Градски транспорт - София

Подвижен състав => Автобуси => Topic started by: hitar_potter on 29.11.2015, 15:11:27

Title: Дискусия за категория D
Post by: hitar_potter on 29.11.2015, 15:11:27
За съчленен автобус не е ли нужна само кат. D?
Title: Re: Дискусия за категория D
Post by: todorow_211 on 29.11.2015, 15:20:22
За съчленен автобус не е ли нужна само кат. D?
Доколкото знам е нужна категория Д+Е, за да караш съчленен автобус. Категория Е се явява един вид като допълнение, че имаш право да караш камион/автобус с ремарке. С категория Д, можеш да караш само единичен автобус. :rolleyes:
Title: Re: Дискусия за категория D
Post by: KRAKOMOBILA on 29.11.2015, 15:32:49
Не е вярно. С Д можеш да караш всякакъв автобус. А с Д+Е можеш да караш автобус с ремарке, съчленените автобуси са просто автобуси, а не автобуси с ремарке.
Title: Re: Дискусия за категория D
Post by: я л т а on 29.11.2015, 18:01:28
съчленените автобуси са просто автобуси, а не автобуси с ремарке.

Това не е вярно. Просто различни видове съчленения. Изисква се категория "Е". Именно поради това има и разлика в щатната заплата.
Title: Re: Дискусия за категория D
Post by: RADOCVET on 29.11.2015, 18:21:20
Това категорично не е вярно и е дискутирано няколко пъти във форума.
Title: Re: Дискусия за категория D
Post by: я л т а on 29.11.2015, 18:28:16
Това категорично не е вярно и е дискутирано няколко пъти във форума.

Във форума може да си дискутирате и топките даже..............Две вълни имаше в които пратиха колеги да си изкарат "Е"  категория, защото нямаха. А виж как частните фирми си назначават и пускат на работа шофьорите, това е проблем на държавни органи за контрол.
P.S.- Много отдавна съм сравнил форума с определено детско заведение, но никой не взима никакви мерки, или пък да се замисли даже. А за пръв път пък чета как дискусия отхвърля закон !
Title: Re: Дискусия за категория D
Post by: RADOCVET on 29.11.2015, 18:35:01
Ето професоре какво пише в ППЗДвП:

Quote from: ПРАВИЛНИК ЗА ПРИЛАГАНЕ НА ЗАКОНА ЗА ДВИЖЕНИЕТО ПО ПЪТИЩАТА
...
5. категория D - автомобили, с изключение на тролейбусите, предназначени за превоз на пътници с над осем места за сядане, без мястото на водача; към тях може да се прикачва ремарке с максимална допустима маса не повече от 750 кг; към тази категория се отнасят и съчленените автобуси. Прикачването на ремарке към тях е забранено;
...

Пък после да си говорим за закони прочее.
Title: Re: Дискусия за категория D
Post by: todorow_211 on 29.11.2015, 18:44:52
Колеги, не е нужно да правите от мухата-слон. :rolleyes: Точно за това казах ''доколкото знам'', защото не бях сигурен на 100% дали карането на съчленен автобус изисква и категория Е. :)
Title: Re: Дискусия за категория D
Post by: Stierlitz on 29.11.2015, 19:12:05
Quote
защото не бях сигурен на 100% дали карането на съчленен автобус изисква и категория Е
Не изисква "E" категория, само "D".
Title: Re: Дискусия за категория D
Post by: я л т а on 29.11.2015, 20:41:52
Не изисква "E" категория, само "D".

Щом при вас назначават така...................
Title: Re: Дискусия за категория D
Post by: KRAKOMOBILA on 29.11.2015, 20:45:56
Не става въпрос за вас и нас - има си закон в който е упоменато какво може и какво не може с категория Д.
Title: Re: Дискусия за категория D
Post by: emo on 30.11.2015, 09:54:10
Не става въпрос за вас и нас - има си закон в който е упоменато какво може и какво не може с категория Д.

Правете си сметка как в различни гаражи се слагат различни изисквания. А за закон не са и чували. То 2008 г. имаше изискване основно образование.
Title: Re: Дискусия за категория D
Post by: я л т а on 30.11.2015, 17:03:26
Не става въпрос за вас и нас - има си закон в който е упоменато какво може и какво не може с категория Д.
Закона в тази си част не е пипан от не знам си кога. Всичките стари кадри- до колкото ги има още действащи, са завършили ПУЦ. И като завършиш ПУЦ-а, ти издават документ-допълнение към шофьорската книжка, защото ПУЦ-а беше обвързан с договор за работа в градския. Имаше ватмани и тролейбусни водачи дори без любителска шофьорска книжка., Чак като се изпълнеше договора за работа, се ходеше в КАТ с бележка от гаражите за да ти преиздадат книжката. Имаше много малко ПУЦ-аджии с D+E категория. На два пъти както писах правиха кампании за изкарване на Е категория за управляващи съчленени автобуси. А закона е "врата у поле" за някои предприятия/фирми, сега като няма кой да работи, току виж пак открили ПУЦ-ове. Само за Дружба са нужни 50 шофьора.
Title: Re: Дискусия за категория D
Post by: bdz43r on 30.11.2015, 17:41:45
Факт е, че за съчленен автобус е необходима само "D".
Право на всеки работодател е да изисква ако иска и документ за морски капитан, но това не бива да се бърка със законово изискване.
Title: Re: Дискусия за категория D
Post by: V.Peichev on 30.11.2015, 18:10:46
Съчлененият автобус е едно цяло нормално неделимо превозно средство няма отделно ремарке свързано с твърда или гъвкава връзка , при задномоторните такива изобщо не може да се говори за ремарке.  :rolleyes: По тази причина е логично да не се изисква E, прикачането на допълнителни ремаркета към съчленените автобуси така или иначе не е допустимо.  :rolleyes:
Title: Re: Дискусия за категория D
Post by: я л т а on 30.11.2015, 18:52:22
Съчлененият автобус е едно цяло нормално неделимо превозно средство няма отделно ремарке свързано с твърда или гъвкава връзка

А с каква връзка е, ако смея да попитам ? С мех ли..................
Title: Re: Дискусия за категория D
Post by: bdz43r on 30.11.2015, 19:06:12
С никаква. Задницата не е ремарке и няма нищо общо с идеята за прикачено допълнително безмоторно возило, каквото предполага допълнението "+Е".
Title: Re: Дискусия за категория D
Post by: mitakis on 30.11.2015, 21:55:28
П.П. Призовавам модераторите да почистят безсмислената дискусия относно може ли или не съчленен автобус да се кара с категория Д. Първо не това е темата и второ законът ясно казва какво може и какво не.
Отделих постовете, ако някой се сети тема, с която да ги слеем, да драсне репорт (помня че миналата година се водеше същия спор).

Относно дискусията - предполагам че в гараж Дружба изискват '+Е', за да са сигурни във възможностите на шофьорите за маневриране на заден ход.
Title: Re: Дискусия за категория D
Post by: qwerty95 on 30.11.2015, 22:40:44
Точно този въпрос ме вълнува много и мен. В момента карам курс за категория C и специално питах инструктора какво е D+E. Той твърди на 100%, че за съчленен автобус се иска D+E, защото задната част представлявала полуремарке и е над 750 кг.

Също ми каза, че ако изкарам C+E и след две години изкарам само D, в книжката ще ми напишат автоматично и D+E, не знам дали е верно, вие какво ще кажете. Аз иначе за всичко това ще питам даяджиите на изпита и пак ще пиша тук.
Title: Re: Дискусия за категория D
Post by: bdz43r on 01.12.2015, 00:23:46
Кажи на инструктора си да вземе да прочете закона и правилника към него 2-3 пъти и да не говори глупости. Нито трябва D+E, нито задната част е полуремарке.
Написано е с думи прости, че за съчленен автобус се иска само "D".
Title: Re: Дискусия за категория D
Post by: tm0 on 01.12.2015, 02:26:34
През 70-те години на миналия век обучението за D категория не се ли е правело на съчленение Икаруси?
Title: Re: Дискусия за категория D
Post by: vasko on 01.12.2015, 21:28:26
Не знам дали на някой му прави впечатление, че професионален шофьор (на който стотици хора поверяват живота и здравето си ежедневно) за пореден път показва, че не познава Закона за Движение по Пътищата... И което е по-лошо - в частта на закона, която е тясно свързана с неговата работа - управлението на автобус (и предишните пъти бяха свъзани с това).

:neznam: :neznam: :neznam:
Title: Re: Дискусия за категория D
Post by: Emperor on 01.12.2015, 21:38:17
Обясни ми как се застрашава живота  и здравето на пътниците като не знае някоя категория? И щом е професионален, не виждам проблем да си кара автобуса.
Title: Re: Дискусия за категория D
Post by: vasko on 01.12.2015, 22:08:11
Обясни ми как се застрашава живота  и здравето на пътниците като не знае някоя категория?
Въпросът е принципен. ;) Щом един човек има професионална категория, то се предлога, че той трябва да е "изял" Закона и свързаните с него нормативно актове и "на сън да го бутнат", да може да ги рецитира.

А предишният път, когато господинът с псевдоним Ялта показа, че не познава добре закона беше когато бъркаше какъв е обхватът на една автобусна спирка, според Закона.  :neznam:
Title: Re: Дискусия за категория D
Post by: Emperor on 01.12.2015, 22:21:24

Въпросът е принципен. ;) Щом един човек има професионална категория, то се предлога, че той трябва да е "изял" Закона и свързаните с него нормативно актове и "на сън да го бутнат", да може да ги рецитира.

Няма закон, който да забранява да не помниш някой от законите.
Title: Re: Дискусия за категория D
Post by: mihailo on 01.12.2015, 22:36:45
Този, който трябва да е изял законите и нормативните актове към него е правистът, не шофьорът. Защото когато един шофьор прави един завой, той не го прави по т4 ал8 от еди кое си. Той просто завива. Ако ти като шофьор започнеш да правиш маневри и през това време си рецитираш правилника, по който правиш маневрата...  :blink: Да, Ялта явно не е наясно с въпросната част от закона, ок. В случая обаче, няма никаква пречка той да управлява МПС от кат.Д с притежание на кат.Д+Е. Но ще има голям проблем ако управлява МПС от кат.Д+Е с притежание на кат.Д. Аз също не виждам абсолютно никакъв смисъл да знам спецификациите на категориите АМ, А1, А2, А и т.н., при положение, че знам, че имам категория В и с нея мога да управлявам лек автомобил. Защо ми е да знам, че категория А2 е за мотоциклети до еди колко си килограма, еди каква си мощност и брой на спиците на каплата? При положение, че аз съм отишъл да изкарам категория В, с която нямам право да управлявам лек автомобил, и съответно категория АМ, с която мога да управлявам мотопед. С какво останалата информация ми помага на практика в управлението на лек автомобил? Същото е и с Ялта. С какво му влияе знанието или незнанието на параметрите на категориите, след като той има категорията за управление на МПС, което управлява. С какво му помага тази информация в завиването, спирането по спирки и продаването на билети? След като 30 години го е правил.
П.П. А, да... и с какво това повлиява здравето на пътниците, при положение, че ги превозва водач с категорията, съответстваща на МПСто? Ако го карах аз, ок, ама другото са празни приказки!
Title: Re: Дискусия за категория D
Post by: hitar_potter on 01.12.2015, 23:34:12
Мястото на тази „дискусия“ е в кофата. В закона толкова ясно е написано, че няма какво да се обсъжда въобще. Ако ще и някои хора от 100 кладенци да носят вода, само и само да се почувстват прави.
Title: Re: Дискусия за категория D
Post by: vasko on 03.12.2015, 19:39:52
Защото когато един шофьор прави един завой, той не го прави по т4 ал8 от еди кое си. Той просто завива.
Ако беше толкова просто, тогава изпитът за придобиване на правоспособност щеше да се изразява само в това човек да показва, че може да завива (управлява)...  :rolleyes:

Но, както знаем, се изискват и други неща, за да ти позволят да управляваш даден вид превозни средства, а именно - да знаеш законите, които регулират тази дейност.  ;)

Освен да "въртиш геврека", има и неща като маркировка, знаци, светофари и много други, както и понятия като предимство, престой, паркиране и т.н.

Вярно е, че незнанието на факта каква категория е необходима за съчленен автобус не застрашава директно живота и здравето на пътниците. Фактът, че професионален автобусен шофьор не знае какви са границите на автобусна спирка (нещо, което се случи във форума по-назад във времето) също трудно би довел до ситуация, която да застрашава живота и здравето на пътниците, въпреки че вече става дума за по-практически въпрос.

Но, както казах, въпросът е принципен. Както човек може да не знае неща, които пряко не застрашават живота и здравето на пътниците, така може и да не знае неща, които пряко застрашават живота и здравето.

Съжалявам, но е неприемливо професионален автобусен шофьор, който твърди, че има еди-колко си години опит, и на който са поверени хиляди животи всеки ден, да показва пропуски в знанията си за основния закон, който регулира неговата дейност. :neznam:
Title: Re: Дискусия за категория D
Post by: btr95 on 08.12.2015, 23:54:32
Нито Emperor, нито mihailo са прави. Първо в правото има един основен принцип, който гласи, че незнанието на правото не оправдава нарушаването му. Второ, точките и алинеите и членовете и всички компоненти на нормативния акт се наричат разпоредби, които са нещо различно  от правните норми. Правните норми са правила за поведение, които се извличат от закона и имат стройна логическа структура. Съставени са от хипотеза, диспозиция и санкция. Хипотезата е мястото, където е записан юридическия факт. Юридическия факт е факт от действителноста, закрепен в правната норма, той служи за критерии дали нещо попада под обхвата на нормата или не. Диспозицията съдържа правилото за поведение, а санкцията, е ясно е.  Завиването не се прави по чл12, точка5, но е юридически факт или по-точно юридически акт. Ето какво би гласяла нормата:
АКО ЗАВИВАШ, ТО СИ ДЛЪЖЕН ДА ДАДЕШ МИГАЧ, В ПРОТИВЕН СЛУЧАЙ КАТ ЩЕ ТЕ ГЛОБИ.
А категориите ги има, защото книжката е свидетелство за правоспособност и съответната категория ти указва границите на простиране на правоспособността.
Title: Re: Дискусия за категория D
Post by: TIGER64 on 27.01.2017, 09:22:36
Попитах чичо ми който цял живот е инструктор и каза дори ми показа,че Д+е се изисква само за автобус с ремарке. Съчленен автобус може да се кара само с Д.
Title: Re: Дискусия за категория D
Post by: София 70 on 27.01.2017, 12:56:38
И за това всички автобусни и тролейбусни шофьори минаха за Д+Е.
Аз помня един инструктор как спореше с нашата - трамвайна инструкторка, че видиш ли - щом той се движи направо по път с предимство, а трамваят завива наляво, движейки се срещуположно на същият път с предимство ,  то лекият автомобил е с предимство. Моите адмирации към чичо ти , но нека да прочете малко закона и особено - изискванията за категориите.
Title: Re: Дискусия за категория D
Post by: RADOCVET on 27.01.2017, 13:00:24
Очевидно ти не си прочел. НЕ се изисква категория Е за съчленени автобуси. Това че СА и СЕ са направили такова изискване не означава че това е задължително.
Title: Re: Дискусия за категория D
Post by: Ivo on 28.01.2017, 09:14:16
Така е, има разлика между това което фирмата може да изисква и това което закона може да изисква. Не пречи фирмата да изисква повече, иначе в правилника пише че и само с Д може да се кара съчленен автобус. А пък автобуси с ремаркета отдавна няма, това е било в периода 50-те-70-те години, най-късно началото на 80-те да е имало.
Title: Re: Дискусия за категория D
Post by: Stierlitz on 28.01.2017, 13:22:10
Има вариант туристически автобус с ремарке.
Title: Re: Дискусия за категория D
Post by: blagun on 28.01.2017, 13:34:43
Има вариант туристически автобус с ремарке.
Да, такива се ползват доста за румънски, молдавски и украински куфарни екскурзии до Капалъчарши.
Title: Re: Дискусия за категория D
Post by: IKAR on 03.10.2017, 03:57:41
Може да ви е интересно как стоят нещата с категориите при нас. Тук такова понятие категория Д няма. Когато изкарваш първоначално шофьорския курс и си вземеш изпита, ти дават нещо като стажантска книжка. С нея в продължение на една година можеш да караш само с придружител с "пълна" книжка. Като долната граница за стажантска книжка е 14 години. След първата година се явяваш пак на изпит и ако го вземеш успешно, ти дават пробационна книжка, с която можеш да караш сам, но ти дават по-малко контролни точки, трябва да си с нула алкохол в кръвта и т.н. Две или три години в зависимост от възрастта караш така, след което пак държиш изпит и вече имаш пълна книжка, с която може да си придружител на млад шофьор стажант. Долната граница за пълна книжка е 18 г. В случая с хора, които идват с книжки категория В от България, се държи приравнителен изпит и веднага се получава пълна книжка. Тази пълна книжка и за канадци, и за имигранти дава право веднага да изкараш курс и изпит, за да я ъпгрейднеш до комършъл, също с долна граница 18 г, която ти дава право да караш и камион, и автобус. Няма като у нас първо категория В, след това С, след това три години, после Д за малък рейс и едва на 24 за голям....Имаме си между другото купища жени, дето карат рейс, много от тях съчленен....