Author Topic: Други инфрапроекти от соца  (Read 17273 times)

Offline Balkanton

  • Наистина съм луд
  • *******
  • Posts: 1287
    • View Profile
    • http://www.flickr.com/photos/39030307@N07/
Други инфрапроекти от соца
« on: 15.06.2007, 17:31:30 »
Централна гара - на фона на предишната гара - със знак "+", но концепцията и проектът са били кофти още за времето си. Основни недостатъци:
- дълго ходене до спирките на МГТ
- зданието голямо като катедрала, подходите към коловозите - тесни като къртичини.
- лоша, даже и по едновременшните стандарти информационна система
- нискокачествено оборудване - ескалаторите работеха само през първите 3-4 години, после постепенно ги спряха, даже когато още го имаше СССР (производителят на тази "висококачествена" техника)

По филмите от този период съм виждал как пътниците бутат специални колички за багаж, както по летищата. Спомняш ли си докога са се използвали. И изобщо откъде са ги взимали пътниците, докъде са ходили с тях и къде са ги оставяли? Бях чел една статия за централна гара в някогашното списание "София" - орган на СГНС, от 80-те години, където служители от гарата се оплакват, че понякога ходели да събират количките чак до Лъвов мост... Може би се е предвиждало тези колички да са облекчение за пътниците.
Аз си спомням, че поне вътрешните ескалатори работеха до средата на 90-те години. За другите съвсем смътно си спомням да са работели, но все пак някъде до началото на на 90-те години си спомням, че съм се возел на тях.
Не знам какво не е хубаво на информационната система, имало е огромен брой светлинни табла с пиктограми и надписи, на всеки перон и стълбища и днес стоят табла, показващи информация за съответния влак, големи разписания (все на италианската фирма Solari&Udine, както и в НДК). Може би по-скоро проблемът е хоатичното "завземане" на пространството вътре и около гарата след промените, когато при цялата шарения прашасалите табла са последното, което привлича погледа на хората. Добре, че сега почнаха да слагат нови, вече в червен цвят.
« Last Edit: 15.06.2007, 17:33:58 by Balkanton »

Offline blagun

  • Moderator
  • Нямам спирка
  • ********
  • Posts: 13464
    • View Profile
    • Email
Re: Други инфрапроекти от соца
« Reply #1 on: 15.06.2007, 19:12:07 »
Quote from: etnies
Трябва да се отбележи и, че почти по цялото продължение на първа линия (Околовръстното, Бакърена Фабрика, надлез Надежда, надлеза над Владайска Река, мостовете Чавдар и Черковна, Подуене, бул. Брюксел и Христофор Колумб та чак до преминаванетона Околовръстното при Казичане е направено с надлези с изключение на бул. Обелско шосе (където от миналата година има автомобилен подлез) и един прелез след гара Искър
Обелско шосе може да се счита за преодолян проблем. По-кофти са двете изключения по Пернишката линия - прелезите на Щросмайер и Суходолска.

За Централна гара - нямам бележки по коловозното развитие, а по неудобството за пътниците. Автобусните и трамвайните спирки - вместо максимално близо - максимално далеч. А липсата на ескалатори към тях - тях никога не ги е имало даже! Значи пътникът слиза от влака, маха през тесен тунел, после през фоайе, после през палатка с нещо като павилиони и чак тогава - на спирката!
Повечето големи гари се строят със задънени коловози (транзитните въобще не се броят - те са отстрани). Тогава основното здание на гарата е перпендикулярно на коловозите, а не като при нас - успоредно. Такива са варненската и бургаската гара, където за нула време си от влака на таксито, автобуса или даже кораба (в Бургас).
Друг вариант е коловозите да са ПОД зданието, а не успоредно на него (все пак гарата не е проектирана за парни локомотиви, които биха задимили тунела). При всички случаи обаче мястото на градските транспортни артерии е до зданието на гарата, а не през някакви палатки, ротонди с павилиони и кенефи.
Като казах кенефи, се сетих за още една глупост - основната бройка кенефи са концентрирани ... в края на гаровото пространство, под трамвайната лииня на ТМ1 и 7.

За количките за багаж - наистина в началото имаше неколцина. Но имаш ли идея, как ще ги прекараш на пероните, след като няма наклонена плоскост от пероните към тунела (има само към колетната служба, там и електрокари има, но мисля, че бяха само за служебно ползване). Как ще качиш количката по стръмните метални стълби към трамвайната спирка?

Отделно, че безсмислено високата сграда кефи само гълъбите, но струва на НКЖИ дебела сметка за отопление, а на пътниците в чакалнята - зъзнене и проветряване отвсякъде. За климатизация просто е невъзможно да се мисли.
« Last Edit: 15.06.2007, 19:21:45 by blagun »

Offline etnies

  • Модератор
  • Нямам спирка
  • ********
  • Posts: 7104
  • Нощен Експрес
    • View Profile
    • Email
Re: Други инфрапроекти от соца
« Reply #2 on: 15.06.2007, 19:35:34 »
Е що - кенефи има в подлеза към коловозите, на долния етаж при билетопродвните каси за Южно направление, горе в сградата, както и в ротондата. Не са чак толкова малко. А при реконструкцията можеха да предвидят бягащи пътеки. И задължително трябва да изгонят чейнч бюрото дето е с курс 1,60 за евро, че е срамота такъв узаконен рекет (същото се отнася и за автогарата, но там е 1.70   )

Offline CKD

  • --=БМ-РК=--
  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 6845
    • View Profile
Re: Други инфрапроекти от соца
« Reply #3 on: 16.06.2007, 00:10:47 »
Малка забележка за Центр.гара - навремето товарен трафик там не е имало поради усърдно използващият се северен полуринг - Волуяк-/Илиянци/-Биримирци-Подуяне р-на западен р-н/Подуяне р-на източен р-н. След като бяха положени максимални усилия за неговото съсипване (унищожаване на връзката Западен район-Биримирци), разграбването на гара Биримирци (в момента с един коловоз без нормална сигнализация) и постоянните ромски набези в мършавото междугарие Биримирци-Разпределителна почти 75% от товарния трафик се прекарва през централна гара София, което унищожи всички съоръжения в нея. В момента е може би единствената пътническа гара в Европа която влаковете преминават с космическата скорост от 15 км/ч.

За бул.България не съм съгласен с Благун че трамвайното трасе е негодно. Ако се движат нормални трамваи обходът НДК-Борово може да се свали на 10 мин. (сега 15).

По темата мога да допълня мостът "Въртопо" който най-сетне ще започне пълноценно да изпълнява функциите си. Друг мост с ключово значение е надлез "Дървеница".

Също сте изпуснали и бул.Яворов и Вапцаров, които са част от недовършения трети ринг.

Offline etnies

  • Модератор
  • Нямам спирка
  • ********
  • Posts: 7104
  • Нощен Експрес
    • View Profile
    • Email
Re: Други инфрапроекти от соца
« Reply #4 on: 16.06.2007, 01:34:16 »
Сега се сетих и за един нереализиран проект - плавателният канал Искър - Ариана

Offline burtan

  • Запален по ГТ
  • *****
  • Posts: 375
    • View Profile
Re: Други инфрапроекти от соца
« Reply #5 on: 16.06.2007, 11:18:50 »
Quote from: etnies
Сега се сетих и за един нереализиран проект - плавателният канал Искър - Ариана
Нямаше ли и някакъв проект за плавателен канал и през Младост? Там където е Деница, или става въпрос за същото?

Offline CKD

  • --=БМ-РК=--
  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 6845
    • View Profile
Re: Други инфрапроекти от соца
« Reply #6 on: 16.06.2007, 11:28:09 »
То трябваше да е цяла система от плавателни канали чак до Владайска река при Княжево. А за нереализираните проекти може да се говори много. Примерно в момента се сещам за бул.Универсиада.

Offline ozzy

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 11930
    • View Profile
Re: Други инфрапроекти от соца
« Reply #7 on: 16.06.2007, 17:25:14 »
Quote from: blagun
Отделно, че безсмислено високата сграда кефи само гълъбите, но струва на НКЖИ дебела сметка за отопление, а на пътниците в чакалнята - зъзнене и проветряване отвсякъде. За климатизация просто е невъзможно да се мисли.
Това е бил стилът на повечето сгради от късния соц. На мен сградата на УАСГ страшно много ми прилича на чакалня на гара. Гарите Елин Пелин, Ихтиман и Костенец също попадат в тази категория.

Колкото до моста Въртопа - той беше завършен в средата на 90те години.

А тоя плавателен канал беше голяма глупост - добре, че го разкараха. Нито има вода за подобно съоръжение, нито е ефективен.
Който върви след стадото, той гази в лайната му.

call.sofia.bg - сигнализирайте за всякакви нередности Столична Община

Offline CKD

  • --=БМ-РК=--
  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 6845
    • View Profile
Re: Други инфрапроекти от соца
« Reply #8 on: 16.06.2007, 19:04:36 »
Абе вода щеше да се намери. А някои разправят че и УНСС приличало на чакалня...

Offline difian

  • Урбанистът
  • Модератор
  • Нямам спирка
  • ********
  • Posts: 15641
    • Skype Me™!
    • View Profile
    • Любителска страница на Софийското метро във Facebook!
    • Email
Re: Други инфрапроекти от соца
« Reply #9 on: 16.06.2007, 20:01:12 »
Quote from: CKD
Абе вода щеше да се намери. А някои разправят че и УНСС приличало на чакалня...
От язовир Искър- най-големият в България.Това също е за раздела инфраструктура, макари от ранния Соц.
А поне за мен УАСГ е доста хубав комплекс.Централното фоайе е просторно и светло, но не и грандоманско голямо- балансирано е с втори етаж- като балкон.За този университет не мога да пропусна и терасата на 11 етаж, крилото откъм Добри Войниковна Хидро и Архитектурните факултети.Гледката е невероятна

Offline x3m

  • Наистина съм луд
  • *******
  • Posts: 1654
    • ICQ Messenger - 319415660
    • View Profile
    • Спирка.org
    • Email
Re: Други инфрапроекти от соца
« Reply #10 on: 16.06.2007, 20:30:36 »
само да уточним нещо - Искър ама по нито един параграф не е най-големия язовир в България. за жокер - погледни картата на България и по-специално Родопа... не откриваш ли видимо несъответсвие с горната информация . не случайно родопските язовири ги наричат планинскит/родопски морета - едно време в тях е имало и корабно движение (подчертавам - истински кораби, а не гемии и сделани лодчици).

Offline etnies

  • Модератор
  • Нямам спирка
  • ********
  • Posts: 7104
  • Нощен Експрес
    • View Profile
    • Email
Re: Други инфрапроекти от соца
« Reply #11 on: 16.06.2007, 20:51:13 »
Quote from: x3m
само да уточним нещо - Искър ама по нито един параграф не е най-големия язовир в България. за жокер - погледни картата на България и по-специално Родопа... не откриваш ли видимо несъответсвие с горната информация . не случайно родопските язовири ги наричат планинскит/родопски морета - едно време в тях е имало и корабно движение (подчертавам - истински кораби, а не гемии и сделани лодчици).


Зависи по какъв признак ги класифицирате като "най-голям". Например язовир Ивайловград е най-дълъг - 36 км. Най-високият пък е Белмекен. Иначе по обем първи е Искър, втори е Доспат, трети е Тича. А иначе на картата може да изглеждат с по-голяма площ, но това не значи, че имат най-голям обем вода. Това зависи от дълбочината, от общата водосборна площ, от пълноводието на реките, които го пълнят. а Искър е най-пълноводната река в България все пак.
« Last Edit: 16.06.2007, 20:53:19 by etnies »

Offline Repcho

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 11160
    • ICQ Messenger - 154903152
    • View Profile
    • Градски транспорт-София
    • Email
Re: Други инфрапроекти от соца
« Reply #12 on: 16.06.2007, 22:16:57 »
като канал това е щяло да бъде перфектно място за отмора на софианци, просто идеално, само че изкопаната част доколкото знам е само покрай Мл.3 След това към Дървеница (където и терена е наклонен) хич не ми е ясно как е щял да достигне до Владайска река. Също е уместно да се отбележи че частта която е копана за тоя канал (тя не е малка) е копана на ръка, без багери и т.н.
НЕ на хейтърството!

Offline difian

  • Урбанистът
  • Модератор
  • Нямам спирка
  • ********
  • Posts: 15641
    • Skype Me™!
    • View Profile
    • Любителска страница на Софийското метро във Facebook!
    • Email
Re: Други инфрапроекти от соца
« Reply #13 on: 16.06.2007, 22:31:06 »
Quote from: Repcho
като канал това е щяло да бъде перфектно място за отмора на софианци, просто идеално, само че изкопаната част доколкото знам е само покрай Мл.3 След това към Дървеница (където и терена е наклонен) хич не ми е ясно как е щял да достигне до Владайска река. Също е уместно да се отбележи че частта която е копана за тоя канал (тя не е малка) е копана на ръка, без багери и т.н.
По пътя към вилна зона Камбаните също има прокопана част.Чувал съм и че река Слатинска също е била част от проекта и затова преди години коритото и е направено изцяло от бетонни стени.

Offline borosport

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 3819
  • Hate users!!!
    • ICQ Messenger - 304771719
    • View Profile
    • Email
Re: Други инфрапроекти от соца
« Reply #14 on: 17.06.2007, 13:36:02 »
Язовир се мери по вместимост, не по дължина или дълбочина.Даже и площа не е от най-голямо значение.На кой му пука колко е дълъг.Важното е колко вода събира.А най-много вода събира Искър.
 Иначе УНСС не е като чакалня.На някой му е проработило въображението.Иначе можеш бая време да стоиш и да гледаш красиви колежки ако не си свикнал
 Иначе Etnies Марица беша май най-пълноводната, а Искър най-дългата.Нещо като Нил и Амазонка май.Въпреки, че скоро някакви учени открили още около 300 км продължение на Амазонка и тя май ще излезе и най-Дългата и най- пълноводната в света.
« Last Edit: 17.06.2007, 13:38:48 by borosport »
Най-дългите градски автобусни линии са:
- А111 - 50320 м двупосочно
- А83 - 37000 м двупосочно
- А11 - 32005 м двупосочно
Най-дългите крайградски автобусни линии са:
- А28 - 64540 м двупосочно
- А70 - 56645 м двупосочно
- А3 - 55870 м двупосочно
Тройната коалиция от А до Я

Offline marto193

  • Маниак
  • ******
  • Posts: 580
    • View Profile
Re: Други инфрапроекти от соца
« Reply #15 on: 17.06.2007, 13:54:20 »
Мисля че ще забравили да споменете пробива на бул.Акад.Ив.Гешов.Като цяло булеварда отпуши малко Красно село, но според мен по добре щеше да бъде ако се бе продължил да минава и под Георги Софийски и да излиза малко преди бул.България

Offline difian

  • Урбанистът
  • Модератор
  • Нямам спирка
  • ********
  • Posts: 15641
    • Skype Me™!
    • View Profile
    • Любителска страница на Софийското метро във Facebook!
    • Email
Re: Други инфрапроекти от соца
« Reply #16 on: 17.06.2007, 14:16:20 »
Quote from: marto193
Мисля че ще забравили да споменете пробива на бул.Акад.Ив.Гешов.Като цяло булеварда отпуши малко Красно село, но според мен по добре щеше да бъде ако се бе продължил да минава и под Георги Софийски и да излиза малко преди бул.България
Еххоооо...Виж името на темата и след това пиши:"Големите инфрапроекти от късния соц"

Offline blagun

  • Moderator
  • Нямам спирка
  • ********
  • Posts: 13464
    • View Profile
    • Email
Re: Други инфрапроекти от соца
« Reply #17 on: 18.06.2007, 11:09:07 »
Quote from: etnies
Сега се сетих и за един нереализиран проект - плавателният канал Искър - Ариана
Проектът за канал е бил Панчарево-Павлово. В "Задочните репортажи" на Георги Марков съм се смял със сълзи на главата за този "проект". То хубаво е да има зони за отдих и водни площи, друг е въпросът, че това не винаги е възможно. Каналът не стана нищо друго, освен най-големият генератор на ктомари за Младост, Малинова долина, Дървеница и Студентски град.
Последните останки от канала са до УНСС и преди няколко дни започнаха активни изкопни работи там - явно му дойде времето да застроят квартала между УНСС и зала Бонсист.

По ред чисто климатични особености реките на Балканския полуостров са непълноводни. Така че сравнения с Москва, Берлин, Анси или Страсбург са неудачни (Амстердам, Венеция, Стокхолм и Санкт Петербург са до море). Но тогава такива са били схващанията.

Като ученици учихме за други гигантски проекти - плавателен канал Русе-Шумен-Варна, реките Об и Енисей да се обърнат на юг към пустините на Средна Азия

Offline Ivo

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 11965
    • View Profile
    • Email
Re: Други инфрапроекти от соца
« Reply #18 on: 18.06.2007, 12:19:45 »
Грандиозен строеж,обаче от ранния соц е частта на подбалканската ж.п.линия между Саранци и Сопот,с двата мега дълги тунела Гълъбец и Козница,както и с множеството високи мостове по линията,и изкуственото коловозно развитие,преди гара Клисура.
От ранния соц е и тунела под старият Пловдив. От късния соц грандиозен е и Аспаруховият мост, тунела под центъра на Пловдив, тунела под центъра на Варна, магистралата за Перник, довършването на ж.п.линията Самуил-Силистра, новата гара в Добрич, покриването на река Струма в центъра на Перник и отгоре е направен огромен мраморен площад,симеоновският лифт и магистралата до него, бул.Александър Малинов, ул.Обиколна в Овча Купел и др.
Не ни трябват хора с "дипломи" а работещи и можещи да мислят, влагайки логика и разум в това което правят.

Фен на автобусите ЧАВДАР

Offline blagun

  • Moderator
  • Нямам спирка
  • ********
  • Posts: 13464
    • View Profile
    • Email
Re: Други инфрапроекти от соца
« Reply #19 on: 18.06.2007, 14:16:49 »
Quote from: Ivo
бул.Александър Малинов, ул.Обиколна в Овча Купел и др.
Е, това не може да мине за нещо голямо, най-обикновени квартални улици, при това и двете - недобре проектирани. Многохилядната Младост да е предвидена само с 1 захранващ път! Овчокупелският булевард - също недоразумение - крив, недостатъчно широк, до средата на 90-те започваше от Житница с неприятна врътка.

Като говорим за инфраструктурни проекти, свързани със София, не може да не споменем двете магистрали. Ползата от тях е без всякакъв коментар. Но не може да се отрекат много сериозните проектантски грешки на АМ Хемус:
- на отсечката от Яна до Витиня има няколко завоя с неприятни обратни виражи
- много неприятно е усещането, когато пътуваш в посока Правец на двата моста след големия тунел Витиня.
- тунелът Витиня е прекалено дълъг, за да не бъде предвидена вентилация в него
- кой знае защо, при наличие на толкова много терен наоколо (и то - отровен от Кремиковските смрадни) трасето е прекарано през Горни и Долни Богров, като даже не е предвиден по един подлез от кумова срама