлински линии.

следва продължение...

117,118 и 119 са ги оставили по скоро за кремиковското направление, а 114 е свързана по скоро с младоското направление още от 1983г. когато е открита и е отивала до Младост 4.За скоро закритата 115Е явно щом са дали този номер от някога си е било запланувано че някога в бъдещето това ще е люлинска линия.Единствено в историята на софийския градски автобусен транспорт няма номера 113 и 116.Имало е 121,124,125 и 126.Има ливтените 122 и 123. От127 нагоре вече подредбата в номерацията е нарушена...


Offline blagun

  • Модератор
  • Нямам спирка
  • ********
  • Posts: 12960
    • View Profile
    • Email
Re: Старите автобусни номера.
« Reply #2 on: 16.03.2008, 11:27:59 »
Вероятно А113 е прескочен не заради фатализъм, а заради асоциациите със семейството на А13.
А117 тръгна като вариант на А17, а след това явно в Кремиковското направление са взели следващите номера 118 и 119.
Странното е, че А120 предхожда всички тези линии хронологично (макар че и тя тръгва от района на кв.В.Левски)

Offline mlk

  • Защо пиша толкова много?
  • ********
  • Posts: 2635
    • ICQ Messenger - 110536592
    • View Profile
    • Email
Re: Старите автобусни номера.
« Reply #3 on: 08.05.2008, 11:12:07 »
По-скоро е това, което Благун казва със 17 и 117. И оттам са допълнили със 118 и 119. 126 е открита в момента, след който почва масовото закриване на линии, така че просто не е имало възможност за повече. Иначе вероятно щяхме да сме свидетели и на 127, 128 и т.н.

Offline emo

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 17356
  • Приятел на всички шофьори и ватмани от ГТ
    • View Profile
Re: Старите автобусни номера.
« Reply #4 on: 16.05.2008, 16:33:47 »
117 е карал директно към Бухово, като не е влизал в Сеславци. Още стои една спирка, която може да се види. А 17 е въртял в Центъра на Сеславци или Кремиковци - наскоро един шофьор ми го каза - но това предполагам е отбелязано някъде.
мур

Offline blagun

  • Модератор
  • Нямам спирка
  • ********
  • Posts: 12960
    • View Profile
    • Email
Re: Старите автобусни номера.
« Reply #5 on: 16.05.2008, 23:51:03 »
Quote from: emo
117 е карал директно към Бухово, като не е влизал в Сеславци. Още стои една спирка, която може да се види. А 17 е въртял в Центъра на Сеславци или Кремиковци - наскоро един шофьор ми го каза - но това предполагам е отбелязано някъде.
Точно така, само че двата номера са разменени. На картата от 1988 А117 е даден само до Сеславци, а А17 - до някакво общежитие "Хр.Смирненски" в Бухово, т.е. излиза, че новият А117 е старият А17, минаващ през Сеславци. И двата автобуса на път към кв.Кремиковци са минавали покрай Ботунец и югозападната част на комбината, по правия път през прелеза никога не е вървяла линия.

Offline mlk

  • Защо пиша толкова много?
  • ********
  • Posts: 2635
    • ICQ Messenger - 110536592
    • View Profile
    • Email
Re: Старите автобусни номера.
« Reply #6 on: 28.05.2008, 13:02:21 »
Във връзка с тези неясноти се сещам и за още една - при преномерацията на линиите явно е открита и линия 13, която по пътя на логиката е трябвало да се движи от пл.Пирдоп до с.Кривина, но до сега нямам директно потвърждение на този факт. Вероятно има някой стар жител на селото, който си спомня, ама няма как да знам

Offline blagun

  • Модератор
  • Нямам спирка
  • ********
  • Posts: 12960
    • View Profile
    • Email
Re: Старите автобусни номера.
« Reply #7 on: 28.05.2008, 22:58:22 »
По тази логика, ако се въртим обратно на часовниковата стрелка, имаме:
1, 2, 3, 4, 5, 6 - от Ал.Невски, впоследствие от Гео Милев
7, 8, 9, 10, 11 - от гара Искър
И тук започва бъркотията: А12 е от Пирдоп, 15 - от гара Искър, 14 - и от двете. Вероятно наистина са били 2 линии: 13 и 14 - едната от гара Искър, другата - от Пирдоп.
Нататък 16 и 17 - от Пирдоп, 18..20 - от Орландовци по Чепинско шосе, 21..24 - от Орландовци по Биримирско шосе и т.н. до А 68..71 - по Бистришко шосе.
С други думи А72 е първият вътрешноградски автобус (Редута-Военна болница).
А83, 85, 86 и 87 имат сходна дестинация - надежденско-илиенска. Интересно, че А84 се цепи от колектива - няма нищо общо с Надеждите. Подозирам, че и тя първоначално е имала някакъв маршрут на север.

Интересна е съдбата на А88 и може би трябва да кандидатства в Гинес - поне от 32 години (преди 1976 нямам спомени) тази линия се обслужва от една и съща марка и модификация автобуси - Икарус 280.
« Last Edit: 28.05.2008, 23:02:44 by blagun »

Offline AROS

  • Наистина съм луд
  • *******
  • Posts: 1231
    • View Profile
Re: Старите автобусни номера.
« Reply #8 on: 29.05.2008, 09:48:41 »
Quote from: blagun
По тази логика, ако се въртим обратно на часовниковата стрелка, имаме:
1, 2, 3, 4, 5, 6 - от Ал.Невски, впоследствие от Гео Милев
7, 8, 9, 10, 11 - от гара Искър
И тук започва бъркотията: А12 е от Пирдоп, 15 - от гара Искър, 14 - и от двете. Вероятно наистина са били 2 линии: 13 и 14 - едната от гара Искър, другата - от Пирдоп.
Нататък 16 и 17 - от Пирдоп, 18..20 - от Орландовци по Чепинско шосе, 21..24 - от Орландовци по Биримирско шосе и т.н. до А 68..71 - по Бистришко шосе.
С други думи А72 е първият вътрешноградски автобус (Редута-Военна болница).
А83, 85, 86 и 87 имат сходна дестинация - надежденско-илиенска. Интересно, че А84 се цепи от колектива - няма нищо общо с Надеждите. Подозирам, че и тя първоначално е имала някакъв маршрут на север.

Интересна е съдбата на А88 и може би трябва да кандидатства в Гинес - поне от 32 години (преди 1976 нямам спомени) тази линия се обслужва от една и съща марка и модификация автобуси - Икарус 280.
От 89 нагоре са създадени малко по-нататък да допълват. 89, 99 и 90 по кремиковско/враждебното направление, 93 драгалевското като помощна на 66 и 64, 94 като помощна на 80/280 по студенсткото направление, 91,92,96 по новиискърското и обелското и овчакупелското направление като допълнително или ново ннаправление.98 също по драгалевско/бистришкото направление като по-нова допълнителна линия.100 пък е била като помощна на 24 до Биримерци и градска до индустриалната зона. 102 е била първо помощна до Суходол, 103 е направена в по-ново време до Бонсовите поляни, 104,105,106,108,109,110,111,112 са направени след панелния бум в Люлинсити, Млладостсити и Дружбасити.107 е помощна в Бояна след спирането на осмицата трамвай,113 сигурно е същестувала в Младост,114 се е движила в Млладост,115Е в Люлин. 116 сигурно е била помощна  към Ботунец, както 117,118,119..120 тръгва от същото направление до хладилника, а 121,122,123,123,124,125,126 са били помощни допърлнителни линии от по-ново време.

Offline x3m

  • Наистина съм луд
  • *******
  • Posts: 1655
    • ICQ Messenger - 319415660
    • View Profile
    • Спирка.org
    • Email
Re: Старите автобусни номера.
« Reply #9 on: 29.05.2008, 10:30:42 »
Quote from: AROS
От 89 нагоре са създадени малко по-нататък да допълват. 89, 99 и 90 по кремиковско/враждебното направление, 93 драгалевското като помощна на 66 и 64, 94 като помощна на 80/280 по студенсткото направление, 91,92,96 по новиискърското и обелското и овчакупелското направление като допълнително или ново ннаправление.98 също по драгалевско/бистришкото направление като по-нова допълнителна линия.100 пък е била като помощна на 24 до Биримерци и градска до индустриалната зона. 102 е била първо помощна до Суходол, 103 е направена в по-ново време до Бонсовите поляни, 104,105,106,108,109,110,111,112 са направени след панелния бум в Люлинсити, Млладостсити и Дружбасити.107 е помощна в Бояна след спирането на осмицата трамвай,113 сигурно е същестувала в Младост,114 се е движила в Млладост,115Е в Люлин. 116 сигурно е била помощна  към Ботунец, както 117,118,119..120 тръгва от същото направление до хладилника, а 121,122,123,123,124,125,126 са били помощни допърлнителни линии от по-ново време.

Еее... Свободни съчинения 113, 115 и 116 никога не са съществували като за начало.

Offline blagun

  • Модератор
  • Нямам спирка
  • ********
  • Posts: 12960
    • View Profile
    • Email
Re: Старите автобусни номера.
« Reply #10 on: 29.05.2008, 11:20:18 »
Quote from: AROS
От 89 нагоре са създадени малко по-нататък да допълват...
В първите 2 постинга има анализ на големите номера, няма смисъл да се пишат неща, без да има нещо ново.
« Last Edit: 29.05.2008, 11:20:42 by blagun »

Offline mlk

  • Защо пиша толкова много?
  • ********
  • Posts: 2635
    • ICQ Messenger - 110536592
    • View Profile
    • Email
Re: Старите автобусни номера.
« Reply #11 on: 30.05.2008, 15:50:55 »
Благуне, за 72, 83,85 и 86 просто виж първия ми постинг по темата и ще видиш произхода им. А за 12, 14 и 15 не е така. 14 чак на по-късен етап свързва Пирдоп с гара Искър. Просто 12,13,14 и 15 са наследници на старата 6 и до една през 1968 са тръгвали от пл.Пирдоп. Някъде около 1976, 14 е пусната до гара Искър. 15 изобщо не е тръгвала от гара Искър и чак когато се променя 14, тогава 15 става Казичене-гара Искър. А 13 тогава е била закрита и в последствие открита като Младост-Ц.Гара.

А относно частта със 72 - всичко си има историческо обяснение. При състояние в което има развита трамвайна мрежа е имало нужда от автобусни линии за да подпомагат районите с липсващ транспорт. От 1936г. нататък има множество автобусни линии, но техните маршрути са си били доста експериментални и заради многократните им промени, трудно могат да се проследят. В един момент, обаче, започва да се прилага известна систематичност и постепенно крайградските зони на града започват да се обслужват от автобуси. Това става като цяло в посока обратна на часовниковата стрелка. 1 - Горубляне и т.н., 2. гара Искър, 3 - Лозен и т.н. - всичките от пл.Народно Събрание. Втората група се обособява от пл.Пирдоп - 5 към Гео Милев, 6 към Казичене и 7 към Кремиковци. После имаме 8 от Орландовци към околните села, 9 от СТЗ, 10 и 11 от Надежда до околните села, 12, 13 и 14 от Лъвов мост в направление Банкя, Обеля и т.н. Продължавайки обратно на час. стрелка имаме 15 от Възраждане към Суходол и т.н., 16 от НАПС към Владая и т.н. Тук явно се прекъсва кръга, защото останалите направленя (Зл.Мостове, Драгалевци, Симеоново, Дървеница и т.н.) получават линии с номера 19, 20 и 22 като имам информация, че са ставали известни премествания. Важното е, че около линия 16 се затваря кръга и постепенно започват да се запълват дупките. 17 (72) и 18 (73) запълват по-близки "дупки", 21, ако не се лъжа, за кратко замества закритата тб. линия до триъгълника, 25 замества бившата тб. линия за Горна Баня и нататък се запълват както вътрешни, така и крайградски "дупки". Най вероятно след 34 няма друга линия до преномерирането.
За самата причина за преномерирането може само да се гадае, но изглежда достоверно това да е станало заради излишно дългото возене, което се е налагало да извършват хората по хибридните линии. Например от Казичене се качва човек на автобуса и трябва да се разкарва всеки път до Долни Богров.

Offline Petruccy

  • Приятел на ГТ
  • ****
  • Posts: 142
    • View Profile
Re: Старите автобусни номера.
« Reply #12 on: 22.07.2008, 13:17:13 »
Quote
16 от НАПС към Владая

Къде и какво е НАПС?
СМЪРТ ЗА ЧАЛГАТА!!!

Offline abs111

  • Защо пиша толкова много?
  • ********
  • Posts: 2638
    • View Profile
Re: Старите автобусни номера.
« Reply #13 on: 22.07.2008, 13:40:05 »
НАПС е Министерство на земеделието.Намира се на бул.Хр.Ботев до пл.Македония

Offline Unreal

  • Маниак
  • ******
  • Posts: 545
  • MAN NL 202 - Враг №1 за човечеството
    • View Profile
    • Email
Re: Старите автобусни номера.
« Reply #14 on: 24.07.2008, 00:18:53 »
не можах да намеря никъде подобна тема, дано модераторите не я сметнат за излишна.Винаги съм се чудел как става номерацията на линиите и от какво зависи, в Пловдив има 222-ра ама няма 222 линии.И в София има 604-та ама и там няма 604 маршрута  :P .Забелязах, че до към 30-то число са под ред както следва 1, 2, 3 и тн, но след това започват на интервали.Може ли да ме светнете малко ?

Offline x3m

  • Наистина съм луд
  • *******
  • Posts: 1655
    • ICQ Messenger - 319415660
    • View Profile
    • Спирка.org
    • Email
Re: Старите автобусни номера.
« Reply #15 on: 24.07.2008, 00:41:08 »
За София:
1-126 са поредни номера

номерата от 1-126 + 200 => 213, 306, 260, т.е., всичко над 200 е производна на първоначелен рейс с малък номер. Дълго е сега да ти обяснявам защо точно така се е получило, но е важно да знаеш че има няколко изключения от тоав правило: А112, 150, които по принцип бяха със статут като рейсовете с номера над 200, както и 313, 404, 413, 504 и 604, които са образувани по-малко по-различна схема. Съвсем отделен случай са номерата 200 и 400.

В текущата система няма конкретна схема на номериране, затова се появявт всякакви глупави номерации като ТБ3 до н-з Надлежда, А35, 68А и други недомислици

Offline Unreal

  • Маниак
  • ******
  • Posts: 545
  • MAN NL 202 - Враг №1 за човечеството
    • View Profile
    • Email
Re: Старите автобусни номера.
« Reply #16 on: 24.07.2008, 09:53:22 »
това е за всички градове, така ли ? В пловдив от 1 до 30 всичко е подред после следва 35,36,37,44,55 и започват на равни интервали, после идва обаче 93,99,102,113,114,116,134,222 ! някакси не се разбира защо точно тези са избрали.Ако са производни на маршрут с малък номер става донякъде.

Offline x3m

  • Наистина съм луд
  • *******
  • Posts: 1655
    • ICQ Messenger - 319415660
    • View Profile
    • Спирка.org
    • Email
Re: Старите автобусни номера.
« Reply #17 on: 24.07.2008, 10:39:58 »
Ти явно изобщо не си правиш труда да четеш какво пиша!
Не смятам повече да обяснявам на хора, които четат отгоре-отгоре.

Както изключително ясно написах в начолото на поста - това е за София!
За другите градове се среща подобна схема, но не навсякъде. Например в Търново е по същия начин като в София, но не се добавя 200, а се образуват десетици.

Online ozzy

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 11681
    • View Profile
Re: Старите автобусни номера.
« Reply #18 on: 24.07.2008, 13:30:52 »
Просто линиите, които са с +200, са били бързи линии, и са спирали само на някои спирки. Бързите бяха оцветени в червено, а бавните - в зелено.
Например в Младост едно време е имало рейс 13 и от него са произлязли останалите - 213, 313 и 413.
Който върви след стадото, той гази в лайната му.

call.sofia.bg - сигнализирайте за всякакви нередности Столична Община

Offline x3m

  • Наистина съм луд
  • *******
  • Posts: 1655
    • ICQ Messenger - 319415660
    • View Profile
    • Спирка.org
    • Email
Re: Старите автобусни номера.
« Reply #19 on: 24.07.2008, 14:45:35 »
само 213. 313 и 413 същестувват благоадрение на първонамчлното им сходство в почти целия маршрут с 213. в последсвие 413 се видоизмени сериозно. най-добрите примери за такова разделечение на първоначлна линия и краен вариант са рейс 4 и 604, както и 9 и 204 (204 е наследник на някогашния 209). сега тези 9 и 204 имат една единствена обща спирка, и то само в едната посока, а 4 и 604 са вече напълно различни.

за жалост няма особени традиции за запазване на номерлата по дадено анправление и се раздават номер на люво и надясно без всякакъв ред.