Градски транспорт - София

Транспортът по света и у нас => Транспортът по света => Topic started by: dj_the_bus on 04.05.2018, 16:54:37

Title: Транспортът в Ирландия
Post by: dj_the_bus on 04.05.2018, 16:54:37
Започвам тази тема със снимки и коментар на градския транспорт в столицата на Ирландия- Дъблин.

Та такааа...
Дъблин- градът
В центъра много сгъчкано строителство. На места има мизерия подобна на София, но не чак в такива мащаби. Но това е нормално в толкова населен град. За първи път виждам град на държава с два официални езика- всички надписи са на ирландски и английски. Много магазини по центъра пък използват само английски за реклами и надписи. По улиците усетих доста натоварен трафик, като на места, където има пътни възли се образуваха задръствания подобно на София.

Градския транспорт:
Основно е наблегнато на автобусния транспорт. Има една една метролиния/градска железница Dart line и два трамвайни маршрута - Red tram line и Green tram line. Метрото е по-скоро в източната част на града. Трамвайните линии са буквално на кръст- Червената е изток-запад, зелената- север-юг. Но определено си личи, че железницата не е толкова на почит, като в Германия на пример. В същото време железниците са с различни билети и карти от тези за автобусите. Предполагам това се дължи на доста либеризирания частен бизнес.
Та както казах градския транспорт разчита основно на автобусните превози. Автобусната система е под шапката DublinBus. Логото на DB (Dublin bus) e на всяка спирка на градския автобусен транспорт. Определено е много развит с много линии минаващи през всякакви улици. Основният подвижен състав- двуетажни автобуси с купе на Денис и Волво. Също имаше и по-нови VDL. Автобусите, поне според мен бяха масово държавни или DB е някакво смесено дружество. Но DB може да се каже че е Център за автобусна мобилност. Имаше и автобуси с различна ливрея от тази на DB (синьо-жълта) които също имаха лого на DB, но си личеше, че са на друга фирма. Уви така и не успях да ги налазя и да ги снимам. Дали частни или държавни, към DB са и атракционните пътувания. Имат зелени кабрио DoDublin Hop on-Hop off автобуси движещи се на неповече от 30 мин. от09:00 до 19:00ч., както и Ghostbus (автобус на ужасите) който се движи определени вечери. Хоп-он автобусите имат билети за 24 и 48 часа които включват и летищните експреси 747/757.
Като цяло не се толерира купуването на еднократни билети. Повече се толерират 24-часови карти. Например Летище - Центъра еднопосочно е 7 Евро, двупосочно 12. 24часова карта за всички линии на Dublinbus (и летищните експреси) е 10 Евро.
На места където се събират много линии може да се види улица с дължина от 100на метра цялата със спирки една след друга. Спирките бяха разделени по направления в направление... На две съседни спирки спират автобуси за летището- на едната експресите, на другата автобусите за кварталите до летището през/до летището.
Както казах- 99% от обществения транспорт се обслужва с двуетажни автобуси. Съчленени видях само на летището. Има тук-таме нещо средно между микробус и мидибус. Масово автобусите са само с първа врата, което създава и неудобства. От разговори с шофьори- те повече предпочитат двувратите, защото особено по натоварените спирки са по удобни както за пътници така и за шофьори. Неизползването на съчленени автобуси предполагам се обяснява със супер сгъчканите и тесни улички на места. Доста от линиите ми направи впечатление, че нямат обръщачи или автостанции. Масово се обръща посоката като се правят квадрати през уличките.

Дъблинбус
Автобусите казах вече- 99% двуетажни. Много, много линии. Организацията на самото движение и изпълнение на линиите ми хареса. Интервалите на целодневните линии са основно между 10 и 30 мин. тук-таме има линии на 60 мин. Проблемно и неудобно е, че някои спирки нямат информация какво и закъде спира. Има приложение за Дъблинбус уж като пътеводител, но бих казал, че като турист това по-скоро ме обърка. Повече ми помогнаха ГугълМапс, където също се отразява движението на ГТ. На спирките където има информация, разписанието което е посочено е с часове на тръгване от първата спирка. Никъде няма разписание за съответната спирка (освен ако тя е първа за линията). Ориентир са електронните указатели (където ги има). Но като цяло забелязах, че интервалът на движение се спазва с отклонение +/- 2 мин., които в движението се изравняват. Явно, че разписанията не са смятани с престои по спирките. Автобусите са малко като софийски маршрутки. Като наближи спирка понамалява, но няма ли натиснат звънец не спира за слизане. В същото време ако никой не махне от чакащите на спирката- подминава я. Кара се стегнато- нито бързо, нито бавно, нормално за вида път. Например по магистралата автобусите спокойно си караха с 60-70, в града по по-големи улици 40, в центъра 30. Лошо е, че по спирките няма карта на града и никъде не успях да открия интерактивна карта на целия ГТ или карта на града с целия гт. Интересно ми стана като видях, че някои линии имат доста поредни буквени означения, подобно на А-тата в България. 31, 31A, 31В, 31С, 31D, 31N. N-нощна, X-бърза линия, подобно на други европейски градове. Но другите А, В, С са частични изменения в края и/или средата на маршрута. Малко конфузно става на летището, където спират линии от градския и крайградския транспорт. НО и крайградския транспорт е с номера на линиите, които се дублират с градските и може да доведе до объркване.

(https://farm1.staticflickr.com/966/41167462484_083215ac35_q.jpg) (https://flic.kr/p/25HQ1kW) (https://farm1.staticflickr.com/868/41167460054_fc3aab87e4_q.jpg) (https://flic.kr/p/25HPZC3) (https://farm1.staticflickr.com/960/41167457244_49a6c5c1ec_q.jpg) (https://flic.kr/p/25HPYMA) (https://farm1.staticflickr.com/954/41167454544_53ff991bab_q.jpg) (https://flic.kr/p/25HPXZ3) (https://flic.kr/p/25HPXZ3) (https://farm1.staticflickr.com/966/41167452564_c7cedb79ae_q.jpg) (https://flic.kr/p/25HPXoU) (https://farm1.staticflickr.com/908/41167450604_66b1107b9b_q.jpg) (https://flic.kr/p/25HPWP7) (https://farm1.staticflickr.com/910/41167448414_5e8e5ae1cf_q.jpg) (https://flic.kr/p/25HPWam) (https://flic.kr/p/25HPWam) (https://farm1.staticflickr.com/866/41167446154_e65ab51e4c_q.jpg) (https://flic.kr/p/25HPVuo) (https://flic.kr/p/25HPVuo) (https://farm1.staticflickr.com/824/28014928518_3112d95189_q.jpg) (https://flic.kr/p/JFzQdW) (https://flic.kr/p/JFzQdW) (https://farm1.staticflickr.com/980/28014927918_05b70c54fc_q.jpg) (https://flic.kr/p/JFzQ3A) (https://flic.kr/p/JFzQ3A) (https://farm1.staticflickr.com/962/28014927128_6d3b497910_q.jpg) (https://flic.kr/p/JFzPNY) (https://farm1.staticflickr.com/832/28014926538_d02f23d738_q.jpg) (https://flic.kr/p/JFzPCN) (https://farm1.staticflickr.com/904/28014925878_ff5d0abcbb_q.jpg) (https://flic.kr/p/JFzPrq) (https://farm1.staticflickr.com/823/28014925138_49cbe3d85e_q.jpg) (https://flic.kr/p/JFzPdE) (https://farm1.staticflickr.com/963/40985674695_aa51514f4b_q.jpg) (https://flic.kr/p/25rLiaH)

(https://farm1.staticflickr.com/980/27016359447_fefb88d7e9_q.jpg) (https://flic.kr/p/HakUqP) (https://farm1.staticflickr.com/978/27016357857_d1b6afe289_q.jpg) (https://flic.kr/p/HakTXp) (https://farm1.staticflickr.com/981/27016357097_1d958ee362_q.jpg) (https://flic.kr/p/HakTJi)

(https://farm1.staticflickr.com/969/27016356217_1970b2e780_q.jpg) (https://flic.kr/p/HakTt8) (https://farm1.staticflickr.com/949/27016355157_04d49ae66d_q.jpg) (https://flic.kr/p/HakT9R) (https://farm1.staticflickr.com/911/27016354227_00c79c42d6_q.jpg) (https://flic.kr/p/HakSSP) (https://farm1.staticflickr.com/868/27016353377_8c9c80c327_q.jpg) (https://flic.kr/p/HakSCa) (https://farm1.staticflickr.com/904/27016352427_3a36206a27_q.jpg) (https://flic.kr/p/HakSkM) (https://farm1.staticflickr.com/906/27016350977_b7e82a0951_q.jpg) (https://flic.kr/p/HakRUM) (https://farm1.staticflickr.com/980/27016349307_65050f4995_q.jpg) (https://flic.kr/p/HakRpZ) (https://farm1.staticflickr.com/957/27016346887_11c5da718c_q.jpg) (https://flic.kr/p/HakQGg) (https://farm1.staticflickr.com/962/27016344517_cba9138a1c_q.jpg) (https://flic.kr/p/HakPZp) (https://farm1.staticflickr.com/955/27016342847_57da26c461_q.jpg) (https://flic.kr/p/HakPuB) (https://farm1.staticflickr.com/870/27016340387_1a8ba8f3b9_q.jpg) (https://flic.kr/p/HakNLc) (https://farm1.staticflickr.com/971/27016338557_fb61b147f0_q.jpg) (https://flic.kr/p/HakNdD) (https://farm1.staticflickr.com/905/27016336997_ca1a2c7376_q.jpg) (https://flic.kr/p/HakMKK) (https://farm1.staticflickr.com/951/27016332557_f0e421d0bb_q.jpg) (https://flic.kr/p/HakLrc) (https://farm1.staticflickr.com/825/40985650585_c0b7a1d5c1_q.jpg) (https://flic.kr/p/25rLb12) (https://farm1.staticflickr.com/957/40985647995_6bbc17467c_q.jpg) (https://flic.kr/p/25rLaen) (https://farm1.staticflickr.com/979/40985646425_505e49a87f_q.jpg) (https://flic.kr/p/25rL9Li) (https://farm1.staticflickr.com/907/41841700952_15ffb98597_q.jpg) (https://flic.kr/p/26KpDX7) (https://farm1.staticflickr.com/972/41841698682_d79edb3a0f_q.jpg) (https://flic.kr/p/26KpDgY) (https://farm1.staticflickr.com/957/41841697022_e2d5cc49f0_q.jpg) (https://flic.kr/p/26KpCMm) (https://farm1.staticflickr.com/903/41841695022_c01067b7d7_q.jpg) (https://flic.kr/p/26KpCbS) (https://farm1.staticflickr.com/980/41841693342_fc323ec41f_q.jpg) (https://flic.kr/p/26KpBFU) (https://farm1.staticflickr.com/904/41167402224_1cb7621e52_q.jpg) (https://flic.kr/p/25HPGqY) (https://farm1.staticflickr.com/967/41884499871_0c34b80291_q.jpg) (https://flic.kr/p/26Pc1zv) (https://farm1.staticflickr.com/954/41167397284_02e8642742_q.jpg) (https://flic.kr/p/25HPEXN) (https://farm1.staticflickr.com/957/41884494831_076feed603_q.jpg) (https://flic.kr/p/26PbZ5B) (https://farm1.staticflickr.com/904/41884491481_830d5e0db7_q.jpg) (https://flic.kr/p/26PbY5R) (https://farm1.staticflickr.com/967/41167464434_ce4b2ed6ff_q.jpg) (https://flic.kr/p/25HQ1Vy)