Градски транспорт - София

Транспортът по света и у нас => Транспортът по света => Topic started by: T1000 on 22.09.2012, 16:28:30

Title: Градският транспорт в Швеция
Post by: T1000 on 22.09.2012, 16:28:30
Имах рядкото за мен щастие да попътувам и да навестя прекрасния Стокхолм. Нямах време да видя всичко, особено от гледна точка на градския транспорт, но успях да видя това-онова :)

Снимките не са от най-добрите, че времето не беше от най-доброто, а пък и аз често се заглеждах по къде-къде по-красиви неща :))) Дори и от трамвая :D

Градът се обслужва предимно от автобуси. На почит са късите, но има и няколко линии с дълги. Повечето са старички и поочукани тук-таме, но само визуално. Механиката им е екстра, както и интериорите. Имат си перденца и тапицирани седалки, всичко е чисто и спретнато :) Където маршрутите на автобус и трамвай съвпадат, автобусите карат по релсите.

(http://picbg.net/u/54023/52953/thumbs/667062_fr.jpg) (http://picbg.net/pic.php?u=54023KLGUd&i=667062) (http://picbg.net/u/54023/52953/thumbs/667063_fr.jpg) (http://picbg.net/pic.php?u=54023KLGUd&i=667063) (http://picbg.net/u/54023/52953/thumbs/667064_fr.jpg) (http://picbg.net/pic.php?u=54023KLGUd&i=667064) (http://picbg.net/u/54023/52953/thumbs/667065_fr.jpg) (http://picbg.net/pic.php?u=54023KLGUd&i=667065) (http://picbg.net/u/54023/52953/thumbs/667066_fr.jpg) (http://picbg.net/pic.php?u=54023KLGUd&i=667066) (http://picbg.net/u/54023/52953/thumbs/667068_fr.jpg) (http://picbg.net/pic.php?u=54023KLGUd&i=667068) (http://picbg.net/u/54023/52953/thumbs/667069_fr.jpg) (http://picbg.net/pic.php?u=54023KLGUd&i=667069) (http://picbg.net/u/54023/52953/thumbs/667070_fr.jpg) (http://picbg.net/pic.php?u=54023KLGUd&i=667070) (http://picbg.net/u/54023/52953/thumbs/667073_fr.jpg) (http://picbg.net/pic.php?u=54023KLGUd&i=667073) (http://picbg.net/u/54023/52953/thumbs/667076_fr.jpg) (http://picbg.net/pic.php?u=54023KLGUd&i=667076) (http://picbg.net/u/54023/52953/thumbs/667077_fr.jpg) (http://picbg.net/pic.php?u=54023KLGUd&i=667077) (http://picbg.net/u/54023/52953/thumbs/667082_fr.jpg) (http://picbg.net/pic.php?u=54023KLGUd&i=667082) (http://picbg.net/u/54023/52953/thumbs/667083_fr.jpg) (http://picbg.net/pic.php?u=54023KLGUd&i=667083) (http://picbg.net/u/54023/52953/thumbs/667085_fr.jpg) (http://picbg.net/pic.php?u=54023KLGUd&i=667085) (http://picbg.net/u/54023/52953/thumbs/667087_fr.jpg) (http://picbg.net/pic.php?u=54023KLGUd&i=667087) (http://picbg.net/u/54023/52953/thumbs/667094_fr.jpg) (http://picbg.net/pic.php?u=54023KLGUd&i=667094) (http://picbg.net/u/54023/52953/thumbs/667095_fr.jpg) (http://picbg.net/pic.php?u=54023KLGUd&i=667095) (http://picbg.net/u/54023/52953/thumbs/667096_fr.jpg) (http://picbg.net/pic.php?u=54023KLGUd&i=667096) (http://picbg.net/u/54023/52953/thumbs/667098_fr.jpg) (http://picbg.net/pic.php?u=54023KLGUd&i=667098)

Малко носталгия :D
(http://picbg.net/u/54023/52953/thumbs/667075_fr.jpg) (http://picbg.net/pic.php?u=54023KLGUd&i=667075)

Трамвайното обслужване е две линии, които се припокриват в по-голямата си част и не са особено дълги. По едната пускат и ретро трамвай от време на време. Трамваите, признавам си, нямам идея какви са, само знам, че са страхотни. Такава возия и тишина можем само да сънуваме. Включително и на местата, където релсовият път не е нов.

(http://picbg.net/u/54023/52953/thumbs/667067_fr.jpg) (http://picbg.net/pic.php?u=54023KLGUd&i=667067) (http://picbg.net/u/54023/52953/thumbs/667099_fr.jpg) (http://picbg.net/pic.php?u=54023KLGUd&i=667099) (http://picbg.net/u/54023/52953/thumbs/667100_fr.jpg) (http://picbg.net/pic.php?u=54023KLGUd&i=667100) (http://picbg.net/u/54023/52953/thumbs/667101_fr.jpg) (http://picbg.net/pic.php?u=54023KLGUd&i=667101) (http://picbg.net/u/54023/52953/thumbs/667102_fr.jpg) (http://picbg.net/pic.php?u=54023KLGUd&i=667102)

Вътре има постоянна контрола, която всъщност е едно крехко 20-23-годишно момиче, което е усмихнато, любезно... Всичко е чисто и в перфектно състояние. Абе, европейска работа.

(http://picbg.net/u/54023/52953/thumbs/667081_fr.jpg) (http://picbg.net/pic.php?u=54023KLGUd&i=667081)

Типичната спирка:
(http://picbg.net/u/54023/52953/thumbs/667074_fr.jpg) (http://picbg.net/pic.php?u=54023KLGUd&i=667074)

Метрото е на голяма почит, но него видях само в малкото открити участъци, че не остана време. За съжаление успях да снимам само старите влакчета, но не и новите. Има и лека железница, която в час пик профучава през няма и 3-4 минути. Има си и редовен експрес до летището, освен автобуси разбира се.

(http://picbg.net/u/54023/52953/thumbs/667078_fr.jpg) (http://picbg.net/pic.php?u=54023KLGUd&i=667078) (http://picbg.net/u/54023/52953/thumbs/667079_fr.jpg) (http://picbg.net/pic.php?u=54023KLGUd&i=667079) (http://picbg.net/u/54023/52953/thumbs/667080_fr.jpg) (http://picbg.net/pic.php?u=54023KLGUd&i=667080) (http://picbg.net/u/54023/52953/thumbs/667086_fr.jpg) (http://picbg.net/pic.php?u=54023KLGUd&i=667086)  (http://picbg.net/u/54023/52953/thumbs/667088_fr.jpg) (http://picbg.net/pic.php?u=54023KLGUd&i=667088) (http://picbg.net/u/54023/52953/thumbs/667089_fr.jpg) (http://picbg.net/pic.php?u=54023KLGUd&i=667089) (http://picbg.net/u/54023/52953/thumbs/667090_fr.jpg) (http://picbg.net/pic.php?u=54023KLGUd&i=667090) (http://picbg.net/u/54023/52953/thumbs/667092_fr.jpg) (http://picbg.net/pic.php?u=54023KLGUd&i=667092)

Нещо интересно:
(http://picbg.net/u/54023/52953/thumbs/667091_fr.jpg) (http://picbg.net/pic.php?u=54023KLGUd&i=667091)

Не е градски транспорт, но просто показва, че винаги има решение на всеки проблем:
(http://picbg.net/u/54023/52953/thumbs/667093_fr.jpg) (http://picbg.net/pic.php?u=54023KLGUd&i=667093)

Разбира се, има и воден транспорт. Няколко малки корабчета са на редовна линия. Толкова редовна, че си имат спирки с електронни табла, които показват колко минути има до тръгването и до следващото.

(http://picbg.net/u/54023/52953/thumbs/667097_fr.jpg) (http://picbg.net/pic.php?u=54023KLGUd&i=667097)

Има и някои малко по-големи... :) :angel:
(http://picbg.net/u/54023/52953/thumbs/667084_fr.jpg) (http://picbg.net/pic.php?u=54023KLGUd&i=667084)
Title: Re: Градският транспорт в Швеция
Post by: freepigeon on 22.09.2012, 19:53:10
Красотица! Колко е билета в Стокхолм? Интервали на движение?
Title: Re: Градският транспорт в Швеция
Post by: difian on 22.09.2012, 21:57:26
Трамваите са Bombardier Flexity Classic (http://en.wikipedia.org/wiki/Flexity_Classic).

Иначе автобусите въобще не изглеждат дърти, всички модели са на по-малко от 10 години, а всички се движат и на алтернативни горива- етанол, природен газ и т.н., което явно компенсира липсата на по-сериозен градски електротранспорт...
Title: Re: Градският транспорт в Швеция
Post by: T1000 on 23.09.2012, 07:11:50
Историята с билетите е малко сложна на пръв поглед, но доста разумна.

Няма един билет, а купони. Броят необходими купони е според зоната на града (общо 3). За трамвая ти трябват два купона по 18 крони всеки или общо 36 крони, което е около 7-8 лева (има и по-евтини, стига да знаеш къде да търсиш, но аз действах по лесната процедура :D). Колосално много за нас, нищо пара за тях. Купоните се маркират (а не се късат като у нас) от кондукторката с точен ден и час. Важат 60 минути, като през това време можеш да слизаш и да се качваш колкото си искаш пъти и да се возиш колкото искаш. Аз например направих един пълен кръг на маршрута (той не, че е много...).
Купоните се продават в рецепциите на хотелите (без надценка), автомати на някои спирки (по-скъпи), техните версии на РЕП (по-евтини) и от кондуктора (само в трамвая го има това), но от него също са по-скъпи.
Има и SMS билети.
Имат и различни карти за 24, 48 и 72 часа, както и за седмица, месец, три месеца. Има и сезонни карти за по 4 месеца, както и годишна. Естествено има и преференциални цени, а за туристите има и допълнителна карта, която е 350 крони, но ти дава достъп до цялата транспортна мрежа плюс голяма част от музеите. Стандартната 24-часова е 100 крони. Повечето са електронни и се плащат 20 крони такса за издаване. После си остава за теб и можеш да я пълни с билети, абонаменти и т.н.
Някои от временните карти могат да се избират до кога да важат - до полунощ или до точния час, в който са били купени.
Глобата за гратисчиите е много яка - 1200 крони или малко над 300 лв. Да сложа нещата в перспектива - кило ябълки е 15 крони, биг мак меню с голяма кола и картофи в макдоналдс (на всяка крачка са там) е 64 крони, блуза е около 100 крони, обувките около 300. Костюм на Hugo Boss с все ризата и вратовръзката е 5700 крони. Всичко става дума за оригинални неща от официалните им магазини. Тоест, не си заслужава да си гратисчия, при положение, че можеш да похарчиш тия 1200 крони за къде-къде по-интересни неща :))

Интервалите на движение... Зависи много от линията и часа. Максимално къси са, доколкото им позволява трафикът, като преди и след края на работния ден шават бая автобуси, които и си се пълнят доста сериозно. В час пик леката железница е на 2-4 минути максимум (не знам дали има няколко маршрута, просто през толкова време профучава по някоя композиция :D).
--

Автобусите са най-вече доста пооучкани визуално, явно не ги бива в габаритите :D Но пък и в какви улички се завират, нормално е, макар и да беше малко изненадващо на общия фон на автомобилния парк на стокхолмци.
Title: Re: Градският транспорт в Швеция
Post by: T1000 on 15.01.2013, 14:22:53
Стокхолмското метро вече и с директен превоз до кухнята.

http://www.ibtimes.co.uk/articles/424250/20130115/train-crash-building-stockholm-sweden-woman.htm

http://www.telegraph.co.uk/news/worldnews/europe/sweden/9802333/Swedish-woman-crashes-train-after-taking-it-for-a-joyride.html#
Title: Re: Градският транспорт в Швеция
Post by: Blago84 on 18.01.2013, 12:08:59
Това не е метрото, а Салхубана - една от крайградските железници на Стокхолм (такива има няколко). Обслужва се от модифицирани метровагони.

Много пъти съм си мислел, че на тази къщичка до станция Салхубаден неизбежно ще и гостува влак някой ден. Разположена е точно срещу челен коловоз...

Добре че е станало там... че ако беше скокнала така на Слюсен (другия край на Салхубана), жертвите можеха да гонят трицифрено число.
Title: Re: Градският транспорт в Швеция
Post by: agerginov on 20.01.2013, 12:22:04
Забележете колко са им прави релсите :( а при нас даже и на централната гара в софия не са такива  :eek: :eek: :eek: :eek:
Title: Re: Градският транспорт в Швеция
Post by: Blago84 on 20.01.2013, 17:09:13
Колега Т1000, много интересно попадение си направил с това Ситаро - за цяла година в Стокхолм не съм видял нито едно!

Между другото - говорейки за хубавия интериор на автобусите - явно не си се насладил на интериора на синята Scania, която си заснел на линия 4 - от вътре изглеждат като да са дружбенски... и понамирисват сходно. Разликите в състоянието на автобусите от гараж до гараж е сериозна, даже и когато говорим за един и същи оператор.

И малко допълнение за билетите - освен споменатите купони, може да се закупи билет с SMS, а също така и безконтактна карта. Опитах се да сканирам моята, но излезе ужасно :(
Title: Re: Градският транспорт в Швеция
Post by: viktorlc on 14.05.2013, 16:29:03
Пиша тук, защото няма смисъл за една новина да правя нова тема за Гьотеборг.

Гьотеборг ще подмени трамваите, произведени от италианската компания Ansaldo, защото дават прекалено много проблеми и аварии. Водят се преговори с Шкода, като представителите от Гьотеборг искат модела на Шкода в Прага - 15 Tr. Гьотеборг иска да подпише дългосрочен договор за доставка и за период от 5 до 7 години да подмени всичките си трамваи с 15 Tr ForCity.

http://infotram.pl/text.php?id=55777
Title: Re: Градският транспорт в Швеция
Post by: vesko76 on 07.10.2014, 01:20:43
Преди 1 ден се прибрах от няколкодневна визита в Гьотеборг и Стокхолм. Мисля, че е добро време да разкажа за пътуването си.

Пътуването започна на 1.10 с ЕС31 от Хамбург до Гьотеборг. Вече бях пътувал с него, този влак минава през Любек, Путгарден, Ферибота до Дания, Рьодби, Копенхаген.

Ето и снимка на влака на борда на ферибота.
(http://abload.de/img/img_20141001_0943581430u0h.jpg)

Ето и салона на самия влак.
(http://abload.de/img/img_20141001_095627497ujc6.jpg)

В Копенхаген имах само 15 мин между прекачванията. Пътуването продължи с R1075, регионален влак, свързващ Копенхаген с Гьотеборг. Хубавото на шведските железници е, че предоставят от няколко години безплатен WLAN и във втора класа. Не са толкова лъскави като Дойче Бан, най-бързите им влакове X2000/X3000 вдигат само до 200км/час, но лично аз съм изключително доволен от тях.

Снимка от салона на R1075.
(http://abload.de/img/img_20141001_141814432psuy.jpg)

В Гьотеборг веднага се набива на очи наличието на МГТ навсякъде. Няма метро, а трамваите са два вида - шведски, от 60-те и 80-те години, но пък в отлично състояние, една част модернизирани с нископодова секция, като Инеконите по тм 5, и италиански Сирио, които обаче дават постоянно проблеми, а през зимата замръзват, та няма изгледи скоро да пенсионират шведските.

От автобусите веднага се набиват на очи волва-та, сканиите. Имат и двойносъчленени автобуси на Волво. Както и най-новите закупени MAN Lion´s city.

Нямам идея колко струва единичен билет, ползвах тридневна карта на цена от 160 шведски крони - разделете на 4.5 за актуалния курс на лева и ще го получите в левове. Глобата за пътуване без билет е 1200 крони или малко над 140 евро.

Започвам със снимките.
(http://abload.de/img/pa020090iysh9.jpg)

(http://abload.de/img/pa020108fnsoo.jpg)

(http://abload.de/img/pa020110w9y72.jpg)

(http://abload.de/img/pa020116r3b1u.jpg)

(http://abload.de/img/pa020118bqztk.jpg)

(http://abload.de/img/pa020119s0ctk.jpg)

(http://abload.de/img/pa0201200kfu8.jpg)

По-късно ще продължа с още снимки и продължение на разказа за пътуването, този път ще е на ред X2000 (шведските ICE) от Гьотеборг до Стокхолм.
Title: Re: Градският транспорт в Швеция
Post by: vesko76 on 09.11.2014, 14:26:35
С известно забавяне продължавам със снимките от Гьотеборг :)

(http://abload.de/img/pa020149ths34.jpg)

(http://abload.de/img/pa0201547vsiq.jpg)

(http://abload.de/img/pa0201693asxh.jpg)

(http://abload.de/img/pa020203ves2y.jpg)

(http://abload.de/img/pa0202784nss3.jpg)
Title: Re: Градският транспорт в Швеция
Post by: vesko76 on 26.11.2014, 13:29:39
На следващия ден поех към Стокхолм. Шведите не са по магистралите - имат магистрали с обща дължина горе-долу колкото в България. Суровите климатични условия, както и определено по-спокойния начин на живот са ги научили да не разчитат на автомобилите си, що се отнася до пътувания на дълги разстояния.

Затова се доверих на шведските експресни влакове. Наричат се SJ 2000, наследници на Х 2000, до момента имат две генерации.

Ето снимка на влак от първата генерация. Такъв всъщност ми беше влакът и до Стокхолм, както и прибирането от Стокхолм до Копенхаген.

(http://abload.de/img/pa030310pcejs.jpg)

(http://abload.de/img/img_20141003_09145649zvdhu.jpg)

Ето и влаковете от новото поколение.

(http://abload.de/img/img_20141003_09082997ioczy.jpg)

(http://abload.de/img/img_20141003_091147534gf3o.jpg)

(http://abload.de/img/img_20141003_091350581nd8r.jpg)

(http://abload.de/img/img_20141003_091421534xi88.jpg)

Отвътре не са лъскави като ICE или Railjet, нямат глезотии като електронни дисплеи над седалките, но пък самите седалки са достатъчно удобни. За разлика от Дойче бан и ÖBB, в Шведските влакове в цената на билета е включена задължителна резервация на място, така че всеки си има място още при закупуване на билета и всички се качват спокойни и без напрежение - нещо, което при Дойче Бан го няма.

Огромен плюс е наличието на безплатен WLAN на борда на влаковете. Евала на шведите за което, определено ме печелят с това като клиент и за следващите ми пътувания из Скандинавието.

Цената на кафето във влаковете е 25 шведски крони - 4.5 крони са 1 лв. Скъпо, но пък веднъж закупено, може да си доливаш абсолютно безплатно нататък, така че купувайки 1 кафе, може да го напълниш още 5 пъти примерно. Де факто 25 крони е чашата.

Две думи относно ценообразуването - в шведските железници е подобно на немските - колкото по-рано, толкова по-евтино. За студенти - било шведски или международни - съществува 50% намаление. Аз закупих билета си точно 3 месеца по-рано и ми струваше 205 крони. Горе-долу колкото цената на Дойче Бан, което е страхотна цена за шведските стандарти. Закупуват се билетите само онлайн, на гарите няма будки и продавачи. Затова пък са осигурили безплатен интернет на всички гари.

След малко продължавам със снимки от Стокхолм  :)
Title: Re: Градският транспорт в Швеция
Post by: vesko76 on 26.11.2014, 13:59:47
Продължавам със снимки от транспорта в Стокхолм. Основният гръбнак е метрото + автобусите. Колегата Т1000 вече е споменал особеностите по тарифирането, които са същите и сега. В метрото има турникети и гратис е невъзможно да се пътува.

(http://abload.de/img/pa030360userc.jpg)

(http://abload.de/img/pa030404t7en1.jpg)

(http://abload.de/img/pa030409lnesy.jpg)

(http://abload.de/img/pa030412ssf5o.jpg)

(http://abload.de/img/pa0404333sc0u.jpg)

(http://abload.de/img/pa040519yli3j.jpg)

(http://abload.de/img/pa040521uleb4.jpg)
Title: Re: Градският транспорт в Швеция
Post by: vesko76 on 26.11.2014, 14:08:44
Стигнах до момента да разкажа малко и за Летищния Експрес, т.нар. Арланда Експрес.

Това е влак, по подобие на метрото или градската железница, свързващ централната гара с главното летище. Билетите се купуват или онлайн, или от кондукторът във влака. По спомени, за студенти отново има 50% намаление, като цената за закупен билет по интернет е около 240/120 крони. Закупен във влака, билетът вече струва 340/220 крони, със 100 крони отгоре..........дори на самите шведи тези цени са им високи. Пътуването с Арланда Експрес обаче отнема 15-20 мин до летището, докато с обикновени автобуси се стига за около час.

(http://abload.de/img/pa040573lteg5.jpg)

(http://abload.de/img/pa040574u8f6l.jpg)

(http://abload.de/img/pa0405791dew1.jpg)

(http://abload.de/img/pa040580wciac.jpg)
Title: Re: Градският транспорт в Швеция
Post by: vesko76 on 26.11.2014, 14:21:26
Накрая малко снимки от метрото и трамваите :)

(http://abload.de/img/pa0405813afxo.jpg)

Следващите снимки са от острова Юргорден. Основната трамвайна линия го свързва с централната гара. Другият начин за достигането му е посредством ферибот.

(http://abload.de/img/pa040589cyiiu.jpg)

(http://abload.de/img/img_20141004_17394897gyfuu.jpg)

(http://abload.de/img/img_20141004_17574665f1c8o.jpg)

За жалост престоят ми в Стокхолм беше много кратък, само два чисти дни, затова пък имам стимул да се върна пак и да снимам още.

Прибирането ми беше отново доста евтино, защото имах възможността да закупя билетите изцяло от Дойче Бан. Пътувах с SJ2000 от Стокхолм до Копенхаген директно, и от Копенхаген до Хамбург с ICE.

Една последна снимка от ICE-то на борда на ферибота на прибиране в Германия.

(http://abload.de/img/img_20141005_182802599ccv7.jpg)

Догодина възнамерявам да посетя Осло и с това да приключа обиколката си из Скандинавските страни - Финландия не принадлежи към Скандинавския полуостров, но и там възнамерявам да отида догодина :)
Title: Re: Градският транспорт в Швеция
Post by: vasko on 28.11.2014, 20:42:35
Закупуват се билетите само онлайн, на гарите няма будки и продавачи. Затова пък са осигурили безплатен интернет на всички гари.
Няма нито една каса, на която да можеш да си купиш физически билет, така ли?... :eek:

Хубаво, че има безплатен интернет и предполагам, че сигурно почти всеки швед има устройство, с което може да ползва този безплатен интернет, но какво се случва ако все пак има човек, който желае да пътува, но няма устройство, с което може да се свърже с интернет(има стар телефон, примерно) или няма компютърна грамотност?.. Няма ли алтернатива?
Title: Re: Градският транспорт в Швеция
Post by: vesko76 on 28.11.2014, 20:57:10
Моя грешка. Имаше едно помещение с каси по спомени, обаче там има надценка от 25 крони.

Шведите са сред най-технологичните нации на планетата, като броят мобилни устройства с интернет и разпространението им е горе-долу равен на броя на населението.

Има също така и билетни автомати, съвсем забравих да спомена за тях, не се различават по интерфейс много от тези на Дойче Бан.
Title: Re: Градският транспорт в Швеция
Post by: difian on 30.11.2014, 21:31:09
Цената на кафето във влаковете е 25 шведски крони - 4.5 крони са 1 лв. Скъпо, но пък веднъж закупено, може да си доливаш абсолютно безплатно нататък, така че купувайки 1 кафе, може да го напълниш още 5 пъти примерно. Де факто 25 крони е чашата.
Демек, ако си нося собствена чаша или бутилка (направо от 1.5 литра), мога да си наливам безплатно?!  :help: :devil: :crazy:
Title: Re: Градският транспорт в Швеция
Post by: vesko76 on 04.12.2014, 01:53:09
На никой швед не би му минало горното през акъла  :) Виж, догодина, като дойдеш на гости, може да го пробваш, да видим, как ще реагират  :laugh:
Title: Re: Градският транспорт в Швеция
Post by: Repcho on 04.12.2014, 02:13:38
Ще го съжалят най-вероятно  :crazy:
Title: Re: Градският транспорт в Швеция
Post by: vesko76 on 04.12.2014, 02:28:49
Или просто няма да мине  :D
Title: Re: Градският транспорт в Швеция
Post by: deas on 12.02.2015, 02:32:44
Hi! First of all, I'm sorry that I don't know Bulgarian and therefore write in English, I can read and write cyrillics (thanks to vesko76 who taught me), but I don't know many words yet. However, vesko76 encouraged me to post some more pictures of public transportation/infrastructure in this thread, so I will do that, and hope that you can bear with my shortcomings regarding languages. So here goes:

(http://media.gladpingvin.se/kollektivtrafik/jan15/DSC_0363.JPG)
This is the newly renovated "railroad bridge" in my hometown Lidköping, during the renovation, the 230 tonnes heavy concrete block (previously sitatuated on the metal fram) was removed, as the traffic authority decided not to repair the opening machinery after it was destroyed by a flood during the winter 2000-2001 (it hadn't been opened for many years, because about 50 metres further into the river is an even lower car bridge which can't open).


(http://media.gladpingvin.se/kollektivtrafik/jan15/DSC_0364.JPG)
This is what you see when turning almost 180 degrees around, the station of Lidköping. The two trains are of the model Bombardier Itino (http://en.wikipedia.org/wiki/Bombardier_Itino (http://en.wikipedia.org/wiki/Bombardier_Itino), the article is a bit outdated though), the leftmost one is heading north (destination Mariestad, Hallsberg or Örebro), the other is heading south (destination Herrljunga or Gothenburg).
At the bus part of the station stand three city buses, one for each direction of line 1 and one on line 2, as far as I can see they are all of the same model, some quite new Volvo model, but you probably know this better than me  ;)...


(http://media.gladpingvin.se/kollektivtrafik/jan15/DSC_0378.JPG)
This picture is from a few days later as I wait for the train to Gothenburg, the blue bus is a regional bus on line 200 (between Lidköping and Skövde, the two biggest city in this part of the region), the model is some older Volvo, but again I guess you know this better than me :). There is also a white bus, which is some private bus, no idea where it's headed or for whom it is.


(http://media.gladpingvin.se/kollektivtrafik/jan15/DSC_0381.JPG)
Here is the train, I mostly wanted to show that the trains bound for Gothenburg are usually at least two sets linked together :).


(http://media.gladpingvin.se/kollektivtrafik/jan15/DSC_0384.JPG)
This is at Herrljunga station and the train is of model X14 (http://en.wikipedia.org/wiki/SJ_X14 (http://en.wikipedia.org/wiki/SJ_X14), very short and sadly outdated article), probably on the Uddevalla-Varberg line.


(http://media.gladpingvin.se/kollektivtrafik/jan15/DSC_0385.JPG)
This is again an Itino train, in fact the one I went with.


(http://media.gladpingvin.se/kollektivtrafik/jan15/DSC_0386.JPG)
From the other side.


(http://media.gladpingvin.se/kollektivtrafik/jan15/DSC_0387.JPG)
This is inside the train, as you can see there are stop buttons, which you have to press if you want to step off at a smaller station. There is also an sos button, this place is designated for disabled people, so I think they could get someone from the staff to help them by pressing it, should there be some kind of emergency.


(http://media.gladpingvin.se/kollektivtrafik/jan15/DSC_0389.JPG)
As you can see, it would be possible to sit in a wheelchair next to the single seat.


(http://media.gladpingvin.se/kollektivtrafik/jan15/DSC_0390.JPG)
All seats have individual lighting, and all tables have a socket.


(http://media.gladpingvin.se/kollektivtrafik/jan15/DSC_0391.JPG)
This is how the normal stop buttons, located at each pair of seats, looks.


(http://media.gladpingvin.se/kollektivtrafik/jan15/DSC_0395.JPG)
This is one of Västtrafik's check-in/-out machines (there are currently three models of them), I'll try to give a brief explanation on how they work.
First off, the cards used are rfid cards with the mi-fare tag, the cards themselves doesn't cost anything, you get them for free when you buy something to load on a card.
There are a few different "virtual cards" you can put on the card, but mainly it's period cards (1 day, 3 days, 30 days, 90 days or 365 days of flat rate travel which are valid for travel in ususally a city zone, a whole municipality, the full region or some of few other combinations possible) and pay-as-you-go cards.
To put a pay-as-you-go card on your card costs 50 kr plus the amount you put onto it (factors of 100kr), I'll come to why later.
If you have a period card loaded onto your card and you're only travelling withing its valid area, you just have to blip your card when entering a new vehicle on your journey.
The same is true if you're travelling with a pay-as-you-go-card and only travel within one zone (then you have 90 minutes from the journey starts until you can check-in on the last vehicle without paying a new fee).
If you travel with pay-as-you-go over multiple zones, you push the + button and then blip your card to check in, and when you exit the vehicle, you blip your card again to check out. This is when the cost for the journey is calculated, so you can start a new journey as long as you have a positive amount on your card, therefore it costs 50kr extra, to cover for journeys that put the balance to a negative value.
The check-in and check-out procedure is repeated on each vehicle on your journey, and you have 90 minutes of travelling in the last zone of the journey (counts from the first blip in this zone). A journey can be max 3 hours, then it will start counting as a new one.

Still there are lots of buttons (this system has been heavily criticised for it's high complexity), I'll continue.
So, you have virtual cards on your card, meaning you could have a period card for a part of your journey, but not the whole. If you then also have a pay-as-you-go card on the same card, you do as with the pure pay-as-you-go multiple zone journey, but you press the T button instead of +.
If you press ? and then blip your card, you will see information about it on the display.
The Å button is for if you didn't check-in correctly (maybe check-in without + and you want to change it to with +), it stands for undo (ångra).
The last three buttons are for travelling multiple persons with the same pay-as-you-go card, so
If the journey is over multiple zones start with +
For each person < 20 years you press S once (school kid)
For each person >= 20 years you press V once (vuxen=adult)
Afterwards you press K (klar=ready/finished) and blip your card (I guess this can cause some use of the Å-button as well ;))...


(http://media.gladpingvin.se/kollektivtrafik/jan15/DSC_0397.JPG)
This is a simpler machine, not supporting multiple persons and undo.
The third machine type is the newest (I can try to take a picture of one) and is intended to replace the two former ones. It processes the blips much faster than these two (you'll notice it quite much while travelling in Gothenburg during rush hours ;)), it has all the functionality of the yellow one, but instead has a touch screen interface which offers more information and is much easier to read if you have impaired sight (there were complaints that the old ones were hard to read for elderly people for example, so this was taken into account when designing the new machines).


(http://media.gladpingvin.se/kollektivtrafik/jan15/sc1.png)
Also, the Itino trains are starting to get wifi (free), and like most public wifis you have to check a box and press connect to use it ;)..


(http://media.gladpingvin.se/kollektivtrafik/jan15/sc2.png)
Each connected device then has 100MB of full speed Internet connection (so that someone can't steal the full bandwith for the full journey), but you can transfer as much data as you want in total.

I hope this post has given you something at least :)!
Title: Re: Градският транспорт в Швеция
Post by: Magirus deutz on 07.03.2015, 16:33:12
Снимки на трамваите в Гьотеборг:http://www.tramways.com/webalbum/sweden/goteborg_tram_1965_1967/index.html (http://www.tramways.com/webalbum/sweden/goteborg_tram_1965_1967/index.html)
Title: Re: Градският транспорт в Швеция
Post by: Стререомонокъл on 09.12.2015, 15:19:11
Преди 1 ден се прибрах от няколкодневна визита в Гьотеборг и Стокхолм. Мисля, че е добро време да разкажа за пътуването си.

Пътуването започна на 1.10 с ЕС31 от Хамбург до Гьотеборг. Вече бях пътувал с него, този влак минава през Любек, Путгарден, Ферибота до Дания, Рьодби, Копенхаген.

Ето и снимка на влака на борда на ферибота.
(http://abload.de/img/img_20141001_0943581430u0h.jpg)

Ето и салона на самия влак.
(http://abload.de/img/img_20141001_095627497ujc6.jpg)

В Копенхаген имах само 15 мин между прекачванията. Пътуването продължи с R1075, регионален влак, свързващ Копенхаген с Гьотеборг. Хубавото на шведските железници е, че предоставят от няколко години безплатен WLAN и във втора класа. Не са толкова лъскави като Дойче Бан, най-бързите им влакове X2000/X3000 вдигат само до 200км/час, но лично аз съм изключително доволен от тях.

Снимка от салона на R1075.
(http://abload.de/img/img_20141001_141814432psuy.jpg)

В Гьотеборг веднага се набива на очи наличието на МГТ навсякъде. Няма метро, а трамваите са два вида - шведски, от 60-те и 80-те години, но пък в отлично състояние, една част модернизирани с нископодова секция, като Инеконите по тм 5, и италиански Сирио, които обаче дават постоянно проблеми, а през зимата замръзват, та няма изгледи скоро да пенсионират шведските.

От автобусите веднага се набиват на очи волва-та, сканиите. Имат и двойносъчленени автобуси на Волво. Както и най-новите закупени MAN Lion´s city.

Нямам идея колко струва единичен билет, ползвах тридневна карта на цена от 160 шведски крони - разделете на 4.5 за актуалния курс на лева и ще го получите в левове. Глобата за пътуване без билет е 1200 крони или малко над 140 евро.

Започвам със снимките.
(http://abload.de/img/pa020090iysh9.jpg)

(http://abload.de/img/pa020108fnsoo.jpg)

(http://abload.de/img/pa020110w9y72.jpg)

(http://abload.de/img/pa020116r3b1u.jpg)

(http://abload.de/img/pa020118bqztk.jpg)

(http://abload.de/img/pa020119s0ctk.jpg)

(http://abload.de/img/pa0201200kfu8.jpg)

По-късно ще продължа с още снимки и продължение на разказа за пътуването, този път ще е на ред X2000 (шведските ICE) от Гьотеборг до Стокхолм.
Не знам дали знаеш, но тези мотриси са известни още с прозвището "ELEPHANT ASS", поради очевидни причини :D. Грозни в предната, респ. задната част, наистина, но салона много ми харесва.  С такова през 2005 си направих разходка между Копенхаген и Малмьо, като влакът тръгваше от копенхагенската Osterport и свързваше Копенхаген с южния шведски град Christianstadt.
Title: Re: Градският транспорт в Швеция
Post by: monte carlo on 13.03.2018, 08:51:43
Quote
Дъщерната фирма на VW, Scania, подготвя изцяло електрически автобус, наречен Citywide Low Floor. Автобусът ще започне да оперира в шведския град Остерлунд още този месец. Маршрутът на пилотните три машини ще е дълъг 15 километра и ще има 40 спирки. Автобусите ще изпълняват по около 100 курса на ден. На стратегически места по маршрута са изградени масивни зарядни станции, които да зареждат батериите на автобусите през кратък интервал от време. Така машините няма да остават неопериращи за часове, както нормалните електрически коли.

Това не е първият електрически автобус, но имайки предвид влиянието на Scania в света на транспорта, проектът може да е начало на още по-широко приложение на електрически автобуси и камиони. И плюсовете на това няма да са само за околната среда. Електрическият транспорт може да се окаже и много по-евтин. Освен това са и много по-тихи. Остерлунд ще е само началото на множество градове, които се включват в тази инициатива.

https://hicomm.bg/auto/elektrobus-scania-zapochva-rabota-oshche-tozi-mesec.html (https://hicomm.bg/auto/elektrobus-scania-zapochva-rabota-oshche-tozi-mesec.html)