Author Topic: Околовръстна ЖП линия  (Read 68372 times)

Offline boygeorge

  • Писател
  • **
  • Posts: 49
    • View Profile
    • Email
Re: Околовръстна ЖП линия
« Reply #40 on: 15.02.2008, 16:06:15 »
Здравеите приятели!
Днес за първи път попаднах на този форум и съм иситнски щастлив че в него се разискват теми които мен много ме вълнуват.
Искам да ви попитам за старат жп линия или както се нарича официялно околовръстен жп път.Спомням си като бях малък по трсето покрай квартал хладилника прокарваха линии за трамвая 5 някаде 88 - 89 година. Защо закриха този участък между "Хладилника" и завод 6-ти септември?
Къде точно се е намирала гара "Стен"?
В близост до гара "Сердика" има едно порутено съоръжение в което мисля се е съхранявало бетон или друга стройтелна смес. Дали е вярно моето предположение?
Частта от зния парк покрая улица "Сребърна" е с много наклони и падини как е минавал влак от там?
И има ли някой снимки на тези участъци?

Offline blagun

  • Модератор
  • Нямам спирка
  • ********
  • Posts: 12733
    • View Profile
    • Email
Re: Околовръстна ЖП линия
« Reply #41 on: 15.02.2008, 17:42:15 »
Основната част на тази линия (Хладилника-Южен парк-Институт по хигиена) беше ликвидирана в края на 70-те при строежа на бул.България. След това тази линия се пъхаше под бул.Бар Борис ІІІ и долу се вливаше в линиите откъм зона Б5, които ще спомена след малко. След като релсите пред Южния парк и Д.Несторов изчезнаха, ненужният остатък от линията стана бунище, което беше ликвидирано с пробива бул.Д.Несторов (сегашен бул.Акад.Гешов) под Цар Борис ІІІ.
До Опълченска, под тогавашния мост между Руски паметник и Зона Б5 беше гара Сердика. Оттам някога са тръгвали пътническите влакове за Перник. В последните си години от съществуването се използваше за товарни влакове до Обувния завод и Млекокомбината. Точно там в ниското беше гара Стан. След това линията правеше дъга до стадион Септември и вървеше по сегашния бул.Вардар. Направо имаше задънени коловози до предприятията до ОЦ Земляне и Електрокарния завод. Според мен някога тези коловози са стигали по някакъв начин до Овча купел и Горна баня, но не мога да твърдя нищо със сигурност.
Жп линията по бул.Вардар стана известна със зловещата катастрофа на маневрен влак с трамвай №4 - и то - на регулирния прелез на бул.Възкресение (тогава Комунистически манифест). Релси още има, но влакове не се движат поне от 10 години.

Според мен жп линията имаше ресурс да се превърне в градска железница (Гео Миолев-Пионер-Хладилника-Лагера-Западен парк и Възраждане-Житница-Овча купел), но този шанс беше пропуснат още през 1980 г.

Offline boygeorge

  • Писател
  • **
  • Posts: 49
    • View Profile
    • Email
Re: Околовръстна ЖП линия
« Reply #42 on: 15.02.2008, 17:52:30 »
Благодаря ти за изчерпателния отговор. И аз имам спомен,че под бул. "Цар Борис Трети" беше една зеленикава тиня.На един от входовете на " Зния парк" има все още останала линия, но тя по скоро е там защото трябва да се разбие паважа за да се махне.
Има ли някой представа дали някъде има снимки от тези участъци. аз намерих само две

Offline blagun

  • Модератор
  • Нямам спирка
  • ********
  • Posts: 12733
    • View Profile
    • Email
Re: Околовръстна ЖП линия
« Reply #43 on: 15.02.2008, 23:54:47 »
Да, видях сайта, от който си ги намерил, само че е глупаво да обвиняват общината, че ги е ликвидирала през 1995. Смъртната им присъда беше изпълнена още през 1978 (само че тогава надали някой е можел да протестира - имаше върховна партийна повеля бул.България да бъде пуснат за 12-тия конгрес през 1981). През 1995 се оползотвори това място за един добър булеварден пробив (натовареността му категорично показва ползата от него), пък и втори пробив се очаква - зад хотел Родина. Представи си, какво чудо щеше да е на Житница, ако го нямаше бул. Акад.Гешов.

За съжаление ОУП предвижда окончателно ликвидиране на последното "живо" парче от околовръстната линия -  Слатина-Пионер-Хладилника. Не че там не е подходящо за Ес-бан, но остава да се надяваме, че всеки ОУП е предпоследен.

Offline boygeorge

  • Писател
  • **
  • Posts: 49
    • View Profile
    • Email
Re: Околовръстна ЖП линия
« Reply #44 on: 21.02.2008, 10:04:17 »
Благодаря ти за пълният отговор. Не се бях замислял, че именно бул. "България" е този който е прерязал линията и й е сложил край на линията.Вчера огледах кръстовището и наистина е невъзможно там да има прелез, прекалено е широк за да има бариери. Вървейки по линията през " жния парк" се забелязват остатъци от инфрастуктурата. На бул "Черни връх" срещу хладилника имаше остатъци от разклонението на линията,но миналия октомври бяха премахнати. Вчера също така минах и по старото трасе зад Генералния щаб. Нищо не е останало, има само боклуци, ако човек не отиде да види няма да повярва какво бунище е там.Всеки който си е правил ремонт си е хвърлил боклука там. Самата линия почти не се вижда, освен ако не се загледа човек в треволяците.
  Отностно ОУП е престъпно да се премахва линията до "Пионер" и самата гара. Аз и до днес виждам влакове пътуващи до винения завод през "Халдилника"

Offline NiGhtPiSH

  • Защо пиша толкова много?
  • ********
  • Posts: 2328
  • Sofia Hardcore
    • Skype Me™!
    • View Profile
    • Български Локомотивен Форум
Re: Околовръстна ЖП линия
« Reply #45 on: 21.02.2008, 18:06:56 »
Ако не знаете бул. България следва следата на линията до гара Перловец, която е била разположена точно с/у ул. Карнеги. Имало е и клон до Арсенала, който сега напрактика е трасето на ТМ6. Другия клон е до бившата гара Сердика от който останките са няколко бетонни траверси и 6 метра непокътнато зарито в земята трасе с 3 вагона без ходова част.

Унищожаването на линията е престъпление, което трябва да се изплати с кръвта на тези които са позволили това да се случи.


"Бирата е най-великото изобретение. Колелото също не е зле, но не върви с пържени картофки."

Offline Dragon

  • Administrator
  • Нямам спирка
  • ********
  • Posts: 4733
  • Администраторът бонбони не пие!
    • Skype Me™!
    • ICQ Messenger - 202143037
    • View Profile
    • http://gtsofia.info/
    • Email
Re: Околовръстна ЖП линия
« Reply #46 on: 25.02.2008, 15:25:31 »
Quote
Общината и държавата се разбраха за старите жп линии в столицата
25.2.2008 г.
    Трамвай тръгва по релсите на влака
   
   Процедурата стартира със замяна на имоти
   
--------------------------------------------------------------------------------
 
   Изоставените железопътни линии в София ще се ползват от градския транспорт, стана ясно през уикенда. Идеята влаковете да поемат част от натоварения трафик в столицата, като използват мрежата на НК "Железопътна инфраструктура", беше лансирана от зам.-кмета по транспорта Велизар Стоилов още в края на 2006 г. След две години на преговори между Министерството на транспорта и Столична община (СО) двете институции най-сетне се разбраха да стартират ексцентричния проект.
   Така столичани ще могат да пътуват от най-източните до най-западните райони на града за около 20-ина минути, и то като алтернатива на метрото, похвалиха се от "Московска" 33. Държавата и общината се споразумяха да стартират транспортния проект с класическа процедура - чрез замяна на имоти.
   Зам.-министърът на транспорта Георги Петърнейчев съобщи, че с постигнато принципно съгласие за осъществяване на сделка между кметската администрация и транспортното министерство, при което СО ще получи неизползваемите трасета на жп линиите, кръстосващи София, а НК " Железопътна инфраструктура" ще придобие собствеността върху територията около Централна гара. Досега инициативата куцаше именно защото висшите железничари не искаха да "харижат" линиите си на общината. СО и транспортното министерство обаче стигнали по принципно споразумение в края на миналата седмица, а ледовете между двете институции били стопени с активното съдействие на главния архитект на София Петър Диков, твърдят столични общинари.
   Така вече няма формални пречки процедурата да стартира и столичани да използват влака като градски транспорт, както е в много от големите мегаполиси в Европа и САЩ.
   Общината вече е изготвила самия проект, похвали се зам.-кметът по транспорта Велизар Стоилов преди няколко месеца. Планът предвижда да се използва съществуващата жп линия в София, като на нея бъде изграден обезопасен релсов път с подходи за преминаване на гражданите. Трасето ще свързва най-източния район около гара " Искър" и квартал "Дружба" със западните квартали "Люлин" и "Обеля" за около 20-25 минути. Маршрутът е с обща дължина от 23 километра, а не него се предвиждат между 23 и 25 спирки.
   Тепърва трябва да се търсят инвеститори за проекта, както и той да бъде одобрен в Столичния общински съвет. Със споразумението между държава и община обаче процедурата за градския влак вече е открита.
   25.02.2008 г., с. 6
GTSofia.info - Любителски страници на градския транспорт в София
Forum.GTSofia.info - Любителски форуми на градския транспорт в София

Offline blagun

  • Модератор
  • Нямам спирка
  • ********
  • Posts: 12733
    • View Profile
    • Email
Re: Околовръстна ЖП линия
« Reply #47 on: 25.02.2008, 15:45:22 »
Quote
Трасето ще свързва най-източния район около гара " Искър" и квартал "Дружба" със западните квартали "Люлин" и "Обеля" за около 20-25 минути. Маршрутът е с обща дължина от 23 километра, а не него се предвиждат между 23 и 25 спирки.
Нещо не ми е ясно, коя ИЗОСТАВЕНА жп линия върви от Искър до Люлин? Имам чувството, че жирналята са гледали картата на друг град?
Ако приемем, че бай Велизарий е визирал ес-бан Гара Искър - гара Обеля (по част от коловозното развитие на действаща жп линия), то откъде е успял да нареди 23-25 спирки?

Offline maniak

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 4471
  • Оптимист
    • ICQ Messenger - 278834436
    • View Profile
    • http://www.flickr.com/photos/47270324@N08/
    • Email
Re: Околовръстна ЖП линия
« Reply #48 on: 25.02.2008, 19:36:26 »
Става въпрос за линията до Пионер, но не разбирам, защо общината ще търси стратегически или каквито и да било инвеститори, а не направи един конкурс за оператор на линията - да я даде на концесионер. Така най-сетне ще спре монополът  на БДЖ в пътническите превози....
http://bgtransport.org/

Евгени Крусев = Любомир Христов = Велизар Стоилов = предател на обществения транспорт в София.

Offline borosport

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 3819
  • Hate users!!!
    • ICQ Messenger - 304771719
    • View Profile
    • Email
Re: Околовръстна ЖП линия
« Reply #49 on: 25.02.2008, 20:24:24 »
23 километра за 25 минути? По минута на километър заедно със спирането? Че то метрото е по-бавно. Нашите хубустници още не построили метрото вече му правят конкуренция, вместо да го подсилват. Пак се почва с тъпотиите.
Най-дългите градски автобусни линии са:
- А111 - 50320 м двупосочно
- А83 - 37000 м двупосочно
- А11 - 32005 м двупосочно
Най-дългите крайградски автобусни линии са:
- А28 - 64540 м двупосочно
- А70 - 56645 м двупосочно
- А3 - 55870 м двупосочно
Тройната коалиция от А до Я

Offline blagun

  • Модератор
  • Нямам спирка
  • ********
  • Posts: 12733
    • View Profile
    • Email
Re: Околовръстна ЖП линия
« Reply #50 on: 26.02.2008, 00:03:42 »
Quote from: maniak
Става въпрос за линията до Пионер,
Трасето от Гео Милев до гара Пионер и до Хладилника може да се ползва като алтернативен вариант за трасе на планирания нормалнорелсов трамвай, който иначе трябва с 300 зора да пресича Винарово колело, кръстовищата на Онкологията и Н.Габровски. Пък и Г.М.Димитров е доста натоварен и явно формат 2*2 ленти му е малък. Вместо това формат 2*3 ленти ще намали задръстванията, а вместо трамвайно може да се прокара тролейно трасе. Под Цариградско трамваите може да се разминават с изчакване, за да не се налага разширяване на жп подлеза.
Но всичко това няма нищо общо с връзка Дружба-Люлин.


Offline Oracle

  • Напредващ
  • ***
  • Posts: 55
    • View Profile
Re: Околовръстна ЖП линия
« Reply #51 on: 26.02.2008, 11:05:42 »
Quote
Общината и държавата се разбраха за старите жп линии в столицата
25.2.2008 г.
Трамвай тръгва по релсите на влака

Изоставените железопътни линии в София ще се ползват от градския транспорт, стана ясно през уикенда.
Вече няма формални пречки процедурата да стартира и столичани да използват влака като градски транспорт, както е в много от големите мегаполиси в Европа и САЩ.
Планът предвижда да се използва съществуващата жп линия в София, като на нея бъде изграден обезопасен релсов път с подходи за преминаване на гражданите. Трасето ще свързва най-източния район около гара " Искър" и квартал "Дружба" със западните квартали "Люлин" и "Обеля" за около 20-25 минути. Маршрутът е с обща дължина от 23 километра, а не него се предвиждат между 23 и 25 спирки.
Тука трябват някакви сериозни аналитични умения, за да разгадаем какво стои зад тази изкривена информация.
Трамвай тръгва по релсите на влака - всъщност за трамвай ли става въпрос или за влакче? За журналиста може тия думи да са синоними, но няма по какво в текста да засечем, щото трамвай не се ползва никъде, освен в заглавието. По-надолу се казва, че ще можем да ползваме влак като градски транспорт: може би някъде ще се движат градски влакове, а другаде трамваи. А може би смятат да направят някаква комбинация? Тази част е пълна мъгла.

Кои изоставени линии ще се ползват и как - пак няма информация. Единствено се разбира, че смятат да пуснат влак между гара Искър и някаква неизвестна точка между Люлин и Обеля.
Тъй като не може 25 спирки да се изминат за 25 мин и освен това от гара Искър до Обеля не са 23 км, явно този участък е част от трасето, а не цялото. Тогава изниква въпросът накъде ще продължава тази железница след Искър (или след Обеля).

Остава да се надяваме, че в главите на управниците не цари същият хаос, както в цитираната статия.
Колкото до това, че така се прави конкуренция на метрото - ами то съществува само до станция Сердика. Нямаме никакво основание да вярваме, че скоро ще достигне източните квартали. Знаете, че всяка година продължението му се отлага с една година.
« Last Edit: 26.02.2008, 11:08:35 by Oracle »

Offline ashtree

  • Начинаещ
  • *
  • Posts: 12
    • View Profile
    • Email
Re: Околовръстна ЖП линия
« Reply #52 on: 15.03.2008, 22:54:20 »
Quote from: Oracle
Остава да се надяваме, че в главите на управниците не цари същият хаос, както в цитираната статия.
Колкото до това, че така се прави конкуренция на метрото - ами то съществува само до станция Сердика. Нямаме никакво основание да вярваме, че скоро ще достигне източните квартали. Знаете, че всяка година продължението му се отлага с една година.

Ама в пресата  се публикуват гръмки декларации, че метрото ще тръгне до Младост едва ли не в края на тази-началото на 2009 г, че уж японците наваксали графика итн.... Дано да не се повтори историята , като с първата отсечка "Люлин-Сердика" - 25 години.

Offline boygeorge

  • Писател
  • **
  • Posts: 49
    • View Profile
    • Email
Re: Околовръстна ЖП линия
« Reply #53 on: 23.03.2008, 15:17:25 »
Здравейте!
Преди няколко дена направих снимки на "Околовръстната" жп. линия при разклона на "Хладилника" или по точно това което е било разклон,защото линията зад автобусната спирка вече отдавна я няма.
« Last Edit: 23.03.2008, 20:41:23 by Repcho »

Offline boygeorge

  • Писател
  • **
  • Posts: 49
    • View Profile
    • Email
Re: Околовръстна ЖП линия
« Reply #54 on: 23.03.2008, 20:35:53 »


Вгледайте се внимателно в трашеите които са останали.Релсите са разграбени / естесвено /, така както е станало зад "Генералния щаб" и там има трашеи,но линии няма.На една от снимките които ще публикувам по късно се виждат трашеи извадени от земята.Това стана при ремонт на пазара при хладилника.Имаше и една останала релса, но са я взели,нея не са я захвърлили току-така.
« Last Edit: 23.03.2008, 20:41:49 by Repcho »

Offline difian

  • Урбанистът
  • Модератор
  • Нямам спирка
  • ********
  • Posts: 15514
    • Skype Me™!
    • View Profile
    • Любителска страница на Софийското метро във Facebook!
    • Email
Re: Околовръстна ЖП линия
« Reply #55 on: 23.03.2008, 22:45:41 »
В началото на улица Сребърна отдясно изпод асфалта също се виждат релси.Както и напред тревата до бордюра показва, накъде е продължавала линията...

Offline andrez

  • Приятел на ГТ
  • ****
  • Posts: 133
    • View Profile
    • Email
Re: Околовръстна ЖП линия
« Reply #56 on: 25.03.2008, 01:20:37 »
Някой има ли представа или пък снимки от коловозното развитие при Винзавода?

Offline boygeorge

  • Писател
  • **
  • Posts: 49
    • View Profile
    • Email
Re: Околовръстна ЖП линия
« Reply #57 on: 25.03.2008, 13:13:51 »
Малко преди Винезавода линията се разклоняваше и се отправяше към бул. "Черни връх".Там минаваше покрай сградата на Хладилника която е повод да се наименува целия квартал.Допреди 4 години линията си личеше.После затвориха отвора към сградата, а миналата есен премахнаха линиите по бул "Черни връх".Те стигаха до "Сребарна" и свършваха там.Това е което знам за коловозното развитие в този район.Имам желание да обходя цялата околовръстна линия и да я снимам, преди да я унищожат изцяло каквито са плановете.Сега имам снимки в района около "Хладилника" но не мога да ги кача изцяло във форума защото са големи.

Offline boygeorge

  • Писател
  • **
  • Posts: 49
    • View Profile
    • Email
Re: Околовръстна ЖП линия
« Reply #58 on: 25.03.2008, 15:57:40 »
Малко съм отрязал от снимката, но иначе нямаше да мога да я кача.Тя е от същото място.

Offline LG_

  • Строител
  • Модератор
  • Нямам спирка
  • ********
  • Posts: 3504
  • for a better infrastructure
    • ICQ Messenger - 354966774
    • View Profile
    • Email
Re: Околовръстна ЖП линия
« Reply #59 on: 25.03.2008, 20:36:01 »
Quote from: boygeorge
Не се бях замислял, че именно бул. "България" е този който е прерязал линията и й е сложил край на линията.Вчера огледах кръстовището и наистина е невъзможно там да има прелез, прекалено е широк за да има бариери. Вървейки по линията през " жния парк" се забелязват остатъци от инфрастуктурата. На бул "Черни връх" срещу хладилника имаше остатъци от разклонението на линията,но миналия октомври бяха премахнати. Вчера също така минах и по старото трасе зад Генералния щаб. Нищо не е останало, има само боклуци, ако човек не отиде да види няма да повярва какво бунище е там.

При наличие на желание няма никаъв техничски проблем трасето на околовръстната линия да мине в подлез под булеварда.
Друг е въпросът че ако по "Каблешков" ще минава трамвай от "Цар борис" до Симеоновско шосе то няма да е удачно такова нещо да се прави. Все пак варианта по Каблешков ми се струва по-удачен защото е с по-голям "радиус" около центъра на града.
« Last Edit: 25.03.2008, 20:36:38 by LG_ »
Ако спориш с идиот, вероятността той да прави абсолютно същото е много голяма.(Марк Твен)

Quote from: geogregor
Underground trains already resemble more of the cattle transports than transportation system for humans.
Actually cattle could never be transported in such awful conditions due to animal welfare regulations. But no one gives a damn about how Londoners travel!